#سوال
سلام شبتون بخیر
همانطوری که میدونید کپی رایت در اسلام حرام است.
بنده کنکوری هستم و همانطوری که میدونید در کنکور هزاران دوره میفروشند و هزینه های بسیار میگیرند
من در حال حاضر توانایی اینکه این ها را تهیه کنم ندارم و کانال های را میشناسم که در آن این دوره ها قرار گرفته(بدون اجازه کسانی که دوره ها را میفروشند)
میخواستم بدونم میتونم الان دوره ها را از این کانال که مربوط به این سازمان نیست تهیه و استفاده کنم و بعد ها پولی به دستم رسید دوره را پول دهم و بخرم ؟(بعد ها منظور مدتی بعد از کنکور)
میتوان گفت به حالت نسیه
چون احساس میکنم این دوره ها به شدت میتواند به من کمک کند و من به آن نیازمندم
هدایت شده از محمد حسین
#پاسخ
سلام واحترام
⁉️کتابی که پشت جلد کلمه حق چاپ محفوظ رو داره و قیمت تقریبا بالایی هم دارد
دوستان طالب داشتن این کتاب ،البته خود کتاب نه ... کپی از روی کتاب ...تکلیف ؟؟
📚آیت الله مکارم می فرمایند:
کپی برداری از کتاب یا نرم افزار یا آهنگ و فیلم و عکس و بازی و ... و دانلود آنها از اینترنت که مسلمانان یا کافران غیر حربی(تمام کشورها غیر از آمریکا و اسرائیل) ساخته اند بدون اجازه آنها جایز نیست و برای استفاده از آنها باید اجازه گرفت و رضایت صاحبانش را جلب کرد.
📚و آیت الله بهجت(ره) می فرمایند:
کپی گرفتن از کل کتاب یا کپی گرفتن از بعضی از قسمت های کتاب منوط به رضایت نویسنده کتاب است . بدون رضایت نویسنده کتاب به احتیاط واجب جایز نیست. اگر کسی کپی بگیرد ، مرتکب گناه شده است . استفاده کردن از کپی آن نیز جایز نیست.
📚و نظر رهبری عزیز:
کپی گرفتن از کتاب حکم کپی کردن نرم افزار را دارد. به نظر رهبری اگر کتاب تألیف مؤلفان داخلی باشد، بنابر احتیاط واجب کپی کردن جایز نیست . اگر مربوط به مؤلفان خارجی باشد ، تابع قرار داد است.
کپی کردن قسمتی از کتاب نیز در صورتی که مؤلفان آن راضی نباشند ، حکم کپی کردن تمام کتاب را دارد.
✅حکم استفاده از آثار کپی شده بدون اجازه صاحب اثر
🔷اگر کسی بدون اجازه از صاحب نوار یا کتاب و... مبادرت به نسخه برداری نمود، باید در صورت عدم اجازه او، محتوای نوار و... را پاک کند یا از ٱن استفاده نکند و همین کافی است و در صورت پاک کردن محتوا، لازم به اطلاع رسانی به صاحب آن نیست.
🔹نرم افزار و نوارهای کاست، حکم کتاب و مقالات را دارند.
یا شما میتوانید این موضوع را که نسیه میخواهید تهیه کنید با آن کانال در میان بگذارید شاید قبول کنند
#جهادتبیین
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهاتمذهبی وسیاسی روز در ایتا
http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
کانال《 براهین 》👈 @barahin
🌟کپی و نشر آزاد، با ذکر صلوات به نیت فرج🌟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنرانی شهید بهشتی
#سوال
آیا واقعیت است یا با هوش مصنوعی درست شده ؟
هدایت شده از h...m.p.r
5.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
وقتی عدهای فقط بخشی از سخنان #شهید_بهشتی را منتشر میکنند توضیحات جالب ایشان در مورد آنانکه با بیعدالتیها و تبعیضها و نابسامانیها فورا از جمهوری اسلامی دلسرد میشوند و جماعتی که سعی در انحراف مسیر و خط عدالت دارند
#سوال
سلام علیکم یک جواب اجمالی لطفا به این سوالات میدهید با تشکر فراوان
لطفا دوستان به شبهات مطرح شده پاسخ کافی وجامع بدهند.👇👇
خیلی دلم میخواست رای بدهم....
