پاسخ تکمیلی:
🔶قسمت اول:
لیبرالیسم سیاسی نوعی ایدئولوژی سیاسی است، که چند پایه مهم دارد. مهم ترین آنها تساهل و مدارا و حقوق و آزادی های فردی می باشد.از ویژگی های بارز این ایدئولوژی جدا کردن حوزه امور عمومی از حوزه امور شخصی است. برجسته ترین پیامد این ویژگی سکولاریسم یا اعتقاد به جدایی دین از سیاست است.طبق این عقیده، دولت باید از دخالت در امور شخصی پرهیز کرده و حریم قلمرو شخصی و حقوق فردی رو مراعات بکند.این شرایط خود موجب لیبرالیسم دینی شد. لیبرالیسم سیاسی خود زائیده کشتارهای مذهبی و شکنجه ها و اختناق کلیسا بود در قبال جوامع مسیحی..یعنی ضعف کلیسا در مبانی تئوریک و عملکرد و قابل دفاع نبودن رویه ایشان به لیبرالیسم سیاسی و دینی منجر شد . جدایی دین از سیاست حاصل این وضعیت بود..
🔶قسمت دوم:
با ذكر مقدمه اي كه آمد و شرايطي كه بستر فرار از دين و متافيزيك و فلسفه در غرب رو فراهم كرد، بايستي در خصوص نكاتي كه در شبهه مطرح شده است عرض كنم، عقيده شخص آقاي پرفسور مظفري مطابق با تعريف دموكراسي با ديد مطلقا ليبرال دموكراتيك مي باشد و اينكه دين رو در درجه دوم و فرع بر دموكراسي قرار داده اند كه دقيقا نقطه مقابل تفكر ماست، تفكر ما در مورد دين و دموكراسي و تفكر ايشان در مورد دين و دموكراسي كاملا در دو جهت مغاير سير مي كنه، متاسفانه ايراد متفكرين وطني كه رحل اقامت در خارج دارند و حتي خيلي هاي ديگه از داخل نشين ها همينه كه يه مقدار قدرت تفكر فرا ترجمه اي به خودشون نمي دهند(ضمن اينكه متن ارائه شده مربوط به راديو فردا مي باشد)… با اين توضيح پاسخ مبسوط زير رو تقديم مي كنم :
در غرب پس از تحولاتي كه در زمينه سياست و دين و اعتقادات بوجود آمد(خلاصه اي از آن در قسمت اول آمد) نتيجه اين شد كه تعريفي از دخالت مردم در سرنوشت خويش يا همان دمكراسي ارائه شد كه به طور كلي در آن اخلاق و فلسفه(عقل) و متافيزيك كنار گذاشته شدند، به اين عبارت كه بدون پاسخگويي دقيق به اينكه فلسفه و منشاء حق حاكميت مردم دقيقا چيست؟ قدرت را به عنوان موضوع سياست مطرح كردند، با همان استدلال كه علوم را از متافيزيك و فلسفه منفك و جدا شدند، براي سياست نيز فلسفه اي قائل نشدند، و فلسفه سياست رو كنار گذاشتند، علم سياست از اخلاق و فلسفه و متافيزيك جدا شد..متفكريني مثل آقاي مظفري، اينگونه القاء مي كنند اين نوع دمكراسي با دين همخواني ندارد، بله ، قطعا دين با چنين دموكراسي بشر محوري (يعني بدون نظر داشتن به خداوند و متافيزيك و اخلاق) همخواني نخواهد داشت، قرار نيست به هر نحو ممكن دين خود را با چنين تعريفي از دمكراسي متحد كند!!
عده اي تلاش مي كنند تا از سرخير خواهي و با اين ادعا كه دين در زمينه حقوق مدني و سياسي ضعف دارد(به زعم خود) به هر نحو ممكن پسوند دمكراسي را به دين ضميمه و الحاق كنند… اين در حاليست كه سئوال محوري و مهم كماكان باقيست، مشروعيت مردم سالاري از كجاست؟؟ دمكراسي(با تعريف بالا) بر خلاف حقوق طبيعي بشر و غير مستدل مي باشد وحجيتي ندارد(( تكنيك و فرمولي شده جهت كسب قدرت توسط قدرت طلبان)) در اين نوع دمكراسي با افكار عمومي بازي مي شود؛ مشروعيت را تحت الشعاع كسب قدرت ومقبوليت و امكان حاكميت قرار مي دهند، و از روي فلسفه سياست مي پرند..در نظر دموكراسي غربي مشروعيت سياسي ربطي به مشروعيت ديني ندارد.
