✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️جنگ رسانهای چیست؟ (بخش دوم)
🔸 #جنگ_رسانه_ای از واقعیتهای تعیینکننده در عرصهی بینالملل بوده و در دهه های اخیر خصوصاً در وضعیتهای بحرانی همچون جنگ، نقشآفرین است. در این نوشتار تلاش شده تا با بازخوانی برخی مؤلفههای جنگ رسانهای، مؤلفههای اصلی آن معرفی شود.
💠جایگاه جنگ رسانهای در «جنگ نرم»
🔹بهطور کلی #جنگ_رسانه_ای قرابت معنایی زیادی با مفهوم #جنگ_نرم دارد و #رسانهها از برجستهترین مؤلفههای این جنگ به شمار میروند. در تعاریف مختلف جنگ نرم، هدف، تحمیل ارادهی گروهی بر گروه دیگر، بدون استفاده از راههای نظامی به چشم میخورد. جوزف نای، از قدرت سخت به «اجبار» و از قدرت نرم به #اقناع تعبیر میکند. او قدرت نرم را «توانایی شکلدهی ترجیحات دیگران» تعریف کرده است و معتقد است #جنگ_نرم شامل هرگونه #اقدام_روانی و #تبلیغات_رسانهای است که جامعه، گروه یا گروههای هدف را نشانه میگیرد و بدون جنگ و درگیری نظامی و گشودن آتش، رقیب را به انفعال یا شکست وا میدارد؛ جنگ رایانهای، اینترنتی، براندازی نرم، راهاندازی شبکههای رادیویی و تلویزیونی و شبکهسازی، از #مصادیق_جنگ_نرم هستند. او بر خلاف برخی از صاحبنظران، اقتصاد و دیپلماسی را زیرمجموعهی قدرت سخت قرار داد و تنها از #رسانه به عنوان #قدرت_نرم نام میبرد. [۱]
🔹از جمله مفاهیمی که به عنوان مکمل قدرت نرم مطرح شده، طرح #قدرت_هوشمند [۲] است. قدرت هوشمند پاسخی است به ناکامیهایی که در مؤلفههای قدرت نرم و قدرت سخت در گذار و گذر زمان تجربه شده است [۳] و در واقع ترکیبی هوشمندانه از دو قدرت سخت و نرم است. از اینرو #جنگ_رسانه_ای میتواند در پازل یک #جنگ_هوشمند تعریف شود و بهطور هماهنگ با قدرت سخت و قدرت نرم، ایفای نقش کند. #ادامه_دارد...
منابع:
[۱] سعید ملکی، داوود حاتمی، «جنگ نرم و راهکارهای مقابله با آن با الهام از دیدگاه مقام معظم رهبری»، وبگاه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تابستان۹۲
[۲] اسمارت پاور
[۳] ارسلان قربانی و دیگران، «قدرت هوشمند؛ تحول نوین قدرت در عصر جهانی شدن»، فصلنامه روابط خارجی، سال سوم، شماره چهارم، زمستان ۱۳۹۰، ص ۱۳۸
منبع؛ پایگاه تحلیلی - رسانهای شهید آوینی به نقل از اندیشکده تبیین
#جنگ_رسانه_ای
#جنگ_نرم
#جنگ_روانی
#رسانه
#قدرت_هوشمند
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️جنگ رسانهای چیست؟ (بخش سوم)
🔸 #جنگ_رسانه_ای از واقعیتهای تعیینکننده در عرصهی بینالملل بوده و در دهه های اخیر خصوصاً در وضعیتهای بحرانی همچون جنگ، نقشآفرین است. در این نوشتار تلاش شده تا با بازخوانی برخی مؤلفههای جنگ رسانهای، مؤلفههای اصلی آن معرفی شود.
