هدایت شده از جان من و سید علی💕
سلام و ادب
اصلا هدف از خلقت چیست ⁉️
🔸 اول: فرض کنید شما تازه یک دستگاه رایانه را خریدهاید مطمئنا از خیلی امکانات آن خبر ندارید، از چه کسی باید بپرسیم که هدف از اختراع آن چه بوده و چگونه از آن استفاده کنیم؟
بهترین کسی که می تواند به ما کمک کند سازنده آن است. سازنده آن در قالب کاتالوگ روش نگهداری، هدف ساخت و کارهایی که میشود با آن کامپیوتر انجام داد را به ما ارائه میدهد.
⬅️ خداوند که خالق انسان است در قرآن که همان دفترچه راهنماست هدف خلقت را به ما اطلاع داده است.
خدا در سوره بقره قبل از آفرینش انسان به فرشتگان میفرماید من میخواهم در زمین جانشینی برای خود قرار دهم: «وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَائِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً».
👈 یعنی خدا میخواهد موجودی را خلق کند که به جای خودش در زمین باشد و روشن است که خلیفه و جانشین باید صفات او را دارا باشد. یعنی باید مثل خدا مهربان و بخشنده باشد، عالم و دانا باشد. البته انسان باید تلاش کند و با عقل و اختیار به این سمت حرکت کند. و به اخلاق نیکو دست پیدا کند.
رسیدن به این هدف راه و رسم ویژهای لازم دارد که از طرف آفریدگار تعیین شده است و مجموعه این روشها «عبادت» نامیده شده است.
بدین جهت، خدا در قرآن کریم فرمودهاند: «ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون؛ من جن و انس را نیافریدم، جز برای اینکه عبادتم کنند (و از این راه تکامل یابند و به من نزدیک شوند)».
🔹 دوم: از طرفی عبادت خدا و شبیه خدا شدن، جز از راه شناخت خدا و صفات خدا ممکن نیست؛ بدین جهت گاهی شناخت خدا به عنوان هدف آفرینش انسان به شمار میآید؛
انسان ← شناخت خدا ← عبادت خدا ← شبیه خدا شدن ← سعادت جاودانه
سوم: ممکن است سوال کنید که چرا اصلا خدا ما را خلق کرده خوب اصلا خلق نمیکرد؟!
🔸 حجت الاسلام قرائتی در خاطرهای میفرمایند یک جوانی آمد پیش من و گفت چرا خدا ما را خلق کرده من فقط او را نگاه کردم و جوابی ندادم چند مرتبه او سوال کرد و من جوابی ندادم بلاخره آن جوان عصبانی شد و گفت چرا حرف نمی زنید؟!
من به او گفتم به همین علت خدا ما را خلق کرده وقتی من میتوانم حرف بزنم شما اعتراض میکنید که چرا من حرف نمیزنم. یعنی چون میتوانم حرف بزنم انتظار دارید که حرف بزنم
حالا چون خدا میتواند خلق کند اگر انسان را خلق نکند ما باید اعتراض کنیم که چرا خلق نمیکند.
🔹 چهارم: اگر تمام امکانات برای شما فراهم باشد و شما درس نخوانید از شما میپرسند چرا درس نمیخوانید و اگر درس بخوانید اگر کسی سراغ شما بیایید و بگویند چرا درس میخوانید، خنده دار است.
پنجم: اگر خدا انسان را خلق نکند نقص به خداوند وارد است چون میتواند خلق کند ولی خلق نکرده.
ششم: دوباره ممکن است سوال شود که خدا چرا ما را کامل خلق نکرده که دیگر نیاز نباشد ما اینقدر زحمت بکشیم تا کامل شویم و به بهشت برویم؟
در جواب میگوییم که خدا همچین موجوداتی را خلق کرده. فرشتگان موجودات کاملی هستند که هیچ گناه و خطایی انجام نمیدهند و همیشه در یک حالت هستند.
👈 اما انسان بهترین موجودی است که خلق شده آن هم به خاطر عقل و اختیاری است که خدا به او داده. چون انسان با انتخاب خودش میتواند به درجات بالا برسد.
انسان همیشه بین دو راهی قرار دارد و باید انتخاب کند که راه شر را بپیماید یا راه خیر را و این ارزشمند است و اگر مثل فرشتگان بود که دیگر ارزش چندانی نداشت چون فرشتگان اصلا نمیتوانند کار بد انجام دهند.
