🔸"وَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ لَوْ أَنفَقْتَ مَا فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا مَّا أَلَّفْتَ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ وَلَٰكِنَّ اللَّهَ أَلَّفَ بَيْنَهُمْ إِنَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ؛ﻭ ﻣﻴﺎﻥ ﺩﻝ ﻫﺎﻳﺸﺎﻥ ﺍﻟﻔﺖ ﻭ ﭘﻴﻮﻧﺪ ﺑﺮﻗﺮﺍﺭ ﻛﺮﺩ ﻛﻪ ﺍﮔﺮ ﻫﻤﻪ ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺭﻭﻱ ﺯﻣﻴﻦ ﺍﺳﺖ، ﻫﺰﻳﻨﻪ ﻣﻰ ﻛﺮﺩﻱ ﻧﻤﻰ ﺗﻮﺍﻧﺴﺘﻲ ﻣﻴﺎﻥ ﺩﻝ ﻫﺎﻳﺸﺎﻥ ﺍﻟﻔﺖ ﺍﻧﺪﺍﺯﻱ، ﻭﻟﻲ ﺧﺪﺍ ﻣﻴﺎﻥ ﺁﻧﺎﻥ ﺍﻳﺠﺎﺩ ﺍﻟﻔﺖ ﻛﺮﺩ؛ ﺯﻳﺮﺍ ﺧﺪﺍوند ﺷﻜﺴﺖ ﻧﺎﭘﺬﻳﺮ ﻭ ﺣﻜﻴﻢ ﺍﺳﺖ."(انفال:۶۳)
#اربعین
@basaer_fi🔸
ارتباط با ادمین:
@basaer_admin
🔰 #دولت غربگرا برای جلب نظر FATF، تحریم های شورای امنیت بر علیه کشورمان را به رسمیت شناخت.
🔰این از ویژگی های #بیماردلان و #منافقان است که تا جائیکه بتوانند و زمینه را فراهم ببینند، از اوامر دشمنان بر علیه نظام اسلامی، اطاعت می نمایند:
🔸"ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمْ قَالُوا لِلَّذِينَ كَرِهُوا مَا نَزَّلَ اللَّهُ سَنُطِيعُكُمْ فِي بَعْضِ الْأَمْرِ وَاللَّهُ يَعْلَمُ إِسْرَارَهُم؛ْ ﺍﻳﻦ ﺑﻪ ﺳﺒﺐ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﻪ ﻛﺴﺎﻧﻲ [ﭼﻮﻥ ﻣﺸﺮﻛﺎﻥ ﻭ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ] ﻛﻪ ﻧﺎﺯﻝ ﺷﺪﻥ ﻭﺣﻲ ﺭﺍ ﺧﻮﺵ ﻧﺪﺍﺷﺘﻨﺪ، ﮔﻔﺘﻨﺪ: ﺩﺭ ﺑﻌﻀﻲ ﺍﺯ ﺍﻣﻮﺭ [ﻛﻪ ﺑﺮ ﺿﺪ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﺍﺳﺖ] ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﺍﻃﺎﻋﺖ ﺧﻮﺍﻫﻴﻢ ﻛﺮﺩ. ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﺧﺪﺍوند ﺍﺳﺮﺍﺭﺷﺎﻥ ﺭﺍ ﻣﻰ ﺩﺍﻧﺪ."(محمد:٢٦)
@basaer_fi🔸
ارتباط با ادمین:
@basaer_admin
✍ پاسخ قرآنی آیت الله جوادی آملی به یک شبهه سیاسی
🔰 چندی پیش آقای مجید انصاری در توجیه خنده های وهن آمیز جناب رئیس جمهور با نخست وزیر انگلیس و رئیس جمهور فرانسه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل، به دستور خداوند به حضرت موسی(ع) و حضرت هارون(ع) استناد نموده بود که فرمود با فرعون با زبان نرم سخن بگوئید: "و قولا له قولا لینا".
🔰 امروز در خلال مطالعه بخشی از جلد ۱۹ تفسیر تسنیم آیت الله جوادی آملی، تصادفا به پاسخ ایشان به این شبهه برخوردم.
تصاویر زیر را ببینید👇👇👇
@basaer_fi🔸
ارتباط با ادمین:
@basaer_admin
✍️ پاسخی قرآنی به تحریفات روحانی
🔰جناب روحانی بازهم برای توجیه عملکرد سراسر غلط و افتضاح خود در امضاء برجام و برای زمینه سازی تحمیل برجام های دیگر به ملّت و نظام، دست به تحریف مسلّمات تاریخی و قرآنی زد و (نعوذبالله) پیامبر(ص) را فردی ساده لوح و سازشکار جلوه داد که هرگاه دشمنان ایشان پیمانی که با ایشان بسته بودند را نقض می کردند، ایشان بار دیگر با آنان پیمان می بست!
🔰این ادعای جناب روحانی نه تنها بی اساس و غیرمستند است، بلکه نمونه های فراوانی در رفتارهای پیامبراکرم(ص) وجود دارد که ایشان به دلیل نقض عهدهای مشرکان و یهودیان(همچون بنی نضیر و بنی قریظه)، به نبرد با آنان پرداختند.
