eitaa logo
کانال براهین پاسخگویی به شبهات مذهبی وسیاسی روز
3.8هزار دنبال‌کننده
14.8هزار عکس
5.9هزار ویدیو
125 فایل
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتاء http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین @barahin آیدی مدیر @Sotoudeh2
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از سیدعادل مکتوفی
چرا بی حجابی در ایران، مثل کشورهایی چون مالزی، لبنان، ترکیه و ... آزاد نیست؟ 🔆 پاسخ شبهه: 1️⃣ تفاوت در پراکندگی مذهبی: براستی ایران با 98% جمعیت مسلمان (یعنی اکثریت مطلق)، چگونه میتواند الگوی خود را کشورهایی مثل مالزی و لبنان که هر کدام جمعیت مسلمانشان حدود 60% است قرار دهد و قانون حجاب خود را طبق مدل آنها وضع کند؟ مگر نه اینکه یکی از اصول دموکراسی وضع قانون طبق نظر و اعتقادات اکثریت جامعه است؟ 2️⃣ تفاوت در نوع حکومت ها: بسیاری از بی حجابی هایی که در دیگر کشورهای اسلامی می بینیم، محصول سیاست های طاغوتی حکومت های آنهاست. شبی در بخش گفتگوی خبری شبکه دو، دو فعال سیاسی زن از کشور مصر درباره تحولات اخیر کشورشان صحبت می کردند. وقتی مجری درباره گرایش زیاد زنان مصری به حجاب ابراز تعجب کرد، پاسخ شنید که حجاب از سالیان دور در بین زنان این کشور محبوبیت زیاده داشته و یک امر ریشه دار هست اما دولت مصر سیاست ترویج بی حجابی را در پیش گرفته بود و مثلا تکلیف می کرد که تمام زنان مجری، بدون حجاب باشند. و اگر کسی محجبه میشد اخراجش می کردند. البته این وضع در کشورهای دیگر مثل ترکیه با حکومت سکولار و یا مالزی با حکومت پادشاهی مشروطه هم صادق است. حکومت ترکیه از زمان آتاتورک تا همین چند سال پیش به شدت دین ستیز بوده، حتی در مدارس این کشور ممنوع بوده. الآن هم اگر چه دولت ترکیه "اسلامگرا" هست اما اسلامی نیست! (به معنای اتم ّکلمه) 3️⃣ اگر نظامهای سوریه ، لبنان و ... مردمش یا هر کشور مسلمان دیگری آنچنان که باید، به حجاب توجه نمی کند شاید چندان مورد ملامت نباشد. که شیعیانش در مظلومیت کامل هستند و حداقل دخالت را در تصمیمات اجتماعی دارند. اما نظام جمهوری اسلامی چگونه میتواند توصیه های بیش از دویست هزار شهید، گرانبهاترین دارائی شان را برای اجرای احکام اسلامی داده اند را ندیده بگیرد. وصیت نامه شهدا را ببینید اکثریت قاطع آنها درباره حفظ حجاب در جامعه، وصیت کرده اند. چه بسا وصیت نامه هایی که در زیر باران گلوله نوشته شده اند اما در آنها توصیه به حجاب از قلم نیفتاده است. پس چگونه است که ما خیلی راحت لم می دهیم! و در امنیت حاصل از این جانفشانی ها، می گوییم: "ای بابا! هزارتا موضوع مهمتر داریم به حجاب گیر ندید" پس یکی دیگر از علل تفاوت ما با کشورهای دیگر در امر حجاب، هزینه ایست که ما در این باره کرده ایم و دیگران نکرده اند. هزینه ای به اندازه ی از دست دادن بهترین و پاک ترین جوانان وطن. 4️⃣ تمدن و پیشینه تاریخی: از بحث های اسلامی هم که بگذریم، ما دارای تمدن چندین هزار ساله ای هستیم که هیچ کدام از کشورهای مذکور ندارند. ویل دورانت (نویسنده کتاب معتبر تاریخ تمدنها) معتقد است نقش پوشش و حجاب زنان در ایران باستان چنان برجسته‌است که می‌توان ایران را منشاء اصلی پراکندن حجاب در جهان دانست. براستی حتی کسانی که اعتقادی به اسلام ندارند و مرتب از ایران باستان و کوروش و غیره دم می زنند، چرا در این باره سکوت می کنند و چشمشان را بر روی حقایق تاریخی کشورشان می بندند؟ 