باسلام و احترام، البته من درمورد روز نهم ربیع الاول جایی دیده بودم که نوشته بود روز مرگ عمرسعد ملعون است که ظاهرا تشابه نامی این دونفر یعنی عمربن خطاب و عمربن سعد شاید موجب این اشتباه روز مرگ عمر شده است.
هدایت شده از جان من و سید علی💕
سلام و عرض ادب
#پاسخ 👇⬇️
✅🌴نهم ربیع الاول، نه تنها نخستین روز امامت امام عصر علیه السلام است، بلكه آغاز دورهای حیاتی و مهم در تاریخ شیعه نیز به شمار میآید. در سال روز نهم ربیع الاول كه یادمان آغاز امامت ولی عصر علیه السلام است، تصمیم گرفتیم در چند سطر كوتاه به رخ دادهایی كه پس از شهادت امام حسن عسكری علیه السلام در سامرا روی داد، اشاره كنیم.⬇️
👈روز جمعه، هشتم ربیع الاول سال 260 هـ.ق، امام حسن عسكری علیهالسلام پس از این كه نماز صبح را خواندند، بر اثر زهری كه هشت روز قبل معتمد به ایشان خورانده بود، به شهادت رسید. این حادثه در شرایطی روی داد كه امام یازدهم افزون بر این كه مانند پدران خود زمینه را برای غیبت آماده كرده بود، شب پیش از شهادت شان، دور از چشم مأموران خلیفه، نامههای بسیاری به شهرهای شیعه نشین فرستادند.
🔸خبر شهادت امام در سراسر شهر سامرا پیچید و مردم به احترام او عزاداری كردند. به گفته مورخان، در روز شهادت امام، سامرا به صحرای قیامت تبدیل شده بود.
⬅️ عثمان بن سعید عمری، به نمایندگی از حجت بنالحسن علیهالسلام متصدی غسل و كفن و دفن حضرت شد و بر اساس گفته شیخ صدوق، خود امام زمان علیهالسلام با كنار زدن عمویش جعفر كه قصد نمازگزاردن داشت، بر بدن پدر بزرگوارش نماز خواند.
🔹حكومت عباسی از مدتها پیش بر اساس سخن رسولالله صلیالله علیه و آله و امامان معصوم علیهم السلام مبنی بر این كه مهدی فرزند امام حسن عسکری علیه السلام است، امام یازدهم را زیر نظر داشت و مراقب بود تا فرزندی از ایشان نماند، ولی امام یازدهم با پنهان نگه داشتن خبر ولادت فرزندش این نقشه را باطل كرده بود. پس از شهادت امام كم كم خبر فرزندی به نام مهدی علیهالسلام پخش شد و تلاش چند باره خلیفه عباسی برای یافتن امام مهدی علیهالسلام به نتیجه نرسید.
🔻عثمان بن سعید، نائب اول امام بود و با آغاز غیبت ولی عصر علیه السلام توقیعات حضرت را به شیعیان میرساند. از همین زمان بود كه شیعیان برای نخستین بار طعم غیبت را چشیدند. آغاز غیبت صغری مصادف با آغاز امامت حضرت مهدی علیه السلام بود تا مردم آرام آرام با مفهوم تلخ و دردناک غیبت آشنا شده، بتوانند تا آن زمان كه به اشتباه خود پی میبرند و به وظایف خود در برابر امامان آگاه میشوند، همچنان دیندار بمانند.
🔸در دوران غیبت صغرا چهار نایب خاص، امر وساطت میان امام علیه السلام و شیعیان را به عهده داشته و چنانكه خواهیم دید، همه آنها معروف و سرشناس بودهاند. آنان احكام دین را از وجود اقدس امام زمان علیه السلام گرفته و در اختیار شیعیان میگذاشتند.
⬅️ سؤالات [كتبی و شفاهی] ایشان را به حضور امام زمان علیه السلام برده و سپس پاسخ را به شیعیان میرسانیدند و همچنین، وجوه شرعی شیعیان را با وكالتی، كه از امام داشتند، میگرفتند [و به حضرت تحویل میدادند یا با اجازة ایشان مصرف میكردند]
🔸آنان جمعی بودند كه امام حسن عسكری علیه السلام در زمان حیات خود عدالتشان را تأیید فرمود و همه را به عنوان امین امام زمان علیه السلام معرفی كرد و بعد از خود، ناظر املاک و متصدی كارهای خویش گردانید، و آنها را با نام و نسب به مردم معرفی نمود.
#جهادتبیین
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهاتمذهبی وسیاسی روز در ایتا 👇
http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
کانال《 براهین 》👈 @barahin
#سوال سلام وقت بخیر آیا سابقه داشته پیامبر (ص) اسیری رو به بردگی بگیرن؟ علت اینکه فقها معتقدند چنین مجوزی وجود داره چیه؟ فقهای اهل سنت چطور؟
هدایت شده از محمد حسین
#پاسخ
✅پیامبر ما ۱۴۰۰ سال پیش وقتی اجداد کافران امروزی، دختران را زنده به گور میکردن؛ به زنان، زندگی و آزادی بخشید وبرده ای را برای خود
اسیر نکرد..
✅از پیامبر گرامى اسلام(ص) نقل شده است: پیوسته جبرئیل سفارش بردگان را به من میکرد تا آنجا که گمان کردم به زودى ضرب الاجلى براى آنها میشود که به هنگام رسیدن آن آزاد شوند.
🔹بسیارى از یاران بزرگ پیامبر(ص) بردگان بودند و یا بردگان آزاد شده، و در حقیقت بسیارى از آنها به صورت معاون براى بزرگان اسلام انجام وظیفه میکردند. سلمان، بلال، عمار یاسر و قنبر را میتوان در این گروه نام برد، بعد از غزوه بنى المصطلق پیامبر(ص) با یکى از کنیزان آزاد شده این قبیله ازدواج کرد و همین امر بهانهاى برای آزادى تمام اسراى قبیله شد.
✅پیامبر مانع رفتارهای خشن (که نزد اعراب معمول بود) با اسیران میشد.
🔹 پیامبر اکرم چند تن را که دشمنان خطرناک مدینه و اسلام میپنداشت، کشت و از بقیه چشم پوشید.
اسیران در مدینه بین مسلمانان پراکنده شدند و پیامبر به نیک رفتاری با آنها سفارش کرد. بیشتر آنها، از جمله کسی که عباس بن عبدالمطلب، عموی پیامبر، را کشته بود، با پرداخت فدیه، آزاد شدند، و چندتن از آنان، در مقابلِ آموختن سواد به زید بن ثابت و دیگر فرزندان انصار از اسارت رهایی یافتند و چند تن دیگر بدون پرداخت فدیه آزاد شدند.
