27.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سوال ۲۶۶
❓متن پیام:
آیا حقیقت دارد که حضرت موسی انسانی را کشت؟ توضیح بدین.
✅ پاسخ از حجتالاسلام رستم نژاد
💡@p_eteghaadi
35.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سوال ۱۸۷
❓متن پیام:
سلام علیکم
منظور از کلمه ( حکمت) در آیه شریفه سوره بقره که میفرماید:
....يوتی الحکمة لمن یشائ... و من يوتی الحکمة فقد اونی خیرا کثیرا...
توضیح بفرمایید..
آیا ما انسانها ی معمولی هم میتوانیم به این مرحله برسیم؟چطور؟
💠 استاد قرائتی
💡@p_eteghaadi
25.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚩 #زیارت_عاشورا 🚩
🎙با صدای زیبای آقای #فانی
💔اگر دلتون شکست ما را هم از دعای خیرتون بی نصیب نکنید🤲
کانال رسمی پاسخ به شبهات وشایعات
👇👇
┏⊰✾🌹✾⊱━━━─━━┓
http://eitaa.com/joinchat/1402208256Cb57404510b
┗━━─━━━⊰✾🌹✾⊱┛
سوال ۲۵۸
❓متن پیام:
سلام خسته نباشید میخواستم بدونم جایی در قرآن و اهل بیت گفته شده که پوشش بیرونی خانمها حتما باید مشکی باشد.با اینکه رنگ مشکی کراهت دارد و جوانان امروزی هم با پوشش این رنگ مخالفند.
✅ پاسخ:
از مجموع آموزه های دین بدست می آید که لباس زن باید ساتر بدن او باشد و همچنین هنگام مواجهه با نامحرم جلب توجه ننماید.
👌🏻بدیهی است که رنگ مشکی در مقایسه با رنگهای دیگر به نحو شایسته پوشش غلیظتر و بهتری را برای زن تأمین میکند.
🔺بر این اساس؛ بعضی از فقها و مراجع تقلید مثل آیات عظام خامنهای و تبریزی نیز تصریح کردهاند که چادر مشکی کراهت ندارد و بعضی نیز مانند آیت الله فاضل لنکرانی بالاتر از عدم کراهت، تصریح کردهاند که چادر مشکی بهترین نوع حجاب است.
💢 بهرحال کراهت پوشش سیاه مختص مردان است و بس.
⁉️ اما استفاده از رنگ مشکی در مراسم عزاداری نه تنها کراهت ندارد. بلکه بخاطر همدردی با اهل بیت پیامبر (صلی الله علیه و آله) ثواب نیز دارد.
💠 از فرزند امام سجاد(علیهمالسلام) نیز نقل شده است که وقتی جدّم امام حسین (علیهمالسلام) شهید شد زنان بنیهاشم در عزای آن حضرت لباس سیاه پوشیدند و این لباس را در گرما و سرما تغییر نمیدادند.
🌐 منبع و مطالعه بیشتر
💡@p_eteghaadi
سوال ۲۵۹
❓متن پیام:
سلام.سوالم اینه که اگر که با توجه به آیه ی قران ،هر چه به مااز مصیبت میرسد از طرف خود ماست و خودمون متهم هستیم ،پس چرا در احادیث وارد شده که "ما اهل بیت آنچه را که از خیر و شر ما )بیماری و سلامتی و فقر و غنا(آنچه را که خدا برای ما قرار داده می پسندیم و جز آن را نمی خواهیم"تضاد نیست؟بالاخره خدا خواسته یا خودمون کردیم؟
✅ پاسخ:
در علل و حكمت گرفتاريها و بلا ها به دو امر مهم اشاره كرديد كه به بيان ديگري مختصرا توضيحي مي دهيم:
🤕 بلا هایی كه به انسان مي رسد مي تواند به دو گونه باشد:
🟠 اول:
نتيجه عملكرد خود انسان است و در واقع مي تواند كفاره گناهان يا عذاب دنيوي يا كاستن از عذاب اخروي در دنيا باشد.
پاداش و كيفر بيشتر بازتاب طبيعي و تكويني اعمال انسانها است كه دامن آن ها را ميگيرد.
🔅قرآن مجيد بين عمل و جزا رابطه تكويني قائل است و ميفرمايد:
«هر مصيبتي كه به شما ميرسد، به خاطر كارهايي است كه انجام دادهايد».
