#سوال
#شبهه
منبع خیلی واضح گفته شده، شرح آیت الله غروی بر رساله آیت الله بروجردی، تو سایت کتابخانه آیت الله بروجردی بروید و کتاب شرح آیت الله غروی بر رساله آیت الله بروجردی را بخوانید،مسائل دیگری هم هستند که خواندنش و دانستن آنها بسیار جالب است.
فقط هم ایشون نیستن که این فتوی رو گفتن، ندانستن و آگاهی کامل نداشتن ما، دلیل بر قطعیت عقیده و نظر ما نیست،حداقل فایده اش این است که اگر خودمان از بعضی فتاوی تقلید نکنیم، لااقل سایرین رو قضاوت نکنیم.
هدایت شده از محمد حسین
#پاسخ
جواب 👇
رساله های مراجع تقلید فعلی که غیر از این است.
در سایت هم که راه به جایی نبردیم و در عکس بالا نشان می دهد که یافت نمی کند این مطلب را
آورنده این پیام باید منبع دقیق دهد. به فرض، بنده کتاب آیت الله غروی را هم پیدا کردم. کدام صفحه؟ کدام چاپ؟ و ....
در کل این حرف فاقد هرگونه منبع مناسب است. پس باید پرت شود بیرون از ذهن.
✍حسینی
#جهادتبیین
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهاتمذهبی وسیاسی روز در ایتا 👇
http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
کانال《 براهین 》👈 @barahin
هدایت شده از محمد حسین
#پاسخ
بر فرض فتوا هم این باشد که گفتند ذاتا هم شراب و کافر و فقاع نجس نباشد اما آیت الله بروجردی و آیت الله غروی اصفهانی فتوای به پاک بودنش ندادند اینها هم قائل به نجاست شراب و کافر و فقاع هستند نهایت نجاستش را عارضی می دانند ولو ذاتا نجس ندانند مهم این است که تمام مراجع در نجس بودن اینها اختلاف ندارند بالاخره شارع مقدس اینها را نجس می داند ولو ذاتا مثل سگ نجس العین نباشند اما بحثی در نجس بودن اینها نیست
کما اینکه بول و مدفوع انسان را هم هیچ یک از علماء ذاتا نجس نمی دانند اما در نجس بودن آن شک ندارند و اختلافی بین علماء نیست همه قائلند شرع مقدس این دو را نجس می دانند ولو ذاتا نجس نباشند همینطور خون که نجاستش عارضی است ذاتی نیست ولی بالاخره نجس هست علماء در نجاست آن شک ندارند.
✍چشم من وامر ولی
#جهادتبیین
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهاتمذهبی وسیاسی روز در ایتا 👇
http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
کانال《 براهین 》👈 @barahin
هدایت شده از محمد حسین
#پاسخ
👇👇👇
چند تن از اساتید
استادعبادی:
سلام
کسی دیگری را قضاوت نکرده بلکه گفته میشود نگهداری سگ به فتوای مراجع تقلید با اهل خانه و همنفسی با او جایز نیست.
سگ به نظر همه فقها فعلی نجس است و باید اجتناب شود.
اینکه در یک مساله فقهی اختلافی باشد دلیل نمیشود ترویج کرد و به آن افتخار نمود.
همین شراب که در نجاست آن اختلاف است چون فلان مجتهد صد سال قبل نجس ندانسته دلیل نمیشود نگه داریم و بخوریم و دست بزنیم چراکه الان کسی قائل نیست.
بحث علمی چه ربطی به عملکرد کف خیابان و کوچه و پارک و خانه دارد؟!
اینکه تریاک پاک است معنایش این است که خیلی خوب است؟! و میشود کشید؟
اینکه مصرف تریاک را برخی فقها قدیم حرام ندانستند دلیل میشود توجیه و بهانه مصرف کنیم؟!!!
وظیفه مجتهد تقلید از مرجع تقلید خود است و اختلاف نظر نمیتواند مجوز ارتکاب باشد و البته بحث علمی بلا اشکال است و کسی مخالف آن نیست.
