#سوال
سلام آیا نظام حکومتی مورد نظر اسلام نظام جمهوری است؟اگر اینطور است چرا امیرالمومنین برای انتخاب کارگزاران حکومتی یا مسائل دیگر به آرای مردم مراجعه نمیکردند؟
هدایت شده از جان من و سید علی💕
سلام و احترام
#پاسخ ⬇️👇
🔻نقش مردم در استقرار حکومت اسلامی ...
✅🌴نخست باید توجه داشت که به عقیده شیعه حق حکومت و فرمانروایی برای خداوند است که خداوند این حق را به امامان علیهم السلام و در عصر غیبت به فقهاء واگذار کرده است و در این رابطه برای اختیار مردم حقی لحاظ نشده است
🔸بنابراین اگر چه مشروعیت حکومت امامان و فقهاء به نصب خاص و عام الهی است , اما تحقق و ایجاد زمینه برای اعمال و اجرایی کردن حکمرانی وابسته به حضور مردم است
چنانچه که امیر مومنان علیه السلام پس از هلاکت عثمان و وقتی که مردم حاضر شدند تا ایشان را برای برقراری حکومت یاری کنند , زمام امور حکمرانی جامعه را در دست گرفت و فرمود :
🔻⬅️ «آگاه باشيد! به خدايى كه دانه را شكافته و انسان را آفريده سوگند! اگر به خاطر حضور حاضران (تودههاى مشتاق بيعت كننده) و اتمام حجّت بر من به خاطر وجود يار و ياور نبود و نيز به خاطر عهد و پيمانى كه خداوند از دانشمندان و علماى هر امّت گرفته كه : «در برابر پرخورى ستمگر و گرسنگى ستمديده و مظلوم سكوت نكنند»، مهار شتر خلافت را بر پشتش مىافكندم (و رهايش مىنمودم) و آخرينش را به همان جام اوّلينش سيراب مىكردم»
🌴"اما و الّذى فلق الحبّة، و برء النّسمة ، لو لا حضور الحاضر و قيام الحجّة بوجود النّاصر، و ما أخذ اللّه على العلماء ان لا يقارّوا على كظّة ظالم، و لا سغب مظلوم، لالقيت حبلها على غاربها ، و لسقيت آخرها بكأس اوّلها "
نهج البلاغه خطبه ٣
شارحین این کلام امیر مومنان ع می نویسند :
🔸⬅️"اين سخن امام (ع) هشدارى است به همه انديشمندان و علماى امّتها كه وقتى امكانات تشكيل حكومت و اجراى عدل و قسط الهى فراهم گردد، سكوتشان مسئوليت آفرين است، بايد قيام كنند و براى بسط عدالت و اجراى فرمان خدا مبارزه با ظالمان را شروع نمايند. آنها كه مىپندارند، تنها با انجام فرايضى همچون نماز و روزه و حج و پارهاى از مستحبّات، وظيفه خود را انجام دادهاند، سخت در اشتباهند. اجراى عدالت و حمايت از مظلوم و مبارزه با ظلم ظالم نيز در متن وظايف اسلامى آنان قرار دارد....
🔻امامت و خلافت داراى واقعيّتى است و مقام ظهور و بروزى: واقعيّت آن از سوى خدا و به وسيله پيامبر (ص) تعيين مىشود، ( چه در مورد امامان و چه در مورد فقها ) ولى ظهور و بروز آن و تدبير و تصرّف در امور مسلمين و جامعه اسلامى، منوط به اين است كه در مردم آمادگى وجود داشته باشد و يار و ياورانى براى حمايت از آن بپا خيزند و اين جز با بيعت و پذيرش مردم امكانپذير نيست.
🔸⬅️ به همين دليل على (ع) در دوران خلفاى سهگانه- يعنى حدود 25 سال- خانه نشين بود و در امر خلافت دخالتى نمىكرد در عين اين كه مقام امامت او كه از سوى خدا بود هيچ گونه كمبودى نداشت.