👈 منابع اسلامی همچنین از قرار صلحی میگویند که پس از فتح خیبر بین سپاه پیامبر و یهودیان خیبر منعقد شد، که بر طبق آن مقرر شد خون جنگجویان درون قلعه محفوظ بماند و آنان با زنان و کودکانشان سرزمین خیبر را ترک کنند و اموال و طلاها و زمینها و سلاحها و زرهها و جامهها را تسلیم پیامبر کنند.
✅آزاد کردن بردگان یکى از مهمترین عبادات و اعمال خیر در اسلام است، و پیشوایان اسلام در این مسئله پیشقدم بودند، تا آنچه که در حالات امام علی(ع) نوشتهاند: هزار برده را از دسترنج خود آزاد کرد.
#جهادتبیین
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهاتمذهبی وسیاسی روز در ایتا 👇
http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
کانال《 براهین 》👈 @barahin
هدایت شده از h...m.p.r
#پاسخی_ دیگر
🔰اصولا قضاوت در خصوص برخی مسایل نمی تواند تک بعدی و یک جانبه باشد. برای رسیدن به قضاوتی منصفانه و عادلانه در مورد آن ها نیاز است که انسان حقیقت جو، همه جوانب و ابعاد زمانی و مکانی و فرهنگی و اجتماعی مسئله را با دقت بررسی کند تا به نتیجه برسد.
⬅️موضوع برده داری در اسلام یکی از این موارد ویژه است. اسلام پس از شکل گیری در خصوص برخی انحرافات به طور ضربتی و قاطعانه برخورد کرد. اما در بسیاری از موارد هم برخورد این گونه نبود و به حکم عقل هم نباید این گونه باشد؛ به عنوان مثال در خصوص حکم شراب این گونه نبوده و این حکم به مرور زمان و تا حدودی تدریجی ابلاغ شده است. معمولا برخوردهای جدی و ضربتی اسلام در خصوص مشکلات عمیق عقیدتی بود، نه معضلات اجتماعی که حل آن نیاز به فرایندی حساب شده و دقیق دارد.
🔰اما در خصوص برده داری پیش از هر چیز لازم است وضعیت این فرهنگ در جوامع آن روز مد نظر قرار گیرد. آن گاه شیوه برخورد اسلام با این پدیده زشت بررسی گردد؛ در واقع ما با یک فرهنگ اشتباه و عادت نادرست مواجه نیستیم. بلکه با یک ساختار پیچیده اجتماعی مواجهیم که در همه اجزا و تار و پود جامعه راه یافته، اقتصاد و فرهنگ و معیشت و دیگر ارکان جامعه با آن درهم تنیده است.
👈وجود بردگان در جوامع گوناگون آن قدر عمیق و بدیهی بود که در متمدن ترین کشورها تا حدود ۱۵۰ سال پیش بردگان جزء جداناپذیر بسیاری از جوامع بودند . تصور حذف برده ها از ساختار زندگی فردی و اجتماعی به ذهن کسی خطور نمی کرد ؛ 👈مسلما این مساله در ۱۴۰۰ سال پیش بسیار عمیق تر و ریشه ای تر در جامعه استقرار داشت. اسلام نمی توانست با این مساله به شکلی سطحی و به اصطلاح انقلابی برخورد نماید.
🔰اما در خصوص نوع نظر اسلام به این مساله باید گفت:
از آیات قرآن به دست می آید اسلام با بردگان و برده داری به عنوان حقیقتی موجود در جامعه برخورد کرده، احکام و راهکارهایی مشخص را در خصوص مواجهه با این حقیقت موجود و جهت گیری آن به سمتی معین ارائه داده است. با اندکی تامل می توان دریافت راهکارهای اسلام قوی ترین و منطقی ترین شیوه در مسیر منتفی نمودن و از بین بردن این فرهنگ غلط بوده است.
⬅️اسلام به هیچ وجه به برده داری به عنوان یک اصل و ضرورت نگاه نمی کند، بلکه تنها راهکارهایی برای برخورد درست با این حقیقت موجود ارائه می دهد. در واقع ابتدا برای اساس این مساله فلسفه و ساختار معینی تعریف کرده، تبیین می کند که در منظومه فکری اسلام در حقیقت انسانی افراد تفاوتی وجود ندارد. تفاوت انسان ها تنها در تقوا و ایمان آن هاست تا مولی هیچ گاه انسانیت خود را بالاتر از برده اش نبیند.👈 این مساله یکی از مهم ترین معضلات در مبنای فکری برده داری بود که البته طرح همین مساله بیش از هر چیز برای کفار و مشرکان قریش ناگوار بود.
✅در گام بعدی اسلام تلاش نمود در زمان بندی معینی برای ریشه کنی این پدیده شوم به مقابله عملی برخیزد. در این مسیر مساله را به دو بخش بردگان موجود در جامعه و بردگانی که ممکن است به جامعه افزوده شوند تقسیم کرد؛ مشخص است که مساله ضروری در این میان مانع آفرینی در مسیر شکل گیری و توسعه این پدیده، یعنی راه ورود افراد جدید به حوزه بردگی است که اسلام با ترفندی این مسیر را بسیار محدود نمود.
⬅️برای توضیح این مساله مهم باید گفت: در عصر بعثت رسول گرامی اسلام(ص) برای بردگی راه های متعددی وجود داشت. وجود هر یک از این راه ها به بردگی رسمیت می بخشید و قانونی به حساب می آمد. آن راه ها بدین قرار بود:⬇️
💢اسارت درجنگ ها: طبیعی است که دو طرف درگیر در جنگ از یکدیگر اسیر بگیرند. اسیران به صورت برده به خدمت گرفته می شدند.
💢ـ خواست حاکم و سرپرست: حاکم و سرپرست ستمگر افراد زیر دست را به بردگی می گرفت و در مزارع و دامداری ، به کار می گماشت. احیاناً آنان را به عنوان برده می فروخت.
💢ـ تبعیت طفل از مادر خویش که برده و کنیز بود، اگر چه پدرش آزاد بود، ولی به جهت کنیز بودنِ مادر، طفل هم محکوم به بردگی بود.
💢ـ فرار از لشکر و امتناع از جنگیدن و خدمت سربازی.
💢- فرار از کشوری و پناهنده شدن به دولت دیگر و خود را تسلیم آن حکومت نمودن . این کار برای حکمرانان کشوری که بدان پناهنده شده بودند، ایجاد حق می کرد و آنان می توانستند پناهندگان را به بردگی بگیرند.
