eitaa logo
کانال براهین پاسخگویی به شبهات مذهبی وسیاسی روز
3.6هزار دنبال‌کننده
14.5هزار عکس
5.6هزار ویدیو
122 فایل
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتاء http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین @barahin آیدی مدیر @Sotoudeh2
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸اوضاع نابه‌سامان سیاسی دوران امامت امام باقر(ع) و فرزند گرامی‌شان امام صادق(ع)، باعث شده بود تا فضای آزادتر و وسیع‌تری در اختیار ایشان قرار بگیرد، تا بتوانند محتوا و مضامین علمی صحیح مبتنی بر علم الهی را در میان مردم زمان خود منتشر کنند. ‌. 🔸پای درس این دو امام همام بود که طالبان حقیقت، پس از سال‌ها محرمیت از تفقه و تحقیق در مسائل دینی، عطش علمی خویش را فرو می‌نشاندند. ‌. 👌این تحول علمی، نه‌تنها می‌بایست جبران‌کنندۀ مهجوریت علم الهی در دوران ائمه پیشین باشد؛ بلکه لازم بود چراغ راهی برای آیندۀ پر فرازونشیب شیعه در هنگامۀ غربت و غیبت برافروزد. ‌. 👈 به همین مناسبت به کلامی از امام صادق(ع) در رابطه با امامت ائمه اطهار و اوصیای معصوم پیامبر(ص) می‌پردازیم: ‌. 🔸 «از ما بعد از قائم(ع)، دوازده مهدی از فرزندان حسین(ع) خواهند بود.» (بحارالانوار، جلد ۵۳، صفحه ۱۴۸) ‌. این حدیث شریف، یکی از ده‌ها روایتی است که امر ولایت فرزندان امام مهدی(ع) را تبیین می‌کند. ‌. 💢 وصیت نورانی پیامبر اکرم(ص) نیز به عنوان مهمترین سند امام‌شناسی، به جایگاه این ذریه‌ی طاهره تصریح کرده است‌. طبق این وصیت شریف، اوصیای پیامبر(ص)، دوازده امام و بعد از آنها دوازده مهدی از نسل امام زمان(ع) هستند و اولین از این مهدیین، "احمد" نام دارد و اولین ایمان‌آورنده به امام زمان(ع) در عصر ظهور است. ‌. ‌. ‌. ‌. سید (ع) فرزند و فرستاده (ع) است.
1197 آیا بعداز امام زمان عج دوازده مهدی خواهد آمد
کانال براهین پاسخگویی به شبهات مذهبی وسیاسی روز
🔸اوضاع نابه‌سامان سیاسی دوران امامت امام باقر(ع) و فرزند گرامی‌شان امام صادق(ع)، باعث شده بود تا فضا
سوال وپاسخ 1195 آیا بعد از امام زمان(عج)دوازده مهدی خواهد آمد؟ چندین روایت با همین مضمون منابع روایی ما آمده است: * شیخ حسن بن سلیمان ( متوفای ۸۰۲ ) در کتاب مختصر بصائر الدّرجات ( سعد بن عبدالله اشعری ) آورده است: عن الإمام الصادق (ع) قال:إن منا بعد القائم (ع) اثنى عشر مهدیا من ولد الحسین (علیه السلام):همانا از ما بعد از قائم(ع) دوازده مهدى از فرزندان حسین(ع) می باشند .(۱) شیخ طوسی در کتاب الغیبة آورده است : « محمد بن عبدالله بن جعفر الحمیریّ عن ابیه ، عن محمد بن عبدالحمید ومحمّد بن عیسی ، عن محمّد بن الفضیل ، عن أبی حمزة ، عن أبی عبدالله (ع) فی حدیث طویل ـ « أنه قال : یا أبا حمزة إنّ منّا بعد القائم أحد عشر مهدیّاً من ولد الحسین » .