سوال بسيار مهم اينجاست؟
🔹نظريه پرداز مسلمان خالقيت و مالكيت و ربوبيت تكويني و تشريعي را از آن چه كسي مي داند؟
🔹 آيا حاكميت مطلقا به بشر منتقل شده يا اينكه شريعت الهي براي بشر قيد و بند و امر و نهي دارد؟
در سكولاريسم خداي خالق مورد قبول است اما خداي شارع نفي مي شود، نهايتا حتي اگر چيزي را قبول كنند، مي گويند خداي خالق حاكميت را به بندگان منتقل كرد!!! هم سلطان نفي مي شود و هم ولي عادل، اين در حاليست كه دين در خصوص حاكميت اظهار نظر كرده ، اگر حق حاكميت را از خدا مي دانيم، لذا اگر اينكه بگوييم كه دين بايد مردم سالار و دمكراتيك باشد، اين بدون شك نقض غرض اساسي است، برعكس، اين دمكراسي و مردم سالاري است كه بايد شرعي و ديني باشد، زيرا حق حاكميت متعلق به خداست، ولايت بالذات مال خداست، حتي حق حيات بشر نيز از خداست، اين دمكراسي است كه در نگاه ما بايستي با غايت هاي دين سازگار باشد؛ ما در برابر حق و حقيقت تعهد داريم نه در برابر دموكراسي، آنچه از دمكراسي با دين و دستورات الهي سازگار شد فبهالمراد اگر نشد، (خب نشود) آيا ما طرفداران دين دموكراتيك هستيم يا طرفداران دمكراسي ديني(جمهوري از نوع اسلامي يا اسلام از نوع جمهوري) اين اعتبار دين و قدسيت آن است كه به دموكراسي مشروعيت مي دهد و اعتبار دين منوط به دموكراسي نيست،
كدام اصل است و كدام فرع؟
كدام قالب است و كدام محتوا؟آيا مشروعيت دين به آراء بشر محدود است؟ يا اين دين و شريعت است كه به آراء مردم اعتبار و مشروعيت خواهد داد؟
حق قانون گزاری مطلق از آن كيست؟
۲۶ تیر ۱۴۰۰
حق ارزش گذاري از آن كيست؟
قدرت قانونگذاري مطلق در نگاه ما از ان خداست، و اين دموكراسي است كه بايستي با تفكر توحيدي تضاد نداشته باشد؛ در دموكراسي لائيك يا سكولار، همه چيز منوط و مشروط به دموكراسي شده، در حالي كه در تفكر ديني حق انتخاب مردم در چهارچوب انتصاب الهي استف شما نمي توانيد حق حاكميت خدا را مشروط كنيد، و حق حاكميت بشر را مطلق كني!! اين خداست كه به بشر امر و نهي مي كند، نه بالعكس..
🔶قسمت سوم :
در مورد دموکراسی در حکومت اسلامی اگر قرارداد اجتماعی یا قواعدی برای اجتماع وضع میشود باید عین دستورات الهی باشد یا اینکه مطابق شریعت و آموزه های الهی باشد…اعتقاد دینی باید اساس امور جامعه باشد..افراد جامعه به سمت اجرای احکام الهی حرکت می کنند.نام ایشان قاعدتا یا مسلم یا مومن..است. بنابراین چون اصل و اساس دین است. مهم عدم مغایرت قواعد دموکراسی با دین می باشد.
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهاتمذهبی وسیاسی روز در ایتاء👇
http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
کانال《 براهین 》👈 @barahin
۲۶ تیر ۱۴۰۰
۲۶ تیر ۱۴۰۰
#سوال
سلام ببخشید با دخترای جوون صحبت می کنیم برای رعایت حجاب و پوشیدن چادر صحبت میکنیم میگن از کجا معلوم حضرت فاطمه چادر می پوشیده باید قلب آدم پاک باشه چه جوابی بدیم بهشون؟
۲۶ تیر ۱۴۰۰
«شکل حجاب حضرت فاطمه زهرا سلامالله علیها و شباهت حجاب آن حضرت به چادر امروزی، در روایتی که به ماجرای فدک مربوط است، مشخص میشود. شیخ طبرسی در جلد اول کتاب احتجاج، نحوه حجاب و پوشش آن حضرت در زمان خروج از منزل در قضیه فدک را این طور توصیف کرده است: حضرت فاطمه زهرا سلامالله علیها در زمان بیرون آمدن از منزل، مقنعه خود را بهطور محکم به سر بستند و جلباب (چادر) را به تن کردند، آن چادر بهشکلی بود که تمام بدن آن حضرت را بهطور کامل میپوشاند و گوشههای آن به زمین میرسید. گروهی از نزدیکان و زنان قوم، آن حضرت را تا مسجد همراهی میکردند. از این روایت مشخص میشود که پوشش و حجاب حضرت فاطمه زهرا سلامالله علیها در بیرون از منزل و در مواجهه با افراد نامحرم دقیقاً همان دو پوشش معروف زنان در قرآن یعنی خمار (مقنعه) و جلباب (چادر) بوده است.»