💢ـ ارتکاب جرایمی همانند قتل، دزدی و ... (جریان به بردگی گرفتن ساختگی بنیامین، برادر حضرت یوسف(ع) به جرم سرقت گویای این امر است).
💢ـ فقری که به موجب آن شخص خودش را به دیگری بفروشد و خود را ملزم سازد برای مولایش کار کند.
💢ـ فروختن فرزند؛ پدر حق داشت فرزند خویش را جهت تنگدستی به عنوان برده بفروشد.
💢ـ فروختن همسر؛ شوهر حق داشت. همسر خویش را به عنوان برده به فروش برساند.
💢ـ آدم ربایی، فرد دزدیده شده به عنوان برده فروخته می شد، مانند زید بن حارثه که ربوده و به عنوان غلام فروخته شد.
💢ـ باختن در قما
هدایت شده از h...m.p.r
ر؛ گاهی فرد قمار باز خود را گرو قمار قرار می داد و در صورت باختن ، برده می شد.
✅اسلام همه این راه ها و سرچشمه های بردگی را مسدود نمود. تنها اوّلی را با شرایطی پذیرفت. آن را هم هرگز به عنوان جنبه الزامی اعلان نکرد؛ در واقع در صورت پیروزی در جنگ ، گرفتن برده الزامی نبود، بلکه دستور اسلام در این مورد این است که بعد از پایان جنگ با کفار، افرادی که اسیر می شوند، به چند صورت با آنان برخورد شود:👇👇
👈- از آنان فدیه گرفته شده، آزاد شوند؛
👈- با اسیران مسلمان مبادله شوند؛
👈- با انجام اموری نظیر آموختن خواندن و نوشتن به مسلمانان آزادی خود را به دست آورند ؛
در مواردی که راه های قبلی به صلاح یا ممکن نبود، به جای این که آن ها را بکشند، اسیرشان کرده و برای خدمت، به کار بگمارند و بین مردم تقسیم کنند.
⬅️بسیاری همین امر را نشانه تایید برده داری و همراهی اسلام با این رفتار غلط دانسته اند، در حالی که به نظر می رسد. این قضاوت اصلا منصفانه و دقیق نیست؛ فرض کنید دولتی کافر به جامعه اسلامی حمله کرده و در نتیجه این نبرد افرادی از سپاه دشمن به اسارت در آمدند؛ تکلیف این عده چیست و حکومت اسلامی چگونه باید با آن ها برخورد کند؟
⬅️جواب از چند گزینه خارج نیست؛ یا باید آن ها را از دم تیغ بگذراند، یا در زندان اسیر کرده و یا آن ها را آزاد نماید؛ اگر دقت کنیم همه این موارد دچار مشکلات عدیده ای است؛ زندانی کردن اسرا علاوه بر همه مفاسدی که اصل زندان در پی دارد، بار مالی سنگینی را بر دولت اسلامی تحمیل می کرد. جدای آن که با نیاز مالی بسیار مسلمانان در آن مقطع زمانی و کمبودهای فراوان و حجم زیاد اسرا این امر امکان پذیر نبود.
⬅️کشتن همه اسرا هم نتایج مثبتی در پی نداشت. زیرا بسیاری از این افراد شناخت کاملی از اسلام نداشتند. چه بسا با آشنایی درست به اسلام می گرویدند. به علاوه کشتن بیش تر افراد آثار و نتایج سوء فرهنگی و روانی در پی داشت که با فلسفه اسلام همخوانی نداشت.
⬅️از طرف دیگر آزادی همه اسرا هم کاری بسیار نامعقول بود، زیرا این افراد کسانی بودند که با اسلام و مسلمانان به جنگ برخاسته، حتی برخی از آنان را کشته بودند. یقینا آزادی آن ها همان و بازگشت به آغوش کفار و آمادگی برای شرکت در نبرد بعدی با انگیزه بیش تر همان؛ پس ناچار لازم بود بدون آن که نگه داری آن ها هزینه و فشاری بر جامعه اسلامی وارد کند.👈 این افراد در متن جامعه به نوعی وارد شوند که هم آثار مثبت اقتصادی و رفاهی برای جامعه در پی داشته باشند و هم زمینه آشنایی آن ها با حقایق اسلام و بستر میل و گرایش به اسلام در آن ها فراهم گردد و هم ازحقوق انسانی محروم نشوند. 👈این همان قانون برده داری مورد امضا و تجویز اسلام بود که اعمال شد.
هر چند این نوع برده ها در نهایت ندرت بودند، زیرا چنان که ذکر شد، بسیاری از این افراد با دادن فدیه یا با تعلیم خواندن و نوشتن به مسلمانان آزادی خود را به دست می آوردند.👈 در نتیجه اکثر بردگان و کنیزان جامعه، گروه اول یعنی برده زادگان و کسانی بودند که توسط دلالان و تجار برده از مناطق آفریقایی و مانند آن اسیر می شدند و در مناطق مختلف دنیا به فروش می رسیدند.
⬅️اما در خصوص این قشر وسیع بردگان که غیر از اسرای میدان های نبرد بودند، باید دید چرا اسلام این نوع برده داری را از ابتدا لغو ننمود و اجازه داد، سال های سال این جریان باقی بماند؟
⬅️برای پاسخ به این پرسش توجه به چند نکته لازم است :👇
1⃣. چنان که در ابتدا اشاره شد اصلاح عادات غلط و فرهنگ نادرست به زمان نیازمند است. نمی توان یک فرهنگ عمیق و رسوخ کرده در اعماق جامعه را برخوردی ناگهانی و انقلابی برطرف کرد. چنین برخوردهای شعاری اگر در آغاز اعمال می شد، هیچ ضمانت عملی بر دوام آن ها وجود نداشت. چه بسا طرح این قوانین عجین شده در اعماق فرهنگ و باورهای اجتماعی و اقتصادی جامعه، به اصل ایمان و اعتقاد مسلمانان نو ایمان لطمه وارد می ساخت. این نوع برخورد هدفمند، مختص برده داری نبود، بلکه در برخی انحرافات رفتاری دیگر هم اعمال شد.