قربانی مقدم:
﷽؛ سلام
بنده نرفتم ببینم اما اینکه نوشته شده مو و اجزا ابهام دارد. ظاهراً ایشان هم اصل نجاست سگ را قبول دارد و برخی از اجزای آن را پاک میدانند.
علی ای حال آقای غروی از افراد دگر اندیشی است فتاوای مخالف اجماع زیاد دارد و چندان جایگاه علمی برجسته ای هم ندارد
با سلام
پاسخ استاد رضایی
با عرض سلام و ادب خدمت شما کاربر محترم
این فرمایش شما که فرمودید: همه گزارههای دینی قطعی نبوده و ممکن است نظر مخالف نیز در آن وجود داشته باشد، حرفی کاملاً صحیح است. در بسیاری از گزارههای دینی که چهبسا بین مردم هم مشهور هستند، احیاناٌ نظر مخالف نیز وجود دارد و شخص مخالفت کننده نیز برای خود دلایلی دارد. البته بعضی از گزارهها ضروریِ دین بهحساب آمده و احیاناً در قرآن هم ذکر شدهاند؛ اختلاف در چنین گزارههایی تقریبا بیمعناست. مانند: وجوب نماز، روزه، حجاب و حج و یا حرمت غیبت، تهمت، ربا و قتل.
آنچه در اینجا اهمیت دارد تا شما بزرگوار بدان توجه داشته باشید این است که: شخص مکلف معتقد به اصول دین در اعتقاد به فروعات اعتقادی یا انجام تکالیف دینی باید کاری کند که در پیشگاه خداوند معذور باشد؛ یعنی اگر خداوند از او در قیامت پرسید که چرا چنین اعتقادی داشتی و یا چرا چنین رفتاری کردی، بتواند بر این باور یا عمل خود دلیل بیاورد. ارائه دلیل نیز از دو حال خارج نیست: یا خود انسان صلاحیت و توانایی تحقیق در تمام مسائل دینی را دارد و میتواند با شمِّ فقهی که دارد به نظر اسلام در آنها دست پیدا کند و یا چنین توانایی ندارد. در صورت اول باید با توانایی خود به نظر اسلام در مسائل گوناگون برسد و اگر راه را درست رفته باشد، هرچه که به آن میرسد برایش حجت بوده و در قیامت و لو آنکه غلط هم فهمیده باشد، معذور است؛ اما در صورت دوم که توانایی فهم همه مسائل را ندارد، باید از شخص عالمی که از علمای دیگر عالمتر است، تقلید نماید و در صورت تقلید، باز معذور است؛ اما انسان حق ندارد یک مسأله دینی را به صرف آنکه ممکن است نظر مخالفی در آن نیز وجود داشته باشد، رد کند؛ خصوصاً در صورتی که خودش اهلیت سنجش دلایل مخالفین را نداشته و تشخیص نظر حق از باطل برایش امکانپذیر نباشد.
در مثالی که حضرتعالی به آن اشاره فرمودید: اگرچه بین علما در نجاست موارد ذکرشده اختلاف وجود دارد؛ ولی از آنجاکه ما توانایی درک و سنجش نظر مخالف و موافق را نداریم، باید در این مسئله و امثال آن از عالمی که از بقیه اعلم است، تقلید نماییم و صرف آنکه این مساله اختلافی است، دلیل نمیشود که ما به هرکدام از دوطرف اختلاف که دلمان خواست، معتقد شویم.
اما اینکه فرمودید: ما دیگران را در اعتقادی که دارند قضاوت نکنیم نیز حرف صحیحی است؛ چراکه ممکن است شخصی با تحقیق خود و یا تقلید از شخصی که او را اعلم میداند، به نتیجهای غیر از آنچه ما بدان اعتقاد داریم و یا مشهور است، رسیده باشد.