(۲) نکته قابل توجه در مورد این روایات این است که همه آنها از لحاظ سند ضعیفند: سند حدیث منقول از امام صادق(ع)معلوم نیست . زیرا مؤلف مختصر البصائر آن را از سیّد علی بن عبدالحمید متوفای ۷۶۰ ﻫ به اسنادی که آن سید نقل کرده ، روایت نموده است . اسناد مذکور که در دسترس ما نیست ، تا بدانیم همه آن ها ثقه هستند یا غیر ثقه . بنابراین سخن قطعی درباره سند حدیث ممکن نیست . حدیثی که شیخ طوسی آورده است هم نیز از نظر سند ضعیف است . زیرا برخی از راویان آن از نظر علمای رجال از این قرار است : محمد بن عبدالحمید مجهول است . محمد بن عیسی مشترک بین ثقه و مجهول و تشخیص آن دو مشکل است . محمد بن فضیل هم مجهول است. ابن حمزه مشترک بین ابی حمزه ثمالی که ثقه ، وابی حمزه بطائنی که ضعیف وکذّاب وفتنه گر می باشد. از نظر دلالت هم بر این معنی دلالت می کند ، که بعد از امام زمان (عج) یازده انسان هدایت یافته ( مهدی ) که همگی از فرزندان امام حسین (ع) می باشند ، می آیند . این حدیث با دو حدیث قبلی از نظر تعداد آن ها تعارض دارد . زیرا آن دو بر دوازده نفر ، اما این یکی بر یازده نفر تأکید دارد . بررسی کلّی همه احادیث مزبور احادیث مزبور ، صرف نظر از وضعیت سندی آن ها که نوعاً ضعیف وغیر معتبر است ، از جهت دلالت به عنوان احادیثی شاذ و غیر قابل قبول تلقّی می شود . زیرا بنا بر احادیث مشهور ، بعد از شهادت امام زمان (عج) زمانی برای حکومت معمولی و متعارف صالحان نمی ماند . طبق احادیث مسلّم شیعه ، بعد از شهادت امام زمان (عج) دوره رجعت است . پس از آن قیامت کبری اتفاق می افتد . لذا برخی از علمای شیعه احادیث مزبور را بر فرض صحّت بر دوران رجعت حمل نموده‌اند . پس مقصود از دوازده یا یازده مهدی همان ائمه هدی(علیهم السلام)می‌باشد ، که بعد از ظهور امام زمان و شهادت آن حضرت ، جهت انتقام گرفتن از قاتلانشان ، آن هم به مدت کوتاه ( چهل روز ) قیام می کنند.
شبهه ارسالی از کاربر محترم ،(جامانده ......اسیر )👇👇1196
هدایت شده از یاسر ..... .
یکی از عمده ترین دلایل نفرت روحانیون از پادشاهان پهلوی برچیده شدن مکتب خانه هایی بود که توسط روحانیون اداره می شد! با تاسیس مدارس مدرن و باسواد شدن مردم نقش مذهب کمرنگ تر می شد و این چیزی بود که روحانیون به شدت می ترسیدند... در زمان محمدرضا شاه پهلوی با تاسیس سپاه دانش رسما دکان مکتب خانه های روحانیون در سرتاسر ایران تعطیل شد. روحانیونی که همیشه با هر نوع تجدد خواهی شدیدا مخالفت می کردند و با فتواهای شگفت انگیز شرعی خود: استفاده از آب لوله کشی استفاده از دوش حمام استفاده از لامپ برق استفاده از رادیو و تلویزیون استفاده از کله قند استفاده از ماشین لباسشویی ساخت راه آهن و یا کلا هر چیز مدرنی را حرام و غیرشرعی می دانستند! حتی در سال ۱۳۴۲ خورشیدی در جریان انقلاب سپید علما گفتند رأی دادن بانوان خلاف شرع است ولی در سال ۱۳۵۸ خورشیدی حلال شد!
پاسخ مدیر محترم ،حجت الاسلام دکتر امامی 👇👇
کانال براهین پاسخگویی به شبهات مذهبی وسیاسی روز
متن شایعه 1197 ” ﻓﺘﻮﺍﻫﺎﯼ ﺷﮕﻔﺖ ﺍﻧﮕﯿﺰ ﺷﺮﻋﯽ ﺍﻭﺍﺧﺮ ﺩﻭﺭﻩ ﻗﺎﺟﺎﺭﯾﻪ ﺗﺎ ﮐﻨﻮﻥ ﻭ ﺩﻻﻳﻞ ﺍﺑﻄﺎﻝ ﺁﻧﺎﻥ! ۱. ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﺁﺏ ﻟﻮﻟﻪ ﮐﺸﯽ ﺣﺮﺍﻡ ﻭ ﻏﯿﺮﺷﺮﻋﯽ ﺍﺳﺖ. ﻋﻠﺖ: ﭼﻮﻥ ﮐﺮ ﻧﯿﺴﺖ! * ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺑﻌﺪ ﻓﻬﻤﯿﺪﻧﺪ ﭼﻮﻥ ﺟﺎﺭﯼ ﺍﺳﺖ ، ﭘﺲ ﺣﺮﺍﻡ ﻧﯿﺴﺖ. ۲.ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﺩﻭﺵ ﺣﻤﺎﻡ ، ﺣﺮﺍﻡ ﻭ ﻏﯿﺮﺷﺮﻋﯽ ﺍﺳﺖ . ﻋﻠﺖ: ﺍﻣﮑﺎﻥ ﻏﺴﻞ ﺍﺭﺗﻤﺎﺳﯽ ﺑﺎ ﺁﻥ ﻭﺟﻮﺩ ﻧﺪﺍﺭﺩ ! * ﺍﻟﺒﺘﻪ ﭼﻮﻥ ﺯﻭﺭ ﺣﮑﻮﻣﺖ ﭘﻬﻠﻮﯼ ﺑﺮﺍﯼ ﺭﻋﺎﯾﺖ ﺑﻬﺪﺍﺷﺖ ﭼﺮﺑﯿﺪ ، ﻣﺠﺒﻮﺭ ﺷﺪﻧﺪ ﻏﺴﻞ ﺗﺮﺗﯿﺒﯽ ﺭﺍ ﺍﺧﺘﺮﺍﻉ ﮐﻨﻨﺪ ﻭ ﺩﻭﺵ ﺍﺯ ﺣﺮﺍﻡ ﺑﻮﺩﻥ ﺩﺭﺁﻣﺪ. ۳.ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﻻﻣﭗ ﺑﺮﻕ ﺣﺮﺍﻡ ﻭ ﻏﯿﺮﺷﺮﻋﯽ ﺍﺳﺖ. ﻋﻠﺖ: ﺑﻪ ﺳﺒﺐ ﺍﻣﮑﺎﻥ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺷﺐ ﻧﺸﯿﻨﯽ ﻫﺎﯼ ﻃﻮﻻﻧﯽ ، ﺑﺎﻋﺚ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﮐﻪ ﻣﻮﻣﻨﯿﻦ ، ﺍﺯ ﻧﻤﺎﺯ ﺻﺒﺢ ﻏﺎﻓﻞ ﺷﻮﻧﺪ! * ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺑﻌﺪﻫﺎ ، ﺑﺎ ﭘﻮﻝ ﻫﻨﮕﻔﺘﯽ ﮐﻪ ﺣﺎﺝ ﺍﻣﯿﻦ ﺍﻟﻀﺮﺏ ، ﺻﺎﺣﺐ ﮐﺎﺭﺧﺎﻧﻪ ﺑﺮﻕ ﺑﻪ ﻋﻠﻤﺎ ﺩﺍﺩ ﺑﺮﻕ ﺣﻼﻝ ﺷﺪ ! ﺍﻣﺎ ﮐﺎﺭﺧﺎﻧﻪ ﺑﺮﻕ ﻣﺸﻬﺪ ﺩﺭ ﺳﺎﻝ ١١٩١ ﻣﯿﻼﺩﯼ ﺑﻪ ﺗﺤﺮﯾﮏ ﻋﻠﻤﺎ ﻭ ﺭﻭﺳﻬﺎ ﺗﻮﺳﻂ ﻣﻠﺖ ﺳﻠﺤﺸﻮﺭ ﻣﺸﻬﺪ ﺩﺭ ﺁﺗﺶ ﺳﻮﺧﺖ. ۴.ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﮐﻠﻪ ﻗﻨﺪ ، ﺣﺮﺍﻡ ﻭ ﻏﯿﺮﺷﺮﻋﯽ ﺍﺳﺖ. ‏ﺍﻓﺮﺍﻃﯿﻮﻥ ﻣﺬﻫﺒﯽ ﺷﺎﯾﻌﻪ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﺍﺯ ﺍﺳﺘﺨﻮﺍﻥ ﻣﺮﺩﮔﺎﻥ ﺍﻟﮏ ﺷﺪﻩ ﻭ ﮐﻠﻪ ﻗﻨﺪ ﺭﻭﺳﯽ ﺩﺭﺳﺖ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ! ﻋﻠﺖ: ﻧﭙﺮﺩﺍﺧﺘﻦ ﻭﺟﻮﻩ ﺷﺮﻋﯽ ، ﺗﻮﺳﻂ ﻭﺍﺭﺩﮐﻨﻨﺪﻩ ﻗﻨﺪ! ” ﭘﺮ ﻭﺍﺿﺢ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﭘﺮﺩﺍﺧﺖ ﻭﺟﻮﻫﺎﺕ ، ﻣﻮﺟﺐ ﮔﺮﺩﯾﺪ ﺗﺎ ﻗﻨﺪ ﺣﻼﻝﮔﺮﺩﺩ ، ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﺷﺮﻁ ﮐﻪ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺧﻮﺭﺩﻥ ، ﺁﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﭼﺎﯼ ﻏﺴﻞ ﮐﻨﻨﺪ.” ۵.ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﻣﺎﺷﯿﻦ ﻟﺒﺎﺳﺸﻮﯾﯽ ﺣﺮﺍﻡ ﻭ ﻏﯿﺮﺷﺮﻋﯽ ﺍﺳﺖ . ﻋﻠﺖ: ﻟﺒﺎﺱ ﻫﺎﯼ ﻧﺠﺲ ، ﻟﺒﺎﺱ ﻫﺎﯼ ﭘﺎﮎ ﺭﺍ ﻧﺠﺲ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ! ۶.ﺩﺭ ﺳﺎﻝ ٢۴٣١ ﺧﻮﺭﺷﯿﺪﯼ ﺩﺭ ﺟﺮﯾﺎﻥ ﺍﻧﻘﻼﺏ ﺳﭙﯿﺪ ﻋﻠﻤﺎ ﮔﻔﺘﻨﺪ ﺭﺃﯼ ﺩﺍﺩﻥ ﺑﺎﻧﻮﺍﻥ ﺧﻼﻑ ﺷﺮﻉ ﺍﺳﺖ! ۷. ﻋﻠﻤﺎ ﺳﺎﺧﺖ ﺭﺍﻩ ﺁﻫﻦ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺩﻭﺭﻩ ﻧﺎﺻﺮﯼ ﺧﻼﻑ ﺷﺮﻉ ﻭ ﺣﺮﺍﻡ ﺍﻋﻼﻡ ﮐﺮﺩﻩ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﻋﻠﺖ: ﻣﻼﻋﻠﯽ ﮐﻨﯽ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺭﺍﻩ ﺗﺴﻠﻂ ﮐﻔﺎﺭ ﻣﯽ ﺩﺍﻧﺴﺖ. ۸.ﺧﻮﺭﺩﻥ ﮔﻮﺷﺖ ﻣﺎﻫﯽ ﺧﺎﻭﯾﺎﺭﯼ ﺣﺮﺍﻡ ﺍﺳﺖ! ﻋﻠﺖ: ﺍﻧﺤﺼﺎﺭ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﺻﯿﺪ ﺍﯾﻦ ﻣﺎﻫﯽ ﺍﺭﺯﺷﻤﻨﺪ. ۹.ﺑﺎﺯﯼ ﺷﻄﺮﻧﺞ ﺣﺮﺍﻡ ﺍﺳﺖ! ﻋﻠﺖ: ﺩﺭ ﺭﻭﺍﯾﺘﯽ ﺳﺎﺧﺘﮕﯽ ﺁﻣﺪﻩ ﺑﻮﺩ ﮐﻪ ﺍﻣﻮﯾﺎﻥ ﺷﻄﺮﻧﺞ ﺑﺎﺯﯼ ﻣﯽ ﮐﺮﺩﻧﺪ. ۱۰.ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﻭﯾﺪﺋﻮ ﺣﺮﺍﻡ ﻭ ﻏﯿﺮﺷﺮﻋﯽ ﺑﻮﺩ. ﻋﻠﺖ: ﭼﻮﻥ ﺍﻓﮑﺎﺭ ﭘﺎﮎ ﻣﻠﺖ ﺳﻠﺤﺸﻮﺭ ﺑﺎ ﺩﯾﺪﻥ ﻓﯿﻠﻤﻬﺎﯼ ﻣﺴﺘﻬﺠﻦ ﺧﺮﺍﺏ ﻣﯽ ﺷﺪ. ﺑﺎ ﺍﺯﺩﯾﺎﺩ ﺁﻥ ﻭ ﺁﻣﺪﻥ ﻣﺎﻫﻮﺍﺭﻩ ﻭ ﻧﺖ ﺩﯾﮕﺮ ﺍﯾﻦ ﺣﺮﺍﻡ ﺣﻼﻝ ﺷﺪ. ”     پاسخ شایعه 1197 ۱. این متن فاقد استناد است و عمده موارد ادعا شده در هیچ منبع معتبری مشاهده نشد! ۲. نویسنده تفاوت آب کر و جاری را نمیداند ! آب جاری، از زمین جوشیده و جریان دارد ، مثل چشمه ، اما آب کر ظرفی با طول و عرض و ارتفاع سه وجب و نیم را پر می کند و حدود۳۷۷ کیلو یا بیشتر است.  آب لوله کشی به آب کر متصل است ، و حکم آب کر را دارد نه جاری! * تا قبل از لوله کشی آب ، برای رفع نجاست از آب غیر کر (آفتابه) استفاده می شد و کسی رودخانه یا چشمه با خود به مستراح نمی برد ! ۳. غسل ترتیبی جدیدا اختراع نشده، بلکه از ابتدای اسلام بوده و در روایتی از معصوم (ع) درباره نحوه انجام آن صحبت شده است! ۴. مخالفتها با برق مربوط به اقشار بی اطلاع بود و ارتباطی با علما نداشت و فتوایی هم صادر نشده است. ۵. تحریم قند و کالاهای روسی توسط میرزای شیرازی جهت پیشگیری از سلطه اقتصادی اجانب بود که مقدمه استعمار ملت ایران می شد. ۶. بعد از برطرف شدن عین نجاست یک بار شستن لباس با آب کر کافیست و لباسشویی هم بر همین منوال و بلکه بیشتر انجام می دهد و ادعای مطرح شده اعتبار ۷. علما با اصل “انقلاب سفید” مخالف بودند. آنها اساس رفراندوم را تحریم کردند و اختصاص به زنان نداشت. ۸. مخالفت اصلی آیت الله کنی با امتیازی بود که استفاده از تمام منابع ایران را به مدت ۷۰ سال به “رویتر” واگذار می کرد. از نظر تئوری توسعه، ایران آن روز در مرحله احداث راه آهن نبود و احداث آن برای تسلط غربیها به هندوستان و آبهای گرم و ذلیل تر شدن ایران بود. ۹. شرط حلال بودن ماهی، داشتن فلس است. ادعای شبهه یافت نشد و صحت ندارد. ۱۰. حرمت شطرنج دو صورت دارد: برای برد و باخت باشد یا از آلات قمار محسوب شود که هیچکدام ربطی به ادعای شبهه ندارد. ۱۱. از ویدئو، ماهواره و اینترنت میتوان استفاده خوب یا بد نمود که استفاده ناصحیح آنها همواره حرام بوده و خواهد بود.  
کانال براهین پاسخگویی به شبهات مذهبی وسیاسی روز
یکی از عمده ترین دلایل نفرت روحانیون از پادشاهان پهلوی برچیده شدن مکتب خانه هایی بود که توسط روحانیو
پاسخ دوم‌ 1197 سلام ما در اثبات یک گزارش تاریخی ابتدا به سراغ سند گزارش می رویم سپس بررسی محتوایی می کنیم، مثلا در فلان گزارش نگاه می کنیم ببینم چه کسی آنرا نقل کرده ، می بینیم از سیف بن عمر نقل شده، این ناقل به علت کذاب بودن گفته هایش مورد اعتماد نیست، لذا گاهی نیاز به خواندن محتوا نیست و همان در سند گزارش زمین می خورد مگر اینکه برای اثبات و یا رد موضوعی به اصل گزارش نیز بپردازیم در اینجا گزارشی هر چند نه چندان دور (از زمان قاجار) آمده است، باید گزارش مستند باشد، مثلا فلان فتوا را فلان آیت الله در فلان کتابش فرموده، تا ما برویم اصل گزارش را ببینیم و علت آن را جویا شویم ، متاسفانه متن بالا از چنین خصوصیتی بی بهره است چرا که نمی تواند مدرکی بر این فتاوایی که در نهادهایی غربی ساخته شده ارائه دهد از این مسئله صرف نظر می کنیم، بدون هیچ سندی این گزارشات و فتاوا را قبول می کنیم به سراغ محتوا می رویم، می بینیم محتوا بسیار آشفته است، حتی طلبه پایه یک و دو نیز اشکالات این فتاوای ادعایی را متوجه می شود یا چه رسد به یک مجتهد یعنی جاعل این فتاوا حتی اطلاع سطحی از احکام نداشته یا داشته و ولی مخاطبینش را بسیار ساده و بی اطلاع فرض کرده است.
کانال براهین پاسخگویی به شبهات مذهبی وسیاسی روز
شبهه عبدالکریم سروش در باره خرافه. شبهه 1198
پاسخ 1198 سلام علیکم عبدالکریم سروش دچار یک چرخه باطل شده است" عبدالکریم سروش، به‌سان خواجه‌هایی که اندر بند نقش ایوانند، سال‌هاست گرفتار یک چرخه باطلی شده و هر بار با نظریه‌ای برای در آمدن از کلافی که دور خود پیچیده به میدان می‌آید.  تحصیلات آکادمیک جناب آقای دکتر سروش تنها در زمینه داروسازی و فلسفه می‏باشد، لیکِن از ماه تا ماهی را می‏کاود و از فرش تا عرش را می‏کوبد؛ گاه شریعت و فقه را در ترازو می‏‏گذارد و گاه حقیقت وحی را می‏گزارد، گاه قرآن را به تأویل می‏برد و گاه حدیث را به تعطیل می‏کشد، گاه دیانت را می‏‌بازد و گاه بر سیاست می‏‌تازد، گاه حکومت را به حکمت می‏خواند و گاه تاریخ را توبیخ می‏کند، گاه از شیوه بندگی می‏گوید و گاه از رسم نویسندگی و پریشانی این سلسله را آخر نیست. درپاسخ به اظهارات آقای شروش باید گفت بله ، بسیاری از حکایات بی‌سند و عجیب و غریب تاریخی می‌تواند جزء خرافات باشد گرچه یقین به کذب آن هم نداشته باشیم. در اینکه در همه جا حق و باطل  در کنار هم هست؛ و راست و دروغ در هم می‌آمیزد سخنی نیست و طبیعهً در تحصیل‌کردگان حوزه هم گاهی به شخصیتهای درجه سه و چهاری بر می‌خوریم که ادعاهای بی اساسی را مطرح نموده و از آن دفاع می‌نمایند؛ چنانکه در دانشگاه‌ها وضع به همین شکل بلکه چه بسا ممکن است بدتر باشد ولی آنچه آقای سروش در سخنان خود ادعا کرده و سعی در اشاعه و ترویجش دارد بی‌شک باطل و بی اساس بوده و به تعبیر دیگر خودش یکی از خرافات عصر حاضر است که رسانه و افرادی چون آقای سروش که ملتزم به صدق و حقیقت نیستند به آن دامن می‌زنند. از قضا حوزه‌ها از آغاز تا به امروز مهد اندیشه و استدلال و عقلانیت بوده و دانشهای حوزوی چون فقه و اصول و فلسفه و عرفان و … مملو از عالی‌ترین محصولات اندیشه بشری است و گاه از بس بلند و شریف است دست افرادی بدان نمی‌رسد و آن را خرافه می‌نامند. چنانکه پاک‌ترین و با اخلاص‌ترین شخصیتهای تاریخ ایران را در میان همین حوزیان می‌توان یافت و متهم کردن جریان عمومی حوزه‌های علمیه به خرافه گویی و معیشت اندیشی به یقین محصول کارگاه خرافه سازی و معیشت اندیشی امثال آقای سروش است. _______ ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتاء👇 http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
هدایت شده از ابوالفضل امامی
474.3K
✅ نقد حرف سروش درباره خرافه گویی آیت الله انصاریان انقلاب اسلامی ایران در آیات و روایات baharbia.blogfa.com/post/307
سوال کاربرمحترم (سرباز گمنام ) 1199 سلام، اصحاب کهف کجادفن هستند؟
پاسخ 1199 سلام علیکم ، متاسفانه دراین زمینه اختلاف نظر زیاد هست . به اعتقاد برخی این غار در شهر افسوس در نزدیکی ازمیر ترکیه قرار دارد. در نزدیکی ویرانه‌های باستانی افسوس کوهی به نام ینایرداغ است که در آن غاری قدیمی را خواهید دید، همان غاری که به گفته بسیاری اصحاب کهف در آن به خواب رفتند. این غار بسیار بزرگ است و در آن صدها قبر وجود دارد. در نزدیکی شهر نخجوان نیز غار معروفی وجود دارد که روی آن نوشته شده غار اصحاب کهف و بسیاری از گردشگران این شهر به دیدن این غار می روند، چرا که معتقدند این غار همان غار اصحاب کهف است. غار دیگری در نزدیکی پایتخت اردن یعنی شهر امان وجود دارد که قدمت آن به قرن پنجم میلادی می رسد، به اعتقاد برخی این مکان همان غار معروف اصحاب کهف است. این غارها در حال حاضر محافظت می شوند. علاوه بر موارد بالا، در برخی از روایات، در روستایی به نام لوشه در غزناطه، غاری دیده شده که جسد چند نفر همراه با یک سگ در آن وجود دارد. در کنار این غار یک مسجد و قصری به نام رقیم و در قسمت شمالی شهر، شهری به نام دقیوس وجود دارد. همچنین غاری در کشور آذربایجان غاری با مشخصات مشابه وجود دارد.  البته در کتب مختلف و تفسیرهای گوناگون از شهرهای دیگری به نامهای مختلف از جمله «فیلادرفیا» و کوه «آنجلس‏» سخن به میان آمده است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا