eitaa logo
از ازل تا قیامت
299 دنبال‌کننده
129 عکس
132 ویدیو
1 فایل
بررسی عوالم شش گانهٔ خلقت آدمی
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺🌺🌺🌺🌺 🌴فقط یه دقیقه وقت بزار برا امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف🌴 🍀بسم الله الرحمن الرحیم 🌺إِلَهِي عَظُمَ الْبَلاءُ وَ بَرِحَ الْخَفَاءُ وَ انْكَشَفَ الْغِطَاءُ وَ انْقَطَعَ الرَّجَاءُ وَ ضَاقَتِ الْأَرْضُ وَ مُنِعَتِ السَّمَاءُ وَ أَنْتَ الْمُسْتَعَانُ وَ إِلَيْكَ الْمُشْتَكَى وَ عَلَيْكَ الْمُعَوَّلُ فِي الشِّدَّةِ وَ الرَّخَاءِ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ أُولِي الْأَمْرِ الَّذِينَ فَرَضْتَ عَلَيْنَا طَاعَتَهُمْ وَ عَرَّفْتَنَا بِذَلِكَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنَّا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عَاجِلاً قَرِيباً كَلَمْحِ الْبَصَرِ أَوْ هُوَ أَقْرَبُ يَا مُحَمَّدُ يَا عَلِيُّ يَا عَلِيُّ يَا مُحَمَّدُ اكْفِيَانِي فَإِنَّكُمَا كَافِيَانِ وَ انْصُرَانِي فَإِنَّكُمَا نَاصِرَانِ يَا مَوْلانَا يَا صَاحِبَ الزَّمَانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ أَدْرِكْنِي أَدْرِكْنِي أَدْرِكْنِي السَّاعَةَ السَّاعَةَ السَّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِينَ🌺 🌺🌿🌺🌿🌺🌿🌺 @barzakh_ghiyamat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺🌺🌺🌺🌺 🌴ﺍﻣﺎ ﭼﻨﺪ ﮔﺮﻭﻩ ﺳﺆﺍﻝ ﻗﺒﺮ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ🌴 🍁 ﺩﺳﺘﻪ ﺍﻭﻝ ﻳﻚ ﺩﺳﺘﻪ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﺍﺟﻞ ﻭ ﻣﻘﺎﻣﺸﺎﻥ ﺑﺎﻟﺎﺗﺮ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺁﻥ‌ﻫﺎ ﺷﻮﺩ، ﻣﺜﻞ ، ﺍﻧﺒﻴﺎ ﻭ ﺍﻭﻟﻴﺎﻱ ﺍﻟﻬﻲ ﻛﻪ ﺍﻣﺘﺤﺎﻥ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻭ ﻋﻤﻞ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﻭﺟﻪ ﺩﺭ ﺩﻧﻴﺎ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﻭ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﺍﺻﻠﺎً ﻣﻴﺰﺍﻥ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺷﺪﻩ ﺍﻧﺪ ﻭ ﻣﻌﻨﺎ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﺍﺯ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺑﭙﺮﺳﻨﺪ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺕ ﻛﻴﺴﺖ؟ ﺍﻣﺎﻣﺖ ﻛﻴﺴﺖ؟ ﻛﺘﺎﺏ ﻭ ﺩﻳﻨﺖ ﭼﻴﺴﺖ؟ ﻳﺎ ﻣﺜﻞ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩه ﭘﺒﺎﻣﺒﺮ ﺍﻛﺮﻡ (ﺹ) «ﻟﻢْ ﻳُﻔْﺘَﻦْ ﻓﻲ ﻗَﺒْﺮِﻩِ؛ ﺩﺭ ﻗﺒﺮ ﺍﺯ ﺍﻭ ﺳﺆﺍﻝ ﻧﻤﻲ ﺷﻮﺩ. » ﻭﻗﺘﻲ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﭘﺮﺳﻴﺪﻧﺪ: «ﻣَﺎ ﺑَﺎﻝُ ﺍﻟﻤُﺆْﻣِﻨِﻴﻦَ ﻳُﻔْﺘَﻨُﻮﻥ ﻓِﻲ ﻗُﺒُﻮﺭِﻫِﻢُ ﺇِﻟﱠﱠﺎ ﺍﻟﺸﱠﱠﻬِﻴﺪَ؛ ﭼﺮﺍ ﻫﻤﻪ ﺍﻣﺘﺤﺎﻥ ﻭ ﺁﺯﻣﺎﻳﺶ ﻭ ﭘﺮﺳﺶ ﻗﺒﺮ ﺩﺍﺭﻧﺪ، ﺟﺰ ؟ » ﻓﺮﻣﻮﺩ: «ﻛﻔﻰ ﺑِﺒَﺎﺭِﻗَﺔِ ﺍﻟﺴﱡﱡﻴﻮﻑِ ﻋﻠﻰ ﺭَﺃْﺳِﻪِ ﻓِﺘْﻨَﺔً؛ ﺷﻬﻴﺪ ﺩﺭ ﺯﻳﺮ ﺑﺮﻕ ﻛﻪ ﺑﺎﻟﺎﻱ ﺳﺮﺵ ﺑﻮﺩ، ﺁﺯﻣﺎﻳﺶ ﻭ ﺍﻣﺘﺤﺎﻧﺶ ﺭﺍ ﭘﺲ ﺩﺍﺩﻩ ﻭ ﺩﻳﮕﺮ ﻧﻴﺎﺯﻱ ﺑﻪ ﭘﺮﺳﺶ ﻭ ﺁﺯﻣﺎﻳﺶ ﻧﺪﺍﺭﺩ. » منبع: از احتضار تا عالم قبر ، حجت الاسلام مسعود عالی 🌺🌿🌺🌿🌺🌿🌺 @barzakh_ghiyamat
