هدایت شده از سیدعادل مکتوفی
پرسش
با توجه به آیات قرآنی که بریدن دستان دزدان را جایز می شمارد، پس چرا این حکم در ایران اجرا نمی شود؟ آیا اجرای این حکم واجب الاجرا است یا جایز الاجرا؟
پاسخ اجمالی
همان طور که در پرسش اشاره شد قرآن و روایات قطع کردن دستان دزد را با تحقق شرایطش واجب می دانند، اما گفتنی است که در مورد اجرای این حکم در عصر غیبت امام زمان (عج) می توان سخنان فقها و دانشمندان اسلامی را به سه بخش تقسیم نمود:
1. برخی از فقها مانند علامه حلی در مورد اجرای حدود الاهی از سوی فقها در عصر غیبت توقف نموده و رأی خاصی ندارند.
2. بعضی هم مانند مرحوم خوانساری بر این باورند که در عصر غیبت اجرای حدود جایز نیست.
3. اما نظر سوم که دیدگاه برخی از فقهای پیشین و اکثر فقهای معاصر است، این است که در این زمینه فرقی بین زمان حضور و غیبت نیست همان طور که در زمان حضور امام (ع) (در صورت تحقق شرایط) حدود اجرا می شود، در زمان غیبت امام نیز باید حدود را اجرا نمود.
لازم به ذکر است که احکام الاهی بر اساس مصالح و مفاسد صادر شده است، در برخی از موارد اجرای حدود چه در زمان حضور امام یا در زمان غیبت ممکن است بنابر دلایل و یا مصالحی موقتا متوقف شود که امروزه نیز چنین است.
پاسخ تفصیلی
https://www.islamquest.net/fa/archive/fa10751
هدایت شده از جان من و سید علی💕
ايا ميدانستيد در دين مبين اسلام دست دزد بايد طبق ايه ٣٨ سوره مائده قطع شود ⁉️
بله
ايا ميدانستيد اگر كسي اختلاس كند دستش قطع نميشود ⁉️
و اصولا دين مبين با اختلاسگر سر دشمني ندارد ⁉️
چي ؟ باور نداريد ؟؟؟؟
اين هم مدرك از كتاب وزين فروع كافي نوشته: ثقة الاسلام كليني
#پاسخ ⬇️⬇️⬇️
✅🌴تلاش نویسنده این بوده، که از دو مقدمه صحیح به صورت ظرافتمندانه،نتیجه ای غلط به ذهن مخاطب القا کند.
✅در اسلام بنا بر مصالح و مفاسدی که شارع مقدس مد نظر داشته برای برخی جرایم، حد مشخص شده و برای برخی دیگر تعزیر وضع گردیده است.وتحقق جرم دارای حد وابسته به جمع شدن شرایطی است: _از جمله حد سرقت.
🔸سرقت در لغت⬅️ «ربودن مال غیر است بطریق پنهانی» و در شرع برای اینكه مستلزم قطع دست باشد عبارت است از⬅️ « ربودن شخص مكلف بطور پنهانی مالی را كه ده درهم قیمت داشته و در محلی بسته و محفوظ (محرز) بوده یا حافظی بر آن گمارده شده باشد».
✅در موضوع سرقت و اختلاس موضوع شناختن دو لفظ (حرز) و (سری) مهم است،زیرا :
از شرایط اصلی سرقت⬅️ «دزدیدن از جای محفوظ و بسته و مقفل وبطور پنهانی است». بنا بر این اگر این دو شرط موجود نباشد سرقت هم بوجود نخواهد آمد.
♦️اما شرائطی كه در فقه اسلامی برای تحقق سرقت مستوجب حد ذكر شده عبارت است از:
1⃣بلوغ و عقل اختیار مرتكب.
2⃣مالیت مال مسروقه.
3⃣به حد نصاب رسیدن قیمت مال مسروقه (و آن ربع مثقال طلای خالص است ).
4⃣مال مسروقه متعلق به فرزند و غلام شخص نباشد.
5⃣اگر مال مسروقه طعام است در زمان قحطی نباشد.
6⃣مال مسروقه مال سارق نباشد كه به شكل رهن و وثیقه و اجاره و امثال آن امانت داده باشد.
7⃣توهم حلیت نرود یعنی سارق خیال نكند كه مال خود اوست.
8⃣مال مسروقه از محرمات نباشد. _مال مسروقه از حرز دزدیده شده باشد.
9⃣دزد شخصاً از حرز بیرون آورد و اگر او حرز را بشكند و دیگری بیرون آورد حد نیست.
🔟دزد متاع را شخصاً ببرد.
1⃣1⃣دزد پنهانی ببرد چه اگر آشکارا و به قهر و غلبه یا غیر آن ببرد قطع دست نیست.⬇️
(ر.ک لمعه دمشقیه .ج ۲.کتاب الحدود .حدالسرقه )
🍀🍀🍀
✅روایت کافی، نیز اشاره به اجرای حد قطع انگشت،برای سارق دارد نه اینکه مختلس هیچ مجازاتی ندارد، آنگونه که طراح شبهه در صدد القای آن بوده است.روایات فراوانی اختلاس را مذمت و مختلس را مستوجب کیفر دانسته اند. در روایت پیامبر اکرم« ص »،آمده که:" پنج فرد را هر پیامبر مستجاب الدعوه لعنت کرده اند ونفر پنجم کسی است که بیت المال را برای خود حلال سازد".(کافی.ج۲ص۲۹۳).
🍀🍀🍀
🌹امام رضا علیه السلام فرمودند:"
برائت از ویژه خوران بیت المال از شرایط اسلام راستین است".
(میزان الحکمه:واژه سرقه)
🍁🍁🍁
#جهادتبیین
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهاتمذهبی وسیاسی روز در ایتاء 👇
http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
کانال《 براهین 》👈 @barahin
#سوال
سلام دوستان کسی جواب این سوال را
می دونه
فرعون پیروان حضرت موسی را چگونه توصیف نمود؟؟؟
هدایت شده از سیدعادل مکتوفی
با سلام و عرض ادب
دو صفتی که فرعون به یاران موسی(علیه السلام) داد در آیات 54و55 سوره مبارکه شعر بیان شده است:
«إِنَّ هَؤُلَاءِ لَشِرْذِمَهٌ قَلِیلُونَ». همانا اینها گروهی اندکند
«وَإِنَّهُمْ لَنَا لَغَآئِظُونَ». که نسبت به ما خشم ونفرت دارند.
کلمه ى «شِرذِمه» به معناى گروهى محدود است که از ابتدا جدا شده باشد. فرعون در تبلیغات خود، مخالفان را گروه کوچکی معرّفی می کند. امّا در تفاسیر از ابن عباس روایت کرده اند: افرادى که با حضرت موسى حرکت کردند حدود 600000 نفر بوده اند، و فرعون به این جمعىّت زیاد مى گوید: «اِنّ هؤلاء لَشِرذمه قلیلون»(1)
طاغوت بدانند که مورد تنفّرند. «و اِنّهم لنا لغائظون»
و بغض و خشم نسبت به طاغوت ها و تبرّی از آنان، لازمه ایمان به خداست.(2)
پی نوشت ها:
1.قرائتی، تفسیر نور، ذیل آیات 54و55 سوره شعراء:
https://gharaati.ir/%D8%AA%D9%81%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D9%86%D9%88%D8%B1/#numsooreh=26&numayeh=2558
بنابراین دو صفت کم بودن یاران موسی و تنفرداشتن آنها از فرعون، صفاتی بود که او یاران حضرت موسی(علیه السلام) را با آن توصیف نمود.
#سوال
اگر دزدی با اختلاس فرق دارد!!! پس چرا حکم دزد طبق قران اجرا نمیشه!!؟
2-ایا توجیه تفاوت دزدی با اختلاس در فقه اسلامی با عدالتی که در اسلام هست منافاتی نداره!!؟(دزدی ممکنه در حد یک چهارپا باشه ولی اختلاس در حد چندین میلیارد)
هدایت شده از جان من و سید علی💕
#سوال
در چه شرایطی دست دزد قطع می شود⁉️
🔻اول: دزد بالغ باشد.
🔻دوم: عاقل باشد.
🔻سوم: در اختیار خود دزدی کند.
🔻چهارم:
مال دزدی حداقل یک چهارم دینار یعنی چهار نخود و نیم طلای سکه دار، یا چیز دیگری که به این ارزش باشد.
🔻پنجم:
بداند مالی را که بر می دارد مال مردم است. پس اگر اشتباه کرد و خیال کرد مال خود اوست، حد جاری نمی شود، هر چند ضامن است.
🔻ششم:
خود او در مالی که بر می دارد شریک نباشد. پس اگر مثلاً از مال مشترک به مقدار سهم خود بردارد حد ندارد.
🔹هفتم:
مال در جایی محفوظ و در بسته باشد و او حفاظت آنجا را از بین ببرد. مثل اینکه قفل را باز کند، یا بشکند، یا دیوار را خراب یا سوراخ کند یا از دیوار بالا رود و مال را ببرد. پس اگر دیگری در را باز کند و او مال را ببرد، و یا در حمام و مسجد و اماکن عمومی مالی را ببرد حد جاری نمی شود هر چند او را تعزیر می کنند.
🔸هشتم:
مخفیانه مال غیر را ببرد. پس اگر ظالمی به زور علناً در را باز کند و مال را ببرد، یا به زور مال را از صاحبش بگیرد، یا از دست او برباید، یا مال امانت را تصرف کند و پس ندهد دست او را می برند هر چند ضامن است و تعزیر می شود.
🔹نهم:
اضطرار و ناچاری، او را به دزدی وادار نکرده باشد. پس اگر کسی مثلاً در زمان کمبود و قحطی، مواد غذایی مورد نیاز را بدزدد، دست او را نمی برند.
🔸دهم:
سارق، پدر صاحب مال نباشد. پس دست پدر را برای سرقت مال فرزند نمی برند، ولی دست فرزند را برای سرقت مال پدر می برند.
ضمناً اگر کسی از جیب یا آستین کسی چیزی را ببرد، پس اگر از جیب یا آستین لباس زیر ببرد دست او را می برند، ولی اگر از جیب یا آستین لباس رو ببرد دستش را نمی برند بلکه تعزیر می شود.
🔻همچنین گر کسی مثلاً قفل را شکست و داخل شد ولی پیش از اینکه چیزی را ببرد بازداشت شد، حد جاری نمی شود بلکه او را تعزیر می کنند
منبع: لوح پرسمان
هدایت شده از سیدعادل مکتوفی
جرم «اختلاس» چیست و چه مجازاتی خواهد داشت؟
https://www.tabnak.ir/fa/news/760988
#سوال
با سلام
اینکه در قران میفرماید هیچ اجباری در دین نیست را میفهمم که در مورد پذیرش اولیه دین است اما سوال من این است اگر کسی در کشوری مثل ایران به دنیا بیاید دین او به احتمال زیاد اسلام میشود در صورتی که این دین انتخاب خود او نبوده است و بخاطر دین اجداد او بوده است اما اگر این فرد وقتی که بزرگ شد بخواهد دین خود را تغییر دهد مرتد میشود و حکم او مرگ است آیا این درست است؟
هدایت شده از جان من و سید علی💕
🔹🔹مسأله حکم ارتداد در اسلام ناظر به معانی و اهداف خاصی است و بیشتر جنبه سیاسی دارد تا اعتقادی.
مقصود آن است که در صدر اسلام، گروهی از مشرکین و احیاناً اهل کتاب، توطئه ای چیده بودند که صبح ها اسلام آورده و شامگاهان از اسلام برگردند، تا موجبات ضعف ایمان و سستی اعتقاد را در مسلمین فراهم آورند. اسلام برای مقابله با این توطئه که همیشه وجود دارد، احکام ارتداد را وضع نمود، که باید هم با چنان توطئه ها و دسیسه هایی متناسب باشد.
🔸🔸از نظر اسلام تحقق دقیق ارتداد دارای ارکان خاصی است که بدان اشاره می شود.
🔻اول این که؛ شخص اسلام آورده و سپس از اسلام روی گردانده باشد. ولی اگر کسی از همان اوان بلوغ اسلام نیاورد او را مرتد محسوب نمی کنند.
🔹دوم آن که؛ ارتداد خود را آشکار نماید. یعنی برگشتن خود از دین مبین اسلام یا اموری که در حکم آن است.(مثل انکار یکی از ضروریات دین) را اظهار کند. پس اگر کسی قلباً از دین اسلام بر گردد، ولی بدان تظاهر نکرده و آن را به زبان نیاورد، احکام مرتد متوجه او نخواهد بود.
🔸سوم: متلفت باشد که انکار این ضروری، برابر با انکار خدا و یا رسول خدا(ص) است.
با توجه به نکات یاد شده (پذیرش اسلام و بعد اظهار ارتداد) معلوم می شود که این حکم، یک تدبیر برای حفظ جامعه اسلامی از فرو پاشی اعتقادی آن است و در تمام ادیان کم و بیش چنین حصارهای نگهدارنده ای وجود دارد.
🔸انکار هر حکمی (ولو ضروری نباشد) برابر با ارتداد نیست و حتی انکار ضروری بدون التفات به لازمه ضروری آن (که انکار نبوت یا الوهیت یا تکذیب آنان است) هم ارتداد آور نیست. و در حکومت اسلامی باید در دادگاه صالحی این امر ثابت شود و کسی مجاز نیست که خود مجری حکم ارتداد باشد.
منبع: پایگاه اطلاع رسانی حوزه