eitaa logo
پیروان مکتب زهرایی 🇵🇸 (طلاب خواهر مازندران)
169 دنبال‌کننده
4.4هزار عکس
2.4هزار ویدیو
185 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
| «از حفظ حرمت تا کشف اسرار قرآن» آیه: «وَ إِذَا قُرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَ أَنْصِتُوا لَعَلَّكُم تُرحَمُونَ» (اعراف،۲۰۴) ترجمه: و چون قرآن خوانده شد، بدان گوش فرا دهيد و خاموش باشيد. باشد كه مشمول رحمت شويد. ✅️نکته: 🔸️مرحوم (رحمه ‌الله) با بعضی از شاگردان شان شب ‌های پنجشنبه و جمعه جلسات هفتگی داشتند. دور اتاق طلبه ‌ها كتاب و قرآن چیده شده بود. ایشان وقتی می خواستند بنشینند، مراقب بودند كه پشت سرشان نباشد؛ حتی اگر كتابی روایی مثل «بحارالانوار» روی زمین بود، آن را بر می داشتند، گاهی می بوسیدند و کنار می گذاشتند. 🔸️بزرگان ما به كاغذ قرآن، جلد قرآن و حتی به رحل و قابی که به ‌نوعی منسوب به قرآن بوده است، بی‌ احترامی نمی‌ کردند. این نوع سلوک نشانه تقواست. خداوند هم به همین تقوا توجه دارد. 🔸️نشانه آن تقوای درونی، حفظ حریم خداوند و احترام قائل ‌شدن برای دین خدا، قوانین و احکام دینی و كتاب خداست. نفْس بوسیدن و بر بالای سر گذاشتن، برای خداوند نفع و ارزشی ندارد. 🔸️اگر این رفتار نشان از تقوای الهی بود، برای خداوند ارزشمند است؛ مثلاً توجه کردن و گوش‌ دادن به آیات قرآن هنگام تلاوت آن، توسط خودمان یا دیگران، خودْ نوعی احترام و نشان از تقواست. 🔸️کم نبودند افراد با لیاقتی که با کمک‌ گرفتن از یك یا دو آیه قرآن، به مقاماتی دست یافتند که چه‌ بسا طی الارض داشتند. چه ‌بسا مریض لاعلاج را شفا می ‌دادند؛ چه ‌بسا مشكلات بزرگ را حل می ‌کردند. به این است که ما قدر چنین کتاب با‌ عظمتی را بدانیم و از آن بهره معنوی ببریم. (برگرفته از کتاب صهبای حضور، صفحه ۱۰۲ و ۱۰۳) 🌙 @mesbahyazdi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⏪ (بند شصت و هشتم) ✅ اللَّهُمَّ وَ أَسْتَغْفِرُکَ لِکُلِّ ذَنْبٍ مَدَحْتُهُ بِلِسَانِی أَوْ هَشَّتْ إِلَیْهِ نَفْسِی أَوْ حَسَّنْتُهُ بِفِعَالِی أَوْ حَثَثْتُ إِلَیْهِ بِمَقَالِی وَ هُوَ عِنْدَکَ قَبِیحٌ تُعَذِّبُنِی عَلَیْهِ فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اغْفِرْهُ لِی یَا خَیْرَ الْغَافِرِینَ. 🔷 بار خدایا ! از تو آمرزش میطلبم برای هر گناهی که با زبان آن را مدح کردم، یا نفسم به سوی آن مشتاق گشت، یا با کردار خود آن را نیکو جلوه دادم، یا با گفتارم به آن تشویق کردم، در حالی که آن نزد تو قبیح بوده و بر آن عذابم میکنی؛ پس بر محمد و آل محمد درود فرست و این گونه گناهم را بیامرز ای بهترین آمرزندگان! https://meysammotiee.ir/post/2401
9.mp3
1.9M
🔰 شرح و تفسیر ماه رمضان 💠 دعای روز نهم 🎤 با بیان شیرین آیت الله مجتهدی تهرانی رحمت الله علیه ✅ به همراه بیان یک نکته شرعی مورد توجه در @marefatemahdavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
29.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢آخرین گفت‌و‌گوی دفاع پرس با شهید حاج مصطفی عبداللهی 🔸آخرین گفت‌و‌گوی خبرگزاری دفاع مقدس با ابوالشهید حاج مصطفی عبداللهی که پنج شنبه ١۶ اسفند در پی حادثه آتش‌سوزی در یکی از مراکز نیروی دریایی سپاه، به شهادت رسید. dnws.ir/0034FD @defapress_ir
🇮🇷 (ثواب تفسیر امروز ؛ هدیه به روح بلند شهید ) 📖🕋 فرازی از تفسیر آیه مبارکه ١١٢ سوره ----✿❀🍃﷽ﷻ🍃❀✿---- ✅ «بَلَىٰۚ مَنۡ أَسۡلَمَ وَجۡهَهُۥ لِلَّهِ وَهُوَ مُحۡسِنࣱ فَلَهُۥٓ أَجۡرُهُۥ عِندَ رَبِّهِۦ وَلَا خَوۡفٌ عَلَيۡهِمۡ وَلَا هُمۡ يَحۡزَنُونَ» 🔷 چرا؛ كسى كه تمام وجود خود را تسليم خدا كند در حالى كه (در عمل) نكوكار است، او را پاداشى است درخور مقامش در نزد پروردگار خود، و نه بر آنها بيمى مى‌رود (در آخرت) و نه غمگين مى‌شوند. (ترجمه مشکینی) 🔰 قرآن كريم در آيه‌ى صد و دوازدهم سوره‌ى بقره به معيارهاى نجات و عوامل بهداشت روانى اشاره مى‌كند. 🔰 اين آيه شبيه آيه‌ى ۶۲ همين سوره است كه دو معيار اساسى نجات را بيان مى‌كند كه عبارت‌اند از: ⏪ الف) ايمان به خدا و تسليم همه‌جانبه در برابر او؛ ⏪ ب) نيكوكارى و شايسته‌كردارى. 🔰 در مورد تفسير اين آيه دو احتمال وجود دارد: الف) منظور از آيه آن است كه اگر كسى در همه‌ى ابعاد وجودى خود تسليم خدا شود و نيكوكار گردد، اهل نجات مى‌شود؛ زيرا لازمه‌ى اين دو، تسليم در برابر دين حق، يعنى اسلام است. پس اين آيه شامل يهوديان و مسيحيان لجوج نمى‌شود، بلكه نفى ادعاى نجات آنهاست كه در آيه‌ى قبل بدان اشاره شد. ب) اين آيه به يك قانون كلى نجات اشاره كرده كه شامل همه‌ى مؤمنان واقعى و نيكوكاران مى‌شود؛ بنابراين اگر پيروان اديان ديگر نيز مؤمن واقعى و نيكوكار باشند، پاداش اعمال خود را دريافت مى‌كنند؛ البته در صورتى كه جاهل قاصر باشند، نه مقصّر، يعنى اطلاعى از اسلام و حقانيّت آن نداشته باشند؛ امّا اگر به حقانيت اسلام پى بردند و لجاجت كردند، مشمول اين قانون نمى‌شوند، چون ايمان آنان واقعى نيست و تسليم خدا و حق نشده‌اند. 🔲 البته جمع بين دو معنا ممكن است و مانعى ندارد كه اين آيه به هر دو معنا اشاره داشته باشد. در هر صورت اين آيه دليلى براى اثبات پلوراليسم و تكثرگرايى نخواهد بود؛ چرا كه قرآن بارها به حقانيت اسلام در عصر حاضر و بطلان اديان ديگر و مجازات كافران اشاره كرده است. 🔲 نيكوكارى مؤمنان واقعى مستمر و با دوام است و در حقيقت مكمّل ايمان آنهاست؛ يعنى ايمان سرچشمه‌ى اميد به خدا و رستاخيز و زمينه‌ساز اعمال نيك است؛ همان‌طور كه نيكوكارى درخت ايمان را آبيارى و تنومند مى‌سازد.. 🔲 نيكوكاران از داورى و عدالت خدا نمى‌هراسند، چرا كه از عقايد خرافى و كارهاى زشت به دور بوده‌اند. آنان به خاطر ايمان و كردار شايسته وارد بهشت خواهند شد و هيچ اندوهى نخواهند داشت.. 🔲 ترس، از مسائل ناشناخته‌ى آينده است و اندوه، در مورد ناكامى‌هاى گذشته است و احساس امنيت و اندوه نداشتن، دو عامل اساسى در بهداشت روانى انسان است. كسى كه در برابر حق موضع بگيرد و به خلافكارى و گناه روآورد ، هميشه نگران و ناراحت است، اما مؤمنان شايسته‌كردار از آرامش خاطر و بهداشت روانى برخوردارند؛ زيرا خدا را پروردگار خويش مى‌دانند و در برابر او تسليم هستند. 📚🖇📚🖇📚🖇📚🖇📚🖇📚🖇📚 📕 منبع : تفسیر قرآن مهر