🔅گاهي مصائب جنبة دسته جمعي دارد، چون محصول گناهان جمعي است. از اين رو ميفرمايد:
«فساد در خشكي و دريا به خاطر اعمال مردم آشكار شد تا نتيجه بعضي از اعمالي را كه انجام دادهاند، به آنان بچشاند، شايد بازگردند».
🟠 دوم:
بلاها و مشكلاتي كه در دنيا براي انسان وجود دارد، در لوح محفوظ ثبت شده و بايد به وجود بيايد كه آزمون الهي و امتحان بنده از اين قبيل است:
🔅«ما أَصابَ مِنْ مُصيبَةٍ فِي الْأَرْضِ وَ لا في أَنْفُسِكُمْ إِلاَّ في كِتابٍ مِنْ قَبْلِ أَنْ نَبْرَأَها إِنَّ ذلِكَ عَلَي اللَّهِ يَسيرٌ؛
هيچ مصيبتي (ناخواسته) در زمين و نه در وجود شما روي نميدهد مگر اين كه همه آن ها قبل از آن كه زمين را بيافرينيم در لوح محفوظ ثبت است و اين امر براي خدا آسان است».
⚜هر كه در اين بزم مقربتر است
⚜جام بلا بيشترش مي دهند
اين ابتلائات الهي، وسيلهاي است جهت آزمايش و امتحان انسانها،تا ماهيت و جوهر حقيقي خويش را آشكار سازند، نيز براي پرورش و تكامل جانها است.
🔅« وَ لَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرينَ؛
قطعاً همه شما را با چيزي از ترس، گرسنگي، و كاهشي در مال ها و جان ها و ميوهها، آزمايش ميكنيم و بشارت ده به استقامتكنندگان».
🔺البته هر چند ظاهر آيه عام است و همه گرفتاريها را در بر ميگيرد، ولي مثل خيلي از آيات قرآن مجيد داراي استثنائاتي است؛
مانند: بلا ها و مشكلاتي كه براي پيامبران و ائمه و اولياء و مؤمنان واقعي به وجود مي آيد، زيرا با اين كه گناه نكردهاند، ولي به خاطر آزمايش يا ترفيع درجه به گرفتاري مبتلا ميشوند، ولي ميتوان گفت:
💢بيشتر مصيبتها و ناراحتيها معلول گناه است.
🌐 منبع و مطالعه بیشتر
💡@p_eteghaadi
سوال ۲۶۱
❓متن پیام:
سلام
پیامبر در معراج بهشت و جهنم برزخی رو دیدن یا بهشت و جهنم واقعی را؟
✅ پاسخ:
آنچه به صورت اجمالی میتوان گفت این است که #معراج پیامبر(صلی علیه و آله) هم جسمانی است و هم روحانی.
🔻در اینجا چند توضیح و تفسیر در مورد مشاهده بهشت و جهنم را در معراج بیان میکنیم:
1⃣ بهشت و جهنم مشهود پیامبر (صلی علیه و آله) در حادثه معراج بهشت و جهنم واقعی نبوده، بلکه نمادین و تمثال آن بوده است.
❗️به بیان دیگر، منظور از مشاهده اهل بهشت و دوزخ، مشاهده صفات بهشتیان و دوزخیان است.
2⃣ مقصود از بهشت و جهنم در مسئلهی معراج بهشت و جهنم برزخی است، نه آخرتی و قیامتی.
❗️در تفسیر نمونه چنین آمده است:
«گاه گفتهاند [جنت] به معناى بهشت برزخى است که ارواح شهداء و مؤمنان موقتاً به آنجا مىروند. تفسیر اخیر از همه مناسبتر به نظر مىرسد، و از امورى که به روشنى بر آن گواهى مىدهد این است که در بسیارى از روایات معراج آمده است که پیامبر(صلی علیه و آله) عدهاى را در این بهشت متنعم دید، در حالىکه مىدانیم هیچکس در بهشت جاویدان قبل از روز قیامت وارد نمىشود؛
🔅زیرا آیات قرآن به خوبى دلالت دارد که پرهیزگاران در قیامت بعد از محاسبه، وارد بهشت مىشوند، نه بلافاصله بعد از مرگ، و ارواح شهداء نیز در بهشت برزخى قرار دارند؛ زیرا آنها نیز قبل از قیام قیامت وارد بهشت جاویدان نمىشوند».
