سوال
سلام لطفاً اختیارات رهبری رانام ببرید
وایادرزمان هاشمی رفسنجانی اختیارات رهبری محدود شد
هدایت شده از محمدتقی عارفیان
.
سلام و رحمة الله
اختیارات و وظایف رهبری در اصل یکصدودهم قانون اساسی اومده
میتونید اینجا مطالعه کنید 👇
https://ccri.ac.ir/fa/news/1799/%D8%A7%D8%B5%D9%84-110-%D9%82%D8%A7%D9%86%D9%88%D9%86-%D8%A7%D8%B3%D8%A7%D8%B3%DB%8C
#سوال سلام وقت بخیر لطفا در مورد طی الارض توضیح دهید ؟ طی الارض چیه ؟
هدایت شده از حسین ستوده۲
#پاسخ شما
طی الارض چیست؟
https://www.islamquest.net/fa/archive/fa846
#لطفا این شبهه را نقد بفرمایید.
"حاکم الهی ولی امر امت است،نه وکیل امت که به وکالت از طرف امت حکمرانی کند"
هدایت شده از جان من و سید علی💕
سلام و احترام.
#پاسخ 👇⬇️
✅🌴اگر سرپرست جامعه ، سمت خود را از مردم دریافت کند تا کارهای آنان را بر اساس مصلحت و رای خودشان انجام دهد ، وکیل آنان خواهد بود و چنین حکومتی ، « حکومت وکالتی » است ؛ ولی اگر حاکم اسلامی ، سمت خود را از خداوند و اولیاء او یعنی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و امامان معصوم ( علیهم السلام ) دریافت نموده باشد ، منصوب از سوی آن بزرگان ، و سرپرست و ولی جامعه خواهد بود و چنین حکومتی ، « حکومت ولایتی » است .
👈در حکومتی که بر اساس ولایت است ، فقیه جامع الشرایط ، نائب امام عصر ( علیه السلام ) و عهده دار همه شؤون اجتماعی آن حضرت می باشد و تا آن زمان که واجد و جامع شرایط لازم رهبری باشد ، دارای ولایت است و هرگاه همه آن شرایط یا یکی از آنها را نداشته باشد ، صلاحیت رهبری ندارد و ولایت او ساقط گشته است و او از سرپرستی امت اسلامی منعزل است و نیازی به عزل ندارد .
🔹اما اگر حاکمی بر اساس وکالت از مردم ، اداره جامعه را در دست گیرد ، وکیل مردم است و همان گونه که مردم وکالت را به او داده اند و او را به این مقام نصب کرده اند ، عزل او از این مقام نیز به دست خود آنان است و چون عزل وکیل ، طبعا جایز است ، مردم می توانند هرگاه که بخواهند ، او را عزل کنند ؛ اگر چه هنوز شرایط لازم را دارا باشد و هیچ تخلفی از او سر نزده باشد .
🔻از سوی دیگر ، اختیارات چنین حاکمی ، اولا مربوط به انجام کارهایی است که مردم در جامعه اسلامی اختیار آنها را دارند و در کارهایی که در اختیار مردم نیست و در اختیار امام معصوم است ، حق تصرف و دخالت نداردو ثانیا در غیر این مورد نیز اختیارات او به اندازه ای است که مردم بپسندند و صلاح بدانند و لذا دایره حکومت و اختیارات او ، از جهتی مقید به زمان است و از جهت دیگر ، محدود به مواردی است که مردم مشخص کنند .
🔹جز نظام جمهوری اسلامی ایران که مبتنی بر ولایت و رهبری الهی است ، همه حکومت های دموکراتیک و شبه دموکراتیک جهان ، حکومتی بر مدار وکالت دارند . در آن جوامع ، به دلیل
👈بدفهمیدن دین خداوند از سویی ، و به دلیل غروری که از پیشرفت های علم تجربی حاصل گشته و علم پرستی و اومانیسم و انسان مداری رواج یافته از سوی دوم ، و نیز شهوت گرایی و لذت طلبی بی حد و حصر آنان از سوی سوم ، اساسا احساس نیازمندی به وحی الهی و هدایت انسان های معصوم منصوب از سوی خداوند وجود ندارد و آنان ، عقل خود را در ساختن جامعه ای مطلوب و رساندن انسان به سعادت نهائی کافی می دانند و به همین دلیل ، قوانین کشور را خود وضع می کنند و هر آنچه اکثر مردم بخواهند ، متن قانون خواهد شد ؛ اگر چه آن قانون ، موافق با وحی الهی نباشد .