خدا ما را خلق کرد تا استعدادهایمان را بشناسیم و در سایه بندگیش به بهترین شکل آنها را شکوفا کنیم تا هم دنیایی خوب داشته باشیم وهم آخرتی اباد داشته باشیم
#جهادتبیین
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهاتمذهبی وسیاسی روز در ایتا
http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
کانال《 براهین 》👈 @barahin
🌟کپی و نشر آزاد، با ذکر صلوات به نیت فرج🌟
هدایت شده از سَرو
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلام و احترام
ضمن تشکر از استاد محترم
#پاسخ_مرتبط👆👆👆
از مرگ میترسم
👈«من برای چی به دنیا اومدم⁉️
👈اینجا باید چیکار کنم⁉️
@Ostad_Shojae
هدایت شده از محمد حسین
#پاسخ
سلام واحترام
◀️در منابع تاریخی، از پنج همسر برای امام حسین(ع) نام برده شده است[۱] اما در تعداد فرزندان امام(ع) اختلاف نظرهایی وجود دارد.
🔹شیخ مفید تعداد فرزندان امام را چهار پسر و دو دختر دانسته اند،[۲] ابن خشاب،[۳] و بعضی از معاصران مانند: علامه سید محسن امین[۴] نُه فرزند، شش پسر و سه دختر برای حضرت ذکر کرده و برخی از منابع مثل ابن شهر آشوب در مناقب[۵] و مرحوم اربلی در کشف الغمه، تعداد اولاد آن حضرت را ده نفر، شش پسر و ۴ دختر،[۶] و بعضی حتی بیشتر از ده نفر ذکر کردهاند
🔹شهربانو دختر یزدگرد.
لیلا دختر ابو مرّه.
رباب دختر امرء القیس.
ام اسحاق دختر طلحه بن عبید الله تمیمی.
سُلافه یا ملومه از قبیله قُضاعه.
همسرانی که نامشان در تاریخ ثبت نشده و فرزندانی داشتهاند.
همچنین ببینید: حضور شهربانو همسر امام حسین(ع) در کربلا و حضور لیلا همسر امام حسین(ع) در کربلا
◀️محمد، که در کربلا شهید شد و مادر او رباب، دختر امرءالقیس است.[۸]
زینب، نام مادر او معلوم نیست.[۹]
رقیه، که حائری مازندرانی مادرش را شهربانو دختر یزدگرد سوم دانسته است،[۱۰] و مطابق بعضی از نقلها ام اسحاق نام داشت.[۱۱]
محسن، نام مادرش معلوم نیست. وی در ماجرای کربلا حامله بوده، بعد از شهادت امام حسین(ع) اسیر و هنگامیکه اهل بیت(ع) را از کوفه به شام میبردند در نزدیکی حلب طفل خود را سقط کرده است.[۱۲]این محل فعلاً در سوریه زیارتگاه است
👈منابع
عماد زاده، زنان پیامبر اسلام(ص)، تهران، نشر محمد، بی تا، ص۴۰۶.
مفید، الارشاد، ترجمه محمد باقر ساعدی خراسانی، اسلامیه، ۱۳۵۱ ش، ج۲، ص۴۹۱.
علی بن عیسی الاربلی، کشف الغمه، ترجمه، حسین زواره ای، حقیقت، ۱۳۸۱ ق، ج۲، ص۲۱۵.
امین، سید محسن، فی رحاب ائمه اهل بیت(ع)، ترجمه حسین وجدانی، سروش، چاپ سوم، ۱۳۷۶ ش، ج۴، ص۷۳.
ابن شهر آشوب، مناقب، قم، انتشارات علامه، ج۴، ص۷۷.
اربلی، کشف الغمه، ص۲۱۴.
مفید، الارشاد، ج۲، ص۴۹۱، و مجلسی، محمد باقر، بحارالانوار، بیروت، مؤسسه وفاء، چاپ دوم، ۱۴۰۳ هـ، ج۴۵، ص۳۲۹.
ابن شهر آشوب، مناقب، ج۴، ص۷۷.
ابن شهر آشوب، مناقب، قم، انتشارات علامه، ج۴، ص۷۷، و سید محسن امین، فی رحاب ائمه اهل بیت(ع)، ترجمص۷۷.
