هدایت شده از محمدتقی عارفیان
.
سلام و رحمة الله
اونی که میگه تا صد سال پیش چیزی دربارۀ ولایت فقیه نبوده یا دروغ میگه یا ازسرِ نادانی میگه.
البته احتمال اول قویتره!
مجتهدان بسیاری دربارۀ ولایت فقیه بهصراحت سخن گفتن؛ از قرن چهارم هجری قمری تا قرن حاضر.
آیات عظام شیخ مفید (۳۳۸ــ۴۱۳ق)، شیخ طوسی (۳۸۵ــ۴۶۰ق)، سلّار دیلمی (متوفی ۴۶۳ق)، علامه حلی (۶۴۸ــ۷۲۶ق)، شهید اول (۷۸۶ــ۷۳۴ق)، ابنفهد حلی (۷۵۷ــ۸۴۱ق)، مقدس اردبیلی (متوفی ۹۳۳ق)، محقق کرکی (۸۶۵ــ۹۴۰ق)، شهید ثانی (۹۱۱ــ۹۵۵ یا ۹۶۵ق)، سیدمحمدمهدی بحرالعلوم (۱۱۵۵ــ۱۲۱۲ق)، سیدجواد حسینی عاملی (۱۱۶۰ــ۱۲۲۸ق)، ملااحمد نراقی (۱۱۸۵ــ۱۲۴۵ق)، محمدحسن نجفی (۱۲۰۲ــ۱۲۶۶ق)، شیخ مرتضی انصاری (۱۲۱۴ــ۱۲۸۱ق)، حسین بروجردی طباطبایی (۱۲۹۲ــ۱۳۸۰ق)، سیدابوالقاسم خوئی (۱۳۱۷ــ۱۴۱۳ق)، سیدروحالله موسوی خمینی (۱۳۲۰ــ۱۴۰۹ق).
بنده فقط نظر دو تن از این بزرگان رو نقل میکنم.
👈 محمدبنمحمدبننُعمان عُکبری بغدادی معروف به #شیخ_مفید عالم #سدۀ_چهارم_هجری قمری میفرماید:
أمّا إقامة الحدود فهو إلى سلطان الإسلام المنصوب من قِبَل الله تعالى وهم ائمة الهُدى من آل محمدصلى الله علیه وآله ومن نصبوه لذلک من الأمراء والحُکّام وقد فوضّوا النظر فیه إلى فقهاء شیعتهم؛
اقامۀ حدود بر عهدۀ سلطان اسلام منصوب ازسوى خداوند متعال است که ائمۀ هدى هستند، و امیران و حاکمان منصوب ازسوى ایشان، و نظارت بر اقامه این حدود [در عصر غیبت] به فقهاى شیعه تفویض شده است.
📚 شیخ مفید، المقنعه، ص۸۱۰.
👈محمدحسن نجفی معروف به #صاحب_جواهر عالم #سدۀ_سیزدهم_هجری قمری میفرماید:
قلتُ: اِطلاق ادلة حکومته خصوصا روایة النّصب التى وُردت عن صاحب الامر(عج) یصیره من أولى الامر الذین اوجب الله علینا طاعتهم، نعم من المعلوم اختصاصه فى کل ماله من الشرع مدخلیة حکما أو موضوعا؛
من میگویم: مطلق بودن ادلۀ حکومت داشتن فقیه بهویژه روایت نصب که ازسوى صاحب الامر(عج) صادر شده است، فقیه را از اولیای امرى قرار میدهد که اطاعت ایشان ازسوى خداوند واجب شده است. بله، روشن است که این امر (تبعیت و پیروى از فقیه) اختصاص به همۀ امورى که شریعت چه از جهت حکم یا موضوع تصرف میکند، دارد.
📚 محمدحسن نجفی، جواهر الکلام، ج۱۵، ص۴۲۲.
بقیۀ موارد رو هم خودتون میتونید در اینترنت جستوجو کنید و نظر مجتهدانی رو که نام بردم ببینید.
هرکس ادعایی میکنه باید ازش سند و مدرک بخواهید.
اللهم اهدنا الصراط المستقیم
واجعل عواقب امورنا خیرا
یا حق
سوال
سلام لطفاً اختیارات رهبری رانام ببرید
وایادرزمان هاشمی رفسنجانی اختیارات رهبری محدود شد
هدایت شده از محمدتقی عارفیان
.
سلام و رحمة الله
اختیارات و وظایف رهبری در اصل یکصدودهم قانون اساسی اومده
میتونید اینجا مطالعه کنید 👇
https://ccri.ac.ir/fa/news/1799/%D8%A7%D8%B5%D9%84-110-%D9%82%D8%A7%D9%86%D9%88%D9%86-%D8%A7%D8%B3%D8%A7%D8%B3%DB%8C
#سوال سلام وقت بخیر لطفا در مورد طی الارض توضیح دهید ؟ طی الارض چیه ؟
هدایت شده از حسین ستوده۲
#پاسخ شما
طی الارض چیست؟
https://www.islamquest.net/fa/archive/fa846
#لطفا این شبهه را نقد بفرمایید.
