eitaa logo
کانال براهین پاسخگویی به شبهات مذهبی وسیاسی روز
3.7هزار دنبال‌کننده
14.8هزار عکس
5.9هزار ویدیو
125 فایل
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتاء http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین @barahin آیدی مدیر @Sotoudeh2
مشاهده در ایتا
دانلود
سخنرانی5-4-1399-حسینیه مجازی-حجت الاسلام مهدوی ارفع.mp3
15.97M
🔈صوت : جایگاه زن از نگاه امیرالمومنین علیه السلام 🌹 بمناسبت ولادت کریمه اهل بیت حضرت معصومه سلام الله علیها ✅ محور بحث : مقدمه،دختر بد نداریم سیما و مبنای نگرش اسلام به زن یک جمله است . فَإِنَّ الْمَرْأَةَ رَيْحَانَةٌ وَ لَيْسَتْ بِقَهْرَمَانَةٍ. 🔺تبیین مفهوم ریحانه و مفهوم قهرمانه در لغت عرب ، بند ۱۷ نامه،۳۱ ، بررسی شبهات مطالب نهج البلاغه در مورد. زنان ، فرمایش امام که از دامن زن مرد به معراج می رود . 🔷 حجت الاسلام 🔶 حسینیه مجازی ۹۹/۴/۵ @asaremahdavi_arfae @hoseyniyemajazi
‍ متن شبهه:۱۰۷۶ "اسلام زن را ناقص العقل می داند!! ...ای گروه مردم همانا زنان از لحاظ ایمان و بهره و عقل نقصان و کمی دارند .... خطبه‌ی 80 نهج البلاغه" پاسخ شبهه: ۱۰۷۶ 1⃣ نه تمام مردان در عقل بر تمامی زنان برتری دارند ؛ و نه نقص عقل در انحصار زن و کمال عقل در انحصار مرد است. 2⃣ وجه غالب در کنش های مردان، رفتارهای حسابگرانه و وجه غالب در کنش‌های زنان رفتارهای مهرانگیز و عاطفی و احساسی است. 3⃣ هر یک از این دو نیروی عاطفه و عقل حسابگرانه در جای خویش نیکو، پسندیده و ضروری است. 4⃣ در واقع قوت و ضعف دو جنس مرد و زن، نوعی تقسیم وظایف و مسئولیت‌های تکوین و طبیعی است. به هیچ وجه مرد نمی‌تواند از عهده‌ی وظایف مهرانگیز و عاطفی زن برآید و برعکس، زن نمی‌تواند از عهده‌ی وظایف حسابگرایانه‌ی مرد برآید. 5⃣ عقل مورد بحث، عقل ارزشی نیست؛ بلکه عقل سنجش است. * عقل سنجش یا نظری عقلیست که مایه‌ی تکلیف است و هر انسان مکلفی می‌بایست بهره‌ای از آن داشته باشد، تا مشمول تکلیف گردد. این در دختران زودتر از پسران شکوفا می‌شود، بدین جهت دختران سن تکلیف‌شان چند سال قبل از پسران است. * عقل عملی یا ارزشی ، آدمی را به عبادت خدا وامی‌دارد و مایه‌ی تحصیل بهشت است و به منزله‌ی زانوبند شتر، هواهای نفسانی را کنترل می‌کند. * در چنین عقلی مردان بر زنان برتری ندارند، بلکه از پاره‌ای روایات برتری زنان فهمیده می‌شود. 6⃣ بعضی از این جمله و خطبه برداشت مذمت کرده‌اند، و برداشت افراد غیر معصوم ، حجت نیست. اشتباه از هر کسی ممکن است، مگر آن‌که خدا در کنف حمایت خود گرفته باشد. ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتاء👇 http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
ح_ستوده: •┈••✾◆🍃🌸🍃◆✾••┈• : در سخن از ناقص العقول نیست که به معنی تفاوت باشه، سخن از ضعیف بودن عقول هست، این را توضیح می فرمایید؟ : ✅ همانطور که در بیان شد، بانوان گرامی به دلیل نقشی که در طبیعت زندگی بر عهده شان قرار گرفته است، ساختار وجودی شان در تمام ابعاد لطیف‌تر و ظریف تر از مردان است؛ ظاهر، صدا، روحیات و ... . 