ابن شهر آشوب، مناقب، قم، انتشارات علامه، ج۴، ص۷۷، و سید محسن امین، فی رحاب ائمه اهل بیت(ع)، ترجمه حسین وجدانی، سروش، چاپ سوم، ۱۳۷۶، ج۴، ص۷۳، و ابن شهر آشوب، مناقب، قم، مؤسسه انتشارات علامه، ج۴، ص۷۷.
حائری مازندرانی؛ معالی السبطین، ج۲، ص۲۱۴.
سماوی، ابصار العین فی انصار الحسین، ترجه عقیقی بخشایشی ص۳۶۸.
قمی، عباس، منتهی الامال، هجرت، چاپ پانزدهم، ۱۳۸۲ ش، ج۲، صص ۷۰۱–۶۳۸
#جهادتبیین
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهاتمذهبی وسیاسی روز در ایتا
http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
کانال《 براهین 》👈 @barahin
🌟کپی و نشر آزاد، با ذکر صلوات به نیت فرج🌟
#سوال
با سلام لطفا در مورد عکس بالا توضیح دهید آیا درسته و منظورشون از این تقسیم بندی چیه ؟👆👆👆
هدایت شده از محمد حسین
#پاسخ
سلام واحترام
آمار داده شده 👇
در بودجه ۱۴۰۲ بزرگترین بخش امور رفاه اجتماعی است و پس از آن، امور دفاعی و امنیتی قرار دارد
در سالهای اخیر که دولت به خاطر کاهش درآمدهای نفتی و افت رشد اقتصادی در تنگنای بودجهای بیشتری قرار دارد، نحوه تخصیص بودجه آن بین بخشهای مختلف با حساسیت بیشتری روبهرو شده است. نمودار بالا تصویری کلی از این که امور مختلف چه سهمی در بودجه ۱۴۰۲ داشتهاند، ارائه میدهد
بخش موسوم به امور رفاه اجتماعی با ۳۵ درصد سهم، بزرگترین بخش نمودار بالاست. اما باید توجه داشت که از بودجه ۵۴۵ همتی (هزار میلیارد تومانی) این امور، عملاً حدود چهارصد همت مربوط به فصل بیمههای اجتماعی است. این موضوع نشان میدهد سهم دولت در جبران برخی معافیتها به همراه تعهدات به صندوقهای بیمه چه بخش بزرگی از بودجه را تشکیل میدهد
امور دفاعی و امنیتی هم ۱۸ درصد از بودجه را دربرمیگیرد. پس از آن امور آموزش و پژوهش قرار دارد. در نمودار بالا به خاطر اهمیت خاص آموزش عمومی، این بخش از سایر فصولی که ذیل امور آموزش و پژوهش قرار میگیرند، جدا شده است. همانطور که میبینید، آموزش و پرورش به اندازه ۱۳ درصد از مخارج بودجه عمومی سهم دارد. سایر امور آموزش و پژوهش هم حدود ۶ درصد از بودجه سهم میبرد
یکی از ریشههای افت نتایج تحصیلی دانشآموزان به کاهش سرانه بودجه و معلم طی دهه گذشته برمیگردد. پشت پرده این موضوع هم تا حد زیادی رشد اقتصادی ناچیز کشور و افت درآمدهای نفتی دولت تحت اثر تحریمها وجود دارد که دست دولت را برای تأمین بودجه کافی بسته است
دکتر رئیسی :با بیان اینکه در بودجه ۱۴۰۳ تلاش شده هم درآمدها و هم هزینهها واقعی دیده شود، ادامه داد: تلاش دولت معطوف به اجرای قانون بودجه ۱۴۰۲ بوده است. بودجه ۱۴۰۳ مبتنی بر برنامه هفتم توسعه است و تلاش شده واقعیت مسائل دیده شود
البته انتقادها در جای خود لازم است و اشکالی ندارد
مثلا 👇
عده ای از کارشناس های اقتصادی
دلسوزانه به مواردی از لایحه بودجه انتقاد کرده اند
یا بعضی به نظرات نمایندگان انتقاد می کنند
این کار خیلی هم خوب است
نظر کارشناسی است و قطعا سازنده است
🔸 اما عده ای دارند به دولت حمله می کنند
یا عده ای به مجلس خورده می گیرند
🔸 یا عده ای در حال تفرقه افکنی هستند
رهبر معظم با این موارد همیشه مخالفند
#جهادتبیین
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهاتمذهبی وسیاسی روز در ایتا
http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
کانال《 براهین 》👈 @barahin
🌟کپی و نشر آزاد، با ذکر صلوات به نیت فرج🌟
#سوال
سلام استاد
خدا قوت
توی یک گروه از زحمات اقای رئیسی گذاشتم
این رو فرستاده برای من 👇👇
سلام
با تشکر از آقای رئیسی.