🌐 منبع و مطالعه بیشتر
💡@p_eteghaadi
سوال ۲۷۰
❓متن پیام:
سلام
وقت بخیر
ائمه در گرفتاری ها به چه کسی متوسل میشدند؟
✅ پاسخ:
خداوند در قرآن ميفرمايد:
« يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ ابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسِيلَةَ وَ جاهِدُوا فِي سَبِيلِهِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ »؛
اي كساني كه ايمان آوردهايد پرهيزگاري پيشه كنيد و وسيلهاي براي تقرب به خدا انتخاب نمائيد و در راه او جهاد كنيد باشد كه رستگار شويد.
🔺بنابراين طبق اين آيه شريفه پيامبر اسلام(صلی علیه و آله)هم به ذات خداوند متوسل مي شدند و از طريق وسيله قرار دادن امور فوق به خداوند تقرب ميجستند.
در روايتي كه از ابن مسعود نقل شده پيامبر اسلام (صلی علیه و آله) براي آمرزش گناهان امتش به خداوند را به حضرت علي(علیه السلام) قسم مي دهد:
«...فَخَرَجْتُ حَتَّي أُخْبِرَ رَسُولَ اللَّهِ (ص)فَرَأَيْتُهُ يُصَلِّي وَ هُوَ يَقُولُ: اللَّهُمَّ بِحَقِّ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عَبْدِكَ اغْفِرْ لِلْخَاطِئِينَ مِنْ أُمَّتِي...»؛
خارج شدم تا اينكه رسول خدا را ديدم كه نماز مي خواند و در حال نماز مي فرمود خدايا به حق علي بن ابيطالب بنده تو خطاكاران از امت من را ببخش.
🌐 منبع و مطالعه بیشتر
💡@p_eteghaadi
سوال ۲۷۷
❓متن پیام:
سلام.اینکه میگن «خَلَقَ اللَّهُ تَعَالَى الْأَشْیَاءَ کُلَّهَا لَا مِنْ شَیْء» منظور چیه؟! چطور میشه از هیچ چیز خلقت شده باشه؟!
✅ پاسخ:
یکی از سؤالاتی که از دیر باز در مباحث توحیدی مطرح بوده، این است که آیا خداوند جهان هستی را از چیزی آفریده یا از هیچ؟
🤔به تعبیر فنیتر آیا خداوند، جهان را من «شیء» خلق کرده، یا من «لا شیء» و عدم؟
⁉️ مشکل آنجا است که به هر کدام از این دو احتمال، انتقاداتی وارد شده و راه سومی هم وجود ندارد.
1⃣ اگر خداوند، جهان را از «شیء» و چیزی خلق کرده باشد، لازم میآید که قبل آفرینش، چیزی وجود داشته باشد که بینیاز از خداوند است و لازم میآید که آن ماده اولیه، قدیم ذاتی باشد که این با اعتقاد به نیازمندی همه چیزها به خدا ناسازگار است.
2⃣ اگر خداوند جهان را از هیچ، یعنی عدم و «لا شیء» خلق کرده باشد، مشکلش این است که «هیچ» نمیتواند منشأ وجود گردد.
🌀از طرفی «خلق من شیء» و «خلق من لا شیء» دو نقیض هستند و میدانیم که در رابطه نقیضین، احتمال سومی وجود نخواهد داشت.
🔆از این رو برای شرح ماجرای آفرینش باید گفت:
1. خلقت اشیاء از عدم و «لا شیء» با این نگاه امکان پذیر است که بگوییم مقصود آموزههای اسلامی آن است که عالم، بلکه تمام اسما و صفات خداوند در رتبه ذات خدا مستهلک در ذات الهی هستند و در آنجا هیچ اسم، رسم، تمایز و صفتی وجود ندارد؛
به این جهت عالم (با ویژگی خاص) از عدم خلق شده است؛
یعنی در مرتبه ذات معدوم بود. که در اینجا قبلیت زمانی منظور نیست، بلکه قبلیت رتبه و مرتبه مقصود است.
2. در برخی روایات اهلبیت(ع) ماجرای آفرینش با ظرافتی بیان شده که خشک کننده ریشه شبهه و اشکال در معارف توحیدی است.
🔅توضیح اینکه اهلبیت(ع) در تبیین چگونگی خلقت جهان توسط خداوند متعال فرمودند که خداوند اشیاء را از چیز دیگری خلق نکرده است(لا من شیء) و نه آنکه از ناچیز خلق کرده باشد(من لا شیء)!
