هدایت شده از کتاب جمکران 📚
📚 طبق روال هر هفته میخوایم یه کتاب رو با شیوههای مختلف بهتون معرفی کنیم تا کتابا رو بهتر بشناسید و به دیگران معرفی کنید.
📣کتاب هفته هم #مسابقه داره و هم #تخفیف
🎉سهشنبهها مسابقه و جایزه، جمعهها تخفیف
📙 کتاب این هفته: #از_سکوی_شعبان
🖋 به قلم: #علی رهبر
📜شرح عاشقانه مناجات شعبانیه
اگه این کتاب رو خوندید حتما نظرتون رو به آیدی @ketabejamkaran_admin برامون بفرستید.
برای تهیه کتاب کلیک کنید👇
https://ketabejamkaran.ir/75848
📚#کتاب_هفته
✅ کانال رسمی کتاب جمکران:
@ketabejamkaran
هدایت شده از بصائر
🔰 به گمانم این آیه شریفه، به بهترین شکل، شرایط قبل از انقلاب اسلامی و پس از آن را به تصویر می کشد:
🔸 "وَاذْكُرُوا إِذْ أَنتُمْ قَلِيلٌ مُّسْتَضْعَفُونَ فِي الْأَرْضِ تَخَافُونَ أَن يَتَخَطَّفَكُمُ النَّاسُ فَآوَاكُمْ وَأَيَّدَكُم بِنَصْرِهِ وَرَزَقَكُم مِّنَ الطَّيِّبَاتِ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ؛
ﻭ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺑﻴﺎﻭﺭﻳﺪ ﻫﻨﮕﺎﻣﻲ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺷﻤﺎ ﺩﺭ ﺭﻭﻱ ﺯﻣﻴﻦ، ﮔﺮﻭﻫﻲ ﻛﻮﭼﻚ ﻭ ﺍﻧﺪﻙ ﻭ ﺯﺑﻮﻥ ﺑﻮﺩﻳﺪ; ﺁﻧﭽﻨﺎﻥ ﻛﻪ ﻣﻲ ﺗﺮﺳﻴﺪﻳﺪ ﻣﺮﺩم(مشرک و کافر) ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﺮﺑﺎﻳﻨﺪ! ﻭﻟﻲ خداوند ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﭘﻨﺎﻩ ﺩﺍﺩ؛ ﻭ ﺑﺎ ﻳﺎﺭﻱ ﺧﻮﺩ ﺗﻘﻮﻳﺖ ﻛﺮﺩ؛ ﻭ ﺍﺯ ﺭﻭﺯﻳﻬﺎﻱ ﭘﺎﻛﻴﺰﻩ ﺑﻬﺮﻩ ﻣﻨﺪ ﺳﺎﺧﺖ؛ ﺷﺎﻳﺪ ﺷﻜﺮ ﻧﻌﻤﺘﺶ ﺭﺍ ﺑﺠﺎ ﺁﻭﺭﻳﺪ!" (انفال: ٢٦)
🌹یوم الله ۲۲ بهمن مبارک باد!
🔰 جریان نفاق همیشه مردم را به ماندن درخانه و عدم کنش سیاسی موثر به نفع حکومت اسلامی تشویق می کند:
🔸"وَ إِذقالَت طائِفَةٌ مِنهُم ياأَهلَ يَثرِبَ لامُقامَ لَكُم فَارجِعوا؛و(یادکنید)زمانی راکه گروهی ازآنان گفتند:ای اهل یثرب اینجا نمانید؛پس به خانه هایتان برگردید"(احزاب:۱۳)
#انتخابات
@basaer_fi
بعضی لیست های انتخاباتی، مفهوم متعالی "وحدت" را به ابتذال کشانده اند. برای آنها توصیفی بهتر از مضمون این آیه شریفه پیدا نمی کنم:
"تَحْسَبُهُمْ جَمِيعًا وَقُلُوبُهُمْ شَتَّىٰ؛ گمان ﻣﻲﻛﻨﻲ ﻣﺘﺤﺪﻧﺪ؛ ﺩﺭﺣﺎﻟﻲﻛﻪ ﺩﻝﻫﺎﻳﺸﺎﻥ ﺍﺯ ﻫﻢ ﺩﻭﺭ ﺍﺳﺖ." (حشر: ١٤)
@basaer_fi
⚠️ شرکت مردم در #انتخابات، مصداقی از "تقوای جمعی" است که نتیجه اش باز شدن برخی گره های کور در مسیر پیشرفت کشور است:
🔸«وَ مَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً؛ و هرکس (و هر ملّتی) تقواى الهى پيشه كند، خداوند راه نجاتى براى او فراهم مى كند.» (طلاق: 2)
@basaer_fi
⚠️ کسی که در انتخابات شرکت نمی کند، فقط به خودش ضرر نمیزند، بلکه همه از این رفتار او متضرّر خواهند شد:
🔸 «وَاتَّقُوا فِتْنَةً لا تُصِيبَنَّ الَّذِينَ ظَلَمُوا مِنْكُمْ خَاصَّةً؛ و از فتنه اى بپرهيزيد كه تنها به ستمكاران شما نمى رسد (بلكه همه را فرا خواهد گرفت).» (انفال: 25)
@basaer_fi
💠 گفتاری قابل تامل از علامه مصباح یزدی پیرامون "امر به معروف و نهی از منکر"/
در برخی زمانها جلوگيري از انجام گناه در جامعه با «محبت» ميسر ميشود، نه «امر به معروف و نهي از منکر».(بخش اول)