اما اگه دستتون به ایشون میرسه از طریق فامیلاشون!
حتما حتما حتما بهشون بگین که اینجوری منعطف نمیشه کار کرد.
وقتی مدیران بالادستی خوب باشند اما بدنه دولت دست اصلاح طلب ها و حامیان زور و زر و قدرت!
ممکنه رئیسی بگه من فرا جناحی کار کردم، اما چوبش رو مردم دارن میخورن!
چون بدنه مهمه، تصمیمات رو مدیران ارشد میگیرن اما بدنه اجرا میکنه، وقتی تصمیمی اجرا نشه یا بد اجرا بشه چه کسی ضرر میکنه؟!!!
واقعا مفهوم این تعلل و انعطاف آقای رئیسی رو متوجه نمیشم!!!!!!!!!
هدایت شده از محمد حسین
2.72M
🔻دولت رئیسی نهایت تلاش را دارد
🔸️ کم کاری ترک فعل خیانت سستی ندارد
🔹 توقعات مطالبات انتقادات باید متعادل و منصفانه باشد
🔻 بله نارسایی و مشکلات و ایراد هم وجود دارد مهم اینه که 👇
دولت با تمام وجود داره کار می کنه
و هر روز مشکلات کمتر میشه
🔹 باید حمایت کنیم و قدر دان باشیم
🇮🇷
#جهادتبیین
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهاتمذهبی وسیاسی روز در ایتا
http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
کانال《 براهین 》👈 @barahin
🌟کپی و نشر آزاد، با ذکر صلوات به نیت فرج🌟
سلام #سوال
آیا ام کلثوم فرزند امام علی و خانم فاطمه زهرا باعمر ازدواج کرد؟
هدایت شده از محمد حسین
#پاسخ
سلام واحترام
🔹ازدواج عمر با ام کلثوم دختر ابوبکر نه دختر امیرالمؤمنین علیه السلام
🔸️بارها از بنده پرسیده اند، بارها جواب داده ام، خواهش می کنم هر چقدر می توانید منتشر کنید، عمر بن خطاب با ام کلثوم بنت ابی بکر ازدواج کرد نه بنت امیرالمؤمنین علی علیه السلام!
🔺️محى الدين نووى، مهمترين شارح صحيح مسلم در کتاب تهذيب الاسماء مىگويد عمر با امّكلثوم دختر ابوبکر ازدواج کرده است!!!
أختا عائشة: اللتان أرادهما أبو بكر الصديق، رضى الله عنه، بقوله لعائشة: إنما هما أخواك وأختاك، قالت: هذان أخواى، فمن أختاى؟ فقال: ذو بطن بنت خارجة، فإنى أظنها جارية. ذكر هذه القصة فى باب الهبة من المهذب، وقد تقدم بيانهما فى أسماء الرجال فى النوع الرابع فى الأخوة، وهاتان الأختان هما أسماء بنت أبى بكر، وأم كلثوم، وهى التى كانت حملاً، وقد تقدم هناك إيضاح القصة، 👈وأم كلثوم هذه تزوجها عمر بن الخطاب، رضى الله عنه.
دو خواهر عائشه؛ همان دو نفرى كه مقصود ابوبكر صديق! از سخنانش به عائشه بودند، كه به او گفت «دو برادرت و دو خواهرت (از من ارث مى برند)؛ عائشه گفت: اين دو نفر برادران من هستند؛ اما دو خواهر من چه كسانى هستند (من كه يك خواهر بيشتر ندارم)؛ در پاسخ گفت: آن كسى كه در شكم دختر خارجه است؛ من گمان دارم كه او نيز دختر است؛ اين ماجرا را در باب هبه كتاب مهذب آورده است.
