eitaa logo
از ازل تا قیامت
301 دنبال‌کننده
129 عکس
137 ویدیو
1 فایل
بررسی عوالم شش گانهٔ خلقت آدمی
مشاهده در ایتا
دانلود
‍🌺🌺🌺🌺🌺 🍂از شعبان تا آخر ماه مبارك مناسب است كه يك دعای عهد را بخواند و ملتزم باشد. اين، يك نوع استقرار در محبت و مي ‏آورد. بعد از نماز دعاي عهد را انسان چهل روز ادامه بدهد. اين ديگر مي‏ ماند. بعد هم اگر برايش ملكه شد، ادامه بدهد؛ ولي از 18ـ 20 ماه تا آخر ماه 40 روز بدون فاصله می توان دعای عهد را ادامه داد. ‌ ‌ ‌ 🌺🌿🌺🌿🌺🌿🌺 @barzakh_ghiyamat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺🌺🌺🌺🌺 🌴 ﺷﻴﺦ ﻣﺎ، ﺷﻴﺦ ﺷﻤﺎ 🌴 🍁ﺍﺯ ﻣﺮﺣﻮﻡ ﻋﻠﺎﻣﻪ ﻃﺒﺎﻃﺒﺎﻳﻲ قضیه ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮﺟﻬﻲ ﻧﻘﻞ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ: ﺩﺭ ﻭﺍﻋﻈﻲ ﺑﻮﺩ ﺑﻬﻨﺎﻡ ﺳﻴﺪ ﺟﻮﺍﺩ ﻛﺮﺑﻠﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﺍﻳﺎﻡ ﺑﺮﺍﻱ ﺗﺒﻠﻴﻎ ﺑﻪ ﺍﻃﺮﺍﻑ ﻛﺮﺑﻠﺎ ﻣﻲ‌ﺭﻓﺖ. ﺩﺭ ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺍﻳﺎﻡ ﮔﺬﺭﺵ ﺑﻪ ﺭﻭﺳﺘﺎﻳﻲ ﺍﻓﺘﺎﺩ ﻛﻪ ﻫﻤﻪ ﻣﺬﻫﺐ ﺑﻮﺩﻧﺪ. ﺩﺭ ﺁﻧﺠﺎ ﺑﻪ ﭘﻴﺮﻣﺮﺩﻱ ﺑﺎ ﻣﺤﺎﺳﻦ ﺳﻔﻴﺪ ﻭ ﻧﻮﺭﺍﻧﻲ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩ ﻛﺮﺩ ﻛﻪ ﻣﺘﻮﺟﻪ ﺷﺪ ﺳﻨّﻲ ﺍﺳﺖ، ﻭﻟﻲ ﻣﺮﺩ ﺳﺎﺩﻩ ﺩﻝ ﻭ ﭘﺎﻙ ﺿﻤﻴﺮﻱ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺁﺷﻨﺎ ﻧﺒﻮﺩﻧﺶ ﺑﺎ ﻋﻘﺎﻳﺪ ﺣﻘﻪ ﺍﺯ ﺑﺎﺏ ﺑﻮﺩﻥ ﺍﻭﺳﺖ، ﻧﻪ ﻋﻨﺎﺩ ﻭ ﻟﺠﺎﺝ. ﻛﻢ ﻛﻢ ﺑﺎﺏ ﺭﻓﺎﻗﺖ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺍﻭ ﺑﺎﺯ ﻛﺮﺩ ﺗﺎ ﺍﻳﻦ ﻛﻪ ﺭﻭﺯﻱ ﻭﻗﺘﻲ ﺑﺎ ﻫﻢ ﺻﺤﺒﺖ ﻣﻲ‌ﻛﺮﺩﻧﺪ، ﺍﺯ ﺁﻥ ﭘﻴﺮﻣﺮﺩ ﭘﺮﺳﻴﺪ: ﺷﻤﺎ ﻛﻴﺴﺖ؟ (ﺷﻴﺦ ﺩﺭ ﻧﺰﺩ ﻋﺮﺏ ﻫﺎﻳﻌﻨﻲ ﺑﺰﺭﮒ ﻗﺒﻴﻠﻪ. ) 🍂ﭘﻴﺮﻣﺮﺩ ﺩﺭ ﭘﺎﺳﺦ ﮔﻔﺖ: ﺷﻴﺦ ﻣﺎ ﻣﺮﺩ ﻗﺪﺭﺗﻤﻨﺪﻱ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﭼﻨﺪﻳﻦ ﻣﻬﻤﺎﻧﺴﺮﺍ ﻭ ﭼﻘﺪﺭ ﮔﻮﺳﻔﻨﺪ ﻭ ﺷﺘﺮ ﻭ ﺧﺪﻡ ﻭ ﺣﺸﻢ ﺩﺍﺭﺩ. 