🔰علاوه بر این، باید گفت این ادعای جناب روحانی با نص صریح آیات قرآن تناقض دارد. چراکه از دیدگاه قرآن، زمانی که دشمنان پیمان و قراردای که با نظام اسلامی منعقد کرده اند را به زیان خود ببینند و یا منفعتی در نقض آن پیمان مشاهده نمایند، به راحتی آن را زیر پا می گذارند:
🔸«كَيْفَ وَ إِنْ يَظْهَرُوا عَلَيْكُمْ لا يَرْقُبُوا فِيكُمْ إِلاًّ وَ لا ذِمَّةً؛ چگونه (پيمان دشمنان ارزش دارد) در حالى كه اگر بر شما غالب شوند، نه ملاحظه خويشاوندى با شما را مىكنند و نه پيمان را.» (توبه: 8)
🔸«فَقاتِلُوا أَئِمَّةَ الْكُفْرِ إِنَّهُمْ لا أَيْمانَ لَهُمْ؛ پس با پيشوايان كفر بجنگيد، چرا كه آنان را هيچ پيمانى نيست (به هیچ پیمانی پایبند نیستند).» (توبه: 12)
🔸«إِنَّ شَرَّ الدَّوَابِّ عِنْدَ اللَّهِ الَّذِينَ كَفَرُوا فَهُمْ لا يُؤْمِنُونَ * الَّذِينَ عاهَدْتَ مِنْهُمْ ثُمَّ يَنْقُضُونَ عَهْدَهُمْ فِی كُلِّ مَرَّةٍ وَ هُمْ لا يَتَّقُونَ؛ بدترين جنبندگان نزد خدا كسانى هستند كه راه كفر پيش گرفتند و ايمان نمىآورند. * كسانى كه با آنها پيمان بستى، سپس هر بار عهد خود را مىشكنند و (از پيمان شكنى و خيانت) پرهيز ندارند.» (انفال: 56-55)
به دلیل همین خوی غیرانسانی دشمنان است که قرآن کریم پایبندی به عهد و پیمان با دشمنان را تنها تا زمانی که آنان خود را ملزم به آن بدانند، جایز می داند:
🔸«فَمَا اسْتَقامُوا لَكُمْ فَاسْتَقِيمُوا لَهُمْ؛ پس تا زمانیکه (دشمنان) با شما [بر سر عهد و پیمان] پايدارند، (شما نیز) با آنان پايدار باشيد.» (توبه: 7)
قرآن کریم همچنین در توصیه ای دیگر می فرماید حتی اگر نشانه هایی در رفتار دشمن مشاهده کردید که می خواهد با نقض عهد، به شما خیانت نمایند، ضمن اعلام به آنها، از آن پیمان خارج شوید و آن قرارداد را به سمت آنان «پرتاب» کنید:
🔸«وَإِمَّا تَخافَنَّ مِنْ قَوْمٍ خِيانَةً فَانْبِذْ إِلَيْهِمْ عَلى سَواءٍ إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ الْخائِنِينَ؛ و هرگاه (با ظهور نشانههايى) از خيانت گروهى بيم داشته باشى (كه عهد خود را بشكنند و غافلگیرانه به شما حمله کنند)، آن پیمان نامه را به سوی آنان «پرت» کن و بطور عادلانه به آنها اعلام كن (كه پيمانشان لغو شده است)؛ زيرا خداوند خائنان را دوست نمىدارد.» (انفال: 58)
@basaer_fi🔸
ارتباط با ادمین:
@basaer_admin
✍️ روان شناسی قرآن از کسانی که پس از بدعهدی های مکرر دشمنان، باز هم به دنبال مذاکره مجدد و بستن پیمان مجدد با آنان هستند!
🔰خداوند متعال در آیه ای از قرآن کریم، پس از توبیخ کسانی که در برابر بدعهدی های دشمن واکنش قاطع و عملی از خود نشان نمی دهند، «علت روانی» این عدم واکنش را نیز بیان می فرماید:
🔸«أَلا تُقاتِلُونَ قَوْماً نَكَثُوا أَيْمانَهُمْ وَ هَمُّوا بِإِخْراجِ الرَّسُولِ وَ هُمْ بَدَؤُكُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ أَتَخْشَوْنَهُمْ فَاللَّهُ أَحَقُّ أَنْ تَخْشَوْهُ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ؛ چرا با گروهى كه پيمانهاى خود را شكستند و تصميم به اخراج پيامبر(ص) گرفتند پيكار نمىكنيد؟ در حالى كه آنان نخستين بار (دشمنی و پیکار با شما را) آغاز كردند. آيا از آنان مىترسيد؟ با اينكه خداوند سزاوارتر است كه از او بترسيد، اگر مؤمن هستيد.» (توبه: 13)
🔰نکته مهم و ظریف در عبارت «أَتَخْشَوْنَهُمْ؛ آیا از آنان می ترسید؟» این است که خداوند در آن، از واژه «خوف» و مشتقات آن استفاده نکرد و نفرمود: «أتخافونهم»، بلکه از واژه و مشتقات «خشیة» استفاده نمود، تا روان شناسی دقیق تری از این افراد ارائه داده باشد.
توضیح آنکه، «خشیة» به معنای «ترس» همراه با «تعظیم» و «علم» است؛(راغب اصفهانی، حسین بن محمد؛ مفردات الفاظ القرآن؛ ص283) به عبارت دیگر، «خشیة»، ترسی است همراه با «علم» و «شعور» بالا نسبت به «عظمت» طرف مقابل؛ بگونه ای که فرد با همه وجود آن را «لمس»، «درک» و «حس» می کند و نسبت به مقوله مورد ترس، کاملاً «منفعل» است. در واقع باید گفت «خشیة»، خوفی است که به مرور زمان و در اثر افزایش «علم به عظمت شیء مورد ترس»، تقریباً در دل انسان «نهادینه» شده است؛ که نتیجه طبیعی این نوع «ترس نهادینه شده» از یک فرد یا موجود، «کرنش» و «انفعال» در برابر اوست.
🔰با این توضیح، باید گفت طبق بیان دقیق این آیه شریفه، کسانی که در مقابل بدعهدی های مکرر دشمن، اقدام متناسب و قاطعی نمی نمایند و حتّی به دنبال مذاکرات و پیمان های مجدّد با دشمن هستند، افرادی هستند که دشمنان خدا را «بزرگ» و «قدرتمند» می دانند و ترس از عظمت دشمنان خدا در آنان «نهادینه» شده و «عبودیّت دشمنان خدا» در دلشان ریشه دوانده و درنتیجه با «احترام» در مقابل آنان، «کرنش» و «تعظیم» می کنند؛ و تا زمانیکه این «عبودیّت» پابرجاست، محال است اقدام قاطعی از سوی آنان صورت گیرد.
@basaer_fi🔸
ارتباط با ادمین:
@basaer_admin
✍️ «منحرف»، «منافق»، «فتنه گر» و «نفسانی»، توصیفات قرآن و روایات، از #روحانی نمایانی که دینشان، سیاسی است!
🔰خداوند متعال در آیه ای از قرآن کریم، کسانی که به تفسیر به رأی متشابهات می پردازند را منحرفانی می داند که به دنبال فتنه انگیزی در جامعه هستند:
🔸«فَأَمَّا الَّذِينَ فِی قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ ما تَشابَهَ مِنْهُ ابْتِغاءَ الْفِتْنَةِ وَ ابْتِغاءَ تَأْوِيلِه؛ اما آنها كه در قلبهایشان انحراف است، از متشابهات قرآن پیروی می نمایند، زیرا به دنبال فتنهانگيزى اند (تا مردم را گمراه سازند) و تفسير (نادرستى) براى آن مىطلبند.» (آل عمران: 7)
این آیه شریفه، به یکی از روش های منافقان و بیماردلان فکری و سیاسی برای تغییر بینش مردم به نفع خود اشاره دارد و آن، «استناد به متشابهات قرآن کریم» است.