و سخن در باره آن دو در اسماء الرجال در باب چهارم در خواهران گذشت؛ اين دو خواهر، اسماء دختر ابوبكر و امّكلثوم دختر ابوبكر هستند؛ و او است كه درشكم مادرش بود و درآنجا توضيح ماجراگذشت و 👈همين امّكلثوم است كه عمر با او ازدواج كرده است.
📚النووي، أبو زكريا محيي الدين يحيى بن شرف بن مري (متوفاي676 هـ)، تهذيب الأسماء واللغات، ج 2، ص630، رقم: 1224، تحقيق: مكتب البحوث والدراسات، ناشر: دار الفكر - بيروت، الطبعة: الأولى، 1996م.
📌آیت الله مرعشی هم همین نظر را پذیرفته اند:
هاجرت مع زوجها إلى الحبشة، ثم إلى المدينة المنورة، تزوجها بعد جعفر أبو بكر، فتولدت له منها عدة أولاد منهم أم كلثوم وهي التي رباها أمير المؤمنين عليه السلام وتزوجها الثاني، فكانت ربيته عليه السلام وبمنزلة إحدى بناته، وكان عليه السلام يخاطب محمد بابني وأم كلثوم هذه بنتي، فمن ثم سرى الوهم إلى عدة من المحدثين والمؤرخين فكم لهذه الشبهة من نظير، ومنشأ الأكثر الاشتراك في الاسم أو الوصف، ثم بعد موت أبي بكر تزوجها مولانا علي عليه السلام.
همراه با شوهرش به حبشه هجرت كرده و سپس به مدينه آمد؛ پس از جعفر ابوبكر با او ازدواج كرده و چند فرزند براى او آورد كه از جمله آنها امّكلثوم است؛ كه اميرمؤمنان عليه السلام او را بزرگ كرده و خليفه دوم نيز با او ازدواج كرد؛ او دختر خوانده حضرت و مانند يكى از دختران ايشان بود؛ و آن حضرت محمد را پسر خويش و امّكلثوم را دختر خويش خطاب مى كردند؛ و به همين سبب عده اى از محدثين و مورخين به توهم افتادهاند؛ و اين اشتباه، مشابهات بسيار دارد كه منشا آنها اشتراك در اسم يا وصف بوده است؛ و پس از مردن ابوبكر، اميرمؤمنان با اسماء ازدواج كردند.
📚المرعشي النجفي، آية الله السيد شهاب الدين (متوفاي 1369ش)، شرح إحقاق الحق وإزهاق الباطل، ج 30 ص 315 اشر: منشورات مكتبة آية الله العظمى المرعشي النجفي ـ قم.
📌در مقابل اين نظر تنها يك اشكال وجود دارد؛ برخى ادعا كردهاند كه اين دختر نمىتواند ربيبه امير مؤمنان عليه السلام باشد؛ چرا كه طبق روايات اهل سنت، مادر امّكلثوم حبيبة بن خارجة بوده و او نيز پس از مردن ابوبكر با خبيب بن أساف ازدواج كرده، نه با امير مؤمنان، در پاسخ مىگوييم كه ازدواج مادر امّكلثوم با اين شخص نيز از دروغ هاى جاعل اين قصه است، تا تمام راه هاى كشف حقيقت را ببندد؛ زمانى پرده از دروغ بودن اين قصه برداشته مى شود كه مشخص شود منابع قديم تاريخ نزد اهل سنت، خبيب بن أساف در جنگ يمامه و در زمان ابوبكر كشته شده است.
محمد بن حبيب بغدادى در المحبّر مىنويسد:
خبيب بن اساف قتل يوم اليمامة.
خبيب بن اساف در روز يمامه (جنگ با مسيلمه كذاب) كشته شد.
📚البغدادي، أبو جعفر محمد بن حبيب بن أمية (متوفاي245هـ)، المحبر، ج 1، ص 403.
#جهادتبیین
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهاتمذهبی وسیاسی روز در ایتا
http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
کانال《 براهین 》👈 @barahin
🌟کپی و نشر آزاد، با ذکر صلوات به نیت فرج🌟
#شبهه
سلام
یه برادر اهل سنت میگه قبر پرست
مدرک زیارت قبور خود پیامبر یا اصحاب و... از کتب اهل سنت
رو بیزحمت راهنمایی کنید
یا جوابی کامل از طرف خودتون
تشکر
هدایت شده از محمد حسین
#پاسخ
سلام واحترام
⭕️به اعتقاد پیروان فرقه وهابیت، زیارت قبور ائمه (ع) شرک، بدعت و حرام است.
