💠 چرا انقلابی های سابق، «پشیمان» می شوند؟/ تحلیلی قرآنی از یک پدیده مهم روان شناختی
✍ شبیر فیروزیان
⚠️ در روزهای اخیر، اظهار نظر دو عنصر سیاسیِ سابقاً انقلابی، در فضای مجازی محل بحث و گفت و گو شده است. یکی از تغییر پارادایم در مسئله حجاب سخن گفته! و دیگری تسخیر سفارت آمریکا در ابتدای انقلاب را کاری اشتباه دانسته!
البته تغییر نظر این آقایان و امثال ایشان، منحصر در این موارد نیست، بلکه اینان در بسیاری از عرصه ها دچار استحاله فکری شده اند که تنها برخی از آنها را «علناً» اظهار می کنند.
این مسئله بهانه ای شد تا به این سوال مهم پاسخ دهیم که چرا برخی انقلابیون بعد از مدتی و بطور اسفناکی هویت انقلابیشان تغییر می کند؟
⚠️ آیت الله مصباح یزدی(رحمة الله عليه) در برخی آثارشان به موضوع روانشناختی مهمی پرداخته اند با عنوان «تأثیر امیال بر ادراکات» یا «تأثیر گرایشات بر بینش ها»؛ ایشان این موضوع را هم با استناد به آیات متعدد قرآن کریم و هم با مبانی فلسفی و انسان شناختی خود تحلیل و تبیین می نمایند؛ که خلاصه یک خطی آن این است که: «علائق، گرایشات و امیال انسانها، در شکل دهی ادراکات، علم، شناخت و بینش های او می تواند تا حد زیادی تأثیرگذار باشد».
⚠️ البته موضوع «تأثیر امیال بر ادراک» مربوط به مرحله ای است که «ادراک» و «علم» در حال شکل گیری است؛ اما مرحله بالاتر و عجیب تری در انسان وجود دارد و آن تأثیر «عمل بر ادراک» یا تأثیر «کنش بر بینش» است. توضیح آنکه، ممکن است انسان در ابتدا با استدلال و برهاني که خود اقامه ميکند، حقّانيت مسئلهاي را «بپذيرد» و «ادراکی» در خود شکل دهد، اما پس از مدّتي، با وجود باقي بودن همان استدلالات، آن را «انکار» نمايد!
علت بروز چنين حالتي در انسان، جاي گير نشدن آن مطلب در «دل» است، با وجود اينکه ممکن است «ذهن» انسان آن را پذيرفته باشد؛ و راه جای گیر شدن یک «باور» و «علم» و «ادراک» در «دل» و ايجاد «تصديق قلبي» پس از «تصديق ذهني»، «عمل کردن به مقتضاي علم» است؛ و اگر چنين «عملي» صورت نگيرد و انسان بطور مداوم مرتکب «گناهان عالمانه و عامدانه» شود، ممکن است همان «دانستهها» و «ادراکاتی» که پيش از اين براي اثبات آنها «استدلال» ميکرد را از اساس «منکر» شده و حتي به تمسخر آنها بپردازد!
⚠️ در واقع باید گفت «مداومت بر عملى که خلاف بینش ها و اعتقادات انسان است»، موجب «سست شدن پايههاى اعتقادی و بینشی» اوست؛ و اين از عجايب روح انسان است که گاهى براى اثبات مطلبى استدلال مىکند، برهان اقامه مىکند و کتاب مىنويسد، اما چيزى نمىگذرد که تمامى حرف¬هاى خود را پس مىگيرد.(پیش نیازهای مدیریّت اسلامی؛ ص222)
⚠️ قرآن کریم در مورد چنين انسانهايى مىفرمايد:
🔸 «ثُمَّ کانَ عاقِبَةَ الَّذِينَ أَساؤُا السُّواى أَنْ کَذَّبُوا بِآياتِ اللَّهِ وَ کانُوا بِها يَسْتَهْزِؤُنَ؛ سپس سرانجام کساني که اعمال بد مرتکب شدند به جايي رسيد که آيات خدا را تکذيب کردند و آن را به مسخره گرفتند.» (روم:۱۰)
طبق مضمون این آیه شریفه، گناهان پی در پی، کار انسان را به جایی می رساند که به تدریج، باورهای پیشین خود را تکذیب و حتی مسخره می کند.