🔻خلاصه کلام ابنکه مردم باید در صحنه حضور داشته باشند تا حکومت اسلامی بتواند مستقر شود , پس از استقرار هم اگر فرض شود که اکثریت دیگر طرفدار حکومت اسلامی نباشند و تنها اقلیتی طرفدارند , اگر بتوان با تکیه بر آن اقلیت بر استقرار حکومت اسلامی بدون مزاحمت و هرج و مرج ادامه داد و اکثریت را تحت فرمان درآورد , باید چنین کرد .
🔸 چنانچه ائمه علیهم السلام می فرمودند که اگر اقلیتی از یاران قوی و مخلص داشتند که می توانستند قیام کنند و حکومت تشکیل دهند و با تکیه بر آن اقلیت , اکثریت را تحت فرمان خود در آورند حتما چنین می کردند .
بله در صورتیکه اقلیت باقیمانده توان مقابله با اکثریت را نداشته باشند و نتوانند اکثریت را تحت فرمان درآورند , در این صورت ادامه دادن حکومت اسلامی ممکن نیست , چنانچه که امام حسن علیه السلام وقتی در چنین شرایطی قرار گرفت , حکومت را به معاویه تحویل داد و صلح کرد.
#جهادتبیین
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهاتمذهبی وسیاسی روز در ایتا 👇
http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
کانال《 براهین 》👈 @barahin
هدایت شده از h...m.p.r
h...m.p.r:
⁉️پرسش🔰
این که می گویند حکومت اسلامی با جمهوری اسلامی که امام پایه گذاری کرده اند متفاوت است -و از آن سوء استفاده سیاسی می کنند- از نظر امام درست است؟
🔰پاسخ اجمالی🔰
بین حکومت اسلامی با جمهورى اسلامى هیچ گونه تفاوت ماهوى و اساسى وجود ندارد، تنها مسئلهاى که وجود دارد این است که حکومت اسلامی در صدد بیان ماهیّت حکومت است و منظور از آن حکومتى است که نظامهاى مختلف آن اعم از سیاسى، حقوقى و اقتصادى، مطابق و منبعث از منابع و آموزههاى اسلامی باشد. اما جمهورى اسلامى بیشتر نظر به «ساختار» حکومت اسلامی دارد که در شرایط زمانى خاص (مانند عصر حاضر) بهترین و مناسبترین شکل و قالب براى تحقّق آن آموزههاى اسلامی و دینى است.
از مجموع آنچه در متون و منابع معتبر دینى در باب دولت و حکومت آمده است، چنین برمىآید که اسلام بر شکل خاصى از ساختار نظام سیاسى با جزئیات مشخص اصرار ندارد، بلکه اسلام فراتر از معرّفى شکل خاصى از حکومت و متناسب با احکام ثابت و تغییرناپذیر خود، چارچوب کلّى و کلانى را معرّفى کرده که آن چارچوب در درون خود تغییرات، تطوّرات و اشکال متعدّد و متنوّعى را پذیرا مىشود. اسلام نه به طور کلى مردم را به حال خود رها کرده که هر چه خواستند انجام دهند و نه شکل تنگ و محدودى را براى حکومت معرّفى مىکند که فقط در شرایط زمانى و مکانى محدودى قابل اجرا باشد. از آن چارچوب کلى و کلانى را که اسلام براى حکومت معرّفى کرده به «حکومت و نظام اسلامى» تعبیر مىشود.
بنابراین، تفاوت بین حکومت اسلامی با جمهوری اسلامی از نوع تفاوت بین محتوا و قالب است. حکومت اسلامی، محتوا و ساختار درونی را مشخص میکند و جمهوری اسلامی، قالب و شکل اجرایی این ساختار درونی است.