در پاسخ باید گفت شرک به معنای اعتقاد به کارگشایی از غیر خدا به طور مستقل که حرام است و کفرآور اما شیعیان، اولیای خدا را واسطه لطف دانسته و کار را از جانب خداوند می دانند که این مساله، شرک نیست زیرا خداوند هم خودش کارها را تدبیر می کند و هم فرشتگانی را هم برای تدبیر امور قرار داده است.
💢همچنین زیارت، بدعت نیست اگر هم باشد بدعت پسندیده است. به عنوان نمونه پیامبر (ص) به زیارت قبر مادرشان در ابوا می رفتند و نیز فرمودند: "اگر کسی به زیارت من بیاید، روز قیامت شفیع او خواهم بود."
#جواز_شد_رحال_ازمنظر_مذهب_مالکی
آیا مالکی ها سفر برای زیارت قبور را مشروع و مستحب می دانند؟
#وهابیان سفر به قصد زیارت قبر پیامبر (صلی الله علیه وآله) و انبیاء و صالحان را جایز ندانسته و می گویند بدعت و حرام است؛ در کتاب «فتاوی اللجنه الدائمه» آمده است که بار سفر بستن برای زیارت قبور انبیاء و اولیاء و دیگران جایز نیست و بلکه آن بدعت است.
📚فتاوى اللجنة الدائمة ج1 ص 431.
در حالی که #مذاهب_اسلامی سفر برای زیارت قبور را جایز و مستحب می دانند. مالکیان دومین گروه فقهی اهل سنت بشمار می روند که #سفر_برای_زیارت_قبور را مستحب و جایز می دانند
✅از باب نمونه به قول چند تن از بزرگان مالکیان اشاره می شود:
1. قاضي عياض مالکی
#قاضي_عياض_مالکی که یکی از بزرگان سرشناش مالکیه می باشد #زیارت_قبر_پیامبر (صلی الله علیه وآله) را #اجماعی دانسته و سفر برای این زیارت را از مستحبات تاکیدی بشمار آورده است.
⚜ وی در كتاب «الشفا» مينويسد:
✒ «فصل في حكم زيارة قبره (صلّي الله عليه وآله وسلّم) و فضيلة من زاره و سلّم عليه، و كيف يسلّم و يدعو و زيارة قبره ( صلّي الله عليه وآله وسلّم ) من سنن المرسلين، مجمع عليها و فضيلة مرغب فيها»
فصلي است در حكم زيارت قبر پيامبر (صلّي الله عليه وآله وسلّم) و فضيلت كسي كه او را زيارت كرده و بر او #سلام داده است، و اينكه چگونه درود فرستد و دعا كند و زيارت قبرش (صلّي الله عليه وآله وسلّم) از سنتهاي انبياي مرسل بوده و مورد اتفاق است، و فضيلتي است كه در آن ميل و رغبت ميباشد.
🔰وی همچنین از ابو عمران فاسی نیز نقل ميكند:
«الزيارة مباحة بين الناس، و واجب شدّ المطي إلي قبره ( صلّي الله عليه وآله وسلّم ). يريد بالوجوب هنا وجوب ندب و ترغيب و تأكيد، لا وجوب فرض.»
#زيارت بين مردم #مباح است و بار سفر بستن به جهت قبر پيامبر (صلّي الله عليه وآله وسلّم) #واجب ميباشد. مقصود به وجوب در اين جا وجوب دعوت و رغبت و تأكيد است نه وجوب فرض.
📚الشفا بتعريف حقوق المصطفى، ج 2، ص 194.
⭕از این عبارات او استناد وی به کلام ابوعمران فاسی و تفسیر عبارت او در خصوص #وجوب_شد_رحال برای زیارت قبر پیامبر (صلی الله علیه وآله)، استفاده می شود که وی کلام او را قبول دارد و الا اگر این مطلب را قبول نداشت آن را تفسیر نمی کرد و یا حتی الامکان آن را مورد نقد قرار می داد.
