بصائر
🔸 قسمت دهم برنامه «سوره»: تأملی در نسبت میان دین و مقاومت اجتماعی در نهج البلاغه 🔸مجری و سردبیر: ش
جناب حجت الاسلام والمسلمین عشایری، در قسمت دهم برنامه «سوره» نکات ارزشمندی را از نهج البلاغه پیرامون موضوع «مقاومت و جهاد» بیان فرمودند.
پیشنهاد می کنم فیلم کامل برنامه را در «تلوبیون» ببینید:
https://telewebion.com/episode/0x151c2b19
915.9K حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚠️ چقدر خوار و ذلیل هستید که با وجود بی توجهی و بی اعتنایی آمریکا، باز هم به دنبال مذاکره با او هستید.
عاقبت این عشق یکطرفه، چیزی جز ذلّت و خواری و تحقیر بیشتر نیست:
🔸«هَا أَنتُمْ أُولَاءِ تُحِبُّونَهُمْ وَلَا يُحِبُّونَكُمْ؛ ﺁﮔﺎﻩ ﺑﺎﺷﻴﺪ! ﺍﻳﻦ ﺷﻤﺎﻳﻴﺪ ﻛﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺭﻳﺪ، ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺩﻭﺳﺖ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ.»(آل عمران: ١١٩)
@basaer_fi
29.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚠️ راز مقاومت بی نظیر مردم یمن و غزه در کلام امام امیرالمؤمنین(ع)
📽 فیلم کامل قسمت نهم برنامه «سوره» را از تلوبیون ببینید:
https://share.google/GViiewUjKwDK7mVLM
@basaer_fi
41.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚠️ دشمنانی که ما را به «سازش» و «بی صبری» توصیه می کنند، خودشان برای رسیدن به اهدافشان، «صبر» و «مقاومت» می کنند!
⚠️ «مقاومت» اختصاصی به «اسلام» ندارد، بلکه اساساً راهبردی «عاقلانه» برای رسیدن به «پیشرفت» است.
⚠️ تفاوت «مقاومت دینی» با «مقاومت غیردینی» چیست؟
📽 بخش هایی از سخنان استاد احمد غلامعلی در قسمت نهم برنامه «سوره» را ببینید.
@basaer_fi
13.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚠️ شیطان، برای اینکه ما پیشرفت نکنیم و «زمان» را از دست بدهیم، با «وعده های دروغ»، «مذاکرات بی حاصل» و «معطل نگه داشتن»، ما را «سرکار» می گذارد:
🔸 «يَعِدُهُمْ وَ يُمَنِّيهِمْ وَ مَا يَعِدُهُمُ الشَّيْطَانُ إِلَّا غُرُورًا؛ ﺷﻴﻄﺎﻥ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﻭﻋﺪﻩ [ﺩﺭﻭﻍ] ﻣﻰ ﺩﻫﺪ، ﻭ ﺩﺭ ﺁﺭﺯﻭﻫﺎ [ﻱ ﺳﺮﺍﺏ ﻭﺍﺭ] ﻣﻰ ﺍﻧﺪﺍﺯﺩ، ﻭ ﺟﺰ ﻭﻋﺪﻩ ﻓﺮﻳﺒﻨﺪﻩ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﻧﻤﻰ ﺩﻫﺪ.» (نساء: ١٢٠)
⚠️ «برجام» نمونه کامل تحقق این آیه شریفه است و این فیلم بخوبی این فرآیند فریبکارانه که قرآن فرموده و رهبر قرآنی ما هم آن را پیش بینی کرده بود را به تصویر کشیده است.
@basaer_fi
هدایت شده از کشتی طوفانها | استاد علی رهبر
23.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔶 قبل از اثبات حق، باید به نفی باطل بپردازیم!