*در قرآن کریم چه آیاتی به لزوم استفاده از چادر و پوشش کامل اشاره کرده است؟
مهمترین آیه قرآن در زمینه حجاب آیه 59 سوره مبارکه احزاب است که میفرماید: «یا ایها النبی قل لازواجک و بناتک و نساء المؤمنین یدنین علیهنّ من جلابیبهنّ ذلک ادنی ان یعرفن فلایؤذین و کان الله غفوراً رحیماً؛ ای پیامبر به زنان و دختران خود و به زنان مؤمن بگو جلبابهایشان را بر خود بیفکنند، این عمل مناسبتر است، تا (به عفت و پاکدامنی) شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند و خداوند آمرزنده مهربان است».
اگر بپذیریم که با داشتن دل پاک و عشق به خدا می توانیم برخی اعمال را انجام ندهیم، پس اعتبار همه اعمال دینی ساقط می شود زیرا هر کس می تواند این توجیه را در مورد هر حکمی از دین که باب میلش نیست بکار ببرد، مثلا” بگوید: «من نماز نمی خونم، روزه هم نمی گیرم اما خدا خودش می دونه دلم پاکه و عاشقش هستم. خدا خودش می دونه من چقدر دوسش دارم اما من نمی تونم به پسرعموم دست ندم.»
خداوند در آیه ۱۵۰ سوره نساء می فرماید:
إِنَّ الَّذینَ یَکْفُرُونَ بِاللَّهِ وَ رُسُلِهِ وَ یُریدُونَ أَنْ یُفَرِّقُوا بَیْنَ اللَّهِ وَ رُسُلِهِ وَ یَقُولُونَ نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَ نَکْفُرُ بِبَعْضٍ وَ یُریدُونَ أَنْ یَتَّخِذُوا بَیْنَ ذلِکَ سَبیلاً
«کسانى که خدا و پیامبران او را انکار مى کنند، و مى خواهند میان خدا و پیامبرانش تبعیض قائل شوند، و مى گویند: به بعضى ایمان مى آوریم، و بعضى را انکار مى کنیم» و مى خواهند در میان این دو، راهى براى خود انتخاب کنند…»
از کوزه همان برون تراود که در اوست
اگر یک فرد ایمان واقعی داشته باشد، باید عمل او نیز نشان دهد که این فرد به خداوند و دستورات او ایمان دارد یا نه. در هیچ جایی از دین اشاره نشده است که ظاهر یک مؤمن اهمیتی ندارد و مهم ایمان او در قلب و دل است بلکه بر عکس در روایات توصیه های بیشماری در خصوص ویژگی های پوشش یک مسلمان آمده است.
یک انسان صادق نمی تواند ادعا کند با اعتقاد است اما در ظاهر طور دیگری جلوه کند، و او توقع داشته باشد که دیگران از روی علم غیب، باطن او را بینند و بر اساس ظاهرش از او شناخت پیدا نکنند. ضرب المثل قدیمی می گوید؛ از کوزه همان برون تراود که در اوست.
فرض کنید همسرتان شما را دوست دارد و به شما ابراز عشق هم کرده است در جایی اورا می بینید که با زنان دیگر گرم شوخی و خنده است، وقتی به او اعتراض می کنید در جواب می گوید: من قلبا” تو را دوست دارم فقط در ظاهر با این خانم ها شوخی می کنم اما در دلم هر لحظه به یاد تو هستم. آیا این توجیه قابل قبول است؟ آیا ظاهر رفتار ما می تواند با باطن عمل ما ارتباطی نداشته باشد؟
وقتی برخی زنان و دختران در جامعه با پوشش های زننده رفت و آمد می کنند بطوریکه حتی نگاه های زنان دیگر نیز به سمت آن ها خیره می شود، اگر بپذیریم که آن ها دلشان پاک است و نیت بدی ندارند، اما نمی توان پذیرفت این زنان، زنان با ایمان و مقید به آداب اسلامی هستند.