#جهادتبیین
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهاتمذهبی وسیاسی روز در ایتا
http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
کانال《 براهین 》👈 @barahin
🌟کپی و نشر آزاد، با ذکر صلوات به نیت فرج🌟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#شبهه⛔️⛔️
دیدگاه امام علی (ع) در مورد زنان :
زنان عامل شیطانند...!!
از مشورت با زنان بپرهیزید...!!!
زن عقرب است ...!!!
زنان ناقص العقلند ...!!!و....
هدایت شده از یا زینب (س) اللهم عجل لولیک الفرج
سلام و احترام
در خطبه 80 نهج البلاغه زنان ناقص العقل معرفی شده اند و در نامه 31 آن از مشورت با زنان نهی شده است و در حکمت 61 نیز زنان عقرب نامیده شده اند؛ آیا این ادبیات نشان از نگاه تحقیر آمیز نهج البلاغه نسبت به زنان نیست؟!
پاسخ اجمالی:
توجه به معنای صحیح این سخنان نشان می دهد نگاه نادرستی که می کوشد بدون بررسی های علمی از بیانات حضرت علی(ع) برداشت هایی تحقیرآمیز راجع به زنان داشته باشد، تا چه اندازه دور از انصاف و امانت علمی است.
کلام امام در خطبه 80 ناظر به نقش عایشه در جنگ جمل و تفاوت های ذاتی ای است که بین زنان و مردان وجود دارد و موجب چیرگی احساسات بر عقل آنها هنگام تصمیم های مهم می شود، وگرنه به تصریح آیات قرآن و احادیث معصومین زنان و مردان در جنبه های انسانی و الهی و علمی و فرهنگی در یک مرتبه اند و تفاوت میان آنها نیست.
در نامه 31 نهج البلاغه اشاره لطیفی شده است که موضوع نکوهش مشورت کردن با زنان را تبیین می کند؛ حضرت می فرماید: «فَإِنَّ الْمَرْأَةَ رَيْحَانَةٌ، لَيْسَتْ بِقَهْرَمَانَة». روشن است چنين موجود لطيفى نمى تواند در مسائل خاصی طرف مشورت باشد. زیرا مى دانيم كه احساس و عاطفه بر زنان غلبه دارد و همين امر در مقام مشاوره - جهت امور حساسی مثل جنگ - بر آنها اثر مى گذارد.
حکمت 61 نیز ناظر به صفتی از صفات زنان است که باید در کنار دیگر صفات آنها دیده شود؛ یعنی اگرچه برخی زنان نابرخوردار از تربیت ایمانی کافی می توانند گاهی زبان های گزنده ای داشته باشند، اما لازم است به دیگر ویژگی های مثبت آنها نیز توجه شود و با تبعیت از دیگر آموزه های اسلامی، با عفو و بخشش با آنها رفتار گردد.
#شبهه⛔️⛔️
جایگاه زن در نگاه حضرت علی(ع):
زن عقربی است که گزیدنش شیرین است!
(نهج البلاغه ترجمه حسین انصاریان صفحه ۱۱۶۱حکمت ۶۱)
غیرت زن بر شوهرش کفر، و غیرت مرد بر همسرش ایمان است!
(نهج البلاغه ترجمه ح ا حکمت ۱۲۴) ...
(خلاصه شده )
#پاسخ👇⬇️
🔹 در آموزه های اسلام، زن بسیار ستایش شده است
بنابراین باید به آن آموزه ها نیز توجه کرد
✅🌴 از دیدگاه اسلام زن و مرد، هر دو از گوهر شریف، انسانیت همتا و دارای مراتب کمالی واحدی هستند. خطابهای قرآن کریم که بزرگترین منبع تعالیم اسلام است، در مورد زن و مرد یکسان است: «یا ایُّها الناس» «یا ایُّها الّذین آمنوا» و تاکنون هیچ مفسری ابراز نکرده است که این خطابهای قرآن اختصاص به مردها دارد.
🔻🔸👈باید توجه داشت اینگونه روایات هشداری به مرد است تا فریب شهوت را نخورد.
نیش عقرب با نیش زنبور یک تفاوت مهم دارد
نیش عقرب مانند نیش زنبور عسل و سوزن نیست که در ابتدا دردآور باشد؛ بلکه اگر انسان نداند عقرب است، از نیش آن احساس لذت و شیرینی مینماید.
