فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👆💠✨ دعا کردن چطور
معجزه میکنه
🌕 الهی قمشهای
┏━🍃🌻🍂━┓
@kanonserat
┗━🍂🌻🍃━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤️توصیه امام رضا علیهالسلام برای رفع مشکل
💎@Karbala_Ajorloo💎
#چهارشنبه_امام_رضایی(ع)
#دهه_کرامت
#تورکربلا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 امام زمان نزدیک ماست💐🌾🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚙 خریدآنی ماشین درژاپن...
شوخیه؟
🟪🟪🚙🟪🟪
هدایت شده از دین فطری - استاد عظیمی
0203. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.MP3
14.54M
✳️ درس دوم دین فطری
🔰قسمت سوم
🔻برای شناخت ویژگی های حضرت حق به سراغ آیات آفاق رفتیم.
دیگر جلوه های حضرت حق در جهان هستی:
🔸 زیبایی های خلقت
▪️زیبایی خدا را می توان در زیبایی های حیوانات،پرندگان، گل ها و.. مشاهده کرد.
🔸 اسرار خلقت
▪️انّ فی خلق السماوات و الارض و اختلاف اللیل و النهار لآیات لاولی الالباب» «الذی خلق سبع سماوات بغیر عمد ترونها»
▪️مثلا اسرار خلقت حیوانات؛ دربین چهارپایان اسرارآمیزترین حیوان شتر است
▪️اسرار خلقت بدن انسان، یکی از پیچیده ترین اسرار بدن DNA است.
🔸 عجائب خلقت
▪️عجائبی که در دریاها بیش از خشکی دیده می شود، «یا من فی البحار عجائبه»
▪️عجائبی که در بدن انسان است ؛یک اینچ مربع از پوست انسان، ۱۹ میلیون سلول دارد، ۹۰ منفذ چربی دارد، دانشمندان می گویند ۶۵ متر رگ خونی.
▪️حضرت امیر(ع) فرمودند«اعجبوا لهذا الانسان، ینظر بشحم» با پی می بیند، «یسمع بعظم» با استخوان می شنود.
🔸 نظم و مدیریت
▪️خدای متعال قوانین هستی را با دقت صدو بیست رقمی بعد از اعشار تنظیم کرده است.
🔸 تنوع و کثرت نعمات
▪️تنوع در میوه ها و غذاهای گوناگون، قرآن تاکید دارد به «وَفِي الْأَرْضِ قِطَعٌ مُتَجَاوِرَاتٌ وَجَنَّاتٌ مِنْ أَعْنَابٍ وَزَرْعٌ وَنَخِيلٌ»
▪️«و أَنزَلْنَا مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَنبَتْنَا فِیهَا مِن کُلِّ زَوْجٍ کَرِیمٍ»
🔸 وجود عشق و محبت بین موجودات
▪️محبت بین انسانها یک آیه و نشانه است « و من آیاته ان خلق لکم من انفسکم ازواجا لستکنوا الیها و جعل بینکم مودة و رحمة انّ فی ذلک لآیات لقومٍ یتفکرون»
https://eitaa.com/dinefetri
هدایت شده از دین فطری - استاد عظیمی
0301. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.MP3
19.36M
✳️درس سوم دین فطری
🔰قسمت اول
🔻آیات انفس چیست؟
🔸نشانه های خدا در درون ما، در جان ما، در قلب ما؛
▪️ این نشانه ها در درون ما، دو دسته نشانه است.
▪️نشانۀ اول: تمایلات و گرایش های هر انسانی. هر انسانی، میل به حیات مطلق،قدرت مطلق،زیبایی مطلق دارد، ... همۀ خوبی ها را هر انسانی در حدّ بی نهایت می خواهد.
▫️ وقتی ما میل به بی نهایت قدرت داریم، این به این معناست که پس معدن بی نهایت قدرت وجود دارد
▪️نشانۀ دوم: ندای درونی.
در زوایای قلب هر انسانی یک ندای پاکی همیشه شنیده می شود، که آن ندای پاک انسان را به سمت خودش می خواند، که از طرف خداست،
▫️خدا با هر انسانی در اعماق قلب او سخن می گوید و حرف می زند، و خودش را به همۀ انسانها در اعماق قلب انها معرفی می کند
▫️در همۀ حالات انسان این ندای درونی هست ولی در حوادث سهمگین بیشتر خودنمایی می کند.
