eitaa logo
بسیج دانشجویی دانشکده علوم قرآنی میبد
425 دنبال‌کننده
8.4هزار عکس
1.8هزار ویدیو
220 فایل
✔️ اطلاع رسانی برنامه‌ها ✔️ گزارش فعالیت‌ها 🇮🇷 بسیج‌ دانشجویی‌ دانشکده‌ علوم‌قرآنے‌میبد 💐 منتظر نظرات ، انتقادات و پیشنهادات شما بزرگواران هستیم. @ALIBARATI110 :برادران خواهران: @Nazanin_4684
مشاهده در ایتا
دانلود
🎧 علی علیه السلام : 🎯 لَا يَعْوَجُّ فَيُقَامَ وَ لَا يَزِيغُ فَيُسْتَعْتَبَ وَ لَا تُخْلِقُهُ كَثْرَةُ الرَّدِّ وَ وُلُوجُ السَّمْعِ مَنْ قَالَ بِهِ صَدَقَ وَ مَنْ عَمِلَ بِهِ سَبَقَ. 🍄 ویژگی های قرآن : كجی ندارد تا راست شود، و گرایش به باطل ندارد تا از آن باز گردانده شود، و تكرار و شنیدن پیاپی آیات كهنه اش نمی سازد، و گوش از شنیدن آن خسته نمی شود. كسی كه با قرآن سخن بگوید راست گفته و هر كس بدان عمل كند پیشتاز است. ۱۵۶ @basij_oqm
باسمه تعالی معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه برگزار می کند: "دومین جشنواره سراسری فرهنگی‏- هنری غدیر" ویژه دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم به همراه جوایز ارزنده، شامل: 1- نفرات اول هر رشته، 5.000.000 ریال 2- نفرات دوم هر رشته، 4.000.000 ریال 3- نفر سوم هر رشته، 3.000.000 ریال 4- نفرات شایسته تقدیر، 2.000.000 ریال با حضور اساتید هیأت علمی، دانشجویان، کارکنان و خانواده‌های کارکنان و اساتید دانشگاه ذی الحجه 1443- مردادماه 1400 محورهای جشنواره: 1- بخش هنری: طراحی پوستر، عکس، خوشنویسی، فیلم کوتاه، پویانمایی 2- بخش ادبی: شعر در مدح و فضایل حضرت علی علیه السلام، امامت، ولایت و غدیر 3- بخش پژوهشی: الف: خلاصه نویسی کتاب «غدیر در پرتو کتاب و سنت» اثر آقای دکتر مجید معارف ب: مقاله نویسی: با محوریت امامت، ولایت، سیره امیرالمؤمنین علیه السلام و غدیر 4- مسابقه کتابخوانی: با محوریت کتاب «غدیر در پرتو کتاب و سنت» اثر آقای دکتر مجید معارف مهلت ارسال آثار: پایان مردادماه 1400 سؤالات مسابقه کتابخوانی، در ایام عید غدیر در کانال معاونت بارگذاری خواهد شد. ارسال آثار به نشانی admin_farhangi1@ در پیام رسان ایتا دانشجویان، اساتید هیات علمی، کارکنان و خانواده های بالای ۱۵ سال اساتید و کارکنان دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم. شرکت سایر عزیزان مجاز نمی باشد.
چرا سگ نجس است؟ از لحاظ علمی👇👇 ازنظر علمی و پزشکی در نجاست سگ آلودگی زیاد است و موجب مضرات زیادی برای انسان می شود، مفید بودن و منفعت داشتن و یا وفادار بودن سگ، دلیل بر حلیت و پاک بودن نیست، چرا که خون، با آنکه از هر چیزی فوائد بیشتری دارد و زندگی انسان به آن بستگی دارد، دلیل بر این نشده تا پاک باشد. همچنین نجاست او یعنی با آب وخاک هم پاک نمی شود و خوردن گوشت او حرام است زیرا با پیشرفت های علمی، بعضی ازفلسفه های آن کشف گردیده است. سگ بیولوژیکی ضعیف دارد و بسیار مستعد ابتلا به عفونت های انگلی است. علاوه بر این مصرف گوشت سگ با هشت نوع بیماری در ارتباط است و کرم تریشن از طریق سگها نیز قابل انتقال است وبافت های سگ نیز به راحتی آلوده می شوند.در روده سگ کِرم کوچکی به طول چهار میلی متر به نام «تینیا ایکینوسکوس» است. وقتی از سگ مدفوع بیرون می آید، تخم های زیادی از این کِرم همراه مدفوع بیرون می آید و به اطراف مقعد سگ می چسبد. سگ به وسیله زبانش آن تخم ها را به قسمت های دیگر بدنش منتقل نموده و همه جا را آلوده می کند. اگر یکی از این تخم ها به معده انسان وارد شود، مرض های گوناگونی تولید می کند که احیاناً منجر به مرگ می شود. وهمچنین براساس پژوهش های جدید درراههای انتقال ویروس ایدز ازحیوانات به انسان برروی جنس سگ و میمون همزیستی باآنها سبب ابتلای انسان به ویروس ایدز میشود. و بهداشتی بودن یا مراقبت از سگ و تمیزی او هیچ تاثیری دردفع میکروب و ابتلا به ایدز ندارد. این یکی از حکمت هایی است که اسلام سگ را نجس العین دانسته تا بدین وسیله مضرّات آن را از انسان دفع کند، اما ممکن است، علت های دیگری از نظر زیست شناسی وجود داشته باشد که هنوز از آن آگاهی نداریم. splus.ir/anjoman_oqm
زیارت امام زمان (عج)بعد از نماز صبح @basij_oqm
صفحه اول روزنامه کیهان ۱۴ تیر @basij_oqm
صفحه اول روزنامه استقلال ۱۴ تیر @basij_oqm
صفحه اول روزنامه پرسپولیس ۱۴ تیر @basij_oqm
✅خلاصه تفسیر سوره مبارکه حمد 📆 جلسه ۳۶ ♦️مفسر: علامه جوادی آملی(تفسیر تسنیم) ♦️موضوع: نکاتی بر آیات سوره حمد 🔰سوره فاتحة الکتاب، عصاره معارف قرآن کریم است لذا این سوره را نامیدند. 🔺معارف قرآن ۳ بخش است: ۱. : به عنوان شناخت مبدأ جهان ۲. : به عنوان شناخت مقصد جهان ۳. : به عنوان شناخت رابطه مبدأ و مقصد سوره حمد این سه را بخوبی در خود دارد پس ام الکتاب است. «الحمدلله رب العالمین» ناظر به مبدأ است چون به توحید ربوبی پروردگار میپردازد. «مالک یوم الدین» راجع به معاد است و مسأله رابطه بین مبدأ و معاد نیز با «ایاک نعبد و ایاک نستعین» و آیات بعدش بیان شده است که ناظر به وحی، رسالت، دین و راه بین مبدا و معاد است. 🔺شیخ بهایی گوید حمد به ۴ جهت میتواند صورت گیرد که همگی در سوره حمد موجود است شامل: ۱. اگر حمد از روی است آیه «مالک یوم الدین» را دارد. ۲. اگر در حمد، سخن از و امیدواری به خداست آیه «الرحمن الرحیم» آنرا دربردارد. ۳. اگر بحث از نعمت دهنده است، «الحمدلله رب العالمین» را دارد. ۴. و اگر سخن از محمود خداست، «الحمدلله» را بیان داشته است. 🔺برخی گویند سوره حمد شامل ۸ بخش است که به ۸ درِ بهشت برمیگردد و اگر انسان در نماز، حمد را با آدابش خواند از هر کدام از ۸ در وارد بهشت میشود که شامل: ۱. درِ معرفت: با گفتن «وجّهت وجهی للذی فطر السماوات و الارض» قبل از سوره حمد ۲. درِ ذکر: با گفتن بسم الله ۳.درِ شکر: الحمدلله ۴. در رجا و امیدواری: الحمدلله ۵. درِ خوف: مالک یوم الدین ۶. درِ اخلاص و عبادت: ایاک نعبد و ایاک نستعین ۷. درِ دعا: اهدنا الصراط المستقیم ۸. درِ اقتدا به انبیا: صراط الذین انعمت علیهم 🔰پیامبر اکرم گوید این سوره بین عبد و مولی تقسیم شده است: از ابتدای سوره تا «اهدنا الصراط المستقیم» که سخن از حمد و ثنا و خضوع است برای خداست و لذا ، مولی را یاد میکند. اما از اهدنا تا پایان سوره که در مورد دعا، طلب و خواستن است برای عبد است و است که بنده را یاد میکند. 💠خدا گفته «اُذکرونی اَذکُرکم» به یاد من باشید تا به یاد شما باشم پس اگر نماز گزار با خدا مناجات میکند، به یاد اوست و هر کسی که یاد خدا باشد خدا به یاد اوست. 🔺گاهی انسان به فکر نعمتهای خداست؛ این حال خداست. گاهی تنها و تنها به یاد خداست؛ این حالت اوست چون اگر به نعمتهای او هم چشم داشت پس خود را نیز به یاد دارد در حالیکه این با و توجه به تنها موجود هستی نمیسازد پس باید تنها خدا را دید. 🔺زمانی خدا به یاد انسان خواهد بود که انسان در حال سوره باشد نه اینکه لفظاً سوره را بخواند و ساهی و بدون توجه باشد. لذا قرآن گوید: وای بر نمازگزارانی که در نماز بی توجهند «ویل للمصلین، الذین هم عن صلاتهم ساهون» @basij_oqm
✅خلاصه تفسیر سوره مبارکه حمد 📆 ادامه جلسه ۳۶ ♦️مفسر: علامه جوادی آملی(تفسیر تسنیم) ♦️موضوع: نکاتی بر آیات سوره حمد 🔰آیا طبق سوره حمد ۳ راه بین مبدا و معاد وجود دارد؟ توضیح اینکه آیا طبق سوره حمد، یک صراط مستقیم برای مُنعَم الیه (کسانی که به آنها نعمت الهی داده شده) است و دو راه برای مغضوب علیه و ضالین، یا اینکه در مسیر به سوی معاد جز راه دیگری نیست و انسانها هستند که این تنها راه را کج و منحرف کرده و نابود میشوند؟ 🔺جهنم همان دره ایست که بین بهشت و این جهان وجود دارد و پلی به نام صراط مستقیم بر روی آن قرار دارد. لذا جز یک صراط مستقیم، راه دیگری نیست و راههای انحرافی توسط انسانها ایحاد میشوند و در حقیقت، خود، راهی مستقل نیستند بلکه بیراهه اند. ♦️در این مسیر، از ابتدا انحرافی وجود ندارد و مسیرِ بد، چیزی جز ترکِ مسیر درست نیست.در آیه ۳ سوره ابراهیم آمده: «کسانی که دنیا را بیشتر از آخرت دوست میدارند و مردم را از راه خدا باز میدارند، راه خدا را کج و معوج می کنند.» طبق آیه ۴۱ نور و آیات دیگر سوره ها مانند انعام، جز انسان، هیچ موجودی نمیکند و راهی را که باید برود میرود تا به کمالش برسد اما انسان مختار است که صراط مستقیم و تکامل دهنده خود را طی کند یا با ایجاد انحراف در آن، در گمراهی فرو غلتد. 🔺در ابتدای سوره کهف نیز آمده که «حمد برای خداییست که قرآن را که مجموعه دین است بدون عِوَج و انحراف، نازل کرد». لذا این جهان در یک هماهنگی کامل است چون طبق قانون قرآن است. آن جهان نیز محل تاویل و حقیقت قرآن است که باز هم انحرافی ندارد. پس جز یک راه، راه دیگری نیست. ♦️گمراهی، جز ترک ایمان نیست و کوری جز ترک بینایی نیست. در این دیدگاه توحیدی، قانونی جز قانون الهی وجود ندارد و تمام مقرراتی که غیر از قانون الهیست جز گمراهی چیزی نیست و قانون مستقلی که موجب عدالت و احقاق حق شود نمیباشد. @basij_oqm