فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیتالله گلپایگانی: ولایت فقیه یک فتوی است و در میان علما بزرگ خیلی هستند که آنرا را قبول ندارند
بخشی از سخنرانی منتشر نشده مرحوم گلپایگانی از مراجع تقلید در اسفند ماه ۱۳۶۰ در مسجد اعظم قم:
مساله ولایت فقیه از قدیمالایام تا به حال مورد اختلاف بوده است
بعضی علمای بزرگ مثل شیخ مرتضی انصاری به آن اشکال دارند
من بگویم هست دیگری بگوید نیست، این مثل سایر اختلاف فتاوای[مانند اختلاف در تعداد تسبیحات اربعه] است. بنده گفتم تسبیحات اربعه یکی کافیست. یک آقای محترمتر از من گفت که نه سه تا لازم است
حالا مقلدین ما بیان بگن مرگ بر آنکه ضد یک تسبیح است، دیگری بگوید مرگ بر آنکه ضد سه تسبیح است، آیا این صحیح است؟ خوب این اختلاف فتوای است. این در بلاد اسلام عیب است عار است. که یک مطلبی را بگویم که همه میدانند که این حرف درست نیست اما یکنفر نگوید که چرا این شعار را میدهید!؟... آخه ترس تا چه قدر؟
اینکه چیزی نیست که آدم بگوید که در میان علما بزرگ خیلی هستند که قبول ندارند. این را باید به عوام حالی کرد.... من که قدرت ندارم بگویم؛ نگو میگویند تو ضدولایت فقیهی!
هدایت شده از جان من و سید علی💕
فیلم شبکههای اجتماعی:
آیت الله گلپایگانی: این شعار(مرگ بر ضد ولایت فقیه) بسیار بی مورد است و من بعید میدانم که حضرت آیت الله خمینی این را شنیده باشد و جلو نگیرد شاید نشنیده باشد و در حضور ایشون همچو جسارتی نکنند به جهت اینکه خود ایشون میدونن، همه میدونن که مسئله ولایت فقیه از قدیم الایام تا حالا مورد خلاف بوده است بعضی علمای بزرگ اشکال دارند مثل شیخ مرتضی اشکال دارد، حالا من بگویم هست او بگوید نیست این مثل سایر اختلاف فتاوی هست که اگر بنا باشد بنده گفتم تسبیحات اربعه یکی کافیست، ی آقایی از من محترم تر گفت که نه سه تا لازم است حالا مقلدین ما بیان بگن مرگ بر اون که ضد یک تسبیح است؟ اون بگه مرگ بر اون که ضد سه تسبیح است. این صحیح است؟ اختلاف فتواست، این در بلاد اسلام عیب است، عار است که ی مطلبی را بگویند که همه میدونند که این حرف درست نیست یک نفر نگوید چرا این شعار را میدین آخه ترس تا چقدر؟
خلاصه شده
#پاسخ👇
پاسخ آقای هاشمی رفسنجانی به این شبهه:
آیت الله گلپایگانی از مراجع عظام تقلید اخیرا خواسته بودند مردم شعار مرگ بر ضد ولایت فقیه ندهند چون که هستند در بین فقها و لو فقهای گذشته کسانی که ولایت فقیه را با این وسعت قبول ندارند
آیت الله رفسنجانی میگوید: نقطه ظریف این جا است که شاید بعضی از خناسها نگذاشتند ایشان توجه کنند که مردم مرگ بر منکر ولایت فقیه نمیگویند مرگ بر ضد ولایت فقیه می گویند.
✅ این شعار جالبی است و شان نزول این شعار را شاید خدمت ایشان نگفتند
این زمانی بود که بنی صدر و منافقین خلق و لیبرال ها و این ها کمر بسته بودند علیه خط امام و علیه ولایت فقیه و یک ضدیتی راه انداخته بودند.
🌹 مردم با وجدان اجتماعی خودشان و با شعور اجتماعی خودشان یک مبارزه ای شروع کردند علیه این خط انحرافی که تحقیقا حضرت آیت الله العظمی گلپایگانی هم با این خط سخت مخالفند
و این شعار مردم شان نزولش بود و ادامه آن هم به خاطر ادامه مزاحمت های آن ها بود.
