eitaa logo
برکات قرآن، نماز، دعا، زیارت و ...
96 دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
2.2هزار ویدیو
46 فایل
بیان نکات ظریفی از قرآن، ادعیه و معصومین علیهم السلام رفع اشکالات قرائت قرآن و نماز بسیار آسانست ولی شیاطین انس و جن، آن را سخت جلوه میدهند و از یادگیری راحت آن ناامید میکنند
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ شبهه: چرا پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در روز شسته و رفته حضرت علی علیه السلام رو بعنوان جانشین خود معرفی نکرد تا بعدا بین مسلمانان اختلاف نشه؟!!!! ✅ پاسخ: 🔵 ‌‌بر خلاف تصور خیلی‌ها اقدامات رسول خدا در فقط گفتن یه جمله «من کنت مولاه...» نبوده! حضرت کارهای بسیار زیادی کردن که جای شک و شبهه‌ای برای هیچ کس باقی نمونه که امیرالمومنین جانشین ایشونه! 🔵 پیامبر ماه ذی‌قعده که شد مرتب تبلیغ می‌کرد تا حج رو شلوغ کنه. (الکامل فی التاریخ،‌ ج۲، ص۱۶۶) حضرت با به جا گذاشتن قرائن دیداری و گفتاری فراوان حجت رو بر همه تمام کرد. ‌‌🔵 قرینه‌های دیداری: ۱. توقف برای رسیدن دیگر حاجیان: حضرت رسول به غدیر که رسیدن فرمان دادن اتراق می‌کنیم تا پیش‌افتاده‌ها برگردن و عقب‌مونده‌ها برسن. (سنن نسائی،‌ ج۷، ص۴۴۳) یه عده می‌گن فرمایش روز غدیر پیامبر برای برطرف کردن ناراحتی اصحاب از حضرت علی بود، در حالی که رفع یه دلخوری و توصیه به دوست داشتن علی نیاز به این همه تشریفات نداشت. 🔵 سخنرانی در هوای گرم: بنا به گزار‌ش‌های تاریخی روز ۱۸ ذی‌حجه سال ۱۱ هجری بسیار گرم بوده. زید بن ارقم می‌گه حضرت برا ما سخنرانی کرد: «در روزی که گرم‌تر از آن روز را سراغ نداشتیم.» (المستدرک علی الصحیحین،‌ ج۳، ص۶۱۳). کسی باور می‌کنه سخنرانی یه ساعته زیر تیغ آفتاب اونم بعد از نماز ظهر به خاطر این بوده که حضرت بگه علی رو دوست داشته باشین؟! اگر این باشد که واقعا احمقانه است و ساحت قدسی پیغمبر برتر از این اتهامات است. 🔵 استفاده از زبان بدن: حضرت برا اثرگذاری هر چه بیشتر و خنثی‌سازی بهانه‌های احتمالی، با مهارت کامل از زبان بدن استفاده کردن. اول اینکه از جهاز شترها سکویی درست کردن و بعد علی رو نزد خودشون فراخوندن. دستش رو گرفتن و بالا آوردن. تا جایی که ابوسعید خدری می‌گه: «حضرت‌‌ دستش را به‌اندازه‌ای بالا آورد که سفیدی زیر بغلش را دیدم.» (تاریخ الکبیر، ج۴، ص۱۹۳). حضرت جوری صحنه رو ترتیب داد که به نقل مورخان: «مَا كَانَ فِي الدَّوْحَاتِ أَحَدٌ إِلا وَقَدْ رَأَى بعينه وسمع بأذنه ذلك؛ کسی در دوحات نبود مگر اینکه با چشم خود دید و با گوش خود فرمایش حضرت‌‌ را شنید.» (تاریخ الکبیر، ج۴، ص۱۹۳) 🔵 عمامه‌گذاری: حضرت برا تثبیت جانشینی علی از زبان رمز و اشاره نیز استفاده کردن. از اونجا که عرب به هنگام سیادت دادن به کسی به او عمامه قرمز می‌پوشوند (لسان العرب،‌ ج۱۲، ص۴۲۵) حضرت عمامه خودشون رو که معروف به سحاب بود بر سر حضرت امیر