برای مطالعه میتوانید به پیوند زیر نیز مراجعه فرمایید:
https://btid.org/fa/news/178612
✍استاد مکتوفی
#جهادتبیین
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهاتمذهبی وسیاسی روز در ایتا 👇
http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
کانال《 براهین 》👈 @barahin
#سوال
ما که از دو روحانی پرسیدیم چیزی متوجه نشدیم که بالاخره سگ نجس است و آیا میشود آن را در خانه نگهداری کرد
که جواب واضحی دریافت نکردیم از بس بعضیها سنگین و ثقیل توضیح میدهند
هدایت شده از جان من و سید علی💕
196.7K
⁉️آیا سگ به علت وجود انگل دربدنش نجس است و سگهای خانگی چون واکسن زده هستند دیگر انگلی دربدنشان ندارند پس دیگر نجس نیستند؟؟!!
🔰 پاسخ:
بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم
♻️بحث نجاست و پاکی و اینها، بحثهای فرعی و بحثهای تعبّدی است.
👈 معنایش این نیست که حتما آن چیزی که نجس است پلید هم هست؛
🔹مثلا خون نجس است مایه حیات انسان است.
🔹 مَنی نجس است[اما]نمیشود گفت مَنی مثلا پستاست.
👈 اینها امور تعبّدی است.
✍ اما اگر بخواهیم یک حکمتی برایش بگوییم، این است که گرگ در زندگی با انسان آمیزش ندارد. قاطی با زندگی انسان نیست.
گرگ نمی آید کنار انسان که بخواهد انسان از اخلاق و رفتار و صفتش و کرمش بخواهد به انسان سرایت بکند که!
فقط بحث آن انگل هم نیست که بگوییم انگل سگ به انسان[ضرر میزند] نه!
✅ اینقدری که یک سگ در زندگی انسان قاطی می شود، هیچ حیوانی قاطی نمی شود.
مثلا شما گوسفند را در نظر بگیرید؛ هر چه این گوسفند آموخته باشد و به اصطلاح دَل باشد،
✅وجوه دیگری هم می شود گفت. فقط این نیست که حالا انگل دارد. بله یکی اش آن[انگل] است. اما تنها که این نیست.
👈پس نجاستش به دستور شرع است و ما هم باید تابع دستور شرع باشیم.
🎙 استاد محمدی شاهرودی
هدایت شده از جان من و سید علی💕
سلام و احترام
#پاسخی_دیگر ⬇️⬇️
🔸سگ، از حیوانات نجس است. دلیل نجاست سگ، روایات است؛
✅ اما در قرآن آیه ای نداریم که بر نجاست سگ دلالت کند.
👈البته بايد توجه داشت كه تمام احکام دینی در آیات قرآن بیان نشده است؛ بلکه برخی احکام، در روایات پیامبر و امامان معصوم (ع) آمده است که از جمله آن ها حکم نجاست سگ می باشد.
🔹روایات نیز آن را به طور مطلق بیان کرده اند که شامل همه سگ ها مي شود و فرقی بین انواع سگها از نظر نوع و نژاد و كيفيت نگهداري و ...، نگذاشته اند.
به عنوان مثال چند نمونه از اين روايات ذكر مي شود:👇⬇️
🔻1. از امام صادق (ع) در مورد سگ پرسيده شد؛ حضرت فرمود: «آن، پليد و نجس است و از باقيمانده آبي كه خورده نمي توان وضو گرفت. چنين آبي را دور بريز و ظرف را اول با خاك و آن گاه با آب بشوي». وسائلالشیعه، باب ۱۱، ص ۴۱۵.
🔻2. راوي مي گويد از امام صادق - عليه السلام - در مورد سگ پرسيدم كه به بدن انسان برخورد مي كند؟ حضرت فرمود: « همان قسمت برخورد را بشويد ». وسائلالشیعه، ج۳، باب ۱۲، ص ۴۱۵
🔻3. در مورد باقيمانده آب سگ سؤال شد که آيا مي توان آن را خورد يا با آن وضو گرفت؟ حضرت فرمودند: خير. راوي پرسيد: آيا سگ همانند ساير حيوانات درنده نيست؟ (كه مي توان باقيمانده آبشان را خورد) حضرت فرمود: « به خدا قسم نه، آن نجس است. به خدا قسم نه، آن نجس است». وسائلالشیعه، ج۱ ،باب۱، ص ۲۲۶.