⬅️ محور حکومت وکالتی ، همانا حکومت « مردم بر مردم » است ؛ یعنی حکومت آراء جامعه ( نمایندگان جامعه ) بر خود جامعه ؛ و بازگشت چنین حکومتی ، به حکومت « هوا بر هوا » خواهد بود ؛ زیرا هر چه مخالف وحی است ، هوای نفس است و مشمول کریمه « افرایت من اتخذ الهه هواه » می باشد .
منبع :پایگاه اطلاع رسانی حوزه
#جهادتبیین
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهاتمذهبی وسیاسی روز در ایتا 👇
http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
کانال《 براهین 》👈 @barahin
#سوال
آیا سال ۶۹ رهبری موقت به آقای خامنه ای دادند؟
و قرار شد بعد چند سال رفراندوم بزارند برای انتخاب رهبر ولی آقای خامنه ای بعد اون چند سال نپذیرفت که این رفراندوم انجام بشه؟
هدایت شده از محمدتقی عارفیان
.
سلام و رحمة الله
اول اینکه سال ۶۸ بود نه ۶۹.
دوم اینکه بله بهطور موقت بود؛ دلیلش هم این بود که قانون اساسی باید بازنگری میشد و اگه اون بازنگری رأی میاورد رهبری حضرت امام خامنهای روحیفداه قطعی میشد، که چنین شد.
سوم اینکه فاصله چند سال نبود بلکه چند ماه بود؛
حضرت آقا در ۱۴ خرداد ۱۳۶۸ بهعنوان رهبر جمهوری اسلامی ایران انتخاب شدند، و همهپرسی بازنگری قانون اساسی در تاریخ ۶ مرداد ۱۳۶۸ برگزار شد و تصویب شد.
بنابراین فاصله کمتر از دو ماه بود.
شرحش رو میتونید در کتاب #روایت_رهبری بخونید.
یا حق
هدایت شده از h...m.p.r
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیا رهبری امام خامنه ای موقت بوده
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلام قضیه چی بوده واقعا
#سوال
هدایت شده از یا زهرا
سلام
انسانهایی با روح شیطانی و پلید در همه جای جهان حضوردارند،
در ایران ماهم که شاهد بودیدطرف همسرخودرا در حمام با شلیک گلوله کشته یا در جایی دیگر سر همسر خودرا بریده در خیابان به نمایش گذاشته وبسیاری از موارد مشابه که اتفاق افتاده ،
حالا چرا این کلیپ افعانستانی که مربوط به سالهای گذشته هست حالا پخش میشه؟ در ادامه همان پروژه افغانی هراسیست وبدبین کردن مردم به مهاجران افغانی وایجاد جو نا امنی وزمینه ساز اعتراض و آشوبی دیگردر کشور
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلام و عرض ادب
دوستان صاحب نظر لطفا در مورد این کلیپ ،توضیح و نظر بدن،ممنونم
هدایت شده از یا زهرا
🔻 افغانستانیها در راه ایران!
📛 شایعه📛
موج جدیدی از مهاجران افغانستانی در حال ورود به ایران هستند؛
#پاسخ_کوتاه
✅ این ویدئو مربوط به ۱۸ مهر ۱۴۰۰ و مربوط به یک مراسم در شهر زرنج افغانستان میباشد.👇
B2n.ir/g83221
#فجازی_آلوده_است
#درپرتگاه_مجازی
#باسوادرسانه_مجهزواردشویم
#زودباورنکنیم
#سوال
چرا وقتی یک زن شوهرش فوت میکنه بخشی از دیه باید بدن به خانواده ی مرد ، چرا وقتی یک زن فوت میکند بخشی از دیه رو به خانواده ی زن نمیدن؟آیا پدر و مادر زن واجب النفقه نیستند
هدایت شده از محمد حسین
#پاسخ
✅یکی از آثار حقوقی عقد ازدواج دائم، ارث بردن مرد و زن از یکدیگر و مسائل مربوط به ارث همسر بعد از فوت یکی از آنهاست که مبنای این توارث در قرآن مجید آمده و قانون مدنی نیز به جزئیات و نحوه ارث بری و تفاوت های مقدار ارثیه مرد و زن پرداخته است.