رفتم شرایط رای دادن رو خواندم ....
باید انسان بالغ باشد تا بتواند رای بدهد.
بعد فکر کردم دیدم من :
⬅️هنوز اینقدر بالغ نیستم که بتوانم بدون اجازه ی همسرم ازکشور خارج شوم.
درس بخوانم و یا بدون اجازه ی همسرم کار کنم.
⬅️هنوز اینقدر بالغ نشدهام که حق حضانت فرزندم را به من بدهند.
⬅️اینقدر بالغ نشده ام که بتوانم در استادیوم از خودم محافظت کنم.
⬅️اینقدر بالغ نشده ام که بتوانم پوشش خودم را خودم انتخاب کنم.
⬅️اینقدر بالغ نشده ام که ارزش دیه ی من اندازه ی مردها باشد.
❌پس لابد اونقدر هم بالغ نیستم که بتوانم رای بدهم و انتخابی مناسبی هم داشته باشم.🤔
ما زن ها هنوز اینقدر بالغ نشده ایم که خیلی از کارها را خودمان بتوانیم درست انجام بدهیم....
❌❌❌ پس رای نمیدهم!❌❌
هدایت شده از جان من و سید علی💕
سلام و احترام
#پاسخ ⬇️👇
✅🌴 در هیچ جای قانون انتخابات، سخنی از بلوغ به عنوان شرط یا مجوزی برای شرکت در انتخابات و رأی دادن نیامده است.
قانونگذار سن 18 سال را به عنوان سن قانونی شرکت در انتخابات بیان کرده و ملاک و معیار آن هم صرفاً بلوغ فکری نیست.
🔹 زیرا:
⬅️ اولاً این عدد یک عدد قراردادی است و در قانون کشورهای مختلف متفاوت است.
⬅️ ثانیاً در پایان سن 18 سالگی هیچ اتفاق خاصی در انسان رخ نمی دهد که یکدفعه به بلوغ فکری برسد. برخی افراد تا سی سالگی ممکن است به بلوغ فکری نرسند و برخی ممکن است از 12 سالگی به این بلوغ دست یابند.
موارد دیگری هم که در متن فوق بیان شده، هیچ کدام ارتباطی با بلوغ فکری، اجتماعی یا سیاسی ندارند.
بلکه برخی موارد، قوانین الهی هستند که حکمت آنها برای ما نهفته است.
برخی موارد هم که حکمت آن را می فهمیم، میدانیم که به بلوغ فرد ارتباطی ندارد:
🔹 مثلاً نوع پوشش زنان هیچ ارتباطی به بلوغ آنها ندارد و اصلا یک مسئله شخصی نیست. بلکه پوشش زنان و مردان در جامعه یک مسئله اجتماعی است و مصلحت اجتماعی تعیین می کند که زنان و مردان چه نوع پوششی در جامعه داشته باشند.
🔹 تسلّط و اختیاراتی که مرد در زندگی زناشویی دارد، تابع قراردادی است که زن و مرد بین خود امضا می کنند. زن می تواند در ضمن عقد ازدواج، اختیاراتی که می خواهد را از شوهر آینده اش بگیرد مثل حق طلاق و ... و در غیر این صورت مجبور نیست وارد این قرارداد بشود.
🔹 ارزش دیه و ارث هم هیچ ارتباطی با بلوغ ندارد بلکه این قوانین طبق دستورات خداوند عادل است که به هیچ وجه تفاوت جنسیتی مدّ نظر او نبوده بلکه تفاوت نقش اجتماعی نوع زن و مرد باعث تفاوت در میزان دیه و ارث آنها می شود. شاهد این مطلب، مواردی است که ارث زن و مرد با هم برابر می شود.
هدایت شده از h...m.p.r
#پاسخی_مرتبط⬇️
💢باید دقت شود که انسان (چه زن و چه مرد) دو شأنیت دارد. یکی «انسان» بودن و قوانین مربوط به امکان به فعلیت رساند استعدادها و قوای رشد انسانی اوست، از این لحاظ خداوند فرقی بین زن و مرد قائل نشده است و آیات قرآن کریم در خصوص مسائل انسانی (جایگاه انسان، رشد یا هبوط، ایمان یا کفر، شرک و نفاق، اخلاق و ...) هیچ فرقی با هم ندارند.