❗️👌🏻دقت و ظرافت موجود در این تعبیر، آن است که خداوند متعال، جهان را نه از چیز و مادهای خلق کرده تا بینیازی شیء از خدا و قدیم بودن ماده اولیه لازم آید، و نه از هیچ، خلق کرده تا خلق از عدم لازم آید؛
بلکه واقعیت آن است که خداوند بدون اینکه از چیزی خارج از وجود خودش بهره گیرد جهان را خلق کرده است.
📌البته تمام آنچه گفته شد مرتبط با خلقت ابتدایی جهان است؛
اما در خلقت موجودات بعدی روشن است که از مواد اولیه دیگری استفاده شده است؛ لذا مقصود این نیست که مثلاً لیوان یا بقیه موجودات فعلی از لا شئ خلق شدهاند.
🌐 منبع و مطالعه بیشتر
💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙بیانات آیت الله العظمی جوادی آملی در رابطه با اهميت اشک شبانه
🌺کانال عرفان 👇
http://eitaa.com/joinchat/2136997888Cc9e7f3d280
رسول خدا صلي الله عليه و آله :
شعيب عليه السلام از دوستى خداى عز و جل چندان گريست كه نابينا شد . پس خداوند ، بينايى اش را به او بازگرداند . باز چندان گريست تا آن كه نابينا شد . پس خداوند ، بينايى اش را به او بازگرداند . باز چندان گريست كه نابينا شد . پس خداوند ، بينايى اش را به او بازگرداند . در مرتبه چهارم ، خداوند به او وحى كرد : «اى شعيب ! اين كار را تا كى مى خواهى همچنان تكرار كنى ؟ اگر اين كارت از ترس دوزخ است ، آن را از تو بازداشتم و اگر از اشتياق به بهشت است ، آن را بر تو روا ساختم» . شعيب گفت : بارالها و سرورا ! تو خود مى دانى كه از ترس دوزخت و يا از سرِ اشتياق به بهشتت گريه نمى كنم ؛ ليكن دوستى تو با قلبم پيوند خورده است . از اين رو ، تاب صبورى ندارم تا تو را ببينم . پس خداوند عز و جل ، به او وحى كرد : «هان ! حال كه كارت به اين سبب است ، به زودى موسى بن عمران ، هم سخنِ خود را به خدمت تو درخواهم آورد» .
علل الشرايع : 57 / 1 عن أنس ، إرشاد القلوب : 171
🌺کانال عرفان 👇
http://eitaa.com/joinchat/2136997888Cc9e7f3d280
7.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سوال ۲۷۹
❓متن پیام:
باسلام و تشکر از کانال خوبتون. این فرضیه که روح تمام انسان ها در عالم ذر یکدیگر را ملاقات کردند تا چه حد مورد اعتماده؟ عالم ذر همان جهان السته؟ آیهی ۱۷۲ سوره اعراف به پدیدار شدن تمام فرزندان حضرت آدم از صلب ایشون و شهادت دادن به حقانیت رب اشاره کرده. آیا این ماجرا در جهان الست اتفاق افتاده؟ امکان به یاد آوردن جهان الست یا همون عالم ذر وجود داره؟ و آیا جهان الست و عالم ذر دو جهان جدا از هم هستند یا هردو به یک جهان اشاره دارند؟
✅ پاسخ:
عَهد اَلَسْت یا اَلَسْت، به عهد و پیمانی اشاره دارد که خداوند در #عالم_ذرّ از همه آدمیان گرفته است. این اصطلاح برگرفته شده از تعبیر قرآنی
«اَلَسْتُ بِرَبِّکمْ؛ آیا من پروردگار شما نیستم؟» است.
براساس آیات قرآن، خداوند در یک زمان از فرزندان آدم نسبت به ربوبیت خود اقرار گرفته است.
✅ پاسخ از حجتالاسلام محمدی شاهرودی
💡@p_eteghaadi
8.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ 🎬 #استاد_شجاعی
※ من خدا رو دوست دارم،
ولی یه عالمه فاصله بین خودم و خدا حس میکنم!
دلم میخواد دوستم داشته باشه،
بهم فکر کنه،
براش ویژه باشم،
اما هیچ وقت نتونستم ....
🌐 آپارات | یوتیوب
@ostad_shojae