🔹بر حسب طبقات ارث توزیع مىشود.پس در فرض سؤال، اگر میّت بدهی یا وصیت خاصی (تا یک سوم ) دارد، آن را ادا نموده و پس از آن، یک چهارم سهم شوهر و بقیه میان فرزندان، (هر پسر دو برابر دختر) تقسیم میشود.
👈درصورتی که شوهر فوت کند و اولاد نداشته باشد زن یک چهارم اموال شوهر را به ارث می برد ولی اگر شوهر دارای اولاد یا اولادِ اولاد باشد زن یک هشتم اموال شوهر را به ارث می برد و چنانچه زن بعد از فوت همسر خود و قبل از تقسیم ارث فوت کند، سهم الارث زن به وارثان وی تعلق خواهد گرفت.
#جهادتبیین
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهاتمذهبی وسیاسی روز در ایتا 👇
http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
کانال《 براهین 》👈 @barahin
#سؤال
مگه اسلام دین عربی نیست؟؟؟؟مگه پیامبر و اماما همه عرب نبودن؟؟؟
پس چرا خود عربستان الان حجابش رو آزاد کرده؟؟؟
هدایت شده از سَرو
سلام و رحمت
پاسخ⬇️⬇️
🛑آيات مختلف قرآن گواه این است كه اسلام يك دین «جهان شمول» است و اختصاص به قوم و گروه خاصی ندارد. شبهه «اختصاص اسلام به اعراب» مبتنی بر «ترجمه و تفسیری دروغین و تحمیلی» است ...
🛑 تشریع و قانونمند شدن حجاب ربطی به حکومتها و نظامهای اسلامی و غیر اسلامی ندارد.👈 حجاب تا آنجا که در حریم زندگی خصوصی افراد است، یک امر فردی و خصوصی است و کسی نمیتواند در آن دخالت کند،👈👈 ولی آنگاه که به یک امر اجتماعی تبدیل شد و با حقوق دیگران ارتباط پیدا کند، حکومت و حاکم میتواند از باب نهی از منکر و صیانت از اخلاق و معنویت جامعه، رعایت حجاب را الزامی کند و برای آن مجازات تعیین نماید؛ زیرا بیحجابی از محرمات الهی محسوب میگردد و طبق قاعده هر فعل حرامی قابل تعزیر است.
✅بنابراین آنچه بر عهدهی همهی حکومتها و نظامهای اسلامی است، اجرای دقیق دستورات اسلام است که متأسفانه بسیاری از دولتهای اسلامی در این زمینه کوتاهی میکنند.
🛑تشریع و قانونمند شدن حجاب زنان و تعیین محدودهی آن بر عهدهی شارع مقدس اسلام(خداوند متعال و پیامبر اکرم) بود که به خوبی انجام شده است.
👈 آنچه بر عهدهی حکومتها و نظامهای اسلامی است اجرای دقیق دستورات اسلام در تمام زمینهها و مخصوصا در زمینهی حجاب و پوشش زنان - به جهت تأثیر آن در سلامت اخلاقی جامعه و استحکام بنیان خانوادهها- است.
👈 بیحجابی از محرمات الهی محسوب میگردد و طبق قاعده هر فعل حرامی قابل تعزیر است.[۱)و تعزیر نیز با نظرِ حاکم است؛ یعنی از دیدگاه فقهی حاکم شرع میتواند برای جلوگیری از گسترش محرمات الهی، به ویژه بیحجابی، مجازات وضع کند.
