eitaa logo
بصائر
1.3هزار دنبال‌کننده
465 عکس
85 ویدیو
40 فایل
«هذا بَصائِرُ لِلنَّاس‏؛ این قرآن کتابی است بصیرت آفرین برای مردم.» (جاثیه: 20) ارتباط با ادمین: @basaer_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 "فَمَنِ اعْتَدَىٰ عَلَيْكُمْ فَاعْتَدُوا عَلَيْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدَىٰ عَلَيْكُمْ؛ پس ﻫﺮ ﻛﻪ ﺑﺮ ﺷﻤﺎ ﺗﻌﺪّﻱ ﻛﺮﺩ، ﺷﻤﺎ ﻫﻢ ﺑﻪ ﻣﺜﻞ ﺁﻥ پاسخ ﺗﻌﺪّﻱ او را بدهید." (بقره: ١٩٤) @basaer_fi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸دستور قرآن برای بعد از پیروزی: !🔸 ▫️ قرآن می‌گوید: «إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ * وَرَأَيْتَ النَّاسَ يَدْخُلُونَ فِي دِينِ اللَّهِ أَفْوَاجًا * فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ وَاسْتَغْفِرْهُ ...». وقتی نصر و فتح، پشت سر هم آمد و دیدی که مردم فوج فوج در دین خدا وارد می‌شوند، «فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ وَاسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ كَانَ تَوَّابًا»، تسبیح کن، حمد خدا کن، استغفار کن. ▫️ پیروزی چه تناسبی دارد با استغفار؟ یعنی خدا نکند این امت فکر کنند که بازو و توان آنها بود که پیروزی آورد؛ حول و قوۀ آنها بود، فکر و برنامه‌ریزی آنها بود. نه! باید بگویند: «استغفر الله ربی و اتوب الیه». باید بگویند که همۀ اینها بود: «فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ». ▫️ امام هم وقتی رزمندگان ما در عملیات بیت‌المقدس و فتح‌المبین پیروزی‌هایی بدست آوردند فرمود: «مبادا پیدا کنید که این غرور، مایۀ می‌شود». خداوند به بنی‌اسرائیل می‌گوید: «به اینکه فرزند پیغمبرید و از بین شما پیغمبران زیادی آمده‌اند تفاخر نکنید. و می‌بینید که یهود به خاطر این تفاخر، با اینکه فرزندان انبیاء هستند، خداوند شدند. فرمود: «ضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الذِّلَّةُ وَالْمَسْكَنَةُ وَبَاءُوا بِغَضَب»: «ذلت و مسکنت بر آنها بارید و به غضب خدا مبتلا شدند؛ چون نعمت‌هایی که من به آنها داده بودم را به حساب خوبی خودشان گذاشتند نه به حساب لطف من. ▫️ یاد کنیم نعمت‌های خدا را. قبلاً کجا بودیم و الآن کجا هستیم؟ ما در سابق دوست شماره یک اسرائیل بودیم؛ اما الآن ... @basaer_fi
⚠️ حالا این جمله شهید سید حسن نصرالله را با تمام وجود لمس کنید که فرموده بود: "وَاللهِ هِیَ اَوهَنُ مِن بَیتِ العَنکَبوُت" @basaer_fi