🍃ﺁﻥ ﭘﻴﺮﻣﺮﺩ ﺍﺯ ﺳﻴﺪﺟﻮﺍﺩ ﭘﺮﺳﻴﺪ: ﺷﻴﺦ ﺷﻤﺎ ﻛﻴﺴﺖ؟ ﮔﻔﺖ: ﺷﻴﺦ ﻣﺎ ﻳﻚ ﺁﻗﺎﻳﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻫﺮ ﻛﺲ ﻫﺮ ﺣﺎﺟﺘﻲ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ، ﺑﺮﺁﻭﺭﺩﻩ ﻣﻲ‌ﻛﻨﺪ. ﺍﮔﺮ ﺗﻮ ﺩﺭ ﻋﺎﻟﻢ ﺑﺎﺷﻲ ﻭ ﺍﻭ ﺩﺭ ﻋﺎﻟﻢ، ﻳﺎ ﺑﻪ ﻋﻜﺲ، ﻭﻗﺘﻲ ﭘﺮﻳﺸﺎﻧﻲ ﻭ ﮔﺮﻓﺘﺎﺭﻱ ﺑﺮﺍﻳﺖ ﭘﻴﺶ ﺁﻣﺪ، ﻫﻤﻴﻦ ﻛﻪ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺻﺪﺍ ﻛﻨﻲ، ﺑﻪ ﻓﺮﻳﺎﺩﺕ ﻣﻲ‌ﺭﺳﺪ ﻭ ﻣﺸﻜﻞ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺭﻓﻊ ﻣﻲ‌ﻛﻨﺪ. ﭘﻴﺮﻣﺮﺩ ﮔﻔﺖ: ﻋﺠﺐ ﺷﻴﺨﻲ ﺩﺍﺭﻳﺪ. ﺍﻳﻦ ﺧﻴﻠﻲ ﺧﻮﺏ ﺍﺳﺖ، ﻧﺎﻣﺶ ﭼﻴﺴﺖ؟ ﺳﻴﺪﺟﻮﺍﺩ ﮔﻔﺖ: ﺷﻴﺦ ، ﻭ ﺩﻳﮕﺮ ﺗﻮﺿﻴﺤﻲ ﻧﺪﺍﺩ. ﺩﺭ ﺁﻥ ﺍﻳﺎﻡ ﻓﺮﺻﺖ ﺩﻳﮕﺮﻱ ﻧﺸﺪ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺁﻥ ﭘﻴﺮﻣﺮﺩ ﻣﺬﺍﻛﺮﺍﺕ ﺩﻳﮕﺮﻱ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ، ﻭﻟﻲ ﺍﻳﻦ ﭘﻴﺮﻣﺮﺩ ﺩﺭ ﺩﻟﺶ ﻋﻠﺎﻗﻪ ﺍﻱ ﺑﻪ ﺷﻴﺦ ﻋﻠﻲ ﭘﻴﺪﺍ ﺷﺪﻩ ﺑﻮﺩ. ادامه دارد.....🚶 منبع : از احتضار تا عالم قبر، حجت الاسلام مسعود عالی 🌺🌿🌺🌿🌺🌿🌺 @barzakh_ghiyamat
🌺🌺🌺🌺🌺 🌴 شیخ ما، شیخ شما 🌴 🍁 ﺁﻥ ﺍﻳﺎﻡ ﺗﺒﻠﻴﻎ ﺗﻤﺎﻡ ﺷﺪ ﻭ ﺳﻴﺪﺟﻮﺍﺩ ﺑﻪ ﻛﺮﺑﻠﺎ ﺑﺮﮔﺸﺖ. ﺗﺎ ﺍﻳﻦ ﻛﻪ ﭘﺲ ﺍﺯ ﻣﺪﺗﻲ ﺑﻪ ﻣﻨﺎﺳﺒﺘﻲ ﺩﻳﮕﺮ ﺭﺍﻫﻲ ﻫﻤﺎﻥ ﺭﻭﺳﺘﺎ ﺷﺪ ﻭ ﺑﺎ ﺧﻮﺩ ﮔﻔﺖ: ﺧﻮﺏ ﺍﺳﺖ ﻧﺸﺴﺖ ﺩﻳﮕﺮﻱ ﺑﺎ ﺁﻥ ﭘﻴﺮﻣﺮﺩ ﻛﻪ ﺳﻨﮓ ﺯﻳﺮﺑﻨﺎﻱ ﺗﺸﻴﻊ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻳﺶ ﮔﺬﺍﺷﺘﻴﻢ، ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻢ ﻭ ﺷﻴﺦ علی ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻭ ﻣﻌﺮﻓﻲ ﻛﻨﻴﻢ. ﻭﻗﺘﻲ ﺳﺮﺍﻍ ﺁﻥ ﭘﻴﺮﻣﺮﺩ ﺭﺍ ﮔﺮﻓﺖ، ﮔﻔﺘﻨﺪ: ﺍﻭ ﺍﺯ ﺩﻧﻴﺎ ﺭﻓﺖ. ﺳﻴﺪﺟﻮﺍﺩ ﺧﻴﻠﻲ ﻣﺘﺄﺛﺮ ﺷﺪ ﻛﻪ ﭼﺮﺍ ﺑﺎ ﺁﺷﻨﺎ ﻧﺸﺪﻩ ﻭ ﺍﺯ ﺩﻧﻴﺎ ﺭﻓﺖ، ﺑﺎ ﺍﻳﻦ ﻛﻪ ﺁﻣﺎﺩﮔﻲ ﺍﺵ ﺭﺍ ﺩﺍﺷﺖ ﻭ ﺍﻫﻞ ﻋﻨﺎﺩ ﻧﺒﻮﺩ. ﺑﻪ ﺩﻳﺪﻥ ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻧﺶ ﺭﻓﺖ ﻭ ﺑﻪ ﺁﻥ‌ﻫﺎ ﺗﺴﻠﻴﺖ ﮔﻔﺖ ﻭ ﺑﺮ ﺳﺮ ﻗﺒﺮ ﺁﻥ ﭘﻴﺮﻣﺮﺩ ﻫﻢ ﻓﺎﺗﺤﻪ ﺍﻱ ﺧﻮﺍﻧﺪ ﻭ ﺷﺐ ﺩﺭ ﻣﻨﺰﻝ ﻫﻤﺎﻥ ﭘﻴﺮﻣﺮﺩ ﻧﺰﺩ ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻧﺶ ﺑﻪ ﺍﺳﺘﺮﺍﺣﺖ ﭘﺮﺩﺍﺧﺖ. ﻣﻲ ﮔﻮﻳﺪ: ﺩﺭ ﺩﻳﺪﻡ ﻃﻮﻳﻠﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻳﻚ ﻃﺮﻑ ﺁﻥ ﻧﻴﻤﻜﺘﻲ ﺑﻠﻨﺪ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺩﺭ ﺭﻭﻱ ﺁﻥ ﺩﻭ ﻧﻔﺮ ﻧﺸﺴﺘﻪ ﺍﻧﺪ ﻭ ﺁﻥ ﭘﻴﺮﻣﺮﺩ ﺳﻨّﻲ ﻫﻢ ﺩﺭ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﺁﻥ ﻫﺎﺳﺖ. ﺍﻧﺘﻬﺎﻱ ﺩﺍﻟﺎﻥ ﻫﻢ ﺩﺭﻱ ﺷﻴﺸﻪ ﺍﻱ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﺯ ﭘﺸﺖ ﺁﻥ ﺑﺰﺭﮔﻲ ﺩﻳﺪﻩ ﻣﻲ‌ﺷﻮﺩ. ﺳﻠﺎﻡ ﻛﺮﺩﻡ ﻭ ﺍﺯ ﭘﻴﺮﻣﺮﺩ ﭘﺮﺳﻴﺪﻡ: ﺍﻳﻨﺠﺎ ﻛﺠﺎﺳﺖ؟ ﮔﻔﺖ: ﺍﻳﻨﺠﺎ ﻋﺎﻟﻢ ﻗﺒﺮ ﻭ ﻣﻦ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﺎﻏﻲ ﻛﻪ ﭘﺸﺖ ﺁﻥ ﺷﻴﺸﻪ ﺍﺳﺖ، ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﻣﻦ ﺍﺳﺖ. ﮔﻔﺘﻢ: ﭼﺮﺍ ﻧﺮﻓﺘﻲ ﺩﺭ ﺁﻥ؟ ﮔﻔﺖ: ﻫﻨﻮﺯ ﻭﻗﺘﺶ ﻧﺸﺪﻩ، ﺑﺎﻳﺪ ﺍﻳﻦ ﺩﺍﻟﺎﻥ ﻃﻲ ﺷﻮﺩ ﺗﺎ ﺑﺮﺳﻢ ﻭ ﺁﻥ ﻭﻗﺘﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﺩﻭ ﻣﺮﺍ ﺗﻌﻠﻴﻢ ﻭﻟﺎﻳﺖ ﻛﻨﻨﺪ. ﺑﻌﺪ ﮔﻔﺖ: ﺁﻗﺎ ﺳﻴﺪﺟﻮﺍﺩ، ﮔﻔﺘﻲ ﻭ ﻧﮕﻔﺘﻲ. ﻳﻌﻨﻲ ﮔﻔﺘﻲ ﺷﻴﺦ ﻣﺎ ﺷﻴﺦ ﻋﻠﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻓﺮﻳﺎﺩﺕ ﻣﻲ‌ﺭﺳﺪ، ﻭﻟﻲ ﻧﮕﻔﺘﻲ ﺍﻭ ﺣﻀﺮﺕ ﻋﻠﻲ ﺑﻦ ﺍﺑﻲ ﻃﺎﻟﺐ (علیه السلام) ﺍﺳﺖ. ﮔﻔﺘﻢ ﭼﻄﻮﺭ ﻣﮕﺮ؟ ﮔﻔﺖ: ﭘﺲ ﺍﺯ ﻣﺮﮒ ﻭﻗﺘﻲ ﻧﻜﻴﺮﻳﻦ ﺑﻪ ﺳﺮﺍﻏﻢ ﺁﻣﺪﻧﺪ ﻭ ﭘﺮﺳﻴﺪﻧﺪ: «ﻣَﻦْ ﺭَﺑﱡﱡﻚ ﻭَ ﻣَﻦْ ﻧَﺒﻴﱡﱡﻚ ﻭَ ﻣَﻦْ ﺍِﻣﺎﻣُﻚ؟ » ﭘﺎﺳﺨﻲ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺍﻳﻦ ﺳﺆﺍﻝ ﻧﺪﺍﺷﺘﻢ. ﻫﻤﻴﻦ ﻛﻪ ﺧﻮﺍﺳﺘﻨﺪ ﻋﺬﺍﺏ ﻛﻨﻨﺪ، ﻣﻦ ﻛﻪ ﺑﺴﻴﺎﺭ و ﺍﺿﻄﺮﺍﺏ ﺩﺍﺷﺘﻢ، ﻳﺎﺩ ﺷﻴﺦ ﺷﻤﺎ ﺍﻓﺘﺎﺩﻡ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻓﺮﻳﺎﺩ ﻣﻲ‌ﺭﺳﺪ. ﮔﻔﺘﻢ: ﻳﺎ ، ﺑﻪ ﻓﺮﻳﺎﺩﻡ ﺑﺮﺱ. ﻓﻮﺭﺍً