⬅️متأسفانه بسیاری از دولتهای اسلامی در این زمینه کوتاهی میکنند و نتیجهیی آن گسترش فساد اخلاقی، افزایش بیرویه طلاق و... است که در جوامع اسلامی مشهود است.
(۱). حسینی مراغی، سید میر عبدالفتاح، العناوین الفقهیة، ج 2، ص 627، قم، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ اول، 1417ق: قاعدة [4] کل ما لم یرد فیه حد من الشرع فی المعاصی، ففیه التعزیر
#جهادتبیین
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهاتمذهبی وسیاسی روز در ایتا 👇
http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
کانال《 براهین 》👈 @barahin
هدایت شده از جان من و سید علی💕
چرا کشورهای مسلمان مثل عربستان و یا امارات و ..
حجابشان اختیاری است ⁉️
#پاسخ 👇⬇️
✅⬅️ بین کشور مسلمان و کشور دارای حکومت اسلامی تفاوت وجود دارد. ما کشورهای مسلمان زیادی داریم اما کشورهای اسلامی زیادی نداریم. کشور اسلامی یعنی کشوری که براساس قوانین اسلام اداره شود. در میان کشورهای اسلامی هم وضع متفاوت است. یعنی برخی کمتر به قوانین اسلامی پایبند هستند و برخی بیشتر.
اجـازه دهیـد بـه یـک داسـتان جالـب اشـاره کنـم. یکـی از شخصیتهای فرهنگـی تعریف میکرد روزی در قاهره، پایتخت مصر سوار تاکسی شده بودم. راننده از من پرسید اهل کدام کشور هستی؟ گفتم خودت حـدس بزن. اسم برخی کشورها مثل لبنان و عراق را برد.
جواب منفی دادم و به او گفتم من اهل اسلامیترین کشور دنیا هستم. راننده بلافاصله به سمت من برگشت و گفت ایرانی هستی؟ جالب اینجاست که مصر خودش یک کشور اسلامی است.
⬅️اینکه اثرات حفظ حجاب در ایران، نسبت به کشورهای غربی و اسلامی چه بوده است را نیز میتوان در آمار مربوط به جایگاه خانواده، امنیت، بهداشت، تحصیلات و... برای خانمها مقایسه کرد. هرکسی مختار است سبک پوشش خود را انتخاب کند و ما باید به عقاید هم احترام بگذاریم، بنابراین در حیطه حجاب اجازه امر به معروف نیست.
👈 همینطور هر شخصی در انتخاب محـل زندگی خود اختیار دارد. ولی آیا کسی میتواند به این بهانه در وسط یک میدان خانه بسازد؟ و بگوید هر کسی اختیار خود را دارد و مـن علاقه دارم اینجـا زندگـی کنـم؟ یـا فـردی بگویـد دلـم میخواهد بـا صدای بلند موسیقی گوش بدهم و در مقابل اعتراض همسایهها بگوید به عقاید هـم احتـرام بگذاریـم؟!
⬅️ خیلـی از تعاریـف مثـل علاقه، اختیـار و عقیـده وقتـی جنبـه اجتماعی پیدا میکنند از حیطه شخصی خارج میشوند و براساس فرهنگ و قانون آن جامعـه تعریـف میشوند. بنابراین حـدود اختیار در محیط خصوصی و اجتماعی، متفاوت است. در اجتماع هر شخص موظف به رعایت قوانینی است که فرهنگ و عرف جامعه مشخص میکند و طبیعی است که در کشور ما که اکثریت قریب به اتفاق مردم مسلمان هستند، این قوانین از اسلام گرفته شده باشد.
🔹پـس احترام به عقاید دیگران، با رعایت حجاب در اجتماع اتفاق میافتد و یکی از مصادیق امور لازم برای امربهمعروف و نهی از منکر نیز همین مسئله حجاب است.
مگر میشود به زور کسی را وادار به رعایت حجاب کرد⁉️
آیا همه باحجابها دلپاک هستند و همه بیحجابها دل ناپاک⁉️
پاسخ این دو سوال فوق و ۲۱ شبهه در مورد حجاب را در نشانی زیر مطالعه بفرمایید .👇⬇️
khabaronline.ir/amp/1788461/
#جهادتبیین
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهاتمذهبی وسیاسی روز در ایتا 👇
http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
کانال《 براهین 》👈 @barahin
هدایت شده از جان من و سید علی💕
#مرتبط
این اینترنت نیست که جامعه را به فساد کشیده است.