✍️ وعده صادق۲ و شلیک به قلب جریان نفاق و نفوذ ✍ شبیر فیروزیان ⚠️ عملیات بی نظیر وعده صادق۲، فقط حمله نظامی به قلب اسرائیل نبود، بلکه حمله ادراکی به دل و ذهن منافقین و نفوذی هایی نیز بود که سازش و تسلیم را تئوریزه می کردند و می کنند. ⚠️ مرحوم علامه طباطبایی(ره) در المیزان، یک مصداق عبارت " آخَرِينَ مِنْ دُونِهِمْ لا تَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ يَعْلَمُهُمْ" در آیه شریفه زیر که از قدرت نظامی نظام اسلامی می ترسند را "منافقین" می دانند(المیزان،ج۹، ص۱۱۶): 🔸«وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَ مِنْ رِباطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَ عَدُوَّكُمْ وَ آخَرِينَ مِنْ دُونِهِمْ لا تَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ يَعْلَمُهُمْ؛ هر نيرويى در قدرت داريد، براى مقابله با آنها [دشمنان]، آماده سازيد! و (همچنين) اسبهاى ورزيده (براى ميدان نبرد)، تا به وسيله آن، دشمن خدا و دشمن خويش را بترسانيد! و (همچنين) گروه ديگرى غير از اينها را، كه شما نمى شناسيد و خدا آنها را مى شناسد!» (انفال: 60) ⚠️ دیشب در جریان عملیات وعده صادق ۲، جریان نفاق و نفوذ و سازش هم حساب کار دستش آمد. @basaer_fi🔸
💠 نبرد امیدها و اراده ها ✍ شبیر فیروزیان ⚠️ وقتی می گوییم این نبرد، "نبرد اراده ها"ست یعنی همین که رهبر شجاع ما در اوج درگیری با اسرائیل، در حاضر می شود و "اراده" و "آرامش" و "امید" را به مردم ایران و کل جبهه مقاومت تزریق می کند؛ و این همان چیزی است که دشمنان ما ندارند: 🔸 "إِن تَكُونُوا تَأْلَمُونَ فَإِنَّهُمْ يَأْلَمُونَ كَمَا تَأْلَمُونَ وَتَرْجُونَ مِنَ اللَّهِ مَا لَا يَرْجُونَ؛ ﺍﮔﺮ ﺷﻤﺎ [ﺩﺭ نبرد با ﺩﺷﻤﻦ ] ﺩﺭﺩ ﻭ ﺭﻧﺞ ﻣﻰ ﺑﻴﻨﻴﺪ، ﺁﻧﺎﻥ ﻧﻴﺰ ﭼﻮﻥ ﺷﻤﺎ ﺩﺭﺩ ﻭ ﺭﻧﺞ ﻣﻰ ﺑﻴﻨﻨﺪ ﻭلی ﺷﻤﺎ ﭼﻴﺰﻱ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺧﺪﺍ ﺍﻣﻴﺪ ﺩﺍﺭﻳﺪ ﻛﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺍﻣﻴﺪ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ."(نساء: ١٠٤) ⚠️ بدون اراده و امید، از تکنولوژی هیچ کاری برنمی آید. در این نبرد طرفی پیروز است که اراده و امید قوی تری دارد؛ و اراده و امید قوی جز با اتصال به ملکوت حاصل نمی شود. ⚠️ سید علی خامنه ای علاوه بر فرمانده ای شجاع و رهبری حکیم، عارفی توحیدی و سالکی الی الله هست. @basaer_fi
💠 نماز جمعه نصر، "بیعت رضوان" ملت ایران اسلامی با رهبر معظم انقلاب اسلامی است. ✍ حسن زرنوشه فراهانی ⚠️ دقیقا ۱۴۴۰ سال پس از آنکه مومنان در ذی القعده سال ششم هجری از آزمونی سخت، سربلند بیرون آمدند و با پیامبر عظیم الشان خود بر سر جانفشانی بیعت کردند، اینبار و در ربیع الاول سال ۱۴۴۶ بار دیگر مومنان در آزمونی بزرگ قرار گرفته اند که سربلندی و موفقیت در آن، همان آثار و برکاتی را در پی خواهد داشت که در صدر اسلام برای مومنان به ارمغان آورد. ⚠️ بیعت رضوان یا بیعت شجره همان بیعتی است که مؤمنان در ضمن آن به پیامبر قول دادند که با مشرکان مکه بجنگند و از میدان نبرد فرار نکنند. خداوند در سوره مبارکه فتح از این بیعت این گونه تمجید می کند: "لَقَدْ رَضِيَ اللَّهُ عَنِ الْمُؤْمِنِينَ إِذْ يُبَايِعُونَكَ تَحْتَ الشَّجَرَةِ فَعَلِمَ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَنْزَلَ السَّكِينَةَ عَلَيْهِمْ وَ أَثَابَهُمْ فَتْحًا قَرِيبًا ﴿۱۸﴾وَمَغَانِمَ كَثِيرَةً يَأْخُذُونَهَا وَكَانَ اللَّهُ عَزِيزًا حَكِيمًا ﴿۱۹﴾"؛ (یقیناً خدا از مؤمنان هنگامی که زیر آن درخت با تو بیعت می کردند خشنود شد، و خدا آنچه را [از خلوص نیّت و پاکی قصد] در دل هایشان بود می دانست، در نتیجه آرامش را بر آنان نازل کرد، و پیروزی نزدیکی را [که پیروزی در خیبر بود] به آنان پاداش داد. (۱۸) [و پاداش دیگر] غنیمت های فراوانی است که آن را به دست می آورید؛ و خدا همواره توانای شکست ناپذیر و حکیم است(۱۹) ). ⚠️ بر طبق این آیات، این بیعت برای مومنان چهار اثر و برکت به همراه داشت که عبارتند از: ١. رضایت خدا: لَقَدْ رَضِيَ اللَّهُ عَنِ الْمُؤْمِنِينَ ۲. نزول سکینه و آرامش بر مومنان: فَأَنْزَلَ السَّكِينَةَ عَلَيْهِمْ ۳. بشارت به فتح نزدیک (فتح خیبر): وَ أَثَابَهُمْ فَتْحًا قَرِيبًا  ۴. بشارت به غنیمتهای فراوان: وَمَغَانِمَ كَثِيرَةً يَأْخُذُونَهَا ⚠️ امروز تاریخ در حال تکرار است، خدا همان خداست؛ سنت‌های او همان سنت‌های غیر قابل تبدیل گذشته است؛ ولایت فقیه نیز -به تعبیر امام خمینی (ره)-: "یک چیزی نیست که مجلس خبرگان ایجاد کرده باشد. ولایت فقیه یک چیزی است که خدای تبارک و تعالی درست کرده است. همان ولایت رسول الله هست." فقط می ماند مومنان تا این پازل تکمیل شود و تاریخ تکرار گردد تا رضایت خدا، سکینه الهی، فتح قریب (خیبر) و غنیمتهای فراوان نصیب آنان گردد. @basaer_fi
⚠️ بدو باشد ایرانیان را امید ... @basaer_fi
💠 سه نکته دانشی در تحلیل متنی خطبه های امروز رهبر انقلاب ✍ علیرضا معاف ⚠️ بی شک فرامتنیت و بینامتنیت سخنان امروز رهبر انقلاب از متن آن مهمتر بود ولی رهبری نکات جالبی در خطبه اول راجع به حقوق مردم فلسطین در طوفان الاقصی و نکات جدیدی در خطبه دوم راجع به تاریخ باشکوه تمدنی و علمی لبنان گفتند که مناسب است اولی مورد پردازش اهالی دانش حقوق و دومی مورد خوانش اهالی فلسفه علم قرار گیرد . هرچند این «نمازجمعه» صرف‌نظر از «قدرت‌نمایی و به رخ کشیدن اقتدار» ،محفل ملیونی نکوداشت و پاسداشت و بزرگ‌داشت شهید مجاهد سید حسن نصرالله و هم‌دردی عمیق با مردم مظلوم لبنان بود اما مباحث مهم دیگری نیز مورد عنایت رهبری بود. 1⃣ درباره‌ی «طوفان الاقصی» دو نکته موازی باید اثبات شود: اول این‌که مردم مظلوم و صبور «فلسطین/غزه» از همه‌نظر و از هرجهت، «حق» (محض/مطلق/قابل اثبات /کامل) دارند که از خود «دفاع» کنند و باید از این حق قانونی/ مشروع/معتبر نیز دفاع کرد و هیچ تردیدی نیست که طوفان الاقصی مصداق اتم این حق است. دوم این‌که آیا طوفان الاقصی با همه‌ی ابعادش (بصورت پیشینی) عملیاتی حساب‌شده/ آینده‌نگرانه/حازمانه و بمصلحت/منفعت فلسطین (بلکه «محور مقاومت») و «بهترین» انتخاب بود، هنوز جای بررسی موشکافانه دارد و امروز رهبری حکیم ،این اقدام را منطقی و درست و به جا خواندند. پس،ایشان هم بر وجه عقلی/عقلایی/عقلانی طوفان الاقصی صحه گذاشتند و هم بر وجه مشروع/حقوقی. تفاوت این دو مقوله چیست؟