🌺🌺🌺🌺🌺 🌴اما چند گروه سؤال قبر ندارند🌴 🍁 ﺩسته ﺩﻭﻡ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﺩﻭﻥ ﻭ ﭘﺎﻳﻴﻦ ﺗﺮ ﻭ ﻛﻤﺘﺮ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﻣﻮﺭﺩ ﺳﺆﺍﻝ ﻗﺮﺍﺭ ﺑﮕﻴﺮﻧﺪ. ﻣﺜﻞ ﻫﺎ، ﻳﺎ ﺩﻳﻮﺍﻧﻪ‌ﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺩﻧﻴﺎ ﻣﻲ‌ﺭﻭﻧﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺗﻌﺒﻴﺮ ﻛﺎﻣﻞ ﺗﺮ ﻓﻜﺮﻱ ﻭ ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺩﻧﻴﺎ ﻧﻪ ﻣﻮﺿﻊ ﺩﻳﻨﻲ ﻭ ﺍﻋﺘﻘﺎﺩﻱ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ ﻭ ﻧﻪ ﺿﺪﺩﻳﻨﻲ ﻭ ﺍﺻﻠﺎً ﺑﻪ ﺣﺪ ﺭﺷﺪ ﻭ ﺁﮔﺎﻫﻲ ﻧﺮﺳﻴﺪﻩ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﺗﺎ ﻣﻮﺿﻊ ﺑﮕﻴﺮﻧﺪ ﻭ ﻳﺎ ﺩﺳﺘﺮﺳﻲ ﺑﻪ ﺣﻖ ﻧﺪﺍﺷﺘﻪ ﻭ ﻋﺎﺟﺰ ﺍﺯ ﺗﺸﺨﻴﺺ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﻧﺪ. ﻭ ﺑﻪ ﺗﻌﺒﻴﺮ ﻗﺮﺁﻥ: ﺇِﻟﱠﱠﺎ ﺍﻟْﻤُﺴْﺘَﻀْﻌَﻔﻴﻦَ ﻣِﻦَ ﺍﻟﺮﱢﱢﺟﺎل و ﺍﻟﻨﱢﱢﺴﺎﺀِ ﻭَ ﺍﻟْﻮِﻟْﺪﺍﻥِ ﻟﺎ ﻳَﺴْﺘَﻄﻴﻌُﻮﻥَ ﺣﻴﻠَﺔً ﻭَ ﻟﺎ ﻳَﻬْﺘَﺪُﻭﻥَ ﺳَﺒﻴﻠﺎً؛ ﻣﮕﺮ ﺁﻥ ﺍﺯ ﻣﺮﺩﺍﻥ ﻭ ﺯﻧﺎﻥ ﻭ ﻛﻮﺩﻛﺎﻥ ﻛﻪ ﻧﺎﺗﻮﺍﻥ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﻭ ﮔﺮﻳﺰ ﻭ ﭼﺎﺭﻩ ﺍﻯ ﺑﺮﺍﻳﺸﺎﻥ ﻣﻴﺴّﺮ ﻧﺒﻮﺩ ﻭ ﺭﺍﻫﻰ (ﺑﻪ ﻧﺠﺎﺕ ﺧﻮﺩ) ﻧﻤﻰ ﻳﺎﻓﺘﻨﺪ. ﺍﻳﻦ‌ﻫﺎ ﻫﻢ ﻗﺒﺮ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ «ﻳَﻠﻬﻮﻥَ ﻋَﻨﻬُﻢ؛ﻭﺍﻧﻬﺎﺩﻩ ﻣﻲ‌ﺷﻮﻧﺪ. » ﻭ ﻣﻮﺭﺩ ﺑﻪ ﻣﻮﺭﺩ، ﺑﺴﺘﻪ ﺑﻪ ﺑﺮﺁﻳﻨﺪ ﺷﺨﺼﻴﺘﻲ ﺷﺎﻥ، ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺑﺎ ﺁﻥ ﻫﺎﺑﺮﺧﻮﺭﺩ ﻣﻲ‌ﻛﻨﺪ. ﻭَ ﺁﺧَﺮُﻭﻥَ ﻣُﺮْﺟَﻮْﻥَ ﻟِﺄﻣْﺮِ ﺍﻟﻠﻪِ ﺇِﻣﱠﱠﺎ ﻳﻌَﺬﱢﱢﺑُﻬُﻢْ ﻭَ ﺇِﻣﱠﱠﺎ ﻳﺘُﻮﺏُ ﻋَﻠَﻴﻬِﻢ؛ ﻭ ﺑﺮﺧﻲ ﺩﻳﮕﺮ (ﺍﺯ ﮔﻨﻬﻜﺎﺭﺍﻥ) ﺁﻥ‌ﻫﺎﻳﻲ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﻛﺎﺭﺷﺎﻥ ﺑﺮ ﻣﺸﻴﺖ ﺧﺪﺍ ﻣﻮﻗﻮﻑ ﺍﺳﺖ؛ ﻳﺎ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﻛﻨﺪ ﻭ ﻳﺎ ﺍﺯ ﮔﻨﺎﻫﺎﻧﺸﺎﻥ ﺩﺭﮔﺬﺭﺩ. منبع: از احتضار تا عالم قبر ، حجت الاسلام مسعود عالی 🌺🌿🌺🌿🌺🌿🌺 @barzakh_ghiyamat
🌺🌺🌺🌺🌺 🌴اما چند گروه سؤال قبر ندارند🌴 🍁ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺁﻧﭽﻪ ﺍﺯ ﻣﺒﺎﻧﻲ ﻛﻠﺎﻣﻲ ﺑﺮﻣﻲ ﺁﻳﺪ، ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻛﺴﻲ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺣﺠﺖ ﺑﺮ ﺍﻭ ﺗﻤﺎﻡ ﻧﺸﺪﻩ ﻋﺬﺍﺏ ﻧﻤﻲ ﻛﻨﺪ. ﻭ ﻫﻢ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﺣﺠﺖ ﺑﺮ ﺁﻥ‌ﻫﺎ ﺗﻤﺎﻡ ﻧﺸﺪﻩ ﻭ ﺟﺎﻫﻞ ﻭ ﻋﻨﺎﺩ ﻭ ﻟﺠﺎﺟﺘﻲ ﺑﺎ ﺣﻖ ﻧﺪﺍﺷﺘﻪ ﺍﻧﺪ. ﻗﺎﻋﺪﺗﺎً ﺍﻳﻦ‌ﻫﺎ ﻣﺸﻤﻮﻝ ﻋﻔﻮ ﻭ ﺭﺣﻤﺖ ﻭﺍﻗﻊ ﻣﻲ‌ﺷﻮﻧﺪ، ﭼﻨﺎﻥ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺁیه ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﻣﺴﺘﻀﻌﻔﻴﻦ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﻓَﺄُﻭﻟﺌِﻚ ﻋَﺴَﻰ ﺍﻟﻠﻪُ ﺃﻥْ ﻳﻌْﻔُﻮَ ﻋَﻨْﻬُﻢْ ﻭَ ﻛﺎﻥَ ﺍﻟﻠﻪُ ﻋَﻔُﻮًّﺍ ﻏَﻔُﻮﺭﺍً؛ ﺁﻧﻬﺎ ﺍﻣﻴﺪﻭﺍﺭ ﺑﻪ ﻭ ﺑﺨﺸﺶ ﺧﺪﺍ ﺑﺎﺷﻨﺪ، ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﮔﻨﺎﻫﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﻣﻰ ﺑﺨﺸﺪ ﻭ ﺧﺪﺍ ﺑﺨﺸﻨﺪﻩ ﻭ ﺁﻣﺮﺯﻧﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ﻭ ﺁﻥ ﮔﺎﻩ ﺩﺭ ﻛﺎﻣﻞ ﻣﻲ‌ﺷﻮﻧﺪ ﻭ ﺳﭙﺲ ﭼﻪ ﺑﺴﺎ ﺩﺭ ﻣﺮﺍﺗﺒﻲ ﺍﺯ ، ﺑﺮﺍﺳﺎﺱ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺻﺎﻟﺤﻲ ﻛﻪ ﺭﻭﻱ ﻓﻄﺮﺕ ﻭ ﻋﻘﻞ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﻧﺪ، ﻗﺮﺍﺭ ﻣﻲ‌ﮔﻴﺮﻧﺪ. منبع: از احتضار تا عالم قبر ، حجت الاسلام مسعود عالی 🌺🌿🌺🌿🌺🌿🌺 @barzakh_ghiyamat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‍🌺🌺🌺🌺🌺 🍂از شعبان تا آخر ماه مبارك مناسب است كه يك دعای عهد را بخواند و ملتزم باشد. اين، يك نوع استقرار در محبت و مي ‏آورد. بعد از نماز دعاي عهد را انسان چهل روز ادامه بدهد. اين ديگر مي‏ ماند. بعد هم اگر برايش ملكه شد، ادامه بدهد؛ ولي از 18ـ 20 ماه تا آخر ماه 40 روز بدون فاصله می توان دعای عهد را ادامه داد. ‌ ‌ ‌ 🌺🌿🌺🌿🌺🌿🌺 @barzakh_ghiyamat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺🌺🌺🌺🌺 🌴 ﺷﻴﺦ ﻣﺎ، ﺷﻴﺦ ﺷﻤﺎ 🌴 🍁ﺍﺯ ﻣﺮﺣﻮﻡ ﻋﻠﺎﻣﻪ ﻃﺒﺎﻃﺒﺎﻳﻲ قضیه ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮﺟﻬﻲ ﻧﻘﻞ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ: ﺩﺭ ﻭﺍﻋﻈﻲ ﺑﻮﺩ ﺑﻬﻨﺎﻡ ﺳﻴﺪ ﺟﻮﺍﺩ ﻛﺮﺑﻠﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﺍﻳﺎﻡ ﺑﺮﺍﻱ ﺗﺒﻠﻴﻎ ﺑﻪ ﺍﻃﺮﺍﻑ ﻛﺮﺑﻠﺎ ﻣﻲ‌ﺭﻓﺖ. ﺩﺭ ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺍﻳﺎﻡ ﮔﺬﺭﺵ ﺑﻪ ﺭﻭﺳﺘﺎﻳﻲ ﺍﻓﺘﺎﺩ ﻛﻪ ﻫﻤﻪ ﻣﺬﻫﺐ ﺑﻮﺩﻧﺪ. ﺩﺭ ﺁﻧﺠﺎ ﺑﻪ ﭘﻴﺮﻣﺮﺩﻱ ﺑﺎ ﻣﺤﺎﺳﻦ ﺳﻔﻴﺪ ﻭ ﻧﻮﺭﺍﻧﻲ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩ ﻛﺮﺩ ﻛﻪ ﻣﺘﻮﺟﻪ ﺷﺪ ﺳﻨّﻲ ﺍﺳﺖ، ﻭﻟﻲ ﻣﺮﺩ ﺳﺎﺩﻩ ﺩﻝ ﻭ ﭘﺎﻙ ﺿﻤﻴﺮﻱ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺁﺷﻨﺎ ﻧﺒﻮﺩﻧﺶ ﺑﺎ ﻋﻘﺎﻳﺪ ﺣﻘﻪ ﺍﺯ ﺑﺎﺏ ﺑﻮﺩﻥ ﺍﻭﺳﺖ، ﻧﻪ ﻋﻨﺎﺩ ﻭ ﻟﺠﺎﺝ. ﻛﻢ ﻛﻢ ﺑﺎﺏ ﺭﻓﺎﻗﺖ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺍﻭ ﺑﺎﺯ ﻛﺮﺩ ﺗﺎ ﺍﻳﻦ ﻛﻪ ﺭﻭﺯﻱ ﻭﻗﺘﻲ ﺑﺎ ﻫﻢ ﺻﺤﺒﺖ ﻣﻲ‌ﻛﺮﺩﻧﺪ، ﺍﺯ ﺁﻥ ﭘﻴﺮﻣﺮﺩ ﭘﺮﺳﻴﺪ: ﺷﻤﺎ ﻛﻴﺴﺖ؟ (ﺷﻴﺦ ﺩﺭ ﻧﺰﺩ ﻋﺮﺏ ﻫﺎﻳﻌﻨﻲ ﺑﺰﺭﮒ ﻗﺒﻴﻠﻪ. ) 🍂ﭘﻴﺮﻣﺮﺩ ﺩﺭ ﭘﺎﺳﺦ ﮔﻔﺖ: ﺷﻴﺦ ﻣﺎ ﻣﺮﺩ ﻗﺪﺭﺗﻤﻨﺪﻱ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﭼﻨﺪﻳﻦ ﻣﻬﻤﺎﻧﺴﺮﺍ ﻭ ﭼﻘﺪﺭ ﮔﻮﺳﻔﻨﺪ ﻭ ﺷﺘﺮ ﻭ ﺧﺪﻡ ﻭ ﺣﺸﻢ ﺩﺍﺭﺩ. 🍃ﺁﻥ ﭘﻴﺮﻣﺮﺩ ﺍﺯ ﺳﻴﺪﺟﻮﺍﺩ ﭘﺮﺳﻴﺪ: ﺷﻴﺦ ﺷﻤﺎ ﻛﻴﺴﺖ؟ ﮔﻔﺖ: ﺷﻴﺦ ﻣﺎ ﻳﻚ ﺁﻗﺎﻳﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻫﺮ ﻛﺲ ﻫﺮ ﺣﺎﺟﺘﻲ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ، ﺑﺮﺁﻭﺭﺩﻩ ﻣﻲ‌ﻛﻨﺪ. ﺍﮔﺮ ﺗﻮ ﺩﺭ ﻋﺎﻟﻢ ﺑﺎﺷﻲ ﻭ ﺍﻭ ﺩﺭ ﻋﺎﻟﻢ، ﻳﺎ ﺑﻪ ﻋﻜﺲ، ﻭﻗﺘﻲ ﭘﺮﻳﺸﺎﻧﻲ ﻭ ﮔﺮﻓﺘﺎﺭﻱ ﺑﺮﺍﻳﺖ ﭘﻴﺶ ﺁﻣﺪ، ﻫﻤﻴﻦ ﻛﻪ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺻﺪﺍ ﻛﻨﻲ، ﺑﻪ ﻓﺮﻳﺎﺩﺕ ﻣﻲ‌ﺭﺳﺪ ﻭ ﻣﺸﻜﻞ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺭﻓﻊ ﻣﻲ‌ﻛﻨﺪ. ﭘﻴﺮﻣﺮﺩ ﮔﻔﺖ: ﻋﺠﺐ ﺷﻴﺨﻲ ﺩﺍﺭﻳﺪ. ﺍﻳﻦ ﺧﻴﻠﻲ ﺧﻮﺏ ﺍﺳﺖ، ﻧﺎﻣﺶ ﭼﻴﺴﺖ؟ ﺳﻴﺪﺟﻮﺍﺩ ﮔﻔﺖ: ﺷﻴﺦ ، ﻭ ﺩﻳﮕﺮ ﺗﻮﺿﻴﺤﻲ ﻧﺪﺍﺩ. ﺩﺭ ﺁﻥ ﺍﻳﺎﻡ ﻓﺮﺻﺖ ﺩﻳﮕﺮﻱ ﻧﺸﺪ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺁﻥ ﭘﻴﺮﻣﺮﺩ ﻣﺬﺍﻛﺮﺍﺕ ﺩﻳﮕﺮﻱ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ، ﻭﻟﻲ ﺍﻳﻦ ﭘﻴﺮﻣﺮﺩ ﺩﺭ ﺩﻟﺶ ﻋﻠﺎﻗﻪ ﺍﻱ ﺑﻪ ﺷﻴﺦ ﻋﻠﻲ ﭘﻴﺪﺍ ﺷﺪﻩ ﺑﻮﺩ. ادامه دارد.....🚶 منبع : از احتضار تا عالم قبر، حجت الاسلام مسعود عالی 🌺🌿🌺🌿🌺🌿🌺 @barzakh_ghiyamat
🌺🌺🌺🌺🌺 🌴 شیخ ما، شیخ شما 🌴 🍁 ﺁﻥ ﺍﻳﺎﻡ ﺗﺒﻠﻴﻎ ﺗﻤﺎﻡ ﺷﺪ ﻭ ﺳﻴﺪﺟﻮﺍﺩ ﺑﻪ ﻛﺮﺑﻠﺎ ﺑﺮﮔﺸﺖ. ﺗﺎ ﺍﻳﻦ ﻛﻪ ﭘﺲ ﺍﺯ ﻣﺪﺗﻲ ﺑﻪ ﻣﻨﺎﺳﺒﺘﻲ ﺩﻳﮕﺮ ﺭﺍﻫﻲ ﻫﻤﺎﻥ ﺭﻭﺳﺘﺎ ﺷﺪ ﻭ ﺑﺎ ﺧﻮﺩ ﮔﻔﺖ: ﺧﻮﺏ ﺍﺳﺖ ﻧﺸﺴﺖ ﺩﻳﮕﺮﻱ ﺑﺎ ﺁﻥ ﭘﻴﺮﻣﺮﺩ ﻛﻪ ﺳﻨﮓ ﺯﻳﺮﺑﻨﺎﻱ ﺗﺸﻴﻊ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻳﺶ ﮔﺬﺍﺷﺘﻴﻢ، ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻢ ﻭ ﺷﻴﺦ علی ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻭ ﻣﻌﺮﻓﻲ ﻛﻨﻴﻢ. ﻭﻗﺘﻲ ﺳﺮﺍﻍ ﺁﻥ ﭘﻴﺮﻣﺮﺩ ﺭﺍ ﮔﺮﻓﺖ، ﮔﻔﺘﻨﺪ: ﺍﻭ ﺍﺯ ﺩﻧﻴﺎ ﺭﻓﺖ. ﺳﻴﺪﺟﻮﺍﺩ ﺧﻴﻠﻲ ﻣﺘﺄﺛﺮ ﺷﺪ ﻛﻪ ﭼﺮﺍ ﺑﺎ ﺁﺷﻨﺎ ﻧﺸﺪﻩ ﻭ ﺍﺯ ﺩﻧﻴﺎ ﺭﻓﺖ، ﺑﺎ ﺍﻳﻦ ﻛﻪ ﺁﻣﺎﺩﮔﻲ ﺍﺵ ﺭﺍ ﺩﺍﺷﺖ ﻭ ﺍﻫﻞ ﻋﻨﺎﺩ ﻧﺒﻮﺩ. ﺑﻪ ﺩﻳﺪﻥ ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻧﺶ ﺭﻓﺖ ﻭ ﺑﻪ ﺁﻥ‌ﻫﺎ ﺗﺴﻠﻴﺖ ﮔﻔﺖ ﻭ ﺑﺮ ﺳﺮ ﻗﺒﺮ ﺁﻥ ﭘﻴﺮﻣﺮﺩ ﻫﻢ ﻓﺎﺗﺤﻪ ﺍﻱ ﺧﻮﺍﻧﺪ ﻭ ﺷﺐ ﺩﺭ ﻣﻨﺰﻝ ﻫﻤﺎﻥ ﭘﻴﺮﻣﺮﺩ ﻧﺰﺩ ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻧﺶ ﺑﻪ ﺍﺳﺘﺮﺍﺣﺖ ﭘﺮﺩﺍﺧﺖ. ﻣﻲ ﮔﻮﻳﺪ: ﺩﺭ ﺩﻳﺪﻡ ﻃﻮﻳﻠﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻳﻚ ﻃﺮﻑ ﺁﻥ ﻧﻴﻤﻜﺘﻲ ﺑﻠﻨﺪ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺩﺭ ﺭﻭﻱ ﺁﻥ ﺩﻭ ﻧﻔﺮ ﻧﺸﺴﺘﻪ ﺍﻧﺪ ﻭ ﺁﻥ ﭘﻴﺮﻣﺮﺩ ﺳﻨّﻲ ﻫﻢ ﺩﺭ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﺁﻥ ﻫﺎﺳﺖ. ﺍﻧﺘﻬﺎﻱ ﺩﺍﻟﺎﻥ ﻫﻢ ﺩﺭﻱ ﺷﻴﺸﻪ ﺍﻱ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﺯ ﭘﺸﺖ ﺁﻥ ﺑﺰﺭﮔﻲ ﺩﻳﺪﻩ ﻣﻲ‌ﺷﻮﺩ. ﺳﻠﺎﻡ ﻛﺮﺩﻡ ﻭ ﺍﺯ ﭘﻴﺮﻣﺮﺩ ﭘﺮﺳﻴﺪﻡ: ﺍﻳﻨﺠﺎ ﻛﺠﺎﺳﺖ؟ ﮔﻔﺖ: ﺍﻳﻨﺠﺎ ﻋﺎﻟﻢ ﻗﺒﺮ ﻭ ﻣﻦ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﺎﻏﻲ ﻛﻪ ﭘﺸﺖ ﺁﻥ ﺷﻴﺸﻪ ﺍﺳﺖ، ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﻣﻦ ﺍﺳﺖ. ﮔﻔﺘﻢ: ﭼﺮﺍ ﻧﺮﻓﺘﻲ ﺩﺭ ﺁﻥ؟ ﮔﻔﺖ: ﻫﻨﻮﺯ ﻭﻗﺘﺶ ﻧﺸﺪﻩ، ﺑﺎﻳﺪ ﺍﻳﻦ ﺩﺍﻟﺎﻥ ﻃﻲ ﺷﻮﺩ ﺗﺎ ﺑﺮﺳﻢ ﻭ ﺁﻥ ﻭﻗﺘﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﺩﻭ ﻣﺮﺍ ﺗﻌﻠﻴﻢ ﻭﻟﺎﻳﺖ ﻛﻨﻨﺪ. ﺑﻌﺪ ﮔﻔﺖ: ﺁﻗﺎ ﺳﻴﺪﺟﻮﺍﺩ، ﮔﻔﺘﻲ ﻭ ﻧﮕﻔﺘﻲ. ﻳﻌﻨﻲ ﮔﻔﺘﻲ ﺷﻴﺦ ﻣﺎ ﺷﻴﺦ ﻋﻠﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻓﺮﻳﺎﺩﺕ ﻣﻲ‌ﺭﺳﺪ، ﻭﻟﻲ ﻧﮕﻔﺘﻲ ﺍﻭ ﺣﻀﺮﺕ ﻋﻠﻲ ﺑﻦ ﺍﺑﻲ ﻃﺎﻟﺐ (علیه السلام) ﺍﺳﺖ. ﮔﻔﺘﻢ ﭼﻄﻮﺭ ﻣﮕﺮ؟ ﮔﻔﺖ: ﭘﺲ ﺍﺯ ﻣﺮﮒ ﻭﻗﺘﻲ ﻧﻜﻴﺮﻳﻦ ﺑﻪ ﺳﺮﺍﻏﻢ ﺁﻣﺪﻧﺪ ﻭ ﭘﺮﺳﻴﺪﻧﺪ: «ﻣَﻦْ ﺭَﺑﱡﱡﻚ ﻭَ ﻣَﻦْ ﻧَﺒﻴﱡﱡﻚ ﻭَ ﻣَﻦْ ﺍِﻣﺎﻣُﻚ؟ » ﭘﺎﺳﺨﻲ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺍﻳﻦ ﺳﺆﺍﻝ ﻧﺪﺍﺷﺘﻢ. ﻫﻤﻴﻦ ﻛﻪ ﺧﻮﺍﺳﺘﻨﺪ ﻋﺬﺍﺏ ﻛﻨﻨﺪ، ﻣﻦ ﻛﻪ ﺑﺴﻴﺎﺭ و ﺍﺿﻄﺮﺍﺏ ﺩﺍﺷﺘﻢ، ﻳﺎﺩ ﺷﻴﺦ ﺷﻤﺎ ﺍﻓﺘﺎﺩﻡ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻓﺮﻳﺎﺩ ﻣﻲ‌ﺭﺳﺪ. ﮔﻔﺘﻢ: ﻳﺎ ، ﺑﻪ ﻓﺮﻳﺎﺩﻡ ﺑﺮﺱ. ﻓﻮﺭﺍً ﺣﻀﺮﺕ ﻋﻠﻲ ﺑﻦ ﺍﺑﻲ ﻃﺎﻟﺐ (علیه السلام) ﺣﺎﺿﺮ ﺷﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺩﻭ ﻣﻠﻚ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺩﺳﺖ ﻧﮕﻪ ﺩﺍﺭﻳﺪ. ﺍﻭ ﻣﻌﺎﻧﺪ ﻧﻴﺴﺖ. ﺍﺯ ﺩﺷﻤﻨﺎﻥ ﻣﺎ ﻧﻴﺴﺖ. ﺁﻥ ﺩﻭ ﻣﻠﻚ ﺭﺍ ﺭﺩ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﺩﺳﺘﻮﺭ ﺩﺍﺩﻧﺪ ﺩﻭ ﻣﻠﻚ ﺩﻳﮕﺮ ﺑﻴﺎﻳﻨﺪ ﻭ ﻣﻦ ﺭﺍ ﻛﺎﻣﻞ ﻛﻨﻨﺪ. ﺍﻳﻦ ﺩﻭ ﻧﻔﺮﻱ ﻛﻪ ﺭﻭﻱ ﻧﻴﻤﻜﺖ ﻧﺸﺴﺘﻪ ﺍﻧﺪ، ﺩﻭ ﻓﺮﺷﺘﻪ ﺍﻱ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺍﻣﺮ ﺣﻀﺮﺕ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﻧﺪ ﺗﺎ ﻣﺮﺍ ﺗﻌﻠﻴﻢ ﻛﻨﻨﺪ ﻭ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺗﻜﻤﻴﻞ، ﻭﺍﺭﺩ ﺟﺎﻳﮕﺎﻩ ﺧﻮﺩﻡ، ﺩﺭ ﺁﻥ ﺑﺎﻍ ﺑﺎﺻﻔﺎ ﻣﻲ‌ﺷﻮﻡ. ﺍﻳﻦ ﻗﻀﻴﻪ ﺗﺄﻳﻴﺪﻱ ﺑﺮ ﻫﻤﺎﻥ ﻋﻔﻮ ﻭ ﺗﻜﻤﻴﻞ ﺩﺭ ﺑﺮﺯﺥ ﻣﻲ‌ﺑﺎﺷﺪ. منبع : از احتضار تا عالم قبر، حجت الاسلام مسعود عالی 🌺🌿🌺🌿🌺🌿🌺 @barzakh_ghiyamat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺🌺🌺🌺🌺 🌴تأیید اجتهاد شیخ انصاری توسّط امام زمان علیه‌السلام🌴 🍁 بعد از فوت مرحوم صاحب جواهر، آیةاللّه حاج شیخ محمّدحسن مردم به مرحوم شیخ (رضوان اللّه تعالی علیه) مراجعه کردند و از او رساله عملیّه خواستند. شیخ انصاری فرمود: «با بودن سیّد العلماء که از من اعلم است و در بابل زندگی می کند من رساله عملیّه ندارم و این عمل را انجام نمی دهم.» لذا خود شیخ انصاری نامه ای برای سیّد العلماء به بابل نوشت و از او خواست، که به نجف اشرف مشرّف شود و زعامت حوزه علمیّه شیعه را به عهده بگیرد. سیّد العلماء، در جواب نامه شیخ انصاری نوشت: «درست است من وقتی در نجف بودم و با شما مباحثه می کردم، از شما در فقه قویتر بودم، ولی چون مدّتها است که در بابل زندگی می کنم و جلسه بحثی ندارم و تارک شده ام شما را از خود اعلم می دانم، لذا باید مرجعیّت را خود شما قبول فرمائید.» با این حال شیخ انصاری فرمود: «من یقین به لیاقت خود برای این مقام ندارم، لذا اگر مولایم حضرت ولیّ عصر (ع) به من اجازه اجتهاد بدهند و مرا برای این مقام تعیین کنند، من آن را قبول خواهم کرد.» روزی معظّم له در مجلس درس نشسته بود و شاگردان هم اطرافش نشسته بودند، دیدند شخصی که