نظر امام قُدّس سرّه الشریف از همان ابتداى انقلاب این بود که «شیوۀ حکومت» و «قانون اساسی» آن باید با نظر مستقیم مردم باشد به همه پرسى گذارده شود تا شیوۀ حکومتى خاصّى بر مردم تحمیل نشود بنا بر این برای تعیین نوع حکومت در روز 12 فروردین سال 1358 رأى گیرى سراسری برگزار و با رأی بیش از (98درصد) شیوۀ حکومتى « جمهورى اسلامى » توسط مردم تعیین گردید.
روزی که با توجه به استقبال عمومی مردم از مفاهیم و احکام اسلامی، یک «عید بزرگ» به شمار میرود:
«الآن من اعلام میکنم جمهوری اسلامی را و این روز را روز عید میدانم؛ و امیدوارم که در هر سال روز 12 فروردین روز عید ملت ما باشد؛ که رسیدند به قدرت ملی و خودشان سرنوشت خودشان را به دست خواهند گرفت. ما به همه ملت تبریک عرض میکنیم و من این روز را بر ملت عزیز خودمان، به همه اقشارشان، تبریک عرض میکنم. مبارک باد بر شما این عید! مبارک باد بر شما این جمهوری اسلامی!».[۱]
نکته مهم در این بین، توجه اصلی و حقیقی مردم است، توجه مردم به «اسلام» به گونهای در کل دنیا و تاریخ بیسابقه است: امام در مورد استقبال مردم از جمهوری اسلامی میفرماید: «اگر ما این کلمه «جمهوری اسلامی» را برداشته بودیم و میگفتیم «جمهوری» نمیتوانستیم مردم را در میدان بیاوریم. مردم برای «جمهوری» هیچ وقت جانشان را نمیدهند، مردم برای شکم جانشان را نمیدهند، مردم برای آزادی نمیخواهند خودشان بمیرند که من آزاد بشوم. اینها حرف است. آنی که میتواند مردم را بسیج کند آن اعتقاد به این است که غیر از این عالم یک جای دیگر هست بهتر از اینجا».[۲]
اما باید توجه داشت تا رسیدن به جامعۀ کامل اسلامی راه طولانی وجود دارد و تشکیل حکومت اسلامی با قالب جمهوری اسلامی، نقطه شروعی برای رسیدن به جامعه نمونه اسلامی با محوریت دستورات خداوند است.
[۱]. صحیفه امام، ج6، ص 462.
[۲]. همان، ج11، ص 183.
هدایت شده از یا زینب...🍁 ۵۴...🍁
سلام و احترام.
♦️در حکومتی که امام معصوم حاکم باشد، مردم فقط مقبولیت را به رای میگذارند/بیعت/ و مشروعیت آن توسط خدا می باشد.
لذا وقتی حجت خدا حاکم شود، مردم فقط با او بیعت میکنند و اموراتی مانند انتخاب مسئولین کشوری و مدیران استانی و...بعهده ی امام علیه السلام است.
اما در نظام جمهوری، از رهبری جامعه تا دون ترین مسئول به واسطه ی مردم انتخاب میشود.
♦️در واقع محتوای نظام جمهوری اسلامی زمینه ساز حکومت حجت خدا علیه السلام است.
اما در اجرای حدود الهی تفاوتی ندارد تا جایی که قانون اساسی به رهبری جامعه اختیار داده باشد.
و اما مردم زمان علی علیه السلام و عصر حاضر؛ ⬇️
⬅️ به گواه تاریخ، مردم عصر حاضر در پذیرش و اطاعت از ولایت آمادگی بیشتر نسبت به آنزمان دارند.
حضور مردم شریف در تمامی عرصه ها و صحنه ها و خون پاک شهدای گرانقدر، با توجه به تمام مشکلات موجود، بسیار فراتر از زمان یاد شده است.
♦️البته ثابت ماندن در دین، خود یک اصل مهم است که امید میرود مردم عزیز تا ظهور در دین استوار و مسقر بمانند.