"حاکم الهی ولی امر امت است،نه وکیل امت که به وکالت از طرف امت حکمرانی کند"
هدایت شده از جان من و سید علی💕
سلام و احترام.
#پاسخ 👇⬇️
✅🌴اگر سرپرست جامعه ، سمت خود را از مردم دریافت کند تا کارهای آنان را بر اساس مصلحت و رای خودشان انجام دهد ، وکیل آنان خواهد بود و چنین حکومتی ، « حکومت وکالتی » است ؛ ولی اگر حاکم اسلامی ، سمت خود را از خداوند و اولیاء او یعنی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و امامان معصوم ( علیهم السلام ) دریافت نموده باشد ، منصوب از سوی آن بزرگان ، و سرپرست و ولی جامعه خواهد بود و چنین حکومتی ، « حکومت ولایتی » است .
👈در حکومتی که بر اساس ولایت است ، فقیه جامع الشرایط ، نائب امام عصر ( علیه السلام ) و عهده دار همه شؤون اجتماعی آن حضرت می باشد و تا آن زمان که واجد و جامع شرایط لازم رهبری باشد ، دارای ولایت است و هرگاه همه آن شرایط یا یکی از آنها را نداشته باشد ، صلاحیت رهبری ندارد و ولایت او ساقط گشته است و او از سرپرستی امت اسلامی منعزل است و نیازی به عزل ندارد .
🔹اما اگر حاکمی بر اساس وکالت از مردم ، اداره جامعه را در دست گیرد ، وکیل مردم است و همان گونه که مردم وکالت را به او داده اند و او را به این مقام نصب کرده اند ، عزل او از این مقام نیز به دست خود آنان است و چون عزل وکیل ، طبعا جایز است ، مردم می توانند هرگاه که بخواهند ، او را عزل کنند ؛ اگر چه هنوز شرایط لازم را دارا باشد و هیچ تخلفی از او سر نزده باشد .
🔻از سوی دیگر ، اختیارات چنین حاکمی ، اولا مربوط به انجام کارهایی است که مردم در جامعه اسلامی اختیار آنها را دارند و در کارهایی که در اختیار مردم نیست و در اختیار امام معصوم است ، حق تصرف و دخالت نداردو ثانیا در غیر این مورد نیز اختیارات او به اندازه ای است که مردم بپسندند و صلاح بدانند و لذا دایره حکومت و اختیارات او ، از جهتی مقید به زمان است و از جهت دیگر ، محدود به مواردی است که مردم مشخص کنند .
🔹جز نظام جمهوری اسلامی ایران که مبتنی بر ولایت و رهبری الهی است ، همه حکومت های دموکراتیک و شبه دموکراتیک جهان ، حکومتی بر مدار وکالت دارند . در آن جوامع ، به دلیل
👈بدفهمیدن دین خداوند از سویی ، و به دلیل غروری که از پیشرفت های علم تجربی حاصل گشته و علم پرستی و اومانیسم و انسان مداری رواج یافته از سوی دوم ، و نیز شهوت گرایی و لذت طلبی بی حد و حصر آنان از سوی سوم ، اساسا احساس نیازمندی به وحی الهی و هدایت انسان های معصوم منصوب از سوی خداوند وجود ندارد و آنان ، عقل خود را در ساختن جامعه ای مطلوب و رساندن انسان به سعادت نهائی کافی می دانند و به همین دلیل ، قوانین کشور را خود وضع می کنند و هر آنچه اکثر مردم بخواهند ، متن قانون خواهد شد ؛ اگر چه آن قانون ، موافق با وحی الهی نباشد .
⬅️ محور حکومت وکالتی ، همانا حکومت « مردم بر مردم » است ؛ یعنی حکومت آراء جامعه ( نمایندگان جامعه ) بر خود جامعه ؛ و بازگشت چنین حکومتی ، به حکومت « هوا بر هوا » خواهد بود ؛ زیرا هر چه مخالف وحی است ، هوای نفس است و مشمول کریمه « افرایت من اتخذ الهه هواه » می باشد .
منبع :پایگاه اطلاع رسانی حوزه
#جهادتبیین
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهاتمذهبی وسیاسی روز در ایتا 👇
http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
کانال《 براهین 》👈 @barahin
#سوال
آیا سال ۶۹ رهبری موقت به آقای خامنه ای دادند؟
و قرار شد بعد چند سال رفراندوم بزارند برای انتخاب رهبر ولی آقای خامنه ای بعد اون چند سال نپذیرفت که این رفراندوم انجام بشه؟