🔰هرچند این مسئله اختصاصی به «قرآن کریم» و «متشابهات» آن ندارد، بلکه بیماردلان و منافقان، برای فتنه انگیزی و گمراه نمودن مردم، به تفسیر به رأی متشابهات از هر متن و امر مقدس دیگری (همچون روایات اهل بیت(ع) و سیره آن بزرگواران) نیز می پردازند. آنان در واقع، آیات قرآن و روایات اهل بیت(ع) را به آنچه که «دلخواه نفس شان» است، «ارجاع» می دهند.
🔰امام امیرالمؤمنین(ع)، در توصیف این فریبکاران بیماردل می فرمایند:
🔸«وَ آخَرُ قَدْ تَسَمَّى عَالِماً وَ لَيْسَ بِهِ فَاقْتَبَسَ جَهَائِلَ مِنْ جُهَّالٍ وَ أَضَالِيلَ مِنْ ضُلَّالٍ وَ نَصَبَ لِلنَّاسِ أَشْرَاكاً مِنْ حَبَائِلِ غُرُورٍ وَ قَوْلِ زُورٍ قَدْ حَمَلَ الْكِتَابَ عَلَى آرَائِهِ وَ عَطَفَ الْحَقَّ عَلَى أَهْوَائِهِ؛ ديگرى، کسی است که خويش را عالم خوانده، در صورتى كه عالم نيست. او يك سلسله از نادانىها را از جمعى نادان، اقتباس كرده و مطالبى گمراه كننده، از گمراهانى آموخته است و دامهايى از طنابهاى فريب و گفتههاى باطل، بر سر راه مردم نصب كرده است (تا نا آگاهان را به دام افكند)؛ قرآن را بر اميال و خواستههاى خود تطبيق داده و حق را مطابق هوسهاى خويش تفسير كرده است.» (نهج البلاغه؛ خطبه 87)
به نظر می رسد یکی از معانی و مصادیق این توصیف امیرالمؤمنین(ع) از «منافقان» نیز همین مسئله باشد که می فرمایند:
🔸«يَقُولُونَ فَيُشَبِّهُونَ وَ يَصِفُونَ فَيُمَوِّهُونَ؛ سخن می گویند ولی سخن باطل خود را شبیه حق جلوه می دهند و توصیف می کنند، ولی با توصیف زیبای خود از باطل، دیگران را فریب می دهند.» (نهج البلاغه؛ خطبه 194)
🔰بدیهی است در جامعه ای که اکثریت مردم آن مسلمان هستند، استناد به آیات قرآن و روایات و یا استناد به سیره اهل بیت(ع)، برای مردم حجّیت آور است؛ و این همان چیزی است که بیماردلان و منافقان در جهت باطل خود و برای تأثیرگذاری بر ذهن مردم، از آن بهره می گیرند.
آنان دیدگاه و عملکرد نادرست خود را بگونه ای مستند به سخنان حق در آیات و روایات می کنند که برای مردم باورپذیر باشد.
🔰در روایات اهل بیت(ع)، از این روش منافقانه با عنوان «تفسیر به رأی» یاد شده است که صاحبان آن به شدّت مورد مذمّت و توبیخ قرار گرفته اند.(ر.ک: صدوق، محمد بن علی (ابن بابویه)؛ التوحید؛ ص68؛ حرعاملی، محمد بن حسن؛ وسائل الشیعه؛ ج27، ص190 و 202 و 205؛ ابن ابی جمهور؛ محمد بن زین الدین؛ عوالی اللئالی؛ ج4، ص104)
🔰همه این موارد نشان می دهد فردی که برای اثبات عقیده باطل و نفسانی خود و یا عملکرد غلط خود، بصورت گزینشی، غیراصولی و غیرقاعده مند به بیانات برحق قرآن کریم و اهل بیت(ع) و یا سیره آن بزرگواران استناد می کند، یکی از شاخصه های اصلی نفاق و بیماردلی را داراست.
@basaer_fi🔸
ارتباط با ادمین:
@basaer_admin
✍️ چرا رهبرانقلاب حفظ و تثبیت ساختارهای قانونی نظام اسلامی را بر هر چیزی مقدم می دارند؟ / خضر زمانه ما و مرمّت دیوار درحال ریزش دولت غیرانقلابی (بخش اول)
🔰خداوند متعال در آیه ای از قرآن کریم به پیامبراکرم(ص) دستور می دهد تا در موضوعات گوناگون حکومتی، با اصحاب خود «مشورت» نمایند:
🔸«وَشَاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِينَ؛ و در كار[ها] با آنان مشورت كن و چون تصميم گرفتى بر خدا توكل كن زيرا خداوند توكلكنندگان را دوست مى دارد.» (آل عمران: ۱۵۹)
مشورت با اصحاب، چه پیش از نزول این آیه شریفه و چه پس از آن، سیره همیشگی و پرتکرار رسول خدا(ص) بوده است؛ به عنوان نمونه، ایشان پیش از جنگ احد، در جنگ احزاب، چگونگی نبرد با یهودیان بنی قریظه، چگونگی نبرد با یهودیان بنی نضیر، در ماجرای حدیبیه، در فتح مکه و هنگامی که آمدن ابوسفیان به ایشان گزارش شد، در غزوه طائف، در غزوه تبوک و در برخی انتصابات، با اصحاب خود مشورت نمودند.