🔴 یکی از ابعاد این تفاوت، تفاوت در بُعد عقل عملی است؛ 👈 یعنی در موقعیت هایی که غالباً موقعیت تحریک عواطف و احساسات است، بیش و پیش از آن که تحت تأثیر عقل و منطق و برهان و استدلال تصمیم بگیرند، تحت تأثیر عاطفه و احساس و هیجان عاطفی عکس العمل نشان می دهند. ⏪ البته در همین موقعیت ها هم زنان از نظر عقل نظری هیچ ضعف یا کمبودی ندارند، مسأله را بصورت روشن و واضح می بینند و تحلیل می کنند ولی در ورطه اقدام، عاطفه شان معمولاً بر عقلشان غلبه می کند. 💯 به همین دلیل در بدترین دلخوری ها با کوچک‌ترین ابراز محبت، نرم می شوند ⁉️ و با عرض معذرت بخاطر همین ویژگی است که غالباً در صفحات حوادث، زنان بیش از مردان طعمه ی اغفال شیادان قرار می گیرند. 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع •┈••✾◆🍃🌸🍃◆✾••┈• ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتاء👇 http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین 》👈 @barahin
ح_ستوده: 📣پاسخ به مربوط به زنان درخطبه۸۰ 🔻اولا آنچه می گویم را باید با دقت بخوانید و بعد مجدد را مطالعه کنید. 1⃣آیا فارغ از ذهنیتی که برخی بی سوادها و برخی مغرضین ایجاد کرده اند آیا به نظر شما امکان دارد که امیرالمومنین علیه السلام به زنان فقط از آن جهت که زن هستند توهین کند؟ محال است خصوصا که مادر، همسر و دختران خودشان سرور زنانند. پس اگر چیزی در نهج البلاغه و غیر نهج البلاغه خواندیم که توهم توهین از آن می کنیم، بگوییم " ما نمی فهمیم. 2⃣ سند خطبه طبق نقل مرحوم دشتی، هیچ خدشه ای ندارد . 3⃣ برخی برای توجیه به ظاهر تلخی محتوای خطبه گفته اند" این خطبه صرفا درباره یکی از همسران پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم است که در جنگ جمل علیه حضرت اقدام کرد" اما این حرف ناصواب است؛ زیرا 🔹اولا خطاب حضرت عام است: ان النسآء نواقص...." و نفرمودند" ان هذه المراه..." 🔹ثانیا عللی که در تبیین نواقص العقول و الایمان و الحظوظ بر شمرده اند ؛ یعنی عادت ماهانهء زنانه، معادل بودن شهادت دو زن در محکمه با شهادت یک مرد، نیم بودن ارث زن هیچکدام اختصاص به یک زن خاص ندارد بلکه همه زنان مسلمان را شامل می شود. و العله یعمم و یخصص... 🖊حمیدرضا ↩️ادامه دارد... ┏━━━🍃🌺🍃━━━┓ ┗━━━🍂━━ ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتاء👇 http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین 》👈 @barahin
ح_ستوده: 📣پاسخ به مربوط به زنان در خطبه ۸۰ 4⃣ اما جواب اصلی: ⏪اولا مخاطب این نوشته یقینا کسانی هستند که به عصمت امیرالمومنین علیه السلام ایمان دارند؛ پس چنانچه گفتار یا رفتاری از ایشان برایشان قابل هضم نبود، آن را به جهل خود نسبت می دهند و برای فهم صحیح، از راه صحیحش تلاش می کنند. همانگونه که امام در نامه ۳۱ به فرزندشان می نویسند: " اگر در امور عالم برایت شبهه ای پیش آمد آن را به جهل خود نسبت بده؛ زیرا تو در ابتدا به دنیا آمدی در حالی که هیچ چیز نمی دانستی و بعدها یاد گرفتی و چقدر زیاد است مطالبی که نمی دانی ولی خدا نی داند!" ⏪ثانیا یقین داریم که آقایی که توهین به یاران معاویه را برنمی تابد " انی اکره لکم ان تکونوا سبّابین" قطعا به بانوان توهین نمی کند آن هم بصورت مطلق! در حالی که مادر و همسر و دختران او از عالی ترین زنان عالم هستند . پس باز هم این گزینه تقویت می شود که حتما مراد حضرت، چیزی است غیر از برداشت ما. ⏪ثالثا اکنون که نفس ما آرام تر شد نوبت فهم درست مساله است. ⚠️ابتدا باید دانست که بین "نواقص" و " نقائص" تفاوت بسیاری است. نقائص جمع نقیصه است که حکایت از وجود عیبی ظاهری یا باطنی در فرد می کند؛ مثلا می گویند فلانی نقیصه ای دارد و یکی از دستانش فلج است، یا اخلاق ناپسند،یا حسادت دارد ... ♻️اما نواقص جمع ناقص است که صرفا از مقایسه دو چیز یا دو کس در امور عادی و طبیعی انتزاع می شود و عیبی نیست؛ مثلا فرزند من نسبت به من از لحاظ سنّ ناقص است همانطور که خود من نسبت به مادرم از لحاظ سنّ ناقص هستم آیا این عیب است؟ 🖊حمید رضا ↩️ ادامه دارد ┏━━━🍃🌺🍃━━━┓ ┗━━━🍂━━ ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتاء👇 http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین 》👈 @barahin
ح_ستوده: 📣 پاسخ به مربوط به زنان در خطبه۸۰ ✅از طرفی ادب برداشت از کلام ، این است که اجازه بدهیم کلام منعقد شود و بعد دست به تفسیر و برداشت بزنیم. حضرت خودشان در ادامه بطور شفاف مرادشان را از این ۳ توصیف بیان فرموده اند. ⏪درباره علت یا مفهوم بودن بانوان فرموده اند منظورم این است که زن ها به دلیل عادت ماهانه، چند روزی کمتر از مردان نماز می خوانند. 🔴‌آیا این توصیف، مصداق تحقیر یا توهین است؟ نه! بلکه بیان واقعیت است. نگفته اند که زن ها در فهم توحید و پذیرش نبوت و باور به معاد و ... مشکل دارند. ⏪پیرامون علت بودن فرموده اند، زیرا شهادت دو زن معادل یک مرد در محکمه پذیرفته می شود. 🔹اولا مگر شهادت دادن در دادگاه فضیلتی است که عدمش برای زن، رذیله و عیب و نقیصه باشد؟ 🔹ثانیا در بخش پایانی که مبنایی ترین نگاه امیرالمومنین علیه السلام به زن را خواهیم گفت، روشن می شود که هر موجودی در نظام احسن کارکرد و جایگاه و نقشی دارد که با شاکله وجودی اش تناسب و تلائم ۱۰۰% دارد. امور خشن، پرهیاهو، پراسترس، نیازمند به مواجهات متراکم ... هیچ تلائمی با شاکله زنانه ندارد؛ لذا اسلام حکیم بار سنگین قضاوت و ریاست عالیه کشور و مرجعیت را از دوش بانوان برداشته همچنان که بار اصلی تربیت کودک و رسیدگی مستقیم به امور نظافت و شیر دادن و ... کودک را از دوش مردان برداشته است؛ زیرا نیاز به عاطفه و احساس سرشاری دارد که قاطبه مردان آن را ندارند. ⏪و در خصوص بودن هم فقط ارث را مطرح فرموده اند. باز هم عقل سلیم می فهمد که مال نه به کسی ارزش افزوده ای می دهد و نه از ارزش او می کاهد. "ان اکرمکم عندالله اتقاکم" ✅از سویی نظام و مکتب اقتصادی اسلام بار مسئولیت مالی خانواده را برعهده مرد گذارده است نه زنان. پس اگر پدر خانواده ای از دنیا رفت، اسلام نمی پسندد که در کنار ضربه عاطفی که بر خانواده وارد می شود، عوارض ناشی از ضعف اقتصادی هم مزید بر علت شده بنیان خانواده را در معرض تلاشی قرار بدهد؛ لذا دو سهم را به پسر و یک سهم را به دختر داده است تا پسر ضمن تمشیت امور مالی خود، خانواده پدر را هم مدیریت و مراقبت کند. ✅ در پایان ذکر این نکته ضروری است که معادل این بیانات می توان در خصوص مردان نیز به حقایقی اقرار کرد مثلا اینکه مردها از نظر احساسات و عواطف از زنان کمترند و... و این عیب نیست بلکه تامین خلاءهای حاصل از روحیات زنانه است. 