2⃣. در آن زمان بردگان فراوانی وجود داشتند. گاهی بخش عظیمی از جامعه را تشکیل می دادند. اگر از ابتدا بردگی به طور کلّی ملغی می شد، رهایی بردگان باعث نابودی آنان و خانواده های شان می شد؛ زیرا بردگان در آن زمان نه کسب و کار مستقلی داشتند و نه زندگی مستقلی. حداقل اثر سوء آزاد کردن این جمعیت انبوه، مختل کردن امنیت جامعه بود. بررسی دقیق ابعاد این مسئله نشان می دهد که برخورد ضربتی و یک باره با مسائلی مانند برده داری، امری غیر حکیمانه، بلکه غیر ممکن است؛ از این رو اسلام، در برخورد با این مسئله به اصلاح تدریجی پرداخت.
⬅️تاریخ بعدها روش صحیح مبارزه تدریجی با این رسم جا افتاده را تایید کرد. خط بطلان بر مبارزه سریع و بی برنامه در مورد این گونه امور مهم و رسوخ یافته در اعماق باورها و فرهنگ ها کشید؛ در تاریخ معاصر آمده که رییس جمهو
هدایت شده از h...m.p.r
ر آمریکا بدون ایجاد مقدمات لازم به یکباره برده داری را لغو و ممنوع اعلام کرد، ولی بردگانی که به ظاهر آزاد شده، ولی روحا آزاد نشده بودند و توان روحی و اجتماعی اداره خود را نداشتند ، از صاحبان خود به التماس می خواستند مثل سابق آنان را به بردگی بگیرند و رها نسازند!
3⃣. بردگان در آغاز اسلام منبع اقتصادی و نیروی نظامی نیرومندی برای مشرکان و حتی مسلمانان بودند. مشرکان آنان را در مزرعه ها، نخلستان ها و میدان های جنگ به کار می گرفتند؛ اگر اسلام در ابتدا دستور آزادی بردگان را می داد، بدیهی بود که تنها مسلمانان به آن عمل کنند، چرا که مشرکان به آن اعتقادی نداشتند. این شیوه ، پیامدهای بسیار ناخوشایند و ضربه مهلکی برای جامعه اسلامی نوپا در پی داشت. از جمله:⬇️⬇️
💢الف) مسلمانان به یکباره از نیروی اقتصادی و نظامی عظیمی محروم می شدند و این ضربه مهلک به آنان بود.
💢ب) بردگانی که به اسیری گرفته می شدند، چنانچه آزاد می شدند، چون جا و مکان و درآمد مناسبی نداشتند، به ناچار پیش مشرکان باز می گشتند. آنان دوباره، از اینان برای تقویت بنیه اقتصادی و نیروی نظامی استفاده می کردند ،اما آزادی بردگان به تدریج، مانع از خسارت اقتصادی و نظامی مسلمانان شد؛
🔰اما راهکار اسلام برای ریشه کن ساختن برده داری :⬇️⬇️
⬅️الف) بستن سرچشمه بردگی: اسلام اکثر راه های معمول برده گیری در آن زمان را ردّ کرد و نپذیرفت؛ به علاوه از نظر فرهنگی هم با دوام این امر به انواع گوناگون مقابله نمود، مثلا اساس اشتغال به برده فروشی را از زشت ترین و ناپسند ترین امور معرفی نمود؛ اسلام خرید و فروش بردگان را بدترین و منفورتین معاملات اعلام کرد.
👈پیامبر(ص) فرمود: «شرّ النّاس مَن باع النّاس؛[۱] بدترین مردم کسی است که انسان ها را بفروشد.»
⬅️ب) گشودن دریچه آزادی: اسلام، تمهیداتی گوناگون برای آزادی بردگان اندیشیده است، از جمله:
👈ـ آزادی اسیر را یکی از کفارات قرار داده است[۲] یعنی گناهانی ساده که ارتکاب آن ها زیاد رخ می داد، مانند باطل کردن روزه، شکستن نذر ، عهد و قسم و....با آزادی بردگان پاک می شد.
👈ـ با ازدواج زنی که برده است با یک انسان آزاد و بچه دار شدن زن، فروش زن ممنوع می شود تا از سهمیه ارث فرزندش آزاد شود.[۳]
👈ـ سهمی از زکات برای خرید برده و آزاد کردن آنان قرار داده شد . بدین ترتیب بودجه دایمی برای این کار از بیت المال در نظر گرفته شده و تا آزادی کامل همه بردگان ادامه یافت.[۴]
👈ـ آزادی بردگان یکی از عبادات شمرده شده و بزرگان در این زمینه پیش قدم بوده اند تا آن جا که گفته شده حضرت علی بن ابی طالب با دسترنج خود هزار بنده را آزاد کرد.[۵]
👈ـ اگر یک برده متعلق به چند نفر بود؛ هر کس سهم خود از برده مشترک را آزاد کند، سهم شریک دیگر به طور قهری آزاد می شود.[۶]
👈ـ هرگاه کسی مالک یکی از پدر، مادر، اجداد، فرزندان، عمو، عمّه، دایی، خاله، برادر، خواهر، برادرزاده و یا خواهرزاده خود از راه ارث و... شود، آن ها فوراً آزاد می شوند.[۷]
👈ـ در برخی موارد، اگر صاحب بَرده نسبت به برده اش مجازات های سختی انجام دهد، برده خود به خود آزاد خواهد شد.[۸]
👈 -برده مى توانست با کار کردن ، بهاى خود را به خریدارش پرداخته و آزاد شود. یعنى بنده و مولى قرارداد مى بستند که هرگاه بنده فلان مبلغى را پرداخت آزاد مى شود. او اگر پرداخت مبلغ را تا یک ماه به تأخیر انداخت، مستحب بود که مالک صبر کرده و به وى مهلت دهد. مبلغ مذکور مى توانست تقسیط شود . این مبلغ نیز نباید بیش از مبلغى باشد که مالک براى خرید بنده پرداخت کرده است .
👈-چند عامل نیز موجب آزادى خودبه خودى بنده مى شود. مثل اسلام آوردن در محل جنگ و...
✅در نتیجه این برنامه دقیق و سفارش اخلاقی اسلام در خصوص بردگان و سیره عملی معصومان در مورد آن ها چندی نگذشت که دیگر برده ای در جامعه اسلامی وجود نداشت، در حالی که برده داری به شدید ترین نوع آن تا قرن های اخیر در جوامع مختلف غیر اسلامی با تمام قدرت وجود و رواج داشت؛
⬅️مجموعه این مسایل و نتیجه این نوع برخورد به خوبی نشان می دهد که اسلام منطقی ترین برخورد را با برده داری اعمال نموده است.
✅پی نوشت✅
[۱]. کلینی، کافی، ج ۵، ص ۱۱۴.
