eitaa logo
🇵🇸شیـوه تبلیـغ و بیـان🇵🇸
51 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
1.2هزار ویدیو
47 فایل
بسـم الله الࢪحمن الࢪحیم ┄┄┅┅❅❁❅┅┅┄┄
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهُمَّ صَلِّ علی محمد و آل محمد و عجِّل فَرَجَهُم و فَرَجَنا بِه
هدایت شده از مجتمع معنویات مجازی
🔴 ۳ گیگابایت اینترنت داخلی هدیه همراه اول به مناسبت (ص) ◻️ از تاریخ ۱۶ الی ۲۱ اسفند با شماره گیری کد: *100*67# @maanavi_game2
هدایت شده از مجتمع معنویات مجازی
1_390469972.pdf
7.64M
⬇️ 📓ترجمه کتاب لهوف 🖋مولف: سید ابن طاووس 📝موضوع: مقتل (علیه‌السلام) و واقعه کربلاء ┄═•❁ ❁•═┄ @maanavi_game2
هدایت شده از مجتمع معنویات مجازی
نفس المهموم.pdf
4.74M
مشخصات دیگر کتاب: دمع السجوم: ترجمه کتاب نفس المهموم مشخصات کتاب:سرشناسه : قمی، عباس، 1254 - 1319. عنوان قراردادی : نفس المهموم فی مصیبه سیدنا الحسین المظلوم .فارسی عنوان و نام پدیدآور : دمع السجوم: ترجمه کتاب نفس المهموم / تألیف عباس قمی؛ ترجمه به قلم ابوالحسن شعرانی. ┄═•❁ @maanavi_game2 ❁•═┄
با سلام به زودی کانال شروع به فعالیت خواهد کرد و همچنین این کانال برای اطلاع رسانی کلاس ها می باشد
‏«روش سخنرانی دینی» را در بازار اندروید ببین: http://cafebazaar.ir/app/?id=com.mobaleghan.RavesheSokhanrani&ref=share
🔔 آغاز ثبت‌نام متقاضیان ورود به حوزه های علمیه از امروز تا آخر اردیبهشت ۱۴۰۰ 🔻 معاون آموزش حوزه‌های علمیه خبر داد: ➕ سایت سنجش و پذیرش حوزه‌های علمیه به نشانی paziresh.ismc.ir از امروز باز شده و برادران متقاضی ورود به حوزه از سراسر کشور، می‌توانند از امروز تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۰ نسبت به ثبت نام خود اقدام نمایند. ◻️ دفترچه پذیرش در سایت سنجش و پذیرش حوزه های علمیه موجود و قابل دریافت است اما متقاضیان می توانند به مدارس علمیه شهرستان‌ها نیز جهت دریافت آن مراجعه نمایند. ◻️ ظرفیت فعلی حوزه برای پذیرش نهایی در حدود ۵۰۰۰ تا ۶۰۰۰ نفر است. ◻️ حدود ۱۰۰۰ نفر در قم مشغول به تحصیل خواهند شد. ◻️ ۴۱۶ مدرسه علمیه امسال مجوز برای پذیرش طلاب در سطح یک را دریافت کرده‌اند. ⏱ آزمون ورودی جمعه، ۱۸ تیرماه ۱۴۰۰، رأس ساعت ۹ صبح برگزار شود. ◻️ ۲۷۰ مدرسه علمیه در حال اجرای برنامه تحصیلی جدید هستند. در برنامه آموزشی جدید حوزه‌های علمیه هم متون درسی بروزرسانی شده‌اند و هم یک سال از تعداد سنوات دوره سطح یک کاهش یافته و در ۵ پایه سطح یک را برنامه ریزی نموده است. جزئیات بیشتر: hawzahnews.com/xb57L @HawzahNews| حوزه
