✍ یادداشت حجت الاسلام مسعود عالی در نقد مطلب حجت الاسلام علیدوست پیرامون "مقایسه حکومت امیرالمومنین(ع) با نظام جمهوری اسلامی" (بخش اول)
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم
🔰 بجاست برخی بزرگواران که بیشتر دستی در فقه و اصول دارند بهتر با مواضع فکری رهبر بزرگوارمان آشنا شوند تا دوستانی که در میدان مقابله با مفاسد سیاسی و اجتماعی صدایشان بلند است و در مقابل سیاه نمایی ها و بی اعتمادسازی های دشمن امیدآفرینی میکنند را نکوبند و بیشتر کمک بدهند و در میدان باشند.
رهبر عزیزمان در بیاناتشان در جمع علما و روحانیون تبریز (۵ /۵/ ۱۳۷۲) می فرمایند:
🔸"این درست است که تا در یک گوشه مختصر نابسامانی به عقیده و سلیقه کسی پیدا شود او ریش بجنباند و بنا کند اعتراض و اشکال کردن؟! تا یک مشکل در اداره ای برایش پیدا شد یا یک مامور دولتی،چپ نگاهش کرد، یاوه بسراید که حالا هم مثل زمان فلان است؟! این ناشی از نفهمیدن آنچه واقع شده است نیست؟ این ناشی از عدم معرفت نعمت خدا نیست؟ یا خدای نکرده ناشی از انکار نعمت خداست؟ "یعرفون نعمه الله ثم ینکرونها"؛ این جفا نیست به این حرکت به این عظمت؟ مگر وقتی حکومت درست شد، صحیح شد، موازین حکومت موازین کاملی شد، در سراسر این حکومت همه کارها درست خواهد بود؟! از کجا چنین چیزی ثابت شده است؟
در زمان امیرالمومنین (علیه الصلاه و السلام) که مثال عدل و تقواست، _دیگر شما از امیرالمومنین(ع) که کسی را عادلتر و با تقواتر سراغ ندارید_ مگر حکامی که بر ولایات مسلط بودند و خود امیرالمومنین (علیه الصلاه والسلام) فرستاده بود، همه ابوذر و سلمان بودند؟! خیر چهار نفر مثل ابوذر و سلمان و عمار و فلان داشت، مابقی آدمهای عوضی بودند.
تاریخ را بردارید نگاه کنید، این تاریخ است؛ یکی از استانداران امیرالمومنین(ع)، زیاد ابن ابیه، بر منطقه وسیعی حاکم بود، بسیاری از این قبیل در اطراف و اکناف بلاد اسلامی بودند.
امام حسن مجتبی (علیه الصلاه و السلام) سردار بزرگ جنگش، عبیدالله ابن عباس بود که می دانید چه کار کرد. شبانه رفت با معاویه مذاکره کرد، پول گرفت لشگرگاه خودش را ترک کرد و به معاویه پناهنده شد...در راس کار چه کسی بود؟ امام حسن مجتبی (علیه الصلاه والسلام)".
در بیانیه گام دوم هم رهبر بزرگوار به وجود فساد در دولت امام معصوم اشاره کردند و فرمودند نسبت فساد در میان کارگزاران حکومت جمهوری اسلامی در مقایسه با بسیاری از کشورهای دیگر و بخصوص با رژیم طاغوت که سرتاپا فساد و فسادپرور بود، بسی کمتر است و بحمدالله مامورین این نظام غالبا سلامت خود را نگه داشته اند.
🔰 جناب علیدوست می فرمایند: "حضراتی که این اندک تخلفات را برای برخی توجیهات جسیم می کنند از برخورد حضرت هم با امثال ابن هرمه بگویند!..."
چه خوب است ایشان هم متوجه برخوردهای نظام در حد اعدام برخی سلطانها و احکام سنگین برای برخی گردن کلفتها در حد مهدی و فائزه هاشمی، طبری، سیف و.... هم باشند و از آن هم بگویند که نشان از غیر سیستمی بودن فساد در نظام است.
ادامه👇👇👇
@basaer_fi
✍ یادداشت حجت الاسلام مسعود عالی در نقد مطلب حجت الاسلام علیدوست پیرامون "مقایسه حکومت امیرالمومنین(ع) با نظام جمهوری اسلامی" (بخش دوم)
🔰 گفته اند: "در مقایسه و تشبیه باید به همه اقتضائات تشبیه توجه کرد!..."
آیا ایشان از جمله مصطلح حوزویان که تشبیه از وجهی مقرب و از وجهی مبعّد است، غفلت نکرده اند؟! که وجه شبه در دو حکومت وجود فساد و یا افراد فاسد بصورت فی الجمله هست، در عین اینکه باز به دلیل ریل گذاری صحیح در هر دو حکومت، آن مقدار فساد هیچیک از دو حکومت را از اسلامی بودن خارج نمی کند و نباید به صرف دیدن برخی فسادها یا فاسدان فریاد وا اسلاما سر داد و حکومت را غیر اسلامی نامید.
🔰می فرمایند: "برخی مفاسد(حدود ۳۰ فساد) هیچ ربطی به امام نداشته و میراث حاکمان قبل بوده... و حضرت نمی توانستند با سرعت و به راحتی آنها را ریشه کن کنند..."
مگر کسی ادعا کرده فسادهای در زمان حضرت، معاذالله ناشی از عملکرد ایشان بوده؟!! شکی نیست که یا ناشی از حکومتهای قبل بوده یا افسادهایی که نفوذی های معاویه در حکمرانی حضرت انجام می دادند که در کتاب "الغارات" به برخی از آنها اشاره شده است.
در زمان ما هم فسادهای درون حاکمیت از حاکم عادل، مومنین یا نفس انقلاب نیست. همه یا میراث رژیم طاغوت یا نفوذی ها و غربزده ها یا افراد فرصت طلب است.
پس شما هم پذیرفته اید که به هر دلیل فی الجمله در حکومت حضرت فسادهایی بوده که نمیشد با آنها به سرعت مقابله کرد. سخن دوستان هم همین است.
بعد هم بحث سندی درباره یک روایت کرده اند و کتب تاریخ که پر است از مواردی از فسادهای موردی در محدوده حکومتی حضرت امیر علیه السلام را نادیده گرفته اند(که در بیانات فوق الذکر رهبری هم به کتب تاریخی استناد شده بود و توصیه ایشان هم به خواندن تاریخ بود.)
🔰در هرحال بجاست ایشان متوجه روح مطالب دوستان انقلابی که در مقابل انبوه سیاه نمایی و اعتماد زدایی، امید آفرینی می کنند و حرفشان هم بیشتر با محتوای کلام رهبر بزرگوار همخوانی دارد، باشند و با تعابیر: "عقیم بودن و خلاف واقع و راست ناقص و کم از کذب ناموجه بودن"، آنها را متهم نسازند.
*انّ السمع و البصر و الفواد کل اولئک کان عنه مسئولا*
مسعود عالی _ ۱۴۰۲/۵/۱۵
@basaer_fi
🔸 به جناب حجت الاسلام والمسلمین #علیدوست پیشنهاد می کنم کتاب بسیار خوب و محققانه "ریزش خواص در حکومت امیرمومنان(ع)" تالیف حجت الاسلام دکتر جواد سلیمانی را بخوانند تا نگاهشان نسبت به حکومت حضرت واقع بینانه تر شود و قدر جمهوری اسلامی را (علی رغم همه کاستی ها و اشکالات) بیشتر بدانند.
✍ شبیر فیروزیان
@basaer_fi
هدایت شده از روزنه
ملاحظاتی تاریخی بر بيانيه سیاسی "دفاعی عقیم و پرهزینه" پیرامون وجود فساد در حکومت علوی
جوابیه اساتید و فضلای حوزوی به بیانیه سیاسی حاشیهساز جناب آقای علیدوست/14
حضرات آقایان: محمد رضا جباری؛ جواد سلیمانی؛ حامد منتظری مقدم
🔻 #روزنه در راستای تحقق اصل #آزاداندیشی_حوزوی، جوابیه احتمالی جناب استاد علیدوست به این یادداشت تخصصی را با اشتیاق منتشر خواهد کرد.
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
[صفحه 1 از 4]
در روزهای اخیر بیانیهای از سوی آيتالله #ابوالقاسم_علیدوست از اساتید محترم حوزه علمیه، صادر و موجب نقدها و ملاحظاتی شده و طبعا خواهد شد؛ چنان که دشمنان نظام اسلامی نیز اینگونه بیانیههای صادر از شخصیتهای علمی حوزوی را مجال و بهانه مناسبی برای نیل به مطامعشان یافته و مییابند. این کمترینها، ملاحظاتی را به قرار ذیل، متوجه این بیانیه میدانیم:
1. آنگونه که از تأمل در بیانیه بهدست میآید گویا ایشان تصور دارند: بیان کاستیها و مفاسد موجود در دوره حکومت علوی، به معنای نفی عدالت و نفی فسادستیزی در آن حکومت است، لذا بر خود تکلیف دانستهاند که رویّه برخی خطباء در شاهدآوردنِ وضعیت حکومت امیرمؤمنان(ع) را به نقد کشند. این تصور به دلائلی که در ادامه بیان خواهد شد ناصحیح است.