[۲]. تفسیر نمونه، ج ۲۱، ص ۴۱۲ _ ۴۲۳؛ شرایع الاسلام، کتاب العتق؛
[۳]. مکاسب، شیخ انصاری، ص ۱۷۵، سطر ۱۴،چ دارالحکمة.
[۴]. تفسیر نمونه، مکارم، ج ۱۲، ص ۴۱۸، چ اسلامیة تهران.
[۵]. بحارالانوار، مجلسی، ج ۴۱، ص ۴۳، چ اسلامیه تهران.
[۶]. جواهرالکلام، شیخ محمدحسن، ج ۳۴، ص ۱۵۴ ـ ۱۵۸، چ بیروت.
[۷]. تفسیر نمونه، ج ۲۱، ص ۴۲.
[۸]. وسائل الشیعه، ج ۱۶، ص ۲۶(۲۰ جلدی).
هدایت شده از محمد حسین
#پاسخ
سلام بزرگوار
در ادامه تلاش نموده
تا مفصل تر وجامع پاسخگو باشیم👇👇
✅خدمتکاران پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) دو دستهاند: ۱: خادمانی که از افراد آزادی هستند که به خدمتکاری پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) پرداختند. مانند: انس بن مالک و غیره ۲: کنیزانی مانند سلمی و خضره و رضوی و میمونه، ام ایمن و غیره بودند
👈سیره پیامبر مبتنی بر احکام اسلامی و از بین بردن بردهداری و به رسمیت شناختن آزادی انسانها در برابر سایر اشخاص میباشد.
در منابع از خدمتکاران پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) با سه عنوان خدم، امه (کنیز)، مولی پس از فتوحات اصطلاح موالی (جمع مولی) بیشتر به کسانی گفته میشد که با اسلامآوردن از بندگی رهایی یافته اما تحت عنوان مولی تحت حمایت صاحبان خود باقی میماندند و یا مردم سرزمینهای مفتوحه با عقد موالات و همپیمانی با فاتحین یا یکی از قبایل عرب خود را تحت حمایت قرار میدادند. (با معانی متضاد صاحب و برده، آزادکننده، هم پیمان، پناهنده و غیره.) و یا عبید و مولاه یاد شده است.
🔹در اصطلاح غلام و کنیز به کسی گفته میشود که «طی اسارت به بندگی در آمده باشد.» اما خدم عامتر از این دو کلمه بوده و گاه افراد آزاد با انگیزههای مختلف به صورت داوطلبانه به خدمت شخص خاصی در میآمدند.
👈باتوجه به این تعریف، چند دسته از افراد را میتوان در جایگاه خادمان پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) مورد بررسی قرار داد.
۱) خادمان آزاد، غلامان و موالی پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم)
هند و اسماء دو پسر حارثه اسلمی و انس بن مالک از افراد آزادی هستند که به خدمتکاری پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) پرداختند.
👈 زید بن حارثه پس از هبه او از طرف خدیجه، آزادشده و به عنوان فرزندخوانده پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) انتخاب شد.
ابوکبشه (سلیم)، انسه (ابا مسروح) شقران سفینه (مفلح)،
ثوبان، یسار، ابورافع (اسلم) فضاله، ابومویهبه، رافعگ، مدعم، کرکره، رباح، انجشه (ابا ماریه)، ابو لبابه، (زید بن المنذر)، ابوضمره (ابوضمیرة)، هشام، سلمان فارسی در برخی منابع تحت عنوان موالی پیامبر ذکر شده است.
✅در اصل طی سفر به اسارت گرفته شد و به بردگی و به بردگی یکی از یهودیان مدینه درآمد و با همیاری پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) آزاد و از سوی ایشان به افتخار سلمان منا اهل البیت نائل گردید، وغیره.
🔹 از جمله غلامانی و موالی هستند که برای پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) ذکر شدهاند.
۲)کنیزان و مولاة پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم)
سلمی و خضره و رضوی و میمونه، ام ایمن (برکه)
روضه، ربیحه، ماریه قبطیه، ریحانه و صفیه نیز از جمله کنیزان به شمار میروند. (جهت اطلاع بیشتر راجع به اسامی خدمتکاران، غلامان و کنیزان به سبل الهدی و الرشاد مراجعه شود.)
خدمت این افراد در نزد پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) در یک زمان واحد نبوده، بلکه در مقاطع مختلف زمانی بوده است.
✅۲) این اشخاص به چند صورت در اختیار پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) قرار میگرفتند، پس از اسارت در جنگها که با نبرد (همانند یسار و غیره.) و یا صلح (صفیه و غیره صورت میگرفت.
🔹مورد دیگر کسانی بودند که از سوی سایر اشخاص به ایشان بخشیده میشدند (ماریه قبطیه) و مدعم. و یا از سوی پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) خریداری میگردیدند (ثوبان و غیره.) در مواردی نیز این افراد به صورت خدمتکار خانوادگی به شمار میرفتند (ام ایمن که کنیز آمنه مادر پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) بود و آزاد شد.) [صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) بود و آزاد شد.)
✅۳) سیره پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) که در واقع بیانگر موضع اسلام نیز میباشد مبتنی بر از بین بردن بردهداری و به رسمیت شناختن آزادی انسانها در برابر سایر اشخاص میباشد. سیره رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) این بود که ایشان به مناسبتهای مختلف و یا بلافاصله غلامان و کنیزانی که در اختیار ایشان قرار میگرفت را آزاد مینمودند.
✅۴) در گزارشهای تاریخی تنها چند مورد ذکر شده است که در خدمت پیامبرخدمت این افراد در نزد پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) در یک زمان واحد نبوده، بلکه در مقاطع مختلف زمانی بوده است.
✅۲) این اشخاص به چند صورت در اختیار پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) قرار میگرفتند، پس از اسارت در جنگها که با نبرد (همانند یسار و غیره.) و یا صلح (صفیه و غیره صورت میگرفت. مورد دیگر کسانی بودند که از سوی سایر اشخاص به ایشان بخشیده میشدند (ماریه قبطیه)و مدعم. و یا از سوی پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) خریداری میگردیدند (ثوبان و غیره.) در مواردی نیز این افراد به صورت خدمتکار خانوادگی به شمار میرفتند (ام ایمن که کنیز آمنه مادر پیامبرصلیاللهعلیهوآلهوسلّم) بود و آزاد شد.)