🔻4. راوي گويد: از امام در مورد سگ شكاري پرسیدم. حضرت فرمود: «هر گاه به او دست زدي، دستت را بشوي».وسائلالشیعه، باب ۱۲،ص ۴۱۶.
🔻5. علي عليه السلام فرمودند: « از نزديكي با سگ ها دوري كنيد. پس هر كس با سگ برخورد داشت، در حالي كه بدنش خيس بود، بايد بدنش (محل برخورد) را بشويد». (وسائل الشيعة، ج 3، باب 12، از ابواب نجاسات )
🔸اما در مورد دلايل اين حكم بايد گفت:
جزييات و نكات دقيق اين مسئله همانند بسياري از مسائل تعبدي ديگر بر ما روشن نيست ، چنان كه نظير اين روايات در مورد شغال و روباه و مانند آن ها - كه همه از يك تيره هستند - بيان نشده است .
🔹البته از نظر علمي مشكلاتي براي ارتباط با سگ مطرح مي شود؛ اما اين مسائل مطالب قطعي و صد در صدي در اين زمينه محسوب نمي شود و بعيد است كه اين نوع حرمت ها مربوط به جنبه هاي ظاهري و مشكلات بهداشتي و طبيعي باشد.
✅آن چه از ظاهر روايات برمي آيد آن است كه:
⬅️حكم نجاست به خاطر لزوم پرهيز از سگ هاست كه منشاء آن هم نوعي پليدي باطني و معنوي است كه تاثيرات آن بر ما روشن و محسوس نيست.
❇️اما در هر حال با وجود اين ارتباط نزديك اين آثار منفي متوجه ما مي شود و به ما آسيب مي رساند .
🔸هر چند زمينه ظاهری هم مي تواند در اين روايات مد نظر باشد؛ چنان كه مثلاً گفته شده: در روده سگ کِرم کوچکی به طول چهار میلی متر به نام «تینیا ایکینوسکوس» است. وقتی این کرم از طریق مدفوع سگ بیرون می آید، تخم های زیادی از این کرم نيز خارج مي شود و به آساني انتقال مي يابد و اگر یکی از این تخم ها به معده انسان وارد شود، مرض های گوناگونی تولید می کند.
#جهادتبیین
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهاتمذهبی وسیاسی روز در ایتا👇
http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
کانال《 براهین 》👈 @barahin
#سوال
من مطالب درمورد رقص که در گروه بود رو خوندم اینجور برداشت کردم که رقصی که انسان رو از یاد خدا غافل نکنه و مستی نباشه و از شئونات اسلامی خارج نشه و درپیش نامحرم نباشه و هیچ یک از اثرات بدی که بر روی انسان میذاره رو نداشته باشه فقط یه جورایی حرکات بدن برای نشان دادن شادی هست این اشکال شرعی نداره و منظور مراجع که رقص رو حرام اعلام کردند این نوع رقص نیست؟
هدایت شده از محمد حسین
#پاسخ
- آیات عظام صافی، مکارم، فاضل، تبریزی: فقط رقص زن برای شوهرش جایز است و بقیه رقص ها حرام می باشند.
- آیات عظام وحید، امام: فقط رقص زن برای شوهرش جایز است و بقیه رقص ها به احتیاط واجب حرام می باشند.
- آیات عظام زنجانی، گلپایگانی: فقط رقص زن برای شوهرش و برعكس جایز است و بقیه رقص ها حرام می باشند.
- آیت الله بهجت: رقصيدن بنابراحتياط واجب کلا حرام است.
- آیت الله سیستانی: رقص زن برای زنان و مرد برای مردان (حتی رقص فرد برای خودش) بنابر احتیاط واجب جایز نیست و تنها رقص زن و شوهر برای هم اگر دور از دید دیگران و بدون موسیقی باشد جایز است.
