.
واقعیتها و عبرت هایی که آقای اردوغان یادش رفت
رجب طیب اردوغان، رئیس دولت ترکیه گفته است: آنها میپرسیدند ترکیه در سوریه چه میکند؟ حالا دیدی چرا ما در سوریه هستیم؟ حالا چی شد؟ رئیسجمهور سوریه کجاست؟
او همچنین افزوده است: «بهترین پاسخ به کسانی که دوران اسد را تجلیل میکنند و موضوع را به سطح توطئه سایر قدرتها تقلیل میدهند، زندانهای زیرزمینی دمشق است».
قطعا کسی که نخواهد عبرتهای موجود را بفهمد، خودش روزی عبرت خواهد شد. آقای اردوغان خیال میکند مثلا به واسطه بازی در زمین آمریکا و اسرائیل و اخاذی از برخی شیوخ مرتجع، ذکاوت به خرج میدهد و به توهم احیای امپراتوری عثمانی نزدیک میشود!
این در حالی است که فارغ از ناممکن بودن آرزوی نوعثمانیگری، سلاطین عثمانی نسبت به قلمروی عربی تحتالحمایه خود غیرت داشتند و منطقه را به حراج مطامع استعمار غرب نگذاشته بودند.
اردوغان دارای گرایش اخوانالمسلمینی است. همتای اخوانی مصری او یعنی محمد مرسی، پیش از این به وعدههای آمریکا و عربستان اعتماد کرد اما ناگهان خود را اسیر کودتا و گرفتار زندان یافت و همان جا هم جان باخت. اردوغان پیش از این یکبار از کودتایی که به آمریکا و عربستان نسبت داده میشد، جان به در برد، اما گویا عبرت کافی نگرفت.
او به زندانهای دمشق اشاره میکند اما عمدا به یاد نمیآورد که چگونه چشم بر جنایت بیسابقه محمد بنسلمان (بن ارّه) سعودی بست و ضمن یک تبانی ننگآلود اقتصادی (و وعدههای فریبنده)، پرونده زجرکش کردن سر حوصله جمال خاشقچی در کنسولگری عربستان در اسلامبول را مختومه کرد!
اردوغان پس از افشای این جنایت توسط سرویسهای امنیتی و قضائی ترکیه، ابتدا ژستهای حقوق بشری گرفت و حتی گفت که مقامهای حکومت عربستان در بالاترین سطوح، دستور قتل خاشقجی را صادر کردهاند.
در این پرونده که از سال ۲۰۱۸ میلادی تشکیل شد، ۲۶ تبعه سعودی به دست داشتن در قتل مرحوم خاشقچی متهم شده بودند. اردوغان آن زمان گفته بود: دو بار با ولیعهد عربستان صحبت کردم و گفتند که عاملان آن مجازات خواهند شد، اما متاسفانه هیچ اقدامی صورت نگرفته است.
قوه قضائیه ترکیه برخی مظنونان را به طور غیابی محاکمه کرد و این مسئله به تنش عمیق در روابط دو کشور انجامید تا جایی که عربستان، واردات از ترکیه را تحریم کرد. با این حال دادگستری ترکیه، اوایلآوریل ۲۰۲۲، پرونده خاشقچی را به ریاض تحویل داد تا معلوم شود کل ماجرا گروکشی برای باجخواهی بوده است.
ابتدای سال ۲۰۲۲، رجب طیب اردوغان پذیرفت به عربستان برود و با بنسلمان ملاقات کند و از آن پس اعلام شد که مبادلات تجاری دو طرف افزایش یافته است.
همزمان دادگاهی که در ترکیه برای محاکمه مظنونین قتل جمال خاشقجی تشکیل شده بود، به کار خود پایان داد.
از سوی دیگر، سفر بنسلمان به ترکیه (پس از ترور خاشقچی) تیر ۱۴۰۱ اتفاق افتاد و اردوغان رسما از او استقبال کرد. در این سفر، نشست تجاری و سرمایهگذاری ترکیه و عربستان برگزار شد.
برخی رسانههای منطقه معتقدند که ریاض غیر از تبادلات تجاری، ۵ میلیارد دلار هم به اردوغان برای شستن خون خاشقچی و بستن پرونده وی رشوه داده است.
اما حالا آقای اردوغان درباره سوریه ادا و اطوار حقوق بشری در میکند! البته ماجرای خاشقچی تنها یک نمونه کوچک است و گرنه دولت ترکیه متاسفانه در بخش مهمی از جنگ افروزی های مستقیم یا نیابتی آمریکا و اسرائیل در منطقه که به قیمت جان صدها هزار انسان مظلوم در منطقه تمام شده، شراکت داشته و حتی به موازات نسلکشی اسرائیل در غزه، به مراودات تجاری با صهیونیستها ادامه داد.
دولت اردوغان و برخی اعضای خانوادهاش همچنین در طول سالها متهم به شراکت با آمریکا و داعش و دیگر گروههای مسلح برای غارت منابع نفتی سوریه و عراق بودهاند که این هم لابد بنابر ملاحظات انسانی و اخلاقی نسبت به ملتهای منطقه بوده است! هر چند که با وجود همه این زد و بندهای نامشروع و آمیخته با خیانت و جنایت دولت ترکیه، مردم مسلمان این کشور در طول سالهای اخیر، حتی تورم ۹۰ تا ۱۰۸ درصد را هم تجربه کردهاند.
روزنامه کیهان
❌ در خصوص کشورگشاییهای اخیر اردوغان و اینکه ادعای الحاق بخشهای جداشده عثمانی به خود را دارد، ۳ نکته حائز اهمیت است؛
1️⃣ امپراتوری عثمانی یک امپراتوری عربپایه بود و بخش عمدهای از ساختار و بافت جمعیتی آن را اعراب تشکیل میدادند و ترکها در درون این امپراتوری در اقلیت بود! حتی در زبان امپراتوری عثمانی که ترکی عثمانی بود، واژگان فارسی و عربی از واژگان بومی ترکی بیشتر بود به طوری که میزان واژههای فارسی و عربی در برخی از نوشتهها تا ۸۸ درصد نیز میرسید.
2️⃣ اگر با حساب و کتاب اردوغان به ماجرا نگاه شود، قاعدتاً ایران مدعیترین کشور منطقه در این زمینه میتواند باشد که روزگاری نه چندان دور، قفقاز و بخشهای مهمی از ترکیه امروزی جزو لاینفکی از خاک آن بود.
3️⃣ اگر امپراتوری عثمانی در بیشتر مقاطع توسط عناصر اساساً غیر ترک اداره میشد، امپراتوری صفوی و دولتهای قبل و بعد آن، اساساً توسط ترکها اداره میشد.
⏪ریشه و منشأ اصلی تمدن و فرهنگ و زبان و میراث بزرگ ترکی نه در ترکیه امروزی که در اساساً در ایران است. آنقدر که ایران میتواند ادعای امپراتوری و ترکی بودن بکند آقای اردوغان نمیتواند.
#حمید_خوشآیند
⭕️پیام نتانیاهو به مردم سوریه:
《مشکل اسرائیل دولت شما و (اسد) هست و دست دوستی به شما مردم سوریه دراز میکنیم...》
ارتش اسرائیل ۴۸ ساعت بعد سقوط اسد:
((حداقل ۴۰۰ نقطه از زیرساخت ها و مراکز عمومی و اجتماعی و خدماتی
سوریه را بمباران کردیم و الان وارد خاک سوریه شده ایم...))
⭕️پیام نتانیاهو به مردم ایران یک ماه قبل:
《مشکل اسرائیل #دولت شماست، دست دوستی به #ملت ایران دراز میکنیم...》
#سوریه
#سقوط
#نتانیابو
.
🇮🇷 بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ 🇮🇷
🔏 تدبر در قرآن 🔏
📕 تدبر سورهی ماعون 📕
📝 این سوره، صد و هفتمین سوره قرآن کریم میباشد.
📝 نامهای دیگر این سوره «دین» «تکذیب» میباشد.
📜 گام اول : قرائت و ترجمه سوره
📝 بسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَٰنِ ٱلرَّحِيمِ
به نام خداوند بخشنده و مهربان
📝 أرَأَیْتَ الَّذِی یُکَذِّبُ بِالدِّینِ ﴿١﴾
آیا كسى كه روز جزا را پیوسته انكار میكند دیدى؟ (۱)
📝 فذَلِکَ الَّذِی یَدُعُّ الْیَتِیمَ ﴿٢﴾
او همان كسى است كه یتیم را با خشونت میراند، (۲)
📝 ولا یَحُضُّ عَلَى طَعَامِ الْمِسْکِینِ ﴿٣﴾
و (دیگران را) به اطعام مسكین تشویق نمیكند! (۳)
📝 فوَیْلٌ لِلْمُصَلِّینَ ﴿٤﴾
پس واى بر نمازگزارانى كه... (۴)
📝 الَّذِینَ هُمْ عَنْ صَلاتِهِمْ سَاهُونَ ﴿٥﴾
در نماز خود سهل انگارى میكنند، (۵)
📝 الَّذِینَ هُمْ یُرَاءُونَ ﴿٦﴾
همان كسانى كه ریا میكنند، (۶)
📝 ویَمْنَعُونَ الْمَاعُونَ ﴿٧﴾
و دیگران را از وسایل ضرورى زندگى منع مینمایند! (۷)
📜 گام دوم تفهم ساختار سوره
📝 سوره مبارکهی ماعون از یک سیاق تشکیل شده است و هفت آیه آن در دو دسته جای میگیرند.
📖 دسته اول : (آیات ۱ تا ۳)
📝 آیات دو و سه توضیح آیه اول بوده و آیه دوم به اسم اشاره "ذَلِکَ" و آیه سوم به وسیله حرف عطف با هم مرتبط اند.
📖 دسته دوم (آیات ۴ تا ۷)
📝 آیه چهارم با حرف عطف "فاء" «فَوَیْلٌ» با آیات دسته قبلی در ارتباط است.
📝 و موصول «الَّذِینَ» در ابتدای آیات پنجم و ششم به «الْمُصَلِّینَ» در آیه چهارم بازگشت دارد.
📝 آیه هفتم نیز با "واو" «وَیَمْنَعُونَ» به «یُرَاءُونَ» در آیه ششم عطف شده است.
📜 گام سوم : تفهم کلمهها و جملههای مشکل
📝 «یَدُعُّ» : "دُعُّ" به خشونت میراند.
📝 «یَحُضُّ» : "حُضُّ" تشویق و ترغیب میکند.
📝 «الْمَاعُونَ» : "معن"، در اصل به معنای ملایمت و معتدل بودن در هر کاری میباشد. و در این سوره به معنای اسباب و وسایل خانه و زندگی است که در نهایت اعتدال و معمولی بودن است، نه وسایل با ارزش و گرانبهاء.
📜 گام چهارم : تفهم جهت هدایتی سوره
📝 با گذشت زمان و افزایش تعداد مسلمانان و احترام و عزت اسلام، شرایط جدیدی به وجود آمد که به نوبه خود آفاتی نیز همراه داشت.
📝 از جمله اینکه عدهای تصور میکردند که با گفتن شهادتین و تظاهر به شعائر اسلامی، ایمانشان حفظ میشود و در دنیا و آخرت سعادتمند خواهند بود.
📝 اما مسلمانان برای احراز کامل مسلمانی، باید اموری را رعایت میکردند.
📝 در چنین فضایی سوره ی ماعون نازل شد و نشانههای عینی و عملی تکذیب کنندگان دین را ضمن تهدید آنها برشمرد تا مسلمانان از آن صفات دوری کنند.
📝 لذا تدبر سوره را با دو دسته از آیات، پی میگیریم.
📖 ۱. بیان نشانههای عینی و خارجی تکذیب دین (آیات ۱ تا ۳)
📝 این سوره در پی آن است که نشانههای عینی و عملی مکذبان دین را بیان دارد،
📝 از این رو در آیهی نخست، مخاطب ساختن رسول خدا از ایشان درباره کسی سوال میکند که پیوسته دین را تکذیب میکند : «أَرَأَیْتَ الَّذِی یُکَذِّبُ بِالدِّین»
📝 مخاطب قرار دادن شخص رسول الله بدان جهت نیست که سوره تنها برای ایشان نازل شده است.
📝 بلکه برای این است که ایشان تنها شنونده وحی بودند پس روشن است که عموم شنوندگان سوره، مخاطب سورهاند.
📝 آیهی دوم با حرف "فاء" آغاز شده است و در مقام معرفی تکذیب کننده دین در آیهی اول با نشانههای عینی و خارجی تکذیب دین است که راندن یتیم با شدت و ستم از مهمترین آنهاست : «فَذَلِکَ الَّذِی یَدُعُّ الْیَتِیمَ»
📝 در واقع آیه گویای آن است که فرد مکذب از لحاظ عاطفی، خودش را با جامعهی مسلمانان درگیر نمیکند.
📝 دومین نشانهی مکذب دین، عدم تشویق خود و دیگران به دادن غذای بینوایان است : «وَلا یَحُضُّ عَلَى طَعَامِ الْمِسْکِینِ»
📝 چنین فردی آن چنان به نیازهای مادی مسلمانان بیتوجه است که نه تنها خودش غذای مسکین را نمیدهد، بلکه توانمندان یاریرسان به مساکین را نیز به کمک تشویق نمیکند.
📝 اینکه آیه از تشویق بر غذای مسکین : «طَعَامِ الْمِسْکِینِ» سخن میگوید نشان دهندهی آن است که این غذا حق مسکین و طعام اوست و فقط خداوند روزی او را در رزق دیگران قرار داده است.
.
📖 ۲. بیان ویژگیهای مکذبان عملی دین و وعید آنان به ویل (آیات ۴ تا ۷)
📝 آیهی چهارم آغاز مطلب جدیدی است و حرف "فاء" در آغاز آن، خبر از ارتباط این دسته با دستهی اول میدهد.
📝 سخن با تهدید نمازگزاران آغاز شده است که نشان از این دارد که روی سخن، مکذبان علمی دین هستند : «فَوَیْلٌ لِلْمُصَلِّین»
📝 یعنی "ویل" و در گرفتاری افتادن چه در دنیا و چه در آخرت برای نمازگزارانی است که منافقانه، در زبان دین را پذیرفتهاند و نماز میخوانند اما در رفتار خود، همانند مکذبان عمل میکنند.
📝 با توجه به آیهی بعد، نخستین نشانهی آنها، عدم ارتباط صحیح با پروردگار، یعنی سهلانگاری در اصل فریضه نماز است : «الَّذِینَ هُمْ عَنْ صَلاتِهِمْ سَاهُون»
📝 و از این باکی ندارند که فریضهی نماز را انجام ندهند یا به تاخیر اندازند.
📝 نشانهی بعدی این گروه، در عدم تعامل صحیح با جامعهی اسلامی روشن میشود، زیرا این مکذبان عملی دین، علاوه بر بیتفاوتی در انجام فریضهی نماز، در مواقعی نیز که به آن مبادرت میکنند، اهل ریا بوده و عبادتهایشان را تنها، پیش چشم مردم انجام میدهند : «الَّذِینَ هُمْ یُرَاءُون»
📝 و از سوی دیگر همین گروه، چیزهایی اندک در حد وسایل زندگی را از مسلمانان دریغ میکنند : «وَیَمْنَعُونَ الْمَاعُونَ»
📝 یعنی همانطور که به خدا به دروغ میگویند ایمان آوردیم ولی عملا بیاعتنا هستند، به مردم نیز در ظاهر به دروغ اظهار ایمان میکنند ولی در نتیجه و عمل، هیچ تعلق اجتماعی و تعاون احساس نمیکنند.
📝 فعلهای مضارع «یُکَذِّبُ»، «یَدُعُّ»، «لا یَحُضُّ»، «یُرَاءُونَ» و «یَمْنَعُونَ»، بر دوام و استمرار کارهای ذکر شده دلالت دارند.
📝 چنانکه کاربرد «لِلْمُصَلِّینَ» و «سَاهُونَ» به صورت اسم فاعل نیز به معنای جریان و تداوم آنهاست که با فعل مضارع متناسباند.
📝 لذا تکذیب عملی دین، نتیجهی استمرار این کارهاست؛ نه انجام موردی آنها.
📝 نیز از آنجا که ضمایر و شناسههای مفرد، در آیات اول تا سوم : «الَّذِی»، «یُکَذِّبُ»، «فَذَلِکَ»، «یَدُعُّ» و «وَلا یَحُضُّ»، در آیات چهارم تا آخر سوره، تبدیل به جمع شدهاند : «لِلْمُصَلِّینَ»، «الَّذِینَ»، «هُمْ»، «یُرَاءُونَ» و «یَمْنَعُونَ»، باید گفت که آنچه در نهایت به تکذیب دین میانجامد، توسط یک جریان تحقق پیدا میکند و این جریان منفقانی اند که از آیهی چهارم به بعد، اوصاف آنها ذکر شده است.
📝 این مطلب را باید در نظر داشت که چون دین اسلام، دینی اجتماعی است، جریانهای منحرف در آسیب رساندن به آن موفقترند، لذا رهبران فرهنگی جامعه باید در پی اصلاح اجتماع مسلمانان باشند.
📜 نتیجه
📝 در این سوره خداوند متعالی ابتدا نشانههای عینی و خارجی تکذیب دین را در قالب اعمالی چون : راندن یتیم با شدت و ستم و تشویق نکردن به طعام مساکین مطرح میکند و در ادامه به تهدید افرادی میپردازد که منافقانه در زبان دین را پذیرفته اما در رفتار خود، همانند مکذبان عمل میکنند، رفتارهایی همچون سهل انگاری در اصل نماز و ریاکاری در انجام این فریضهی الهی و دریغ کردن اموال خویش در رفع نیاز دیگران.
