🌠🍁
🍁
✅#عکس_نوشت
💢موضوع: نقش #قوه_قضائیه در توسعه مردم سالاری دینی
🔸🌺🔹
🔻مسألهی قضا در رابطه با پاسداری از حقوق کلی مردم در خط حرکت اسلامی، امری است حیاتی.
🔹لزوم وجود #قضات_عادل و آشنا به ضوابط دقیق دینی.
🔸وظیفهی قوهی قضائیه در «پاسداری از حقوق مردم» محدود به پاسداری از حقوق اشخاص در موقع نزاع و مراجعه به دادگاه نیست.
🔺دوری از هر نوع رابطه و مناسبات ناسالم.
#نشستهای_بصیرتی
#ثامن
#روشنگری
#معیار
31.pdf
359.4K
💠🍁
🍁
🌀#یادداشت
🌐نسخه pdf
✅موضوع: آوردههای دیوارنوردی در #کنگره_امریکا
✍️دکتر عبدالله گنجی- مدیرمسئول روزنامه جوان
🔹🌺🔸
🔻امریکا دشمن حداکثری ما و هم قبله آمال و مدینه فاضله روشنفکران ماست.
🔹شبکههای اجتماعی امریکایی با ترامپ و همراهان به عنوان رئیسجمهور – نه یک فرد معمولی- نشان داد که #امنیت_ملی خط قرمز است .
🔺زمینگیر شدن روشنفکرانی بود که امریکا را رتوش میکردند.
#نشستهای_بصیرتی
#روشنگری
#ثامن
#معیار
ارسال شده از سروش+:
سوال:
وظایف رهبری چیست؟
پاسخ
1⃣ رهبری نظام جمهوری اسلامی ایران وظایف و اختیارات مشخصی دارند که در اصل 110 قانون اساسی کاملاً تشریح شده است.
2⃣ بر اساس بند اول اصل 110 قانون اساسی، تعیین و ترسیم و ابلاغ سیاست های کلی نظام و جهت گیری کشور بر عهده رهبری نظام می باشد که از طرق مختلفی مانند: سخنرانی ها،ابلاغ ها، نامه ها، دستور و در پاره ای موارد حکم حکومتی به اجرا در می آید.
یکی از روش های ابتکاری رهبری برای انجام این وظیفه نام گذاری سال هاست. که با نگاهی اجمالی به نام گذاری های 26 سال گذشته در می یابیم که بیشتر نامگذاری ها (خصوصاً در 10 سال اخیر) در حوزه های مرتبط با «اقتصاد» بوده که برخلاف ادعای شبهه نشان از توجه ویژه و دغدغه رهبری در مورد مسایل اقتصادی کشور دارد
http://sobhezagros.ir/News/57064.html
3⃣ یکی دیگر از روش های تعیین و تبیین سیاست های کلی نظام، سخنرانی های مختلف رهبری به مناسبت های مختلف است. مانند سخنرانی اول نوروز در حرم رضوی، سخنرانی 14 خرداد در مرقد امام (رحمة الله علیه)، خطبه های عید فطر و قربان و گهگاه نماز جمعه، بیانات در سفرهایشان به شهرهای مختلف و در دیدارها با اقشار مختلف در حسینیه امام خمینی (رحمة الله علیه) که بیشترین تأکیدشان در بیانات بر حل معضلات اقتصادی کشور است، با تکرار کلیدواژه هایی مثل: «بهبود وضع معیشت مردم»، «مسئله اشتغال جوانان»، «رفع تبعیض»، «حل مشکلات اقتصادی»، «اقتصاد مقاومتی» و ...
4⃣ روش دیگر در تعیین سیاست های نظام، صدور فرمان به نهادهاست. از جمله مهمترین این فرمان ها، فرمان 8 ماده ای ایشان در خصوص مبارزه با مفاسد اقتصادی است که در اردیبهشت ماه 1380 خطاب به سران سه قوه صادر کردند.
👈که البته با گذشت 15 سال از صدور این فرمان مهم، در نتیجه عملکرد ضعیف مسئولین مربوطه شاهد نتایج ملموس،و قابل اعتنایی تاکنون نبوده ایم!!!‼️
5⃣ نظارت بر حسن اجرای سیاست های نظام که بر اساس بند 3 اصل 110 قانون اساسی از وظایف رهبری است با تفویض ایشان به مجمع تشخیص مصلحت نظام واگذار شده است.
6⃣ طبق قانون کشف مفاسد اقتصادی بر عهده سازمانهای نظارتی مثل سازمان بازرسی و دیوان محاسبات است.
