eitaa logo
بصائر
1.3هزار دنبال‌کننده
469 عکس
86 ویدیو
41 فایل
«هذا بَصائِرُ لِلنَّاس‏؛ این قرآن کتابی است بصیرت آفرین برای مردم.» (جاثیه: 20) ارتباط با ادمین: @basaer_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
ا❁﷽❁ا یکشنبه‌های 📜 کلام صد و هشتاد و هفت أَيُّهَا النَّاسُ أَلْقُوا هَذِهِ الْأَزِمَّةَ الَّتِي تَحْمِلُ ظُهُورُهَا الْأَثْقَالَ مِنْ أَيْدِيكُمْ وَ لَا تَصَدَّعُوا عَلَى سُلْطَانِكُمْ فَتَذُمُّوا غِبَّ فِعَالِكُمْ وَ لَا تَقْتَحِمُوا مَا اسْتَقْبَلْتُمْ مِنْ فَوْرِ نَارِ الْفِتْنَةِ وَ أَمِيطُوا عَنْ سَنَنِهَا وَ خَلُّوا قَصْدَ السَّبِيلِ لَهَا فَقَدْ لَعَمْرِي يَهْلِكُ فِي لَهَبِهَا الْمُؤْمِنُ وَ يَسْلَمُ فِيهَا غَيْرُ الْمُسْلِمِ ای مردم! این افسارها(ی فتنه) را که بر پشتشان، بارهای سنگینی با خود حمل می‌کنند، از دستانتان بگسلید و از گرد امام خود، متفرق (و گسسته) نشوید که فرجام کارهاتان را نکوهش خواهید کرد، و خود را غافلگیرانه در فوران آتش فتنه‌ها که با آن مواجه خواهید شد، نیفکنید و از مسیر آن فتنه‌ها بگریزید (و خود را دور کنید) و میان جاده را برای عبور آن رها کنید.به جانم سوگند! انسان مؤمن در زبانۀ آتش آن فتنه، هلاک خواهد شد (یا گاهی هلاک می‌شود)، ولی فرد غیرمسلمان، سالم خواهد ماند (مقابلۀ بی‌آمادگی با فتنه، مؤمن را درگیر می‌کند). 🖋 🛒https://ketabejamkaran.ir/110960 📙📙📙📙📙 ✅ کانال رسمی کتاب جمکران: @ketabeJamkaran
💠اثر جدید حجت الاسلام والمسلمین استاد علی رهبر 🔰حدیث زیست درس نامه شرح چهل حدیث امام خمینی «ره» 🌐سایت فروش محصولات : www.pbshop.ir
هدایت شده از حمید رسایی ✔️
. ♻️ سطح درگیری ما با آمریکا و انگلیس را تنزّل ندهید 🔰 حمید رسایی: اشتباه می‌کنند آنها که زمین فوتبال را میدان درگیری جبهه حق و باطل تعریف کرده‌اند. اینجا میدان ایدئولوژیک ما نیست، نقش‌آفرینان این میدان هم سربازانی نیستند که بر اساس مبانی ایدئولوژیک در آن حضور یافته باشند. فوتبال نهایتش یک بازی است که البته در آن هم باید ضوابط ملی و ضرورت‌های دینی کشور ما رعایت شود. جمهوری اسلامی ایران در میدان‌های دیگری با دولت‌های مستکبری چون انگلیس و آمریکا درگیری داشته و پوز آنها را به خاک مالیده و باید به آن افتخار کند. سطح منازعات بین اسلام و طاغوت را به جایگاه بسیار نازلی مثل فوتبال، والیبال و ... پایین نیاوریم. 🔺کانال حمید رسایی در ایتا را دنبال کنید🔻 eitaa.com/joinchat/389677056C798a6dc5a1 eitaa.com/joinchat/389677056C798a6dc5a1
هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
فَبَشِّرْ عِبَادِ*الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولٰئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَ أُولٰئِكَ هُمْ أُولُوا الْأَلْبَابِ (زمر ۱۷/۱۸) ترجمه : پس مژده ده بندگان مرا* آنهایی که سخنان را گوش فرا می دهند و از بهترین آنها پیروی می کنند، آنها هستند که خدا هدایتشان کرده و آنها هستند که صاحبان خردِ نابند. 🕋 | شرط استفاده از گفته ها و رسانه ها 🔸️اگر کسى قدرت تشخیص حق و باطل را نداشته باشد، مشمول این آیه نیست. این آیه، هیچ‌گاه وى را تشویق به شنیدن همه گفته‌ها نمى‌کند. مورد خطاب آیه کسى است که مى‌تواند سخنان خوب و بد را تشخیص دهد تا بتواند خوب‌ها را جدا کند و به کار بندد؛ به ویژه با توجه به آیات دیگرى که سفارش مى‌کنند به گوش‌ندادن به سخنان باطل. با این وصف، چگونه مى‌توان از آیه بالا استفاده کرد که هر کس باید هر سخنى را بشنود؟! 📚اخلاق در قرآن، جلد۳، صفحه۳۵۸ لینک عضویت 📱 @mesbahyazdi_ir