گذاشت: «روز غدیر خم رسول خدا‌‌ عمامه‌ بر سر من گذاشت و سپس فرمود: خداوند عزوجل در جنگ بدر و حنین مرا با فرشتگانی که این عمامه را بر سر داشتند یاری کرد.» (مسند ابوداود،‌ ج۱، ص۱۳۰) اینکه حضرت عمامه شخصی خودش رو بذاره سر علی و بعد بگه تاج‌های فرشته‌ها هم این طوریه آیا نشان از جانشینی نداره؟! ‌‌🔵 قرینه‌های کلامی: ۱. خبر دادن از نزدیکی اجل: حضرت برای زمینه‌سازی اعلان جانشینی سخن از نزدیکی اجل خودشون گفتن. صحیح مسلم از معتبرترین کتاب‌های اهل سنت روایت کرده که حضرت فرمود: «چیزی نمونده عزرائیل بیاد و من رو از میان شما ببره!» (صحیح مسلم،‌ ج۴، ص۱۸۷۳) ۲. سخن گفتن از باورهای اعتقادی: حضرت رسول‌‌ برا پیشگیری از تحریف معنوی سخنان‌شون و فرو کاستن ولایت علی به محبت، ابتدا از باور به وحدانیت خدا، نبوت خودشون، حقانیت بهشت و جهنم و مرگ و قیامت سخن گفتن بعد اومدن سراغ بحث ولایت علی! (البدایة و النهایه،‌ ج۱۱، ص۷۲) ۳. اعتراف‌گیری: بعد از یادآوری باورهای اعتقادی حضرت برا بستن راه هر گونه تأویل و توجیه حرفاشون از مسلمان‌ها اعتراف گرفتن که آیا منِ پیامبر در زندگی شخصی‌تون از خودتون اولویت بیشتری برا تصمیم‌گیری دارم یا نه: «ألست أولی بکم من انفسکم؟» و بعد گفتن «هر كس من مولاي اویم، پس علی‌ مولای اوست.» (المستدرک علی الصحیحین،‌ ج۳، ص۶۱۳) ۴. استفاده از لفظ بعدی: در برخی نقل‌های حدیث غدیر هست که حضرت فرمود: «فمن كنت ‌مولاه فإن علیا بعدي ‌مولاه؛ هر کس من مولای اویم، پس همانا علی‌ پس از من مولای اوست.» (السنه،‌ ج۲، ص۵۶۴) وقتی می‌بینیم حضرت از یه طرف خبر از وفات خودشون می‌دن و از یه طرف می‌گن بعد از من علی ولی شماست دیگه شکی نمی‌مونه که مرادشون بحث جانشینی بوده و دقیقا به همین دلیل عمر بعد از فرمایش پیامبر به علی‌ بابت ولایت بر همة مؤمنان تبریک گفت. (طرق حدیث من کنت مولاه، ص۸۷) ۵. دعا برای یاری کنندگان علی: حضرت برای تاکید چندباره بر جانشینی علی دوستداران و یاری کنندگان ایشون رو دعا، و دشمنانش رو نفرین کردن. ابن حجر هیثمی اعتراف می‌کنه حدیث غدیر رو با عبارت «اللهم وال من والاه، وَعاد من عاداه» سی نفر از صحابه نقل کرده اند که بسیاری از سندها یا صحیحه یا حسن که بسیاری از سندهای آن صحیح یا حسن است. (الصواعق المحرقة،‌ ج۲، ص۳۵۵) ادامه در پست بعدی 👇
۶. امر به ابلاغ: حضرت بناشون این بود که جانشینی علی رو در مکه و صحرای عرفات اعلان کنن، اما به خاطر خرابکاری عده‌ای این امر اونجا محقق نشد و موکول شد به صحرای غدیر. برای همین اهالی مکه و طائف تو غدیر نبودن. حضرت برا جبران این مشکل از همه حاضران خواستن که پیامشون رو به غائبین برسون. (مناقب علی، ص۱۷۰) ۷. سخن گفتن از اکمال دین: به گزارش بسیاری از حدیث‌نگاران شیعه و سنی حضرت بعد از اعلان جانشینی مولا علی علیه السلام فرموند: «‌اللَّه أكبر بر کامل شدن دین و تمام شدن نعمت و رضایت پروردگار به رسالت من و ولایت علی بن ابی