هرکس با میراث علمی «جهان اسلام» آشناست، می‌داند که در بحث مهم «رئوس ثمانیه» که بمثابه‌ی فلسفه و تاریخ علم در آن روزگار بود، درکنار «غرض/هدف/غایت»، دو عنوان «منفعت» و «فائده» هست که گویا تفاوت‌شان در این است که اولی پیش از «تدوین/تألیف علم» ملاحظه شده و توقع می‌رفته و مترقب بوده است؛ ولی دومی پسینی است. تا امروز ،ادبیات تبلیغی و رسانه ای ما درباره‌ی طوفان الاقصی، بیش‌تر تحلیل‌های پسینی است و از فواید آن شنیدیم که صرفا نمیتواند توجیه‌گر خصوصیات و دلایل پیشینی آن باشد. رهبری بر هر دو لایه تاکید ایجابی کردند و لازم است هر دو لایه را شرح دهیم. 2⃣ رهبر انقلاب،در چنین مواقعی از حیث متنی،شاذگویی و حماسه سرایی بی مبنا نمی کند و این درس بزرگی برای ماست. سال ۹۸ بعد از حمله به پایگاه عین الاسد و سقوط اسف‌آلود هواپیمای اوکراینی ،یک توقع! از بسیاری دوستان شنیده می‌شد که رهبری ،جملاتی شاذ و خاص از جنس حماسه و هیجان و جنگ بگویند! جالب است که بعد از ۴۵ سال، همچنان عده ای منتظر حرف‌های جدیدی هستند که متفاوت و یا حتی متهافت با قبل باشد! اکنون بجاست که با سبک شناسی سخنان رهبری، توجه کنیم که ایشان در خلال بحثهای ظاهرا عادی، از بسیاری از غامضات، رمزگشایی میکند و با وجود توانمندی درخطابه و تولید ادبیات، اصراری به متفاوت گویی ندارند. هرچند موضع‌گیری امروز ایشان بسیار راهبردی بود، اما الزاما ایدئولوژیک و دینی غلیظ نبود و کاملا ملی و با ادبیات اقناعی برای توده های مردم و با سویه های انسانی و منطبق بر قوانین بین‌الملل بود. و خوب است در برابر چنین سخنرانیهای آرام و آرامش بخش، پرسش‌مند باشیم که این چه تفکری است که بدون حرف های شاذ و خاص، این‌چنین موثر و کارآمد است؟ 3⃣ دلیل یادآوریهای تمدنی رهبری از تاریخ لبنان و فلسطین و شامات چه بود؟ منطقه‌ی «شام/لوانت» حتی پیش از اسلام ازنظر اقتصادی-تجاری بمثابه‌ی یک منطقه «واسط» پراهمیت بوده است؛ چنان‌که از سوره‌ی «قریش» و پدیدار «إیلاف» می‌توان دریافت و این‌که «غزه» نامش «غزة هاشم» است که هاشم، جد پیامبر خاتم (ص)، در یکی از سفرهای تجاری‌شان در آن‌جا وفات می‌کنند و به خاک سپرده می‌شوند و این منطقه،در همه قرون بعدی هم نقطه‌ی اتصال «مستعمرات شرقی» و «جهان اروپایی/بریتانیا» بوده که جلوه‌اش بیش‌ازهمه در «کانال سوئز» است! افزون بر این، اشاره رهبری به رابطه ایران و جبل عامل در قالب تاریخ تشیع، اشاره به سربداران و صفویه و نام بردن از علمای جبل عامل نظیر شهید اول و شهید ثانی و کرکی و پدر شیخ بهائی و خود شیخ بهائی در این سخنرانی و اشاره به عمق این رابطه شیعی آن هم در این خطبه حساس واقعا قابل تامل بود. بهره‌مندی دولت‌های سربداران و صفوی از ظرفیت لبنان چگونه بوده است؟ البته این سوال هم مطرح است که چرا منطقه‌ای که زمانی «مهد» عالمان شیعه بوده (أمل الآمل فی علماء جبل عامل/شیخ حر عاملی!) و تشیع ایران بنحوی مرهون آن است، از «مرجعیت علمی و دینی» بومی خالی‌ست و مدارس علمیه‌ی آن کم‌رونق و درس‌های دینی آن ، «متوسط» رو به پایین است؟چرا بعد از علامه فضل الله،شخصیت ممتاز علمی در آنجا سر بر نیاورده و اگر فردی چون امام موسی صدر مجددا ظهور کند،چه برکاتی خواهد داشت؟ظهور عالمان نواندیش و انقلابی که در میان مسیحیان مارونی نیز محبوب باشند طرح ریزی جدید و جذابی برای آینده است. @basaer_fi
💠 به مناسبت سالگرد عملیات تاریخ ساز / چرا ۷ اکتبر یوم الله است؟ (بخش اول) ✍ شبیر فیروزیان 🔰روزی که جبهه حق در اقلیت و ناامیدی کامل "پیروز" می شود، یوم الله است 1⃣ خداوند متعال در قرآن کریم به حضرت موسی(ع) فرمان می دهد که «ایام الله» را برای مردم یادآوری نما: 🔸«وَ ذَكِّرهُم بِأَيَّامِ اللَّهِ إِنَّ فی ذلِكَ لَآياتٍ لِكُلِّ صَبَّارٍ شَكورٍ" (ابراهیم:5) علامه طباطبایی(رحمة الله علیه) بر این باورند که منظور از «ایام الله» در این آیه شریفه، روزهایی است که بخاطر حوادث خاصی که در آن واقع شده، امر خداوند و آیات و نشانه های بزرگی و اقتدار و سلطنت خداوند "ظاهر" و "آشکار" گردیده است.(المیزان؛ ج12، ص18) یکی از مصادیق ایام الله زمانی است که جبهه حق در «اقلیت» است و همه «ناامید از پیروزی» هستند، اما «ناباورانه» و «ناگهان» و با عنایت الهی بر جبهه باطل پیروز می شود: 🔸«بَل نَقذِفُ بِالحَقِّ عَلَى الباطِلِ فَيَدمَغُهُ فَإِذا هُوَ زاهِق‏؛ بلكه حق را بر باطل فرو مى‏ افكنيم، پس آن را در هم مى‏ شكند، و باطل بناگاه نابود مى‏ گردد.» (انبیاء: 18) «إذا» در این آیه شریفه، «فجائیه» است. یعنی پیروزی حق بر باطل «ناگهانی» و در زمانی است که همه «ناامید» از پیروزی هستند.(المیزان؛ ج14، ص263) به بیان دیگر، یک مصداق «ایام الله» روزی است که پوک بودن بنای بظاهر باشکوهی که باطل برای خود ساخته بود، بر همگان آشکار می شود و همه می فهمند که باطل برخلاف ادّعای پر سروصدای خود و برخلاف آنچه همیشه بزک می کرد، قدرتی ندارد. 