هدایت شده از کتاب جمکران 📚
ا❁﷽❁ا یکشنبه‌های 📜 خطبه صد و هشتاد و نهم إِنَّ أَمْرَنَا صَعْبٌ مُسْتَصْعَبٌ؛ لَايَحْمِلُهُ إِلَّا عَبْدٌ مُؤْمِنٌ امْتَحَنَ اللَّهُ قَلْبَهُ لِلْإِيمَانِ وَ لَايَعِي حَدِيثَنَا إِلَّا صُدُورٌ أَمِينَةٌ وَ أَحْلَامٌ رَزِينَةٌ. به‌یقین شناخت امر ولایت) ما کاری ذاتاً دشوار است و بر همگان سخت. غیر از بندۀ ایمان‌آورده که خداوند قلب او را برای ایمان آزموده است، هیچکس را تاب تحمل آن نیست و حدیث ما را -جز سینه‌های مطمئن و خردهای موقّر- توان نگهداری ندارد. 🖋 🛒https://ketabejamkaran.ir/110960 📙📙📙📙📙 ✅ کانال رسمی کتاب جمکران: @ketabeJamkaran
✍ در نقد رفتار و گفتار آقای زاکانی در دانشگاه شریف 🔸 شبیر فیروزیان/مدرس دانشگاه شریف 🔰 دیروز جناب آقای علیرضا زاکانی شهردار محترم تهران به دعوت یکی از تشکل های دانشجویی دانشگاه شریف در این دانشگاه حاضر شد و به سوالات دانشجویان پاسخ داد. علی رغم استقبال برخی کانال های انقلابی و حتی صدا و سیما از پاسخ های آقای زاکانی، به باور حقیر، ادبیات تحقیر آمیز ایشان در پاسخ به سوالات برخی دانشجویان معترض، به هیچ عنوان در شان یک مسئول نظام جمهوری اسلامی نبود. 🔰 آقای زاکانی عزیز! همه دانشجویان دانشگاه شریف، چند ده داعشجویی نیستند که در هفته های گذشته با الفاظ رکیک به رهبرانقلاب و بسیج و مقدسات توهین کردند و آشوب به راه انداختند. بسیاری از آنها، جوانان سلیم النفسی هستند که به دلیل عملکرد غلط برخی مسئولینِ امروز و دیروز و یا به دلیل قرار گرفتن در شرایط فتنه گون، نسبت به انقلاب و رهبری و ... سوال و شبهه دارند و به دنبال پاسخهای منطقی و محکم هستند. آنان دشمنان شما و یا رقبای انتخاباتی شما نیستند که اینگونه تحقیرآمیز به آنها پاسخ دادید؛ شما نیز در حال حاضر، نه یک ژورنالیست رسانه ای، بلکه مسئول نظام جمهوری اسلامی هستید که باید با این جوانان همچون فرزندان خود سخن بگویید. هیچ پدری اینگونه پاسخ فرزندانش را نمی دهد. شما باید همچون پیامبر(ص) در مواجهه با این دسته از افراد، هم "اُذُن خیر" باشید و هم دارای "لسان صدق" و "قول سدید" و "قول لَیّن". 🔰 آری! در اینکه باید گاهی جبهه باطل و افراد آن را تحقیر کرد، شکی نیست؛ ولی آن دانشجوی فریب خورده یا جاهل یا معترض یا دارای شبهه، لزوما عضو معاند جریان باطل نیست که اینگونه از سوی شما تحقیر می شود. جبهه باطلی که باید تحقیر شود، "جریان فتنه" و "اصلاحات آمریکایی" و "اعتدال انگلیسی" و "دشمن خارجی" است. 