📌لذا وظیفه رهبری نظارت مستقیم بر هر سازمان ریز و درشتی نیست. بلکه ایشان جهت گیری کلی و سیاستها را مشخص می نمایند.
☑️در بسیاری موارد مثل حقوقهای نجومی، فساد کشف می شود و به قوه مربوطه هم گزارش داده می شود اما متاسفانه اقدام لازم از طرف آن صورت نمی گیرد که در این حالت منجر به پرونده های قضایی می شود.
http://www.rasanews.ir/detail/news/437436/15
7⃣رهبری بسیاری از مسایل را در دیدارهای خصوصی با مسئولین به آنها گوشزد میکنند که اغلب رسانه ای نمی شود و دلیلی هم بر رسانه ای کردن همه مسایل وجود ندارد.
وظیفه رهبری دخالت در امور اجرایی کشور نیست بلکه تذکرات و راهنمایی در سیاستگذاریهای کلی است. وگرنه همین دوستان و مسئولین فردا مدعی می شوند که نمی گذارند ما کار کنیم و چرا دخالت می شود!
8⃣تذکرات مکرر و دغدغه های مقام معظم رهبری به هر سه قوه در خصوص مبارزه با فساد و تبعیض آنقدر زیاد است که هر شخص منصفی آنرا تایید می نماید. بنابراین اگر اشکالاتی وجود دارد به عدم تبعیت و ضعف در ولایت پذیری مسئولان بر می گردد.
9⃣رهبری معظم در موارد مختلف وقوع فسادهای اقتصادی به هیچ وجه سکوت نکرده و مواضع خود را با قاطعیت و در قالب دستور به نهادهای مسئول اعلام فرموده اند. به عنوان نمونه از آن جمله است: دستور پیگیری جدی در مورد فساد بانکی سال 1390 (ماجرای اختلاس 3000 میلیاردی)
یا موضع گیری قاطع و مطالبه گرانه ایشان در قضایای اخیر مربوط به حقوق های نجومی دولتی ها
بصیرت،پاسخ به شبهات و شایعات
@nasimemarefat
♦️چرا رشد اقتصادی به معنای ارتقای سطح رفاه مردم نیست؟ / آیا "قدرت" و "رفاه" در تعارض با یکدیگرند؟
🔸دکتر یاسر جبرائیلی در یادداشتی نوشت: روزنامه «دنیایاقتصاد» اخیرا گزارشی از یک میزگرد با حضور آقایان فرهاد نیلی و داود سوری منتشر کرد که مجموعهای از گزارههای نادرست درباره اقتصاد سیاسی و بستهای از اتهامات ناروا به دستگاه سیاستگذاری کشور است. مخلصکلام آقایان این است که اولا «رشد اقتصادی» -بهعنوان دال مرکزی گفتمان رفاهمحور- خط قرمز اقتصاد است و باید محور همه تصمیمها در کشور باشد، ثانیا جستوجوهایشان در گوگل نشان میدهد رشد اقتصادی دغدغه سیاستگذار نیست و ثالثا علت این امر، ترجیح قدرت بر رفاه توسط سیاستگذار است.
🔸ترجیح راقم این سطور همواره این بوده که مباحثی اینچنین، در فضایی زنده صورت گیرد تا مخاطب از دل رفت و برگشتها میان اطراف بحث، نتیجه مطلوب را بگیرد. لکن در نبود چنین فرصتی و به دلیل اهمیت موضوع، از آقای بختیاری خواستم این پاسخ را در روزنامه «دنیایاقتصاد» منتشر کنند و ایشان با متانت پذیرفتند.
🔸شرکتکنندگان در میزگرد «دنیایاقتصاد» که بر ضرورت تغییر پارادایم از گفتمان قدرتمحور به گفتمان رفاهمحور سخن میگویند، تمرکز بر «رشد اقتصادی» (رشد تولید ناخالص داخلی) را لازمه حاکمبودن «گفتمان رفاهمحور» دانسته و تجویز میکنند که رشد اقتصادی از خطوط قرمز اقتصاد است و هر گزینهای که به ظرفیت رشد اقتصادی آسیب بزند، باید از میز سیاستگذاری کشور کنار گذاشته شود. معمار مفهوم تولید ناخالص داخلی (GDP) اگر «سایمون کوزنتس» است، بلاتردید از ربطدادن رشد GDP به مساله رفاه، تنش در گور لرزیده است.