سپاس از توجه شما
#سوال
امامت و تاج!! 😳
⁉️ آیا روز یازدهم محرم، شیعیان زمان امام سجّاد صلوات الله علیه شادمانی می کردند به خاطر اینکه آغاز امامت امام زمانشان هست؟!! 🧐
⁉️ آیا روز 29 صفر، امیرالمؤمنین صلوات الله علیه خوشحال بودند به خاطر اینکه به امامت رسیده اند؟!! 🤔🤔
⁉️ آیا پس از شهادت امیرالمؤمنین صلوات الله علیه مردم از آغاز امامت فرزندشان شادمان بودند؟!! 😳😳
⁉️ آیا روز اول ربیع، شیعیان خوشحال بودند به خاطر اینکه امام جواد صلوات الله علیه به امامت رسیده اند؟!! 🧐🤔
⁉️چرا باید شام شهادت امام حسن عسکری صلوات الله علیه را به اسم تاج گذاری یا امامت امام زمان صلوات الله علیه شادی کنیم؟؟
❌❌ کسانی که دائماً احادیث را تضعیف می کنند و هر حدیثی که به مزاج و مذاقشان خوش نیاید را ضعیف می پندارند، لطف کنند یک حدیث ضعیف و بی سند بیاورند که روز 9 ربیع، به دلیل تاج گذاری یا امامت امام زمان صلوات الله علیه، عید و جشن هست!! ❌❌
⁉️آیا روز ۹ ربیع را ائمه روز بیعت نامیده اند!!؟؟
⁉️مگر امامت، پادشاهی هست که تاج گذاری داشته باشد؟!!!
👈این رسم و رسومات (بخوانید بدعت ها) از کجا نشأت گرفته؟؟
❌برای حذف سنت ها نیاز به بدعت گزاری نیست❌
سنت ها با ترک شدن، حذف می شوند...
این متن درسته؟؟؟
هدایت شده از راحیل ماندگار
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥«چرا تجدید عهد میکنیم؟»
🎙 استاد پناهیان
🔸 نهمربیع روز تجدید عهد با #امام_زمان...
📆 وعده ما دوشنبه ۳ مهرماه در سراسر کشور
هدایت شده از ما و او ( احسان عبادی )
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌❌ شام غریبان #امام_حسن_عسکری (ع) یا #جشن_بیعت ⁉️⁉️
🌀 چرا دارید به جای عزاداری ، #جشن_بیعت انجام می دهید ⁉️
🔰چرا چنین کاری را برای امام سجاد (ع) در غروب روز #عاشورا نمی کنید ⁉️
👈 مگر #امام_زمان (عج) شاه است که از لفظ تاج گذاری برای ایشان استفاده می کنید ⁉️⁉️
🎤 با پاسخ #استاد_احسان_عبادی از اساتید مهدویت
❌❌ جریان #حجتیه و #شیرازی به شدت مخالف #جشن_بیعت هستند ، این کلیپ پاسخی به ادعاهای پوچ آنهاست
👌 #نشر_حداکثری
#عید_بیعت
انقلابی باید قوی شود💪
🔰کانال استاد احسان عبادی🔰
http://eitaa.com/joinchat/4235001869C41c082b340
#شبهه
سلام عزیزان
به نظرتون جواب این مسابقه چی میتونه باشه؟
هدف از طرح این سوال چیه؟
احتمالا منظور شون لعن سه خلیفه است.بنابر عید الزهرا🤔🤔
پس فریب نخورید و براشون بنویسید👇👇👇
پاسخ اینه😡😡😁 👇👇
۱ لعن برجاهلان
۲ لعن بر تفرقه اندازان
۳ لعن براسلام و شیعه ی انگلیسی و آمریکایی
😏😏
این پاسخ رو بفرست واز خود مولا جایزتو بگیر 🌹❤️✨
هدایت شده از جان من و سید علی💕
سلام وادب
#پاسخ_مرتبط👇⬇️
#خرافه_عیدالزهرا
آیا نهم ربیع روز قتل خلیفه دوم است⁉️
"این متن بدنبال دفاع از #خلیفه_دوم نیست؛❌
بلکه هدف رفع یک داستان تخیلی در بین شیعیان است"
✅تاریخِ دقیق قتل عُمَر بن خطاب به دست ابولولو :
طبق منابع تاریخی شیعه و سنی ، عمر بن الخطاب ( خلیفه دوم ) در بیست وششم ذی الحجه ترور شد و بعد از حدود سه روز درگذشت. بنابراین وی در آخر ذیحجه یا اول محرم درگذشته است. این مطلب را همهی مورخان اعم از شیعه و سنی در آثار خود آوردهاند.
بنابراین اقلیت قلیلی که در نهم ربیع الاول مراسم عمرکشان ( عید الزهرا یا فرحة الزهراء ) برگزار میکنند اساسا حدود هفتاد روز تأخیر میکنند و کارشان حتی اگر توجیه شرعی و عقلی دشته باشد ، دستکم از نظر تاریخی دچار اشکال است.
⭕️برای اطمینان میتوانید به منابع تاریخی زیر مراجعه فرمایید که همگی آخر ذیالحجه را به عنوان تاریخ قتل عُمَر بیان کردهاند:
✅منابع تاریخی شیعه یا متمایل به تشیع :
۱. تاریخ الیعقوبى ، یعقوبی، ج۲ ، ص۱۵۹ ، قرن سوم ، مولف آن شیعه است. همچنین تاریخ یعقوبى/ ترجمه فارسی آیتی ، ج۲ ، ص۴۹
۲. التنبیه و الإشراف ، مسعودی ، ص۲۵۰ ، قرن چهارم ، مؤلف آن شیعه یا متمایل به تشیع است
۳. مروج الذهب ، مسعودی ، ج۲ ص۳۰۴ و ص۳۲۱ ، قرن چهارم ، مولف آن شیعه یا متمایل به تشیع است.
۴. الفتوح ، ابن اعثم کوفی ، ج۲ ، ص۳۲۳ ، قرن چهارم ، مولف متمایل به تشیع است.
۵. مَسارّ الشیعه ، ص42 ، مؤلف: شیخ مفید (ره) پیشوای بزرگ شیعیان در اوایل قرن پنجم که خوشبختانه نسخه خطی اصلی این کتاب با دستخط مؤلف موجود است. در این کتاب نیز مرگ عمر در ذیحجه ذکر شده است. میدانیم که شیخ مفید(ره) از نظر عظمت علمی و تقوایی در حد عالی هستند تا جایی که برخی بر این باورند که به دریافت توقیع ( نامه ) از #امام_زمان (عج) مشرف شدهاند.