🖊حمیدرضا ┏━━━🍃🌺🍃━━━┓ ┗━━━🍂━━ ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتاء👇 http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین 》👈 @barahin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❌ شبهه: قرآن خود کتاب هدایت است و کامل و نیازی به نظر اهل بیت برای تفسیر آن نیست. ✅ پاسخ شبهه اولاً خود قرآن این کتاب را نیازمند تبیین و تفسیر می داند: وَأَنْزَلْنَا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيْهِمْ ؛ و اين قرآن را به سوى تو فرود آورديم تا براى مردم آنچه را به سوى ايشان نازل شده است توضيح دهى (نحل 44) از طرفی خود قرآن کریم در آیه قبل از آیه‌ی فوق، دستور داده از اهل الذکر سوال بپرسیم: فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ (نحل: 43) طبق قرآن کریم هم اهل الذکر همان اهل بیت هستند چون ذکر یعنی پیامبر (سوره طلاق آیه 10 و 11) و اهل ذکر یعنی اهل پیامبر، پس باید از اهل بیت در در مورد تبیین قرآن سوال شود. حدیث ثقلین نیز که بین شیعه و سنی به صورت متواتر نقل شده و جای شکی در صحت آن وجود ندارد، بر همراهی قرآن و عترت تاکید دارد. از این‌ها گذشته، داستان هشام بن حکم که از شاگردان امام صادق علیه‌السلام است، جواب خوبی بر این شبهه است. وی مي‌گويد: روز جمعه‌اي وارد بصره شدم به مسجد رفتم. عمروبن عبيد معتزلي نشسته بود و گروه زيادي اطرافش بودند و از او پرسش‌هايي مي‌کردند، من هم در آخر جمعيت نشسته و پرسيدم: اي دانشمند من اهل اين شهر نيستم، اجازه مي‌دهي سؤالي مطرح کنم؟ گفت: هر چه مي‌خواهي بپرس. گفتم: آيا چشم داري؟ گفت مگر نمي‌بيني؟ اين چه سئوالي است؟! گفتم پرسش‌هاي من اينگونه است، گفت آري چشم دارم. گفتم با چشم چه مي‌کني؟ جواب داد ديدني‌ها را مي‌بينم و رنگ و نوع آنها را تشخيص مي‌دهم. گفتم آيا زبان داري؟ گفت دارم، پرسيدم با آن چه مي‌کني؟ جواب داد طعم و مزه غذاها را با آن تشخيص مي‌دهم. گفتم آيا شامه داري؟ گفت آري با آن بوها را استشمام کرده و بوي خوب و بد را تميز مي‌دهم. گفتم آيا گوش هم داري؟ جواب داد آري با آن صداها را مي‌شنوم و از يکديگر تميز مي‌دهم. گفتم آيا غير از اينها قلب «عقل» هم داري؟ گفت آري پرسيدم با آن چه مي‌کني؟ گفت اگر ديگر اعضا و جوارح من دچار شک و ترديد شوند، قلبم شک آنها را برطرف مي‌کند. (پس قلب و عقل راهنماي جوارح است) هشام مي‌گويد او را تأييد کردم و گفتم آري خداوند متعال براي راهنمايي اعضاء و حواس قلب را آفريده است. اي دانشمند! آيا صحيح است کسي بگويد خدايي که گوش و چشم ديگر اعضا و جوارح بدن انسان را بدون راهنما نگذاشته است، مسلمانان را پس از رحلت رسول اکرم بدون راهنما و پيشوا گذاشته تا گرفتار شک و ترديد و اختلاف باشند؟ آيا هيچ عقل سالمي اين مطلب را قبول مي‌کند؟ (كافي، ج‏۱، ص ۱۶۹)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از یازهرا
در گروهی هستم گروه دوستان که اکثریت اونها با روحانیون مخالفند برای تمسخر به بنده میگن فقط اسم سه تن از روحانیون خوبو معرفی کن منظورشون اونهایی هستند در پستهای سیاسی هستند موندم چگونه و چه جوابی بدهم لطفا کمکم کنید چون اگه جواب ندم حتما برداشت سوء خواهند داشت