🔸مفهوم تولید ناخالص داخلی به معنی مدرن آن نخستینبار توسط کوزنتس در گزارش چهارم ژانویه ۱۹۳۴ به کنگره آمریکا ابداع شد و او در صفحه ۷ گزارش خود تصریح کرد که «رفاه یک ملت را به سختی میتوان از محاسبه درآمد ملی آنگونه که GDP تعریف میکند، نتیجه گرفت.» چه، تولید ناخالص داخلی چیزی جز محاسبه تراکنشهای مالی در یک کشور نیست و چنین محاسبهای هرگز نمیتواند رشد رفاه یک ملت را نمایندگی کند.
🔸این فرمایش آقایان نیز که گفتهاند «کیفیت رشد با اثر آن روی کاهش فقر، بیکاری و حفظ محیطزیست و منابع طبیعی مشخص میشود»، سخن بیربطی است. اینکه رشد اقتصادی را ملاک رفاه قرار دهیم و سپس با اضافهکردن چند مفهوم مثل «فقر» و «بیکاری» و «محیطزیست» و «منابع طبیعی» از «کیفیت رشد» سخن بگوییم، «شترگاوپلنگ»ی ساختهایم که هیچ قسمتش با دیگر بخشها تناسب ندارد.
🔸تعلق ایدئولوژیک به GDP را باید کنار گذاشت. شاخصهای قابلاعتنایی برای سنجش رفاه ابداع شده که میتوان با آنها شروع کرد و توسعهشان داد. برای نمونه، «کلیفورد کاب»۷ از موسسه «Redefining Progress» شاخصی با عنوان GPI برای سنجش رفاه تعریف کرده است که میتواند هم یک شروع خوب و هم یک تجربه مناسب برای تعریف یک شاخص علمی مبتنی بر الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت باشد. شاخص GPI برخلاف GDP تلاش میکند که هزینه و فایده سرمایههای انسانی، اجتماعی، طبیعی و... را محاسبه کند. GPI با هزینههای مصرفی فرد/ خانوار شروع میکند و سپس آن را بر اساس نابرابری درآمدی تعدیل میکند
🔰مشروح کامل یادداشت را در سایت «نودِ اقتصادی» بخوانید👇👇
🖇 b2n.ir/535539
#دکترجبرائیلی
💠حسین مرعشی عضو حزب کارگزاران سازندگی :
مجلس با ترکیب هیاترئیسه نظامی بهتر از این نمیشود. فکر میکنند کشور با امر و نهی و توبیخ و تهدید اداره میشود. درج مکرر مساله بازداشت و حبس وزرا و مدیران کل دولت در طرحها و مصوبات مجلس نشان از تسلط روحیات نظامیگری در ترکیب هیاترئیسه مجلس است.
✅در این زمینه چهار نکته قابل تامل است:
🔻نخست اینکه اینها با معرفی مجلس کنونی به عنوان مجلس نظامی می خواهند پرمخاطره بودن تفکر انقلابی در ساخت دولت آینده را نشان دهند.(رقیب هراسی)
🔹نکته دوم اینکه از 12 نفر عضو هیات رئیسه مجلس سه نفر در سوابق گذشته خود حضور در بخش نظامی را دارند. که دو نفر از آنها(امیرآبادی و حاجی دلیگانی) حداقل ده سال است که از سپاه استعفا داده اند و در مجلس نماینده می باشند و قالیباف حدود16 سال است که از نیروی انتظامی استعفا داده است.
🔸نکته سوم این است که کسانی که هیات رئیسه مجلس را نظامی معرفی می کنند، حتما سابقه حضور در نهادهای نظامی منظورشان است. در این صورت از مرحوم هاشمی(فرمانده جنگ) گرفته تا روحانی(فرمانده پدافند) تا آشنا و ربیعی(وزارت اطلاعات) و بسیاری دیگر از وزاء و مسئولین کنونی دولت و جمع زیادی دیگر از چهره های اصلاحات دارای سوابق امنیتی و نظامی هستند.
🔻نکته چهارم اینکه قضاوت درباره یک فرد و نهاد را باید در عملکرد و اقدامات آن ترتیب داد و نه سابقه حضور در یک بخش امنیتی و نظامی.