🔸چرا یک عده خدا را انکار می کنند
▪️ممکن است یک امر بدیهی داشته باشیم و عده ای آن امر بدیهی را انکار کنند ،انکار بدیهی توسط یک عده، دلیل بر این نیست که آن بدیهی وجود ندارد
🔸آن کسانی که با وجود ندای درونی باز هم خدا را انکار می کنند نشان دهنده آن است که مانعی در سر راه رشد گرایش های فطری شان وجود داشته است
▪️بررسی چند عامل:
▫️اولین مانع رشد گرایش های فطری: دل مشغولی به عالم ماده
▫️دومین مانع: آموزش های غیر صحیح خدا شناسی
▫️مانع سوم : وجود تبلیغات مخالف دین و خدا
▫️مانع چهارم :پیروی هوای نفس و برتری جویی
https://eitaa.com/dinefetri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نماهنگ امام زمانی
با اینکه غافلم از تو
امیدوااارم که میاااایییی
یا صاحب الزمان🤲🤲
@basirshou
هدایت شده از دین فطری - استاد عظیمی
0301. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.MP3
19.36M
✳️درس سوم دین فطری
🔰قسمت اول
🔻آیات انفس چیست؟
🔸نشانه های خدا در درون ما، در جان ما، در قلب ما؛
▪️ این نشانه ها در درون ما، دو دسته نشانه است.
▪️نشانۀ اول: تمایلات و گرایش های هر انسانی. هر انسانی، میل به حیات مطلق،قدرت مطلق،زیبایی مطلق دارد، ... همۀ خوبی ها را هر انسانی در حدّ بی نهایت می خواهد.
▫️ وقتی ما میل به بی نهایت قدرت داریم، این به این معناست که پس معدن بی نهایت قدرت وجود دارد
▪️نشانۀ دوم: ندای درونی.
در زوایای قلب هر انسانی یک ندای پاکی همیشه شنیده می شود، که آن ندای پاک انسان را به سمت خودش می خواند، که از طرف خداست،
▫️خدا با هر انسانی در اعماق قلب او سخن می گوید و حرف می زند، و خودش را به همۀ انسانها در اعماق قلب انها معرفی می کند
▫️در همۀ حالات انسان این ندای درونی هست ولی در حوادث سهمگین بیشتر خودنمایی می کند.
🔸چرا یک عده خدا را انکار می کنند
▪️ممکن است یک امر بدیهی داشته باشیم و عده ای آن امر بدیهی را انکار کنند ،انکار بدیهی توسط یک عده، دلیل بر این نیست که آن بدیهی وجود ندارد
🔸آن کسانی که با وجود ندای درونی باز هم خدا را انکار می کنند نشان دهنده آن است که مانعی در سر راه رشد گرایش های فطری شان وجود داشته است
▪️بررسی چند عامل:
▫️اولین مانع رشد گرایش های فطری: دل مشغولی به عالم ماده
▫️دومین مانع: آموزش های غیر صحیح خدا شناسی
▫️مانع سوم : وجود تبلیغات مخالف دین و خدا
▫️مانع چهارم :پیروی هوای نفس و برتری جویی
https://eitaa.com/dinefetri
هدایت شده از دین فطری - استاد عظیمی
0302. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.MP3
11.83M
✳️ درس سوم دین فطری
🔰 قسمت دوم
🔻منشا شرور در عالم چیست؟
🔸کل شرور عالم به دو دسته تقسیم می شوند؛
▪️الف) شرور طبیعی (مثل زلزله ، باد ،طوفان و بیماریها )
▪️ب) شرور تولیدی (مثل جنایت هایی که انسان ها در حق هم انجام می دهند؛دزدی، قتل و ...)
▪️همه پدیده های طبیعی برای طبیعت و بشر ، خیر است،
موجب شکوفا شدن استعدادهای انسان ، بیداری از خواب غفلت ، فروکش کردن طغیان جباران و موجب قدرشناسی نعمتها می شود.
🔸 شرور تولیدی مانند جنگ ها و جنایتها، در اثر دوری انسان از خدا تولید می شود.