⚠️ به گزارش مرکز خبر و اطلاع رسانی روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) به نقل از، پايگاه اطلاع رساني آثار آيتالله مصباح يزدي، رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) در جمع تعدادي از خواهران فعال در عرصه امر به معروف و نهي از منکر اظهار داشت:
⚠️ "بر کسي پوشيده نيست که مسأله امر به معرف و نهي از منکر از فروع دين و ضروريات اسلام است؛ اما علي رغم جايگاه والاي اين فريضه در معارف اسلامي، هنوز ابهاماتي در باره آن وجود دارد و گاه بد فهميها، سبب رفتارهاي نامناسب و مغاير با هدف امر به معروف و نهي از منکر ميشود."
آيتالله محمد تقي مصباح يزدي با بيان اينکه امر به معروف و نهي از منکر در واقع نظارت عمومي براي کاهش تخلف است، خاطر نشان کرد:
⚠️ "امر به معروف و نهي از منکر داراي اقسام و انواع مختلفي است که يکي از آنها همان است که در رسالههاي عمليه با شرايط خاصي از جمله عدم احتمال ضرر و به صورت آمرانه و از موضع استعلاء ذکر شده است. اين نوع امر به معروف و نهي از منكر وظيفه مردم در شرايطي است كه حکومت اسلامي برقرار است و گناه علني مگر در موارد اندک و نادر صورت نميگيرد."
وي با اشاره به خطبه امام حسين(ع)، قيام آن حضرت را به خاطر امر به معروف و نهي از منکر دانست و خاطر نشان کرد:
⚠️ "زماني که حضرت قيام كردند، از قبل مشخص بود و خودشان هم آگاهي داشتند که اين حرکت، پيروزي ظاهري به همراه نخواهد داشت و به شهادت ايشان و يارانشان و اسارت خانوادهشان ميانجامد. لذا اگر قرار بود، ايشان شرايطي كه در رسالههاي عمليه ذكر شده را در نظر بگيرند، اصلاً نبايد قيام ميکردند؛ زيرا نه فقط احتمال ضرر، بلکه يقين به آن وجود داشت."
استاد اخلاق حوزه علميه قم خاطر نشان کرد:
⚠️ "بر همين اساس گاهي مصداق عملي امر به معروف و نهي از منکر قيام، جنگ و کشته شدن است، همانگونه که قيام امام(ره) نيز مصداقي از همين نوع امر به معروف و نهي از منکر بود؛ چون ايشان از تبعيد و شکنجه و سختيهاي آن آگاه بودند. گاهي نيز مصداق آن، امر به معروف و نهي از منکري است که حتي احتمال ضرر هم در آن نيست."
علامه مصباح يزدي با بيان اينکه ميدانيم خداوند متعال به ترك شعائر اسلامي در جامعه راضي نيست، تأكيد كرد که اگر مردم نسبت به احکام بيتفاوت باشند، تدريجاً احکام و ارزشهاي اسلامي فراموش ميشوند، و در ادامه اظهار داشت:
⚠️ "امر به معروف و نهي از منکر يکي از راههايي است که ميتواند سبب احياي ارزشهاي الهي در جامعه شود. ما از هر راه صحيح شرعي و بدون ارتكاب گناه كه ميتوانيم بايد ديگران را به انجام وظايفشان ترغيب کنيم و از انجام گناه علني در جامعه باز بداريم؛ حتي اگر عنوان امر به معروف و نهي از منکر بر آن صدق نكند، يا از موضع استعلاء و آمرانه نباشد؛ بلکه با خواهش و تمنا و محبت همراه باشد."
آيتالله مصباح يزدي با اشاره به اينکه گاهي امر و نهي نتيجه نميدهد، افزود:
⚠️ "اما در همين مواقع نيز اگر جلوگيري از گناه در جامعه با انجام مقدماتي که ايجاد تنش نکند، امكانپذير است، بايد همان روش را پيش گرفت؛ هر چند مصداق امر به معروف و نهي از منکر اصطلاحي نباشد. همچنانكه امروزه شايع شدن فرهنگ غربي در دنيا موجب شده آزادي عمل و رفتار مطابق دلخواه، يك حق تلقي ميشود و امر و نهي کمتر اثر گذار است."