علاوه بر رسول خدا(ص)، سایر امامان معصوم(ع) نیز خود، ملتزم به این سیره بودند و مردم را نیز به آن دعوت می نمودند؛ همچنانیکه امیرالمؤمنین(ع)، دیگران را به مشورت دادن به خود توصیه می نمودند:(نهج البلاغه؛ نامه50) و کارگزارانشان را نیز به مشورت با دانشمندان ترغیب می نمودند.(نهج البلاغه، نامه 53)
🔰در این میان، یکی از مظاهر و مصادیق «مشورت» ولیّ خدا، بخصوص در زمانه ما، اجازه و فرصت دادن به ساختارهای متعدّد نظام اسلامی و به رسمیّت شناختن آنها، برای اتخاذ تصمیمات کارشناسانه و عدم دخالت در «جزئیات» تصمیمات آنهاست؛ ساختارهایی که مسئولان آن، عمدتاً با رأی مستقیم یا غیرمستقیم مردم انتخاب شده اند و حتی ممکن است جریانات و افراد غیرانقلابی بر آن ساختارها حاکم باشند. این رفتار سیاسی، اگرچه ممکن است در کوتاه مدت منشأ مشکلات و یا سؤالات و ابهاماتی باشد، اما در بلند مدت موجب «تثبیت» و «استحکام» بیشتر ساختارهای نظام اسلامی خواهد شد و این «تثبیت»، فوائد متعدّدی به همراه دارد؛
🔰اولین و مهمترین فائده تثبیت ساختارهای نظام اسلامی، تقویت «قانون مداری» و جلوگیری از بی قانونی و ایجاد هرج و مرج در کشور است. یکی از مصادیق برجسته این مسئله، دفاع رهبرانقلاب از ساختارهای قانونی نظام اسلامی در انتخابات سال 88 و دعوت معترضین و فتنه گران به پیگیری مطالباتشان از راههای قانونی بود. اگر در آن فتنه، ایشان تحت تأثیر اعتراضات خیابانی و فشار فتنه گران، از ساختارهای قانونی نظام دفاع و حمایت نمی کردند، آنگاه جریان غیرانقلابی و فتنه گر به خود اجازه می داد در هر مسئله ای، از راههای غیرقانونی و ایجاد ناامنی، دیدگاه خود را به اکثریّت مردم و نظام اسلامی تحمیل نماید.
ادامه در پایین👇👇👇
@basaer_fi
ارتباط با ادمین:
@basaer_admin
ادامه از بالا👆👆👆
✍️ چرا رهبرانقلاب حفظ و تثبیت ساختارهای قانونی نظام اسلامی را بر هر چیزی مقدم می دارند؟ / خضر زمانه ما و مرمّت دیوار در حال ریزش دولت غیرانقلابی (بخش دوم)
🔰نکته دیگر آن است که هرچند استحکام ساختاری در برخی زمانها که جریانات غیرانقلابی بر آن ساختارها حاکمند، ممکن است در کوتاه مدت مضرّاتی داشته باشد، امّا زمانی که جوانان انقلابی به «بلوغ فکری» رسیده و بر ساختارهای استحکام یافته نظام اسلامی مسلّط شوند، آنگاه برکات و منافع فراوانی از همان ساختارهای مستحکم نصیب مردم خواهد شد.
ممکن است خضر زمانه ما به دلایلی، برخی ساختارهای درحال سقوط نظام اسلامی (همچون دولت غیرانقلابی، غیرمحبوب و لیبرال) را مرمّت نماید؛ ساختارهایی که ممکن است افراد و جریانات غیرانقلابی برآنها حاکم باشند که در معیشت مردم نیز اختلال ایجاد نموده اند:
🔸«فَانْطَلَقا حَتَّى إِذا أَتَيا أَهْلَ قَرْيَةٍ اسْتَطْعَما أَهْلَها فَأَبَوْا أَنْ يُضَيِّفُوهُما فَوَجَدا فِيها جِداراً يُرِيدُ أَنْ يَنْقَضَّ فَأَقامَهُ؛ پس موسی و خضر(ع)) به راه خود ادامه دادند، تا به قريهاى رسيدند؛ از مردم آنجا خواستند كه به آنها غذا دهند، ولى آنها از مهمان كردنشان خوددارى نمودند؛ (با اينحال) آنها در آنجا ديوارى يافتند كه مىخواست فرود آيد، جناب خضر(ع)) آن را برپا داشت.» (کهف: 77)
امّا ولیّ خدا این ساختار در حال فروپاشی را، اگرچه موقتاً جریان غیرانقلابی از آن منتفع شوند، «اقامه» نموده و «استحکام» می بخشد تا زمانیکه جوانان انقلابی به «بلوغ فکری» رسیدند و بر آن ساختارها حاکم شدند، بتوانند از دل همان ساختارها، گنج های قیمتی برای مردم استخراج نمایند:
🔸«وَ أَمَّا الْجِدارُ فَكانَ لِغُلامَيْنِ يَتِيمَيْنِ فِي الْمَدِينَةِ وَ كانَ تَحْتَهُ كَنْزٌ لَهُما وَ كانَ أَبُوهُما صالِحاً فَأَرادَ رَبُّكَ أَنْ يَبْلُغا أَشُدَّهُما وَ يَسْتَخْرِجا كَنزَهُما رَحْمَةً مِنْ رَبِّكَ؛ و اما آن ديوار متعلق به دو نوجوان يتيم در آن شهر بود، و زير آن گنجى متعلق به آنها وجود داشت، و پدرشان مرد صالحى بود، پروردگار تو مىخواست آنها به «بلوغ» برسند، و گنجشان را استخراج كنند، اين رحمتى از پروردگارت بود.» (کهف: 82)
رعایت مصلحتی به نام «حفظ و استحکام ساختاری و قانونی کشور» آنقدر مهم است که ممکن است در نتیجه آن و در مقاطعی از زمان، مردم و خود ولیّ خدا نیز متحمّل سختی هایی شوند.
🔰براستی چرا یعقوب(ع)، که به گواهی آیات قرآن بدبینی شدیدی نسبت به پسرانش داشت، حاضر شد یوسف(ع) را همراه آنان به صحرا بفرستد و با این عمل خود، به پسرانش «اظهار خوش بینی» نماید؟ شاید اصلی ترین دلیل، یک چیز بود: «جلوگیری از فروپاشی ساختار خانواده پیامبرخدا(ع)»؛ خانواده ای که بر مبنای اعتماد و خوش بینی افراد به یکدیگر پایه گذاری شده و استحکام می یابد و فروپاشی آن می تواند امر دعوت دینی پیامبر خدا را دچار اختلال نماید.
ساختارهای نظام اسلامی آنقدر مهم اند که برای حفظ و استحکام آنها، گاه یوسف ها هم باید متحمل سختی هایی شوند؛ و این همان مضمون جمله امام(ره) است که فرمود:
🔸«حفظ جمهورى اسلامى از حفظ يك نفر- و لو امام عصر(عج) باشد- اهميتش بيشتر است.» (صحيفه امام(ره)؛ ج15، ص365)
@basaer_fi🔸
ارتباط با ادمین:
@basaer_admin
✍️اطاعت از ولیّ خدا در «محکمات» هنر نیست /عیار ولایتمداری در روزهای سخت و در مواجهه با رفتارهای «متشابه» ولیّ خدا سنجیده می شود.