▪️خورشید منشا نور است زمین وقتی رویش را از خورشید برمیگرداند دچار تاریکی میشود
🔸 چرا خداوند قدرت تولید شر داده است؟
▪️جواب: اگر خدا به انسان قدرت تولید شر نمیداد نظام جبر حاکم می شد.
▫️وقتی اختیار گرفته شود رشدی اتفاق نمی افتد، زیرا رشد در پرتو اختیار شکل میگیرد.
▪️ انسان از کاری لذت می برد که اختیارا انجام می دهد
▪️خدا تکوینا اجازه تولید شر داده اما هرگز تشریعا به ما اجازه نداده است.
🔸 گناه کسانی که به آنها ظلم شده و قربانی ظالمین شدند چیست؟
▪️جواب: اگر (ظلم را پذیرفته باشند) پس مستحق هستند که ظالمین بر آنها جنایت کنند
▫️اگر جلوی ظالمین بایستند خداوند وعده داده است که پیروز شان می کند.
🔸 آن فردی که دچار نقص عضو شده است تکلیفش چیست؟
▪️خداوند جبران نقص میکند:
▫️محبوب خداوند هستند، خیلی از تکالیفی که افراد سالم دارند از آنان ساقط می شود ،بالاترین درجات لذت را در آخرت دارند، به آنها مقاماتی می دهد که انسان های سالم حسرت میخورند
https://eitaa.com/dinefetri
هدایت شده از دین فطری - استاد عظیمی
0401. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
27.48M
✳️درس چهارم
🔰قسمت اول
🔻خدایی که معدن بی نهایت است چرا انسان را آفریده است؟
🔸دو سوال در ضمن این سوال نهفته:
▪️اول: چه چیزی باعث شد که بیافریند؟ یعنی علت خلقت چیست؟
▪️دوم:غایت خلقت چیست؟ یعنی ما را میخواهد به کجا برساند؟
🔸برای پاسخ به این سوال باید انسان را شناخت
▪️ انسان را می توان از روی آرزوها و خواستههایش شناخت
▫️ فطرت هر انسانی بینهایت طلب است
▪️خداوند وجود بینهایت خواه آفریده است تا هر چه دارد به او بدهد ،تا انسان را مثل خودش کند
🔸علت خلقت:چرا میخواهد هر چه که دارد به انسان بدهد؟
▪️پرای پاسخ باید انگیزه خالق را جستجو کنیم
▫️چون مهربان است میخواهد هر چه دارد به ما بدهد
🔸 پس میتوانیم انسان را اینگونه تعریف کنیم: انسان بذر بینهایت است
▪️بذر بینهایت یعنی برترین و تجلی بینهایت. مَثَل اعلای خداوند مهربان. یعنی این قابلیت را در آن قرار داده که مثل خود خدا بشود.
🔸چرا هستی را آفرید؟ آیا انسان را قبل از هستی آفرید یا بعد از هستی؟
▪️نور انسان اولین مخلوق خدا قبل از همه مخلوقات دیگر
▪️چرا ملائکه در سوره بقره از خداوند سوال کردند؟
▫️آن موقع زمانی بود که خدا میخواست جسم انسان را در زمین خلق کند. سوال در این بود که چرا راه رشدش را زمین قراردادی
🔸 ألَمْ تَرَوْا أَنَّ اللَّهَ سَخَّرَ لَكُمْ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ ،تسخیر به این معناست که شما تسلط بر اینها پیدا بکنید
🔸 حدیث قدسی:تو را خلق کردم تا مثل خودم بشوی
🔸 خدایی شدن یعنی چی؟ یعنی اتصاف انسان به صفات بینهایت
🔸انسان با خدادر دو صفت:ازلیت واستقلال در صفات تفاوت دارد
https://eitaa.com/dinefetri
قدمی هرچنداندک به وقت انتظار
✳️درس چهارم 🔰قسمت اول 🔻خدایی که معدن بی نهایت است چرا انسان را آفریده است؟ 🔸دو سوال در ضمن این سوال
چه جالب
آخری رو نگاه کن
یه حدیث قدسی نوشته
تو را خلق کردم تا مثل خودم شوی
اینو اولین باره خوندیم
0402. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
9.95M
✳️درس چهارم
🔰قسمت دوم
🔻عطای بینهایتی که خدا میخواهد به انسان بکند چیست؟ کی وکجا این عطا را میکند؟
🔸در دنیا خدا به انسان ولایت و سلطنت تکوینی می دهد.