وي با بيان اينکه بايد به دنبال راهکارهايي بود که افراد بهتر آن را بپذيرند، خاطر نشان کرد:
⚠️"«اولين راه، رفتار محترمانه و مودبانه همراه با محبت است». چون مخاطب زماني كه بفهمد شما او را دوست داريد و از سر دلسوزي مطلبي را به او ميگوييد، راحتتر ميپذيرد."
عضو خبرگان رهبري تأکيد کرد:
⚠️ "لازم نيست اجراي احكام دين در چارچوب امر به معروف و نهي از منکر اصطلاحي انجام شود؛ بلکه هر عمل مشروعي که بتواند موجب پياده شدن ارزشهاي الهي در جامعه شود و از گناه علني در جامعه جلوگيري کند، مورد رضايت خداوند است."
ادامه👇👇👇
💠 گفتاری قابل تامل از علامه مصباح یزدی، پیرامون "امر به معروف و نهی از منکر"/
در برخی زمانها جلوگيري از انجام گناه در جامعه با «محبت» ميسر ميشود، نه "امر به معروف و نهي از منکر"(بخش دوم)
وي افزود:
⚠️«اگر امروز بخواهيم براي امر به معروف و نهي از منکر تمام شرايط آن را مثل آمرانه بودن، عدم احتمال ضرر و مانند آن را فراهم كنيم، ديگر جايي براي تأثيرپذيري مخاطب باقي نميماند؛ چون شرايطي که در رسالههاي عمليه براي امر به معروف و نهي از منکر ذکر شده، مربوط به زماني است كه در جامعه اسلامي گناه کمتر اتفاق ميافتد و امر و نهي در افراد متخلف، اثرگذار است.»
علامه مصباح يزدي با ذکر نمونههاي متعددي از تأثيرگذاري بر افراد متخلف و گناهکار و اصلاح آنها، ادامه داد:
⚠️ «نحوه برخورد با شخص متخلف، بايد متناسب با شأن هر فرد و شرايط و محيط زندگي وي باشد و سبب تحقير وي نشود؛ چون هر چند آن فرد تخلف و گناهي انجام داده، اما او هم مسلمان و مؤمن است و نبايد به خاطر يک عمل اشتباه، مورد تحقير قرار گيرد.»
آيتالله مصباح يزدي با بيان اينکه هدف از امر به معروف و نهي از منکر، برچيدن گناه از جامعه است، ادامه داد:
⚠️ «اگر در شرايطي، برخي زمينهها به گونهاي است که نميتوان امر به معروف و نهي از منکر را با شرايط مذکور در رسالههاي عمليه محقق کرد، بايد به دنبال راهکارهاي جايگزين و شيوههاي مناسب بود.»
وي با بيان اينکه بايد شيوههاي مختلفي که ميتواند هدف امر به معروف و نهي از منکر را محقق کند، به کار گرفته شود، ادامه داد:
⚠️ «در اين صورت، تنشها و اختلافها کمترشده و محبت و احترام متقابل بيشتر ميشود؛ در حاليكه گاه برخي کجفهميها از امر به معروف و نهي از منکر سبب افزايش دشمنيها و اختلافات شود.»
عضو خبرگان رهبري با اشاره به روايتي ادامه داد:
⚠️ «کسي که با ديگران الفت نگيرد و ديگران با وي مأنوس نشوند، خيري در او نيست. لذا نميتوان با تحقير و بياحترامي ديگران را به راه خير دعوت کرد.»
وي در پايان با اشاره به برکات نهضت امام(ره) و انقلاب اسلامي، خاطر نشان کرد:
⚠️ "اگر ما امروز جمع شدهايم و در باره چنين مسائلي سخن ميگوئيم، از برکت امام راحل است که با قيام خود سبب احياي معارف و ارزشهاي اسلام شد. اگر امروز بر خلاف دوران طاغوت، دانشجوي نمازخوان مورد تمسخر و طعنه ديگران قرار نميگيرد، و اگر مراسمي مانند اعتکاف با اين شور و شوق برپا ميشود و بعضي از جوانان به خاطر اينکه نتوانستهاند در اعتکاف شرکت کنند، گريه ميکنند، همه اينها از برکات امام(ره) است. البته در عين حال امواج فرهنگ جهاني نيز به کشور ما نيز رسيده است و تسامح و تساهل برخي مسئولان هم در اين امر دخيل بوده است که ميتوان با ارائه راهکار صحيح با اين تهاجمات مقابله کرد و فطرت پاک جوانان را زنده نگاه داشت."
✅ گفتني است اين مراسم يکم آبان ماه در سالن همايشهاي مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) برگزار شد.