#یــازیــنــب
الاقل...محسن خاکزاد
#جهاد_تبیین
http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
#متن_شبهه⛔️
نوشته زیر که بقدر یک تاریخ بر اطلاعاتتان می افزاید، نیشتری است بر دُمَل یکهزار و پانصد سالهٔ انحطاط فرهنگ ایران و ایرانی ...!!!
هشداری است به معدود قهرمانانی که روزی برای کشورشان قد علم خواهند کرد که با آگاهی یافتن و پند از تاریخ ، قدم به میدان کارزار بگذارند ...
من یک ایرانیام که در ایران و آمریکا تحصیل کردم و فعلاً در ایالت فلوریدای آمریکا زندگی میکنم.
خيلی دلم میخواست چند جمله در این روزهای سخت برای دلگرمی و تمجيـد از ايــران و ايــرانی بنویسم 'ولی دروغ چرا....؟
کجــای این مــلت افتخــار دارد..؟!
يک مشت دزد ، چاپلوس ' کلاّش ، متظاهر ، خائــن ، فرصت طلب ، تنبـلِ حق ناشناس و پُشـت همانداز در يک منطقـه از این دنيـا بنــام ايــران جمع شدهاند و دلشان خوش است که نزدیک به دو هزار و پانصد سال پیش دارای فرهنگ برتر بوده و آدم بودهاند..!!!
بیتردید ، این سـرزميــــن هیچگاه موجـوداتی با صفـات بالا را کم نداشته است!!!
به این دلیل که:
اُمتـّـی ( اُمت يعنی گله شتر) که آريوبرزنش را يک ایرانی خائن لو میدهد ،
امتی که بابک خرمدینش را افشین که آن هم يک ایرانیست تحويـل خلیفه میدهد ،
امتی که کریمخان زندش چند سالی بیشتر دوام نمیآورد ولی قاجاریهاش تمام نشدنی است ،
امتی که امیرکبيرش را میکشند و جايش يک دلقک میگذارند و آب از آب تکان نمیخورد ،
امتی که رضاشاهش از بیكفايتی حاكمان قاجار ، با قدرت و لیاقت خود و کمک يارانش سر كار میآيد'ولی پس از مدتی ، خارجیها او را تبعيــد میکنند و مردمش همه جشـن میگیرند..!!
(خلاصه شده)
هدایت شده از جان من و سید علی💕
سلام و احترام
#پاسخ 👇⬇️
🔻 این مسلماً اولین و آخرین متن و کلیپ و مطلبی نخواهد بود که با دروغ و حرف بدون مدرک و دلیل بخواهد مردم پرافتخار ایران را ناامید کند.
گفت و چه خوب گفت که " قافيه كه تنگ آيد شاعر به جفنگ آيد!"
🔸حال این مستکبران عالم وقتی نتوانستند در مقابل این مردم سرفراز مقاومت کنند ، افراد مزدوری مثل نویسنده ی همین ناامیدنامه را به خدمت گرفتند تا بلکه بتوانند بر برخی ها اثر کنند که به حول و قوه ی الهی نخواهند توانست.
🔻 اما خیلی مختصر بگویم که اگر برای کشور من همین چند مورد پایین فقط می بود که البته خیلی بیش از این هاست، برای افتخار کردن کافی بود.
🔸👈 مردم ایران با وجود تلاش های مختلف آمریکا و سایر کشورها، پول خرج کردن ها، مشاوره دادنها و ... حکومت طاغوتی شاهنشاهی را ساقط کرد.
آیا این جای افتخار ندارد؟ فبای آلاء ربکما تکذبان⁉️
👈 با وجود دخالت و حمایت بسیاری از کشورها از عراق جنگ تحمیلی را با موفقیت و پیروزی به پایان رساند و یک قدم از خاک وطن نداد.