هاشمی ادامه داد: بنابراین با نظر ایشان مخالفتی نمی تواند داشته باشد و خوشبختانه امروز ما فقیهی را سراغ نداریم ممکن است باشند ولی ما سراغ نداریم که ولایت فقیه را قبول نداشته باشند .
♦️و ممکن است که در حدودش حرف باشد که این ولایت چه مقدار است آیا این ولایت برابر تمام ولایت پیامبر و ائمه است یا در بعضی از چیزها نیست این بحث ها باشد ولی اصل ولایت فقیه را حتی ولایت عدول المومنین را در کارهای عمومی کشور فکر می کنم که آنها همه قبول دارند.
🔸https://b2n.ir/m48806
⏮🌹به بیان دیگر👇
الف) منظور از (ضد ولايت فقيه) كسي نيست كه در وادي علم و دانش، مسئله ولايت فقيه را رد مي كند. بر فرض كه انسان صاحب نظري با ارائه دليل و مستنداتي كه حداقل در نظر خود او قابل استناد است، مسئله ولايت فقيه را از آيات و روايات استنتاج نكند، بر او مصداق «ضد ولايت فقيه» صدق نمي كند، بلكه اين شخص از لحاظ علمي ـ و نه عناد و دشمني ـ مسئله ولايت فقيه را مورد سؤال قرار مي دهد.
♦️ منظور اصلي از «ضد ولايت فقيه» آناني هستند كه با مسئله ولايت فقيه عناد و دشمني دارند و اين مخالف آنها نه از روي مسائل علمي و تحليلي بلكه به خاطر كينه و عناد مي باشد.
🌹 از اين رو مي توان نتيجه گرفت كه معناي «مرگ بر ضد ولايت فقيه» آرزوي مرگ معاندان و دشمنان قسم خوردة ولي فقيه مي باشد، نه آناني كه در وادي انديشه و علم و تحليل، فقط از لحاظ علمي آن را مورد شبهه قرار مي دهند.
🌸 وانگهي بايد دانست كه از ارائه شعارهايي نظير مرگ بر ضد ولايت فقيه، نبايد اراده عموميت كرد و آن را مشتمل بر معاندين و دشمنان قسم خورده و يا انسان هاي صاحب نظر و بي غرض دانست.
🔰همان طوري كه وقتي شعاري مانند «مرگ بر آمريكا» مطرح مي شود، منظور؛ عموم مردم آمريكا نيست.
بلكه منظور فقط دولتمردان و حاميان صهيونيست آنان است كه از هيچ جنايتي در حق بشريت و همين طور ملت ايران دريغ نكرده و نخواهند كرد.
#جهادتبیین
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهاتمذهبی وسیاسی روز در ایتاء 👇
http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
کانال《 براهین 》👈 @barahin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلام علیکم
عذر میخوام جواب به این فیلم ؟
هدایت شده از حسین ستوده۲
پاسخ:
موضوع رضاع کبیر مورد پذیرش شیعه نیست و به طور طبیعی شیعیان چنین نسبتی را به عائشه نمیپذیرند و در هیچ یک از کتب روایی معتبر شیعه نیز از این موضوع سخنی به میان نیامده است. اما در این بین در منابع اهل سنت روایتی آمده است مبنی بر اینکه پیامبر اسلام(ص) شیرخوارگی مرد اجنبی را از زن اجنبی اجازه داده و این امر را موجب ایجاد محرمیت دانستهاند؟! بر این اساس، برخی از اهل ظاهر، مانند داوود ظاهری از اهل سنت، طبق این روایت فتوا دادهاند.[1]
اساس فتواى آنها روایت عائشه است به این مضمون که مردى به نام «ابوحذیفه» همسرى به نام «سهله» و پسرخواندهاى به نام «سالم» داشت. وقتى آیهی «ادْعُوهُمْ لِآبٰائِهِمْ»[2] نازل شد که پسرخوانده معنا ندارد، ابوحذیفه به سالم گفت: «تو دیگر پسر ما نیستى»، ولى سالم روى علاقهاى که به این خانواده داشت، نزد آنها میآمد و گاهى هم سهله تنها بود، وقتى ابوحذیفه میفهمید ناراحت میشد، زن ابوحذیفه خدمت پیامبر آمد و مشکل را عرض کرد، پیامبر اکرم(ص) به او فرمود: «از شیر خودت به او بده»، سهله گفت که او کبیر است، چگونه به او شیر دهم؟ پیامبر(ص) در جواب فرمود: «میدانم که او بزرگ است، ولی جواب همان است که گفتم». این روایت در کتاب صحیح مسلم،[3] مسند احمد،[4] سنن کبری[5] و... آمده است.
