هدایت شده از محمد حسین
#پاسخ دیگر
سلام واحترام
قبل از پاسخ به این سؤال لازم است که معنى لغوى و اصطلاحى شیعه وسنى را بشناسیم. سنى در لغت به کسى گفته مى شود که به سیره و روش پیامبر(صلى الله علیه وآله)عمل کند و در اصطلاح بر کسانى اطلاق مى شود که مى گویند پیامبر(صلى الله علیه وآله)بعد از خود جانشینى معرفى نفرموده و مردم را به حال خود واگذار رها نموده و انتخاب جانشینى را به مردم سپرده است و هر کس راکه مردم انتخاب کردند جانشین و خلیفه پیامبر(صلى الله علیه وآله)خواهد بود. علاوه بر این گفتار و کردار صحابه پیامبر(ص) را هم چون سیره وسنت پیامبر(صلى الله علیه وآله)واجب الاتباع دانسته ودر استنباط احکام شرعى بدان استناد مى کنند.
👈اما شیعه در لغت بمعنى پیرو و در اصطلاح به کسى گفته مى شود که بر این باور است که رسول خدا(صلى الله علیه وآله)به دستور خداوند بزرگ جانشین خود را معرفى فرموده که امام على(علیه السلام)و اولاد بزرگوارش مى باشند که بر اساس روایات وارده و از طرف شخص پبامبراکرم(صلى الله علیه وآله)دوازده نفر به تعداد نقباء بنى اسرائیل که در واقع به عنوان وارثان علم پیامبر(صلى الله علیه وآله)سنت ایشان همانند سنت جدشان رسول الله (صلى الله علیه وآله)حجت بوده و به عنوان منبع استنباط احکام شرعى شیعه بدان تمسک مى جوید. اما راجع به سؤال استنباط احکام شرعى شیعه بدان تمسک مى جوید. اما راجع به سؤال شما که فرمودید آیا حضرت محمد شیعه بوده یا سنى اگر شیعه به معنى اصطلاحى را در نظر بگیریم خیر پیامبر نه شیعه بوده و نه سنى زیرا پیدایش این دو فرقه بعد از رحلت پیامبر بر اثر اختلاف بر سر جانشین ایشان بوده است گذشته از این که سنى به معنى پیرو سنت پیامبر است و پیامبر خود صاحب سنت است نه پیرو سنت خویش. منابع: 1ـ ادوار اجتهاد مؤلف محمد ابراهیم جنّاتى ـ بحث پیدایش مذاهب 2ـ لسان العرب جلد6 مؤلف علامه ابن منظور انتشارات دارالاحیاء تراث العربى ـ
#جهادتبیین
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهاتمذهبی وسیاسی روز در ایتا
http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
کانال《 براهین 》👈 @barahin
🌟کپی و نشر آزاد، با ذکر صلوات به نیت فرج🌟
هدایت شده از محمد حسین
#پاسخ
سلام واحترام
وزیر اقتصاد: تعرفۀ ۹۶ درصدی واردات آیفون مصوبۀ ما نبوده /انتشار تصویر ابلاغ تعرفه ۹۶ درصدی آیفون با امضای عارف
🔹پس از افزایش انتقادات نسبت به تعرفه ۹۶ درصدی آیفون، وزیر اقتصاد گفته تعرفه ۹۶ درصدی مصوبه ما نبوده (و مصوبه دولت قبل بوده است).
🔹همتی در حالی به راحتی دروغ میگوید که متن ابلاغ تعرفه ۹۶ درصدی آیفون با امضای عارف و در تاریخ ۹ آبان ۱۴۰۳ در رسانه ها منتشر شده است.
🔹پیش از این هم سخنگوی دولت با افزایش انتقادها نسبت به تعرفه ۹۶ درصدی گوشی آیفون، چنین دروغی را در قالب توییت منتشر کرده بود که با واکنش گسترده فعالان رسانه ای و توییتری مواجه شد و در نهایت مجبور به ویرایش توییتش شد.
🔹گویا مقصر جلوه دادن دولت قبل درباره همه مشکلاتی که دولت پزشکیان به بار می آورد تبدیل به یک رویه ثابت شده حتی اگر شواهد و مدارک روشن و متقن درباره ادعاهای دروغین دولتی ها هم وجود داشته باشد.