لینک خبر در پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مصباح:
http://mesbahyazdi.ir/node/5233/%D8%B9%D9%84%D8%A7%D9%85%D9%87-%D9%85%D8%B5%D8%A8%D8%A7%D8%AD-%DA%AF%D8%A7%D9%87%DB%8C-%D8%AC%D9%84%D9%88%DA%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D9%86%D8%AC%D8%A7%D9%85-%DA%AF%D9%86%D8%A7%D9%87-%D8%AC%D8%A7%D9%85%D8%B9%D9%87-%D8%A8%D8%A7-%D9%85%D8%AD%D8%A8%D8%AA%D8%8C-%D9%85%DB%8C%D8%B3%D8%B1-%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%D8%B4%D9%88%D8%AF-%D9%86%D9%87-%D8%A7%D9%85%D8%B1-%D9%88-%D9%86%D9%87%DB%8C
⚠️ سی و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم با شعار "میخوانمت"، ان شاءالله از ۱ الی ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ و از ساعت ۱۷ تا ۲۴، در مصلی بزرگ امام خمینی (ره) برگزار خواهد شد.
⚠️ برخی بخشهای مهم و جذّاب نمایشگاه امسال عبارتند از: "کودک"، "نوجوان"، "هوش مصنوعی و نوآوری های قرآنی"، "نهج البلاغه"، "زن و خانواده"، "بین الملل"، "فروش کتاب های دینی و قرآنی"، "فروش محصولات حجاب و عفاف"، "حوزوی"، "صهیونیسم شناسی"، "حکمرانی قرآنی" و ... .
⚠️ ضمنا رویدادهای و مسابقات جذاب و متنوعی در بخشهای مختلف نمایشگاه امسال تدارک دیده شده
و سفره های افطاری ساده نیز در نمازخانه پهن خواهد شد و مردم عزیز مهمان نمایشگاه خواهند بود.
@basaer_fi
استقبال کم نظیر و میلیونی مردم از #نمایشگاه_قرآن و برنامه تلویزیونی محفل و برگزاری محفل باشکوه و قرآنی امام حسنی ها در ورزشگاه آزادی و
جزءخوانی های پرجمعیت قرآن در حرم های مطهر، مساجد و امامزادگان، همه و همه نشانه دلدادگی مردم عزیز ما به قرآن کریم است.
قدر این ظرفیت بی نظیر را باید بدانیم...
@basaer_fi
💠قرآن، کتاب محبوب ایرانیها
✍ دکتر علیرضا معاف
🔸 نظرسنجیهای دقیق از نگرشهای ایرانیان در سالهای اخیر نشان میدهد ۹۵درصد ایرانیان، قرآن را کتابی «مقدس و آسمانی و به شدت قابل احترام» میدانند
🔸طی دو سه سال اخیر، رویدادها و برنامههایی در حوزه قرآن تولید شده که هم مردمی بودن قرآن را نشان میدهد، هم چالش جذابیت-محتوا را حل کرده، هم توانسته میان معنویت و شادی جمع کند، هم قرآن را کتاب زندگی معرفی کند و هم از شیوه های مختلف بیانی و غیر بیانی برای معرفی قرآن به طیفهای مختلف بهره ببرد و جذابیت بالای هنری و رسانه ای هم داشته باشد
🔸پدیده تلویزیونی محفل، نمایشگاه بینالمللی قرآن و محفل قرآنی صدهزارنفری ورزشگاه آزادی که استقبال گسترده مردمی از آنها نشان داد، قرآن همچنان محبوبترین کتاب برای ایرانیهاست
🔸استقبال مردم از این اتفاقات قرآنی، پدیدهای مهم است که با نگاه پدیدارشناختی و با مولفههای نشانهشناختی و معناشناختی، نشان از وجود یک گرایش شدید در مردم به قرآن دارد.
👈👈👈 متن کامل در لینک زیر:
https://dana.ir/2054253
@basaer_fi
به بهانه توصیه رهبرانقلاب به دانشجویان برای بهره گیری از آثار آیت الله مصباح بزدی در تدبّر آیات قرآن. نسخه مختصر.pdf
140K
💠 به بهانه توصیه رهبرانقلاب به دانشجویان برای بهره گیری از آثار آیت الله مصباح یزدی در تدبّر قرآن کریم/ تحلیلی از برخی ویژگی های منحصر به فرد مجموعه "معارف قرآن" آیت الله مصباح
✍ شبیر فیروزیان
⚠️ رهبرانقلاب در دیدار رمضانی با دانشجویان به آنها توصیه کردند برای فهم و تدبر در آیات قرآن از آثار مرحوم آیت الله مصباح یردی بهره ببرند:
🔸 «هرچه می توانید با قرآن مأنوس بشوید؛ همه چیز در قرآن هست، که با تدبّر در قرآن [به دست میآید]؛ البتّه این تدبّر با «راهنمایی» باید همراه باشد. اسم مرحوم آقای مصباح (رضوان الله علیه) دو سه بار اینجا آورده شد که بجاست؛ از کتابهای ایشان استفاده بشود. حقّاً و انصافاً فکر این مرد بزرگ، فکر کمککنندهی به حرکتِ درستِ فکریِ جوانهاست.»