آثار عظمت و جلال از قیافه اش ظاهر است وارد شد و شیخ انصاری به او احترام گذاشت. او در حضور طلاّب به شیخ انصاری رو کرد و فرمود: «نظر شما درباره زنی که شوهرش شده باشد، چیست؟» (این مسأله به خاطر آنکه مسخ در این امّت وجود ندارد در هیچ کتابی عنوان نشده است.) لذا شیخ انصاری عرض کرد: «چون در کتابها این بحث عنوان نشده من هم نمی توانم، جواب عرض کنم.» فرمود: «حالا بر فرض یک چنین کاری انجام شد و مردی مسخ گردید، زنش باید چه کند.» شیخ انصاری عرض کرد: «به نظر من اگر مرد به صورت مسخ شده باشد، زن باید عدّه بگیرد و بعد شوهر کند، چون مرد زنده است و روح دارد، ولی اگر شوهر به صورت درآمده باشد، باید زن عدّه بگیرد زیرا مرد به صورت مرده درآمده است.» 🍂آن آقا سه مرتبه فرمود: «انت المجتهد. انت المجتهد. انت المجتهد.» یعنی: «تو مجتهدی» و پس از این کلام آن آقا برخاست و از جلسه درس بیرون رفت. شیخ انصاری می دانست که او حضرت ولیّ عصر (ع) است و به او اجازه اجتهاد داده اند، لذا فوراً به شاگردان فرمود: «این آقا را دریابید.» شاگردان برخاستند هر چه گشتند کسی را ندیدند. لذا شیخ بعد از این جریان حاضر شد که رساله عملیّه اش را به مردم بدهد تا از او تقلید کنند. منبع: گنجینه دانشمندان 🌺🌿🌺🌿🌺🌿🌺 @barzakh_ghiyamat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺🌺🌺🌺🌺 🌴سوال قبر🌴 🍁ﭼﺮﺍ ﺑﺎ ﺍﻳﻦ ﻛﻪ ﻗﺒﺮ ﺳﺎﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺣﺘﻲ ﺍﺯ ﻗﺒﻞ ﻣﻲ‌ﺩﺍﻧﻴﻢ ﭼﻪ ﻣﻲ‌ﭘﺮﺳﻨﺪ ﻭ ﺑﻪ ﻗﻮﻝ ﻣﻌﺮﻭﻑ ﺳﺆﺍﻟﺎﺕ ﺳﺆﺍﻟﺎت لو ﺭﻓﺘﻪ ﺍﻱ ﺍﺳﺖ، ﺑﺎﺯ ﺑﺮﺧﻲ ﺩﺭ ﺟﻮﺍﺏ ﺩﺭﻣﺎﻧﺪﻩ ﻣﻲ‌ﺷﻮﻧﺪ؟ 🌺🌿🌺🌿🌺🌿🌺 @barzakh_ghiyamat
🌺🌺🌺🌺🌺 🌴سوال قبر🌴 🍁 ﭘﺎﺳﺨﮕﻮﻳﻲ ﺩﺭ ﺑﺮﺯﺥ ﺑﺎﻳﺪ ﮔﻔﺖ: ﺑﺮﺧﻠﺎﻑ ﻇﺎﻫﺮ ﻛﻪ ﺳﺆﺍﻟﺎﺕ ﺳﺎﺩﻩ ﺍی هستند، ﺑﺎﻳﺪ ﺑﺪﺍﻧﻴﻢ ﻣﺎ ﭼﻮﻥ ﺑﺎ ﺍﻣﺘﺤﺎﻥ‌ﻫﺎﻱ ﺩﻧﻴﺎﻳﻲ ﻭ ﺳﺆﺍﻟﺎﺕ ﺁﺯﻣﻮﻥ‌ﻫﺎﻱ ﺍﻳﻦ ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﻣﻲ‌ﻛﻨﻴﻢ، ﺑﻪ ﺧﻴﺎﻟﻤﺎﻥ ﺳﺎﺩﻩ ﺍﺳﺖ. ﺳﺆﺍﻟﺎﺕ ﺍﻣﺘﺤﺎﻧﻲ ﺩﺭ ﺩﻧﻴﺎ ﺍﺯ ﻭ ﻣﻌﻠﻮﻣﺎﺕ ﺫﻫﻨﻲ ﺍﺳﺖ. ﻟﺬﺍ ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﺧﻮﺏ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ﻳﺎﺩ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﻭ ﺩﺭ ﺫﻫﻦ ﺳﭙﺮﺩﻩ ﺟﻮﺍﺏ ﻣﻲ‌ﺩﻫﺪ. ﻣﺎ ﮔﻤﺎﻥ ﻣﻲ‌ﻛﻨﻴﻢ ﺳﺆﺍﻟﺎﺕ ﻋﺎﻟﻢ ﻫﻢ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﻗﺒﻴﻞ ﺫﻫﻨﻴﺎﺕ ﺍﺳﺖ. ﺟﻮﺍﺏ ﺍﻳﻦ‌ﻫﺎ ﻫﻢ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺫﻫﻨﻤﺎﻥ ﻫﺴﺖ، حتی یک ﭘﻨﺞ ﺳﺎﻟﻪ ﻫﻢ ﺩﺭ ﺫﻫﻨﺶ ﻫﺴﺖ. ﭘﺲ ﺭﺍﺣﺖ ﺍﺳﺖ. ﺍﻣﺎ ﺧﻴﺮ، ﺳﺆﺍﻟﺎﺕ ﻋﺎﻟﻢ ﻗﺒﺮ ﺍﺯ ﻣﺤﻔﻮﻇﺎﺕ ﻭ ﻣﻌﻠﻮﻣﺎﺕ ﺫﻫﻨﻲ ﻧﻴﺴﺖ. ﺑﺴﺘﻪ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﭼﻘﺪﺭ ﺩﺭ ﺟﺎﻧﺖ ﻭ ﻭ ﻗﻠﺒﺖ ﺭﺳﻮﺥ ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ﭼﻘﺪﺭ ﺁﻥ‌ﻫﺎ ﺭﺍ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻱ؟ ﻟﺬﺍ ﻣﺮﺣﻮﻡ ﻓﻴﺾ ﻛﺎﺷﺎﻧﻲ ﺩﺭ «ﻋﻠﻢ ﺍﻟﻴﻘﻴﻦ» ﺭﻭﺍﻳﺘﻲ ﻧﻘﻞ ﻛﺮﺩﻩ ﻛﻪ ﺑﺮﺧﻲ ﺩﺭ ﻗﺒﺮ ﺳﺎﻝ‌ﻫﺎﻱ ﻣﺘﻤﺎﻣﺪﻱ ﻭ ﺑﺮﺍﻳﺸﺎﻥ ﻣﻲ‌ﮔﺬﺭﺩ، ﺍﻣﺎ ﺍﺳﻢ ﻳﺎﺩﺷﺎﻥ ﻧﻤﻲ ﺁﻳﺪ؛ ﭼﻮﻥ ﺍﻋﺘﻘﺎﺩ ﺑﻪ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺩﺭ ﻗﻠﺒﺸﺎﻥ ﻧﻔﻮﺫ ﻧﻜﺮﺩﻩ ﺑﻮﺩ ﻭ ﺑﺎﻭﺭ ﻧﺪﺍﺷﺘﻨﺪ. ﺳﺆﺍلی که ﺍﻳﻦ ﺩﻭ ﻣﻠﻚ ﻣﻲ‌ﭘﺮﺳﻨﺪ، ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺑﺪﻥ ﻇﺎﻫﺮﻱ ﻭ ﺯﺑﺎﻥ ﮔﻮﺷﺘﻲ ﻧﻴﺴﺖ ﻛﻪ ﺑﺘﻮﺍﻥ ﺩﺭﻭﻍ ﮔﻔﺖ؛ ﻇﺎﻫﺮ ﻳﻚ ﺷﻜﻞ ﺑﺎﺷﺪ، ﺑﺎﻃﻦ ﻃﻮﺭ ﺩﻳﮕﺮ. بلکه هماﻥ ﻃﻮﺭ ﻛﻪ ﮔﻔﺘﻴﻢ، ﺩﻳﮕﺮ ﺑﺎ ﺍﻳﻦ ﺑﺪﻥ ﻇﺎﻫﺮی تا ﻛﺎﺭﻱ ﻧﻴﺴﺖ. ﺩﺭ ﺑﺮﺯﺥ ﻭ ﻗﺒﺮ ﺍﺯ ﺑﺎﻃﻦ ﻭ ﺟﺎﻧﻤﺎﻥ ﻣﻲ‌ﭘﺮﺳﻨﺪ ﻛﻪ ﺩﻳﮕﺮ ﺩﺭﻭﻍ ﻣﻌﻨﺎ ﻧﺪﺍﺭﺩ. منبع : از احتضار تا عالم قبر، حجت الاسلام مسعود عالی 🌺🌿🌺🌿🌺🌿🌺 @barzakh_ghiyamat
🌺🌺🌺🌺🌺 🌴سوال قبر🌴 🍁 ﺁﻧﺠﺎ ﻣﻲ‌ﭘﺮﺳﻨﺪ: «ﻣَﻦ ﺭَﺑﱡﻚ ﻭَ ﺍِﻟﻬُﻚ؟ »؛ﺁﻥ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺩﻧﻴﺎ ﺭﺏ ﻭ ﻣﺮﺑﻲ ﺗﻮ ﺑﻮﺩ، ﺁﻥ ﻛﻪ ﻣﻘﺼﺪ ﻭ ﻣﻘﺼﻮﺩ ﺗﻮ ﺑﻮﺩ ﻛﻴﺴﺖ؟ ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺩﻧﻴﺎ ﺗﺮﺑﻴﺘﺶ ﺑﺎ ﻫﻮﺍﻱ ﻧﻔﺲ ﺑﻮﺩﻩ، ﺑﺎ ﺣﺮﻑ‌ﻫﺎ ﻭ ﻓﺮﻳﺐ‌ﻫﺎﻱ ﺷﻴﻄﺎﻥ ﺑﻮﺩﻩ ﻣﻲ‌ﮔﻮﻳﺪ: «ﺷﻴﻄﺎﻥ». ﺁﻥ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺩﻧﻴﺎ ﻣﻘﺼﺪ ﻭ ﻣﻘﺼﻮﺩﺵ ﻫﻢّ ﻭ ﻏﻤﺶ ﺷﻜﻤﺶ ﺑﻮﺩﻩ، ﻣﻲ‌ﮔﻮﻳﺪ: « ». ﺁﻥ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺩﻧﻴﺎ ﻣﻘﺼﺪ ﻭ ﻣﻘﺼﻮﺩ ﻭ ﻫﻤّﻮ ﻏﻤﺶ ﻣﺎﻟﺶ ﺑﻮﺩﻩ: ﻣﻲ‌ﮔﻮﻳﺪ: « ». ﺁﻥ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺩﻧﻴﺎ ﻣﻘﺼﺪ ﻭ ﻣﻘﺼﻮﺩ ﻭ ﻫﻢّ ﻭ ﻏﻤﺶ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﺣﻘﺎ ﺁﻧﭽﻪ ﺍﺯ ﺩﺳﺘﻮﺭﺍﺕ ﺍﻟﻬﻲ ﺭﺍ ﻣﻲ‌ﺗﻮﺍﻧﺴﺘﻪ ﻋﻤﻞ ﻣﻲ‌ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ﺑﺎ ﺧﺪﺍ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﻛﺮﺩﻩ، ﻣﻲ‌ﮔﻮﻳﺪ: « ﺭﺑﻲ». ﺩﺭ ﺳﺆﺍﻝ ﺍﺯ ﺩﻳﻨﻲ ﻫﻢ ﻫﻤﻴﻦ ﻃﻮﺭ. ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ، ﺳﺆﺍﻝ ﻭ ﺟﻮﺍﺏ ﻣﺜﻞ ﻣﺴﺎﺑﻘﺎﺕ ﺩﻧﻴﺎﻳﻲ ﻧﻴﺴﺖ، ﺑﻠﻜﻪ ﻭﺍﻛﺎﻭﻱ ﺑﺎﻭﺭﻫﺎﻱ ﻗﻠﺒﻲ ﺍﺳﺖ. ﻟﺬﺍ ﺩﺭ ﺭﻭﺍﻳﺎت اﺯ ﺩﻭ ﻣﻠﻚ ﺑﻪ «ﻓﺘّﺎﻧﺎ ﺍﻟﻘﺒﺮ»ﺗﻌﺒﻴﺮ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ﻳﻌﻨﻲ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺁﺩﻡ‌ﻫﺎ ﺭﺍ ﻣﻲ‌ﺳﻨﺠﻨﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺻﺪ ﺍﻧﺴﺎﻥ‌ﻫﺎ ﺭﺍ ﻭﺍﻛﺎﻭﻱ ﻣﻲ‌ﻛﻨﻨﺪ ﻭ ﺧﺎﻟﺺ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻧﺎﺧﺎﻟﺺ ﺟﺪﺍ ﻣﻲ‌ﻛﻨﻨﺪ. ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﻛﻪ ﺭﻭﺷﻦ ﺷﺪ ﻗﺒﺮ ﺳﺎﺩﻩ ﻧﻴﺴﺖ ﻭ ﺩﺭ ﻭﺍﻗﻊ ﻳﻚ ﻧﻮﻉ ﻣﺤﻚ ﺯﺩﻥ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻭ ﺑﺎﻭﺭﻫﺎﺳﺖ، ﭼﻪ ﻛﻨﻴﻢ ﺗﺎ ﻛﻢ ﻧﻴﺎﻭﺭﻳﻢ ﻭ ﺩﺭﻣﺎﻧﺪﻩ ﻧﺸﻮﻳﻢ؟ منبع : از احتضار تا عالم قبر، حجت الاسلام مسعود عالی 🌺🌿🌺🌿🌺🌿🌺 @barzakh_ghiyamat
🌺🌺🌺🌺🌺 🌴سوال قبر🌴 🍁 ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻣﺎﺩﮔﻲ ﭘﺎﺳﺨﮕﻮﻳﻲ ﺩﺭ ﻗﺒﺮ ﻫﻤﺎﻥ ﻃﻮﺭﻱ ﻛﻪ ﻋﺮﺽ ﺷﺪ، ﺳﺆﺍﻝ ﻗﺒﺮ ﺳﺎﺩﻩ ﻧﻴﺴﺖ. ﻭﺍﻗﻌﺎً ﻟﺤﻈﺔ ﺣﺴﺎﺳﻲ ﺍﺳﺖ. ﺑﻴﺨﻮﺩ ﻧﻴﺴﺖ ﻛﻪ ﺍﻣﺎﻡ (ﻉ) ﻭﻗﺘﻲ ﺍﺣﻮﺍﻝ ﺑﺮﺯﺥ ﻭ ﺳﺆﺍﻝ ﺩﻭ ﻣﻠﻚ ﻭ ﺍﻣﺘﺤﺎﻥ ﺁﻥ‌ﻫﺎ ﺭﺍ ﺑﻴﺎﻥ ﻣﻲ‌ﻓﺮﻣﻮﺩ ﻣﻲ‌ﻛﺮﺩ. ﺯﻣﺎﻥ ﺳﺆﺍﻟﺎﺕ ﺑﺮﺯﺧﻲ ﻫﻤﺎﻥ ﺍﻭﻝ ﻭﺭﻭﺩ ﺑﻪ ﻗﺒﺮ ﺍﺳﺖ، ﻳﻌﻨﻲ ﻫﻨﮕﺎﻣﻲ ﻛﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻫﻨﻮﺯ ﺍﺯ ﻫﻮﻝ ﻭ ﻫﺮﺍﺱ ﻣﺮﮒ ﻭ ﻭ ﺣﺎﻟﺎﺕ ﺍﻭلیه ﺁﻥ ﮔﻴﺞ ﻭ ﻣﺘﺤﻴﺮ ﻭ ﻭﺣﺸﺖ ﺯﺩﻩ ﻭ ﻣﻀﻄﺮﺏ ﺍﺳﺖ. ﺍﻣﺎﻡ (ﻉ) ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ: ﻳُﺴْﺎَﻝُ ﻭَ ﻫُﻮَ ﻣَﻀْﻐُﻮﻁٌ؛ ﺍﺯ ﻣﻴﺖ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻓﺸﺎﺭ ﻭ ﺳﺨﺘﻲ ﻭ ﺑﺮﺯﺥ ﺍﺳﺖ ﺳﺆﺍﻝ ﻣﻲ‌ﺷﻮﺩ. ﺍﺯ ﻃﺮﻑ ﺩﻳﮕﺮ ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﺭﻭﺍﻳﺎﺕ، ﻭقتل دﻭ ﻣﻠﻚ ﻣﻲ‌ﺁﻳﻨﺪ، «ﺃﺻْﻮَﺍﺗُﻬُﻤَﺎ ﻛﺎﻟﺮﱠﻋْﺪِ ﺍﻟْﻘَﺎﺻِﻒ؛ ﺻﺪﺍﻱ ﺁﻥ‌ﻫﺎ ﻫﻤﺎﻧﻨﺪ ﺻﺪﺍﻱ ﻏﺮﺵ ﺭﻋﺪﺍﺳﺖ. » ﻛﻪ ﺩﻳﮕﺮ ﺑﺎ ﺍﻳﻦ ﻭﺿﻌﻴﺖ ﺍﺻﻠﺎً ﺫﻫﻦ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻛﺎﺭ ﻧﻤﻲ ﻛﻨﺪ ﻭ ﻓﻘﻂ ﻫﺮﭼﻪ ﺩﺭ ﻭ ﺍﻋﻤﺎﻕ ﺑﺎﻃﻦ ﻫﺴﺖ ﻧﻤﺎﻳﺎﻥ ﻣﻲ‌ﺷﻮﺩ. منبع : از احتضار تا عالم قبر ، حجت الاسلام مسعود 🌺🌿🌺🌿🌺🌿🌺 @barzakh_ghiyamat