- آیت الله خامنه ای: رقص مرد برای زنان یا مردان بنابراحتياط واجب حرام است (فرقی ندارد برای محارم باشد یا غیر آن) و رقص زن برای زنان اگر عنوان لهو بر آن صدق كند مثل اينكه جلسه زنانه تبديل به مجلس رقص شود، به احتياط واجب حرام است و در غير اينصورت هم اگر بهگونه ای باشد كه باعث تحريك شهوت شده و يا مفسده ای بر آن مترتب شود و يا همراه با فعل حرام (مانند موسيقی و آواز حرام) باشد يا مرد نامحرمی حضور داشته باشد، حرام است و در حكم فوق تفاوتی بين مجلس عروسی و غير آن نيست. تنها رقص زن برای شوهر یا برعکسش آن هم اگر همراه ارتکاب حرامی [مانند موسيقی و آواز حرام] نباشد، اشکال ندارد.
👇👇👇👇
🔰برخی از مراجع تقلید مانند حضرت آیت الله مكارم شیرازی رقصیدن را مطلقاً جایز نمیدانند و شركت در چنین مجالسی را نیز اجازه نمیدهند.
#جهادتبیین
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهاتمذهبی وسیاسی روز در ایتا 👇
http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
کانال《 براهین 》👈 @barahin
هدایت شده از یا زینب...🍁 ۵۴...🍁
سلام و احترام.
با رخصت از استاد محترمِ پاسخگو؛
در روانشناسی هم برخی اعمال و افعال فقط لذت های تکراری و زود گذر دارند و هرگز فرد را آرام نمیکنند و شادی به معنای واقعی اش به روانش تزریق نمیکنند.
و اما نظر کاربر محترم؛
الف) اینکه ما از یاد خدا غافل نشویم به اموری وابسته است.
ب) چه اعمالی ما را به خدا نزدیک میکند هم به یک سلسله افعال بستگی دارد.
حال،فرض را بر عدم وجود احکام شرعی بگیریم و از خویش سوال کنیم.
آیا میشود هنگام رقص به یاد خدا بود؟
اگر میشود باید نمونه های یاد خدا آورده شود.
و آیا میشود با رقص از خدا غافل نشد؟ و اگر جواب + هست باید نمونه آورده شود.
اما این نکته مهم است که بدانیم برخی اعمال از ارزش های انسان می کاهد.
مانند مزاح هایی که در آن یا خودِ مزاح کننده حقیر شود و یا شنونده مورد بی حرمتی واقع شود.
رقص با توجه به حرکاتی که الزاما نیاز به آهنگ های مرتبط دارد، از جمله ی اعمالی است که تدریحا ارزش انسان را زایل و در نزد دیگران نیز فاقد احترام میشود.
یا به عنصری برای لذات اطرافیان تبدیل میشود.
معمولا کسانی که می رقصند، آرام و قرار ندارند. پرخاشگر و زود هم عصبانی میشوند. سازگاری آنان با پیرامون از روی جبر است.
این را هم بدانیم که رقاصی، خوش رقصی و بدنبال آن مباهات و تفاخر می آورد..
بنابر این رقص نمیتواند عامل نزدیک شدن به خدا یا غافل نشدن از یاد خدا باشد.
#یازینب
الاقل...محسن خاکزاد
#جهاد_تبیین
http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
🔻به کف کفش بایدن دقت کنید🔻
کلمه «لاالله» یا «الله» زیر کفش رئیس جمهور شیطان پرست آمریکا، نوعی خوش رقصی سرباز برای شیطان است.
#سوال
هدایت شده از حسین ستوده۲
سلام واحترام
#پاسخ
همچین کلماتی مشاهده نمی شود،
دور کف کفش، شبیه به نعل اسب هست،
وسط آنهم یک علامت به شکل قرینه
هدایت شده از م . آقاملکی
بیشتر شبیه این نمادها هست
نماد شش سال گوتیک یا عبری عدد ۶۶۶، شکستهای از نماد اسپیرال یا هزارتو و در آخر نماد صلیب بافومت نماد مخصوص ماسون ها که ابداع کننده اون آلبرت پایک ماسون بوده ... تمامی این نمادها با دخل و تصرف و بصورت شکسته و یا ترکیبی از همه ممکنه لحاظ شده باشند
اون قرینه ای هم که فرمودید شبیه نماد گودال «...» هست که البته معنا نداره در فرض مذکور
به قرینه نعل اسب پاشنه و نعل میخ شده دور تا دور کف، بیشتر به ترکیب نمادهای فوق الذکر میخوره که ماسون ها ازش بهره میبرند
جهت مطالعه بیشتر مراجعه شود به: شناخت و بررسی شیطان پرستی/ جواد امین خندقی - صفحه ۱۹۵ (نمادهای شیطان پرستی)
#شبهه؟!