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهاتمذهبی وسیاسی روز در ایتاء👇
http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
کانال《 براهین 》👈 @barahin
۲۶ تیر ۱۴۰۰
هدایت شده از یاسریع الرضا
❌پاسخ :
اینکه حضرت #زهرا سلاماللهعلیها
چادر می پوشیده یا خیر؟!!
باید در روایات جستجو کرد
از باب نمونه به چند روایت
اشاره میکنم:
در تاریخ نقل شده که حضرت
زهرا سلام الله علیها وقتی می خواستند
به بیرون منزل و نزد پیامبر اکرم صلیالله علیه و آله وسلم بروند، از پوشش های خاصی،
مثل #جلباب (چادر) و #برقع
(روپوش صورت) استفاده می کردند
سند روایت👈(صدوق، علل الشرایع، ج ۱، ص ۱۶۳:
«فتجلببت بجلبابها و تبرقعت ببرقعها و ارادت النبی(ص).»)
ظاهراًدر دوران پیامبر اکرم صلیالله علیه و آله وسلم بسیاری از زنها از نقاب یا همان پوشیه استفاده می کرده اند به طور مثال حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها برای پوشش صورت از #نقاب و پوشیه استفاده می کرده است. استفاده ایشان از روپوش صورت را از این روایت می توان به دست آورد:
« #فتجلبت #بجلبابها و #تبرقعت ببرقعها و ارادات النبی (صلی الله علیه و اله) ». (صدوق، علل الشرایع، ج۱ ، ص ۱۶۳).
#برقع در این روایت همان #پوششی است که #خانمها بر روی صورت خود استفاده می کنند.
👈 نیز در جریان #ازدواج حضرت فاطمه زهرا با امیرالمومنین علی علیهما السلام نقل شده است:
حضرت #فاطمه سلام الله علیهاچون در پیش روى حضرت(پیامبر اکرم صلیالله علیه و آله وسلم) ایستاد، حضرت #نقاب را از روى منوّرش برداشت تا آنکه على بن ابیطالب علیه السلام خورشید جمالش را مشاهده کرد، پس دست فاطمه را گرفت به دست على داد و فرمود: خدا مبارک گرداند مواصلت دختر رسول خدا را با تو..(جلاء العیون, ص۲۱۲)
🔺 اما شخصیت و سیره و سبک
زندگی حضرت فاطمه زهراسلام الله علیهارا
میشه در این کتابها جستجو کرد،
با مطالعه این کتابها میتونیم به
این حقیقت مهم دست پیدا کنیم
که سیره عملی و اعتقادی حضرت
زهرا در مورد عفت، حیا و #حجاب
چگونه بوده...
کتابها👇
۱- کتاب فاطمه از نگاه علی
۲- کتاب فاطمه، اسوه بشر
۳- کتاب من فاطمه هستم
۴- کتاب چشمه در بستر
۵- کتاب دردانه دلداده
۶- کتاب دانشنامه فاطمی
۷- کتاب خاطر نازک گل
۸- کتاب بانوی بهشتی در عرصه های حضور
۹- کتاب سیره اخلاقی و سبک زندگی حضرت زهرا
۱۰- کتاب برترین بانو👈(این کتاب، پژوهشی در زمینه برتری فاطمه زهرا(س) بر حضرت مریم (س) بنت عمران و عایشه همسر پیامبر اسلام(ص) از دیدگاه اهلسنت است)
اما در مورد جواب دختران که گفتند
#دلبایدپاک باشه!!!!
باید عرض کرد که دین فقط به
پذیرش نام دین نیست، بلکه عمل
به دین هم شرط هست، حجاب
فقط از سیره اهل بیت علیهم السلام
نیست بلکه سفارش قرآن هست...
قرآن نه تنها در مورد حجاب، بلکه
در مورد چطور صحبت کردن زنان
با مردان نامحرم هم سخن گفته...،
پس ایمان همیشه با عمل صالح
معنا میگیره...،
جایی که قرآن فرموده:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا آمِنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَالْكِتَابِ....،
اگر قرار بود همان ایمان لسانی
باشه ،دوبار #آمنوا تکرار نمیشد...