❌منظور کلام حضرت این نیست که زن عقرب است؛ بلکه بیانگر این است که خود را به وسیله نگاه به نامحرم به آتش ندهید. دیدن نامحرم شیرین است؛ اما این گناه ، درونش عقرب است و در این میان فرقی بین زن و مرد نیست؛ اما چون جاذبه از سوی زن بیشتر است، به همین علت حضرت عبارت را نسبت به زن بیان داشتهاند.
🔸نظیر این عبارت را امیرالمؤمنین علی (علیهالسلام) در مورد دنیا فرموده است که: ⬅️ «انّما مثَلُ الدنیا مثَلُ الحیةِ لیِّنٌ مسُّها قاتلٌ سمُّها: »
👈دنیا مثل آن مار خوشرنگی است که رنگش زیبا، پوست آن نرم است؛ اما همین پوست نرم، سم است. در این روایت مذمت دنیا مستقیماً مورد نظر نیست؛ بلکه مذمت دنیاپرستی و جذب آن شدن مورد نظر است. به همین صورت، جمله المراة عقرب، هم مذمت زن نیست؛ بلکه مذمت نگاه به نامحرم است.
🔹این روایات و امثال آن که در کلام معصومان (علیهمالسلام) مشاهده میشود، در مقام ارزشگذاری نیست. بیان ارزش در جاهای دیگر مطرح شده است و «اِنَّ اَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ اَتْقَاکُمْ» (سوره حجرات، آیه ۱۴)
ملاک و معیار تقواست، چه زن باشد چه مرد. بنابراین گفتن اینگونه عبارات به هیچ وجه در جهت تحقیر و تنریل منزلت زن نیست.❌
بنابراین هیچگاه نظر امام علی (علیهالسلام) توهین و تحقیر منزلت زن نیست؛ بلکه بیان حساسیت ارتباط با قشر زنان است. در این حکمت هم ـ چنانکه گذشت ـ حضرت علی (علیهالسلام) بر مراقبت نگاه، و چگونگی ارتباط و زوایای برخورد با نامحرم اشاره دارند.
⏮⏮در مورد غیرت زنانه و مردانه
از منظر امام علی(ع) «غیرت زن» كفر است و «غيرت مرد» ايمان است.
🔻👈منظور از غيرت زن، حسادتى است كه نسبت به همسر دیگر شوهرش دارد و مقصود از غيرت مرد ممانعت مرد از ورود شخص ديگرى به حريم ناموس خود می باشد. در واقع غیرت مرد در مسير نهى از منكر و غیرت زن در مسير نهى از معروف قرار دارد
البته تعدد زوجات شرايطى دارد و نبايد وسيله اى براى هوسرانى مردان گردد؛ ولى در صورتى كه آن شرايط جمع گردد زن بايد آن را تحمل كرده و به فرمان خدا تن دهد.
🔸🌴حضرت باقر علیه السلام می فرماید:
⬅️ غیرت زنان حسد و حسد ریشه کفراست، زنان آنگاه که غیرت ورزند، خشمگین گردند و چون خشم گیرند کفر ورزند مگر آنها که تسلیم حق شده اند. (وسايل الشيعه، حديث 25294).
✅🌴امام صادق علیه السلام می فرماید:
⬅️ خداوند غیرت را برای زنان قرار نداده است، لذا زنهای غیرمؤمن غیرت می ورزند نه مؤمنه. خدای متعال غیرت را برای مردان قرار داده است زیرا برای مردان چهار زن و نیز کنیزان، حلال شمرده می شوند. ولی زنان تنها به شوهر خود می بایست اکتفا کنند و اگر زنی با غیر شوهرش همراه شود، زانیه محسوب می شود
(وسايل الشيعه، حديث 25292).
⬅️ بنابراین نوع نگاه زن و مرد به غیرت کاملا متفاوت است
غیرت مرد در مسير الهی است.
غیرت زن جلوی فرمان الهی را می گیرد.
پاسخگویی به شبهات.:کانال براهین @barahin
#شبهه
دلایل ازدواج موقت رو بیزحمت راهنمایی کنید
برای بحث با برادران اهل سنت(شایدم وها...)
کدام یک از صحابه اهل سنت، متولد ازدواج موقت بودن؟
ممنون