نماینده ویژه رئیس جمهور در امور روحانیت: از ۷۵ هزار مسجد درب ۵٠ هزار بسته است؟
درسته؟!
هدایت شده از محمدتقی عارفیان
.
سلام بزرگوار
این شبهه نیست؛ این خبر است.
حجتالاسلام محمد حاجابوالقاسم دولابی نمایندۀ ویژۀ رئیسجمهوری در امور روحانیت سه روز پیش این رو گفتن و خبرگزاریها هم منتشر کردن.
ایشون فرمودن:
متأسفانه دولتهای ما در گذشته کارنامۀ خوبی در حمایت از نهادهای دینی بر جای نگذاشتهاند و امروزه از بین حدود ۷۵هزار مسجد در کشور، درب تعداد ۵۰هزار مسجد بسته است که این فاجعهای است که باید بر آن خون گریست.
البته قطعاً همۀ ما در این زمینه مسئول و قاصر یا مقصریم.
حضرت امام خمینی قدسسره بارها و بارها با تعبیرات گوناگون از مساجد یاد کردند و فرمودند که مردم بهویژه جوانان نباید مساجد را خالی بگذارند.
همۀ ما وظیفه داریم و باید مساجد، این سنگرهای اسلام و انقلاب را همیشه پر و فعال نگه داریم.
🌸 حضرت امام خمینی روحیفداه:
این مسجدها را سنگر قرار بدهید براى اسلام، در صدر اسلام از این مسجدها همهچیز بیرون مىرفت؛ مسجد محل قضاوت بود؛ مسجد محل بسیج بود؛ بسیج سپاه بود.
این مسجدها را باید شما محکم نگه دارید. نگویند به شما که دیگر مسجد مىخواهیم چه کنیم! ما انقلاب کردیم. ما انقلاب کردیم مسجد درست کنیم. ما براى خدا انقلاب کردیم، شما، ملت ما انقلاب کرده است و از زبان ملت است که جمهورى اسلامى. جمهورى اسلامى باید همهچیزش اسلامى باشد. این مساجد سنگرهاى اسلام است؛ محراب محل حرب است؛ اینها سنگرند براى اسلام، حفظ کنید اینها را.
📚 صحیفۀ نور، ج۱۵، ص۵۸.
اللهم اهدنا الصراط المستقیم
واجعل عواقب امورنا خیرا
یا حق
سلام و احترام
#سوال
اینکه میگویند آقای رائفی پور تخصص چندانی در حوزه ی مهدویت ندارند؛و بیشتر حرفاشون ضدنقیض هم هست...
چقدر صحت داره؟!
اگه درسته چرا؟
اگر نادرسته باز چرا؟!
هدایت شده از نجمه کبیریان
سلام و احترام
در بحث مهدویت به آیت الله صافی گلپایگانی ره و پایگاه های ایشان رجوع کنید متخصص و عالمی که نظیرشان نیست
هم تالیف دارند هم به پرسش ها پاسخ دادند
در هر امری به متخصصش رجوع کنید
متخصصان و پژوهشگران عالم و دین شناس و شجاع و مخلص که مبانی را کامل شناختند و درک کردند و جریان ساز بودند
هدایت شده از محمدتقی عارفیان
.