⚠️ مرحوم آیت الله مصباح یزدی همچون استادش مرحوم علامه طباطبایی(رحمة الله علیه)، از معدود فیلسوفانی است که علاوه بر فکر و پژوهش در مباحث فلسفی، در حوزه مباحث قرآنی و روایی و اخلاقی نیز وارد شده و خلاقیت ها و ابتکارات متعددی را نیز در این حوزه ها رقم زده است.
⚠️ هرچند بسیاری از آثار مرحوم آیت الله مصباح یزدی مشحون از آیات قرآن و تبیین و تفسیر دقیق آنهاست، اما در این میان مجموعه «معارف قرآن» ایشان، که درواقع بیان فشرده یک دوره مبانی دینی و اسلامی بصورت موضوعی و با محوریت آیات قرآن کریم است، از ویژگی های منحصر به فردی برخوردار است که به باور نگارنده مطالعه آن بر هر جوان انقلابی که به دنبال کار فرهنگی و سیاسی است، واجب است.
⚠️در این مقاله برخی ویژگی های منحصر به فرد این تفسیر موضوعی قرآن بیان و تحلیل شده است.
@basaer_fi
⚠️ پرواز موشک ها از آسمان کربلا...
استعاره ای از هم افزایی "قدرت نرم" و "قدرت سخت" جمهوری اسلامی...
@basaer_fi
✍ یک اشتباه راهبردی در چگونگیِ مواجهه با مسئله «کشف حجاب»/
روش مواجهه اندیشمندانی همچون «آیت الله مصباح» با فتنه های فرهنگی- اجتماعی چگونه بود؟
1⃣ تامّل در آیات قرآن کریم نشان دهنده این نکته راهبردی و مهم است که در نوع مواجهه با هر فتنه و ناهنجاری سیاسی، فرهنگی و اجتماعی (مانند مسئله «کشف حجاب»)، «اصل اساسی» و «اولویّت»، باید برخورد شدید و قهرآمیز با «ریشه ها»، «علّت ها»، «سامری ها» و «منافقانی» که عامل و نفوذیِ دشمن هستند و «شبکه های مولد ناهنجاری های اجتماعی» و «عاملان اصلیِ» ایجاد آن فتنه ها و ناهنجاری ها باشد، نه برخورد با معلول ها و قربانی های کف خیابانی.
«گوساله های سامری» و «مسجد ضرارها»یی که پایگاه ایجاد ناامنی های عقیدتی، فرهنگی و سیاسی هستند باید با مدیریتی دقیق و هوشمند، سوزانده شوند یا تخریب شوند.
2⃣ امام امیرالمؤمنین(ع) در توصیه ای به محمد بن حنفیه که پرچم سپاه در جنگ جمل را به او داده بودند، می فرمایند:
🔸«ارْمِ بِبَصَرِكَ أَقصَى الْقَوْمِ وَغُضَّ بَصَرَكَ وَاعلَم أَنَّ النَّصْرَمِن عِندِاللَّهِ سُبْحَانَه؛به انتهای سپاه دشمن بنگر و دیده ات را(از آنچه که اراده ات را سست می کند) فرو افکن و بدان که پیروزی از سوی خداوند سبحان است.»(نهج البلاغه؛خطبه11)
درواقع توصیه امیرالمؤمنین(ع) به همه مجاهدان جهاد فرهنگی(اعم از فعالان خودجوش فرهنگی، اندیشمندان و کارگزاران) این است که در این جهاد، سرگرمِ مصادیق پیش پا افتاده و دمِ دستی و بدون اولویت نشوید؛ ماجرا را «راهبردی»، «عمیق»، «ریشه ای»، «جامع»، «برآیندی»، «فرآیندی»، «جریانی»، «چند ضلعی» و «چند بعدی» ببینید:«ارْمِ بِبَصَرِكَ أَقْصَى الْقَوْمِ؛به انتهای سپاه دشمن بنگر».
همچنین می فرماید:«غُضَّ بَصَرَكَ». یعنی خیره نشو و چشمانت را نیمه بسته نگاه دار؛ از چه چیزی؟ از هرآنچه که ممکن است در میدان جنگ در تو «اختلال محاسباتی» ایجاد کند.
از تعداد نفرات و تجهیزاتِ بزرگنمایی شده، از حواشی پر سر و صدا و از مصادیق و موضوعات غیراولویت دار.