5️⃣ فرهنگ، تابع اقتصاد نیست: بعضی ها فکر می کنند چون ترکیه و مالزی در سال های اخیر رشد اقتصادی خوبی داشته اند، پس باید در همه ی زمینه ها از جمله موضوع حجاب از آنها تقلید کنیم! دقیقاً چنین برداشتی را (البته در فاز شدیدتر) غربزده ها دارند. در صورتی که این تفکر کاملا اشتباه است. غرب تمام پیشرفت هایش را مدیون دانشمندان سختکوش خود و البته استفاده از کتب دانشمندان مسلمان هست، نه لا ابالی های مردم عادی اش.‼️ به قول اقبال لاهوری: قدرت اَفرنگ، نه از چنگ و رباب .............. نی ز رقص دختران بی حجاب قدرت افرنگ از علم و فن است ............ وز همین آتش چراغش روشن است علم و فن را ای جوان شوخ و شنگ ............. عقل می باید نه ملبوس فرنگ ما می توانیم در عرصه های علمی و اقتصادی، از هر کشوری از جمله ترکیه و مالزی الگوبرداری منطقی کنیم، بدون اینکه فرهنگ غنی خودمان را از دست دهیم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از سیدعادل مکتوفی
الف) حجاب و به طریق اَوْلی عفاف (که مقدمه حجاب است) از مصادیق حق اللّه به شمار می رود و ادای این حق از واجبات است. باید به زن توجه داد که حجاب تنها مربوط به خود او نیست تا بگوید از حق خودم صرف نظر کردم. حق همسر او هم نیست تا بگوید من راضی ام، بلکه حقی است الهی، از این رو اگر زن همسرداری آلوده شد، اگر خودش و شوهرش راضی باشند، پرونده مختومه نمی شود بلکه باید اجرای حد شود و کیفر گردد، زیرا به حق اللّه تجاوز شده است. در رساله حقوق امام سجاد(ع) حق خدا بر بندگانش با تعبیر «و اکبر حقوق اللّه علیک ...» آورده شده، ادای حق خدا اصل حقوق شناخته شده که دیگر موارد از آن جدا می شود. ب) عفاف و حجاب، حق نفس انسان بر او هم هست، پیش از آنکه تکلیفی شرعی و اجتماعی باشد. این مطلب را از رساله حقوق امام سجاد(ع) نیز می توان برداشت کرد: «و اما حق نفسک علیک فإن تستوفیها فی طاعة اللّه ؛ حق نفست بر تو این است که آن را تمام در راه طاعت خداوند قرار دهی.» قرار دادن نفس ـ با تمام شئون آن ـ برای پیروی از خدا به جز در سایه عفاف و نیرویی درونی که انسان را از گناه و حرام دور کند، حاصل نخواهد شد. می توان از سخن معصوم این نتیجه را گرفت که حق نفس انسان بر او حرکت براساس عفاف و حیا در زندگی است. پ) پدیده حجاب تنها یک پوشش نیست بلکه نماد باورها و گرایش های افراد است، حتی گاه نمادی برای معرفی ملیت و فرهنگ بومی می باشد. پس می توان گفت حجاب، ثمره حیا و عفاف، افزون بر حفظ تن و روان فرد، نماد هویت دینی و ملی است. ت) حجاب مانع حضور اجتماعی زنان نمی شود بلکه حکم حجاب و طرح آن در موارد متعددی در قرآن کریم نوعی امضای حضور اجتماعی زن است زیرا اگر بنا باشد زنان در خانه بنشینند و با نامحرم روبه رو نشوند، نیازی به حکم حجاب نخواهد بود. ث) حجاب و عفاف موجب خودارزشمندی افراد و در نتیجه استواری شخصیت آنان می گردد و سطح عزت نفس را بالا می برد؛ البته در صورتی که برای این رفتار، دلایل محکمی آورده شود و آگاهانه گزینش گردد. ج) عفاف و در پی آن حجاب براساس روایات مانع افسردگی و فرسودگی روحی و روانی می شود. حضرت علی(ع) فرمود: «... و ثمرتها قلة الاحزان؛ ثمره و محصول عفاف کم شدن اندوه ها است.» بنابراین افراد عفیف دارای نشاط خواهند بود. شاید این نشاط (که امری درونی و باطنی است و نمود ظاهری آن به صورت لبخند و تبسم دیده می شود) به علت پاکی درونی یعنی عفاف باشد.