🌸 حضرت امام خامنهای روحیفداه:
مسئلۀ #مهدویت در شمار چند مسئلۀ اصلی در چرخه و حلقۀ #معارف_عالیۀ_دینی است؛ مثل مسئلۀ نبوت مثلاً؛ اهمیت مسئلۀ مهدویت را در این حد باید دانست. چرا؟ چون آن چیزی که مهدویت مُبشّر آن هست، همان چیزی است که همۀ انبیا، همۀ بعثتها برای خاطر آن آمدند و آن ایجاد یک جهان توحیدی و ساختهوپرداختۀ براساس عدالت و با استفادۀ از همۀ ظرفیتهایی است که خدای متعال در انسان بهوجود آورده و قرار داده؛ یک چنین دورانی است دیگر، دوران ظهور حضرت مهدی سلاماللهعلیه و عجّلاللهتعالیفرجه. دوران جامعۀ توحیدی است؛ دوران حاکمیت توحید است؛ دوران حاکمیت حقیقی معنویت و دین بر سراسر زندگی انسانهاست و دوران استقرار عدل به معنای کامل و جامع این کلمه است. خب، انبیا برای این آمدند...
خب، بحمدالله امروز کسانی دارند در مسئلۀ انتظار #کارِ_عالمانه میکنند... از کارِ عالمانه و همراه با دقت در مسئلۀ انتظار و مسئلۀ دوران ظهور نباید غفلت کرد. و از #کارِ_عامیانه و جاهلانه بهشدت باید پرهیز کرد. از جملۀ چیزهایی که میتواند یک #خطر_بزرگ باشد، کارهای عامیانه و جاهلانه و دور از معرفت و #غیرمتکی_به_سند و مدرک در مسئلۀ مربوط به امام زمان عجّلاللهتعالیفرجهالشریف است، که همین زمینه را برای مدعیان دروغین فراهم میکند. #کارهای_غیرعالمانه، غیرمستند، غیرمتکی به منابع و مدارک معتبر، صرف تخیلات و توهمات؛ اینجور کاری مردم را از حالت انتظار حقیقی دور میکند، زمینه را برای مدعیان دروغگو و دجال فراهم میکند؛ از این #بایستی_بهشدت_پرهیز_کرد...
بعضی از این چیزهایی که راجع به #علائم_ظهور هست، قطعی نیست؛ چیزهایی است که در روایات معتبرِ قابل استناد هم نیامده است؛ #روایات_ضعیف_است، نمیشود به آنها استناد کرد. آن مواردی هم که قابل استناد هست، اینجور نیست که بشود راحت #تطبیق کرد... اینها غلط است، اینها کارهای #منحرفکننده است، کارهای غلطانداز است. وقتی انحراف و غلط بهوجود آمد، آنوقت حقیقت، مهجور خواهد شد، مشتبه خواهد شد، وسیلۀ #گمراهی_اذهان مردم فراهم خواهد شد؛ لذا از کارِ عوامانه، از تسلیم شدن در مقابل شایعات عامیانه بایستی بهشدت پرهیز کرد. #کارِ_عالمانه، قوی، متکی به مدرک و سند، که البته کار #اهل_فنِ_این_کار است، این هم کار هرکسی نیست، باید #اهل_فن باشد، #اهل_حدیث باشد، #اهل_رجال باشد، سند را بشناسد، #اهل_تفکر_فلسفی باشد؛ بداند، حقایقی را بشناسد، آنوقت میتواند در این زمینه وارد میدان شود و کار تحقیقاتی انجام دهد.
انس [با آن حضرت نیز] بهمعنای این نیست که حالا کسی ادعا کند که من خدمت حضرت میرسم یا صدای ایشان را میشنوم. ابداً اینجور نیست. غالب آنچه که در این زمینه گفته میشود، #ادعاهایی است که یا دروغ است، یا طرف دروغ هم نمیگوید، تصور میکند، #تخیل میکند. ما کسانی را دیدیم؛ آدمهای دروغگویی نبودند، اما خیال میکردند، تخیل میکردند؛ تخیلات خودشان را بهعنوان واقعیت برای این و آن نقل میکردند! نبایستی تسلیم اینها شد. #راه_درست، راه منطقی.
🔹بیانات در دیدار استادان و فارغالتحصیلان تخصصی مهدویت، ۱۳۹۰/۰۴/۱۸