eitaa logo
کانال براهین پاسخگویی به شبهات مذهبی وسیاسی روز
3.6هزار دنبال‌کننده
14.5هزار عکس
5.6هزار ویدیو
122 فایل
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتاء http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین @barahin آیدی مدیر @Sotoudeh2
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از محمد حسین
سلام واحترام اين روزها بحث درباره شخصيت و مواضع جناب آيت‌الله آذري قمي در برخي محافل سياسي و رسانه‌اي داغ شده است. بهانه اين امر را بايد به انتشار نامه پوزش‌خواهي ايشان از رهبري انقلاب مربوط دانست و تلاشي كه يكي از روحانيون ناراضي ساكن خارج كشور براي برجسته كردن مخالفت علماي حوزه علميه قم و نجف با حاكميت جمهوري اسلامي انجام مي‌دهد. در واقع جناب محسن كديور در خارج كشور در تلاش است تا نشان دهد نظريه ولايت فقيه مورد تاييد امام‌خميني، خيلي در ميان فقها و مراجع تقليد و حوزويان داراي مقبوليت نيست و بسياري از اين فقها با عملكرد جمهوري اسلامي در مقاطع مختلف همراهي نكرده‌اند و نظام هم با برخوردهاي همراه با سعه‌صدر با اين دست از روحانيون مخالفت نداشته و بسياري از آنان را تحت فشار و محدوديت قرار داده است. فعلا كاري به مواضع كديور ندارم و درباره درستي و نادرستي رويه و مواضع و مطالب مطروحه از سوي ايشان اعلام نظر نمي‌كنم اما معتقدم در اين ماجرا يعني زير سوال بردن اصالتنامه پوزش‌خواهي آذري قمي از رهبري بر مسير درستي حركت نكرده است. متن اين نامه در همان زمان انتشار به صورت غيررسمي در اختيار برخي از افراد قرار داشت و برخي آن را ديده بودند و دليلي وجود ندارد كه آن نامه با دستخط خود ايشان را جعلي فرض كنيم. البته خانواده مرحوم آذري قمي هم با توجه به مواضع سياسي ايشان در مخالفت با رهبري، مدعي جعلي بودن آن نامه شدند و وجود يك نامه با دو تاريخ نگارش را مويد اين جعل مي‌دانند اما واقعيت اين است كه نگارش آن نامه‌ها درست است و تاييد و انتشار مجدد آن دو نامه از سوي روابط عمومي دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب را بايد يك قرينه مهم دانست و صحت آن را باور كرد. ✍یا زینب اللهم عجل لولیک الفرج ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتا http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین 》👈 @barahin 🌟کپی و نشر آزاد، با ذکر صلوات به نیت فرج🌟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍امام مهدی علیه‌السلام:  به نام خداوند بخشنده مهربان، لعنت خدا و فرشتگان و تمام مردم جهان بر كسى باد كه درهمى از اموال ما را حلال بداند. 📚 بحارالانوار، جلد ۵۳، صفحه ۱۸۳ ببخشید منظور از این حدیث می‌فرمایید
سلام و احترام پاسخ⬇️ 🌴امام زمان علیه السلام در توقیع، [نامه] خود کسانی را که خمس نمی دهند لعنت کرده است؛ چنان که می فرماید: 🔹لعنت خدا و فرشتگان و همه مردم بر کسی که یک درهم از اموال ما را بر خویش حلال بشمارد. در جایی دیگر به محمدبن عثمان دوّمین نایب خاص خود می فرماید: 🔸اما آنچه پرسیده بودی درباره کسی که اموالی از ما را در دست دارد و بر خود حلال می شمرد و آن را تصرف می کند، بی آن که از طرف ما اجازه داشته باشد. او ملعون است. خمس دارای حکمت ها و اسرار گوناگونی است که به بعضی از آنها اشاره می شود: 🔹1- خمس به منظور تأمین هزینه های امام به عنوان رئیس حکومت برای پیشبرد نظام اسلامی و اداره جامعه واجب گردیده است. 🔹2- خمس برای تأمین بودجه هر کار خیری است که امام بخواهد انجام دهد. 🔸3- خمس وسیله ای برای رشد و کمال انسان محسوب می شود که ادای آن باعث جلب روزی و وسیله آمرزش گناهان می گردد و امام رضا علیه السلام به یکی از یارانش فرمود: خمس بپردازید که آن مایه جلب روزی و وسیله آمرزش گناهان است. 🔸4- خمس برای احیای دین خدا و تحقّق حکومت اسلامی است. امام رضا علیه السلام فرمود: انَّ الخمسَ عَونُنا عَلی دینِنا خمس کمک ما در پیاده کردن دین خداست. آثار خمس پرداخت خمس دارای آثار فراوانی است: 🔹1- پاکی مال امام صادق علیه السلام می فرماید: ما ارید بذلک الا ان تطهّرو من از گرفتن خمس شما هدفی جز پاک کردن اموال شما ندارم. 🔹2- تقویت دین امام رضا علیه السلام می فرماید: الخُمس عَونُنا علی دیننا خمس پشتوانه مکتب و راه ماست. 🔸3- کفاره گناهان امام رضا علیه السلام فرمود: فَانَّ اخراجه تَمحیصُ ذُنوبُکم خارج کردن خمس وسیله آمرزش گناهان شماست. 🔸4- وسعت روزی امام رضا علیه السلام فرمود: فَانَّ اخراجه مِفتاح رِزقکم پرداختن خمس کلید روزی شماست. پی نوشت ها [1] . انفال، آيه 41. [2] . وسائل الشيعه، ج 6، ح 4( لايحلّ لاحدٍ ...). [3] . كمال الدين، ص 198. [4] . مكارم، 180 پرسش و پاسخ، ص 423. [5] . وسائل الشيعه، ج 6، ب 3، ح 2. [6] . وسائل الشيعه، ب 3، ح 2. [7] . وسائل الشيعه، ج 9، ص 538. [8] . وسائل الشيعه، ج 9، ص 538. [9] . وسائل الشيعه، ج 9، ص 538.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام حسین ع چند همسر داشتن؟
هدایت شده از محمد حسین
آنچه در کتب معتبر تاریخی آمده ،تعداد همسران حضرت(ع) را پنج تن نام برده اند. همه همسران ب نوبت بعد مردن همسر قبلی به همسری گرفته شده اند ارشاد مفید،ج۲ ،ص۱۳۵؛ اعیان الشیعه ،ج۲ ،ص۳۸۹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام شب بخیر 🌹 یه سوال دارم در جواب کسی که شبهه میندازه که اصلا چرا خدا منو خلق کرد من نمیخواستم به دنیا بیام و به دنیا آمدن از روی اجبار بوده در نتیجه کلا مجبورم و اختیاری ندارم چه باید بگیم به نظرتون ؟؟؟🤔🙄
هدایت شده از جان من و سید علی💕
سلام و ادب اصلا هدف از خلقت چیست ⁉️ 🔸 اول: فرض کنید شما تازه یک دستگاه رایانه را خریده‌اید مطمئنا از خیلی امکانات آن خبر ندارید، از چه کسی باید بپرسیم که هدف از اختراع آن چه بوده و چگونه از آن استفاده کنیم؟ بهترین کسی که می تواند به ما کمک کند سازنده آن است. سازنده آن در قالب کاتالوگ روش نگهداری، هدف ساخت و کارهایی که می‌شود با آن کامپیوتر انجام داد را به ما ارائه می‌دهد. ⬅️ خداوند که خالق انسان است در قرآن که همان دفترچه راهنماست هدف خلقت را به ما اطلاع داده است. خدا در سوره بقره قبل از آفرینش انسان به فرشتگان می‌فرماید من می‌خواهم در زمین جانشینی برای خود قرار دهم: «وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَائِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً». 