عائشه این روایت را مبنا قرار داده و با هر مردى که مىخواست تکلّم کند، شیر دختر برادر یا دختر خواهر خودش را به او مىداد تا به او محرم شود. ولى همسران پیامبر اکرم(ص) بر خلاف عائشه اجماع داشتند.
بیهقی در همان کتاب سنن کبری،[6] مخالفت دیگر همسران پیامبر(ص) را با این فتوای عائشه نقل میکند و میگوید که دیگر همسران پیامبر اجازه نمیداند تا مردی که به این شیوه محرم شده است بر آنان وارد شود. او در ادامهی همین بحث مخالفت شافعی را نیز با این فتوا نقل میکند.
بخاری در صحیحش این روایات را به طور ناقص تا آیهی «ادعوهم لابائهم» آورده و به ادامهی آن اشاره نکرده است، اما در پاورقی برخی نسخههای آن به ادامهی روایت از دیگر منابع حدیثی اهل سنت اشاره شده و در ضمن آن بیان شده است که عموم مسلمانان رضاع کبیر را موجب محرمیت نمیدانند و چون چنین حدیثی از عایشه در کتابهای آنان وارد شده است دست به توجیه روایت زده است که یا منسوخ شده یا این حدیث فقط دربارۀ همان کسی که رسول خدا(ص) فرموده است منطبق میشود.[7]
صاحب کتاب «الفقه علی مذاهب الاربعة» اشکال دیگری بر این حدیث وارد میکند که شیر دادن مستلزم کشف پستان، لمس و مکیدن است، چگونه چنین چیزی برای مرد نامحرم که هنوز محرم نشده است! جایز است؟ برای فرار از این اشکال واضح، دوباره به تکاپو افتادهاند که زن میتواند برای این نوع از محرمیت شیر خود را در ظرفی به مرد اجنبی بدهد!![8]
متأسفانه اخیراً برخی از علماء وهابی با استناد به همین روایت فتوا به محرمیت مرد بالغ بر اثر شیر خوردن از زن نامحرم دادهاند! فتوایی که موجب اعتراض بسیاری از علماء اهل سنت شد.[9]
[1]. سبحانی، جعفر، نظام النکاح فی الشریعه الاسلامیة الغراء، ج 1، ص 288، مؤسسه امام صادق(ع)، قم، بی تا.
[2]. احزاب، 5.
[3]. نیشابوری، مسلم، صحیح مسلم ، ج 2، ص 1076، ح 1453، دار الاحیاء التراث العربی، بیروت، بی تا.
[4]. احمد بن حنبل، مسند احمد، ج40، ص 130، مؤسسة الرسالة، بیروت، چاپ دوم، بی تا.
[5]. بیهقی، احمد بن الحسین، سنن کبری، ج 7، ص 459، دارالفکر، بیروت، بی تا.
[6] همان، ح 16065.
[7]. بخاری، محمد بن اسماعیل، صحیح بخاری، تحقیق، دیب، مصطفی، ج 4، ص 1469، ح 3778، دار ابن کثیر، بیروت، 1407ق.
[8]. جزیری، عبدالرحمان، الفقه علی مذاهب اهل السنة، ج 4، ص 919، مکتبة العصریة، بیروت،1426ق.
[9]. برای آگاهی بیشتر به سایت مؤسسه ولی عصر(عج) مراجعه کنید: http://www.valiasr-aj.com/fa/page.php?
#جهادتبیین ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهاتمذهبی وسیاسی روز در ایتا👇
http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
کانال《 براهین 》👈 @barahin
7.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
فیلم از طرف حمیدی# سوال
هدایت شده از غفّار🇮🇷
❌ #شبهه👇
🎦 سخنرانی سید حسن آقامیری:
خلاصه:
حرّ باعث و بانی مصائبی بود که بر سر امام حسین و خاندانش وارد شد. اما در طی ده روز متحول شد و توبه کرد.