🔰 بگذارید در این زمینه یک تجربه شخصی را با شما در میان بگذارم. هفته گذشته برخی دانشجویانم در درس تفسیر موضوعی قرآن، مقابل در کلاس در دانشگاه شریف تجمع کرده بودند و می گفتند در اعتراض به بازداشت برخی دانشجویان در کلاس شرکت نمی کنیم. حدود نیم ساعت با لحنی آرام و لیّن و منطقی حرف زدم و دلیل آوردم که شرکت نکردن در کلاس راه حل مناسبی برای بیان اعتراض نیست. بالاخره راضی شدند که در کلاس شرکت کنند و بعد که در کلاس نشستند، اجازه دادم بدون توهین، هرچه دلشان میخواست و هر سوال و اعتراض و شبهه ای که داشتند درباره انقلاب و نظام و آقا و ... بگویند. آنگاه حدود یک ساعت از دستاوردهای بزرگ و غیرقابل انکار انقلاب و رهبری بی نظیر امام و آقا سخن گفتم و با دلیل و آمار و ارقام و واقعیات عینیِ علی الارض، ثابت کردم که با وجود برخی ناکارآمدی ها و اشکالات، بن بستی نداریم و نباید از اصلاح شرایط ناامید بود. 🔰 جناب زاکانی! با دانشجو باید با ادبیات پدرانه، منطقی و علمی حرف زد، نه تحقیرآمیز. دانشجویِ دارای سوال و شبهه، اگر از پاسخ شما در جمع تحقیر شود، دیگر به خود جرات نمی دهد از شما و امثال شما که مسئول این کشور هستید، سوال کند و اعتراضش را آزادانه بیان کند. "تحقیر" شما، "آزادی" او را سلب می کند. همینکه دانشجویی اینقدر جرات و اعتماد به نفس دارد که در فکر "انقلابِ دوباره" است، این خودش از دستاوردهای انقلاب است. "انقلاب اسلامی" به او این "اعتماد به نفس" را داده که اینطور فکر می کند و حرف میزند. هرچند مسیر و روش و مصداقِ انقلاب را اشتباه فهمیده و باید به او کمک کرد تا فکرش را اصلاح کند. 🔸آدرس کانال: @basaer_fi 🔸ارتباط باادمین: @basaer_admin
🔸 تا آستانه ظهور، هر غروب که به خانه می روید و هر صبح که از خواب برمی خیزید، شبهاتی در مورد اسلام و انقلاب اسلامی خواهید شنید؛ نگذارید شبهه، همچون چوبی شود که بر روی سطح آب در پشت دهانه پل کوچک جویبار، اصابت کند و موجب شود زباله های قابل رد شدن در فاصله های طولانی تراکم پیدا کنند. ✍ "حجت الاسلام والمسلمین استاد علی رهبر"
هدایت شده از خانه طلاب جوان
🔴 داستان فراری‌ها در نهج البلاغه ▫️ اما بعد[از ستایش خداوند] به من رسید که مردانی از نزد تو[در حیطۀ فرمانداری تو] با حرکتی دزدانه[و پنهانی] به سمت معاویه(🇺🇸) می‌روند؛ هرگز به‌دلیل تعدادی که از دست تو می‌روند که یاری و کمک کردن آنها را نخواهی داشت، غضبناکِ اندوهگین مباش. برای گمراهی‌شان و آرامش تو از دست آن‌ها، همین گریختنشان از هدایت و حقیقت، و شتابشان به کوردلی و ناآگاهی کافی است. ▫️ آنها فقط اهل دنیایند که به‌سوی آن روی می‌کنند و از سر هراس (از خطر یا منافع) به سمت آن شتاب می‌نمایند؛ درحالیکه را شناخته و [ظهور] آن را دیده و آن را شنیده و ضبط کرده بودند، و می‌دانستند مردم نزد ما درباره حق، برابرند و لذا به سمت گزینش دنیا گریختند. پس دور شدن از رحمت خدا و در هم کوبیده شدن نصیب آنان باد! ▫️ به خداوند سوگند! آنان از حقیقت کوچ نکردند[و نگریختند] و به عدالت هم نپیوستند [بلکه از عدالت گریختند و به جور ملحق شدند] و اما در این موضوع دل بسته‌ایم که خداوند دشواری پدیدآمده را آسان، و ناهمواری آن را صاف کند؛ اگر خدا بخواهد. والسلام. 🗓 نهج البلاغه ترجمه حجت الاسلام 🌀🌀 خانه طلاب جوان 🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f
🔰 راستش را بخواهید تصویر بدرقه رییس جمهور اوکراین توسط بایدن را که دیدم، دلم برای زلنسکی سوخت. شیطان کارش همین است؛ دوستانش را تشجیع می کند که به میدان جنگ بروند و زمانی که ببیند اوضاع به نفعش نیست، پشت دوستانش را خالی می کند: 🔸 "وَإِذْ زَيَّنَ لَهُمُ الشَّيْطَانُ أَعْمَالَهُمْ وَقَالَ لَا غَالِبَ لَكُمُ الْيَوْمَ مِنَ النَّاسِ وَإِنِّي جَارٌ لَّكُمْ فَلَمَّا تَرَاءَتِ الْفِئَتَانِ نَكَصَ عَلَىٰ عَقِبَيْهِ وَقَالَ إِنِّي بَرِيءٌ مِّنكُمْ إِنِّي أَرَىٰ مَا لَا تَرَوْنَ إِنِّي أَخَافُ اللَّهَ وَاللَّهُ شَدِيدُ الْعِقَابِ؛ ﻭ (ﺑﻪ ﻳﺎﺩ ﺁﻭﺭ) ﻫﻨﮕﺎﻣﻲ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺷﻴﻄﺎﻥ، ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺁﻧﻬﺎ (دوستانش) ﺭﺍ ﺩﺭ ﻧﻈﺮﺷﺎﻥ زیبا ﺟﻠﻮﻩ ﺩﺍﺩ، ﻭ ﮔﻔﺖ: ﺍﻣﺮﻭﺯ ﻫﻴﭻ ﻛﺲ ﺍﺯ ﻣﺮﺩم ﺑﺮ ﺷﻤﺎ ﭘﻴﺮﻭﺯ ﻧﻤﻲ ﮔﺮﺩﺩ! ﻭ ﻣﻦ پشت و پناه شما هستم» ﺍﻣﺎ ﻫﻨﮕﺎﻣﻲ ﻛﻪ ﺩﻭ گروه (در میدان جنگ) ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ، ﺑﻪ ﻋﻘﺐ ﺑﺮﮔﺸﺖ ﻭ ﮔﻔﺖ: «ﻣﻦ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ (ﺩﻭﺳﺘﺎﻥ ﻭ ﭘﻴﺮﻭﺍﻧﻢ) ﺑﻴﺰﺍﺭم!» (انفال: ٤٨) @basaer_fi
🔻انفعال در مسجد، اغتشاش در محله: مسجدی که نمازخانه شد! 🖊 مهدی جمشیدی ۱. اینک که غبارها فرونشسته‌اند، می‌توان دربارۀ "بازسازیِ انقلابیِ ساختار فرهنگ" سخن گفت و به "کم‌کاری‌های معرفتی" و "بی‌عملی‌های فرهنگی" اشاره کرد. ریشۀ اصلیِ اغتشاش، خطای ما در غفلت از "جهاد تبیین" و "روشنگری" و "روایت‌گری" و "گفتمان‌سازی" بود و همۀ لایه‌های دیگری، فرع بر این امر بودند. مُشت، نمونۀ خروار است؛ می‌خواهم در این مجال مختصر، چند سطر دربارۀ یک "تجربۀ تلخ" بنویسم و گذشته را به کمک فهم و تحلیل امروز، فرابخوانم. تجربۀ "مسجد جامع نارمک". ۲. چند بار و از جمله یک سال پیش، جمعی از "جوانانِ مؤمنِ انقلابی"، در برابر امام جماعت این مسجد شوریدند و پرچم تحوّل‌خواهی را برافراشتند، امّا هر بار، با لطایف‌الحیل، به حاشیه رانده شدند. سخن این جوانِ ناراضی این بود که: اوّلاً، "امامت جماعت" در این مسجد، به "پیش‌نمازی" فروکاهیده شده است و "مسئولیّت‌های اسلامی و انقلابی"، رها شده‌اند و به‌این‌ترتیب، "مسجد" نیز به "نمازخانه" تبدیل شده است. ثانیاً با وجود این‌که ظرفیّت‌های انسانی و مالیِ در این مسجد، گسترده هستند، امّا از این توانمندی‌ها برای فعّالیّت فرهنگی استفاده نمی‌شود و بخش‌های مختلف مسجد، دچار "توقف" یا "کم‌کاریِ محسوس" شده‌اند. ثالثاً، امام جماعت – بخوانید پیش‌نماز – نه اهل "کار فرهنگی در محله" است و از "برنامه‌ریزیِ فرهنگی" خبر دارد و نه "میدان واقعی" در اختیار جوانِ مؤمنِ انقلابی قرار می‌دهد و نه دهه‌ها "تذکّر" و "امربه‎معروف" نسبت به ایشان اثری داشته است. یک مسجد با "امکان‌ها و قوّه‌های فراوان" از یک سو، و یک محلۀ "تشنه" و "رهاشده" از سوی دیگر. ۳. ما انتقاد خویش را به نزد "نهادهای فرهنگی" بردیم و گزارش دادیم که در این مسجد، چه می‌گذرد، از جمله به "مرکز رسیدگی به امور مساجد" مراجعه کردیم و ماجرای تلخِ "رهاشدگیِ فرهنگیِ محله" را شرح دادیم. رئیس این مرکز با گزارش جمعیِ ما در این مرحله و مراحل بعد، دریافت که امام جماعت این مسجد، سخت گرفتار "سستی" و "بی‌عملی" و "بی‌برنامه‌گی" است و ازاین‌رو، نتوانست از وی دفاع کند و وعدۀ تغییر داد، اما نتوانست به وعدۀ خود عمل کند. بعدها استدلال شد که چنانچه به مطالبۀ شما پاسخ مثبت بدهیم، این "موجِ مطالبه‌گری" در مساجد دیگر نیز به راه خواهد افتاد، چنان‌که هم‌اکنون نیز در برخی از مساجد محله، جوانانِ انقلابی، برانگیخته و منتقد شده‌اند و خواهان "تحوّل" هستند. به‌هر‌حال، کار به اینجا رسید که بعد از یک‌سال مبارزه و مطالبه و تحوّل‌خواهیِ جوانانِ انقلابی، دادستان محله، ما را به مسجد فراخواند و جلسه‌ای با حضور دو طرف تشکیل داد و محترمانه و ملایم، جوانان را تهدید کرد که چنانچه در مسجد به مطالبه‌گریِ خویش ادامه بدهید، ناچارم که با شما "برخورد" کنم. در نهایت، جمع ما فروپاشید و پرچم به زمین افتاد. ۴. اغتشاش‌های اخیر، افزون بر سطح‌های خارجی و ملّی، "بافت محلی" نیز داشت و بر فریب‌خوردگیِ عدّه‌ای از "نوجوانان" و "جوانان" تکیه داشت. حال‌آن‌که چنانچه "مساجد"، بافت محله‌ها را در اختیار خویش گرفته بودند و بر محله، تسلّط داشتند و در اثر کار فرهنگیِ در طول دهه‌های گذشته، "هویّت‌سازی" و "مصون‌سازی" کرده بودند، هیچ‌گاه به این حجم از کار امنیتی و نظامی و ... حاجت نبود. اغتشاش اخیر، حاکی از "عفونت‌های فرهنگی" بود که در پیکر محله‌ها، نشست کرده بود. این عفونت‌ها، ریشه‌ در"کم‌کاری و رهاشدگیِ مساجد" نیز دارد. ما "مسجد" را باخته‌ایم و در امتداد آن، "محله" و "مدرسه" و "گروه‌های خودجوشِ فرهنگی" را. مسجد، "قطبِ فرهنگیِ محله" بود و اینک، "نمازخانه" است. و "امام جماعت" نیز "پیش‌نماز". "امام جماعتِ غیرمیدانی"، هرچه که انقلاب به ما داده بود را یک‌جا از ما گرفت. ما دیروز این دردها را دریافتیم و برخاستیم و هشدار دادیم، امّا ملامت و طرد شدیم، و امروز، "دُمل‌های چرکین"، سر بر افراشته‌اند. یک طرف، گیسوپراکنی است و سوی دیگر، عمامه‌پرانی. آن "اهمال‌کاری‌ها" و "سستی‌ها" و "محافظه‌کاری‌ها"، این "ریزش‌ها" و "هنجارشکنی‌ها" و "ارزش‌ستیزی‌ها" را به دنبال داشت. ۵. اغتشاش، تمام شد. آن پیش‌نماز نیز، همچنان در مسجد جامعِ نارمک حضور دارد. نشان داد که قدرتِ سیاسی‌اش از جوانانِ مؤمنِ انقلابی، بسیار بیشتر است و با تکیه بر پشتوانه‌های نامرئیِ خویش، ماندنی‌ست. در عین حال، مسجد جامعِ نارمک نیز همچنان "منفعل" و "بریده از میدان محله" و "غافل از صحنۀ جنگ نرم" است. جالب است بدانید که ایشان در شهرداری تهران در هر سه دورۀ مدیریّت قالیباف و حناچی و زاکانی حضور داشته و اینک نیز رئیس مرکز فعالیّت‌های دینی در آنجاست که بودجه‌های میلیاردی دارد. https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
بصائر
🔰 راستش را بخواهید تصویر بدرقه رییس جمهور اوکراین توسط بایدن را که دیدم، دلم برای زلنسکی سوخت. شیط
دوستانی تذکر دادند که دستان بایدن در این تصویر با فتوشاپ دستکاری شده و در تصویر اصلی، دستان بایدن روی کمر زلنسکی است. ضمن تشکر از تذکر این دوستان عزیز، این مسئله خدشه ای در اصل مطلبی که گفته شد، وارد نمی کند.