🎙 استاد علی رهبر
#نهج_البلاغه
🆔 @sarcheshmeh_nour
هدایت شده از یادداشت های مهدی افراز
💡عملیات هفتم اکتبر چه جایگاهی در طرح مقاومت برای محو رژیم داشت؟
✍️مهدی افراز
🔸بامداد هفتم اکتبر ۲۰۲۳، بیتردید به مثابه قله و نقطه اوج یک پروژه راهبردی چهل ساله باید درک و تحلیل شود. این عملیات، محصول انباشت تجربه، دانش و قدرت جبهه مقاومت اسلامی بود که در طول چهار دهه گذشته، با یک هدف کلان و مشخص، سلسله اقداماتی هوشمندانه و پیوسته را در راستای مقابله با رژیم صهیونیستی و تضعیف آن در دستور کار داشته است. برای فهم عمق و اهمیت طوفان الاقصی، باید آن را در بستر استراتژی کلان مقاومت برای ازاله تدریجی رژیم صهیونیستی قرار داد.
🔹طرح راهبردی مقاومت برای مقابله با این رژیم، منطبق بر ایدهای هوشمندانهتر و واقعبینانه بنا شده است: "فروپاشی از طریق قراردادن در تنگنای استراتژیک و وارد نمودن ضربات مداوم و فرسایشی به پایههای وجودی". در این دکترین، رژیم صهیونیستی به مثابه یک بنای مصنوعی و جعلی در نظر گرفته میشود که بر چند ستون اصلی استوار است. اگر این ستونها یکی پس از دیگری تضعیف شده و ترک بردارند، کل ساختار، حتی با وجود ظاهر مستحکم آن، از درون فرو خواهد پاشید. محور مقاومت با شناسایی دقیق این پایههای حیاتی، استراتژی خود را بر هدف قرار دادن سیستماتیک آنها متمرکز کرده است. این پایههای پنجگانه که موجودیت، بقا و برتری رژیم صهیونیستی به آنها وابسته است، عبارتند از:
🔸پایه وجودی به جهت حامیان؛ غلبه فایده بر هزینه
مهمترین انگیزه برای برساخت رژیم صهیونیستی که امروز از مهم ترین ستون های بقای آن محسوب می شود، حمایت بیقید و شرط حامیان غربی، به ویژه ایالات متحده آمریکا بوده است. این حمایت تا زمانی ادامه مییابد که فایده داشتن چنین متحدی در منطقه، بر هزینههای آن بچربد. استراتژی مقاومت در این حوزه، افزایش تصاعدی هزینههای سیاسی، اقتصادی، امنیتی و حیثیتی برای حامیان اسرائیل بوده است؛ به گونهای که تداوم حمایت از این رژیم، به یک بار سنگین و غیرقابل دفاع برای آنها تبدیل شود.
🔹پایه وجودی به جهت ساکنانِ؛ امنیت یهود در سرزمین موعود
اصلیترین وعده و دلیل وجودی پروژه صهیونیسم از حیث ساکنان آن، ایجاد یک پناهگاه امن برای یهودیان جهان بوده است. این پایه، با ایجاد حس ناامنی مداوم برای شهرکنشینان و تضعیف ایده سرزمین امن متزلزل میشود. هدف مقاومت، شکستن این روایت و اثبات این واقعیت است که تا زمانی که اشغالگری ادامه دارد، هیچ نقطهای در فلسطین اشغالی امن نخواهد بود و مهاجرت معکوس به یک گزینه منطقی تبدیل خواهد شد.
🔸پایه وجودی به جهت دشمنان؛ اسطوره شکستناپذیری
هیبت و بازدارندگی اسرائیل، بر پایه اسطوره ارتش شکستناپذیر و برتری اطلاعاتی مطلق ساخته شده است. این اسطوره، دشمنان را مرعوب و دوستان منطقهای را به اتحاد با این رژیم ترغیب میکند. استراتژی مقاومت، باطل کردن این اسطوره از طریق تحمیل شکستهای نظامی و اطلاعاتی بوده است تا نشان دهد این قدرت، آسیبپذیر و شکستپذیر است.