ﺣﻀﺮﺕ ﻋﻠﻲ ﺑﻦ ﺍﺑﻲ ﻃﺎﻟﺐ (علیه السلام) ﺣﺎﺿﺮ ﺷﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺩﻭ ﻣﻠﻚ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺩﺳﺖ ﻧﮕﻪ ﺩﺍﺭﻳﺪ. ﺍﻭ ﻣﻌﺎﻧﺪ ﻧﻴﺴﺖ. ﺍﺯ ﺩﺷﻤﻨﺎﻥ ﻣﺎ ﻧﻴﺴﺖ. ﺁﻥ ﺩﻭ ﻣﻠﻚ ﺭﺍ ﺭﺩ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﺩﺳﺘﻮﺭ ﺩﺍﺩﻧﺪ ﺩﻭ ﻣﻠﻚ ﺩﻳﮕﺮ ﺑﻴﺎﻳﻨﺪ ﻭ ﻣﻦ ﺭﺍ ﻛﺎﻣﻞ ﻛﻨﻨﺪ. ﺍﻳﻦ ﺩﻭ ﻧﻔﺮﻱ ﻛﻪ ﺭﻭﻱ ﻧﻴﻤﻜﺖ ﻧﺸﺴﺘﻪ ﺍﻧﺪ، ﺩﻭ ﻓﺮﺷﺘﻪ ﺍﻱ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺍﻣﺮ ﺣﻀﺮﺕ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﻧﺪ ﺗﺎ ﻣﺮﺍ ﺗﻌﻠﻴﻢ ﻛﻨﻨﺪ ﻭ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺗﻜﻤﻴﻞ، ﻭﺍﺭﺩ ﺟﺎﻳﮕﺎﻩ ﺧﻮﺩﻡ، ﺩﺭ ﺁﻥ ﺑﺎﻍ ﺑﺎﺻﻔﺎ ﻣﻲ‌ﺷﻮﻡ. ﺍﻳﻦ ﻗﻀﻴﻪ ﺗﺄﻳﻴﺪﻱ ﺑﺮ ﻫﻤﺎﻥ ﻋﻔﻮ ﻭ ﺗﻜﻤﻴﻞ ﺩﺭ ﺑﺮﺯﺥ ﻣﻲ‌ﺑﺎﺷﺪ. منبع : از احتضار تا عالم قبر، حجت الاسلام مسعود عالی 🌺🌿🌺🌿🌺🌿🌺 @barzakh_ghiyamat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺🌺🌺🌺🌺 🌴تأیید اجتهاد شیخ انصاری توسّط امام زمان علیه‌السلام🌴 🍁 بعد از فوت مرحوم صاحب جواهر، آیةاللّه حاج شیخ محمّدحسن مردم به مرحوم شیخ (رضوان اللّه تعالی علیه) مراجعه کردند و از او رساله عملیّه خواستند. شیخ انصاری فرمود: «با بودن سیّد العلماء که از من اعلم است و در بابل زندگی می کند من رساله عملیّه ندارم و این عمل را انجام نمی دهم.» لذا خود شیخ انصاری نامه ای برای سیّد العلماء به بابل نوشت و از او خواست، که به نجف اشرف مشرّف شود و زعامت حوزه علمیّه شیعه را به عهده بگیرد. سیّد العلماء، در جواب نامه شیخ انصاری نوشت: «درست است من وقتی در نجف بودم و با شما مباحثه می کردم، از شما در فقه قویتر بودم، ولی چون مدّتها است که در بابل زندگی می کنم و جلسه بحثی ندارم و تارک شده ام شما