3⃣ با توجه به آنچه گفته شد، در مسئله "کشف حجاب" نیز نباید فریب بزرگنمایی ها و حاشیه سازی های دشمن از "کشف حجاب های خیابانی" را خورد. بلکه باید «میدانِ اصلیِ نبرد» را درست تشخیص داد:
✅ امروز میدان نبرد اصلی در مسئله کشف حجاب، «مدیریت صحیحِ فضای مجازی»(بطور خاص، تلگرام و اینستاگرام) است.
✅ میدان نبرد اصلی، «نظارت دقیق بر شبکه نمایش خانگی» است.
✅ میدان نبرد اصلی، برخورد با «سلبریتی های قبح شکن و هتّاکِ مرتبط با سفارتخانه های غربی» است.
✅میدان نبرد اصلی، «برخورد با مافیای تولیدکننده و واردکننده و توزیع کننده لباسهای نامناسب» است.
✅ میدان نبرد اصلی، برخورد با سرشبکه های مرتبط با دشمن هستند که با وعده پول، افرادی را برای قبح شکنی و کشف حجاب های خیابانی اجیر و سازمان دهی می کنند.
✅ میدان نبرد اصلی، نظام آموزش و پرورش و آموزش عالیِ پر اشکال ماست که خروجی هایش در کف خیابان دیده می شود.
✅ میدان نبرد اصلی، اندیشه های فرهنگیِ خطرناکی است که از ابتدای انقلاب در ذهن برخی کارگزاران و تصمیم سازانِ کشور نقش بسته.
✅ میدان نبرد اصلی نفوذی هایی هستند برای در امان ماندن خود از تیغ انتقاد، ما را مشغول به معلول های خیابانی و حواشی و امور غیراولویت دار کردند و می کنند.
آری! باید نیم نگاهی هم به خیابان داشت؛ولی نه بگونه ای که ما را دچار «ناامیدی»،«فریب» و «اختلال محاسباتی» کند تا بخش عمده سیاستگذاری ها و مطالبه گری ها را نیز به سمت خیابان سوق دهیم.
برخورد با معلولها بدون برخورد جدی با علت ها، نه تنها مشکلی را حل نمی کند بلکه بر شدت آن می افزاید.
4⃣ این اشتباهی بود که برخی در دهه هفتاد نیز که زمانه شروع تهاجم فرهنگیِ دشمن بود،مرتکب شدند؛ اما از آن سو امثال «شهید آوینی» و مرحوم «آیت الله مصباح یزدی» که درک عمیق تری از موضوع داشتند، ریشه ها و علت ها و سامری ها و منافقان و مرجفون و نفوذی های فرهنگیِ دشمن و سیاستگذاران پشت پرده فرهنگ را هدف می گرفتند و برخورد سخت با آنان را مطالبه می کردند.
5⃣همچنین سیاستگذاریها و قوانین در این زمینه نباید «تک بعدی» و تنها ناظر به «برخورد با مصادیق خیابانیِ کشف حجاب» طراحی شوند.
برنامه عملیاتیِ دشمن در مسئله حجاب، منسجم، منظّم، چند بعدی، مکمل یکدیگر و به تعبیر قرآن، «صفّاً»(در یک صف واحد) است:
🔸«فَأَجمِعوا كَيدَكُم ثُمَّ ائتُوا صَفًّا؛ (فرعون گفت:)تمام نيرو و نقشه خود را جمع كنيد و دريك صف(به ميدان مبارزه)بيائيد.»(طه: 64)
در نتیجه در جبهه حق نیز باید طرّاحی و برنامه عملیاتی و قوانین، چند لایه، منسجم، مکمل یکدیگر و «صَفًّا» باشد. این نوع جهاد فرهنگی است که دارای اتقان و مورد رضایت خداوند متعال است:
🔸"إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الَّذينَ يُقاتِلونَ فِي سَبيلِهِ صَفًّاكَأَنَّهُم بُنيانٌ مَرصوصٌ"(صف:4)
@basaer_fi
هدایت شده از کشتی طوفانها (استاد علی رهبر)
💠 ضابطههای خوشگمانی
🔸 یک موضوع مهمی ما در تعاملاتمون داریم به اسم خوشگمانی. اونقدر مسئله خوشگمانی اهمیت داره که یکی از بزرگان در کتاب سلوکی خودش نوشته دلیل بالا بودن پادش افراد شرکت کننده در نماز جماعت اینه که اونها به یک نفر خوشبین هستند؛ فرد پیش نماز مورد وثوق اقتداکنندهها است، بعد خداوند پاداش میدهد بهحدی که اگر ده نفر بشوند دیگر کسی نمیتواند ثوابش رو بنویسد. در تمام تعاملات همین طوره البته چارچوب های خودش را دارد.