آیا این جای افتخار ندارد؟ فبای آلاء ربکما تکذبان⁉️
⬅️ مهمترین شعار انقلاب، استقلال بود. اگر تنها دستاورد انقلاب، همین استقلال از کشورهای مستکبری همچون آمریکا باشد، برای افتخار کردن به آن کافی است.
آیا این جای افتخار ندارد؟ فبای آلاء ربکما تکذبان⁉️
👈اگر تنها دستاورد انقلاب، اخراج 45 هزار مستشار آمریکایی از ایران بوده باشد، مستشارانی که سالانه 3 میلیارد دلار برای کشور هزینه داشتند و سرگرمی شان، ناموس ایرانی بود، همین یک افتخار برای انقلاب اسلامی کافی است.
🔸mshrgh.ir/384680
✅آیا این جای افتخار ندارد؟ فبای آلاء ربکما تکذبان؟؟
⬅️ اگر تنها دستاورد انقلاب، استقلال کامل در تجهیزات نظامی و هستهای باشد، در حالی که در آن دوران، حتی تعمیرات ساده ابزارهای جنگی را به دست ایرانیان نمی دادند، برای بالیدن به این انقلاب کافی است.
🔆آیا این جای افتخار ندارد؟ فبای آلاء ربکما تکذبان؟؟
👈 ایران در زمره امن ترین کشورهای جهان است. (طبق رده بندی دو موسسه معروف انگلیسی بنام «اینترنشنالsos» و «کنترل ریسک»)
آیا این جای افتخار ندارد؟ فبای آلاء ربکما تکذبان⁉️
⬅️ ایران قطب پزشکی خاورمیانه است.
🔆آیا این جای افتخار ندارد؟ فبای آلاء ربکما تکذبان؟؟
▪️ ایران دارای دومین ارتش قدرتمند سایبری جهان است. (به اقرار نشریه اکونومیست)
👈 ایران دارای سومین مرکز پیوند عضو برتر جهان است. (بیمارستان نمازی شیراز)
👈 ایران سومین کشور پیشرفته جهان در زمینه دانش سلول های بنیادی است.
✅آیا این جای افتخار ندارد؟ فبای آلاء ربکما تکذبان؟؟
⬅️ ایران چهارمین کشور جهان در زمینه علم نانو است
⬅️ ایران ششمین کشور پرتاب کننده موجود زنده به فضا است.
🌹آیا این جای افتخار ندارد؟ فبای آلاء ربکما تکذبان؟؟
و...
🔻⬅️ کتاب صعود چهل ساله به خوبی پیشرفتهای جمهوری اسلامی ایران در طول چهل سال از انقلاب را نشانه داده است*
🔸https://b2n.ir/w91025
#سیاهنمایی_ممنوع
#امید_آفرینی
#تبیین_دستاوردها
#ایران_قوی
#جهادتبیین
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهاتمذهبی وسیاسی روز در ایتا 👇
http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
کانال《 براهین 》👈 @barahin
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
زیارت اربعین زودتر از موعد ، تایید نشده، سخت و پر هزینه است.
اصل زیارت اربعین مخصوص روز اربعین و در محدودهٔ سرزمین کربلا است و هیچ حدیثی بر غیر این روز و یا مکان دیگری وجود ندارد.
١- پیاده روی بخاطر زیارت اربعین است، نه زیارت اربعین بخاطر پیاده روی.
اگر به نیت زیارت اربعین می روید، چنانچه صبح اربعین در محدودهٔ سرزمین کربلا نباشید، به احتمال زیاد به ثواب عظیم آن نرسیده اید هرچند صدها کیلومتر پیاده روی کرده باشید.
٢- هرچند موکبهای شهرهای دور از کربلا از چند هفته زودتر راه اندازی می شوند اما فعالیت اصلیِ موکبهای نزدیک به کربلا از حدود یک هفته به اربعین جدی می شود ، بنابراین زودتر رفتن شما به کربلا ، بجز زحمت وهزینهٔ بیشتر برای خودتان و عراقیها فایدهٔ شاخصی ندارد.