💢اما، شأن دوم موقعیت فردی و اجتماعی هر کدام است که به جنسیت آنها مربوط میشود و هر کدام در کارگاه هستی نوع خلقت، توانها و بالتبع جایگاه و وظایفی دارند که دیگری فاقد آن است. در این جا برخی از احکام حقوقی و قوانین، متناسب با نظام خلقت و جایگاه و تکالیف مربوطه متفاوت میشود، تا آنجا که حتی گاه احکامشان در طهارت، نماز و روزه نیز فرقهایی پیدا میکند.
⬅️در این عرصه، برخی احکامی که امتیازی برای زن دارد را میخوانند و میگویند که اسلام به نفع زنان است،
👈 به عنوان مثال: ⬇️
تقریباً ماهی یک هفته از نماز معاف هستند - 👈نفقه آنها بر عهدهی پدر یا شوهر است - 👈در برخی موارد شهادت در مورد خودشان کفایت است و شهود دیگری نمیخواهند - 👈بهشت زیر پای مادران است - 👈در عقد ازدواج، ایجاب از طرف زن است و فقط قبول از طرف مرد است –
👈 شوهرداری آنان برابر با جهاد است –
👈 وضع حملشان مانند حج یا شهادت سبب ریخته شدن گناهانشان میگردد = در برخی از احکام زن برابر مرد ارث میبرد و در برخی حتی بیشتر از مرد سهم میبرند –
👈 جهاد (جنگ) بر آنان واجب نیست - قضاوت بر آنان واجب نیست –👈 اگر در ایام ماه مبارک مرد همسرش را مجبور به مجامعت نماید، کفاره هر دو بر مرد واجب است، اما اگر زن همسرش را مجبور نماید، فقط کفاره خودش بر او واجب میشود و مرد باید کفاره خود را بدهد و ... .
⬅️برخی دیگر احکام مربوط به مردان را میخوانند و میگویند که اسلام به نفع مردان است، 👈مثل این که حق طلاق و حضانت اولاد با مردان است، قیمومیت خانواده با مردان است، ارث پسر دو برابر دختر است، مقدار دیه فرق دارد، دختر باکره برای ازدواج باید اذن پدر یا پدر بزرگ پدری را داشته باشد و ... .
⬅️البته باید دقت داشت که در این احکام نیز حقوق زنان رعایت شده است.
👈 به عنوان مثال دیهی قتل مرد که دو برابر زن است، به بازماندگانش (خانواده) میرسد نه به جنازهی خودش.👈 یا مثلاً میتوان احساسات مادری را پیش کشید و گفت: چرا حضانت فرزندان بر عهده پدر است؟! 👈👈اما میشود به احکام حقوقی نگاه کرد گفت: اسلام زن را از نگهداری، همراه داشتن، مجبور شدن به کار کردن و تدارک نفقه فرزندان و ... فارغ و معاف کرده است 👈تا بتواند پس از طلاق کاملاً آزاد باشد و اگر خواست شرایط مناسبتری برای ازدواجی دیگر داشته باشد و یا اذن پدر برای دختر باکره که مرد و شوهر را تجربه نکرده است، برای این است که در کنار احساسات و لطافت دختر که مرد که عقلش بر احساساتش میچربد و در ضمن مرد شناس هست، قرار گیرد تا دختر عاقلانه تصمیم بگیرد و فریب نیز نخورد.
⬅️پس دقت داشته باشیم که در برخی از احکلام تفاوت هست و باید هم باشد، اما تبعیض به معنای ظلم وجود ندارد، بلکه احکام باید متناسب با نظام خلقت، جایگاه هر کدام و نیز تکالیف هر کدام در کارگاه آفرینش باشد و اگر احکام طرفین عین هم باشد، به هر دو ظلم شده است.
___________________________________
#جهادتبیین
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهاتمذهبی وسیاسی روز در ایتا
http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
کانال《 براهین 》👈 @barahin
🌟کپی و نشر آزاد، با ذکر صلوات به نیت فرج🌟
#سوال
چرا عرب ها در ایران سرمایه گذاری و خرید خانه و مغازه انجام میدهند؟به چه اجازه ای؟