چه چیزی باعث توبه حرّ شد؟ چه چیزی باعث این معرفت حرّ شد؟
آیا امام حسین به او احکام نماز و روزه یاد داد و حمد و سوره او را درست کرد؟
خیر؛ حرّ رفتار و منش و اخلاق و رحم و مروّت امام حسین را دید و متحول شد.
چیزی که شما اسم آن را دین گذاشته اید بین امام و حرّ ردّ و بدل نشد و امام درباره این چیزها با او سخن نگفت.
چهل پنجاه سال است در این مملکت بیش از همیشه نماز جماعت و هیئت و نماز جمعه و شب قدر برگزار می شود، اثر این نماز ها کجاست؟
«کفر از سر تا پای مملکت می ریزد»
چرا چهل سال نماز خوندیم ولی بوی خدا نمی دهیم؟
حرّ خودش حرّ نشد. این حسین است که می تواند در ده روز همه چیز را درست کند.
✅ #پاسخ👇
💠 به نظر می رسد این سخنان، اگرچه با غدغه ای صحیح همراه است و نکات قابل تأمل و مهمی را بیان می کند اما در برخی موارد با سوء برداشت و نیز نگاهی بدبینانه همراه است که در ادامه به آن می پردازیم:
1️⃣ اصل این پرسش، صحیح و مهم است که چرا پس از سی چهل سال نماز خواندن و روزه گرفتن، معرفت ما به خدا بیشتر نمی شود؟ چرا اخلاق و رفتار ما بهتر نمی شود؟ خلاصه اینکه چرا عبادت ها ما را رشد نمی دهند.
❌این سوال مهم است اما نمی توان گفت «پس نماز و روزه و حج، ارزشی ندارند و نباید به دنبال انجام این عبادات باشیم.»
👈 خیر؛ جواب این مسئله در بی ارزشی عبادات نیست بلکه بی اثر بودن عبادات، بخاطر ضعف ما دینداران است. وقتی در کنار عبادات، دست از گناهان نمی شوییم، وقتی سعی نمی کنیم عباداتمان را با حضور قلب انجام دهیم، وقتی برای فهم معنا و مفهوم و فلسفه عبادت، قدمی بر نمی داریم، وقتی بخشی از دین را گرفته و بخشی را رها می کنیم، نتیجه اش این می شود که عبادت ما، خشک و بی روح و بی اثر می شود.
2️⃣ مسلّماً آنچه که انسان ها را شیفته خداباوری و بندگی خدا می کند و انسان ها را به دینداری جذب می کند، حرکات ظاهری نماز و شکوه و عظمت مراسم حج و ... نیست؛ بلکه اخلاق نیکو که نبیّ مکرّم اسلام، کامل ترین الگوی آن بود، انسان ها را جذب می کند. مهر و محبّت و ایثار و فداکاری، سخاوت و مردانگی و فضائل اخلاقی انسان ها را شیفته و دلباخته می کند.
🔹 اما دین(قرآن کریم و سنّت) با صراحت تمام همین نماز دو رکعتی و چهار رکعتی و همین روزه ماه رمضان و حج و جهاد و خمس و زکات را بر انسانها واجب کرده و این اعمال برای روز قیامت باید در کارنامه عمل ما باشد. هیچ عمل خیرخواهانه ای، هیچ انفاقی، هیچ مهربانی و عشقی، نمی تواند جایگزین این اعمال شود. اگرچه این اعمال ظاهر و پوسته دین هستند اما به هرحال واجب اند و باید انجام شوند.
3️⃣ یکی از اشتباهات مطالب مطرح شده در این ویدئو این است:«امام حسین در ده روز توانست حرّ را متحول کند اما شما چهل سال است نتوانستید جامعه را اصلاح کنید.»
🔹 اولاً اگر کسی از شما این سوال را بپرسد چه جواب می دهید: امام حسین از لشکر 30 هزار نفری دشمن، تنها توانست 1 نفر را هدایت کند و به سوی خود جذب کند. آیا امام حسین در هدایت کردن مردم زمانه خودش ناکام نماند؟
👈👈 نکته اینجاست که ایمان و عمل صالح، اعمالی اختیاری هستند و نه خدا و نه پیامبر و نه امام و نه هیچ حکومتی نمی توانند مردم را مجبور کنند به ایمان آوری به خدا. نمی توان با جبر ایمان و معرفت را در دلها نشاند. بلکه خدا و پیامبر و امام، هدایت گری خود را انجام می دهند، آن کسی که زمینه اش را داشته باشد، می پذیرد آنکه زمینه اش را نداشته باشد نمی پذیرد. نمی توان با عدد و رقم مؤمنان درباره عملکرد انبیاء و ائمه قضاوت کرد.