🔰رهبر انقلاب در سخنانی در سال 73، پیرامون تأثیر پذیرش قطعنامه 598 در ایجاد تردید میان مؤمنین انقلابی نسبت به نظام اسلامی می فرمایند:
🔸«عامل ديگرى كه وجود دارد، اين است كه در جبهه ى خودى، بعضاً به دلايلى، در پايبندى نظام به حرفها و آرمانهاى خودش، ترديد شد. اگر بخواهيم مثال كاملًا واضحى بزنيم- و البته در خصوص اين مثال، عاملى هم وجود داشت كه مشكل را تا حدودى برطرف مىكرد- مسأله ى قبول قطعنامه ى 598 و پايان جنگ بود كه عدّه اى را مردّد كرد. منتها گفتم: در آن قضيه، عاملى وجود داشت كه همان «وجود امام(ره)» بود. چون امام كُر بود؛ دريا بود و مورد ترديد قرار نمىگرفت؛ لذا عدّه ى كثير يا اكثرى- نمىگويم همه- به خاطرِ گُلِ روىِ امام و به اتكاى ايشان، حّجت را بر خود تمام شده دانستند. اما نفس اين حركت، خيلى از دلها را تكان داد كه: «هان! چه شد؟!» آنها در اينكه نظام به حرفهاى خودش پايبند است، احساس ترديد كردند. ناگفته نماند كه در طول پانزده سال اخير، از اين قبيل قضايا مكرّر اتّفاق افتاده است. گاهى احساس ترديد در عنصر خودى بجا، ولى اكثراً بیجا بوده است. چون خودِ من در سطوح تصميمگيرى كشور بودهام و با خيلى از جوانان و عناصر مردّد ارتباطات عاطفى داشتهام، غالباً مىديدم بيهوده دچار ترديد شدهاند و اصلًا جاى ترديد و نگرانى نبوده است. آنها بيهوده احساس نگرانى مىكردند كه «هان! چه شد؟!» (22/ 04/ 1373؛ بيانات در ديدار هنرمندان و مسئولان فرهنگى كشور)
آنگاه ایشان در ادامه می فرمایند:
🔸«اين ترديدها، در زمينه هاى اقتصادى، در سياست و حتى در خودِ جنگ- همانطور كه گفتيم- ايجاد گرديد. اين هم عاملِ ديگرى از سايشْ در جبههى خودى است. بنده با خود فكر كردم اگر همين ترديد و تزلزل را، عوامل رزمنده ى ما پيدا مى كردند، چه فاجعه اى اتّفاق مى افتاد! فرض كنيد كه مثلًا فرماندهان و عناصر اصلى جنگ، ناگهان مردّد مى شدند كه «آيا نظام، پاى حرفهايش ايستاده است يا نه؟» ببينيد در جنگ چه اتّفاقى رخ مىداد!»
🔰حالت تردید در میان برخی مؤمنین انقلابی، با ضریب و گستره بالاتری در مسئله پذیرش مشروط برجام توسط رهبرانقلاب و حمایت ایشان از تصمیم سران قوا در ماجرای سهمیه بندی بنزین نیز تکرار شد؛ بگونه ای که برخی مؤمنان انقلابی، نسبت به حقانیت نظام اسلامی و شخص رهبرانقلاب دچار تردید و تزلزل شدند.
اصولاً رفتارهای متشابه ولیّ خدا که بعضاً به دلیل مصالح مهمتری انجام می شود، همواره ریزش هایی در میان مؤمنین انقلابی به وجود خواهد آورد. ریزش های مؤمنین انقلابی در وقایعی همچون پذیرش حکمیّت توسط امیرالمؤمنین(ع)، پذیرش صلح با معاویه توسط امام حسن(ع) و پذیرش ولایتعهدی مأمون توسط امام رضا(ع)، مصادیق تاریخی این گزاره هستند.
🔰«اطاعت از ولیّ» تنها در «محکمات»، هنر نیست. عیار ولایتمداری افراد در مواجهه با «متشابهات» ولیّ خدا سنجیده می شود. مؤمنین انقلابی اگر در روزها و ساعات سخت، از فرامین ولیّ خدا تبعیت نمایند، آنگاه رحمت و مغفرت الهی نیز شامل آنها خواهد شد:
🔸«لَقَدْ تابَ اللَّهُ عَلَى النَّبِيِّ وَ الْمُهاجِرِينَ وَ الْأَنْصارِ الَّذِينَ اتَّبَعُوهُ فِي ساعَةِ الْعُسْرَةِ مِنْ بَعْدِ ما كادَ يَزِيغُ قُلُوبُ فَرِيقٍ مِنْهُمْ ثُمَّ تابَ عَلَيْهِمْ إِنَّهُ بِهِمْ رَؤُفٌ رَحِيمٌ؛ خداوند رحمت خود را شامل حال پيامبر، و (همچنين) مهاجران و انصار كه در زمان عسرت و شدت از او پيروى كردند، نمود، پس از آنكه نزديك بود دلهاى گروهى از آنها از حق منحرف شود (و از ميدان جنگ باز گردند) سپس خدا توبه آنها را پذيرفت كه او نسبت به آنان مهربان و رحيم است.» (توبه: 117)
مؤمنان انقلابی باید همچون «راسخان در علم» باشند که نسبت به متشابهات الهی نیز، اظهار اطاعت می نمایند:
🔸«وَالرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ يَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ كُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنا؛ راسخان در علم مىگويند: ما به همه آن (هم محکمات و هم متشابهات) ايمان آورديم، همه از طرف پروردگار ماست.» (آل عمران: 7)
این تبعیت و اطاعت از ولیّ خدا در متشابهات، البته به معنای بستن راه فکر و تحقیق و پرسش نیست. بلکه به معنای عدم تردید در حقانیت اوست. همانگونه که راسخان در علم نیز ضمن اعتراف به حقانیت قرآن کریم و بدون کوچکترین تردید در این باره، با مراجعه به محکمات قرآن، به تفسیر و تحلیل آیات متشابه می پردازند.
@basaer_fi🔸
ارتباط با ادمین:
@basaer_admin
✍️چرایی دفاع مصلحت اندیشانه امیرالمؤمنین(ع) از حکومت خلفا
🔰در سیره سیاسی امام امیرالمؤمنین(ع) مواردی از حمایت و دفاع مصلحت جویانه از برخی افراد و ساختارهایی که با اندیشه ها و انگیزه های ایشان فرسنگ ها فاصله داشتند، به چشم می خورد. به عنوان نمونه، ایشان علی رغم انتقادات فراوان روشی و مبنایی به عملکرد عثمان(خلیفه سوم)، در ماجرای شورش علیه او، با تصمیم معترضین برای قتل عثمان مخالف بود و آن را به دلایل متعدّد، به مصلحت جامعه اسلامی نمی دانست؛ تا جائیکه در این باره فرمودند:
🔸«وَ اللَّهِ لَقَدْ دَفَعْتُ عَنْهُ حَتَّى خَشِيتُ أَنْ أَكُونَ آثِماً؛ به خدا سوگند آنقدر از او دفاع نمودم که ترسیدم گناهکار باشم!»( نهج البلاغه؛ خطبه240)
ایشان همچنین، علی رغم مشروع ندانستن خلافت خلفای پیش از خود و انتقادات مبنایی و روشی که نسبت به عملکرد آنان داشتند،(ر.ک: نهج البلاغه؛ خطبه3) همواره در امور مختلف حکومتی به آنان «مشورت» می دادند؛(برای نمونه رجوع کنید به خطبه های 134 و 146 نهج البلاغه) بگونه ای که از خلیفه دوم نقل شده که می گفت:
🔸«لَولا عَلیٌّ لَهَلَکَ عُمَر؛ اگر علی(ع) نبود عمر به هلاکت افتاده بود.»(ابن ابی الحدید، عزالدین ابوحامد؛ شرح نهج البلاغه؛ ج1، ص16)
🔰این نوع رفتارهای سیاسی امیرالمؤمنین(ع)، دلیلی جز این نداشت که امام(ع) معتقد بود در شرایط اجتماعی و سیاسی آن زمان، تضغیف حکومت خلفا، با وجود همه اشکالات مبنایی و روشی که به آنان وارد بود، موجب «طمع دشمنان برای نابودی اساس دین خدا» شده و همین حداقل ها هم از اسلام باقی نخواهد ماند.
🔰اگر دفاع امیرالمؤمنین(ع) از ساختارهای حکومتی که مسئولان آن را اساساً مشروع نمی دانستند، امری صحیح و منطقی است، چگونه دفاع از موجودیّت دولتی که در ذیل نظام اسلامیِ تحت ولایت ولیّ خدا قرار دارد و بارأی مستقیم مردم انتخاب شده است، منطقی نباشد؟
🔰زمانی می توان تعریف و حمایت از افراد توسط ولیّ خدا را «واقعی»، و نه «مصلحت اندیشانه»، دانست که هم «اندیشه» و هم «عمل» آنان، بیشترین تطبیق را بر اندیشه و دستورات ولیّ خدا داشته باشد؛ در غیر اینصورت باید دانست حمایت از برخی ساختارهای قانونی و افراد غیرانقلابی «مصالحی» نهفته است.
@basaer_fi🔸
ارتباط با ادمین:
@basaer_admin
✍ منافقان سفیه، قوام زندگی مردم را به هم می ریزند.
خداوند متعال در آیه ای از قرآن کریم به مردم توصیه می کند که اموال و اقتصاد خود، که مایه قوام زندگی شان است، را به دست افراد سفیه و بی عقل نسپارند:
🔸«وَ لا تُؤْتُوا السُّفَهاءَ أَمْوالَكُمُ الَّتِی جَعَلَ اللَّهُ لَكُمْ قِياماً؛ و اموال خود را- كه خداوند آن را وسيله قوام [زندگى] شما قرار داده- به دست #سفيهان نسپارید.» (نساء: 5)
یک مصداق این افراد «سفیه»، همان #منافقان هستند که خداوند در آیه ای دیگر آنان را «سفیه» خطاب می کند:
🔸«أَلا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهاءُ وَ لكِنْ لا يَعْلَمُونَ؛ بدانيد سفيهان واقعى اينها(منافقان) هستند، اما نمىدانند.» (بقره: 13)
جدیدترین تحلیل های قرآنی_روایی از موضوعات سیاسی_فرهنگی را در کانال "بصائر" دنبال کنید: 👇
@basaer_fi🔸🔸
ارتباط با ادمین:
@basaer_admin
بصائر
✍️ چرا رهبرانقلاب حفظ و تثبیت ساختارهای قانونی نظام اسلامی را بر هر چیزی مقدم می دارند؟ / خضر زمانه
✍ برادر اندیشمندم جناب آقای دکتر مهدی جمشیدی، نمونه هایی از سیره حضرت امام(ره) درباره احترام ایشان به تصمیم سران قوا را به نقل از کتاب "برداشتهایی از سیره ی امام خمینی(ره)"، در کانالشان در پیامرسان "بله"(https://ble.im/mjamshidi) منتشر کرده اند که می تواند موید و تکمیل کننده تحلیل سابق حقیر در این کانال باشد.👇👇👇
@basaer_fi🔸🔸
ارتباط با ادمین:
@basaer_admin
✍️ توصیه معنادار سال گذشته رهبرانقلاب به جوانان انقلابی: در کنار «خشم انقلابی»، «صبر انقلابی» هم داشته باشید.