🔹پایه وجودی به جهت افکار عمومی جهان؛ انگاره مظلومیت تاریخی یهود
اسرائیل برای دههها توانست با تکیه بر روایت مظلومیت تاریخی قوم یهود و هولوکاست، جنایات خود علیه فلسطینیان را توجیه کرده و همدردی افکار عمومی جهان را جلب نماید. هدف مقاومت، افشای چهره واقعی و جنایتکار رژیم صهیونیستی به عنوان یک قدرت اشغالگر و آپارتاید است. با تغییر این روایت و جایگزینی مظلومیت فلسطینیان به جای مظلومیت صهیونیستها، پوشش اخلاقی و رسانهای اسرائیل از بین میرود.
🔸پایه وجودی به جهت دولتهای جهان اسلام؛ عادی بودن روابط با کشورهای خاورمیانه
یکی از اهداف مؤسسین اسرائیل، پذیرفته شدن آن به عنوان یک کشور عادی در منطقه غرب آسیا و برقراری روابط دیپلماتیک و اقتصادی با کشورهای اسلامی بوده است. این امر به معنای پایان دادن به انزوای منطقهای و به حاشیه راندن کامل آرمان فلسطین است. استراتژی مقاومت، زنده نگه داشتن مسئله فلسطین به عنوان مسئله اول جهان اسلام و پرهزینه کردن هرگونه تلاش برای عادیسازی روابط با این رژیم اشغالگر بوده است.
🔹طوفان الاقصی را باید نقطه تلاقی ضربات وارد شده به تمام این پنج ستون وجودی دانست. طوفان به صورت بی سابقه ای هزینه حمایت از اسرائیل را برای آمریکا و غرب به حد بیشینه رسانده، اسطوره امنیت داخلی آن را در هم شکست، هیبت شکستناپذیریاش را به سخره گرفت، با نمایش قساوت بیحد در غزه روایت مظلومیتش را باطل کرد و معماری ایالات متحده برای غرب آسیا خصوصا پروژه عادیسازی را به اغمای عمیقی فرو برد. واقعه ۷ اکتبر و حوادث پربسامد پس از آن، به عنوان اوج یک استراتژی چهل ساله، رژیم صهیونیستی را در مسیر سراشیبی وجودی قرار داده و فصلی نوین در تاریخ مبارزات آزادیبخش ملت فلسطین و منطقه غرب آسیا را به نحوی گشوده است که می توان آن را پروژه بازگرداندن اسرائیل به مقطع ۱۹۴۷ دانست.
@afrazmahdi
💠 انسان پسا طوفان الأقصی/ تحلیلی أنفُسی از طوفانی آفاقی
✍ شبیر فیروزیان
⚠️ خداوند در سوره مبارکه «عصر»، به «زمان» قسم می خورد: «وَالْعَصْر».
هرچند مفسران درباره مصداق خاص «عصر» و «زمان» مورد اشاره این آیه شریفه اختلاف نظر دارند ولی هرچه هست، زمانی است که زندگی بشر به قبل و بعد از آن تقسیم شده و یک «تغییر پارادایمی» و «تغییر ماهوی» به سمت «اهداف الهی» روی داده است.
⚠️ قرآن کریم در آیه دیگری، این نقاط عطف و حوادث تاریخ ساز را «یوم الله» می نامد:
🔸 «وَ ذَكِّرهُم بِأَيَّامِ اللَّهِ إِنَّ فی ذلِكَ لَآياتٍ لِكُلِّ صَبَّارٍ شَكورٍ» (ابراهیم: ۵)
علامه طباطبایی(رحمة الله علیه) بر این باورند که منظور از «ایام الله» در این آیه شریفه، روزهایی است که بخاطر حوادث خاصی که در آن واقع شده، امر خداوند و آیات و نشانه های بزرگی و اقتدار و سلطنت خداوند «ظاهر» و «آشکار» گردیده است.(المیزان؛ ج12، ص18)
⚠️ البته این «یوم الله» و «زمان های مقدس» هم می تواند شامل حوادث بسیار بزرگ همچون «طوفان نوح(ع)»، «پیامبری موسی(ع) و شکست فرعون»، «بعثت پیامبراکرم(ص)» و «ظهور امام عصر(عج)» باشد و هم شامل برخی حوادث مهمّ دیگر که در فاصله میان حوادث بسیار بزرگ اتفاق می افتند و زمینه های سیاسی و اجتماعیِ و روحی شکل گیری حوادثی بزرگ در آینده را فراهم می کنند، همچون «انقلاب اسلامی ایران».
حادثه «طوفان الأقصی» یکی از مصادیق آن «یوم الله» و حوادث زمینه سازی است که می تواند به حوادث بزرگتری منتهی شود که زندگی جامعه بشری را متحول و دچار «تغییرات ماهوی» نماید.
⚠️ حقیقت این است که جهان و زندگی و انسان «پساطوفان الأقصی» با پیش از آن، تفاوت های اساسی کرده است؛ اما مهمترین این تغییرات، این است که «انسان پساطوفان الأقصی» بسیار متفاوت تر از قبل از آن است و این «تغییر انسانِ پسا طوفان الأقصی» را باید در ذیل یکی از سنن و قواعد الهی عالَم تحلیل کرد:
⚠️ قرآن می فرماید ابراهیم(ع) با شکستن بت ها، در انسان های زمان خودش «تنبّه» و «خودآگاهی» ایجاد نمود و به ظلمی که در سایه پذیرش ولایت نمرود به خود کرده بودند پی بردند:
🔸 «فَرَجَعُوا إِلى أَنْفُسِهِمْ فَقالُوا إِنَّكُمْ أَنْتُمُ الظَّالِمُون؛ آنان به خود بازگشتند و (به خود) گفتند: حقاً كه شما ستمگريد.» (انبیاء: ۶۴)
مجاهدان عملیات تاریخ ساز طوفان الأقصی نیز همچون ابراهیم(ع) پایه های اصلی بتی به نام اسرائیل را ویران کردند که عصاره و آئینه تمامنمای تمدن غرب بود و سالهای طولانی ادعای برتری و استحکام و غیرقابل نفوذ بودن داشت و کسی جرأت تعرض به آن را نداشت.
در نتیجه این بت شکنی مجاهدانه و مخلصانه بود که گونه ای «خودآگاهی» در «انسان غافل دنیای مدرن» ایجاد شد و همان «فَرَجَعُوا إِلى أَنْفُسِهِمْ» اتفاق افتاد و انسان مدرن غربی به ظلمی که تمدن غرب نسبت به او روا داشته بود، پی برد: «فَقالُوا إِنَّكُمْ أَنْتُمُ الظَّالِمُون»
⚠️ در واقع باید گفت «طوفان الأحرار» بزرگترین دستاورد «طوفان الأقصی» بود که حتی با وجود برخی شکست های ظاهری و مقطعی جبهه مقاومت، تا سالها پابرجاست و می توان از ظرفیت این دستاورد بزرگ در دنیا بهره برد.
این همان اتفاقی بود که در نتیجه انقلاب اسلامی مردم ایران و شکسته شدن بت حکومت طاغوت نیز افتاد.
⚠️ این «رجوع انسانِ غافلِ مدرن به خودِ فطریش»(فَرَجَعُوا إِلى أَنْفُسِهِمْ)، می تواند به تدریج منشأ تحولات بزرگی در دنیا شود و «عصر»ها و «یوم اللّه» های دیگری را رقم بزند؛ چرا که مبدأ همه «حوادث بزرگ بیرونی»، «تحولات بزرگ درونی» انسانها و جوامع است:
🔸 «إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ؛ خداوند سرنوشت هيچ قوم (و ملتى) را تغيير نمىدهد مگر آنكه آنها خود را تغيير دهند.» (رعد: ۱۱)
به عبارت دیگر این «فَرَجَعُوا إِلى أَنْفُسِهِمْ»، مقدمه ای برای «يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ» و سپس «يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ» است.
⚠️آری! امروز و درنتیجه «طوفان الأقصی»، غزه و فلسطین تبدیل به «بیّنه» ای آشکار شده که هرچند «نفس» عده ای را «هلاک» و «نابود» کرد اما «نفس» عدّه بسیاری از انسانها را نیز «زنده» کرد:
🔸 «لِيَهلِكَ مَن هَلَكَ عَن بَيِّنَةٍ وَيَحيى مَن حَيَّ عَن بَيِّنَة؛ تا آنها كه هلاك میشوند از روى اتمام حجت باشد، و آنها كه زنده(و بیدار)می شوند با دليل روشن باشد»(انفال: ۴۲)
@basaer_fi
🔸 قسمت یازدهم برنامه «سوره»:
بررسی ابعاد الهیاتی، تمدنی و عملیاتی «طوفان الأقصی»
🔸مجری و سردبیر: شبیر فیروزیان
🔸مهمانان:
حجت الاسلام والمسلمین احمد رهدار (استاد حوزه و دانشگاه)
علیرضا معاف (قرآن پژوه و استاد دانشگاه)
🔸سه شنبه ۱۵ مهر، ساعت ۲۱:۳۰، شبکه ۴
@basaer_fi
💠 به بهانه پیام رهبر انقلاب به اجلاسیه نماز/ چگونه «نماز»های ما با «جهاد» و «مقاومت» نسبت پیدا می کند؟
✍ شبیر فیروزیان
⚠️ پیرامون نسبت «نماز» با «تبرّی از دشمن» و اینکه چگونه «نماز» می تواند «اراده» ما را در مبارزه و جهاد با دشمن قوی تر نماید، سخنان زیادی می توان گفت و نوشت. بسیاری از عبارات و آیات و رفتارهای ما در نماز، نسبت مستقیم یا غیرمستقیم با مبارزه و جهاد با دشمن دارند.
اما نکته جالب تفسیری که در این نوشته می خوانید را شاید کمتر شنیده باشید؛ و آن اینکه:
⚠️ زمانیکه حضرت موسی(ع) مُشتی به آن فردِ طرفدار فرعون زد و او کشته شد، به خداوند عرض کرد:
🔸"قَالَ رَبِّ بِمَا أَنْعَمْتَ عَلَيَّ فَلَنْ أَكُونَ ظَهِيرًا لِّلْمُجْرِمِينَ؛ ﮔﻔﺖ: ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺍ! ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ نعمتی ﻛﻪ ﺑﻪ ﻣﻦ ﻋﻄﺎ ﻛﺮﺩﻱ، ﻫﺮﮔﺰ ﭘﺸﺘﻴﺒﺎﻥ ﻣﺠﺮﻣﺎﻥ ﻧﺨﻮﺍﻫﻢ ﺷﺪ." (قصص: ١٧)
آیت الله جوادی آملی در درس تفسیرشان با الهام از بیان علامه طباطبایی(رحمةالله علیه) در تفسیر المیزان، می فرمایند تعبیر "بِمَا أَنْعَمْتَ عَلَيَّ" در این آیه شریفه نشان می دهد که حضرت موسی(ع) جزء همان "اَنعَمتَ عَلَیهِم"ی است که ما در نمازهایمان از خداوند می خواهیم ما را در مسیر آنان قرار دهد:
🔸"اِهدِنَا الصِرَاطَ المُستَقِیم* صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِم"(حمد:۶_۷)
یعنی راه "الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ"، همان راه موسی(ع) که فرمود:"فَلَنْ أَكُونَ ظَهِيرًا لِّلْمُجْرِمِينَ".
⚠️ درواقع ما روزی ۱۰ بار در نمازهایمان از خداوند می خواهیم که ما را در مسیری قرار دهد که هیچگاه یاور ظالمان و مجرمان و زورگویان عالم نباشیم.
بنابراین، هرچه نمازمان در ما تبرّی بیشتری نسبت به دشمن ایجاد نماید و ما را به جهاد و مبارزه با دشمن ترغیب نماید، نماز کامل تر و مقبول تری است.
@basaer_fi
16.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❓چرا اسرائیل نتوانست «حماس» را نابود کند؟
📽 حجت الإسلام والمسلمین دکتر احمد رهدار در قسمت یازدهم برنامه «سوره» پاسخ می دهد...
@basaer_fi
9.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚠️ واضح ترین و اصلی ترین دلیل پیروزی حماس چیست؟
@basaer_fi