این فساد مسئولان کشور است که اینترنت آن را به تصویر کشیده است و دوست دارند که از این فضا فاصله گرفته و بی اطلاع باشیم و....
#پاسخ 👇⬇️
🔺بدون شک جمله فوق دقیق نیست
✅🌴شاید کمتر کسی بتواند ادعا کند که فضای مجازی فسادانگیز نیست و باعث هیچ فسادی نشده.
✅ فضای مجازی برخی از فسادهای مسئولین را نشان داده امّا در همین فضای مجازی دروغ ها و تهمت های زیادی نیز به افراد مختلف و مسئولین نسبت داده شده که صحیح نبوده
⬅️ عصر حاضر عصر ارتباطات است و رسانه ها با انتقال اطلاعات جدید و مبادله افكار و عقاید عمومی، نقش بزرگی را در فرهنگ سازی و هنجار آفرینی جوامع به عهده دارند؛ به طوری که اگر رسانه به نحو صحیحی در راستای فرهنگ جامعه فعالیت کند، می تواند موجب ارتقای ارزش های انسانی گردد و از وقوع بسیاری معضلات و جرایم در جامعه پیشگیری نماید.
⬅️ تلفنهای همراه و اینترنت قدرت ضدفساد خود را در بسیاری از کشورهای در حال توسعه نشان دادهاند. از فضای مجازی میتوان به طور مؤثری در کاهش اختیارات مقامات و در افزایش شفافیت استفاده کرد و فساد اقتصادی و... را کاهش داد
🔻👈 برعکس اگر محتوای رسانه ها بدون کارشناسی و هدف گذاری مثبت تنظیم شود، آثار منفی بسیاری بر جامعه می گذارد و منجر به وقوع جرایم و انحرافات اجتماعی می شود.
یکی از آثار زیان بار رسانه در جامعه، تأثیر آن بر گسترش بی بندوباری است
امروزه با گسترش رسانه هایی که محدود به مرزها نیستند و تسلط دولتها بر آنها ممکن نیست، بی بندوباری در جوامع، به سرعت گسترش می یابد و موجب انحرافاتی مانند فرار از خانه و جرایمی مانند روابط جنسی نامشروع، اعتیاد جنسی در نوجوانان و بزرگسالان میگردد که اولین آثار آن متوجه خانواده می شود.
🔸تماشای بی بندوباری موجود در رسانه و تکرار این تماشا توسط افراد خانواده، مصادیقی از بی بندوباری را به وجود می آورد. ایجاد این جرایم و انحرافات باعث اختلافات خانوادگی، فشارهای روحی، اعتیاد، طلاق، از هم پاشیدگی خانواده و خودکشی در خانواده می گردد؛ البته در کنار عامل رسانه در ایجاد این جرایم، باید سایر عوامل چون خانواده، ویژگیهای شخصیتی فرد، اقتصاد و غیره را نیز در نظر گرفت.
✅ جذابیت و آزادی ذاتی ای که در اینترنت وجود دارد، بسیاری از مواقع می تواند برای کودکانی که قوه تشخیص و تمییزی مثل بزرگسالان ندارند خطرناک باشد.
✅👈شبکه های اجتماعی آثار مخربی بر تعلیم و تربیت دارند.افت تحصیلی در دانشآموزانی که از شبکههای اجتماعی استفاده میکنند، به وضوح مشاهده میشود
⬅️ این موارد فقط گوشه ای از مشکلاتی است که رسانه و فضای مجازی برای جامعه ایجاد کرده و سبب گسترش آن شده
بدون شک دولت ها وظیفه دارند برای کاهش این آسیب ها برنامه دقیق و موثری داشته باشند و از این رسانه ها برای گسترش فرهنگ استفاده کنند.
#جهادتبیین
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهاتمذهبی وسیاسی روز در ایتا 👇
http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
کانال《 براهین 》👈 @barahin