2. ایشان تصور فرمودهاند که خطبای محترم در صدد توجیه و دفاع از وضع موجودِ کشور هستند که این تصور نیز نادرست است. تأمل در سخنان آنان (ازجمله سخنان جناب حجةالاسلام و المسلمین آقای عالی در محضر رهبر معظم) گویای آن است که اینان، ضمن اذعان به کاستیها و مشکلات، اما در صدد خنثاسازیِ سوء استفاده دشمن از مشکلات موجود برای ایجاد یأس و ناکارآمد جلوه دادن نظام اسلامی هستند؛ لذا ایشان در همان سخنرانی تأکید داشتند در نظام اسلامی مانند حکومت علوی، کاستیها موجودند اما ریلگذاری و جهتگیری بهدرستی انجام گرفته است.
3. دغدغه تخریب نشدن مجاهدتهای امام علی(ع) برای برقراری عدالت، بسیار دغدغه مقدسی است و ما با جناب استاد علیدوست در این زمینه همرأی هستیم؛ ولی پرسش آن است که آیا گزارش کردن فساد مالی برخی از کارگزاران حضرت مانند #نعمان_بن_عجلان (قاموس الرجال،ج10،ص389 ) والی بحرین، #قعقاع_بن_شور والی کسکر(تاریخ طبری، ج5،ص370)، #یزید_بن_حَجیّه_تیمی فرماندار ری و دشتپی(الغارات، ج2،ص527) و #مصقلة_بن_هبیرة فرماندار فیروزآباد(تاریخ دمشق، ج58،ص270) در کنار نقل بیکموکاست و سراسر افتخارِ اقدامات اصلاحی آن حضرت، بهمعنی زیرسؤالبردن عدالتمحوری امیرمؤمنان(ع) در عرصه حکومتداری است و مجاهدتهای حضرت در این عرصه را زیر سوال میبرد؟! آيا واقعا اين سخن درست است که بگوئيم همه کارگزاران حکومت علوی انسانهای پاکدستی بودهاند؟!
🔶ادامه یادداشت:
👇
🔻صفحه دوم:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/13165
🔻صفحه سوم:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/13166
🔻صفحه چهارم:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/13167
#روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:👇
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
هدایت شده از امیرحسین ثابتی
4_5942810882990936120.mp3
11.37M
استاد شهریار زرشناس در برنامه دیشب جهان آرا (۱۴ مرداد ۱۴۰۲) بحث را از مشروطه آغاز کرد؛ به ریشه های فکری_ تاریخی مواجهه ایران و غرب مدرن در دوره قاجار پرداخت و اثرات آن بر جامعه ایران امروز را تشریح کرد.
راه حل هایی را نیز بر اساس تجربه آلمان و روسیه مطرح کرد و البته انتقاد کرد که دولت فعلی نیز نتوانسته برای اداره کشور، تغییر پارادایم دهد و همچنان درب اداره کشور بر پاشنه توسعه غربی و گفتمان شبه مدرنیسم می چرخد.
پیشنهاد میکنم سر فرصت گوش کنید.
عضو کانال شوید 🔻
https://eitaa.com/joinchat/1844903939C0e8d01846b
🔸 من یک تار موی این نیروی خدماتیِ شجاع که از نفوذ یک تروریست به داخل حرم #شاه_چراغ جلوگیری کرد را با صد تا مسئولِ ترسوی غربزده ای که پای جاسوس ها(که در واقع همان تروریست های اتوکشیده هستند) را به حرمِ جمهوری اسلامی باز کردند عوض نمی کنم.
@basaer_fi
🔸 همان جریانی که دیدار خواص سیاسی با آن فتنه گرِ سال ۸۸ (خاتمی) را توجیه می کند، در عرصه "فرهنگ" و "اقتصاد" نیز بازگشت رشیدپورها و سلاح ورزی ها، که از فتنه گران سال ۱۴۰۱ حمایت کردند، را پیگیری می کند.
هدف، یک چیز است: "قبح زدایی از فتنه" و "کم هزینه کردن آن برای فتنه گران".
@basaer_fi
✍ به بهانه تمسخر بشارت رهبرانقلاب توسط غربگرایان/ سنت الهی این است: "پیروزی های بزرگ از دل شرایط بظاهر بحرانی به دست می آید"
شبیر فیروزیان
1⃣ برخی معاندین و مخالفینِ جمهوری اسلامی و غربگرایان طی چند روز گذشته در فضای مجازی، با بحرانی و فاجعه بار توصیف کردن شرایط امروز جمهوری اسلامی، این بشارت رهبر انقلاب را به تمسخر گرفته اند که فرمودند: "ما به قله ها نزدیک شده ایم، نبایدخسته شویم".
اینگونه مطالب تمسخرآمیز، برای من یادآور واقعه ای تاریخی بود که در ادامه ضمن بیان آن، تحلیلی در این زمینه ارائه خواهم کرد.
2⃣در شرایط بظاهر بحرانی و وحشت انگیز جنگ احزاب، مسلمانان با دیدن انبوه سپاه دشمن، احساس بن بست و شکست کردند و از شدت ترس به خود می لرزیدند(احزاب: ۱۱_۱۰)؛
اما پیامبراکرم(ص) در آن شرایط بظاهر بحرانی، به آنان بشارت پیروزی های بزرگ در آینده را می داد و می فرمود:
🔸"بزودی در امنیت کامل به طواف کعبه خواهیم رفت و خداوند کسری و قیصر را نابود کرده و گنجهای آنان را در راه خدا انفاق خواهیم کرد."(دلائل النبوه، بیهقی، ج۳، ص ۴۰۲)
منافقان و بیماردلان این نوع بشارت های پیامبر(ص) را تمسخر می کردند و می گفتند:" ما الان در شرایطی هستیم که برای قضای حاجت نمی توانیم کمی آن طرف تر برویم، آنگاه محمد می پندارد که ما از گنجهای قیصر و کسری بهره مند می شویم!"(همان)
آری! پیامبر(ص) با چشم بصیرتش آینده را می دید و بشارت می داد. بشارتی که در نهایت با فاصله کوتاهی محقق شد.
3⃣ آیات متعددی از قرآن کریم این نوید را به همه _ بخصوص مومنان جبهه حق _ می دهد که: "گاه خداوند پیروزی های بزرگ را از دل یک شرایط بظاهر بحرانی که همه احساس بن بست و احساس شکستِ قطعی می کنند، نصیب جبهه حق می کند":
✅ ماجرای عبور قوم موسی(ع) از بن بست رود نیل در حالیکه سپاهیان فرعون پشت سرشان بودند.
✅ پیروزی سپاه اندک طالوت در مقابل انبوه سپاه جالوت.
✅ پیروزی سپاه اندک مسلمانان بر سپاه ۳ برابری کفار در جنگ بدر با وجود شرایط جغرافیایی بدتر از دشمن و تجهیزات بسیار کمتر از تجهیزات دشمن.
✅ شرایط عجیب و دلهره آور جنگ احزاب و پیروزی شگفت آور مسلمانان که پیشتر به آن اشاره شد.
✅ و موارد متعدد دیگر...
4⃣ بدیهی است جامعه شناسی و علوم سیاسیِ غربی که بر بنیانهای پوزیتیویستی بنا شده اند و درکی از واقعیاتِ غیبی عالَم ندارند، این بشارتها را نه واقعی، بلکه خرافی و برای تزریق "امید کاذب" به مردم می دانند و حتی آن را مسخره می کنند.
اما اولیاء خدا و مومنان واقعی که اندیشه سیاسی و اجتماعی شان متکی به مبانی قرآنی است و علاوه بر "واقعیات عینیِ" عالَم، به "واقعیات غیبیِ" عالَم و وعده های غیبی خداوند نیز باور عمیق و قلبی دارند، تصویر دیگری از آینده دارند و پدیده های سیاسی و اجتماعی را بگونه ای دیگر تحلیل می کنند.
@basaer_fi
💠 "انقلاب اسلامی"، "ذکرالله" و "معیشت ضَنک"
✍️ شبیر فیروزیان
⚠️ این جمله حاج قاسم سلیمانی را حتماً شنیده اید:
"والله قسم هرکسی تیر به سمت این نظام انداخت، آواره شد."
به نظرم این جمله حاج قاسم یک مبنای قرآنی هم دارد که توضیحش این است:
⚠️ انقلاب اسلامی، "یاد خدا" را _ نه فقط در ایران و نه فقط در دنیای اسلام، بلکه در همه دنیا و حتی در میان پیروان سایر ادیان_ زنده کرد.
از این رو باید گفت "انقلاب اسلامی"، جلوه حکومتی و سیاسیِ "ذکرالله" در زمانه ماست؛ و مطابق آیه شریفه قرآن، هرکس از "ذکرالله" اعراض کند و با آن دشمنی ورزد، قطعاً زندگیش سخت و دشوار خواهد گذشت و «آرامش» از زندگی اش سلب خواهد شد:
🔸 "وَ مَنْ أَعْرَضَ عَن ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنكًا؛ ﻭ ﻫﺮﻛﺲ ﺍﺯ ﻳﺎﺩ ﻣﻦ ﺭﻭﻱ ﺑﺮﺗﺎﺑﺪ، ﻗﻄﻌﺎً ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺗﻨﮓ ﻭ ﺩﺷﻮﺍﺭﻱ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺩﺍﺷﺖ."(طه: ۱۲۴)
@basaer_fi