💠جنگ رسانهای و دو مفهوم «پروپاگاندا» و «دیپلماسی عمومی»
🔹از دیگر مفاهیم نزدیک به #جنگ_رسانهای میتوان به دو مفهوم نسبتاً شناختهشده و قدیمیتر از آن - یعنی «پروپاگاندا» و «دیپلماسی عمومی» - اشاره کرد؛ #پروپاگاندا عبارت است از «منتشر ساختن» یا «ترویج کردن» پارهای از افکار و دیدگاهها با هدف تقویت، جایگزین کردن، یا تعدیل گرایشها و رفتارهای گروهی از مخاطبان است. همچنین «لاسول» که غالباً او را پدر مطالعات پروپاگاندا در آمریکا میخوانند پروپاگاندا را چنین توصیف کرده است: «مدیریت گرایشهای جمعی با استفاده از نمادهای مهم - و…، یا به بیان عینیتر ولی با دقت کمتر - از طریق داستانها، شایعهها، گزارشها، تصاویر، و دیگر اَشکال ارتباط اجتماعی». [۱]
🔹 #دیپلماسی_عمومی نیز در بسیاری از ویژگیها با پروپاگاندا مشترک است و آن را اینگونه تعریف میکنند: «فرآیندی دولتی از برقراری ارتباط با مردمان خارج، در راستای ایجاد فهمی از ایدهها و ایدهآلها، نهادها و فرهنگ، و نیز اهداف سیاسی و خطمشیهای ملت خود». همچنین گروه مشورتی دیپلماسی عمومی آمریکا، دیپلماسی عمومی را چنین تعریف میکند: «فرآیند اطلاعرسانی، تعامل و تأثیرگذاری بر مردم کشورهای خارجی، بهگونهای که درنتیجه این فعالیتها حکومتهای خود را ترغیب کنند تا از سیاستهای کلیدی آمریکا حمایت کنند». [۲] از میان این دو اصطلاح، #پروپاگاندا به دلیل برداشت منفیای که طی دهههای گذشته نسبت به آن شکل گرفته و عملاً معادل #تبلیغات_فریبکارانه به کار برده شده است، کمتر مورد استفاده قرار میگیرد، اما در ادبیات نوین، از جنگ رسانه ای با عناوین تلطیف شدهای مانند #دیپلماسی_عمومی یا #دیپلماسی_رسانه_ای بیشتر استفاده میشود. #ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] «گزارش کتاب دیپلماسی عمومی آمریکا در قبال ایران»، وبگاه اندیشکده راهبردی تبیین، ۱۹ فروردین ۹۶
[۲] همان
منبع؛ پایگاه تحلیلی - رسانهای شهید آوینی به نقل از اندیشکده تبیین
#جنگ_رسانه_ای
#جنگ_نرم
#جنگ_روانی
#رسانه
#پروپاگاندا
#دیپلماسی_عمومی
⭕️الطاف و عنایات امام عصر در زمان غيبت
🔹در #زمان_غیبت هم عنایات و الطاف #امام_زمان علیهالسلام نسبت به محبان و شیعیانش زیاد دیده شده؛ باب لقا و حضور بالکلیّه مسدود نیست؛ بلکه اصل رؤیت جسمانی را هم نمیشود انکار کرد!
📕حضرت حجت (عج)، مجموعه بیانات آیتالله بهجت (ره) پیرامون حضرت ولیعصر (عج)، ص ۳۶۱
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#امام_زمان
#آیت_الله_بهجت
⭕️ملت ما زنده است
🔹 ... دست اجانب را همانطوری که تا حالا قطع کرده ایم، از این به بعد هم نگذاریم سلطه پیدا کنند بر ما، و نخواهیم گذاشت. ما اجازه نخواهیم داد که دولتهای ابرقدرت در مقدرات مملکت ما دخالت کنند، در ارتش ما دخالت کنند، در فرهنگ ما دخالت کنند، در اقتصاد ما دخالت کنند. گذشت آن وقت که اینها بدون چون و چرا دخالت می کردند در این امور. امروز ملت ما زنده است. امروز جوانهای برومند ما زنده اند، ایستاده اند. اینها بودند که ثابت کردند که توپ و تانک اثر ندارد در مقابل ملت، در مقابل #ایمان. ایمان به خدا، ایمان به مبادی اسلامی بود که شما را پیروز کرد. عزیزان من! ایمان خودتان را قوی کنید...
📕صحیفه امام، ج ۶، ص ۳۰۹
منبع: پرتال امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
⭕️ایجاد اغتشاش، هدف دشمن
🔹 ... اهانت به بعض احکام اسلام و اهانت به من و شکایت متعدد از اموری که در کشور می گذرد مِن باب اتفاق نیست، #نقشه است، #توطئه است. نقشه برای اینکه شما را از راه مستقیمی که دارید، از این نهضتی که دارید، منحرف کنند، و به امور دیگر غیر از این امر مهم منصرف کنند. ملت ایران باید با هوشیاری این توطئه ها را خنثی کنند. در این روزها اجتماعاتی می شود؛ از طرق مختلفه می خواهند ایجاد #نفاق کنند؛ ایجاد هیاهو کنند. ملت باید با کمال خونسردی این توطئه ها را و این شیطنتها را خنثی کند. اگر شما سرگرم کارهای دیگر بشوید، اگر راجع به مسائل جزئی، راجع به مسائل تفرقه افکن، توجه کنید از مسائل اصلی باز می مانید...
📕صحیفه امام، ج ۹، ص ۶۶ - بیانات در تاریخ ۵۸/۰۴/۲۲
منبع: پرتال امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
وقتی افکار عمومی یک ملت در اختیار بیگاه قرارگرفت، حرکت آن ملت هم طبعا طبق میل آن بیگانه پیش خواهد رفت . کار تبلیغاتی کار مهم است
مقام معظم رهبری
🌿🌹🌿
مجموعه #استوری
نظر پدر مهسا امینی از تسلیت و قول رسیدگی رئیس جمهور
«قول رسیدگی آیت الله رئیسی قوت قلب ما شد»
یادی کنیم از اون رییس جمهور که بعد فتنه بنزینی و اون همه خسارت اومد گفت منم صبح جمعه فهمیدم😐😐
#مهسا_امینی
#سرطان_اصلاحات_آمریکایی