📝 با توجه به تهدید و وعیدی که به دنبال بیان نشانههای عینی و عملی مکذبان دین آمده است، جهت هدایتی سوره : «بیان نشانههای عینی و عملی مکذبان دین و وعید آنان به ویل» است.
📚 ترجمه آیتالله مکارم شیرازی.
📚 درسنامه روش تدبر، حجتالاسلام محمدحسین الهی زاده.
🌺 ادامه دارد...
💐 الـلَّـهــُمَّ صـَـلِّ عَـلَـى
مُـحَـمــَّدٍ وَ آلِ مُـحَـمــَّدٍ
وَ عَـجِّـلْ فَرَجَــهُمْ 💐
☀️ كتَابٌ أَنزَلْنَاهُ إِلَيْكَ مُبَارَكٌ لِّيَدَّبَّرُوا آيَاتِهِ وَ لِيَتَذَكَّرَ أُولُو الْأَلْبَابِ ☀️
#اهميتوچرايیدعابرایظهور
مظلومترین فرد عالم...
متاسفانه در بيشتر مجالس مذهبی از ياد امام زمان و دعا برای تعجيل ظهور آن حضرت غفلت می شود، و اگر بدانيم چقدر از آن حضرت غافل بودهايم، متوجه میشويم که آن حضرت مظلوم ترين فرد عالم هستند.
امام حسين عليه السلام در عالم مکاشفه به يکی از علمای قم فرمودند:
"مهدی ما در عصر خودش مظلوم است، تا می توانيد درباره آن حضرت سخن بگوييد و قلم فرسايی کنيد؛ آنچه درباره شخصيت اين معصوم بگوييد درباره همه معصومين عليهم السلام گفته ايد؛ چون حضرات معصومين همه در عصمت و ولايت يکی هستند و چون اين زمان، دوران مهدی ما است سزاوار است درباره او بيشتر گفتگو شود."
و در خاتمه فرمودند:
" باز تاکيد ميکنم درباره مهدی ما زياد سخن بگوييد و بنويسيد، مهدی ما مظلوم است، بيش از آنچه نوشته و گفته شده بايد درباره اش نوشت و گفت."
📚کتاب صحيفه مهديه؛ بخش مقدمه
#اللھمعــــجلݪوݪیــــڪاݪفــــࢪج
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾
9.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#استوری
مهمترین اتفاقی که با ظهور حضرت حجت ارواحنا فداه میفته، چیه؟
#استاد_شجاعی
#اللھمعجلݪوݪیڪاݪفࢪج 🌹
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
-_🪽🌱°°
#تاظهور_زمانی_نمانده🦋
🔴 بهترین شیوه ارتباط با امام زمان
عج الله
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🔴 خروج سفیانی از وادی یابس:
🌕 امام سجاد علیه السلام فرمودند:
يَخْرُجُ اَلسُّفْيَانِيُّ اَلْمَلْعُونُ مِنَ اَلْوَادِي اَلْيَابِسِ.
سفیانی ملعون از وادی یابس خروج میکند.
📗الغيبة (للطوسی)، ص ۴۴۳
🌕 و نعیم بن حماد از امیرالمومنین علی علیه السلام نقل کرده که وادی یابس در منطقه دمشق است: يخرج من الشام من وادى من أرض دمشق يقال له وادى اليابس.
سفیانی از شام از وادیی از سرزمین دمشق که بِدان وادی یابس میگویند خروج میکند.
📗منبع مخالفین، الفتن، ص ۴۷۳
🌕 از امام كاظم علیه السلام نقل شده كه فرمودند: سفیانی از فرزندان خالد، پسر ابوسفیان مردی با سر درشت و چهرهای آبلهگون، در چشمش نقطهای سفید پیداست؛ او از سمت دمشق كه وادی یابس(درّه خشک) نامیده میشود، با هفت نفر كه یكی از آنها درفشی آماده اهتزاز با خود دارد، خروج میكند.
السفياني من ولد خالد بن يزيد بن أبي سفيان رجل ضخم الهامة بوجهه آثار جدري وبعينه نكتة بياض يخرج من ناحية مدينة دمشق في واد يقال له وادي اليابس يخرج في سبعة نفر مع رجل منهم لواء معقود يعرفون في لوائه النصر
📗الفتن، ص ۱۶۶
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•