▪️خدا اراده کرده که انسان در این دنیا ولایت تکوینی داشته باشد. همان طور که معصومین علیهمالسلام این ولایت را دارند
▪️انسان در همین دنیا به منبع انرژی و قدرت مطلق حضرت حق متصل می شود. در طول اراده خدا انسان هر ارادهای کند محقق می شود
▫️شاگردان انبیا و ائمه هم این ولایت را داشتهاند. مثل سلمان و..
🔸ولایت تکوینی چیست؟ یعنی انسان قدرت ایجاد داشته باشد . قدرت تغییر داشته باشد.
▪️عصر ظهور، ظهور سلطنت و ولایت تکوینی انسان است
▪️در عصر ظهور این آیه برای انسان محقق میشود: يَا مَعْشَرَ الْجِنِّ وَالْإِنْسِ إِنِ اسْتَطَعْتُمْ أَنْ تَنْفُذُوا مِنْ أَقْطَارِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ فَانْفُذُواۚ .لَا تَنْفُذُونَ إِلَّا بِسُلْطَانٍ "
▫️حکومت حضرت سلیمان یک ماکت کوچکی است از حکومت حضرت بقیةالله الاعظم (ص)
▫️ولایت تکوینی در اثر تهذیب نفس و در اثراتصال با خدا ایجاد میشود
▫️انسان نمیتواند با تکنولوژی به آن برسد
▪️تنها کسانی میتوانند در آن عصر باقی بمانند که این قابلیت را داشته باشند
▪️همه قابلیت دارند ولی باید آن را به فعلیت رسانده باشند یا مقدماتش را فراهم کرده باشند. که در آن عصر به فعلیت برسد. لذا همه ی انسانها در آن عصر می توانند به این ولایت تکوینی برسند.
🔸در عصر ظهور تمام ابزارهای مادی از کار میافتد. به چه معنا است؟
▪️به این معناکه کسی دیگر سوار ماشین نمیشود چون طی الأرض هست ، طی السماء هست
https://eitaa.com/dinefetri
قدمی هرچنداندک به وقت انتظار
✳️درس چهارم 🔰قسمت دوم 🔻عطای بینهایتی که خدا میخواهد به انسان بکند چیست؟ کی وکجا این عطا را میکند؟
اینم جالبه
تیتر وار بخون
نوشته حکومت حضرت سلیمان سلام الله علیه ماکت کوچکی است از حکومت امام مهدی ارواحنا فداء
خیلی حَرفه
یعنی نور علی نوره عصر ظهور♥️
0501. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
13.34M
✳️درس پنجم
🔰قسمت اول
🔻لذت بینهایت
🔸حضرت حق معدن شادی و بهجت و لذت است و می خواهد همه را به ما هم بدهد.
🔸اصل بر پایی معاد برای چیست؟ اصالت در معاد با عطاست یا با عذاب؟
▪️معاد جشن بزرگی است که خدا برای رساندن انسان به لذت بی نهایت برپا می کند
▪️معاد تحقق «انا الیه راجعون» است. وقتی است که به آن بی نهایت می رسیم
🔸در دنیا آمده ایم تا ظرفیت سازی کنیم برای عطای بی نهایت خدا
🔸چرا یک عده زجر می کشند؟ چون این ظرفیت را تولید نمی کنند
🔸 از درک لذت بی نهایت در دنیا عاجزیم
🔸لذت بی نهایت: شادی و شوق و شور و شعف و شعوری که پایان نداشته و روز به روز، آن به آن بیشتر بشود تا بی نهایت
▪️عوامل لذت در دنیا: ثروت ،سلامتی، امنیت، آسایش، رفاه..
▫️عوامل لذت در دنیا نقاط ضعفی دارند:نسبی و موقت هستند،کارآیی و لذت شان محدود است،رنج رسیدن به آنها بیشتر از لذت است ،مزاحم دارند
🔸 اعددت لعبادی مالا عین رأت و لا اذن سمعت ولا خطر علی قلب بشر
🔸انسان در این دنیا هرگز نمی تواند عوامل لذت را در آخرت تصور کند. کما اینکه یک جنین نمی تواند عوامل لذت در این دنیا را تصور کند
🔸اصل بر این است که خدا بهشت را برای همه آفریده و هیچ انسانی را برای جهنم نیافریده است، حتی شیطان
🔸اگر خدا می خواهد به ما بینهایت دهد پس چرا این همه انسان به جهنم می روند؟
▪️«و لقد ذرأنا لجهنم کثیرا من الجن و الانس» ، همه انسان ها را ما از اول خلق کردیم برای "لذلک خلقهم" برای عطای بی نهایت همه را برای بهشت خلق کردیم.