✅برخی دیگر از منابع تاریخی:
۶. الإمامة و السیاسة ، مولف ناشناس، ج۱ ص۳۹ ، قرن سوم ، مذهب مولف: نامعلوم
۷. المعارف ، ابن قتیبه، ص ۱۸۳ ، قرن سوم ، مذهب مولف: سنی
۸. أنساب الأشراف، بلاذری، ج۱۰، ص۴۱۷ ، قرن: سوم ، مذهبِ مولف: سنی
۹. الطبقات الکبرى، محمد بن سعد، ج۳ ، ص:۲۵۸ ، قرن سوم ، مذهب مولف: سنی
۱۰. تاریخ الطبری، طبری، ج۴، ص:۱۹۱ ، قرن چهارم ، مذهب مولف: سنی
✅بد نیست بدانیم که علمای قدیم ما شیعیان درباره اینکه « عمر در ذیحجه کشته شده » اتفاق نظر داشتهاند و حتی مرحوم علامه مجلسی(ره) نیز به این موضوع اعتراف کرده است
📚بحارالانوار، ج۳۱، ص ۱۱۸
✅البته مجلسی(ره) خود سعی کرده به هر قیمت شده نهم ربیع الاول را تایید کند!! بعید نیست ایشان که در عصر صفوی می زیست از سوی حکومت یا جو جامعه تحت فشار بوده اند و از این رو به روایتی که از نظر سندی ضعیف است و از نظر متن نیز با مسلمات تاریخی و روایی در تعارض است استناد کرده اند! روایتی که مجلسی به آن استناد کرده از طریق دو راوی مجهول الهویه به احمد بن اسحاق قمی(ره) منسوب شده که سند و متن آن بسیارِ ضیعف است.
✅کفعمی از ابن ادریس حلی (صاحب کتاب السرائر) نقل کرده که درباره تاریخ نهم ربیع گفته است: " مَنْ زَعَمَ أَنَّ عُمَرَ قُتِلَ فِیهِ فَقَدْ أَخْطَأَ بِإِجْمَاعِ أَهْلِ التَّوَارِیخِ وَ السِّیَرِ " ترجمه: « هر کس بپندارد عمر در نهم ربیع کشته شده به اجماع صاحبان کتب تاریخ و سیره در اشتباه است». سپس خود کفعمی تاریخ ذیحجه را صحیح دانسته میافزاید: « الإجماعُ حاصلٌ مِن الشیعةِ و أهلِ السنّةِ على ذلک» یعنی «شیعه و سنی بر این موضوع اتفاق نظر دارند»
🌿کفعمی، مصباح الکفعمی = جنة الأمان الواقیة ، ص: 511 و مجلسی، بحارالانوار، ج۳۱، ص ۱۱۹
✍علیرضا زادبر
#شبهه
این شیاد موکب زده در کربلا ،،و به مراجعه کنندگان سحر میده که ذکر
بعد با گرفتن سحر شیاطین به خوابشون میاد واونها رو دعوت به این فرقه میکنه ،متاسفانه مردم باور میکنند ،
دراین مورد راهنمایی میخوام
هدایت شده از جان من و سید علی💕
سلام مجدد.
بزرگوار
در بازگشت بالا راهنمایی کردم که با کدام کلیدواژه جستجو کنید تا به پاسخهای مکفی برسید .❌
#پاسخی_دیگر 👇⬇️
سلام و احترام.
👈۲ نکته در مواجه با این فرقه های ضاله در پیاده روی اربعین باید مورد توجه محبین و زائرین حرم یار قرار بگیرد.
1️⃣. جریان فکری وابسته به سید احمد الحسن با استفاده ی ابزاری از مسئله ی ظهور در دلهای کسانی که در عقل و دین اندک هستند رخنه میکنند و لذا مسلمان باید دارای عقل سلیم باشد تا بتواند از دین اسلام ناب محمدی صل الله علیه و آله، حفاظت کنند و برای حفاظت از دین کافیست تمام توجه خود را گام به گام و نفس به نفس به وجود نازنین حضرت سیدالشهدا علیه السلام رهنمون سازند و بدینسان بر کشتی نجات جلوس نمایند تا به ساحل فکریِ نجات راه یابند.
2️⃣ در مسلک یاران صادق شیرازی، اما از ظواهر دین طرفداری میشود تا به اصل دین خدشه وارد سازند با راهبردهای انگلیسی.
مثلا؛ مشوق هیات های عزاداری میشوند و حتی مدد مالی و اقلامی هم میدهند اما با لطیف ترین حیله ها، همان هیات را به تباهی فکری میبرند.
بنابر این؛
🔴 توجه به نماد این دوفرقه ممنوع.
تناول و نوشیدن از این مواکب ممنوع.
همنشینی و هم صحبتی با این دوفرقه(اگر توان و علم کافی برای هدایت نباشد)، ممنوع.
✅️ماشاءالله موکب های معتبر و دارای تفکر سالم بسیارند و زائرین با این مواکب در ارتباط باشند.
یک نظریه؛⬇️
⬅️ در هر موکبی که توقف داریم بهتر است فقط به عبادت و استراحت پرداخته شود و تمام اذهان و قلوب فقط به جریان عاشورا معطوف گردد.
این امر کمک میکند تا سالم برویم و سالم برگردیم. ان تتقوالله یجعل لکم فرقاناً...
ضمنا...برای این کمترین هم دعایی بفرمایید تا شاید به خاک قدمهایتان نظری بشود از لطف...
#یازینب
الاقل...محسن خاکزاد
#فرقه_احمد_الحسن
#فرقههای_ضالّه
#موکب_صادق_شیرازی
#موکب_احمد_الحسن
#جهادتبیین
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهاتمذهبی وسیاسی روز در ایتاء 👇
http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
کانال《 براهین 》👈 @barahin
#شبهه
بنا به نقل تواریخ(1) اهل سنت آمده است: در دوران خلیفه دوم مسلمانان به سپهسالارى نعمان بن مقرن المزنى به ایران حمله کردند و شهری از شهرهای ایران به نام نهاوند را فتح کردند و هر چه بود به غنيمت بردند و عده ای را به اسیری گرفتند و از جمله آن اسیران ابو لؤلؤ(2) بود.
مسلمانان اسیران و نیز غنائم را نزد صاحب الاقباض سائب بن الاقرع گرد آوردند... و او نیز اسراء و غنايم را به مدینه نزد عمر برد. عمر اسراء را به عنوان برده به مسلمانان فروخت، ابولؤلؤ را مغيرة بن شعبه به بردگی گرفت و بر او بسیار سخت می گرفت(3).
تا آن که روزى ابو لؤلؤ عمر را در بازار ديد و از مغيره شكايت كرد و گفت: به فرياد من برس مغيره بر من سخت مى گيرد و در هر روز دو درهم از من باج مى خواهد.
عمر پرسيد: چه كارهايى مى دانى؟
ابو لؤلؤ گفت: نجارى، آهنگرى و نقاشى.
عمر گفت: این مقدار در مقابل هنر های تو زیاد نیست، شنيده ام كه تو آسياب هم می توانی بسازی كه با باد بچرخد.
ابو لؤلؤ گفت: آری.
عمر گفت: براى من آسيابى بادى بساز.
ابو لؤلؤ چون دید عمر به مشکلاتش توجهی نکرد، گفت: باشد، آسيابى برايت خواهم ساخت كه مردم مشرق و مغرب از آن سخن گويند، و از نزد وی برفت.
عمر گفت: اين برده مرا تهديد كرد، کاش او را مى كشتم.
آن گاه بامداد روز بعد ابولولو به مسجد رفت. چون صف ها بسته شد، و مردم تکبیره الاحرام نماز را بستند ابو لؤلؤ از صف خارج شد و با خنجرى كه داشت عمر را شش ضربه زد و آخرين آنها در زير ناف او بزد و فرار کرد.
عمر بر زمين افتاد. مردم دورش جمع شدند و نزدیک بود که نماز قضا شود تا اين كه گوينده اى گفت: بندگان خدا، نماز را دريابيد، خورشيد بر آمد. آن گاه عبد الرحمان بن عوف به جاى عمر به نماز ايستاد و عمر را به خانه اش بردند(4). و سر انجام عمر در روز چهارشنبه چهار روز از ذى حجه مانده در سال بيست و سوم هجرى وفات یافت و مدت حكومتش ده سال و شش ماه و چهار روز بود(5).
هدایت شده از جان من و سید علی💕
سلام علیکم
#پاسخ 👇⬇️
✅🌴امیرالمومنین علیه السلام خلافت خلیفه ی دوم را غاصبانه می دانستند و آن را قبول نداشتند لذا خود و فرزندانشان در جنگ با سپاه ساسانی شرکت نداشتند.
🔶️ جنگ مسلمانان با مردم ایران نبوده بلکه با حکومت ستمگر و طاغوتی ساسانیان بوده است. مردم که از ظلم حکومت ساسانی و موبدان زرتشتی خسته شده بودند مقاومت چندانی در مقابل مسلمین نکردند. حکومت ساسانی مانعی برای رسیدن صدای دین حق به مردم بود که باید هر چه سریعتر نابود می شد.
اکثر مردم ایران مقاومتی در مقابل لشگر اسلام نداشتند و بسیاری از شهرها و روستاها خود با مسلمانان صلح کردند و تسلیم شدند.
حتی در برخی نقاط مردم ایران به سپاه مسلمین در جنگ کمک می کردند.
https://b2n.ir/h35059
🔶️ حضرت علی علیه السلام تنها برای اینکه مسلمانان شکست نخورند به عمر توصیه کردند که خودش فرمانده ی سپاه نباشد چرا که با کشته شدن وی ممکن بود سپاه مسلمین متلاشی شود و شکست بخورند.
سفارش حضرت برای پیروزی اسلام و مسلمین و حق بر باطل بوده است.
🔶️ در جنگِ سپاه نسبتا کوچک تر و کم تجهیزات مسلمانان با لشگر بزرگ و مجهز ساسانیان، دقیقا تعداد کشته شدگان دو طرف مشخص نیست. آمارهای ارائه شده معمولا غلوآمیز است و فاتحان جنگها برای نشان دادن قدرت و توان خود آمار کشتگان بسیار بالاتر واقعیت بیان می کردند.
https://b2n.ir/167653
🔶️ این جنگ یک جهاد اسلامی به تمام معنا نبوده چرا که فرماندهی آن را امام معصوم برعهده نداشته است. البته نتیجه ی این جنگ به نفع مردم ایران تمام شد و با دین حق آشنا شدند.
طبیعتا در این جنگ ممکن است بعضی از مسلمانان جنایاتی را مرتکب شده باشند و برخلاف تعالیم اسلامی عمل کرده باشند.
حضرت علی علیه السلام برخی از یاران خود به درون سپاه مسلمین می فرستند تا آنها را راهنمایی و از وقوع خلاف شرع جلوگیری کنند.
🔶️ چیزی درباره ی اینکه مردم شهر نهاوند توسط مسلمانان کشته شده باشند یافت نشد. بیشتر این کشته سازی ها و دروغ پردازی ها برای سیاه نشان دادن چهره ی اسلام جعل می شود.
بلاذری در فتوح البلدان ج۲، ص ۳۷۵ می نویسد: (خدیفه که پس از نعمان، فرماندهی مسلمانان را برعهده داشت پس از پیروزی مسلمانان، نهاوند را محاصره کرد؛ سپس با پیشنهاد فردی ایرانی به نام «دینار» (یکی از بزرگان شهر نهاوند.) با آنها صلح نمود، مشروط به این که خراج یا جزیه دهند و در مقابل اموالشان ایمن باشد.)
ابوعلی مسکویه می نویسد:
«مسلمانان پس از شکست ایرانیان به نهاوند وارد شدند و آنچه در این شهر بود، به غنیمت بردند».
https://b2n.ir/t92796
هدایت شده از محمد حسین
#پاسخ
در ادامه جواب استاد گرامی ✅👇
✅سال 23 هجری، خلیفه دوم، عمر بن خطاب، به دست غلامی ایرانی الاصل معروف به «ابو لؤلؤ» به قتل رسید. جزئیات این حادثه بر اثر گذشت زمان و به انگیزه های گوناگون دچار تغییرات فراوانی شده است. به همین جهت میان مورخان دربارۀ انگیزۀ قتل، مذهب قاتل، زادگاه، سرانجام و محل دفن وی اختلاف نظرهایی به چشم می خورد. براساس این تحقیق ابو لؤلؤ اهل نهاوند بوده، مسلمان بودنش محرز نیست. انگیزه وی از قتل خلیفه نیز عداوت شخصی وی با خلیفه عمر بوده است. آنچه در مورد رابطه وی با حضرت علی علیه السّلام و فرستادنش به کاشان و دیگر وقایع که در برخی کتب غیرمعتبره و دست چندم نقل شده، افسانه ای بیش نیست. ابو لؤلؤ پس از قتل خلیفه در 26 ذی الحجه سال 23 هجری، در مدینه به قتل رسید. مقبره موجود در کاشان نیز هیچ ربطی به وی ندارد و به احتمال زیاد مقبره یکی از صوفیان قرن هفتم می باشد.