یعنی گاه انسان «می داند» و «علم» دارد که خداوند یا ولیّ خدا او را از انجام برخی امور نهی کرده است، اما با این وجود، باز هم برخلاف خواست خداوند و ولیّ او «عمل» می کند؛ و اگر انسان بدون توبه و اصلاح، به این روند (یعنی «عمل» برخلاف مقتضای «علم») ادامه دهد، به تدریج به جایی خواهد رسید که دانسته های پیشینش را نیز انکار خواهد کرد.
⚠️ یکی از علل اصلی تغییر رفتار و افکار برخی از خواصّ سیاسی که زمانی از سوابق انقلابی درخشانی برخوردار بودند نیز همین مسئله است که با وجود «علم» به اینکه ولیّ خدا چه نظری دارد، امّا در موارد متعددی خلاف امر ولیّ خدا رفتار کردند و این «گناه انباشته» آنان به تدریج در «ادراکات» آنان اثر گذاشت و دیدگاه آنان در مسائل مختلف، از جهت انقلابی و الهی به جهت غیرانقلابی و غیر الهی و حتی ضد انقلابی تغییر مسیر داد.
این موضوع مستندات قرآنی و تفسیری دیگری نیز دارد که در مجال دیگری باید به آنها پرداخت.
@basaer_fi
🔸 قسمت دوازدهم برنامه «سوره» (همزمان با ایام بزرگداشت حافظ):
بررسی ابعاد قرآنی و الهیاتی شعر و شخصیت حافط
🔸مجری و سردبیر: شبیر فیروزیان
🔸مهمان:
حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد شیروانی (عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی)
🔸سه شنبه ۲۲ مهر، ساعت ۲۱:۳۰، شبکه ۴
@basaer_fi
هدایت شده از مجموعه فرهنگی سرچشمه
🔰 سلسله جلسات شرح موضوعی نهجالبلاغه-جلسه سوم
همراه با قرائت فرازهایی از دعای کمیل
با حضور:
🎙حجتالاسلام والمسلمین علی رهبر
🗓 زمان : ۲۴ مهر ۱۴۰۴
⏰️ بعد از نماز مغرب و عشا
⭕️ورود برای عموم آزاد است
#نهج_البلاغه
🆔 @sarcheshmeh_nour
9.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 انسان چه دین داشته باشد چه نداشتهباشد، از آثارِ ترکِ گناه بهره میبرد...
📽 حجتالاسلام و المسلمین استاد علی رهبر
🔰جلسه سوم اخلاق در نهج البلاغه/ مجموعه فرهنگی سرچشمه تهران
@basaer_fi
21.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚠️ بیداری و آگاهی مردم مسلمان و مردم جهان درباره فلسطین و غزه، از کجا نشأت می گیرد؟/ نکته جالب قرآنی از آیت الله جوادی آملی
📽 بخشی از قسمت یازدهم برنامه «سوره» را ببینید...
@basaer_fi
🔸 قسمت سیزدهم برنامه «سوره»:
«ایستادگی» و «امید»؛ خوانشی نو از صحیفه سجادیه و نهج البلاغه
🔸مجری و سردبیر: شبیر فیروزیان
🔸مهمان:
حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا اعوانی (استاد حوزه علمیه و پژوهشگر صحیفه سجادیه و نهج البلاغه)
🔸سه شنبه ۲۹ مهر، ساعت ۲۱:۳۰، شبکه ۴
@basaer_fi
11.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚠️ امام امیرالمؤمنین(ع) در این عبارات، عالمان فریبکاری که کلام خدا و دین خدا را به میل خود و مطابق هوای نفس خود تفسیر می کنند تا مردم را منحرف سازند، به زیبایی توصیف فرموده است:
🔸 «وَ آخَرُ قَدْ تَسَمَّى عَالِماً وَ لَيْسَ بِهِ فَاقْتَبَسَ جَهَائِلَ مِنْ جُهَّالٍ وَخ أَضَالِيلَ مِنْ ضُلَّالٍ وَ نَصَبَ لِلنَّاسِ أَشْرَاكاً مِنْ حَبَائِلِ غُرُورٍ وَ قَوْلِ زُورٍ قَدْ حَمَلَ الْكِتَابَ عَلَى آرَائِهِ وَ عَطَفَ الْحَقَّ عَلَى أَهْوَائِهِ؛ ديگرى کسی است که خويش را عالم خوانده، در صورتى كه عالم نيست. او يك سلسله از نادانى ها را از جمعى نادان اقتباس كرده و مطالبى گمراه كننده از گمراهانى آموخته است و دامهايى از طنابهاى فريب و گفتههاى باطل، بر سر راه مردم نصب كرده است (تا نا آگاهان را به دام افكند)؛ قرآن را بر اميال و خواستههاى خود تطبيق داده و حق را مطابق هوسهاى خويش تفسير كرده است.» (نهج البلاغه؛ خطبه 87)
@basaer_fi
سوره | قسمت چهاردهم
📌 تأملی در اندیشه سیاسی و حکومتی «میرزای نائینی»
مجری و سردبیر: شبیر فیروزیان
مهمانان:
«حجتالاسلام والمسلمین دکتر مهدی ابوطالبی»
«حجتالاسلام والمسلمین دکتر حسین جوان آراسته»
📅 سهشنبه ۶ آبان(امشب) | 🕢 ساعت ۲۱:۳۰
📺 شبکه چهار
@basaer_fi
📽 قسمت پانزدهم برنامه «سوره»
🔴 موضوع:
بررسی دلایل عقلانی، تجربی و الهیاتی
((مبارزه با آمریکا))
🟢 مهمانان:
حجت الاسلام دکتر مقدمی شهیدانی حجت الاسلام دکتر هادی شجاعی
🟠 مجری و سردبیر:
شبیر فیروزیان
📺 شبکه ۴ سیما
🗓 سهشنبه ۱۳ آبان ماه
🕰 ساعت ٢١:٣٠
بازپخش: روز بعد (یکشنبه)
ساعات: ٠٧:٠٠ و ١٣:٠٠
🆔@basaer_fi
5.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚠️ دردناک ترین جمله در خطبه حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)
📽 حضرت آیت الله جوادی آملی
@basaer_fi
💠 اسلام آمریکایی و سایهی آن بر تحلیلهای داخلی/ حمایت از زهران ممدانی؛ نمایش انفعال ایدئولوژیک در فضای داخلی
🔹در روز گذشته، فضای سیاسی کشور شاهد موجی از ابراز خوشحالی در اکثر محافل سیاسی نسبت به پیروزی زهران ممدانی، نامزد سوسیالدموکرات در انتخابات شهرداری نیویورک بوده است. رصد و تحلیل این جنس از تحولات نه تنها ایرادی ندارد؛ بلکه به درک ما از مناسبات جهانی کمک خواهد کرد؛ اما آنچه این پدیده را به چالشی جدی تبدیل میکند، تبدیل شدن حمایت از ممدانی به امری فراجناحی است. حمایت روزنامههای اصلاحطلب از کاندیدهای دموکرات آمریکایی مسبوق به سابقه است؛ اما این سؤال اساسی مطرح میشود که چرا باید یک مسلمان که آشکارا از مواضعی مغایر با شرع مقدس اسلام، از جمله حمایت از همجنسگرایان، دفاع میکند، تا این حد مورد استقبال طیفهای مختلف داخلی قرار گیرد؟ این حمایتها به حدی گسترده بود که مجتبی زارعی، بلاگر-نمایندهی پرحاشیهی مردم تهران نیز ذوقزدگی خود از پیروزی ممدانی را در قالب جملهی «زنده باد زهران ممدانی» بروز داده است. این نوشتار در پی واکاوی این مسئله و تبیین خطوط قرمز انقلابی در این زمینه است.
🔹پیروزی زهران ممدانی نه یک پیروزی برای جبهه عدالت، بلکه نمایشی از هوشمندی سیستم استکباری آمریکاست. این رژیم با «جذب نرم» چهرههای به ظاهر منتقد، انرژی اعتراضی جنبشهای اجتماعی را مصادره و خواستههای رادیکال را در بوروکراسی حکومتی خود خنثی میکند. ممدانی با شعارهای عدالتخواهانه، در عمل به بازسازی مشروعیت برای همان ساختار سلطهگری میپردازد که نقشی جدی در سرکوب مستضعفین جهان دارد. این استراتژی که از آن به «خودترمیمگری» تعبیر میشود، نشان از انعطاف خطرناک سیستم سیاسی امریکا و نه ضعف آن است. بنابراین، ذوقزده شدن نسبت به چنین رویدادهایی، خطایی استراتژیک است؛ چرا که اینجا نه یک پیروزی، بلکه شاهد تغییر تاکتیک دشمن برای بقای نظام سیاسیاش هستیم.