🔰رهبرانقلاب سال گذشته در دیدار رمضانی با دانشجویان ضمن اشاره معنادار به ماجرای غصب خلافت و تحمیل حکمیت به امیرالمؤمنین(ع)، بیاناتی فرمودند که بازنشر آن در شرایط فعلی کشور، بخصوص برای جوانان انقلابی بسیار مؤثر و راهگشاست:
🔸«یکی از موانع، «بیصبری» است. «بیصبری»؛ باباجان! این غذا را وقتی شما سرِ بار گذاشتید، نمی شود که به مجرّد اینکه آتش زیرِ غذا را روشن کردید، بنا کنید پا به هم کوفتن که من غذا می خواهم! خب باید صبر کنید تا بپزد. گاهی اوقات اینجوری است؛ بعضی از فعّالیّت هایی که برادرها و خواهرهای خوب انقلابی یک جاهایی انجام می دهند، ناشی از «صبور نبودن» است؛ صبوری لازم است؛ صبر هم یکی از خصلت های انقلابی است. بله، «خشم انقلابی» داریم، امّا «صبر انقلابی» هم داریم. مظهر اتمّ و اکمل عدالت، امیرالمؤمنین است دیگر؛ از او عادلتر که نداریم؛ امّا امیرالمؤمنین هم یک جاهایی صبر کرد؛ تاریخ زندگی امیرالمؤمنین را میبینید دیگر. یک جا می گوید: «فَصَبَرتُ وَ فِی العَینِ قَذًی وَ فِی الحَلقِ شَجا؛ پس صبر کردم درحالیکه خار در چشم و اتخوان در گلو داشتم»(نهج البلاغه؛ خطبه3) یک جا هم در مقابل فشار خوارج و مانند اینها در جنگ صفّین صبر می کند و به «حکمیّت» تن می دهد؛ پس یک جاهایی «صبر» ضروری است؛ لازم است؛ یک جاهایی صبر، [از روی] ناچاری است، یک جاهایی هم نه، ناچاری نیست، اما لازم است که انسان این صبر را انجام بدهد... وقتیکه حضرت موسی(ع) بعد از پیغمبری آمدند به مصر و آن معجزه را نشان دادند و دعوت و این حرفها - خب، بنیاسرائیل منتظر بودند دیگر؛ از گذشته خبر داده شده بود که یک منجیای خواهد آمد و آن منجی هم موسی(ع) است؛ حالا موسی(ع) آمده، منتظر بودند به مجرّدیکه موسی(ع) آمد، دستگاه فرعون کن فیکون بشود؛ نشده بود. قرآن می گوید آمدند پیش حضرت موسی(ع) و گفتند که: «اوذینا مِن قَبلِ اَن تَأتِیَنا وَ مِن بَعدِ ما جِئتَنا»(اعراف: 129) تو که آمدی چه فرقی کرد؟ چه تفاوتی کرد؟ قبل از اینکه بیایی هم ما را آزار می کردند؛ زیر فشار بودیم؛ حالا هم که آمدی باز زیر فشاریم. ببینید! این آن حالت «بیصبریِ بنیاسرائیلی» است؛ «بیصبری». حضرت موسی(ع) گفت خب صبر کنید: «اِنَّ الاَرضَ لله یورِثُها مَن یَشاءُ مِن عِبادِه وَ العاقِبَةُ لِلمُتَّقین؛(اعراف: 128) تقوا اگر داشته باشید، عاقبت مال شما است؛ «صبر» لازم است. این حالت را نباید داشته باشید؛ اینکه ما بگوییم چرا نشد، چهجوری شد، پا به زمین بزنیم، درست نیست.» (بیانات رهبرانقلاب در دیدار با دانشجویان؛ 7/3/1397)
جدیدترین تحلیل های قرآنی_روایی از موضوعات سیاسی_فرهنگی را در کانال "بصائر" دنبال کنید: 👇
@basaer_fi🔸🔸
ارتباط با ادمین:
@basaer_admin
✍️علف های هرزه در نظام اسلامی و تدبیر ولیّ خدا
🔰عیسی (علیه السلام) در انجیل با زبان تشبیه با شاگردان خود صحبت می کرد و می گفت: «برزگر وقتی «بذر» را در زمین پاشید و پس از مدتی در کنار بذر علف های هرزه نیز روییدند، او می بیند اگر بخواهد علف های هرزه را ریشه کن کند، گندم ها نیز ریشه کن خواهند شد، صبر می کند تا مزرعه به بار بنشیند و علف های هرزه نیز مجال رشد پیدا می کنند. آن وقت در فصل پاییز همه را درو کرده آنها را با هم می کوبد، آن گاه از هم جدا می سازد.»
شاگردان عیسی (علیه السلام) از او خواستند تا مثال را تاویل کند. در مقام توضیح، گفت: «اگر خداوند فسادی را که مفسدین در عالم مرتکب می شوند ریشه کن کند، به مؤمنین نیز صدمه می رسد. از این رو مهلت میدهد، دوره تمام شود و هر کدام به فعلیت برسند، تا در قیامت حساب هر کس را در اختیار او قرار دهند.» (کتاب تمثیلات اعتقادی آیت الله حائری شیرازی، ص 49)
🔰گاه، ریشه کنی منافقان در حکومت اسلامی ممکن است، منجر به فروپاشی کل ساختار نظام اسلامی شود و عامه مردم و مؤمنین انقلابی نیز از این مسئله متضرر گردند. به همین دلیل، ولیّ خدا ممکن است به ناچار به منافقان فرصت دهد تا رشد کنند؛ آنگاه اگر مؤمنان انقلابی به وظیفه خود در #تبیین و #روشنگری از چهره منافقان اقدام نمایند و در این راه #نترسند و #خسته_نشوند، خداوند نیز با عنایت خود کاری خواهد کرد که در #فتنه_ها و امتحانات سخت، نفاق منافقان عیان شده و به دست خود مردم ریشه کن شوند. نفاق منافق تا ابد پنهان نمی ماند؛ فقط باید در #جهاد_تبیین به وظیفه خود عمل نمود و اندکی نیز #صبر کرد:
🔸«أَمْ حَسِبَ الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ أَنْ لَنْ يُخْرِجَ اللَّهُ أَضْغانَهُمْ؛ آيا كسانى كه در دلهايشان بيمارى است گمان كردند خدا كينههايشان را ظاهر نمىكند؟!» (محمد(ص): 29)
جدیدترین تحلیل های قرآنی_روایی از موضوعات سیاسی_فرهنگی را در کانال "بصائر" دنبال کنید: 👇
@basaer_fi🔸🔸
ارتباط با ادمین:
@basaer_admin
✍️ چرا ایام اللهی همچون حادثه ۹دی را باید دائما برای مردم یادآوری نمود؟
🔸«وَ لَقَدْ أَرْسَلْنا مُوسى بِآياتِنا أَنْ أَخْرِجْ قَوْمَكَ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ وَ ذَكِّرْهُمْ بِأَيَّامِ اللَّهِ إِنَّ فِي ذلِكَ لَآياتٍ لِكُلِّ صَبَّارٍ شَكُورٍ؛ ما موسى(ع) را با آيات خود فرستاديم (و دستور داديم:) قومت را از ظلمات به نور بيرون آر! و «ايّام اللَّه» را به آنان يادآور! در اين، نشانههايى است براى هر صبر كننده شكرگزار!»(ابراهیم/5)
🔰خداوند متعال در این آیه شریفه خطاب به جناب موسی (ع) می فرماید: ««ایام الله» را برای قومت یادآوری نما.»
و منظور از «ایام الله»، ایامی است که بخاطر حوادث خاصی که در آن اتفاق افتاده، امر خداوند و آیات و نشانه های بزرگی و اقتدار و سلطنت خداوند ظاهر و آشکار گردیده (ر.ک: المیزان فی تفسیر القرآن؛ ج12، ص18)
به عبارت دیگر، منظور از «ایام الله» روزهای خاصی است که در آن روزها دست قدرت و عزت الهی در جامعه ظهور و بروز بیشتری داشته و همگان به عینه دیدند و لمس کردند که اتفاقی(چه نزول نعمت و یا نزول عذاب) خارج از اسباب و علل مادی افتاده است.