هدایت شده از سیدعادل مکتوفی
تا میوه ای پوست بر تن دارد مدت های زیاد دوام خواهد داشت ولی وقتی پوست میوه ای گرفته شد بیش از دقایقی دوام نخواهد داشت. حجاب همانند پوست میوه است که حافظ تازگی و سلامت میوه است. تا زمانی که این حجاب و عفت را دارند از طراوت و زیبایی و تازگی و سلامت بهره مندند.[1] شما چرا به دور خانه هاتان دیوار می کشید و بر روی دیوارها سیم خاردار نصب می کنید؟ اگر درب های خانه تان چوبی باشد، چرا آهنی می کنید؟ و اگر دیوارها کوتاه باشد چرا بلند می کنید؟ آیا این همه برای راحتی شماست، یا برای ناراحتی؟ حجاب همچون دیوار خانه و همچون سیم خاردار است، حال اگر دیوار خانه هاتان بلند بود و کوتاه کردید، یا سیم خاردار داشت، برداشتید یا درب بسته بود، باز کردید، این موجب راحتی، آرامش و آسایش شما خواهد بود یا موجب ناآرامی؟ اگر درب ها، دیوارها و.. . برای راحتی خانه ها باشد، حجاب هم برای راحتی و آسودگی بانوان است. پس اگر اسلام برای زن حجاب آورده، برای راحتی است نه مشقّت، مشقّت در بی حجابی و بدحجابی است.»[2] غنچه تا غنچه است در حجاب است، هیچ کس هوس چیدن آن را نمی کند، اما همین که حجاب را کنار نهاد و باز شد، آن را خواهند چید. وقتی که چیدند، چند روزی هم ممکن است در جای مناسب قرارش دهند، اما دیری نمی پاید که پژمرده و پرپر می شود و آن را در سطل زباله می ریزند. خواهران هم تا در حجابند، همچون غنچه اند، هیچ کس دست طمع و تصرّف به سمت آنها دراز نمی کند. اما همین که این حجاب را کنار گذارند، مورد طمع دیگران واقع خواهند شد.»[3] هنگامی که روابط زن یا مرد فاقد ارتباطات جنسی باشد، باید حفاظ و حجابی در بین باشد. سیم های مثبت و منفی برق را در نظر بگیرید که هیچ گونه اتصال و اصطکاک با هم نمی کنند، چرا؟ چون پوششی از پلاستیک آنها را پوشانیده است و بین دو دسته از سیم های مثبت و منفی حجاب ایجاد کرده است. اگر صدها سیم از سیم های مثبت کنار هم قرار بگیرند، نیازمند پوشش نمی باشد اما اگر پای یک سیم منفی در میان باشد، باید پوششی بین این سیم منفی و آن سیم مثبت ایجاد شود. آیا حجاب زندان است برای زن؟ آیا این پوشش ها برای این سیم ها زندان است یا حفاظ؟ شما دفترتان را که جلد می گیرید، این جلد برای دفتر زندان است؟[4] پی نوشت ها: [1] تمثیلات، حائرى شیرازى، ج 1، ص 143. [2] . آيت الله حائرى شیرازى، تمثیلات، ج 1، ص 139. [3] . همان، ج 2، ص 120 و 121. [4] . آيت الله حائرى شیرازى، تمثیلات، ج 1، ص 152
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سوال مگر ازدواج حضرت علی با ام البنین ع سالهای بعد نبود؟ حضرت عباس حدود ۲۰ سال با امام حسین ع فاصله سنی داشتن مگر به وصیت خود حضرت زهرا س با دختر خواهرش حضرت حضرت علی ازدواج نکردند؟
هدایت شده از سیدعادل مکتوفی