طالب‌.» (مقتل الحسین،‌ ج۱، ص۴۷) بدون تردید توصیه به دوست داشتن علی‌ چیزی نبود که حضرت‌‌ چنین مقدمات فراوانی براش بچینه و بین اون و کامل شدن دین رابطة مستقیم برقرار کنه. ۸. تائید اشعار حسان بن ثابت: غیر از قرینه‌های فراوان کلام حضرت رسول، برای اثبات دلالت حدیث غدیر بر جانشینی علی می‌شه به فهم حاضران در اون رویداد هم استناد کرد. مثلا عمر بن خطاب پس از پایان سخنان پیامبر‌‌ به مولا علی‌ علیه السلام تبریک گفت: «‌أصبحت ‌مولاي ومولى كل مؤمن ومؤمنة؛ از امروز مولای من و مولای هر مرد و زن باایمانی شدی.» حسان بن ثابت نیز از کلمة «مولی» معنای سرپرستی رو فهمید و فهم خودش رو در قالب اشعار ریخت: «فقال له قم يا علي فانني رضيتك من بعدي اماما و هاديا؛ سپس فرمود: برخیز ای علی‌ که من تو را به‌عنوان امام و هادی پس از خود پسندیدم.» حضرت‌‌ پس از شنیدن اشعار حسان، فهم اون رو انکار نکرد بلکه با عبارت: «ای حسان همواره به روح القدس مؤیدی تا زمانی که با زبان از ما دفاع نمایی.» (تذکرة الخواص، ص۳۹) اون رو تایید هم کرد. 💡@p_eteghaadi
✅ شبهه: دلیل اینکه عموم مردم علی علیه السلام را نخواستند چه بود؟ آیا ممکن است چند هزار نفر که در غدیر بودند همگی دست از علی ع بردارند؟ آیا برای این مطلب شواهد قرآنی هست؟ ✅ پاسخ: 1️⃣ چه شاهد قرآنی از این بالاتر که حضرت موسی برادر خود حضرت هارون را به عنوان جانشین خود در میان بنی اسرائیل منصوب داشت و خود به میعاد گاه خداوند برای گرفتن احکام تورات از طریق وحی رفت چنان که قرآن چنین می گوید: « ما به موسی سی شب وعده گذاشتیم سپس آن را با ده شب دیگر تکمیل نمودیم به این ترتیب میعاد پرودگارش با او چهل شب شد و «موسی به برادرش هارون گفت جانشین من در میان قوم من باش » اعراف 142 اما بنی اسراییل خلافت و جانشینی هارون را نادیده گرفتند و به وصیت موسی عمل نکردند و راه کفر و شرک و بت پرستی و گوساله پرستی را در غیاب موسی در پیش گرفتند چنان که قرآن نقل می کند: « قوم موسی بعد از ( رفتن ) او ( به میعاد گاه خداوند) از زیور آلات خود گوساله ای ساختند ...هنگامی که موسی خشمگین و اندوهناک به سوی قوم خود بازگشت گفت پس از من بد جانشینانی برایم بودید ( و آیین مرا ضایع کردید ) ...( هارون گفت ) فرزند مادرم این گروه مرا در فشار گذاشتند و نزدیک بود مرا به قتل برسانند...» اعراف 148 تا 151 آیا پشت کردن بنی اسراییل به خلافت و وصایت هارون دلیلی بر بطلان خلافت او می باشد؟! 2️⃣ پشت کردن صحابه به امام علی علیه السلام مورد پیش بینی رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم قرار گرفته بود چنان که علمای اهل سنت نقل می کنند که پیامبر گرامی خطاب به حضرت علی فرمود: « کینه هایی مردم نسبت به تو در دل دارند که هنگامی آن را آشکار خواهند کرد که من از دنیا رفته باشم» 📚المعجم الکبیر ج11 ص73 📚مسند ابی یعلی ج1 ص426 📚تاریخ مدینه دمشق ج42 ص322 3️⃣ و ایضا رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: « پس از من مردم با حیله گری با تو رفتار می کنند» 📚المستدرک علی الصحیحین ج3 ص 150 4️⃣ البته چنان نبود که تمام صحابه غدیر و مساله ولایت و خلافت حضرت علی علیه السلام را فراموش کنند بلکه عده ای از آنان تن به خلافت ابوبکر نداده و در برابر او اعتراض و احتجاج به ولایت حضرت علی می کردند. 