را از خود اعلم می دانم، لذا باید مرجعیّت را خود شما قبول فرمائید.» با این حال شیخ انصاری فرمود: «من یقین به لیاقت خود برای این مقام ندارم، لذا اگر مولایم حضرت ولیّ عصر (ع) به من اجازه اجتهاد بدهند و مرا برای این مقام تعیین کنند، من آن را قبول خواهم کرد.» روزی معظّم له در مجلس درس نشسته بود و شاگردان هم اطرافش نشسته بودند، دیدند شخصی که آثار عظمت و جلال از قیافه اش ظاهر است وارد شد و شیخ انصاری به او احترام گذاشت. او در حضور طلاّب به شیخ انصاری رو کرد و فرمود: «نظر شما درباره زنی که شوهرش شده باشد، چیست؟» (این مسأله به خاطر آنکه مسخ در این امّت وجود ندارد در هیچ کتابی عنوان نشده است.) لذا شیخ انصاری عرض کرد: «چون در کتابها این بحث عنوان نشده من هم نمی توانم، جواب عرض کنم.» فرمود: «حالا بر فرض یک چنین کاری انجام شد و مردی مسخ گردید، زنش باید چه کند.» شیخ انصاری عرض کرد: «به نظر من اگر مرد به صورت مسخ شده باشد، زن باید عدّه بگیرد و بعد شوهر کند، چون مرد زنده است و روح دارد، ولی اگر شوهر به صورت درآمده باشد، باید زن عدّه بگیرد زیرا مرد به صورت مرده درآمده است.» 🍂آن آقا سه مرتبه فرمود: «انت المجتهد. انت المجتهد. انت المجتهد.» یعنی: «تو مجتهدی» و پس از این کلام آن آقا برخاست و از جلسه درس بیرون رفت. شیخ انصاری می دانست که او حضرت ولیّ عصر (ع) است و به او اجازه اجتهاد داده اند، لذا فوراً به شاگردان فرمود: «این آقا را دریابید.» شاگردان برخاستند هر چه گشتند کسی را ندیدند. لذا شیخ بعد از این جریان حاضر شد که رساله عملیّه اش را به مردم بدهد تا از او تقلید کنند. منبع: گنجینه دانشمندان 🌺🌿🌺🌿🌺🌿🌺 @barzakh_ghiyamat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺🌺🌺🌺🌺 🌴سوال قبر🌴 🍁ﭼﺮﺍ ﺑﺎ ﺍﻳﻦ ﻛﻪ ﻗﺒﺮ ﺳﺎﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺣﺘﻲ ﺍﺯ ﻗﺒﻞ ﻣﻲ‌ﺩﺍﻧﻴﻢ ﭼﻪ ﻣﻲ‌ﭘﺮﺳﻨﺪ ﻭ ﺑﻪ ﻗﻮﻝ ﻣﻌﺮﻭﻑ ﺳﺆﺍﻟﺎﺕ ﺳﺆﺍﻟﺎت لو ﺭﻓﺘﻪ ﺍﻱ ﺍﺳﺖ، ﺑﺎﺯ ﺑﺮﺧﻲ ﺩﺭ ﺟﻮﺍﺏ ﺩﺭﻣﺎﻧﺪﻩ ﻣﻲ‌ﺷﻮﻧﺪ؟ 