🌺🌺🌺🌺🌺 🌴سوال قبر🌴 🍁 ﺍﺳﺘﺤﻜﺎﻡ ﻋﻘﻴﺪﻩ ﺍﮔﺮ ﺩﺭ ﺩﻝ ﻭ ﺟﺎﻥ ﻭ ﺑﺎﻭﺭ ﻭ ﺑﺎﻃﻨﻲ ﻛﺴﻲ ﺧﺪﺍ ﻭ ﺩﻳﻦ ﺑﻮﺩﻩ، ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﻭ ﺍﻣﺎﻡ ﺑﻮﺩﻩ، ﻭ ﺍﻋﻤﺎﻟﺶ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺩﻧﻴﺎ ﻃﺒﻖ ﺍﻋﺘﻘﺎﺩﺍﺗﺶ ﺗﻨﻈﻴﻢ ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ﺑﺎ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺁﻥ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺑﺎﻭﺭﻫﺎﻳﺶ ﺭﺍ ﺗﺜﺒﻴﺖ ﻛﺮﺩﻩ، ﺑﻪ ﻃﻮﺭﻱ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺩﻧﻴﺎ ﻫﻢ ﻭﻗﺘﻲ ﻏﺮﺵ ﺣﻮﺍﺩﺙ ﻭ ﺑﺤﺮﺍﻥ‌ﻫﺎﻱ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺑﻪ ﺳﻤﺘﺶ ﻣﻲ‌ﺁﻣﺪ، ﺑﺤﺮﺍﻥ ﻣﻌﻴﺸﺖ ﻭ ﻣﺴﺎﺋﻞ ﻣﺎﻟﻲ ﻭ ﺑﺤﺮﺍﻥ ، ﺑﺤﺮﺍﻥ ، ﺑﺤﺮﺍﻥ ، ﻓﺮﻳﺐ‌ﻫﺎﻱ ، ﺩﺭ ﺍﻣﻮﺍﺝ ﺍﻳﻦ‌ﻫﺎ ﻏﺮﻕ ﻧﺸﺪﻩ ﺑﻮﺩ ﻭ ﺑﺮ ﺍﻳﻤﺎﻧﺶ ﺍﺳﺘﻮﺍﺭ ﺑﻮﺩ، ﺩﺭ ﻗﺒﺮ ﻫﻢ ﺍﺳﺘﻮﺍﺭ ﺍﺳﺖ. ﻭﮔﺮﻧﻪ ﺁﻥ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺣﻮﺍﺩﺙ ﻭ ﻛﻮﺭﺍﻥ‌ﻫﺎﻱ ﺩﻧﻴﺎ ﺗﺎ ﻳﻚ ﺍﺗﻔﺎﻗﻲ ﻣﻲ‌ﺍﻓﺘﺎﺩ، ﺑﺎ ﺧﺪﺍ ﻭ ﺩﻳﻦ ﻗﻬﺮ ﻣﻲ‌ﻛﻨﺪ، ﺭﺍ ﻛﻨﺎﺭ ﻣﻲ‌ﮔﺬﺍﺭﺩ، ﺑﺎ ﻳﻚ ﺑﺎﻟﺎ ﻭ ﭘﺎﻳﻴﻦ ﺷﺪﻥ ﻣﺪ، ﺍﺯ ﺩﺳﺖ ﻣﻲ‌ﺩﻫﺪ، ﺑﺎ ﻳﻚ ﻧﮕﺎﻩ ﻭ ﻟﺒﺨﻨﺪ، دینش را می دهد و به سادگی دست از باورهایش بر می دارد. چطور در آن وانفساي عالم قبر ﺑﺮ ﺍﻋﺘﻘﺎﺩﺍﺗﺶ ﺑﺎﻗﻲ ﺑﻤﺎﻧﺪ؟ ﭘﺲ ﺟﻮﺍﺏ ﺩﺍﺩﻥ ﺑﻪ ﺳﺆﺍﻟﺎﺕ ﻗﺒﺮ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺷﻤﺎ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺩﻧﻴﺎ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺟﻮﺍﺏ ﺑﺤﺮﺍﻥ‌ﻫﺎ ﻭ ﺣﻮﺍﺩﺙ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺭﺍ ﻣﻲ‌ﺩﻫﻴﺪ؟ ﺑﺮ ﺍﻋﺘﻘﺎﺩﺍﺕ ﻭ ﺩﻳﻦ ﺛﺎﺑﺖ ﻗﺪﻣﻴﺪ، ﻳﺎ ﺧﻴﺮ؟ ﺁﻥ ﻛﻪ ﺍﻳﻨﺠﺎ ﻣﺤﻜﻢ ﺍﺳﺖ، ﺁﻧﺠﺎ ﻫﻢ ﻣﺤﻜﻢ ﺍﺳﺖ. ﺗﺮﺩﻳﺪ ﻧﻜﻨﻴﺪ. ﻭ ﺁﻥ ﻛﻪ ﺍﻳﻨﺠﺎﺳﺴﺖ ﺑﺎﺷﺪ، ﻣﻌﻠﻮﻡ ﻧﻴﺴﺖ ﺁﻧﺠﺎ ﺑﺘﻮﺍﻧﺪ ﺟﻮﺍﺑﮕﻮ ﺑﺎﺷﺪ. منبع: از احتضار تا عالم قبر، حجت الاسلام مسعود عالی 🌺🌿🌺🌿🌺🌿🌺 @barzakh_ghiyamat
🌺🌺🌺🌺🌺 🌴سوال قبر 🌴 🍁 ﻟﺬﺍ ﺍﻣﺎﻡ (ﻉ) ﺩﺭ ﺿﻤﻦ ﻣﻮﺍﻋﻈﺶ ﺩﺭ ﺭﻭﺯﻫﺎﻱ ﺟﻤﻌﻪ، ﺩﺭ ﻣﺴﺠﺪﺍﻟﻨﺒﻲ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺟﻮﺍﺏ ﺍﻣﺘﺤﺎﻧﺎﺕ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻗﺒﻞ ﺁﻣﺎﺩﻩ ﻛﻨﻴﺪ. ﺃﻟﺎَ ﻭَ ﺇِﻥﱠ ﺃﻭﱠﻝَ ﻣَﺎ ﻳَﺴْﺎﻟﺎﻧِﻚَ ﻋَﻦْ ﺭَﺑﱢﻚَ ﺍﻟﱠﺬِﻳﻜﻨْﺖَ ﺗَﻌْﺒُﺪُﻩُ... ﻓَﺨُﺬْ ﺣِﺬْﺭَﻙَ ﻭَ ﺍﻧْﻈُﺮْ ﻟِﻨَﻔْﺴِﻚَ ﻭَ ﺃﻋِﺪﱠ ﺍﻟْﺠَﻮَﺍﺏَ ﻗَﺒْﻞَ ﺍﻟِﺎﻣْﺘِﺤَﺎﻥِ ﻭَ ﺍﻟْﻤُﺴَﺎﺀَﻟَﺔِ ﻭَ ﺍﻟﺎَﺧْﺘِﺒَﺎﺭِ؛ﺁﮔﺎﻩ ﺑﺎﺷﻴﺪ ﻛﻪ ﻧﺨﺴﺘﻴﻦ ﭼﻴﺰﻱ ﻛﻪ ﺩﻭ ﻣﻠﻚ ﺍﺯ ﺗﻮ ﻣﻲ‌ﭘﺮﺳﻨﺪ، ﺍﺯ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﺗﻮﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻣﻲ‌ﭘﺮﺳﺘﻲ. ﺑﻪ ﻫﻮﺵ ﺑﺎﺵ ﻭ ﺑﻪ ﺧﻮﺩﺕ ﻓﻜﺮ ﻛﻦ ﻭ ﭘﺎﺳﺦ ﺭﺍ ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﺭﺳﻴﺪﻥ ﺍﻣﺘﺤﺎﻥ ﻭ ﭘﺮﺳﺶ ﻭ ﺧﺒﺮ ﮔﻴﺮﻱ ﻣﻬﻴﺎ ﻛﻦ. ﺁﻣﺎﺩﮔﻲ ﺍﺯ ﻗﺒﻞ ﻟﺎﺯﻡ ﺍﺳﺖ. ﻳﻌﻨﻲ ﺩﺭ ﻫﻤﻴﻦ ﺩﻧﻴﺎ ﺑﺎﻭﺭﻫﺎﻳﺖ ﺭﺍ ﻭ ﺍﻋﺘﻘﺎﺩﺍﺕ ﺭﺍ ﺛﺒﺖ ﻛﻦ. ﻣﺤﻜﻢ ﻛﺮﺩﻥ ﺍﻋﺘﻘﺎﺩﺍﺕ ﻭ ﺑﺎﻭﺭﻫﺎﻱ ﺻﺮﻓﺎً ﺑﺎ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻭ ﻛﻠﺎﺱ ﺭﻓﺘﻦ ﻭ ﺷﻨﻴﺪﻥ ﻧﻴﺴﺖ. ﺑﻠﻪ، ﺍﻳﻦ‌ﻫﺎ ﻟﺎﺯﻡ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻋﻘﻞ ﺭﺍ ﻗﺎﻧﻊ ﻣﻲ‌ﻛﻨﺪ ﻭ ﺍﻃﻠﺎﻋﺎﺕ ﺩﻳﻨﻲ ﺭﺍ ﺑﺎﻟﺎ ﻣﻲ‌ﺑﺮﺩ، ﻭﻟﻲ ﺁﻧﭽﻪ ﺩﻝ ﺭﺍ ﻗﺎﻧﻊ ﻣﻲ‌ﻛﻨﺪ ﻭ ﺑﺎﻭﺭﻫﺎ ﺭﺍ ﺩﺭﻋﻤﻖ ﺟﺎﻥ ﻧﻔﻮﺫ ﻣﻲ‌ﺩﻫﺪ، ﺑﺮ ﻃﺒﻖ ﺍﻋﺘﻘﺎﺩﺍﺕ ﻭ ﺩﻳﻦ ﺍﺳﺖ. ﻳﻌﻨﻲ ﻫﻤﺎﻥ ﺧﺎﻟﺼﺎﻧﻪ ﻭ ﺻﺎﺩﻗﺎﻧﻪ. ﺑﻪ ﺗﻌﺒﻴﺮ ﻗﺮﺁﻥ «ﻭَ ﺍﻋْﺒُﺪْ ﺭَﺑﱠﻚ ﺣَﺘﱠﻰ ﻳﺄْﺗِﻴﻚ ﺍﻟْﻴﻘﻴﻦ». ﻛﻤﺎ ﺍﻳﻦ ﻛﻪ ﻫﺮ ﺭﺍﺑﻄﻪ ﺑﺎ ﺧﺪﺍ ﻭ ﺑﺎﻭﺭﻫﺎﻱ ﺩﻳﻨﻲ ﺭﺍ ﻣﻲ‌ﻛﻨﺪ. منبع : از احتضار تا عالم قبر، حجت الاسلام مسعود عالی 🌺🌿🌺🌿🌺🌿🌺 @barzakh_ghiyamat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺🌺🌺🌺🌺 🌴عوامل جان دادن🌴 5⃣1⃣ روزه ماه مبارک 🍁فَقَالَ النَّبِيُّ صلى الله عليه وآله : مَا مِنْ مُؤْمِنٍ يَصُومُ شَهْرَ رَمَضَانَ احْتِسَاباً إِلَّا أَوْجَبَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَهُ سَبْعَ خِصَالٍ : أَوَّلُهَا : يَذُوبُ الْحَرَامُ فِي جَسَدِهِ . وَ الثَّانِيَةُ : يَقْرُبُ مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ . وَ الثَّالِثَةُ : يَكُونُ قَدْ كَفَّرَ خَطِيئَةَ آدَمَ أَبِيهِ عليه السلام . وَ الرَّابِعَةُ : يُهَوِّنُ اللَّهُ عَلَيْهِ سَكَرَاتِ الْمَوْتِ . وَ الْخَامِسَةُ : أَمَانٌ مِنَ الْجُوعِ ، وَ الْعَطَشِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ . وَ السَّادِسَةُ : يُعْطِيهِ اللَّهُ بَرَاءَةً مِنَ النَّارِ . وَ السَّابِعَةُ : يُطْعِمُهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ طَيِّبَاتِ الْجَنَّةِ ... (1) خدا (ص) فرمود: هيچ مؤمنى نيست كه ماه را فقط بحساب خدا روزه بگيرد مگر آنكه خداى تبارك و تعالى صفت را براى او ثابت و لازم فرمايد: 🌺نخستين صفت آنكه هر چه در پيكرش باشد گداخته شود. 🌺دوم:# برحمت خداى عز و جل نزديك مىشود. 🌺سوم: گناه ( ترک اولی) پدرش آدم را پرداخت نموده است. 🌳چهارم: خداوند لحظات كندن را بر وى گرداند. 🌺پنجم: از و تشنگى روز در امان خواهد بود. 🌺ششم: خداى عز و جل از خوراكهاى لذيذ او را نصيب دهد. 🌺هفتم: خداى عز و جل بيزارى از دوزخ باو عطا فرمايد. منبع: (1) من لا يحضره الفقيه ج : 2 ص : 74 . 🌺🌿🌺🌿🌺🌿🌺 @barzakh_ghiyamat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺🌺🌺🌺🌺 🌴هفتصد حاجت🌴 🍁 مولای متقیان حضرت امام علیه السّلام نقل کرده است که خدا فرمود: هر کس در ماه رجب و شعبان و در هر شب و روز سوره ی «فاتحه الکتاب»، «آیة الکرسی»، «قل یا أیّها الکافرون»، «قل هو اللّه أحد»، «قل أعوذ بربّ النّاس»، «قل اعوذ بربّ الفلق»، را مرتبه بخواند، آن گاه «سبحان اللّه و الحمد لله و لا إله إلا اللّه و اللّه اکبر»، و جمله های «ولا حول و لا قوّة إلّا باللّه العلیّ العظیم» را مرتبه بخواند و نیز سه مرتبه بر محمد و آل محمد صلوات بفرستد، و بعد سه مرتبه بگوید: «اللّهمّ اغفر للمؤمنین و المؤمنات» و مرتبه «أستغفر اللّه و أتوب إلیه» را بخواند، قسم به آن خدایی که مرا به پیامبری مبعوث کرد که هر کسی این سوره ها و دستورات بعد از این سوره ها را در این ماه گرچه در تمام یک مرتبه بخواند و انجام دهد، خداوند به هر حرف آن ها هفتاد هزار حسنه - که هر یک از آن حسنات، نزد خداوند از های دنیا سنگین تر است - به او عطا خواهد فرمود، و هفتصد حاجت به هنگام جان دادن او و هفتصد حاجت در خانه ی و هفتصد حاجت به هنگام بیرون آمدن از خانه ی و هفتصد حاجت به هنگام بیرون آمدن از خانه ی قبرش برای او برآورده خواهد کرد، و به همین میزان هنگام باز شدن کتاب و ی اعمال، و هنگام بر پا شدن و هنگام سنجش اعمال، و به هنگام عبور او از پل حاجات او را برآورده خواهد نمود. «... أعطاه اللّه بکلّ حرف سبعین ألف حسنة، کلّ حسنة أثقل عند اللّه من جبال الدّنیا، و یقضی اللّه له سبعمأة حاجة عند نزعه، و سبعمأة حاجة فی القبر، و سبعمأه حاجة عند خروجه من قبره، و مثل ذلک عند تطایر الصّحف، و مثله عند المیزان، و مثله عند الصّراط؛»(1) چه ارزش و فضائل عظیمی در سایه ی سه ماه عزیز رجب و شعبان و به ویژه رمضان نصیب انسان مؤمن می گردد، راستی با خواندن و شنیدن این قبیل سخنان و پیام مهم پیامبر رحمت در خودتان احساس نشاط و شادمانی و امیدواری نمی کنید؟ منبع : (1)بحار / ج 96 / ص 382-382. 🌺🌿🌺🌿🌺🌿🌺 @barzakh_ghiyamat