 تاریخ دقیقی درباره ولادت ام البنین ذکر نشده است،‌ یک نقلی در این زمینه مطرح است که ایشان در سال پنجم هجری در کوفه یا در حوالی آن به دنیا آمده است، با توجه به اینکه زمان ولادت اولین فرزند ام ‌البنین(س) -قمر بنی هاشم- در سال 26 هجری بوده است و در آن زمان مرسوم بوده است که بعد از ازدواج به زودی صاحب بچه می‌شدند، پس سال ازدواج ایشان با امام علی(ع) قاعدتاً در سال 24 یا 25 هجری بوده است یعنی حدود 15 سال بعد از شهادت جانسوز حضرت زهرا(س). شبهه پیرامون ازدواج بلافاصله امام علی(ع) با ام‌البنین پس از شهادت حضرت زهرا(س)، در حالی‌‌ که با توجه به اینکه زمان ولادت حضرت ابوالفضل(ع) در سال 26 هجری قطعی است، این شبهه رد می‌شود. بنابر نقل برخی تاریخ‌نویسان متأخر، حضرت عباس (ع) در سال ۲۶ هجری تولد یافت. و در سال ۶۱ هجری در کربلا در ۳۴ سالگی به شهادت رسید. با توجه به عمر شریف امام حسین )ع( که ۵۷ سال بوده، اختلاف سنی حضرت عباس با امام حسین (ع) حدود ۲۳ سال بوده است
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
چرا خداوند افاق رو با اییین همه عظمت(۷ اسمان وکرات و ستاره ها و کهکشانها وجهانها و موجوداتی که ما از وجودشان هم خبر نداریم) افریده؟؟؟ چه نیاز و ارتباطی بین ما و این عظمت وجود داره؟؟؟ لطفا جواب برون دینی بدید
هدایت شده از سیدعادل مکتوفی
سلام. ما از دلیل وجود کائنات با این عظمت که اگه بزرگترین دانشمندان جهان از انیشتین و تسلا و گاموف گرفته تا میچیو کاکو و شون کارول و پل ساتر و… در تمام زمان‌ها با هم جمع بشن نمیتونن اندازه و جزئیات و کیفیتش رو حساب کنن‌ خبر نداریم ولی حقیقت اینه که تمام موجودات سایر عوالم برای خودشون تمدن و زندگی جداگانه از موجودات دیگر از جمله ما انسانها دارن و قوانین تمدن زندگیشون با ما فرق می کنه. خواهشا شما و سایر عزیزان به این روایت شریفه از حضرت امام باقرالعلوم علیه السلام دقت بفرمایید 👇 جابر بن یزید گوید: از امام باقر علیه‌السلام در مورد فرمایش خداوند متعال که می‌فرماید: «آیا در اول بار که آفرینش را از نیستی صرف به هستی در آوردیم هیچ درماندیم؟ بلکه این منکران هستند که از خلقت نو در شک و ریبند» پرسیدم. حضرت فرمود: ای جابر! تأویل این آیه‌ی شریفه چنین است: خداوند متعال چون این آفریدگان و این عالم را (در روز قیامت) فانی می‌نماید، و اهل بهشت را در بهشت و اهل دوزخ را در دوزخ ساکن می‌کند، جهانی غیر از این جهان را از نو می‌آفریند، و از نو جهانی بدون این که نیازی به نر و ماده باشد بنا می‌کند که او را به یگانگی پرستش می‌کنند، برای آنها زمینی غیر از این زمین می‌آفریند تا روی آن زندگی کنند، و آسمانی غیر از این آسمان تا بر آنها سایه افکند. شاید به نظر تو می‌رسد که خدای متعال فقط این یک جهان را آفریده است! یا فکر می‌کنی که خدای جز شما بشری نیافریده است. آری، به خدا سوگند؛ تحقیقا خداوند تبارک و تعالی هزاران هزار جهان و هزاران هزار آدم آفریده، و تو در آخر این عوالم و جهانها و آن آدمیان واقع شده‌ای.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا