هدایت شده از جان من و سید علی💕
سلام واحترام خدمت شما کاربر محترم
#پاسخ👇
✅🌴"حجاب در قانون اساسی"
🔻همانطور که می دانیم قانون اساسی کشور، دربردارنده ی اساس، پایه و سیاست های کشور محسوب می شود و یک امر مهم و ضروری در قانون نویسی و تصویب قانون توسط مجلس شورای اسلامی، عدم مخالفت و منافات با قانون اساسی کشور می باشد.
♦️اما سوالی که در این باره به ذهن می رسد که آیا در خصوص مسئله حجاب در قانون اساسی اشاره و یا مفهومی از الزام آن به چشم می خورد یا خیر؟
با نگاهی گذرا به اصول قانون اساسی درمی یابیم که هیچ اشاره ی مستقیمی به مسئله ی حجاب و الزام به رعایت و حفظ آن در معابر و انظار عمومی دیده نمی شود.
♦️👈اما.... مسئله ی مهمی که باید به آن پرداخته شود بحث قانون گذاری و تعیین اختیار در این باره است. مطابق با اصل هفتاد و یکم؛ مجلس شورای اسلامی در عموم مسائل در حدود مقرر در قانون اساسی می تواند قانون وضع کند همچنین مطابق با اصل هفتاد و سوم؛ شرح و تفسیر قوانین عادی در صلاحیت مجلس شورای اسلامی است. مفاد این اصل مانع از تفسیری که دادرسان در مقام تمیز حق، از قوانین می کنند نیست.
♦️همانطور که ملاحظه می کنید قانون اساسی اختیارات گسترده ای به مجلس شورای اسلامی هم به جهت قانون گذاری و هم به جهت تفسیر قانون اعطا نموده است.
🍀♦️اما مجلس شورای اسلامی نیز با توجه به این اختیار اعطا شده، قوانین مختلفی را در زمینه حجاب وضع نموده است، ابتدا در قانون مجازات در سال ۶۲ به این موضوع پرداخته شد سپس با اصلاحات مختلف قانون مجازات در سال ۷۵ بخش پنجم قانون تعزیرات، در ماده ی ۶۳۸ به مسئله ی بی حجابی پرداخته است.
♦️همچنین در قانون نحوه رسیدگی به تخلفات و مجازات فروشندگان لباس هایی که استفاده از آنها در ملاء عام خلاف شرع است و یا عفت عمومی را جریحه دار می کند در سال ۶۵، هم به مجازات تولید کنندگان این البسه و هم به کسانی که در انظار عمومی وضع پوشیدن لباس و آرایش آنان خلاف شرع و یا موجب ترویج فساد و یا هتک عفت عمومی باشد پرداخته است....
ادامه مطالب را درلینک زیر مطالعه بفرمایید.👇
https://vakiltop.com/blog/hijab/
#جهادتبیین
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهاتمذهبی وسیاسی روز در ایتاء 👇
http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
کانال《 براهین 》👈 @barahin
هدایت شده از جان من و سید علی💕
سلام واحترام
#پاسخ_مرتبط👇برای مطالعه
منتظر پاسخهای اجمالی اساتید باشید
✅🌴چند نکته که باید در مورد حجاب و تناقص هایی که با هجمه های رسانه ای داخلی وخارجی دهه ها درضعف دستگاههای مسئول و نظارتی در حال نهادینه شدن است و دراذهان برخی هم سالهاست نهادینه شده .
🌴اول اینکه برخی معتقدند با زور نمی شود جامعه را با حجاب کرد چه آنکه تجربه رضاخان نیز همین نشان داده است. دوم اینکه مردم مخالفند.
✅چند نکته در این رابطه:
🔸۱)اول اینکه ما حجاب اجباری نداریم. الزام قانونی داریم. الزام قانونی خودش برآمده و با امضای رای اکثریت است. اگر وجاهت دموکراتیک قانونگذاری را زیر سوال ببریم سنگ روی سنگ بند می شود؟ از فردا هر کس بگوید فلان قانون را مردم مخالفند چه کنیم؟ با کدام منطق باید بپذیریم شاخص اکثریت نزد شماست؟
برخی میگن الزام حجاب ثمر نداشته است.
از کجا فهمیدند؟
اینکه وضع حجاب بدتر شده است یعنی الزام ثمر نداشته است؟ باز هم دچار اشتباه عجیب شدند. جامعه ما در یک مبارزه است.
اساسا مقایسه نقطه ای در فهم رفتار جامعه در حال مبارزه غلط است.
جامعه ای که تحت هجمه های فرهنگی و تمدنی است با همین میزان حجاب نیز یک جامعه عفیف است. سوال اینست که اگر الزام حجاب نبود وضع بدتر بود یا بهتر؟ مثل اینکه فردی خلاف جریان اب پارو بزند. قدرت فرد را در عقبگردش نباید دید. مهم اینکه اگر خلاف آب پارو نزده بود، همین میزان عقب رفته بود؟
🔸برخی معقدند مردم بدحجاب شده اند. این حرف نیز غلط است. اساسا مقایسه تقوا و دینداری مردم در مبارزه آنهاست نه تغییر ظاهری شان. مساله حجاب در ایران ناشی از غربزدگی است نه کاهش دینداری. انشالله فرق ایندو روشن است. لذا اتفاقا مردم با همین میزان حجاب نیز رشد دینداری داشته اند.
♦️ برخی میگن قانون حجاب نتواسته مردم را باحجاب کند. آیا تصور کردیم الزام حجاب برای باحجاب کردن بی حجاب هاست؟ الزام حجاب برای صیانت از یک جامعه دینی است. لذا هدف الزام تنها باحجاب کردن نیست و دفاع از حیا و عفت جامعه است که هم برای مرد است و هم زن. برای صیانت از ظاهر یک جامعه دینی است.
🔸برخی میگن چرا وقتی تبعیض وجود دارد قانون حجاب باید اجرا شود. این هم از آن استدلال های آنچنانی است. اگر سازمان ثبت احوال به وظیفه اش عمل نکرد، سازمان آب و فاضلاب هم تعطیل کند؟ فردا اگر دزد، خانه آقای نصیری را زد بگوئیم چون بقیه نهادها درست عمل نمی کند پی گیری دزد هم اشتباه است؟
🔸برخی میگن حجاب را باید فرهنگی ترویج کرد. سلمنا. خب؟
ترویج فرهنگی به معنی نفی الزام است؟ همه قوانین نیازمند فرهنگ سازی دارند. مگر بستن کمربند فرهنگ سازی نمی خواهد؟ خود الزام هم جزئی از ساخت فرهنگ است.
🔸✅برخی درجامعه میگن در پذیرفتن دین و اعتقادات آزادی است پس مردم حق دارند حجاب را نپذیرند. مقدمه درست و نتیجه غلط. مردم در انتخاب دین آزادند نه انتخاب اجزای دین.ضمن اینکه حجاب امری اجتماعی است نه فردی. مردم درانتخابی آزادند که به دیگری ضربه نزند. آیا حجاب درخیابان مثل نماز در پستوخانه است؟
🔸⁉️✅ می گویند با حجاب موافقم اما با الزامش نه.
مثل اینکه کسی بگوید با دروغ مخالفم اما با حرمتش نه. برادر وخواهرم حجاب خودش یک الزام دینی است. چطور ممکن است با حجاب موافق باشید ولی با الزامش نه. همان که از ضرورت حجاب گفته از الزامش گفته است. مگر دلبخواهی و سلیقه ایست؟
محسن مهدیان
#جهاد_تبیین
#سوال دلنوشته یک بانو : ✒️✒️
روسری ام را شُسته و اتو کرده ام، می بَرَم داخل کمد کنار بقیه بگذارم.
دو طرف کمد دو ردیف روسری هست که وقتی دقت می کنم می بینم آنها که تیره ترند تعدادشان بیشتر است،
انگار کشف جدیدی کرده ام!!!!
در گیره ی دیگر تعدادی مقنعه هست،
و البته که همه با رنگهای تیره، جهت انجام کارهای اداری..
مگر می شود بدون مقنعه به دنبال کارهای اداری رفت ؟؟؟!!!!
با خودم فکر می کنم چقدر عجیب است که این تکه پارچه ها بخشی از هویّتم شده اند،
و اصلا انگار دارند جای هویتم را هم می گیرند!!
میزان عقب و جلو رفتنشان، نشان متانت و سلامت من است!!
رنگشان وزن اخلاقی ام را می سنجد!!
و سفت و شُل بودن شان، ایمان و تفکرم را!!
آهان یادم آمد، همین تکه پارچه ها تپانچه های سرپُری هستند که مستقیم درجه ی تحریک و وسوسه ی مردان جامعه ام را نشانه رفته اند!!
اگر سربندم عقب برود، وسوسه می شوند!!
اگر سرم نباشد حق دارند به حریم و حدودم وارد شوند!!
و اگر کلا با آن مخالف باشم،
یعنی منحرفم!!
مشکل دارم!!
و هنجارشکنی کرده ام!!
راستی چه کسی اینها را اولین بار گفت؟؟؟!!
و چگونه به مغزش رسید که تکه پارچه ای میزان نجابت مرا، و شرافت مردان جامعه ام را تعیین می کند؟؟؟!!
تکه پارچه های بیچاره خودشان هم خبر ندارند چقدر مهم اند!!
به موهای زنان می اندیشم،
به رنگهای متفاوتشان،
به حالتهای مختلف
و کوتاهی و بلندی اش،
که طناب دار افکار صاحبانشان شده اند!!
مگر شاعران از همین موها الهام نمی گیرند؟؟
مگر سوژه ی زیباترین پُرتره های نقاشان نمی شوند؟؟
مگر به پدران بوسه گاه عشق،
و به عاشقان مجال نوازش نمی دهند؟؟
مگر همین موها برای پزشکان علائم پاسخ به درمان نیستند ؟؟
به زنان بسیاری فکر می کنم که در اجتماع و منازل و شهرها در چرخه ی صنعت و کشاورزی و پزشکی و آموزش و سیاست و هنر و مادر و همسری و در صحنه ی کارزار با زندگی، آنچه یادشان رفته است موهایشان است..
به مردان بسیاری فکر می کنم که شرافت و اصالتشان، بند به مویی نیست.
به خودم فکر می کنم که وقتی چیزی می نویسم خودبخود انگشتم لای موهایم می گردد و انگار رشته هایی هستند که افکارم را به هم متصل می کنند،
وقتی باد لابلایشان می وزد احساس سرزندگی می کنم،
و وقتی روسری سر نمی کنم قضاوت می شوم.
اما همچنان می دانم آنچه مهم است
در سرم است
نه بر سرم......
وای بر کژ اندیشان
هدایت شده از سیدعادل مکتوفی
کسی که مو و حجم بدن را با توجه به مسائل شرعی بپوشاند و طوری رفتار کند که جلب توجه جنسی نکند این از لحاظ دینی باحجاب است. خلاف این موضوع حتی غیر از این باشد بی حجاب است. بدحجابی واژه ی جعلی، غیر حقوقی و غیر فقهی است که در زمان وزارت کشور اقای عبدالله نوری باب شد. برای اینکه بی حجابی موجود در جامعه با این واژه تخفیف پیدا کند.
نوع پوشش بخصوص برای خانم ها مساله ای است که در فرهنگ کشورمان بسیار اهمیت داشته و دارد اما به نظر می رسد که چندی است با بی توجهی به این مساله، فرهنگ اصیل ایرانی در زمینه پوشش دستخوش تغییرات ناخوشایند شده است. پوشش نامناسب برخی از دختران و پسران که به دنبال تبلیغات غربی در کشور مرسوم شده است، آسیب هایی را در جامعه هم برای افراد بدپوشش و هم دیگر افراد جامعه بوجود آورده است. متاسفانه مدیریت مقطعی این مساله مهم که گاها در اوایل فصول گرم پیگیری و پس از آن با کمک کاری مواجه می شود نیز سبب تشدید این جریان ضد فرهنگی در کشور شده است.
آسیب هایی که بدحجابی برای افراد بدحجاب دارد
بی حجابی چند پیامد دارد. جامعه ما یک جامعه خانواده محور است و بی حجابی منجر به افزایش خیانت بین زوجین و فروپاشی خانواده ها شود. بی حجابی مردها را تشویق به بی وفایی می کند و به فروپاشی خانواده ها و در پی آن به فروپاشی اجتماعی منجر خواهد داشت.
دومین مشکلی که ترویج بی حجابی جامعه ایجاد می کند، این است که نظام ما یک نظام دینی است؛ یعنی نظام ما بر پایه اعتقادات مردم استوار شده است. ترویج بی حجابی در جامعه منجر به ترویج بی دینی و لاابالی گری و بی اعتنایی به احکام شرعی می شود و وقتی در جامعه دین مورد بی اعتنایی قرار گیرد، درواقع پایه های حکومت دینی سست می شود و حتی حکومت دینی در معرض فروپاشی قرار می گیرد.
سومین مشکلی که بی حجابی دارد، این است که توجه افراد جامعه از امور جدی مانند معنویت، تولید، عدالت خواهی و سازندگی معطوف به مصرف گرایی، مدپرستی و امور تفننی می شود؛ یعنی بخش عظیمی از جامعه که نیروی جوان هستند به جای اینکه وقت خودشان را صرف تفکر، عقلانیت و تولید در همه عرصه هابکنند، وقت، توان و سرمایه خود را صرف شهوت می کنند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ایا می دانستید ایه ،، وان یکاد - ایه ولایت است ؟
#شبهه
هدایت شده از جان من و سید علی💕
سلام واحترام
سؤال و جواب👇
✅🌴آیا آیه «وَ إِنْ يَكادُ» نیز از آیاتی است که در روز غدیر نازل شده؛ چون در این زمینه روایت هم داریم؟
در جواب باید گفت بله، در باره این آیه، روایت داریم که "حسّان جمّال" (شتربان امام صادق عليه السلام) می گويد: امام صادق (عليه السلام) را از مدينه به مكه مى بردم، هنگامى كه به مسجد الغدير رسيديم، امام صادق (عليه السلام) نگاهى به طرف چپ مسجد انداخت و فرمود: اين جاى پاى رسول خداست، در زمانى كه فرمود: «من كنت مولاه فعلى مولاه». آن گاه امام صادق (عليه السلام) به گوشه اى ديگر از مسجد نظر افكند و فرمود: اين جا محلى است كه منافقان و "سالم مولى ابن حذيفه" و "ابى عبيدة بن جرّاح" خيمه زده بودند.
♦️ چون دست پيامبر (صلّى اللّٰه عليه و آله) را ديدند كه دست امير المؤمنين (عليه السلام) را گرفته و بلند كرده، بين خودشان گفتند: به چشمان او بنگريد، كه در حدقه مى چرخند، چونان كه گويى چشمان مجنونى است. در اين حال، جبرئيل (عليه السلام) اين آيه را آورد: «وَ إِنْ يَكٰادُ اَلَّذِينَ كَفَرُوا لَيُزْلِقُونَكَ بِأَبْصٰارِهِمْ لَمّٰا سَمِعُوا اَلذِّكْرَ وَ يَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ`وَ مٰا هُوَ إِلاّٰ ذِكْرٌ لِلْعٰالَمِينَ«(6)
♦️اما تحلیل و بررسی روایت
این روایت را «کلینی» و «صدوق» نقل کرده اند و سند روایت صحیح است، ولی باید دید آیا مراد از این روایت، زمان نزول سوره «قلم» است یا نه؟
می دانیم که سوره «قلم» از سوره های مکی و دومین سوره نازل بر پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) است، در حالی که واقعه غدیر، در سال دهم بعد از هجرت و اواخر حیات مبارک پیامبر (صلی الله علیه و آله) واقع شده است.
لذا به نظر می رسد مراد از این روایت، بیان زمان نزول آیه شریفه نبوده، بلکه ممکن است ناظر به تفسیری باشد که «علی بن ابراهیم قمی» بیان کرده؛ ایشان در ذیل آیه «وَ إِنْ يَكادُ» می آورد:
🌴"قَالَ: لَمَّا أَخْبَرَهُمْ رَسُولُ اللَّهِ ص بِفَضْلِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع قَالُوا هُوَ مَجْنُونٌ فَقَالَ اللَّهُ سُبْحَانَهُ «وَ ما هُوَ» يَعْنِي أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ع «إِلَّا ذِكْرٌ لِلْعالَمِينَ»".(7)
یعنی زمانی که رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فضائل امیرالمؤمنین (علیه السلام) را برای مردم بیان می کردند، مخالفان و دشمنان گفتند ایشان مجنون و دیوانه شده است. خداوند متعال می فرماید امیرالمؤمنین، چیزی غیر از ذکر و یادآوری برای عالمیان نیست.
نکته: این از موارد تعیین مصداق برای «ذکر» است، یعنی «ذکر» مصادیق متعددی می تواند داشته باشد، از جمله، قرآن کریم، ولایت، و...؛ لذا معنایش این نیست که این آیه هم در روز غدیر نازل شده است.
♦️ممکن است گفته شود بله سوره «قلم» مکی است ولی آیات آخر آن را برخی مدنی می دانند.
در جواب باید گفت با این حال، نمی توان بطور یقین گفت آیه «وَ إِنْ يَكادُ» در روز غدیر نازل شده است؛ زیرا:
اولا در این که بخشی از سوره «قلم» مدنی باشد، اختلافی است و قول به مکی بودن تمام سوره با توجه به سیاق آیات که با لحن و سیاق آیات مکی سازگارتر است، ترجیح بیشتری دارد.
♦️تفسیر «نمونه» قول به مکی بودن را ترجیح داده(8) و مرحوم «طبرسی» نیز پس از انتخاب قول به مکی بودن، قول به مکی و مدنی بودن (یعنی برخی آیات مکی و برخی مدنی هستند) را مطرح کرده است.(9)
ثانیا آن قولی که می گوید برخی آیات، از جمله آیات آخر سوره، مدنی هستند، نمی گوید آن ها در غدیر نازل شده اند؛ بلکه فقط مدنی بودن آن را می گوید.
ثالثا برای آیات آخر سوره «قلم» شأن نزول هایی ذکر شده که می گویند طائفه قریش، عده ای از کافران که در چشم زدن، ماهر و خبره بودند را آوردند تا پیامبر (صلی الله علیه و آله) را چشم بزنند و از این طریق به آن حضرت آسیب وارد کنند(10)، این شأن نزول ها با نزول این آیات در خصوص روز غدیر، همخوانی ندارد.
بنابر این:
♦️برای جمع بین روایت و بین این مطالب، بهتر است:
1. بگوییم آن روایت در مقام بیان زمان نزول آیه نیست و ناظر به همان تفسیری است که می خواهد عظمت و بزرگی جایگاه ولایت را برساند و این که پیامبر (صلی الله علیه و آله) بدون توجه به نسبت های ناروای مخالفان و دشمنان، فرمان الهی را اجرا کردند و ولایت امیرمؤمنان (علیه السلام) که همان ذکر، یادآوری و آگاهی بخشی به انسانیت و انسان ها است را علنی و آشکار نمودند.
2. و یا این که بگوییم، آیات سوره قلم، قبلا نازل شده بودند ولی در روز غدیر که دشمنان در صدد آسیب رساندن و چشم زدن پیامبر بودند، جبرئیل نازل شده و برای در امان ماندن پیامبر، خواندن آن آیات (و ان یکاد الذین...) را متذکر شد.
3. البته می شود هم توقف کنیم یعنی هیچ قولی را ترجیح ندهیم، نه بطور قطع بگوییم نزول این آیات در روز غدیر بوده و نه این که بطور کلی آن را رد کنیم؛ بلکه هر دو احتمال را مطرح بدانیم.
سید عادل مکتوفی
#جهاد_تبیین
#ابر_گروه_براهین
هدایت شده از SA
#سوال وشبهه
✅حقوق اقتصادی زنان در کشورهای مختلف
🟢این نمایه وضعیت کشورها را براساس معیارهایی که به حقوق زنان مربوط می شود ترسیم می کند.
🟢کشورهایی که مردان و زنان از نظر حقوقی وضعیت برابری دارند و برای مشارکت اقتصادی آنها مانعی وجود ندارد امتیاز 100 دارند و هرچه محدودیت حقوقی و اجتماعی و تبعیض حقوقی علیه زنان بیشتر باشد، امتیاز کشورها کمتر است.
🟢برای مثال در برخی کشورها زنان دسترسی محدودی به تحصیل و کار دارند و یا برای سفر و حتی بیرون رفتن از خانه باید از یک قیم مرد اجازه داشته باشند. این محدودیتها آنها را از حقوق اقتصادی خود هم محروم می کند.
🟢در این تصویر ۱۰ تا از بهترین کشورها و بدترین کشورها را نیز می توانید ببینید.
🟢ایران با امتیاز ۳۱ از ۱۰۰ در جمع ۱۰ کشور با بدترین وضعیت قرار دارد./ اکونومیست فارسی