🔹مسئله اول، بررسی ماهیت خود نامزد پیروز است. زهران ممدانی اگرچه با عنوان یک مسلمان شناخته میشود، اما عملا با حمایت آشکار از جریانهای همجنسگرایانه، یکی از محکمترین احکام اسلامی را زیر پا میگذارد. این سؤال جدی از حامیان داخلی او مطرح میشود که چگونه بین اعتقادات خود و حمایت از فردی که بخشی از شریعت را نادیده میگیرد، این موضوع را حل میکنند؟ انقلاب اسلامی با شعار «نه شرقی، نه غربی» به میدان آمد و همواره در برابر فرهنگسازیهای منحط غربی ایستاده است. حمایت از یک چهره به ظاهر مسلمان اما دارای افکار سکولار، نه تنها کمکی به پیشبرد اهداف امت اسلامی نمیکند، بلکه به ترویج یک اسلام آمریکایی و بیهویت دامن میزند.
🔹به نظر میرسد ریشه این دست تحلیلهای اشتباه را باید در یک «انفعال ایدئولوژیک» جستجو کرد. گاهی برخی چنان در دام تحلیلهای سادهلوحانه میافتند که از نگاه کلان به امر واقع، غافل میشوند. آنها تصور میکنند که هر نامزد یا جریانی که در ظاهر علیه جریان اصلی حاکم بر آمریکا موضع بگیرد، لاجرم متحد جمهوری اسلامی محسوب میشود. این یک خوشبینی و رویافروشی است. تاریخ به ما آموخته که سیاست خارجی جمهوری اسلامی باید مبتنی بر هوشیاری، عقلانیت و اتکا به مبانی بومی و دینی باشد؛ نه پیروی از موجهای رسانهای و عوام فریبانه
🔹دیگر نکتهی محوری که باید بدان پرداخت، شکاف غیرقابل انکار میان مفهوم «مقاومت» در گفتمان انقلاب اسلامی و درک سطحی و احساساتی افرادی مانند ممدانی از مسئله فلسطین است. برای جمهوری اسلامی ایران، فلسطین یک «آرمان استراتژیک و توامان ایدئولوژیک» است؛ عقیدهای که بر پایه مبارزه عملی با صهیونیسم و حمایت همهجانبه از گروههای مقاومت استوار شده است. در مقابل، آنچه از مواضع ممدانی و امثالهم برمیآید، چیزی جز یک دلسوزی نمایشی نیست. این جنس از حمایت، که در بهترین حالت به ابراز تأسفی سمبلیک محدود میشود، بیشتر یادآور مواضع شخصیتهایی مانند احمد زیدآبادی یا صادق زیباکلام است که همواره از موضعی کاملاً سکولار و در چارچوب پذیرفته شده غربی به تحولات مینگرند. چنین افرادی نه حاضرند بهایی برای حمایت از فلسطین بپردازند، نه تمایلی به مقابله با دستگاه عظیم صهیونیستی و آمریکایی را دارند. این نوع نگاه، یک آرمانخواهی اصیل نیست؛ بلکه نوعی روشنفکرنمایی بیثمر است
🔹مقام معظم رهبری بارها تأکید کردهاند که میان احزاب آمریکایی هیچ تفاوتی قائل نیستیم؛ چراکه خصومت با ملت ایران خط قرمز مشترک همه جریانهای حاکم بر واشنگتن است. تجربه تاریخی نشان داده که تغییر چهرهها در عرصه سیاست آمریکا، تغییری در ماهیت استکباری این نظام ایجاد نمیکند. بنابراین، اهالی قلم نباید با بزرگنمایی تفاوتهای حاشیهای بین سیاستمداران آمریکا، به گفتمان فرهنگی دشمن دامن بزنند و امثال ممدانی را حاصل دموکراسی بیعیب و نقص آمریکایی ببینند.
✅@Rajanews_com
سوره | قسمت شانزدهم
📌 تبیین قرآنی و معرفتی اندیشه رهبر انقلاب نسبت به غرب
مجری و سردبیر: شبیر فیروزیان
مهمان برنامه: حجتالاسلام دکتر حبیب االله بابایی
📅 سهشنبه ۲۰ آبان | 🕤 ساعت ۲۱:۳۰
📺 شبکه چهار
#سوره
@basaer_fi