🔹 مثلا امام در یک سخنی فرمودند که اگر اکثر اهل زمانه انسانهای ناصالحی بودن، اصل اولیه خوشگمانی نیست، احتیاطه! و اگر اکثر جامعه انسان های خوبی بودند اصل اولی خوشگمانی است.
🔸 عزیزان فرد خوشگمان گاهی ساده لوحی میکند و آسیب میبیند. گاهی فرد خوشگمان به خاطر طینت پاک و ذهن صاف خودشه که بهرههای خودش رو دارد. میتواند آدم خوش گمان باشه ولی احتیاط لازم را هم در امور داشته باشد.
🔹 سخن امیرالمومنین رو نگاه بفرمایید «وَ قَالَ عليهالسلام لاَ تَظُنَّنَّ بِكَلِمَةٍ خَرَجَتْ مِنْ أَحَدٍ سُوءاً وَ أَنْتَ تَجِدُ لَهَا فِي اَلْخَيْرِ مُحْتَمَلاً» ... هرگز به خاطر یک کلمهای که از کسی صادر میشود گمان بد نداشته باش «وَ أَنْتَ تَجِدُ لَهَا فِي اَلْخَيْرِ مُحْتَمَلاً» ... در حالیکه میتونی در توجیه خیر بودن نیت او یک احتمالی رو بدهی. این در صورتی است که جامعه اکثرشون انسانهای خوبی باشن مثلا ما اگر در یک شهری برویم که اکثر مردم آلودهاند، اصل اولیه خوشگمانی نیست ... لذا خداوند فرموده «انَّ بعض الظَّن إثم» همه گمانها گناه محسوب نمیشه، بعضی از گمانها بد است و مورد مذمت پروردگار است.
🔹 ان شاءالله خداوند به ما توفیق بده در درجه نخست به خودش خوشبین باشیم. چون در قرآن گلایه شده که بعضیها «الظّانّین بالله ظنّ السَّوء» به خدا بدگمانند. فردی که بدگمان است وقتی دعا میکنه مسلما به سادگی حاجتش برآورده نمیشود. در روایت داریم وقتی دعا میکنید گمانتون این باشد که حاجت الآن کف دست شماست.
✍️ نگاه کلان، راهبردی و برآیندیِ امام صادق(علیه السلام) به پدیده های سیاسی و اجتماعی و ریزش برخی خواص انقلابیِ جزئی نگر/ در برابر رفتارهای پیچیده و متشابه ولیّ خدا چه باید کرد؟
✍ شبیر فیروزیان
🔰 عیب جویی امام صادق(ع) از زرارة ابن اعین
⚠️ زرارة ابن اعین، یکی از اصحاب خاص و بسیار مورد اعتماد امام باقر(ع) و امام صادق(ع) بود. اما امام صادق (ع)، در برخی مجالس، گاه از او بدگویی می کرد. رفتاری که شاید بسیاری از خواص سیاسی زمان ما با آن مواجه شوند، موضع آنان را نسبت به ولیّ تغییر دهد. امام صادق(ع) در پیامی خصوصی به زراره، علت این رفتار خود را جلوگیری از تعرّض حکومت ظالم آن زمان به زراره بیان می کنند. چراکه ارتباط با امام صادق(ع)، تبعات زیادی برای یاران حضرت درپی داشت و فشارهای زیادی را به آنان تحمیل می کرد و این رفتار امام(ع)، از طمع دشمنان نسبت به او می کاست. (ر.ک: تفسیر نورالثقلین؛ ج3، ص285)
⚠️ آنگاه حضرت برای روشن شدن این رفتار خود برای زراره، به ماجرای سوراخ کردن کشتی توسط حضرت خضر(ع) اشاره نمودند که پس از مدتی در بیان علت این رفتار سؤال برانگیز خود به حضرت موسی(ع) فرمود:
🔸«وَ أَمَّا السَّفِينَةُ فَكانَتْ لِمَساكِينَ يَعْمَلُونَ فِي الْبَحْرِ، فَأَرَدْتُ أَنْ أَعِيبَها وَ كانَ وَراءَهُمْ مَلِكٌ يَأْخُذُ كُلَّ سَفِينَةٍ غَصْباً؛ اما كشتى، از آنِ بينوايانى بود كه در دريا كار مى كردند، خواستم آن را معيوب كنم، [چرا كه] پيشاپيش آنان در ساحل پادشاهى بود كه هر كشتى [درستى] را به زور مى گرفت.(و با این عیب گذاری، دیگر در غصب آن طمعی نخواهد داشت.)» (کهف: 79)
⚠️ هرچند از ارادت زرارة به امام صادق(ع) اندکی هم کاسته نشد، اما برخی از یاران دیگر امام صادق(ع) با مشاهده برخی رفتارهای پیچیده اینچنینی به تدریج از ایشان رویگردان شدند.