▫️حال یک عده ظرفیت سازی نکردند وقتی که برسند سر سفره بینهایت بجای اینکه لذت ببرند زجر می کشند.
https://eitaa.com/dinefetri
0502. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
23.04M
✳️درس پنجم
🔰قسمت دوم
🔻لذات بهشت از جنس لذات دنیا نیست
🔸نعمتهای بهشتی توصیف شده یک تشبیه معقول به محسوس است و استعاره از یک حقیقتی است.
▪️ خمر و می استعاره است از معرفتی است که انسان را مست میکند
▫️شراب دنیا عقل را زائل و نفس را حاکم میکند اما خمر بهشتی عقل را زائل و عشق را حاکم میکند
▫️کافور نماد حقیقتی که سردکننده است همهی حرارتهای منفی و همهی بدیها را از انسان زائل میکند.
▫️(سِدْرٍ مَخْضُودٍ)، درخت بیخار حقیقت نبوت است و آن کافور حقیقت ولایت است
🔸ماهیت بهشت و لذات بهشت بازتاب اعمال خود انسان است
▪️حورالعین تجسم اعمال زیبای انسان است (برای زن و مرد)
🔸همه اینها پایینترین حد لذات در بهشت است. بهشت ایستگاه آخر نیست.
🔸جنت النعیم پایینترین درجهی بهشت ؛ جایی که فقط لذت از نعمات است
🔸بالاتر مقام رضوان است
▪️ انسان به ادراک مقام انسان کامل میرسد. لذتش از نعمتها و احترام و تکریم خداوند است.
🔸مقام بالاتر مقام لقا است
▪️در کنار امام زمان بنشیند یا امام زمان او را در اغوش بگیرد
▪️این گروه فقط به صاحب خانه چشم میدوزند
🔸هرکس خودش درجه بهشتش را با اعمالش مشخص میکند
🔸حضرت حق همه را به لقا دعوت کرده است و فرموده اگر کسی کمتر از لقاء را بطلبد قطعاً حسرت میبرد
🔸 اگر در این دنیا اعمالی که خدا فرموده رابرای رسیدن به عشق و محبت خدا انجام دهیم ،به جنت لقا میرسیم
🔸رسیدن به لقا آسانتر از رسیدن به سایر درجات است زیرا انسان از سر عشق عمل میکند سختی عمل برایش لذت بخش است
🔸هدف از خلقت : خدا میخواهد انسان را به لقا خودش برساند
https://eitaa.com/dinefetri
0601. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
14.05M
✳️درس ششم
🔰قسمت اول
🔻خدا ما را آفرید تا هر چه خودش دارد به ما بدهد
🔻اگر خدا میخواهد به ما لذت بینهایت عطا کند چرا ما را در این دنیای محدود خلق کرده است؟
🔸جواب: برای اینکه لذت بینهایت در ما تولید بشود
🔸فرایند تولید لذت :
▪️درک اختیاری کمال؛ درک اجباری موجب لذت نمیشود
▪️برای تولید درک اختیاری نیاز به فقدان کمال است؛ یعنی این کمال قبلاً وجود نداشته باشد
🔸دنیا همان اتاق تاریکی است که خدا یک لحظه ما را در آن آورده تا با فقدان کمال مواجه شویم و به ادراک کمالاتی که میخواهد به ما بدهد برسیم
🔸 (لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ فِي أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ، ثُمَّ رَدَدْنَاهُ أَسْفَلَ سَافِلِينَ) ما انسان را در بهترین حالت خلق کردیم حال او را آورده ایم به پستترین نقطه ی هستی
▪️وقتی انسان محدودیتها را چشید به درک نامحدود میرسد
▪️شما میتوانی به کسی نور بدهی ولی درک نور را نه
🔸 دنیا باشگاه استقامت است نه هتل برای استراحت
▪️کفار دنیا را هتل استراحت میدانند
▪️انسان مومن چون میداند لذت بی نهایت در انتظارش است از سختی های دنیا لذت میبرد
🔸هر چه خدا بندگانش را بیشتر دوست داشته باشد و درآنها لیاقت بیشتری ببیند سختی بیشتر به آنها میدهد
▪️چرا خدا میخواهد به آن ها بلای بیشتر بدهد؟ چون اشتهایشان به لذت بینهایت بیشتر شود.