🌺🌿🌺🌿🌺🌿🌺 @barzakh_ghiyamat
🌺🌺🌺🌺🌺 🌴سوال قبر🌴 🍁 ﭘﺎﺳﺨﮕﻮﻳﻲ ﺩﺭ ﺑﺮﺯﺥ ﺑﺎﻳﺪ ﮔﻔﺖ: ﺑﺮﺧﻠﺎﻑ ﻇﺎﻫﺮ ﻛﻪ ﺳﺆﺍﻟﺎﺕ ﺳﺎﺩﻩ ﺍی هستند، ﺑﺎﻳﺪ ﺑﺪﺍﻧﻴﻢ ﻣﺎ ﭼﻮﻥ ﺑﺎ ﺍﻣﺘﺤﺎﻥ‌ﻫﺎﻱ ﺩﻧﻴﺎﻳﻲ ﻭ ﺳﺆﺍﻟﺎﺕ ﺁﺯﻣﻮﻥ‌ﻫﺎﻱ ﺍﻳﻦ ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﻣﻲ‌ﻛﻨﻴﻢ، ﺑﻪ ﺧﻴﺎﻟﻤﺎﻥ ﺳﺎﺩﻩ ﺍﺳﺖ. ﺳﺆﺍﻟﺎﺕ ﺍﻣﺘﺤﺎﻧﻲ ﺩﺭ ﺩﻧﻴﺎ ﺍﺯ ﻭ ﻣﻌﻠﻮﻣﺎﺕ ﺫﻫﻨﻲ ﺍﺳﺖ. ﻟﺬﺍ ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﺧﻮﺏ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ﻳﺎﺩ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﻭ ﺩﺭ ﺫﻫﻦ ﺳﭙﺮﺩﻩ ﺟﻮﺍﺏ ﻣﻲ‌ﺩﻫﺪ. ﻣﺎ ﮔﻤﺎﻥ ﻣﻲ‌ﻛﻨﻴﻢ ﺳﺆﺍﻟﺎﺕ ﻋﺎﻟﻢ ﻫﻢ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﻗﺒﻴﻞ ﺫﻫﻨﻴﺎﺕ ﺍﺳﺖ. ﺟﻮﺍﺏ ﺍﻳﻦ‌ﻫﺎ ﻫﻢ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺫﻫﻨﻤﺎﻥ ﻫﺴﺖ، حتی یک ﭘﻨﺞ ﺳﺎﻟﻪ ﻫﻢ ﺩﺭ ﺫﻫﻨﺶ ﻫﺴﺖ. ﭘﺲ ﺭﺍﺣﺖ ﺍﺳﺖ. ﺍﻣﺎ ﺧﻴﺮ، ﺳﺆﺍﻟﺎﺕ ﻋﺎﻟﻢ ﻗﺒﺮ ﺍﺯ ﻣﺤﻔﻮﻇﺎﺕ ﻭ ﻣﻌﻠﻮﻣﺎﺕ ﺫﻫﻨﻲ ﻧﻴﺴﺖ. ﺑﺴﺘﻪ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﭼﻘﺪﺭ ﺩﺭ ﺟﺎﻧﺖ ﻭ ﻭ ﻗﻠﺒﺖ ﺭﺳﻮﺥ ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ﭼﻘﺪﺭ ﺁﻥ‌ﻫﺎ ﺭﺍ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻱ؟ ﻟﺬﺍ ﻣﺮﺣﻮﻡ ﻓﻴﺾ ﻛﺎﺷﺎﻧﻲ ﺩﺭ «ﻋﻠﻢ ﺍﻟﻴﻘﻴﻦ» ﺭﻭﺍﻳﺘﻲ ﻧﻘﻞ ﻛﺮﺩﻩ ﻛﻪ ﺑﺮﺧﻲ ﺩﺭ ﻗﺒﺮ ﺳﺎﻝ‌ﻫﺎﻱ ﻣﺘﻤﺎﻣﺪﻱ ﻭ ﺑﺮﺍﻳﺸﺎﻥ ﻣﻲ‌ﮔﺬﺭﺩ، ﺍﻣﺎ ﺍﺳﻢ ﻳﺎﺩﺷﺎﻥ ﻧﻤﻲ ﺁﻳﺪ؛ ﭼﻮﻥ ﺍﻋﺘﻘﺎﺩ ﺑﻪ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺩﺭ ﻗﻠﺒﺸﺎﻥ ﻧﻔﻮﺫ ﻧﻜﺮﺩﻩ ﺑﻮﺩ ﻭ ﺑﺎﻭﺭ ﻧﺪﺍﺷﺘﻨﺪ. ﺳﺆﺍلی که ﺍﻳﻦ ﺩﻭ ﻣﻠﻚ ﻣﻲ‌ﭘﺮﺳﻨﺪ، ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺑﺪﻥ ﻇﺎﻫﺮﻱ ﻭ ﺯﺑﺎﻥ ﮔﻮﺷﺘﻲ ﻧﻴﺴﺖ ﻛﻪ ﺑﺘﻮﺍﻥ ﺩﺭﻭﻍ ﮔﻔﺖ؛ ﻇﺎﻫﺮ ﻳﻚ ﺷﻜﻞ ﺑﺎﺷﺪ، ﺑﺎﻃﻦ ﻃﻮﺭ ﺩﻳﮕﺮ. بلکه هماﻥ ﻃﻮﺭ ﻛﻪ ﮔﻔﺘﻴﻢ، ﺩﻳﮕﺮ ﺑﺎ ﺍﻳﻦ ﺑﺪﻥ ﻇﺎﻫﺮی تا ﻛﺎﺭﻱ ﻧﻴﺴﺖ. ﺩﺭ ﺑﺮﺯﺥ ﻭ ﻗﺒﺮ ﺍﺯ ﺑﺎﻃﻦ ﻭ ﺟﺎﻧﻤﺎﻥ ﻣﻲ‌ﭘﺮﺳﻨﺪ ﻛﻪ ﺩﻳﮕﺮ ﺩﺭﻭﻍ ﻣﻌﻨﺎ ﻧﺪﺍﺭﺩ. منبع : از احتضار تا عالم قبر، حجت الاسلام مسعود عالی 🌺🌿🌺🌿🌺🌿🌺 @barzakh_ghiyamat
🌺🌺🌺🌺🌺 🌴سوال قبر🌴 🍁 ﺁﻧﺠﺎ ﻣﻲ‌ﭘﺮﺳﻨﺪ: «ﻣَﻦ ﺭَﺑﱡﻚ ﻭَ ﺍِﻟﻬُﻚ؟ »؛ﺁﻥ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺩﻧﻴﺎ ﺭﺏ ﻭ ﻣﺮﺑﻲ ﺗﻮ ﺑﻮﺩ، ﺁﻥ ﻛﻪ ﻣﻘﺼﺪ ﻭ ﻣﻘﺼﻮﺩ ﺗﻮ ﺑﻮﺩ ﻛﻴﺴﺖ؟ ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺩﻧﻴﺎ ﺗﺮﺑﻴﺘﺶ ﺑﺎ ﻫﻮﺍﻱ ﻧﻔﺲ ﺑﻮﺩﻩ، ﺑﺎ ﺣﺮﻑ‌ﻫﺎ ﻭ ﻓﺮﻳﺐ‌ﻫﺎﻱ ﺷﻴﻄﺎﻥ ﺑﻮﺩﻩ ﻣﻲ‌ﮔﻮﻳﺪ: «ﺷﻴﻄﺎﻥ». ﺁﻥ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺩﻧﻴﺎ ﻣﻘﺼﺪ ﻭ ﻣﻘﺼﻮﺩﺵ ﻫﻢّ ﻭ ﻏﻤﺶ ﺷﻜﻤﺶ ﺑﻮﺩﻩ، ﻣﻲ‌ﮔﻮﻳﺪ: « ». ﺁﻥ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺩﻧﻴﺎ ﻣﻘﺼﺪ ﻭ ﻣﻘﺼﻮﺩ ﻭ ﻫﻤّﻮ ﻏﻤﺶ ﻣﺎﻟﺶ ﺑﻮﺩﻩ: ﻣﻲ‌ﮔﻮﻳﺪ: « ». ﺁﻥ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺩﻧﻴﺎ ﻣﻘﺼﺪ ﻭ ﻣﻘﺼﻮﺩ ﻭ ﻫﻢّ ﻭ ﻏﻤﺶ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﺣﻘﺎ ﺁﻧﭽﻪ ﺍﺯ ﺩﺳﺘﻮﺭﺍﺕ ﺍﻟﻬﻲ ﺭﺍ ﻣﻲ‌ﺗﻮﺍﻧﺴﺘﻪ ﻋﻤﻞ ﻣﻲ‌ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ﺑﺎ ﺧﺪﺍ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﻛﺮﺩﻩ، ﻣﻲ‌ﮔﻮﻳﺪ: « ﺭﺑﻲ». ﺩﺭ ﺳﺆﺍﻝ ﺍﺯ ﺩﻳﻨﻲ ﻫﻢ ﻫﻤﻴﻦ ﻃﻮﺭ. ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ، ﺳﺆﺍﻝ ﻭ ﺟﻮﺍﺏ ﻣﺜﻞ ﻣﺴﺎﺑﻘﺎﺕ ﺩﻧﻴﺎﻳﻲ ﻧﻴﺴﺖ، ﺑﻠﻜﻪ ﻭﺍﻛﺎﻭﻱ ﺑﺎﻭﺭﻫﺎﻱ ﻗﻠﺒﻲ ﺍﺳﺖ. ﻟﺬﺍ ﺩﺭ ﺭﻭﺍﻳﺎت اﺯ ﺩﻭ ﻣﻠﻚ ﺑﻪ «ﻓﺘّﺎﻧﺎ ﺍﻟﻘﺒﺮ»ﺗﻌﺒﻴﺮ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ﻳﻌﻨﻲ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺁﺩﻡ‌ﻫﺎ ﺭﺍ ﻣﻲ‌ﺳﻨﺠﻨﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺻﺪ ﺍﻧﺴﺎﻥ‌ﻫﺎ ﺭﺍ ﻭﺍﻛﺎﻭﻱ ﻣﻲ‌ﻛﻨﻨﺪ ﻭ ﺧﺎﻟﺺ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻧﺎﺧﺎﻟﺺ ﺟﺪﺍ ﻣﻲ‌ﻛﻨﻨﺪ. ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﻛﻪ ﺭﻭﺷﻦ ﺷﺪ ﻗﺒﺮ ﺳﺎﺩﻩ ﻧﻴﺴﺖ ﻭ ﺩﺭ ﻭﺍﻗﻊ ﻳﻚ ﻧﻮﻉ ﻣﺤﻚ ﺯﺩﻥ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻭ ﺑﺎﻭﺭﻫﺎﺳﺖ، ﭼﻪ ﻛﻨﻴﻢ ﺗﺎ ﻛﻢ ﻧﻴﺎﻭﺭﻳﻢ ﻭ ﺩﺭﻣﺎﻧﺪﻩ ﻧﺸﻮﻳﻢ؟ منبع : از احتضار تا عالم قبر، حجت الاسلام مسعود عالی 🌺🌿🌺🌿🌺🌿🌺 @barzakh_ghiyamat
🌺🌺🌺🌺🌺 🌴سوال قبر🌴 🍁 ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻣﺎﺩﮔﻲ ﭘﺎﺳﺨﮕﻮﻳﻲ ﺩﺭ ﻗﺒﺮ ﻫﻤﺎﻥ ﻃﻮﺭﻱ ﻛﻪ ﻋﺮﺽ ﺷﺪ، ﺳﺆﺍﻝ ﻗﺒﺮ ﺳﺎﺩﻩ ﻧﻴﺴﺖ. ﻭﺍﻗﻌﺎً ﻟﺤﻈﺔ ﺣﺴﺎﺳﻲ ﺍﺳﺖ. ﺑﻴﺨﻮﺩ ﻧﻴﺴﺖ ﻛﻪ ﺍﻣﺎﻡ (ﻉ) ﻭﻗﺘﻲ ﺍﺣﻮﺍﻝ ﺑﺮﺯﺥ ﻭ ﺳﺆﺍﻝ ﺩﻭ ﻣﻠﻚ ﻭ ﺍﻣﺘﺤﺎﻥ ﺁﻥ‌ﻫﺎ ﺭﺍ ﺑﻴﺎﻥ ﻣﻲ‌ﻓﺮﻣﻮﺩ ﻣﻲ‌ﻛﺮﺩ. ﺯﻣﺎﻥ ﺳﺆﺍﻟﺎﺕ ﺑﺮﺯﺧﻲ ﻫﻤﺎﻥ ﺍﻭﻝ ﻭﺭﻭﺩ ﺑﻪ ﻗﺒﺮ ﺍﺳﺖ، ﻳﻌﻨﻲ ﻫﻨﮕﺎﻣﻲ ﻛﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻫﻨﻮﺯ ﺍﺯ ﻫﻮﻝ ﻭ ﻫﺮﺍﺱ ﻣﺮﮒ ﻭ ﻭ ﺣﺎﻟﺎﺕ ﺍﻭلیه ﺁﻥ ﮔﻴﺞ ﻭ ﻣﺘﺤﻴﺮ ﻭ ﻭﺣﺸﺖ ﺯﺩﻩ ﻭ ﻣﻀﻄﺮﺏ ﺍﺳﺖ. ﺍﻣﺎﻡ (ﻉ) ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ: ﻳُﺴْﺎَﻝُ ﻭَ ﻫُﻮَ ﻣَﻀْﻐُﻮﻁٌ؛ ﺍﺯ ﻣﻴﺖ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻓﺸﺎﺭ ﻭ ﺳﺨﺘﻲ ﻭ ﺑﺮﺯﺥ ﺍﺳﺖ ﺳﺆﺍﻝ ﻣﻲ‌ﺷﻮﺩ. ﺍﺯ ﻃﺮﻑ ﺩﻳﮕﺮ ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﺭﻭﺍﻳﺎﺕ، ﻭقتل دﻭ ﻣﻠﻚ ﻣﻲ‌ﺁﻳﻨﺪ، «ﺃﺻْﻮَﺍﺗُﻬُﻤَﺎ ﻛﺎﻟﺮﱠﻋْﺪِ ﺍﻟْﻘَﺎﺻِﻒ؛ ﺻﺪﺍﻱ ﺁﻥ‌ﻫﺎ ﻫﻤﺎﻧﻨﺪ ﺻﺪﺍﻱ ﻏﺮﺵ ﺭﻋﺪﺍﺳﺖ. » ﻛﻪ ﺩﻳﮕﺮ ﺑﺎ ﺍﻳﻦ ﻭﺿﻌﻴﺖ ﺍﺻﻠﺎً ﺫﻫﻦ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻛﺎﺭ ﻧﻤﻲ ﻛﻨﺪ ﻭ ﻓﻘﻂ ﻫﺮﭼﻪ ﺩﺭ ﻭ ﺍﻋﻤﺎﻕ ﺑﺎﻃﻦ ﻫﺴﺖ ﻧﻤﺎﻳﺎﻥ ﻣﻲ‌ﺷﻮﺩ. منبع : از احتضار تا عالم قبر ، حجت الاسلام مسعود 🌺🌿🌺🌿🌺🌿🌺 @barzakh_ghiyamat