نکته دیگه اینکه اگر میبینیم
ایمان ما در عمل ظهور پیدا نمیکنه
معناش اینه که ایمان در قلب ما
حضور نداره، هرچه قلب در
اعتنای به ایمان قوی باشه در ظرف
عمل بیشتر خودشو نشون میده،
در بسیاری روایات هست که ایمان سه رکن داره:
۱ . اقرار به زبان ۲ . باور به قلب
۳ . عمل با ارکان...،
وقتی با زبان اقرار شد، به قلب هم
رسوخ کرد و یقین حاصل شد،مرحله
بعد عمل هست...،
لذا باطن و قلب تأثیرگذار در ظاهر
یک انسان هست، امیرالمؤمنین(ع)
در روایتی اینطور فرمودند:
(لِکُلِّ ظَاهِرٍ بَاطِنٌ عَلَی مِثَالِهِ فَمَنْ طَابَ ظَاهِرُهُ طَابَ بَاطِنُهُ وَ مَا خَبُثَ ظَاهِرُهُ خَبُثَ بَاطِنُه»؛
«برای هر ظاهری، باطنی همانند ظاهر هست. پس هر که ظاهرش پاک باشد باطنش نیز پاک است و هر چه
ظاهرش پلید است، باطنش نیز پلید است»
[ تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، ص ۴۷۹.]
پس چطور میشه که ما بجای عمل
به اسلام، با زیرکی میگیم #دل
باید پاک باشه؟!!!!!!!!!!!!!!!
لذا هرچه قلب انسان #پاک باشه
عمل او هم پاک هست، اینکه
عمل بر خلاف دستور اسلام هست
بخاطر این هست که قلب مشکل
داره..
قرآن هم آیه ای در این باره داره
که با مثالی رابطه بین قلب سالم
و پاک را با عمل تبیین میکنه👇
(((وَ الْبَلَدُ الطَّیِّبُ یَخْرُجُ نَباتُهُ بِإِذْنِ
رَبِّهِ وَ الَّذیک خَبُثَ لا یَخْرُجُ إِلاَّ نَکِدا))) [ اعراف (۷)، آیه ۵۸.]
«سرزمین پاکیزه و شیرین)، گیاهش به فرمان پروردگار می روید؛ امّا سرزمین های بد طینت(و شوره زار)، جز گیاه ناچیز و بی ارزش، از آن نمی روید».
👈کسانی که به بهانه صاف وپاک
بودن دل، ضروریات اسلامی
را ترک می کنند در واقع می خواهند
از انجام تکلیف فرار نموده،
خود را بازی داده وتو جیه برای
خودشان داشته باشند ،چراکه
عمل به ضروریات دینی ، دستوری
قرآنی و واجبی شرعی است و بر
تمام مسلمانان واجب گردیده است...
#یاسریعالرضا 🔵🔴🔵
۲۶ تیر ۱۴۰۰
۲۶ تیر ۱۴۰۰
۲۶ تیر ۱۴۰۰
هدایت شده از یاسریع الرضا
نظر مراجع
https://www.isna.ir/news/95112618709/%D9%85%D9%88%D8%A7%D8%B6%D8%B9-%D8%B5%D8%B1%DB%8C%D8%AD-%D9%85%D8%B1%D8%A7%D8%AC%D8%B9-%D8%AA%D9%82%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%D9%86%DA%A9-%D9%87%D8%A7
استفتائات بانکی
https://farsi.khamenei.ir/treatise-content?id=167
#یاسریعالرضا 🔵🔴🔵
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهاتمذهبی وسیاسی روز در ایتاء👇
http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
کانال《 براهین 》👈 @barahin
۲۶ تیر ۱۴۰۰
هدایت شده از یاسریع الرضا
حرف حق پاسخ نداره...🔵🔴🔵
۲۶ تیر ۱۴۰۰
هدایت شده از فاطمه فاتحی
ممنون از شما
وظیفه مردم چیه در این دوران؟
یعنی وام گرفتن شرعا درست نیست؟!!!
۲۶ تیر ۱۴۰۰
هدایت شده از یاسریع الرضا
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa1222
#یاسریعالرضا 🔵🔴🔵
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهاتمذهبی وسیاسی روز در ایتاء👇
http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
کانال《 براهین 》👈 @barahin
۲۶ تیر ۱۴۰۰