🔸پیامبر خدا فرمودند :خدا بلا را در کام مومن جرعه جرعه میریزد همچنان که مادر دارو را در دهان فرزند
▪️اذا احب الله عبدا ابتلاه وقتی خدا بنده ای را دوست داشته باشد مبتلایش میکند
🔸بالاترین معرفت:درک کمال معشوق و لذت از آن
https://eitaa.com/dinefetri
قدمی هرچنداندک به وقت انتظار
✳️درس ششم 🔰قسمت اول 🔻خدا ما را آفرید تا هر چه خودش دارد به ما بدهد 🔻اگر خدا میخواهد به ما لذت بی
حیفه
تیتر وار بخون
خیلی جالبه
روشن میشی
0502. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
23.04M
✳️درس پنجم
🔰قسمت دوم
🔻لذات بهشت از جنس لذات دنیا نیست
🔸نعمتهای بهشتی توصیف شده یک تشبیه معقول به محسوس است و استعاره از یک حقیقتی است.
▪️ خمر و می استعاره است از معرفتی است که انسان را مست میکند
▫️شراب دنیا عقل را زائل و نفس را حاکم میکند اما خمر بهشتی عقل را زائل و عشق را حاکم میکند
▫️کافور نماد حقیقتی که سردکننده است همهی حرارتهای منفی و همهی بدیها را از انسان زائل میکند.
▫️(سِدْرٍ مَخْضُودٍ)، درخت بیخار حقیقت نبوت است و آن کافور حقیقت ولایت است
🔸ماهیت بهشت و لذات بهشت بازتاب اعمال خود انسان است
▪️حورالعین تجسم اعمال زیبای انسان است (برای زن و مرد)
🔸همه اینها پایینترین حد لذات در بهشت است. بهشت ایستگاه آخر نیست.
🔸جنت النعیم پایینترین درجهی بهشت ؛ جایی که فقط لذت از نعمات است
🔸بالاتر مقام رضوان است
▪️ انسان به ادراک مقام انسان کامل میرسد. لذتش از نعمتها و احترام و تکریم خداوند است.
🔸مقام بالاتر مقام لقا است
▪️در کنار امام زمان بنشیند یا امام زمان او را در اغوش بگیرد
▪️این گروه فقط به صاحب خانه چشم میدوزند
🔸هرکس خودش درجه بهشتش را با اعمالش مشخص میکند
🔸حضرت حق همه را به لقا دعوت کرده است و فرموده اگر کسی کمتر از لقاء را بطلبد قطعاً حسرت میبرد
🔸 اگر در این دنیا اعمالی که خدا فرموده رابرای رسیدن به عشق و محبت خدا انجام دهیم ،به جنت لقا میرسیم
🔸رسیدن به لقا آسانتر از رسیدن به سایر درجات است زیرا انسان از سر عشق عمل میکند سختی عمل برایش لذت بخش است
🔸هدف از خلقت : خدا میخواهد انسان را به لقا خودش برساند
https://eitaa.com/dinefetri
0602. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
20.77M
✳️درس ششم
🔰قسمت دوم
🔻بلاها و سختی ها و محرومیتها برای مومن لازمة تکامل و رشد است
🔸هرچه محرومیت انسان بیشتر باشد لذت رسیدن به بی نهایت بیشتر است، البته به شرط صبر بر این محرومیت
🔸فقراء مومن در قیامت امتیازاتی دارند که دیگران ندارند
▪️ فقرائی که فقرشان بخاطر تنبلی نباشد
▫️بعضی از بلاها در اثر گناهان است
▪️اگر انسان در مسیر خدا بود و گناهی انجام نمی داد تلاش میکرد ولی رزقش بیشتر نمیشد این بلایی از جانب خداست
🔸 بیشترین درجه را کسانی دارند، که در راه خدا مبتلاء به بلا شده باشند،یعنی بلایی که خود انسان انتخاب کرده باشد
🔸قانون این عالم:هر کسی باید مقدار بلا بکشد حتی کفار
▪️در روایات داریم اگر نگران ایمان مؤمنین ضعیف الایمان نبودم همین یک مقدار بلا را هم به کفار نمی دادیم
▪️اگر بلا را انتخاب نکنی برایت انتخاب می کنند