✍ دکتر غضنفری
💢 هر چه از غرب ضربه بخورند، باز از آنها تعریف می کنند
🔹 امام خمینی (ره):
این آقایان انساندوست دواهائی که می خواهند بفهمند که آیا مفید است یا مضر است می فرستند پیش ما، صادر می کنند به شرق. همانطور که اطباء یک موش را، یک خرگوش را برای بعضی دواها تجربه می کنند و [ آزمایش] می کنند که بفهمند که این دوا چه جوری است، اینها ماها را تجربه می کنند و مع الاسف در بین این روشنفکرهای ما[...] باز از اینها تعریف می کنند برای اینکه مغز عوض شده است. یک کسی که پنجاه سال مغزش را آنها تربیت کرده اند و از مغز انسانی بیرونش کردند یک مغز غربی روی آن گذاشتند، این هر چه هم که ضربه از غرب به این مملکتش بخورد، به این کشورش بخورد باز از آنها تعریف می کند، باز هم دنبال این است که برگرداند.
#امام_خمینی
صحیفه امام؛ جلد ۱۱؛ صفحه ۲۲۵
صحیفه نور؛ جلد ۱۰ ؛ صفحه ۲۸۰
مورخ : ۲۱ آذر ۱۳۵۸
🌹شرح حدیثی از مقام معظم رهبری
✍فی الکافی عن الکاظم (علیه السلام ) : إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَيَّدَ الْمُؤْمِنَ بِرُوحٍ مِنْهُ تَحْضُرُهُ فِي كُلِّ وَقْتٍ يُحْسِنُ فِيهِ وَ يَتَّقِي وَ تَغِيبُ عَنْهُ فِي كُلِّ وَقْتٍ يُذْنِبُ فِيهِ وَ يَعْتَدِي ... ( الشافی ، ص 604 )
روایت بسیار خوبی است . می فرماید : خداوند متعال مومن را به روح خود تأیید می کند. یک روحی از طرف پروردگار در مؤمن وجود دارد ، که او را کمک و تایید می کند . امّا این روح همیشه با انسان همراه نیست . چه موقع حاضر می شود و حضور دارد ؟ آن وقتی که انسان کار نیک انجام می دهد و تقوی پیشه می کند. این روح الهی ، این احساس الهی که مایه کمک اوست، در او حضور پیدا می کند. امّا آن وقتی که گناهی انجام می دهد ، به کسی تعدّی می کند ، از حدّ الهی و شرعی عبور می کند،این روح از او غایب می شود . این روح هنگام انجام کار نیک با سرور و خشنودی اهتزاز و هیجان پیدا می کند .
وقتی کار بدی انجام می دهد ، این نورانیّتی که در دل انـسان به خـاطر عبادت ، به خـاطر توجّه و تقوا پدید می آید، این روح الهی ، ایـن تـوجّه الهی از انسان دور می شود و فاصله می گیـرد، کانّه چراغـی در درون انـسان روشـن بود (که) بر اثـر گناه خاموش می شود.
بنـدگان خدا ! نعمت های خدا را به یاد بیاورید ! به وسیله اصلاح نفس خودتان آنها را حفظ کنید ! اگر این کار را کردید ، یقین شما افزایش پیدا می کند ، و با این کار نیکی که انجام می دهید یک درآمد نفیس و گرانبهایی به دست می آورید.
🗓 مورخ ۸۸/۱۲/۱۸
💢ایمان جوانان هدف بمباران امروز دشمن است
✍رهبرانقلاب: یک روز امام فرمود: «امروز اسلام محتاج کمک شما جوانهاست.» بعد از ظهرش بنده به خیابانها آمدم و کاری داشتم. دیدم مثل روزهای اوّل انقلاب شده و مردم به طرف پاوه در حرکتند. این ماجرا و این صحنه، بارها تا آخر جنگ تکرار شد.
هر وقت که اسم اسلام و فرمان امام به گوش مردم میرسید، ناگهان میدیدید این ملت، به جوش و خروش در میآید. جوانان شهر را، ده را، دانشگاه را، بازار را، کار و کسب را، میدان فوتبال را، همه را رها میکنند و میروند. برای چه؟ برای اینکه جانشان رادر معرض خطر مرگ بگذارند!دشمن اینها را دید و تحلیل کرد و فهمید این ملت عقبهای دارد. فهمید تا آن عقبه هست، این ملت را با محاصره اقتصادی و با محاصره نظامی و یا چه و چه، نمیشود به زانو درآورد.
🔺پس، آن عقبه را باید بمباران کرد؛ فرهنگ او را، اخلاق او را، ایمان او را، ایثار او را، اعتقاد به دین او را، اعتقاد به رهبری او را، اعتقاد به قرآن و جهاد و شهادت او را؛ اینها را باید از بین برد و شروع کرد.
۱۳۷۱/۵/۲۱