🔹 ثانیاً شما به همین پنجاه یا شصت ساله کشور نگاه کنید، می بینید که از آغاز حرکت امام خمینی ره برای مبارزه با حکومت پهلوی تا همین امروز، میلیون ها نفر شیفته و دلباخته اخلاق و منش و ساده زیستی امام شدند و توانستند با عشقی که به امام داشتند و اطاعت از او، حکومت شاهنشاهی را سرنگون کنند. اگر امام نبود؛ اگر انقلاب نبود و اگر نظام جمهوری اسلامی نبود؛ چه بسا بسیاری از جوانانی که از آنها به نام شهید یاد می کنیم، به بی راهه رفته بودند و دلمشغول فساد و آلودگیهایی بودند که حکومت پهلوی برای ما به ارمغان آورده بود.
👈انقلاب اسلامی توانست به معرفت بخشی و نشان دادن راه درست صدها هزار جوان را به بالاترین درجه کمالشان یعنی شهادت در راه خدا برساند. شما می دانید که مقام شهادت، مقامی نیست که به سادگی به دست آید بلکه پیش از آن شخص باید خود را تربیت و آماده کرده باشد.
🔹 اثر معرفت بخش امام و رهبری و نظام جمهوری اسلامی، به نسلهای بعد هم منتقل شد و نمونه بارز آن شهدای مدافع حرم هستند که عشق و علاقه به اهل بیت و این سطح از معرفت و
هدایت شده از غفّار🇮🇷
جانبازی در راه ارزشها را در همین دوران جمهوری اسلامی آموختند.
⁉️ آقای آقامیری، همین هیئتی که شما در آن سخنرانی می کنید و همین مخاطبینی که پای سخن شما می نشینند، در چه جامعه ای قرار دارند؟
👈 شما ادعا می کنید که «کفر از سر تا پای مملکت می ریزد». پس این رزمندگان مدافع حرم از کجا آمدند؟ پس صدها هزار بسیجی در گروه های جهادی از کجا آمده اند؟ پس میلیون ها بچه هیئتی از کجا آمده اند؟ آیا غیر از این است که این افراد تربیت یافته مکتب ولایت فقیه هستند؟
💠 ما نمی گوییم که در مملکت ما همه مردم مثل حرّ هستند یا همه مؤمن و پاک هستند. بله خیلی از جوانهای ما اکنون تحت تهاجم فرهنگی دشمن و رفتارهای برخی به ظاهر دینداران، به ورطه هلاکت افتاده اند؛ اما این نگاه بدبینانه و منفی به جامعه ای که تا حد زیادی ارزشهای اخلاقی و دینی در آن پر رنگ است، غیر منصفانه و غیر واقع بینانه است.
4️⃣ ادعا شده که امام حسین به حرّ احکام نماز و روزه و حج یاد نداد بلکه او را با اخلاقش جذب کرد.
🔹 به نظر می رسد این سخنان دقیق نباشند. زیرا 👈 اولاً حرّ مسلمان و متدیّن بود و نیازی نداشت که امام به او احکام را یاد بدهد. بلکه او یک مشکل بصیرتی در شناخت حق و باطل و شناخت امام حق داشت که با حل کردن آن، به سعادت رسید.
👈 ثانیاً اگر حرّ فردی کافر بود، قطعاً پس از مسلمان شدنش، امام حسین به او دست کم نماز را یاد می داد تا اگر زنده ماند، دست کم نماز ظهر عاشورا را بخواند...
👈 ثالثاً معلوم نیست با این سخنان چه چیزی را می خواهید نقد کنید؟! اگر می خواهید بگویید که ما از روح اسلام فاصله گرفته ایم، پس چرا شریعت و فقه و احکام دین را زیر سوال می برید؟ هر چیزی جای خودش. شما هم باید بر روح دین تاکید کنید و هم شریعت و ظاهر و پوسته آن.
والسلام
#سوال
سلام داستان بئر ذات العلم
حقیقت داره؟؟؟؟؟توضیح بدین ممنون میشم