👈 یعنی خدا می‌خواهد موجودی را خلق کند که به جای خودش در زمین باشد و روشن است که خلیفه و جانشین باید صفات او را دارا باشد. یعنی باید مثل خدا مهربان و بخشنده باشد، عالم و دانا باشد. البته انسان باید تلاش کند و با عقل و اختیار به این سمت حرکت کند. و به اخلاق نیکو دست پیدا کند. رسیدن به این هدف راه ‌و ‌رسم ویژه‌ای لازم دارد که از طرف آفریدگار تعیین شده است و مجموعه این روش‌ها «عبادت» نامیده شده است. بدین جهت، خدا در قرآن کریم فرموده‌اند: «ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون؛ من جن و انس را نیافریدم، جز برای این‌که عبادتم کنند (و از این راه تکامل یابند و به من نزدیک شوند)». 🔹 دوم: از طرفی عبادت خدا و شبیه خدا شدن، جز از راه شناخت خدا و صفات خدا ممکن نیست؛ بدین جهت گاهی شناخت خدا به عنوان هدف آفرینش انسان به شمار می‌آید؛ انسان ← شناخت خدا ← عبادت خدا ← شبیه خدا شدن ← سعادت جاودانه سوم: ممکن است سوال کنید که چرا اصلا خدا ما را خلق کرده خوب اصلا خلق نمی‌کرد؟! 🔸 حجت الاسلام قرائتی در خاطره‌ای می‌فرمایند یک جوانی آمد پیش من و گفت چرا خدا ما را خلق کرده من فقط او را نگاه کردم و جوابی ندادم چند مرتبه او سوال کرد و من جوابی ندادم بلاخره آن جوان عصبانی شد و گفت چرا حرف نمی زنید؟! من به او گفتم به همین علت خدا ما را خلق کرده وقتی من می‌توانم حرف بزنم شما اعتراض می‌کنید که چرا من حرف نمی‌زنم. یعنی چون می‌توانم حرف بزنم انتظار دارید که حرف بزنم حالا چون خدا می‌تواند خلق کند اگر انسان را خلق نکند ما باید اعتراض کنیم که چرا خلق نمی‌کند. 🔹 چهارم: اگر تمام امکانات برای شما فراهم باشد و شما درس نخوانید از شما می‌پرسند چرا درس نمی‌خوانید و اگر درس بخوانید اگر کسی سراغ شما بیایید و بگویند چرا درس می‌خوانید، خنده دار است. پنجم: اگر خدا انسان را خلق نکند نقص به خداوند وارد است چون می‌تواند خلق کند ولی خلق نکرده. ششم: دوباره ممکن است سوال شود که خدا چرا ما را کامل خلق نکرده که دیگر نیاز نباشد ما اینقدر زحمت بکشیم تا کامل شویم و به بهشت برویم؟ در جواب می‌گوییم که خدا همچین موجوداتی را خلق کرده. فرشتگان موجودات کاملی هستند که هیچ گناه و خطایی انجام نمی‌دهند و همیشه در یک حالت هستند. 👈 اما انسان بهترین موجودی است که خلق شده آن هم به خاطر عقل و اختیاری است که خدا به او داده. چون انسان با انتخاب خودش می‌تواند به درجات بالا برسد. انسان همیشه بین دو راهی قرار دارد و باید انتخاب کند که راه شر را بپیماید یا راه خیر را و این ارزشمند است و اگر مثل فرشتگان بود که دیگر ارزش چندانی نداشت چون فرشتگان اصلا نمی‌توانند کار بد انجام دهند. خدا ما را خلق کرد تا استعدادهایمان را بشناسیم و در سایه بندگیش به بهترین شکل آن‌ها را شکوفا کنیم تا هم دنیایی خوب داشته باشیم وهم آخرتی اباد داشته باشیم ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتا http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین 》👈 @barahin 🌟کپی و نشر آزاد، با ذکر صلوات به نیت فرج🌟
هدایت شده از سَرو
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلام و احترام ضمن تشکر از استاد محترم 👆👆👆 از مرگ میترسم 👈«من برای چی به دنیا اومدم⁉️ 👈اینجا باید چیکار کنم⁉️ @Ostad_Shojae