🔸«ولنبلونكم بشيء من الخوف والجوع ونقص من الاموال والأنفس والثمرات وبشر الصابرين: ما به شمافرصت رشد می دهیم با ترس،جوع و گرسنگی و نقص اموال
🔸اهل بیت بلاهای این دنیا را انتخاب کرده اند برای این که ما را به رشد برسانند
🔸کادالفقر ان یکون کفرا)به چه معنا است؟
▪️مقصود فقری است که در اثر تنبلی باشد
▪️احساس فقر عامل کفر است ؛یعنی همان طمع
🔸مال و تجملات برای انسان خطرناکتر است تا فقر و بلا؛پیامبر فرمودند: من بر امتم از فتنه صراء بیشتر میترسم تا فتنه ضراء
🔸آیا ما باید دنبال فقر باشیم؟ هرگز
▪️اسلام می گوید:تولید کنید و جامعه را از فقر دربیاورید
🔸 اهل دنیا بودن یعنی علاقمند به دنیا باشی، ای بسا انسانی که چیزی ندارد ولی علاقمند به دنیا است
https://eitaa.com/dinefetri
0902. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
11.48M
🔰درس نهم
✳️قسمت دوم
🔻دیگر عقوبت ها
🔸تسلط شیاطین و ساحران : وَمَنْ يَعْشُ عَنْ ذِكْرِ الرَّحْمَنِ نُقَيِّضْ لَهُ شَيْطَانًا فَهُوَ لَهُ قَرِين
▪️انسان در مسیر گناه به جایی میرسد که فرمانبردار محض و مطیع محض شیطان میشود.
▪️بخت بستن درست است، گاهی راسا خود شیاطین گاهی توسط ساحران
▫️خداوند، فرموده کسی که از من دور شود دچار این سحرها میشود. اگر در قلعه حفاظتی ذکر من باشید هیچ وقت هیچ شیطانی نمی تواند به شما ضرر بزند و ماهم بضارین من احد الا باذن الله
▪️انسان با گناه کردن به این قلعه حفاظتی آسیب می زند.
▫️راه تقویت قلعه: نماز اول وقت،خواندن تعقیبات نماز
▫️صبحها بعد از نمازصبح بین الطلوعین و غروب خورشید تا مغرب بهترین وقت برای ترمیم این قلعه حفاظتی است.
▪️چرا خدا اجازه تاثیر داده است؟ از سر لطفش،میگوید بخاطر شدت اشتیاق به بنده ام وقتی از من دور شود،اجازه میدهم تا در معرض آسیب قرار گیرد تا به آغوش من برگردد
🔸تغییر نعمتهای الهی
🔻عقوبتهای اجتماعی و عمومی
🔸وقتی گناهی عمومی شود،بلا بر همه نازل میشود تا همه احساس خطر کنند و ازآن مسیر غلط برگردند
▪️خشکسالی و نباریدن باران
▪️نزول بلا و آفتهای عمومی،آفتهایی در کشاورزی،افزایش فوتهای ناگهانی، گسترش بیماریهایی مثل ایدز یا کرونا
▪️ تغییر سرنوشت جامعه
▫️دقت نکردن در انتخاب حاکم
▪️تسلط اشرار: إِذَا أَرَدْنَا أَنْ نُهْلِكَ قَرْيَةً أَمَرْنَا مُتْرَفِيهَا فَفَسَقُوا فِيهَا فَحَقَّ عَلَيْهَا الْقَوْلُ فَدَمَّرْنَاهَا تَدْمِيرًا» اینکه مترفین جامعه به امارت برسند
▪️اشاعة فحشا
▪️بیماریهای جدید
https://eitaa.com/dinefetri
0903. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
6.58M
✳️درس نهم
🔰قسمت سوم
🔻سنت املا و استدراج
🔸اگر انسان با وجود هشدارهای قبلی اصرار به حرکت درمسیر خلاف داشت آنموقع خدا از سر لطفش این بنده را رها میکند و راه را برای گناه کردنش باز میگذارد
▪️وقتی انسان دیگر منعی نمی بیند کمی طمع و حرصش نسبت به آن خطا کمتر می شود و به خودش میآید، برخی با این فرصت یک روزی به خودشان میآیند،مثل فضیل عیاض
🔸املاء اگر منتهی شود به تنبه، انسان نجات پیدا خواهد کرد در غیر اینصورت دچار استدراج می شود
▪️کسانی می توانند از این راه برگردند که علقهای بین خود و اولیا الله داشته باشند،مثل بشر حافی،حر،فضیل عیاض.
🔸 استدراج یعنی مرگ تدریجی، آنقدر پیش میرود تا به مرگ تدریجی برسد،درجه درجه به سمت سقوط نزدیک میشود
▪️درمان این افراد تنها با شوکهای شدید قیامت است
🔸 الذین کذبوا بایاتنا سنستدرجهم حیث لایعلمون: استدراج را برای کسانی به کار میبرد که آیات خدا را تکذیب میکنند
🔸بعضی از این سنت تعبیر به مکر و کید خدا می کنند: ( اکید کیدا) یعنی من کید میورزم، این به چه معنا است؟ در جای دیگر:ان الله خیرالماکرین
▪️کید خدا چیست؟
▫️به این معناست که خدا هشدارها و موانع سر راه را برمیدارد و میگوید جلوی شما را باز میگذارم بروید و این افراد تصور میکنند راه امن است و میروند و اینجا فریب میخورند
▪️نهایت کید این است که این سقوط زمینهای میشود برای به هوش آمدن آنها در آخرت
🔸سنت استدراج برای کسانی است که به جایی میرسند که حاکمیت تشریعی و حکومت دینی خدا را قبول ندارند و میخواهند با حکومت دینی و حاکمیت تشریعی خدا دشمنی کنند
https://eitaa.com/dinefetri
1001. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
10.26M
✳️درس دهم
🔰قسمت اول
🔻سنت درمان در برزخ
🔸اگر انسان با وجود سنت های قبل مسیر انحراف را ادامه داد و با مرگ مواجه شد،بازهم خدا او را رها نمی کند و در برزخ شرایطی فراهم می کند تا او را درمان کند
🔸فلسفه وجود برزخ:جبران و ترمیم کاستیها و آسیبهایی که انسان در دنیا به خودش و روحش زده
▪️چون در دنیا،به حقیقت نفسمان پی نبردیم و توانایی ها و استعدادهایش را نشناختیم،اگر در ملکوت وارد شویم،نمی توانیم یک زندگی لذت بخشی داشته باشیم
▪️لذا یک عالمی باید باشد که در آن عالم روح خودمان را ببینیم و فرصت جبران تا حدی باشد تا بعد وارد ملکوت شویم
🔸چرا در این دنیا به حقیقت نفس پی نبردیم؟
▪️زیرا در این دنیا تمام توجهمان به جسم است
🔸برزخ عالمی بین عالم ملک و ملکوت است
🔸در احکام کفن و دفن،مراد از قبر همین گور خاکی است، اما در اعتقادات یعنی برزخ
🔸 قیامت مقام پی بردن به حقیقت رب است
🔸اگر انسان در این دنیا به هردو حقیقت پی برد(حقیقت نفس و رب) آمادگی ورود به ملکوت را دارد و برزخ برای او یک دوره رشد است تا تواناییهایش بیشتر شود و لذت بیشتر ببرد
🔸اگر در دنیا به هیچکدام از اینها پی نبرده باشد،برزخ هم برای او فایده ندارد
🔸اگر در دنیا حقیقت رب، را درک کرد ولی حقیقت نفس را کمتر درک کرد،در برزخ فرصتی می شود که حقیقت نفس را دریابد
🔸برای گنهکاران برزخ دوره درمان و رفع نواقص روح میشود
🔸دو نوع آلودگی داریم،اعتقادی و عملی
▪️اگر کسی به فساد عقیده دچار شود،برزخ برایش یک دوره عذاب است،تا اینکه در قیامت با آن شوکهای شدید به هوش آید
▪️کسی که دچار فساد عمل باشد به نجات نزدیکتر است
https://eitaa.com/dinefetri