🔰کشتی انقلاب و نگاه راهبردی و کلانِ ولیّ خدا به پدیده های سیاسی_اجتماعی
⚠️ این روایت و آیه شریفه بیانگر این نکته هستند که ولیّ خدا نگاه جامع و برآیندی و فرآیندی و راهبردی به پدیده ها دارد. همه اتفاقات جزئی را در چارچوب یک نقشه کلان تر می بیند و تصمیم می گیرد. او پدیده ها و اتّفاقات داخل کشتی را با نگاه به ساحل و دوردست ها تحلیل می کند و تصمیم می گیرد.
و این خود ممکن است موجب بروز برخی رفتارهایی از جانب او شود که از نظر ما که جزیی نگر و حال اندیش هستیم، رفتارهای متشابهی قلمداد می شوند.
⚠️ در زمانه ای که فتنه های سهمگین از هر سو بر مردم و نظاماسلامی سرازیر می شوند، ممکن است در مواردی لازم باشد خضر زمانه ما، با نگاهی بلندمدت، راهبردی و جریانی که به پدیده ها دارد و به دلایل و مصالحی که بعدها آشکار خواهد شد، حتی اجازه دهد بخش هایی از کشتی انقلاب موقتاً دچار عیب و آسیب شود تا از آسیب های جدّی تر به این کشتی جلوگیری شود.
⚠️ این همان نگاهی است که هارون(ع) برای عبور از فتنه سامری داشت و همان نگاهی است که امیرالمومنین(ع) برای عبور از فتنه هایی همچون سقیفه و حکمیت داشت.
⚠️ جبهه انقلاب تا وقتی از نگاههای جزئی، مقطعی، کوتاه مدت، گزینشی و حال اندیشانه عبور نکند و داشتن نگاه کلان، راهبردی، برآیندی، فرآیندی، جریانی و بلند مدت به پدیده ها را تمرین نکند، نمی تواند با ولیّ خدا هم افق شود.
@basaer_fi
هدایت شده از حکمرانی قرآنی
🔻هشتمین جلسه از سلسله نشست های حکمرانیِ قرآنی
✅ موضوع نشست:
🔸حکمرانیِ قرآنی و مسائل جوانان ایران
🔸حکومت چگونه مسائل جوانان را حل کند؟
🔸حضور جوانان در حل مسائل کشور؛ چگونه؟
🗣 سخنرانان:
🔹دکتر وحید یامین پور؛ دبیر شورای عالی جوانان کشور
🔹حجتالاسلام استاد قاسمیان؛ رئیس کتابخانه، موزه و اسناد مجلس
🔹دکتر شبیر فیروزیان؛ سرپرست معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
🔹 دکتر علیرضا معاف؛ مشاور راهبردی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
🗓 تاریخ برگزاری:
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه ساعت ۱۰ تا ۱۲
📌مکان برگزاری:
خیابان ولیعصر، پایین تر از تئاتر شهر، خیابان هاشمی فر، پلاک ۱۵ ، معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، طبقه هفتم ، سالن جلسات علامه طباطبایی
#حکمرانی_قرآنی
#نشست_هشتم
🆔 @hokmrani_qurani
هدایت شده از نوشتههای مهدی جمشیدی
📚 بازسازی انقلابی در ساختار فرهنگی
در اندیشهی حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای(مدّظلّهالعالی)
📝 مهدی جمشیدی
۳۶۰ صفحه
♦️ نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران
شبستان اصلی، ورودی ۱۸، راهروی ۶
غرفهی #انتشارات_انقلاب_اسلامی
@khameneibook
هدایت شده از حکمرانی قرآنی
🔻نهمین جلسه از سلسله نشست های حکمرانیِ قرآنی
✅ موضوع نشست:
🔸چیستی و چگونگی بازسازی قرآن بنیان و انقلابی ساختارهای فرهنگی
🔸الزامات تحقق فرهنگ دینی و جامعه سازی قرآنی
🗣 سخنرانان:
🔹دکتر مهدی جمشیدی؛ نویسنده و عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🔹حجتالاسلام استاد قاسمیان؛ رئیس کتابخانه، موزه و اسناد مجلس
🔹دکتر شبیر فیروزیان؛ معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
🔹دکتر علیرضا معاف؛ مشاور راهبردی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
🗓 تاریخ برگزاری:
سه شنبه ۱ خرداد ماه ساعت ۱۵ تا ۱۷
📌مکان برگزاری:
خیابان ولیعصر، پایین تر از تئاتر شهر، خیابان هاشمی فر، پلاک ۱۵ ، معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، طبقه هفتم ، سالن جلسات علامه طباطبایی
#حکمرانی_قرآنی
#نشست_نهم
🆔 @hokmrani_qurani
«إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ»
◾️ شهادت، گوارای وجودت رییس جمهور محبوب...
#شهید_جمهور