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
وفرزندان امام حسین ع هم میشه بگید لطفا ممنون؟
هدایت شده از محمد حسین
سلام واحترام ◀️در منابع تاریخی، از پنج همسر برای امام حسین(ع) نام برده شده است[۱] اما در تعداد فرزندان امام(ع) اختلاف نظرهایی وجود دارد. 🔹شیخ مفید تعداد فرزندان امام را چهار پسر و دو دختر دانسته اند،[۲] ابن خشاب،[۳] و بعضی از معاصران مانند: علامه سید محسن امین[۴] نُه فرزند، شش پسر و سه دختر برای حضرت ذکر کرده و برخی از منابع مثل ابن شهر آشوب در مناقب[۵] و مرحوم اربلی در کشف الغمه، تعداد اولاد آن حضرت را ده نفر، شش پسر و ۴ دختر،[۶] و بعضی حتی بیشتر از ده نفر ذکر کرده‌اند 🔹شهربانو دختر یزدگرد. لیلا دختر ابو مرّه. رباب دختر امرء القیس. ام اسحاق دختر طلحه بن عبید الله تمیمی. سُلافه یا ملومه از قبیله قُضاعه. همسرانی که نامشان در تاریخ ثبت نشده و فرزندانی داشته‌اند. همچنین ببینید: حضور شهربانو همسر امام حسین(ع) در کربلا و حضور لیلا همسر امام حسین(ع) در کربلا ◀️محمد، که در کربلا شهید شد و مادر او رباب، دختر امرءالقیس است.[۸] زینب، نام مادر او معلوم نیست.[۹] رقیه، که حائری مازندرانی مادرش را شهربانو دختر یزدگرد سوم دانسته است،[۱۰] و مطابق بعضی از نقلها ام اسحاق نام داشت.[۱۱] محسن، نام مادرش معلوم نیست. وی در ماجرای کربلا حامله بوده، بعد از شهادت امام حسین(ع) اسیر و هنگامی‌که اهل بیت(ع) را از کوفه به شام می‌بردند در نزدیکی حلب طفل خود را سقط کرده است.[۱۲]این محل فعلاً در سوریه زیارتگاه است 👈منابع عماد زاده، زنان پیامبر اسلام(ص)، تهران، نشر محمد، بی تا، ص۴۰۶. مفید، الارشاد، ترجمه محمد باقر ساعدی خراسانی، اسلامیه، ۱۳۵۱ ش، ج۲، ص۴۹۱. علی بن عیسی الاربلی، کشف الغمه، ترجمه، حسین زواره ای، حقیقت، ۱۳۸۱ ق، ج۲، ص۲۱۵. امین، سید محسن، فی رحاب ائمه اهل بیت(ع)، ترجمه حسین وجدانی، سروش، چاپ سوم، ۱۳۷۶ ش، ج۴، ص۷۳. ابن شهر آشوب، مناقب، قم، انتشارات علامه، ج۴، ص۷۷. اربلی، کشف الغمه، ص۲۱۴. مفید، الارشاد، ج۲، ص۴۹۱، و مجلسی، محمد باقر، بحارالانوار، بیروت، مؤسسه وفاء، چاپ دوم، ۱۴۰۳ هـ، ج۴۵، ص۳۲۹. ابن شهر آشوب، مناقب، ج۴، ص۷۷. ابن شهر آشوب، مناقب، قم، انتشارات علامه، ج۴، ص۷۷، و سید محسن امین، فی رحاب ائمه اهل بیت(ع)، ترجمص۷۷. ابن شهر آشوب، مناقب، قم، انتشارات علامه، ج۴، ص۷۷، و سید محسن امین، فی رحاب ائمه اهل بیت(ع)، ترجمه حسین وجدانی، سروش، چاپ سوم، ۱۳۷۶، ج۴، ص۷۳، و ابن شهر آشوب، مناقب، قم، مؤسسه انتشارات علامه، ج۴، ص۷۷. حائری مازندرانی؛ معالی السبطین، ج۲، ص۲۱۴. سماوی، ابصار العین فی انصار الحسین، ترجه عقیقی بخشایشی ص۳۶۸. قمی، عباس، منتهی الامال، هجرت، چاپ پانزدهم، ۱۳۸۲ ش، ج۲، صص ۷۰۱–۶۳۸ ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتا http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین 》👈 @barahin 🌟کپی و نشر آزاد، با ذکر صلوات به نیت فرج🌟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
با سلام لطفا در مورد عکس بالا توضیح دهید آیا درسته و منظورشون از این تقسیم بندی چیه ؟👆👆👆
هدایت شده از محمد حسین
سلام واحترام آمار داده شده 👇 در بودجه ۱۴۰۲ بزرگ‌ترین بخش امور رفاه اجتماعی است و پس از آن، امور دفاعی و امنیتی قرار دارد در سال‌های اخیر که دولت به خاطر کاهش درآمدهای نفتی و افت رشد اقتصادی در تنگنای بودجه‌ای بیشتری قرار دارد، نحوه تخصیص بودجه آن بین بخش‌های مختلف با حساسیت بیشتری روبه‌رو شده است. نمودار بالا تصویری کلی از این که امور مختلف چه سهمی در بودجه ۱۴۰۲ داشته‌اند، ارائه می‌دهد بخش موسوم به امور رفاه اجتماعی با ۳۵ درصد سهم، بزرگ‌ترین بخش نمودار بالاست. اما باید توجه داشت که از بودجه ۵۴۵ همتی (هزار میلیارد تومانی) این امور، عملاً حدود چهارصد همت مربوط به فصل بیمه‌های اجتماعی است. این موضوع نشان می‌دهد سهم دولت در جبران برخی معافیت‌ها به همراه تعهدات به صندوق‌های بیمه چه بخش بزرگی از بودجه را تشکیل می‌دهد امور دفاعی و امنیتی هم ۱۸ درصد از بودجه را دربرمی‌گیرد. پس از آن امور آموزش و پژوهش قرار دارد. در نمودار بالا به خاطر اهمیت خاص آموزش عمومی، این بخش از سایر فصولی که ذیل امور آموزش و پژوهش قرار می‌گیرند، جدا شده است. همان‌طور که می‌بینید، آموزش و پرورش به اندازه ۱۳ درصد از مخارج بودجه عمومی سهم دارد. سایر امور آموزش و پژوهش هم حدود ۶ درصد از بودجه سهم می‌برد یکی از ریشه‌های افت نتایج تحصیلی دانش‌آموزان به کاهش سرانه بودجه و معلم طی دهه گذشته برمی‌گردد. پشت پرده این موضوع هم تا حد زیادی رشد اقتصادی ناچیز کشور و افت درآمدهای نفتی دولت تحت اثر تحریم‌ها وجود دارد که دست دولت را برای تأمین بودجه کافی بسته است دکتر رئیسی :با بیان این‌که در بودجه ۱۴۰۳ تلاش شده هم درآمدها و هم هزینه‌ها واقعی دیده شود، ادامه داد: تلاش دولت معطوف به اجرای قانون بودجه ۱۴۰۲ بوده است. بودجه ۱۴۰۳ مبتنی بر برنامه هفتم توسعه است و تلاش شده واقعیت مسائل دیده شود البته انتقادها در جای خود لازم است و اشکالی ندارد مثلا 👇 عده ای از کارشناس های اقتصادی دلسوزانه به مواردی از لایحه بودجه انتقاد کرده اند یا بعضی به نظرات نمایندگان انتقاد می کنند این کار خیلی هم خوب است نظر کارشناسی است و قطعا سازنده است 🔸 اما عده ای دارند به دولت حمله می کنند یا عده ای به مجلس خورده می گیرند 🔸 یا عده ای در حال تفرقه افکنی هستند رهبر معظم با این موارد همیشه مخالفند ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتا http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین 》👈 @barahin 🌟کپی و نشر آزاد، با ذکر صلوات به نیت فرج🌟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام استاد خدا قوت توی یک گروه از زحمات اقای رئیسی گذاشتم این رو فرستاده برای من 👇👇 سلام با تشکر از آقای رئیسی. اما اگه دستتون به ایشون میرسه از طریق فامیلاشون! حتما حتما حتما بهشون بگین که اینجوری منعطف نمیشه کار کرد. وقتی مدیران بالادستی خوب باشند اما بدنه دولت دست اصلاح طلب ها و حامیان زور و زر و قدرت! ممکنه رئیسی بگه من فرا جناحی کار کردم، اما چوبش رو مردم دارن میخورن! چون بدنه مهمه، تصمیمات رو مدیران ارشد میگیرن اما بدنه اجرا میکنه، وقتی تصمیمی اجرا نشه یا بد اجرا بشه چه کسی ضرر میکنه؟!!! واقعا مفهوم این تعلل و انعطاف آقای رئیسی رو متوجه نمیشم!!!!!!!!!
هدایت شده از محمد حسین
2.72M
🔻دولت رئیسی نهایت تلاش را دارد 🔸️ کم کاری ترک فعل خیانت سستی ندارد 🔹 توقعات مطالبات انتقادات باید متعادل و منصفانه باشد 🔻 بله نارسایی و مشکلات و ایراد هم وجود دارد مهم اینه که 👇 دولت با تمام وجود داره کار می کنه و هر روز مشکلات کمتر میشه 🔹 باید حمایت کنیم و قدر دان باشیم 🇮🇷 ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتا http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین 》👈 @barahin 🌟کپی و نشر آزاد، با ذکر صلوات به نیت فرج🌟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام آیا ام کلثوم فرزند امام علی و خانم فاطمه زهرا باعمر ازدواج کرد؟
هدایت شده از محمد حسین
سلام واحترام 🔹ازدواج عمر با ام کلثوم دختر ابوبکر نه دختر امیرالمؤمنین علیه السلام 🔸️بارها از بنده پرسیده اند، بارها جواب داده ام، خواهش می کنم هر چقدر می توانید منتشر کنید، عمر بن خطاب با ام کلثوم بنت ابی بکر ازدواج کرد نه بنت امیرالمؤمنین علی علیه السلام! 🔺️محى الدين نووى، مهمترين شارح صحيح مسلم در کتاب تهذيب الاسماء مى‌گويد عمر با امّ‌كلثوم دختر ابوبکر ازدواج کرده است!!! أختا عائشة: اللتان أرادهما أبو بكر الصديق، رضى الله عنه، بقوله لعائشة: إنما هما أخواك وأختاك، قالت: هذان أخواى، فمن أختاى؟ فقال: ذو بطن بنت خارجة، فإنى أظنها جارية. ذكر هذه القصة فى باب الهبة من المهذب، وقد تقدم بيانهما فى أسماء الرجال فى النوع الرابع فى الأخوة، وهاتان الأختان هما أسماء بنت أبى بكر، وأم كلثوم، وهى التى كانت حملاً، وقد تقدم هناك إيضاح القصة، 👈وأم كلثوم هذه تزوجها عمر بن الخطاب، رضى الله عنه. دو خواهر عائشه؛ همان دو نفرى كه مقصود ابوبكر صديق! از سخنانش به عائشه بودند، كه به او گفت «دو برادرت و دو خواهرت (از من ارث مى برند)؛ عائشه گفت: اين دو نفر برادران من هستند؛ اما دو خواهر من چه كسانى هستند (من كه يك خواهر بيشتر ندارم)؛ در پاسخ گفت: آن كسى كه در شكم دختر خارجه است؛ من گمان دارم كه او نيز دختر است؛ اين ماجرا را در باب هبه كتاب مهذب آورده است. و سخن در باره آن دو در اسماء الرجال در باب چهارم در خواهران گذشت؛ اين دو خواهر، اسماء دختر ابوبكر و امّ‌كلثوم دختر ابوبكر هستند؛ و او است كه درشكم مادرش بود و درآنجا توضيح ماجراگذشت و 👈همين امّ‌كلثوم است كه عمر با او ازدواج كرده است. 📚النووي، أبو زكريا محيي الدين يحيى بن شرف بن مري (متوفاي676 هـ)، تهذيب الأسماء واللغات، ج 2، ص630، رقم: 1224، تحقيق: مكتب البحوث والدراسات، ناشر: دار الفكر - بيروت، الطبعة: الأولى، 1996م. 📌آیت الله مرعشی هم همین نظر را پذیرفته اند: هاجرت مع زوجها إلى الحبشة، ثم إلى المدينة المنورة، تزوجها بعد جعفر أبو بكر، فتولدت له منها عدة أولاد منهم أم كلثوم وهي التي رباها أمير المؤمنين عليه السلام وتزوجها الثاني، فكانت ربيته عليه السلام وبمنزلة إحدى بناته، وكان عليه السلام يخاطب محمد بابني وأم كلثوم هذه بنتي، فمن ثم سرى الوهم إلى عدة من المحدثين والمؤرخين فكم لهذه الشبهة من نظير، ومنشأ الأكثر الاشتراك في الاسم أو الوصف، ثم بعد موت أبي بكر تزوجها مولانا علي عليه السلام. همراه با شوهرش به حبشه هجرت كرده و سپس به مدينه آمد؛ پس از جعفر ابوبكر با او ازدواج كرده و چند فرزند براى او آورد كه از جمله آن‌ها امّ‌كلثوم است؛ كه اميرمؤمنان عليه السلام او را بزرگ كرده و خليفه دوم نيز با او ازدواج كرد؛ او دختر خوانده حضرت و مانند يكى از دختران ايشان بود؛ و آن حضرت محمد را پسر خويش و امّ‌كلثوم را دختر خويش خطاب مى كردند؛ و به همين سبب عده اى از محدثين و مورخين به توهم افتاده‌اند؛ و اين اشتباه، مشابهات بسيار دارد كه منشا آن‌ها اشتراك در اسم يا وصف بوده است؛ و پس از مردن ابوبكر، اميرمؤمنان با اسماء ازدواج كردند. 📚المرعشي النجفي، آية الله السيد شهاب الدين (متوفاي 1369ش)، شرح إحقاق الحق وإزهاق الباطل، ج 30 ص 315 اشر: منشورات مكتبة آية الله العظمى المرعشي النجفي ـ قم. 📌در مقابل اين نظر تنها يك اشكال وجود دارد؛ برخى ادعا كرده‌اند كه اين دختر نمى‌تواند ربيبه امير مؤمنان عليه السلام باشد؛ چرا كه طبق روايات اهل سنت، مادر امّ‌كلثوم حبيبة بن خارجة بوده و او نيز پس از مردن ابوبكر با خبيب بن أساف ازدواج كرده، نه با امير مؤمنان،‌ در پاسخ مى‌گوييم كه ازدواج مادر امّ‌كلثوم با اين شخص نيز از دروغ هاى جاعل اين قصه است، تا تمام راه هاى كشف حقيقت را ببندد؛ زمانى پرده از دروغ بودن اين قصه برداشته مى شود كه مشخص شود منابع قديم تاريخ نزد اهل سنت، خبيب بن أساف در جنگ يمامه و در زمان ابوبكر كشته شده است. محمد بن حبيب بغدادى در المحبّر مى‌نويسد: خبيب بن اساف قتل يوم اليمامة. خبيب بن اساف در روز يمامه (جنگ با مسيلمه كذاب) كشته شد. 📚البغدادي، أبو جعفر محمد بن حبيب بن أمية (متوفاي245هـ)، المحبر، ج 1، ص 403. ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتا http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین 》👈 @barahin 🌟کپی و نشر آزاد، با ذکر صلوات به نیت فرج🌟