5️⃣ علامه مجلسی در کتاب شریف بحار الانوار بابی را اختصاص داده است به احتجاجات صحابه بر خلافت و امامت امیر مومنان در برابر غاصبان خلافت 📚بحار الانوار،ج29 ص79 باب 8 6️⃣ از ابی بن کعب نقل می کند زمانی که ابوبکر داشت خطبه می خواند بلند شد وچنین احتجاج کرد: «آیا نمی دانید که پیامبر علی را برای ما چنین معرفی کرد ؟ "من کنت مولاه فهذا علی مولاه یعنی علیا ومن کنت نبیه فهذا امیره" "هرکس من مولای او هستم علی مولای اوست وهرکس من پیامبر او هستم علی امیر اوست" 📚همان مدرک،ص83 7️⃣ اسامه بن زید دربرابر ابوبکر چنین استدلال کرد: «تو سخن پیامبر در مورد علی در روز غدیر را چه زود فراموش کردی» 📚همان مدرک،ص92 8️⃣ در کتب اهل سنت هم سخن از مخالفت صحابه با خلافت ابوبکر آمده است؛ ۱- بخاري در صحيح خود از زبان عمر بن خطاب نقل می کند که تمام انصار و نيز علی بن ابی طالب ، زبير بن عوام و تمام طرفداران آن‌ها با خلافت ابوبکر مخالف بودند: «تمامي انصار با ما مخالفت كردند و در سقيفه بنی ساعده جمع شدند، و نيز علی و زبير و كسانی كه همراه آن‌ها بودند، با ما مخالفت كردند» 📚صحیح بخاری،ج8 ص26 ۲- و طبری و ابن اثير در تاريخ شان نقل کرده‌اند که تمام انصار و يا بعضی از آن‌ها گفتند که ما تنها با علی بن ابی طالب بيعت مي‌کنيم: « فقالت الانصار او بعض الانصار: لا نبايع الا علیا» 📚الكامل ج 2، ص 325 📚تاريخ الطبري ج 2 ص 443 9️⃣ نکته آخر اینکه اکثر کسانی که با ابوبکر لعنة الله عليه بیعت کردند بواسطه خشونت دارو دسته ابوبکر و عمر لعنة الله عليهما بود بگونه ای که اگر بیعت نمیکردند جان و مال و ناموسشان به خطر می افتاد. موضوع دیگر تطمیع و رشوه دادن به صحابه و عوام مردم به قصد تنها گذاشتن امیر المومنین علی علیه السلام از حیله های کثیف ابوبکر و عمر و اهل سقیفه بود که متاسفانه تاثیر خود را گذاشت و خلافت به دست نااهلان و حرامیان افتاد. 💡@p_eteghaadi
حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی : یکی از بزرگان، اعلام امت، خودش برای من نقل کرد، گفت: کسی مرده بود، جنازه او را برداشتند، یک کسی که چشم برزخی داشت - البته خود او بوده، منتها نگفت، چون ما خبر داشتیم او همچو مقامی دارد - گفت: کسی که چشم برزخی داشت نگاه کرد و دید آن روح بالای تابوت می رود و این شعر را می خواند: سالها جام جم به دست تو بود چون تو نشناختی کسی چه کند برده بودی و نقشت آمده بود چون که کج باختی کسی چه کند گفت روح بالای جنازه این شعر را می خواند. این شعر تفسیر این ایه است؛ (( وَ أَنْذِرهُمْ يَوْمَ‏ الْحَسرَةِ إِذْ قُضِيَ‏ الْأَمْرُ.)) 🌺کانال عرفان 👇 http://eitaa.com/joinchat/2136997888Cc9e7f3d280