بسم الله الرحمن الرحيم در اسلام و دستگاه الهي، ملاك پذيرش و پاداش عمل، چيزي جز اخلاص نيست و تبليغ پيام الهي نيز در صورتي مورد پذيرش و استحقاق پاداش قرار مي گيرد كه خالصانه و براي خدا انجام پذيرد و در اين صورت، كميت چندان تاثيري در ارزشگذاري عمل نخواهد داشت. تبليغ خالصانه، گرچه مخاطبش يك نفر باشد، مقبول درگاه ايزدي است و پاداش آن را نيز خدا خواهد داد. اخلاص در لغت از ماده (خ ل ص) و معناي پاك كردن و ويژه كردن را گويند؛ يعني پاك كردن چيزي از هر چيزي كه غير آن باشد و با آن درآميخته باشد. در اصطلاح نيز عبارت است از پاك و خالص ساختن قصد و نيت از غيرخدا. به عبارت ديگر حقيقت اخلاص آن است كه نيت انسان از هر گونه شرك خفي و جلي پاك باشد .1 اخلاص در قرآن قرآن كريم در مورد حقيقت دين و جايگاه اخلاص در آن مي فرمايد: «وَ مااُمِرُوا اِلاّ لِيَعْبُدُوا اللّهَ مُخْلِصينَ لَهُ الدِّينَ حُنَفاءَ و َيُقيمُوا الصَّلوهَ وَ يُوتُوا الزَّكوهَ وَ ذلِكَ دِيْنُ الْقَيِّمَهِ »2؛ به آنها دستوري داده نشده بود جز اين كه خدا را بپرستند در حالي كه دين خود را خالص كنند و از شرك به توحيد باز گردند، نمازرا بر پا دارند و زكات را بپردازند؛ و اين است آيين مستقيم و پايدار. تبليغ دين وظيفه همه انبياي الهي بوده است. در قرآن كريم بارها از زبان انبياي الهي تكرار شده است كه «وَ ما أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ إِنْ أَجْرِيَ إِلَّا عَلي رَبِّ الْعالَمِينَ »3؛ و من هيچ مزدي در برابر اين دعوت از شما نمي خواهم؛ اجر من فقط بر پروردگار عالميان است. بنابراين اخلاص در تبليغ معارف الهي از ضروريات آن بشمار مي رود. اخلاص در روايات در روايات متعددي به مساله اخلاص در امر تبليغ دين اشاره شده است.پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله خطاب به ابوذر فرمودند: «يا اباذر، ما مِنْ خَطيبٍ يَخْطُبُ إِلّا عُرِضَتْ عَلَيْهِ خُطْبَتُهُ يَوْمَ الْقِيامَةِ وَ ما أرادَ بِها »4؛ اي ابوذر، هيچ سخنگويي نيست كه سخني بگويد مگر آنكه روز قيامت سخنش و مراد و مقصودش را از آن به او عرضه مي كنند. امام صادق عليه السلام مي فرمايد: «بهترين موعظه ها آن است كه سخن از راستگويي تجاوز نكند و در عمل، اخلاص را پشت سر نگذارد. همانا مثال موعظه كننده و موعظه شونده همانند بيدار و خواب است؛ پس كسي كه از خواب غفلت و معصيت خود بيدار شود صلاحيت دارد كه ديگري را از خواب بيدار كند.. »5 امام صادق عليه السلام: «مَنْ أَرَادَ اَلْحَدِيثَ لِمَنْفَعَةِ اَلدُّنْيَا لَمْ يَكُنْ لَهُ فِي اَلْآخِرَةِ نَصِيبٌ وَ مَنْ أَرَادَ بِهِ خَيْرَ اَلْآخِرَةِ أَعْطَاهُ اَللَّهُ خَيْرَ اَلدُّنْيَا وَ اَلْآخِرَةِ »6؛ كسي كه حديث ما را براي سود دنيا خواهد در آخرت بهره اي ندارد و هر كه آن را براي خير آخرت جويد خداوند خير دنيا و آخرت باو عطا فرمايد. بنابر مفاد برخي روايات، حضور در اجتماع ممكن است توجه انسان را به خود جلب و نيت خالص را از او سلب كند و در نتيجه، عبادت و ديگر اعمال معنوي فردي با آن چه در اجتماع انجام مي شود متفاوت باشد. امام علي عليه السلام فرمود: «هر كس باطن و ظاهرش، كردار و گفتارش يكسان باشد، در حقيقت امانت را ادا كرده و عبادت را خالص نموده است ».7 در روايت است كه مردي نزد رسول خدا صلي الله عليه و آله آمد و گفت: من صدقه مي دهم و صله رحم به جامي آورم و اين كارها را جز به خاطر خدا انجام نمي دهم و مردم از كارهاي من ياد مي كنند و به خاطر آنها از من تعريف و تمجيد مي شود و اين كار آنها مرا شادمان مي سازد و از آن خوشم مي آيد رسول خدا صلي الله عليه و آله سكوت كرد و چيزي نگفت پس اين آيه نازل شد «فَمَنْ كانَ يَرْجُوا لِقاءَ رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلاً صالِحاً وَ لا يُشْرِكْ بِعِبادَةِ رَبِّهِ أَحَدا »8- 9. همچنين مطابق آنچه از روايات به دست مي آيد، بهتر است اعمال واجب آشكارا و اعمال مستحب به صورت مخفيانه انجام شوند. امام صادق عليه السلام مي فرمانيد: «هر چه نماز، روزه، صدقه و اعمال نيك كه به صورت مستحبي انجام مي شود، بهتر است پنهان باشد و آن چه واجب است، آشكارا به جا آورده شود ».10 اخلاص در گفتار و كردار بزرگان درباره اهميت اخلاص براي مبلغان، مقام معظم رهبري مي فرمايند: «اخلاص شرط اصلي تبليغات است. اگر از بالاترين سطوح تا پايين ترين سطوح ذرّه اي اغراض شخصي به ميان آمد و من و ما مطرح شد، تبليغات خراب مي شود. ركن اوّل تبليغات سرآغاز آن به نام خدا و اتمام آن براي خداست؛ و الّا اگر برخلاف اين باشد، ديگر تبليغ نيست. تنها كلامي كه از قلب خارج مي شود به قلب خواهد نشست. كلامي كه براي خاطر خدا نباشد، به دل نيز نمي نشيند. »11 در اين زمينه حكايات آموزنده بسياري نيز از سيره علماي بزرگ ما نقل شده است.شهيد مطهري در مورد اخلاص استادش مرحوم ميرزا علي آقا شيرازي مي نويسد: «هروقت به قم مي آمد علماي طراز اول قم با اصرار از او مي خواستند كه منبر برود و موعظه كند
منبرش بيش از آنكه "قال" باشد "حال" بود. از امامت جماعت پرهيز داشت. سالي در ماه مبارك رمضان با اصرار زياد او را وادار كردند كه آن ماه در مدرسه صدر اصفهان اقامه جماعت كند. با اين كه مرتب به نماز جماعت نمي آمد جمعيت بي سابقه اي براي اقتدا شركت مي كردند. جماعت هاي اطراف خلوت شد او هم ديگر ادامه نداد.» 12 يكي از شاگردان شيخ عباس قمي در مورد ايشان مي گويد: «در يكي از ماه هاي رمضان با چند تن از دوستان از ايشان خواهش كرديم كه در مسجد گوهرشاد اقامه جماعت كند. با اصرار اين خواهش پذيرفته شد. روزي پس از اتمام نماز ظهر به من گفتند: «من امروز نمي توانم نماز عصر بخوانم» رفتند و ديگر آن سال را براي نماز جماعت نيامدند. بعدها گفتند: وقتي شنيدم كه پشت سر من مي گويند: (يا الله يا الله ان الله مع الصابرين) خوشحال شدم كه جمعيت اين اندازه زياد است! بنابراين من براي امامت جماعت اهليت ندارم! 13 عارف واصل مرحوم ملكي تبريزي مي نويسد: «از يكي از علماي بزرگ نقل شده است كه: او سي سال در صف اول نماز جماعت اقتدا مي كرده پس از سي سال روزي به عللي نتوانست خود را به صف اول برساند؛ از اين رو در صف دوم ايستاد و از اين كه مردم او را در صف دوم ديدند، گويا در خود خجالتي احساس كرد. از اين جا متوجه شد كه در اين مدت طولاني كه در پيشاپيش مردم و در رديف اول نماز را اقامه مي كرده از روي ريا بوده است و تمامي آن سي سال نماز را قضا كرد. مرحوم ملكي ادامه مي دهد: برادرم! بنگر به اين عالم مجاهد و دقت نماي كه چگونه در اين زمان دراز، نماز جماعتش آن هم در صف اول فوت نگرديد و بنگر به احتياط او كه چگونه به خاطر يك شبهه اين همه نماز را قضا كرد و از اين جا عظمت امر اخلاص و اهميتي را كه علماي گذشته براي آن قايل بودند، درياب». 14 نكته قابل توجه در اينجا اين است كه اخلاص درجات متعددي دارد و دستيابي به بالاترين مراحل آن، نياز به تلاش و خودسازي فراوان دارد. به همين دليل است كه نقل شده روزي مرحوم سيّد بحر العلوم رضوان اللّه عليه را شاگردانش خندان و متبسّم يافتند، سبب را پرسيدند، در پاسخ فرمود: «پس از بيست و پنج سال مجاهده اكنون كه در خود نگريستم ديدم ديگر اعمالم ريائي نيست و توانسته ام به رفع آن موفّق گردم» .15 پي نوشت: 1.محجه البيضا، ج 8 ص 128 2.سوره بينه، آيه 5 3.سوره شعرا، آيه 227 4.امالي شيخ طوسي، ج 2، ص 143 5.احسن الموعظه ما لا تجاوز القول حد الصدق و العمل حد الا خلاص... ، مستدرك الوسائل، ج 2، ص 203 6.كافي جلد 1 ص 133 7.نهج البلاغه، نامه 26 8. سوره كهف، آيه 110 9.دعائم الاسلام، ج1، ص 241 10.دعائم الاسلام، ج1 ، ص 241 11.پژوهشي درباره تبليغ، ص 43 12.سيماي فرزانگان، ص 72 13.سيماي فرزانگان، ص 71 14.المراقبات، ص 141 15.سيماي فرزانگان، ص 122 @bayan_tabligh
بسم الله الرحمن الرحيم عارف كامل امام خميني قدس سره درباره وظيفه مندي علما در امر تبليغ دين مي گويد: «از عظيم ترين مصاديق امر به معروف و نهي از منكر و شريف ترين و دقيق ترين و شديدترين آن ها از نظر تأثير و دلنشين ترين آنها مخصوصا اگر آمر و ناهي، از علماي دين و رؤساي مذهب (اعلي اللّه كلمتهم) باشد آن است كه از شخصي صادر شود كه خودش لباس معروف را چه واجب و چه مستحبش را پوشيده (و به آن عمل كرده باشد و از منكر [و حرام] بلكه از مكروه دور باشد و به اخلاق انبيا و اهل معنويت متخلق باشد ... تا آن كه با كار و روش و اخلاقش آمر و ناهي باشد و مردم به او اقتدا نمايند.» امام راحل رحمه الله درباره اهميت تزكيه و تهذيب نفس قبل از اصلاح و ارشاد ديگران مي فرمايد: «بايد دانست كه مشكل ترين امور و سخت ترين چيزها دينداري است در لباس اهل علم و زهد و تقوا و حفظ قلب نمودن است در اين طريقه و از اين جهت است كه اگر كسي در اين طبقه به وظايف خود عمل كند و با اخلاص نيت وارد اين مرحله شود و گليم خود را از آب بيرون كشد و پس از اصلاح خود، به اصلاح ديگران پردازد و نگه داري از ايتام آل رسول نمايد; چنين شخصي از زمره مقربين و سابقين به شمار آيد.» ايشان در سخني ديگر مي فرمايد: «اگر شما درس بخوانيد، ممكن است عالم شويد; ولي بايد بدانيد كه ميان مهذب و عالم خيلي فاصله است . . . مواظب باشيد مبادا پنجاه سال با كد يمين و عرق جبين در حوزه ها، جهنم كسب نماييد; به فكر باشيد . در زمينه تهذيب و تزكيه نفس و اصلاح اخلاق برنامه تنظيم كنيد . خدا نكند انسان بيش از آن كه خود را بسازد، جامعه به او روي آورد و در ميان مردم نفوذ پيدا كند; خود را مي بازد . تا ريش سفيد نشده، كاري بكنيد .» منبع: رحيم كارگر، تبليغ در سيره و گفتار عارفان، نشريه مبلغان. @bayan_tabligh