فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺پاسخ جواد لاریجانی به چرایی مذاکرات احیای برجام
🔸محمد جواد لاریجانی: میگویند اگر برجام بد بود چرا دوباره به دنبال احیای آن هستند؟ پاسخ این است که ما همه تعهداتمان را انجام دادهایم و حالا دنبال طلبمان هستیم چون چیزی نگرفتهایم وگرنه برجام سند مقدسی نیست و تنها موجب ضرر و لو رفتن اسامی نخبگان و دانشمندانمان شد.
🔰سطحینگری توأمان با خوشبینی افراطی!
✍ فرهاد کوچکزاده
برخی از غربگرایان داخلی با فرار از «واقعیت»، الگوگیری از «پوپولیسم» و دفاع از «توافق به هر قیمت»، ایران را متهم به مقاومت در مذاکرات میکنند و این موضوع را بهانهای برای حمله به دولت قرار دادهاند.
🔸️گزارههایخبری:
1️⃣علی مطهری در روزنامه اعتماد مینویسد: «آيا ما دوباره ميخواهيم منافع ملي را فداي ژست انقلابي كنيم و اينطور جلوه دهيم كه ورود شركتهاي آمریکایی به بازار ايران يعني مماشات با امريكا و پايان انقلاب و قراردادهايي با قيمتهاي بسيار بالاتر با ساير شركتها منعقد كنيم و امريكا هم احساس كند كه فقط چين و روسيه و اروپا از برجام منتفع ميشوند و خودش محروم است و درنتیجه رئیسجمهور بياخلاقي مثل ترامپ نقض پيمان كند!».
2️⃣صادق زیباکلام، چهره دانشگاهی جریان سیاسی اصلاحطلب نیز که تنها راهکار حل مشکلات کشور را در برجام میبیند؛ گفته است: «عدم موفقیت دولت آقای رئیسی در اقتصاد، مذاکرات برجام و سیاست خارجی، حالا دارد در عرصههای سیاسی و اجتماعی هم ظاهر میشود». وی در ادامه با هدف ارتباط دادن برجام با مسائل سیاسی- اجتماع، اضافه میکند: «بازداشت آقای تاجزاده و سینماگران، آقایان مصطفی آلاحمد و محمد رسولاف، روی دیگر به راه انداختن بگیروببندهای حجاب است!».
🔸️گزارههایتحلیلی:
1️⃣ مهمترین نقد بر جریان سیاسی غربگرا در کشور، سطحینگری در مذاکرات ایران و آمریکا است. آنها لبخند و عکس گرفتن با مقامات آمریکایی را سند اجرایی برجام میپنداشتند و در ادامه نیز بایدن را متفاوت از ترامپ تحلیل کرده و میکنند. در واقعیت اگرچه بایدن عملکرد ترامپ را در مسئله هستهای نقد کرد، اما در عمل برای جبران بدعهدیهای برجامی ترامپ، هیچ اقدام عملی انجام نداد. بایدن میتوانست از روز اول ریاست جمهوری خود، به برجام بازگردد؛ اما این کار را نکرد و در عمل سیاست شکستخورده ترامپ را ادامه داد.
2️⃣نقد بعدی، بیتوجهی این جریان سیاسی به مذاکرات و نظر سیاستمداران داخل آمریکا در خصوص برجام است. اختلاف آنها در موضوع ایران، این نیست که آمریکا به برجام برگردد یا برنگردد، آنها معتقدند آمریکا باید حداکثر تلاش را برای سرنگونی جمهوری اسلامی انجام داد؛ اختلاف آن است که با چه روشی این موضوع حاصل میشود؟
3️⃣راهبرد آمریکا گرفتن اهرمهای هستهای، منطقهای، موشکی و پهپادی از جمهوری اسلامی است. آنها میخواهند ابتدا ایران را ضعیف کنند و سپس وارد جنگ با ایران شوند. عدم ورود آمریکا به جنگ با ایران به علت وجود این اهرمهای قدرت در دست ایران که هزینه آمریکا در اقدام نظامی را بالا میبرد، بهعبارتدیگر، غربگرایان داخلی غافل از این هستند که اگر آمریکا احساس کند که جمهوری اسلامی با جنگ نظامی سرنگون میشود و امکان پیادهسازی این نقشه علیه ایران وجود دارد، هرگز تعلل نخواهد کرد.
4️⃣ امروز تروریستهای فرودگاه بغداد پشت میز مذاکره حضور یافتهاند؛ آمریکا اگر در مذاکرات صادق است، شروط ایران و مسئله «اخذ تضمین» نباید برای دولتمردان این کشور نگرانی ایجاد کند؛ اما اگر هدف، بازی سیاسی و تکرار سناریوی ترامپ در موضوع هستهای باشد، این شروط هرگز قابلپذیرش نیست.
🔸اهداف سفر رئیسجمهور آمریکا به غرب آسیا
🔹 رئیسجمهور آمریکا عصر ۱۳ جولای در نخستین سفر منطقهای خود به غرب آسیا وارد فرودگاه بنگورین در تلآویو میشود و سپس برای دیدار با سران کشورهای عربی به ریاض خواهد رفت. به نظر میرسد تعهد به امنیت اسرائیل، ورود عربستان به پروژه عادیسازی، تشدید فشار بر ایران و مدیریت بازار نفت از مهمترین اهداف سفر منطقهای بایدن به غرب آسیا باشد.
🔹 تعهد آمریکا برای حمایت از تلآویو برابر تهدیدات گوناگون خدشهناپذیر است و احتمالاً توافقاتی در این سفر برای اتخاذ رویکرد منسجم و سخت علیه برنامههای هستهای و تسلیحاتی ایران دنبال خواهد شد.
🔹 دولت بایدن که در سیاست خارجی نتوانسته دستاورد قابل توجهی کسب کند، به دنبال عادیسازی روابط ریاض و تلآویو خواهد بود. چهاینکه عادیسازی این روابط بیش از همه عادیسازیهایی اهمیت دارد که در دولت ترامپ به وقوع پیوست و میتواند برگ برنده مهمی برای دولت دموکرات بایدن در صحنه داخلی آمریکا باشد.
⛔️خزانه بانک مرکزی در دولت قبل، طعمه خاصهخرجیهای سیاسی و غیرسیاسی شد
سازمان برنامه و بودجه:
🔹کسانی که با غیرواقعی دیدن درآمدها و بیعملی برای تحقق اهداف بودجه، کسری وحشتناک بودجه را رقم زدند و برای جبران آن دست در جیب محرومان بردند و با چاپ پول صورتمساله را پاک کردند؛ حالا نگران معیشت مردم شدهاند.
🔹وقتی خزانه بانک مرکزی در دولت قبل، طعمه خاصه خرجیهای سیاسی و غیرسیاسی شد، مشخص بود که با عبور حجم نقدینگی از مرز ۴ هزار هزار میلیارد تومان تورم بیش از ۵۰ درصدی به مردم تحمیل خواهد شد.
🔹حالا بعد از هشتسال که نرخ سرمایهگذاری ثابت پایینتر از منفی ۴ است و حتی بهاندازه نرخ استهلاک سرمایهگذاری نشده؛ هدفگذاری رشد اقتصادی در کنار کنترل تورم چه کسانی و با چه عملکردی را برآشفته است؟
🔹استفاده از پول پرقدرت بانک مرکزی توسط دولت و بانکها ریشه اصلی تورم در کشور است که با قطع برداشت از خزانه بانک مرکزی برای تأمین هزینههای جاری و کنترل نسبی بانکها در فروردین ماه امسال بعد از ۹ سال میزان رشد نقدینگی در کشور منفی شد.
6.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ گزارش الجزیره از گذرگاه شمال-جنوب و نقش ایران در این کریدور
ایران از نقطه گریز عبور کرد
🔸️رسانه های صهیونیستی خبر داده اند که سران تل آویو دستور کاهش عملیات علیه تاسیسات اتمی ایران را داده اند زیرا این کشور از نقطه گریز هسته ای عبور کرده و مواد لازم برای حداقل یک بمب اتمی را ذخیره کرده است .
🔸️این رسانه ها همچنین افزوده اند که تلاش این رژیم از این پس بیشتر معطوف به ضربه زدن به قابلیت های تسلیحاتی ایران و ترور دانشمندان اتمی آن خواهد شد .
🔸️اعترافات بالا نشان میدهد ایران به صورت بالقوه یک کشور اتمی شده و در واقع از لحاظ نظامی مصونیت پیدا کرده است زیرا برنامه اتمی این کشور دیگر قابل کنترل محدودسازی از سوی کشورهای غربی نیست و عملا مواد رادیواکتیوی شکافت پذیر مورد نیاز برای تولید سلاح اتمی را در اختیار دارد و ساخت یا عدم ساخت تسلیحات هسته ای تنها به اراده رهبر جمهوری اسلامی بستگی دارد .
🔸️نکته قابل توجه دیگری که نگارنده لازم می داند بدان بپردازد ، شروع غنی سازی در تاسیسات زیر زمینی و دارای مصونیت فوردو آنهم توسط سانتریفیوژ های IR6 است .
🔸️تاسیسات فوردو حدود ۶۰ متر زیر کوه قرار داده شده و در برابر حملات هوایی به شدت مقاومت دارد و اگرچه حجم غنی سازی این مرکز در اندازه نطنز نیست لکن فعالیت آن موجب جلوگیری از حمله به تاسیسات نطنز می شود زیرا با فرض از بین رفتن آن مرکز ، برنامه غنی سازی ایران همچنان برقرار خواهد ماند .
🔸️عمده حساسیت غربی ها رو مجتمع فوردو نیز به همین علت بود زیرا این مرکز زیر زمینی بوده و قابل دسترسی برای تسلیحات آنان نیست .
🔸️در نتیجه ادعای حمله به تاسیسات اتمی ایران از سوی اسرائیل دیگر موضوعیت ندارد زیرا اولا جمهوری اسلامی مواد لازم برای تولید یک بمب اتمی را ساخته و آن را به مراکز امن خود منتقل کرده و ثانیا با فعال کردن مرکز فوردو ، دیگر حتی از بین بردن کامل مجتمع غنی سازی نطنز ارزش راهبردی برای اسرائیل نخواهد داشت زیرا برنامه غنی سازی اتمی ایران همچنان در مرکز فوردو استمرار می یابد .
🔸️نکته دیگری ذهن تحلیلگران غربی را آشفته ساخته برنامه فضایی ایران است که به تهران این امکان را میدهد تا در صورت نیاز موشک های قاره پیما تولید کند و با التفات به داشتن قابلیت ساخت سلاح اتمی به نوعی بازدارندگی اتمی راهبردی خواهد رسید.
🔸️البته مجددا تاکید می گردد که ایران قصد تولید بالفعل سلاح اتمی را ندارد اما صرف داشتن مواد غنی شده سطح بالا در میزان گسترده ، نوعی مصونیت و توازن وحشت برای این کشور ایجاد می کند و سایه جنگ نظامی را برای همیشه برطرف خواهد کرد .
🔰وحشت امریکا از حضور پهپادهای ایرانی در ارتش روسیه
📌«جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید شب گذشته در سخنرانی خود اعلام کرد: «ایران قصد دارد صدها فروند پهپاد را برای ارتش روسیه ارسال کند. سالیوان مدعی شد برخی از این پهپادها احتمالاً قادر به حمل سلاح خواهند بود و آموزش نیروهای روسی برای کاربری این پهپادها نیز بهزودی آغاز خواهد شد». در ماههای گذشته بسیاری از منابع خبری وابسته به رژیم صهیونیستی و کشورهای غربی با انتشار تصاویری از ثبت پروازهای تجاری از خاک ایران به روسیه، مدعی بودند ایران در حال ارسال برخی تسلیحات و تجهیزات بومی خود برای ارتش روسیه و کمک به این کشور در جنگ اوکراین است.درصورتیکه این اخبار و ادعاها صحت داشته باشد و ارتش روسیه رسماً دریافت این پهپاد و استفاده آنها در میدان نبرد را اعلام کند، انواع پهپادهای شناسایی و رزمی ایرانی از خانواده شاهد ومهاجر میتوانند ضعف بزرگ روسها در زمینه پوشش دائم منطقه نبرد و شناسایی دقیق توپخانه تسلیحاتی غرب در جبهه اوکراین که بهنوعی موی دماغ قوای روسی شده است را پوشش دهند. همچنین استفاده احتمالی از پهپادهای انتحاری ایرانی که درگذشته در رزمایشهای داخل کشورمان و همچنین الگو گیری برخی کشورهای مقاومت نظیر یمن در نمونههای ساخت خودشان وحمله به تأسیسات نظامی و نفتی در خاک سعودی، دقت و کارایی بالای خود را به اثبات رساندهاند. سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به ادعای سالیوان مبنی بر فروش فناوریهای نوین ایرانی به روسیه گفته است، همکاری ایران و روسیه در حوزه فناوریهای نوین به قبل از جنگ اوکراین برمیگردد
✴️ نگاهی بر عملکرد دولت در کنترل نقدینگی
✍🏻 علی محمدی
🔰 از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم، کنترل نقدینگی به عنوان یکی از مهمترین راهکارها و سیاستهای مهار تورم در افق میانمدت و بلندمدت در دستور کار قرار گرفت. با اجرای این سیاست، رشد پایه پولی از حدود 42 درصد در تیر ۱۴۰۰ به 31/5 درصد در فروردین ۱۴۰۱ کاهش یافت. نرخ رشد نقدینگی هم از 40.6 درصد در پایان سال ۱۳۹۹ به 36.3 درصد در اسفند ۱۴۰۰, و برای اولین بار در ۱۶ ماه اخیر به سطح 35/6 درصد در فروردین امسال رسید. تفسیر این امار میگوید که دولت سیزدهم، برای اولین بار در چند دهه اخیر در ابتدای سال جاری در قالب تنخواه از بانک مرکزی استقراض نداشته است و میزان خلق پول بانکها در سه ماهه نخست امسال برای اولین بار در سالیان اخیر، کاهشی شده است. این عملکرد قطعا در ماههای آینده تاثیرات خود را بر تورم و بازارخواهد گذاشت. اما ذکر چند نکته مهم حائز اهمیت است:
1⃣_به لحاظ مباحث فنی در علم اقتصاد، تورم دو ریشه دارد: یکی اضافه تقاضا و دیگری کاهش عرضه (تولید). جنس تورم در کشور ما بیشتر از نوع دوم یعنی کاهش عرضه میباشد. از همین منظر رهبر انقلاب نیز در سالهای اخیر تاکید بر تولید دارند. لذا همه بخش و سیاستهای اقتصادی باید در خدمت تولید باشند تا موضوع تورم به صورت ریشه حل شود و این مستلزم اصلاح واقعی نظامهای اقتصادی است.
2⃣_کاهش عرضه( تولید) به دلایل مختلف شکل میگیرد. یکی از این علل خلق نقدینگی بیکیفیت یا ایجاد اعتبار نامولد است که محصول بی انضباطی بانکی و بودجهای دولت میباشد.
از یک طرف دولت بدلیل عدم تعادل در نظام بودجه ریزی دچار کسری بودجه میشود و این کسری را از طریق استقراض از بانک مرکزی یا بانکهای تابعه تامین میکند. آمارها در ماههای گذشته بیان میکند که آنچه سبب کنترل رشد نقدینگی شده، افزایش درآمدهای ارزی دولت بوده که ماحصل فعال سازی ظرفیت های منطقه ای و بینالمللی میباشد. این اقدام دولت در جای خود بسیار خوب و قابل ملاحظه میباشد اما زمانی تاثیر مداوم دارد که خاموش کردن یکی از موتورهای ایجاد تورم در اقتصاد، از طریق اصلاح نظام بودجه ریزی باشد. لذا دولت باید از این فرصت کسب درآمدها استفاده کند و با انضباط مالی، به سمت کاهش مصارف، افزایش کارآمدی و بهره وری و ساماندهی نظام بودجهریزی حرکت نماید.
اما از طرف دیگر عامل مهمتر در خلق نقدینگی، نظام بانکداری (بالاخص بانکهای خصوصی) است. میانگین سهم بانکها از ایجاد نقدینگی در دو دهه اخیر ۶۰ درصد میباشد. در سال۱۴۰۰ اگر بانکها خلق نقدینگی نامولد نداشتند، رشد این شاخص اقتصادی فقط ۱۳ درصد بود. از این منظر به صورت فوری، اصلاح و ساماندهی بانکها باید در دستور کار قرار گیرد.
🔚بنابراین مهار اساسی و ریشهای خلق نقدینگی به عنوان یکی از دلایل تورم در کشور از طریق انضباط نظام بانکی و بودجهای باید باشد.