🔰اصولاً باید گفت یکی از روش های تربیتی قرآن کریم، «تذکّر» و «یادآوری» است؛ و این روش، دقیقاً نقطه مقابل روش شیطان و جریان های شیطانی، همچون جریان نفاق است که یکی از کار ویژه هایشان را «انساء»(فراموشاندن) تعریف کرده اند: (مجادله: 19؛ انعام: 68، یوسف: 42، کهف: 63 )
در این میان، یکی از اموری که یاد خدا را در ذهن ها متبادر می کند، برخی حوادث عبرت آموزی است که در برخی ایام خاص در حیات یک جامعه به وقوع پیوسته است و مردم جامعه در آن ایام خاص، جلوه های رحمت یا غضب الهی را بطور ملموس درک نمودند.
از آنجا که انسانها موجوداتی فراموشکار هستند، باید برخی وقایع خاص پیش آمده در جامعه که یاد خدا و سنت های الهی را به همراه دارد، همواره برای آنان یادآوری شود؛ چراکه این کار روحیه ای جدید در آنان برای ادامه مسیر ایجاد می نماید.
🔰قرآن کریم در آیات متعددی به یادآوری ایام الله در دوران هر پیامبری می پردازد؛ و این یادآوری ها آنقدر زیاد است که گویی تعمّدی برای بازگویی آن وجود دارد.
یکی از مواردی که خداوند قرآن کریم اصرار به یادآوری آنها دارد، سخنان و اقدامات منافقان برای سست کردن و مأیوس کردن مسلمانان و فتنه ها و کارشکنی های آنان در مسیر پیشرفت نظام اسلامی است که در همه موارد با عنایت الهی و رهبری بی نقص ولیّ خدا، با شکست مواجه شدند؛ در یک آیه سخن منافقان و بیماردلان در جنگ بدر یادآوری می شود: (انفال: 46) و در آیات دیگری، سخنان و کارشکنی های آنان در جنگ احزاب: (احزاب: 13-12).
همچنین در آیات دیگری از قرآن کریم کارشکنی های منافقان در جنگ احد و عدم شرکت آنان در جنگ و همچنین فرار مسلمانان بیماردل و ضعیف الإیمان برای مسلمانان یادآوری شده است.
خداوند متعال در آیه دیگری، پس از توبیخ مسلمانان بیماردل به دلیل کندی و سنگینی در حرکت به سوی جهاد و یاری رساندن پیامبر خدا(ص)، واقعه لیلة المبیت و خروج پیامبر(ص) از مکه و مخفی شدن در غار ثور را به مسلمانان یادآور می شود که خداوند پیامبرش را در اوج تنهایی و بدون هیچ یاوری، یاری نمود و او را از شر دشمنان محفوظ نگاه داشت: (توبه: 40)
🔰این یادآوری ها، علاوه بر کمک به تبیین بهتر گفتمان اسلام انقلابی، فواید متعددی دیگری هم برای عموم مردم جامعه اسلامی و هم برای خواص جامعه در پی دارد که به مبارزه با جریان نفاق کمک شایانی خواهد کرد. اولین فایده یادآوری ایام الله، افزایش وحدت در میان مردم است. پیش از این بیان شد که خداوند در سوره مبارکه انفال، برای ایجاد وحدت میان مسلمانانی که بر سر انفال اختلاف کرده بودند، به یادآوری الطاف خود در جنگ بدر پرداخت و در پایان، دوران سخت مکه و عنایت خداوند در نجات آنها از چنگال کفار را به آنها یادآوری کرد.
فایده دیگر یادآوری ایام الله، افزایش اعتماد مردم به وعده های الهی، افزایش روحیه اعتماد به نفس و امید به آینده و افزایش روحیه مردم برای مقاومت در برابر سختی ها و در برابر دشمنان داخلی و خارجی است. و این دقیقاً نقطه مقابل اهداف جریان نفاق برای تأثیرگذاری در انگیزه و اندیشه مردم است.
همچنین یادآوری مصادیق ناکارآمدی جریان نفاق و یا کارشکنی های آنان در راه پیشرفت جامعه اسلامی، موجب عدم اعتماد مردم به این جریان خواهد شد. اثر دیگر یادآوری، تأثیرگذاری بر خود منافقان است. چراکه، بی تردید وقتی ناکارآمدی ها و شکست های متعدد منافقان و بیماردلان دائماً بازگو شود، آنان نیز در مواجهه با نظام اسلامی تجدیدنظر کرده و یا حداقل با احتیاط بیشتری برخورد می نمایند.
✅جدیدترین تحلیل های قرآنی_روایی از موضوعات سیاسی_فرهنگی را در کانال «بصائر» دنبال کنید: 👇
@basaer_fi🔸
هدایت شده از انتشارات موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی
✅ مقدمه ای بر روان شناسی از دیدگاه قرآن بر اساس آثار آیت الله مصباح یزدی ✍️ تألیف: پژوهشگر ارجمند جناب آقای شبیر فیروزیان
📚 "روانشناسي" در اسلام، علمی است که دربارۀ واقعيات و حقايق نفس انسان سخن مي گويد. استاد مصباح يزدي در آثار متعدد خود، با بهره گيري از آيات قرآن کريم، به بررسي ويژگي ها و ابعاد مختلف "نفس" انسان پرداخته و نظام وارهاي متقن و منحصربه فرد از روانشناسي در اسلام ارائه داده اند. 📌 کتاب پيش رو، تلاشی است در جهت ارائۀ مبانی قرآنی روانشناسي اسلامی با محوريت ديدگاه ها آيت الله مصباح يزدي.
www.hatif.ir
💰قیمت : 47000 تومان
📖 646 صفحه / 🛒 لینک خرید اینترنتی این کتاب http://eshop.iki.ac.ir/shop/7/Product/3922
🔸و اینگونه است که #درجات_مجاهدین، #مدال_های_قاعدین را نزد مردم بی اعتبار می کند: «فَضَّلَ اللَّهُ الْمُجاهِدِينَ بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ عَلَى الْقاعِدِينَ دَرَجَةً» (نساء: 95)
◾️بی تردید شهادت اندوه بار #حاج_قاسم برکات بی شماری در آینده ایران و جهان خواهد داشت که کمترینش، پالایش #جریان_سازش از نظام اسلامی خواهد بود؛ ان شاءالله...
@basaer_fi