1_5730187521.mp3
8.08M
(ره) ✘ بزرگترین گناهی که گریبانگیر علما و عرفا نیز می‌شود! گناهی که سجاده نشینی‌ و ریاضت همه‌ی عمر نمی‌تواند مانع آن شود. @ostad_shojae
5.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 ✘ شیطان، آدما رو خرجِ خودش میکنه! حتی اهل دین و مذهب رو. فقط یک نقطه هست که از خرج شدن برای شیطان، در امان میشیم! آپارات | یوتیوب @ostad_shojae
7.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚩محرم نزدیک است، یادمان باشد... اول نماز حسین ⇦ بعد عزای حسین❗️ اول شعور حسینی ⇦ بعد شور حسینی❗️ 🚩محرم زمان بالیدن است، نه فقط نالیدن... بساطش آموزه است، نه موزه... تمرین خوب نگریستن است، نه فقط خوب گریستن... 🌺کانال عرفان 👇 http://eitaa.com/joinchat/2136997888Cc9e7f3d280
هدایت شده از ایستگاه اندیشه!
شمربن ذی الجوشن.mp3
2.18M
✅ شبهه: آیا شمر در جنگ صفین از اصحاب امیرالمومنین علیه السلام بوده است؟ ✅ پاسخ حجت الاسلام دکتر احمد عابدی را بشنوید: شمر هرگز از دوستان و لشکریان امیر المومنین نبوده است بلکه از خواص و ملازمان معاویه پلید می باشد. فایل صوتی استاد عابدی را حتما گوش کنید 💡@p_eteghaadi
7.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 ※ یه ذکر بلدی از پس مشکلاتم بربیام ؟ خسته شدم از بس خوردم زمین ! @ostad_shojae
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌱تا حالا به معنای فرج در و عجل فرجهم فکر کردیم..؟! این فرج به چه معناست؟!! 🕌 🌻أللَّھُـمَ‌؏َـجِّـلْ‌لِوَلیِڪْ‌ألْـفَـرَج🌻 🌷@emam_zmn🌷
🔆 متن شبهه: خدا در قرآن برای خودش از ضمیرهای مذکر استفاده کرده است؛ این یعنی جنس مذکر بهتر است. 🔆 پاسخ شبهه: 1️⃣ ادبیات هر زبانی، قانون خودش را دارد؛ مثلاً در زبان فارسی به «من و تو»، «ما» گفته می‌شود؛ نمی‌گوییم «شما». این قانون ادبیات فارسی است. 2️⃣ یا مثلاً در زبان فارسی به همه انسان‌ها (چه مرد و چه زن)، «مردم» گفته می‌شود؛ نه «زنم». این هم یک قانون است. 3️⃣ زبان عربی هم قانون و ادبیات خودش را دارد. یکی از این قانون‌ها این است که معمولاً اگر کلمه‌ای در واقعیت جنسیت نداشته باشد، مذکر آورده می‌شود. این قانون ادبیات عرب است. 4️⃣ به همین دلیل چون خداوند قرآن را به زبان عربی نازل کرده، طبق این قانون از ضمیر مذکر برای خودش استفاده نموده است. 5️⃣ ضمیر مذکر و مؤنث، دلیل بر ارزش و بزرگی چیزی نیست؛ چون اگر ضمیر دلیل بر ارزش بود، باید همه‌ چیزهای باارزش با ضمیر مذکر می‌آمد و همه‌ چیزهای بی‌ارزش با ضمیر مؤنث؛ درحالی‌که خیلی از چیزهای باارزش در زبان عربی با ضمیر مؤنث می‌آیند؛ مانند: خورشید، زمین، نماز، زکات یا حتی بهشت. 6️⃣ خیلی از چیزهای بی‌ارزش یا پست هم با ضمیر مذکر می‌آیند؛ مثل: ابلیس و شیطان. 💡@p_eteghaadi