🔰 وقتی موسی(ع) پوچی اقتدار فرعون را آشکار کرد/ضربه غیرقابل ترمیم موسی(ع) به فرعون 2⃣ «ایّام الله» نمونه های قرآنی زیادی نیز دارد. یک نمونه درس آموز آن، ماجرای پیروزیِ موسی(ع) در برابر فرعون در صحنه رویارویی با ساحران است. موسی(ع) با فرعون در «یوم الزینة» وعده کرد تا همه مردم حضور داشته باشند و پوچ بودن قدرت فرعون بر همگان آشکار شود و حجت بر همه تمام شود و هیچ شبهه ای برای کسی باقی نماند: 🔸«قالَ مَوْعِدُكُمْ يَوْمُ الزِّينَةِ وَ أَنْ يُحْشَرَ النَّاسُ ضُحًى» (طه: 59) فرعون نیز همه مکر خود را جمع کرد و با نقشه ای کامل به میدان آمد (طه: 60). او به ساحران و همه یاران خود نیز دستور داد، کاملاً منظم و با نقشه ای جامع و حساب شده به میدان بیایند: (طه: 64) هنگامی که ساحران در روز موعود کارشان را شروع کردند، توانستند با یک کار رسانه ای جذّاب، چشم مردم را تسخیر و ذهنشان را دچار اختلال کنند: 🔸«قالَ أَلْقُوا فَلَمَّا أَلْقَوْا سَحَرُوا أَعْيُنَ النَّاسِ وَ اسْتَرْهَبُوهُمْ وَ جاؤُ بِسِحْرٍ عَظِيمٍ» (اعراف: 116) کار ساحران آنقدر خوب و تمیز بود که حتی موسی(ع) را نیز نگران کرد که مبادا مردم فریب عملیات روانیِ ساحرانِ فرعونی را بخورند و او نتواند در امر دعوتش موفق شود: 🔸«فَأَوْجَسَ فِي نَفْسِهِ خِيفَةً مُوسى‏» (طه: 67) اما زمانی که موسی(ع) به دستور خداوند عصا را افکند، «ناگهان» همه آن «عملیات رسانه ای» و «ادعای توخالی و پوچ» و «بزک های فریبنده» از بین رفت و حق آشکار شد و «ناگهان» فرعون و هیمنه و اقتدارش فروریخت و حقیر و کوچک شد: 🔸 «وَ أَوْحَيْنا إِلى‏ مُوسى‏ أَنْ أَلْقِ عَصاكَ فَإِذا هِيَ تَلْقَفُ ما يَأْفِكُونَ * فَوَقَعَ الْحَقُّ وَ بَطَلَ ما كانُوا يَعْمَلُونَ * فَغُلِبُوا هُنالِكَ وَ انْقَلَبُوا صاغِرِينَ؛ و به موسى وحى كرديم كه عصاى خود را بيفكن، ناگهان (به صورت مار عظيمى درآمد و ) دروغ آنها را به سرعت برگرفت! * (در اين موقع) حق آشكار گرديد و آنچه آنها ساخته بودند باطل شد. * در آنجا مغلوب شدند و خوار و كوچك گشتند.» (اعراف: 119-117) جمله «فَإِذا هِيَ تَلْقَفُ ما يَأْفِكُونَ» در آیات بالا، دارای دو نکته مهم مرتبط با موضوع این نوشته است: اولاً «إذا» در جمله «فَإِذا هِيَ تَلْقَفُ ما يَأْفِكُونَ»، از نوع همان «إذا» فجائیة در آیه 18 سوره انبیاء است که پیش از این گفته شد: «فَإِذا هُوَ زاهِق». یعنی همه آنچه فرعون رشته بود، «ناگهان» پنبه شد؛ قدرت فرعونی «ناگهان» فروریخت؛ پوچی آن همه ادعای قدرت و شوکت و عزت که سالهای متمادی با تبلیغات و کار رسانه ای در ذهن مردم القاء کرده بود، «ناگهان» آشکار شد و همه دیدند که فرعونی که رسانه ها برایشان ترسیم کرده بودند با آنچه واقعیت داشت، از زمین تا آسمان تفاوت دارد. ثانیاً «ما» در جمله «ما يَأْفِكُونَ» مصدری است، نه موصوله. یعنی عصای موسی(ع) چوب ها و طناب های ساحران را نبلعید، بلکه "کید" و "دروغی که بافته بودند" را بلعید. یعنی هنگامی که موسی(ع) عصا را انداخت، سحر ساحران باطل شد و آن مارهای دروغین از حرکت افتادند و همه تماشاچیان دیدند که در میدان مبارزه جز یک مار واقعی(که مار موسی(ع) بود) و شماری چوب و طناب نیست. (آیت الله جوادی آملی؛تفسیر تسنیم؛ ج29، ص658-654) ادامه👇 @basaer_fi