٣- مهمترین نتیجهٔ همایشِ اربعین، مانور یکپارچهٔ دهها میلیونی از عاشقان و پیروان راه امام حسین(ع) در یک روز و در یک مکان و مدیریتِ مردمی این واقعه است.
این فریاد، لبیک یا حسینی است که پشت شیاطین عالم را میلرزاند و مایهٔ قوت، امید و همدلی شیعیان و آزادیخواهان جهان می گردد، یقینا متفرق شدن جمعیت از صبحِ این روز، از کیفیت و ثواب آن کاسته و دشمنان را شاد می کند.
۴- تعداد روزهای تعطیل شدن کربلا و بحرانِ پذیرایی در دیگر نقاط کشور عراق، نامحدود نیست و چنانچه رفته رفته، بیش از اندازه شود، به مردم عراق آسیب زده و آنها را خسته و پشیمان میکند و برای منتقدین و دشمنان بهانه میسازد.
۵- اینکه میگویند همه مواکب بلافاصله بعد از اربعین جمع می شوند، خیلی صادقانه نیست، بسیاری از مواکب در شهر کربلا، تا چندین روز بعد از اربعین مشغول خدمت رسانی هستند، پس لازم نیست نگران باشید و برنامهٔ برگشت خود را روز اربعین بگذارید.
۶- اینکه میگویند روز اربعین ازدحام در کربلا زیاد است و امکاناتی وجود ندارد، همهٔ حقیقت نیست، اگر به محدودهٔ وسیع کربلا (که در احادیث تا شعاع ٢۵ کیلومتری نیز ذکر شده است) توجه کنید، میتوانید زیارت اربعین را در مکانی خلوت تر و دارای امکاناتی مناسب در این شعاعِ وسیع بخوانید.
٧- با این تبلیغات گسترده ای که در یکی دو سال اخیر - احتمالا توسط نفوذیها، دوستان کم عنایت و مدیران ضعیف - برای زودتر رفتن شده است و پیک جمعیت به چندین روز قبل از اربعین کشانده شده است تا جمعیت متفرق شود، از دو سه روز به اربعین، وسایل نقلیه، به سمت مرز و از آنجا به سمت کربلا خلوت و ارزان است و شما می توانید به راحتی یکی دو روز قبل از اربعین از شهر خود حرکت کنید و تا قبل از ظهرِ اربعین خود را به کربلا و ثواب زیارت اربعین و حضور در جمع میلیونی عاشقان برسانید.
ضمنا روزهای بعد از اربعین، کربلا، کاظمین و سامرا بسیار خلوت تر از قبل از اربعین است.
٨- اگر هم امسال زودتر حرکت کرده اید، میتوانید برنامهٔ زیارات کاظمین، سامرا و نجف را جلو بیاندازید تا روز اربعین در حریم کربلا باشید.
ان شاالله وعدهٔ ما،
توجه دقیق به احادیث امامان معصوم(ع) یعنی:
خواندنِ زیارت اربعین در صبح اربعین و در محدودهٔ کربلا
التماس دعا
سهیل محمدشفیعی
هدایت شده از نجمه کبیریان
لزوما نه
حضور روز اربعین در کربلا
. در خصوص زیارت اربعین آیا باید روز اربعین در #کربلا حضور داشت یا اینکه روز قبل یا بعد نیز ثواب #اربعین را دارد⁉️
🔖ج. انجام زیارت سید الشهداء (علیه السلام) در هر زمان مستحب و دارای ثواب عظیم است ولی ثواب زیارت زمان خاص، مختص به انجام زیارت در همان زمان خاص است؛ البته انجام زیارت قبل یا بعد از آن موقع به رجاء آن ثواب مخصوص، مانعی ندارد.
✍🏻 آیتالله خامنهای مدظله العالی