#جهادتبیین
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهاتمذهبی وسیاسی روز در ایتا
http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
کانال《 براهین 》👈 @barahin
🌟کپی و نشر آزاد، با ذکر صلوات به نیت فرج🌟
هدایت شده از علی احمدی
#پاسخ
رئیس پارلمان لبنان اظهارات منسوب به خود درباره ایران را تکذیب کرد
نبیه بری در مصاحبه با یک رسانه درباره حمایت ایران از حزبالله اظهار داشته: «من انکار نمیکنم که ایران از حزبالله حمایت میکند. حتی حزبالله نیز همین را میگوید. اما اگر آمریکا به لبنان کمک کند ما از ایران دستور نخواهیم گرفت.
#سوال
سلام خدمت اساتید
یه سوال داشتم
ضربالمثل چراغی که به خانه رواست، به مسجد حرام است اگر میشود توضیح دهید که یعنی چه و آیا از لحاظ شرعی این ضربالمثل درست است یا خیر؟
باتشکر
هدایت شده از محمد حسین
#پاسخ
✅چراغی که به خانه رواست به مسجدی که نیاز دارد واجب است.
👈کمک به نیازمندان یعنی کسانی که به هر دلیل در برآوردن نیازهای اولیه ی زندگی خود درمانده اند حتی اگر کافر حربی هم باشد تا چه رسد به مسلمانان غزه و لبنان و عراق و ... ازتوصیه به دستگیری از نیازمندان و کمک به نیازمندان وظیفه ی هر مسلمانی است .
💠در آیاتی از قرآن کریم کمک به نیازمندان یکی از وظایف مسلمان شمرده شده است که این کار برای کسانی که توانایی آن را دارند (به هر مقدار) وظیفه ای است واجب و نه مستحب دستورات روشن و مکرر قرآن کریم است
چراغی که به خانه رواست
این ضرب المثل هم به مانند برخی از ضرب المثل های رایج در بین مردم است با مبانی قرآنی سر ستیز دارد؛ چرا که اگر چنین سخنی حق باشد و این چراغ به خانه روا و بر مسجد حرام باشد پس معنای ایثار و از خود گذشتگی که از کمالات انسانی است و از ویژگی های جدا کننده انسان از حیوان است چه می شود؟
🔹این سخن در فرهنگ و ادبیات ایثار و از خود گذشتگی این گونه بیان می شود: چراغی که به خانه رواست به مسجدی که نیاز دارد واجب است.
🔹همین آیات استفاده می شود که در کمک رسانی به نیازمندان، نبود نیاز داخلی، شرط نیست. برخی بر این پندارند که کمک به دیگران وقتی رواست که خود انسان احتیاجی به آن مال اهدایی نداشته باشد که اگر داشت کمک به دیگران جایز نخواهد بود.
💠سرگذشتی که قرآن کریم با تأیید آن، از اهل بیت(علیهم السلام) نقل می کند و ما هم آن را بیان کردیم و نیز آیاتی مانند آیه «9/حشر»[9] بر این نکته تأکید فراوان دارد که تنها ملاک برای کمک به نیازمندان، وجود توان یاری رسانی در کمک کننده است به هر مقدار ممکن و دیگر شرط نیست که آیا خود انسان به آن احتیاج دارد یا نه؟
◀️بنابراین در کمک به نیازمندان غزه و دیگر نیازمندان جای این پرسش نیست که آیا در داخل کشور نیازمندی هست یا نه؟ که اگر نبود صدقه ای به آنان حواله کنیم؛ بلکه شرط یاری این است که اگر آن طرف نیازمند بود (که هست) و ما نیز توان یاری داشتیم (که بحمدالله داریم) به قدر وسع و توانمان به آنها کمک کنیم و این آموزه ی قرآن است و امثال آن ضرب المثل که برای برخی از وحی منزل هم بالاتر شده ، با فرهنگ قرآن و اهل بیت(علیهم السلام) بیگانه است.
💠وقتی که از مجرمین در جهنم سوال می شود چه کردید که جهنمی شدید؟
« قَالُواْ لَمْ نَكُ مِنَ الْمُصَلِّینَ * وَ لَمْ نَكُ نُطْعِمُ الْمِسْكِینَ ... » پاسخ مىدهند: ما از نمازگزاران نبودیم و به تهیدستان و نیازمندان طعام نمیدادیم.
✅بنابراین با اینکه هر انسانی وظیفه دارد بخشی از درآمد و دارایی خود را به انسان های نیازمند اختصاص دهد؛ اما این خداباوران هستند که این معنا را درک کرده و در انجام این وظیفه که امروز کمک به نیازمندان غزه است تلاش جدی دارند.
✅چراغی که به خانه رواست به مسجدی که نیاز دارد واجب است.
#جهادتبیین
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهاتمذهبی وسیاسی روز در ایتا 👇
http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
کانال《 براهین 》👈 @barahin
هدایت شده از جان من و سید علی💕
5.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا