فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌ ضرورت برخورد جدی حکومت با مفسدین و مروّجین فحشاء
💢 نقدی بر وادادگی بعضی مسئولین
🌷حامد وفسی
🆔 @bayyenat110
🌸🌸🌸🌸🌸
🔅پست نهم
۷- روایاتی که علائم ولدالزنا را بیان میکند:
عن الصادق -علیه السلام- : ان لولدالزنا علامات احدها بغضنا اهل البیت و الثانی ان یحن 24 الی الحرام الذی خلق منه و ثالثها الاستخفاف بالدین و رابعها سوء المحضر للناس و لا یسیئ محضسر اخوانه الا من ولد علی غیر فراش ابیه او من حملت به امه فی حیضها.25
🔹علائم به معنی صفات ذاتی نیست و در واقع ، هشداری است برای مومنان ، تا از افراد فاجر که تابع غریزه و تمایلات شهوانی خود هستند، پرهیز کنند و این گونه افراد ، در جامعه رسوا شوند و از طرف دیگر ، برای افراد ولدالزنا و افراد فاجر هم هشداری است، تا برای حفظ آبروی خود و خانواده شان ، از این صفات دوری نمایند. اگرچه اراده انسان حاکم است و ولدالزنا مانند هر فرد دیگری، می تواند با غریزه و مشکلات وراثتی و محیطی خود مبارزه کرده، با خودسازی فردی صالح شود.
🔘 ادامه دارد...
📋 مقاله #طیب_الولادة (مقام و منزلت شیعیان و مخالفین تشیع و پاسخگویی به شبهات مربوط به عدالت الهی)
🌷 #بیّنات | پایگاه رسمی تنظیم و نشر آثار «حامد وفسی»
🆔 @bayyenat110
🍁🍁🍁🍁🍁
🍁امام صادق -عليه السلام- فرمودند :
🍂 صِلَةُ الرحامِ تُحَسِّنُ الخُلُقَ وَ تُسمِحُ الكَفَّ و َتُطيبُ النَّفسَ و َتَزيدُ فِى الرِّزقِ وَ تُنسِئُ فِى الجَلِ؛
🍂 صله رحم، انسان را خوش اخلاق، با سخاوت و پاكيزه جان مى نمايد و روزى را زياد مى كند و مرگ را به تأخير مى اندازد.
📚كافى (ط-الاسلامیه) ج 2، ص 151، ح 6
🆔 @bayyenat110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 اعتراض طوفانی معظّم له به صداوسیما:
🔥 بسیاری از #سلبریتی ها ، معدن فساد اخلاقی هستند...!
♨️ چرا به جای پاکدامنان ، از زنان بی بندوبار استفاده میکنید؟!
💥حامد وفسی
#جنجالی
🆔 @bayyenat110
🌸🌸🌸🌸🌸
🔅پست دهم
🔷 بخش دوم
🔹پاسخ به شبهات
برای پاسخ به سوالات عقیدتی و شبهات، در قدم اول باید چارچوب متین و دقیق جهان بینی عقلی و حکیمانه مذهب اهل بیت -علیهم السلام- را متذکر شویم و بر اساس آن تحقیق را ادامه دهیم.
این چارچوب یا اصول مطروحه، در محل خود مبرهن گشته و الان موضوع بحث ما نیست:
۱.عقل برهانی، دارای عصمت ذاتی است و در مقام اثبات، در تمام حیطه های تحقیق و بحث های برون دینی، درون دینی و درون فقهی، حجیت قطعی دارد.(قوانین عقل برهانی، استثناء بردار نیست).
۲.آنچه در بحث های برون دینی (مبادی و مبانی یا مسائل) تحقیق شود، حاصل آن در بحث های درون دینی به عنوان پایه و اساس، مورد استفاده قرار میگیرد.
۳. در بحث های درون دینی، به غیر از برهان و نتایج تحقیقات آن، نصوص و ظواهر قرآن مبین، حجیت ذاتی دارد و همچنین روایات متواتر و اخبار واحد مقرون به قرائن قطعیه حجت است.
۴. نتایج عقل برهانی و متون مبین و مبیّن وحیانی، هرگز با هم تعارض و تناقض ندارند؛ زیرا مبداء و سرچشمه هر دو، ذات اقدس احدیت است که عین حق و علم مطلق است.
۵. امکان دارد ادله عقلی و ادله نقلی با هم معارضه کنند که در این صورت، ظواهر نقلی بر پایه مبانی عقلی تأویل و توجیه می شوند.
۶. خداوند متعال که حکیم بی نهایت و عادل مطلق است، کل ماسوی الله را بر اساس نظام احسن آفریده است.
۷. در نظام احسن، تبعیض و ظلم وجود ندارد؛ اما لازم لاینفک آن تفاوت و تشخّص است.
۸. به هر موجودی به اندازه ای که هستی و کمال داده شده، مسئولیت و بازخواست معنی دارد و این عین عدالت است؛ برای توضیح بیشتر، اشخاصی مثل مسیح -ع- و ابن سینا، نسبت به افراد معمولی مسئولیت عظیمی دارند و افراد معمولی، نسبت به افراد کم هوش و بی خرد، مسئولیت بزرگتری دارند. پس از هر کس نسبت به ظرف وجودیش و امکاناتش، توقع و انتظار مناسب آن مطرح است نه بیشتر.
۹. در تحقیقات و بحثهای درون دینی، برخی از آیات، کلیدی هستند که به آنها "محکمات" گفته می شود. در احادیث و روایات هم برخی از آنها کلیدی هستند که به فهم و توجیه احادیث دیگر، کمک می کنند.
۱۰. مباحث درون دینی با درون فقهی تفاوت بنیادی دارند. فقه و احکام فقهی اموری کاملاً اعتباری و وضعی هستند و شارع اقدس یا مقدس، برای هدایت و سعادت بشریت، آنها را بر پایه مصالح و مفاسد واقعی در دنیا و آخرت، وضع نموده و بوسیله رسل الهی، ابلاغ فرموده است.
۱۱. حکمت و فلسفه احکام الهی، فقط در علم شارع است. و امکان فهم آن، مستقلاً برای ما وجود ندارد؛ تنها در صورتی ما به علل آن واقف می شویم، که خدا و یا رسول -ص- و امام معصوم -ع- حکمت آن را بیان نمایند؛ اگر چه امکان دارد عقلای عالم به برخی از فواید احکام دست پیدا کنند.
مطلب اول :
مقدمه ۱- خداوند متعال، علت هستی بخش جهان است و آنچه در نظام طبیعت محقق می شود، به غیر از علت فاعلی (واجب الوجود بالذات) دارای علت مادی و علت صوری است؛ به این معنا که تحقق یک شیء طبیعی در ظرف وجود خاص طبیعیش – که عین تغیّر و حرکت است – موجود و محقق می شود و بر پایه قوانین تکوینی خداوند در عالم طبیعت ، حوادث و اشیاء تغییر و تحول می یابند و تحت تدبیر فواعل و علل عالیه در عالم غیب ( ماوراء الطبیعه ) تدبیر می گردند. بنابراین هر آنچه در طبیعت واقع می گردد، بر پایه نظام علت و معلول فلسفی، یعنی نظام هستی بخشی صورت نمی پذیرد بلکه نظام آن به صورت محرک و متحرک، یا مغیر و متغیراست. در نتیجه علل مادی و صوری در جهان طبیعت، در حقیقت علل معدّه هستند؛ یعنی هیچ شیئی را به وجود نمی آورند و تنها زمینه تحقق و وجود شی ء را فراهم می نمایند.
مقدمه ۲ : در بحث اصالت وجود و اعتباریت ماهیت، روشن می گردد که از علل چهار گانه ، علت فاعلی و علت غایی هر دو علل وجودیند و علت مادی و صوری، هر دو علل ماهیتی هستند.
نتیجه این مطلب در موضوع بحث ما این است که در تحقق وجود افراد بشر، پدر و مادر علت هستی بخش فرزند نیستند و فقط زمینه خلقت بشر را فراهم می کنند.
مطلب دوم:
قرآن کریم نیز درباره ی خلقت و تحقق وجود حضرت آدم و حوا و حضرت عیسی و ناقه صالح و پرنده مصنوع حضرت عیسی -علیهم السلام- به این مطلب تصریح فرموده است که بدون پدر و مادر آفریده شده اند.
مقدمه ۳ : افراد انسان براساس حرکت جوهری، جسمانیة الحدوث و روحانیت البقاء هستند و با یک حقیقت وجودی اتصالی، از حضیض ناسوت تا اوج لاهوت سلوک اختیاری میکنند. بنابراین، از یک طرف حرکت افقی دارند که در مقام تکوّن طبیعی است و از طرف دیگر، حرکت طولی دارند که در مقام تکوّن ماورائی است. پس انسان در ظرف طبیعت ، وجود طبیعی او شکل می گیرد تا به درجه ای از کمال و استعداد میرسد که لایق افاضه «نفس ناطقه» می گردد.
🔘 ادامه دارد...
🌸🌸🌸🌸🌸
🔅پست یازدهم
قرآن کریم درباره خلقت حضرت آدم -علیه السلام- میفرماید:
( فَإِذَا سَوَّيْتُهُ وَنَفَخْتُ فِيهِ مِن رُّوحِي فَقَعُوا لَهُ سَاجِدِينَ | حجر - ۲۹ )
و درباره ی خلقت مرحله حیوانیت در معجزه حضرت عیسی -علیه السلام- میفرماید:
(...أَنِّي أَخْلُقُ لَكُم مِّنَ الطِّينِ كَهَيْئَةِ الطَّيْرِ فَأَنفُخُ فِيهِ فَيَكُونُ طَيْرًا بِإِذْنِ اللَّهِ وَأُبْرِئُ الْأَكْمَهَ وَالْأَبْرَصَ وَأُحْيِي الْمَوْتَىٰ بِإِذْنِ اللَّهِ...| آل عمران - ۴۹ )
و در آیه ۱۴ سوره مومنون، پس از طی مراحل طبیعی خلقت انسان میفرماید که خلقت دیگری در آفرینش انسان صورت گرفته است.
(وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ مِن سُلَالَةٍ مِّن طِينٍ| مؤمنون - ۱۲)
مرحله اول از گل (خاک و آب) آفریده شده است.
(ثُمَّ جَعَلْنَاهُ نُطْفَةً فِي قَرَارٍ مَّكِينٍ| مؤمنون - ۱۳)
" ثم " برای جدایی مرحله اول از مرحله قبل است. در این مرحله جدید، مرحله وجود مادی به همراه نفس و حیات است.
ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظَامًا فَكَسَوْنَا الْعِظَامَ لَحْمًا... دراین مرحله که با "فاء" جدا شده است، همه حرکت تکوینی افقی را نشان می دهد و در آخرین مرحله می فرماید: ثم انشأناه خلقا آخر، و در این مرحله است که خداوند آفرینش خود را تحسین مینماید: فتبارک الله احسن الخالقین.
خلاصه: ۱- خلقت از گل ، ۲- خلقت نطفه در رحم ، ۳- خلقت در داخل رحم و رشد ، ۴- ایجاد خلقت دیگر. بنابراین خلقت انسان عقلاً و نقلاً از طین آغاز شده و پس از طی مراحل مادی و نباتی و حیوانی، "نفس ناطقه" در او انشاء و ایجاد می گردد ؛
و روایات کل مولودٍ یولد علی الفطره...
کل مولودٍ صحیح و کل مولود یولد للدین
و روایاتی از این دست، نشان میدهد که همه بر عهد و میثاق الهی متولد شده اند.
حضرت امیر -علیه السلام- در نهج البلاغه می فرماید:
فاهبطه(آدم) الی دار البلیه و تناسل الذریه و اصطفی سبحانه من ولده انبیاء اخذ علی الوحی میثاقهم و علی تبلیغ الرساله امانتهم... فبعث فیهم رسله و واتر الیهم انبیاءه لیستادوهم میثاق فطرته...
یعنی برای آنکه انبیاء، از مردم میثاق و پیمان فطری را طلب کنند، پس همه در عالم الست یا عالم ذرّ و میثاق فطری بر توحید و نبوت پیمان بسته اند.26
بنابراین مطلب اول و دوم، به لحاظ عقلی و قرآنی و روایی میتوان نتیجه گرفت که بخش مادی و طبیعی خلقت، علل مادی دارند و مسائلی همچون غذا و سلامتی پدر و مادر و بسیاری از امور طبیعی، در تحقق وجود جسمانی و طبیعی بشر نقش دارند. اما خلقت نفس ناطقه و تعهد ذاتیش نسبت به شناخت فطری و ذاتی خداوند متعال و مصادیق و مظاهر کمال، یعنی اولیاء عظام و عشق باطنی به آنها به سبب علل فاعلی غیرمادی و مجرد افاضه می شوند. با این توضیحات میتوانیم مسئله را از ریشه حل نماییم . فرزند در موجودیت خود هیچ نقشی ندارد، از یک طرف بعد مادی داشته و دارای وجودی طبیعی است که در سیر مادیش حرکت می کند و در این مرحله، اگر پدر یا مادر سالم یا بیمار باشند یا از غذای خاصی استفاده کنند یا از نظر روحی، در آرامش یا اضطراب و... باشند بر جنین اثر کرده و حتی روایاتی که در باب شیر دادن و دایه می باشد، ناظر بر این مرحله است؛ پس اگر به علت سوء عمل و رفتار آگاهانه یا ناآگاهانه پدر و مادر، مثلا فرزندی ، مجنون یا کودن یا نابینا و... متولد شود، یا گرایش به خلق بدی در او پیدا گردد اگرچه فرزند مسئولیتی ندارد، اما گرفتار نقص و کمبودی شده که منافاتی با نظام احسن و عدالت الهی ندارد. از طرف دیگر دارای یک بعد مجرد و غیرمادی است ، یعنی همان نفس ناطقه "فاعل مختار" و صاحب اراده و قوای عقلی و قلبی است که به سبب آن، امکان غلبه بر همه ی کمبودها، غرایز، وراثت، تربیت های غلط محیطی را داراست و این همان حقیقتی است که به سوی خداوند متعال باز می گردد و ساختن جسم و روح برزخی و قیامتی، به دست خود انسان در این جهان مادی صورت میگیرد. بنابراین تولد درجهان دیگر، بستگی تام به خود انسان دارد. در حکمت متعالیه و متون دینی بحث مفصلی در باب معرفت نفس و سیر و سلوکش به سوی کمال مطرح شده است و شرکت شیطان در خلقت و حرام زاده بودن، اگرچه به عنوان مانع و کمبود می تواند معنا داشته باشد، ولی نفس ناطقه چه مرد یا زن باشد یا... بنا به تلاش خود قادر به کسب کمالات تا بی نهایت است.
(وَأَن لَّيْسَ لِلْإِنسَانِ إِلَّا مَا سَعَىٰ| نجم - ۳۲)
🔘 ادامه دارد...
📋 مقاله #طیب_الولادة (مقام و منزلت شیعیان و مخالفین تشیع و پاسخگویی به شبهات مربوط به عدالت الهی)
🌷 #بیّنات | پایگاه رسمی تنظیم و نشر آثار «حامد وفسی»
🆔 @bayyenat110
🌺🌺🌺🌺🌺
🌹عن ابن الرضا -علیهماالسلام- قال: «من زار قبر عمتى بقم فله الجنة »
🌹امام جواد -علیه السلام- فرمودند: کسى که قبر عمه ام را در قم زیارت کند، پاداش او بهشت است.
📚کامل الزیارات
🌷ولادت با سعادت حضرت فاطمه معصومه -سلام الله علیها- تبریک و تهنیت باد
🆔 @bayyenat110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⛔️ اعمال ننگین صداوسیما در معرفی شخصیت حضرت معصومه (س)
🔴 شباهت عملکرد شیطان پرست ها و برخی مسئولین جمهوری اسلامی !
🔻بازی با الفاظ ، برای تحریف ارزش های اسلامی
🔥حامد وفسی
🆔 @bayyenat110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃تمام تشکیلاتی که در اسلام از صدر اسلام تا حالا بوده است، و تمام چیزهایی که انبیا از صدر خلقت تا حالا داشتند و اولیای اسلام تا آخر دارند، معنویات اسلام است، #عرفان اسلام است.
🍃ما باید عمده توجهمان به #عرفان_اسلامی باشد. اگر ملاحظه فرموده باشید در آیات شریفهای که مربوط به معنویات و عرفان و- عرض میکنم که- سلوک و این طور چیزهاست، در هیچ کتابی نظیر قرآن نیست و هیچ کتابی سابقه ندارد که این طور عرفان داشته باشد؛ این طور #فلسفه داشته باشد.
🍃آن چیزی که من توصیه میکنم به همه اهل علم و به همه آقایان، به همه دانشمندان اینکه دنبال این بروید که معارف اسلامی را در بین مردم تقویت کنید که راس امور این معارف اسلامی است و اگر او درست بشود همه کارها درست میشود.
🍃آن طور نیست که بعضی نزاعها مربوط به اسلام باشد، به خدا باشد. برای خدا انسان نمیشود اهانت کند به مومن، برای خدا انسان نمیشود که کشف ستر مومن بکند، اینها همه برای این است که نفسیت انسان این جوری است.
#امام_سید_روح_الله_موسوی_خمینی
🌷 #بیّنات | پایگاه رسمی تنظیم و نشر آثار «حامد وفسی»
🆔 @bayyenat110
🌷🌷🌷🌷🌷
🌷پيامبر -صلى الله عليه و آله- فرمودند:
🌸 لِيَتَزَوَّدِ العَبدُ مِن دُنياهُ لآِخِرَتِهِ ، وَ مِن حَياتِهِ لِمَوتِهِ وَ مِن شَبابِهِ لِهَرَمِهِ ، فَاِنَّ الدُّنيا خُلِقَت لَكُم وَ اَنتُم خُلِقتُم لِلخِرَةِ ؛
🌸 انسان بايد براى آخرتش از دنيا، براى مرگش از زندگى و براى پيرى اش از جوانى، توشه برگيرد، چرا كه دنيا براى شما آفريده شده و شما براى آخرت آفريده شده ايد .
📚تنبيه الخواطر و نزهه النواظر (معروف به مجموعه ورام) ج 1، ص 131
🆔 @bayyenat110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 صداوسیما، مبلِّغ اسلام ناب آمریکایی
💥حامد وفسی
🆔 @bayyenat110
🌸🌸🌸🌸🌸
🔅پست دوازدهم
مطلب سوم:
هر انسانی با وجود نفس ناطقه و فطرت الهی خویش، عاشق کمال مطلق است و اگر از بعد طبیعی هم وجودی کامل و سالم داشته باشد، این نعمت مضاعفی است که موجب مسئولیت بیشتر و وظیفه او به همراه سرعت سیر بالاتری است. بنابراین اموری مانند نطفه و رحم پاک و روحیه ی معنوی، در زمان بارداری مادران و شیرپاک، یا دایه خوب سبب زمینه یک وجود طبیعی با قابلیت استکمالی بهتری را برای فرزند آماده می کند. برای مثال: اسب و سوارکار هر کدام ظرفیت های خود را دارند هرچقدر اسب بهتر باشد، زمینه برای سوارکار و رسیدن به مقاصد متعالی، بهتر فراهم می گردد. پس پدر و مادر صالح و روزی حلال و حلال زادگی، همه از نعمت های الهی محسوب شده و طبعاً مسئولیت بیشتری را به دنبال می آورند و این امر با عدالت الهی و تفاوت در نظام احسن سازگار است.
مطلب چهارم:
با عنایت به روایت های قبلی، آشکار می گردد که اصلاً مراد از عنوان " ولد الزنا " یا عناوین مشابه در آن روایت، افراد خاصی است که بر اساس وجوبِ تقیه و حفظ وحدت مسلمانان از ذکر اسامی خودداری شده و به صفت مشهورشان معرفی شده اند و این عنوان نقشی در مبنای جهان بینی اسلامی ندارد که بگوییم هر آن کس که ولدالزنا باشد از محبت اهل بیت -علیهم السلام- و پیمودن طریق الی الله محروم است. همچنین روایاتی که میفرمایند: کل مولودٍ صحیح یا کل مولودٍ یولد علی الفطره ... و غیر اینها، می رساند که همه افراد، استعداد و قابلیت رسیدن به کمال لایق انسانی را دارند، مگر کسانی که شقی، منافق، مشرک، مدنس، مطرد و... باشند که این عناوین با اراده فرد و انتخاب طریق باطل حاصل شده است.
نتیجه آنکه، عنوان " ولدالزنا " انصراف به اشخاص دارد، نه بیان یک قانون کلی در جهان بینی اسلامی؛ و در این جا لازم است رفتار و بیان زشت برخی از افرادی که نمی توانند پاسخ عقلی و صحیحی به شبهات بدهند و فوراً هر کس که سوال یا شبهه ای را درباره خداوند و...خصوصاً اهل بیت -ع- و یا مخالفان آنها مطرح می کنند را با چنین عناوینی سرکوب می نمایند، جداً باید تقبیح نماییم و بگوییم : مخالفان دین اسلام و یا مذهب شیعه، مثل دیگر مسلمانان و شیعیان حلال زاده اند و اگر خلاف آداب و قوانین دین و قبیله خودشان به صورت نامشروع ، فرزندی متولد شود آن فرزندِ نامشروع، امکان رسیدن به کمال لایق را دارد اگرچه از نعمت حلال زاده بودن و آثار آن محروم است.
مطلب پنجم:
خداوند متعال بزرگترین گناهان را شرک میداند و آن را با توبه می بخشد. در آیه ۵۳ زمر میفرماید:
... ان الله یغفرالذنوب جمیعا...
درباره بزرگی این گناه میفرماید: (انّ الشرک لظلم عظیم | لقمان -۱۳)
(إِنَّ اللَّهَ لَا يَغْفِرُ أَن يُشْرَكَ بِهِ وَيَغْفِرُ مَا دُونَ ذَٰلِكَ لِمَن يَشَاءُ... | نساء - ۴۸)
پس اصلا معنا ندارد که فردی را برای گناهِ نکرده مجرم شناخته و عقوبت کند، خصوصاً باتوجه به روایت شماره ۵ از کتاب کافی که مطابق عقیده عدلیه است بنابراین با روایاتی مانند شماره ۲ که میفرماید بهشت اختصاص به متولدان پاک دارد، قابل توجیه است؛ یعنی افرادی از انسان ها هستند که در برزخ یا قیامت، به اختیار خود و بر پایه ایمان و عمل صالح، طاهر حقیقی متولد می شوند. و مقصود از این دسته از روایات، چون درباره عالم حقیقت سخن میگوید نه عوالم ظاهری که قوانین شرعی تابع ظواهر است، بلکه سخن از حقیقت وجود انسان ها است. پس هر انسانی که به وسیله نفس ناطقه خودش، ایمان حقیقی به دست آورده و عمل صالح انجام داده باشد - اگرچه از نظر قوانین قومی و قبیله ای اش یا از نظر قوانین دینی یا شرعی، حلال زاده باشد یا نباشد و چه شیطان در نطفه اش شرکت داشته باشد یا نداشته باشد و چه در وراثت و محیط، صفات بد یا خوبی را پیدا کرده باشد یا اموری دیگر- به صورت نفس طاهر مطهر متولد گشته و بهشتی حقیقی است. این را هم قبلا عرض کردیم که هرچه نعمت ها در دنیا بیشتر باشد، مسئولیت سنگین تر و مقام آخرتی بزرگتری در بهشت یا جهنم خواهند داشت.
🔘 ادامه دارد...
📋 مقاله #طیب_الولادة (مقام و منزلت شیعیان و مخالفین تشیع و پاسخگویی به شبهات مربوط به عدالت الهی)
🌷 #بیّنات | پایگاه رسمی تنظیم و نشر آثار «حامد وفسی»
🆔 @bayyenat110
🌸🌸🌸🌸🌸
🔅پست سیزدهم
🔷 بخش سوم
🔹بحث درون فقهی
مطلب اول:
(جواب شبهه 5 و 6 )
در ابتدای بخش دوم، اصول 10 و 11 عرض شد که احکام الهی، برپایه مصالح و مفاسد واقعی برای سعادت دنیا و آخرت انسان وضع شده است و فلسفه آن را فقط شارع مقدس می داند و ما در این جا صرف نظر از حکمت و فلسفه احکام شرعی، موضوع ولدالزنا را تحقیق می نماییم. از نظر مذهب جعفری، هر فرزندی که پدر و مادرش، بر مبنای آداب و قوانین دینی و قبیله ای خودشان ازدواج کنند، حتی اگر آن دین باطل باشد یا آن قبیله بدوی و وحشی باشد، فرزندان همگی حلال زاده محسوب می گردند و مسلمانان از هر مذهبی که باشند و مطابق آن ازدواج نموده باشند، حلال زاده محسوب می شوند. اجداد پیامبر عظیم الشأن اسلام -ص- که بر دین حضرت ابراهیم -علیه السلام- بوده اند و عموم افراد قریش که براین دین ازدواج کرده اند، فرزندانشان همه مشروع و حلال زاده اند.
در اینجا باید توجه داشت که برخی روایات، برای اجتناب از عمل شنیع زنا و دوری مردم از آن وارد شده است. مثل آن که حضرت امام صادق -علیه السلام- می فرمایند: لاخیر فی ولدالزنا ولا فی بشره و لا فی لحمه و لا فی دمه ولا شیء منه یعنی ولدالزنا.27
این روایت بیان میکند که در چنین فرزندی، برای هیچ فردی موجب برکت نیست، تا مردم گمان نکنند در نظام تکوینی و تشریعی، فرزند حلال زاده با ولد الزنا برابر است؛ قطعا متفاوتند و این تفاوت، ناشی از سوء عمل پدران و مادران است.(وَمَا أَصَابَكُم مِّن مُّصِيبَةٍ فَبِمَا كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ...| شورا - ۳۰)
مطلب دوم:
(جواب شبهه هفتم)
درباره این سوال که چرا حرام زاده با اینکه مرتکب جرمی نشده، از برخی حقوق اجتماعی محروم شده است؟
اولا ولدالزنا بودن، جرم نیست. بنابراین هیچ کس در اسلام، به این سبب مجازات نمی شود. بر عکس حتی زانیه، تا باردار است و یا زمانی که بچه خود را شیر میدهد، مجازاتش به تاخیر می افتد.
ثانیاً چون پدر و مادر به صورت نامشروع و غیر قانونی، باهم ارتباط داشته اند، باید بدانند که بچه خود را از رسیدن به برخی از مسئولیت های حساس اجتماعی، محروم خواهند کرد و این امر سبب انگیزه قوی تر برای اجرای قانون و ازدواج است.
ثالثاً برخی مسئولیت های حساس اجتماعی، نیاز به آبرو و وجاهت بالایی دارد؛ به همین سبب باید از خاندان های اصیل و محترم باشند، وگرنه موفق نمی گردند. مانند رهبری یا مرجعیت تقلید و قاضی شرعی و امامت جمعه و جماعت و این امور به معنای "امتیاز و حق " مطرح نیست، مثلاً قاضی نمی تواند از میان زنان، که قالباً احساسات قوی و طبع نازک دارند، یا عالم نابینا انتخاب شوند؛ پس در اینجا بحث حق یک فرد نیست؛ بلکه حق جامعه بشری و اسلامی است که از شایسته ترین و بهترین افراد برای این مقامات مهم استفاده شود.
نتیجه : مسئولیت های بالای اجتماعی که جنبه معنوی هم دارند امتیاز نیست؛ به علاوه، در برخی روایات آمده است که افراد ناصبی و منافق، که حلال زاده هم هستند از حرام زاده ها بدتر می باشند.
مطلب سوم:
شارع مقدس دستوراتی به مؤمنان بیان فرموده تا آنان از برخی افراد دوری کنند، اما فلسفه و حکمت آن را نمی دانیم. اما این دستورات، برای عموم مسلمانان این منفعت را دارد که از برخی صفات و مشکلات اجتماعی جلوگیری می کند و برای فرد ولدالزنا، این منفعت را دارد تا با پرهیز از این ویژگی ها، بتواند خودش را اصلاح کرده و در جامعه به شکل صحیح و سالم زندگی نماید.
قال رسول الله -صل الله علیه و آله و سلم- : خمسة یجتنبونَ علی کلّ حال، المَجذوم و الأبرَص وَ المجنون وَ والدالزنا وَ الأعرابی.28
در برخی روایات برای ولدالزنا علائمی شمرده شده است، که نشان می دهد صرفاً به خاطر حرام زاده بودن نیست؛ بلکه به خاطر صفات بدی است که دارند؛ و این شامل افراد منافق، مشرک و ناصبی هم می گردد؛ زیرا معاشرت با افراد فاسد و غیر صالح، زمینه را برای تباهی اخلاق انسان فراهم می نماید.
عن الصادق -علیه السلام- قال: انّ لوَلَدُالزنا عَلامات احدها بغضنا اهل البیت (یعنی اولین ویژگی او این است که با مصادیق اکمل صفات الهی و مکارم اخلاقی دشمن است) و ثانیها انَ یحن الی الحرام الذی خلق منه ( یعنی دومین ویژگی او این است که مایل به فعل حرامی است که از آن خلق شده؛ شاید مقصود این باشد که زمینه تخلف از قانون در وجودش یا تربیتش فراهم است) و ثالثها الأستخفاف بالدین (سوم، دین را سبک می شمارد) و رابعها سوء المحضرللناس (چهارم، برای مردم بد محضر است یعنی در مجلسی که او حرکت می کند پر گناه می گردد.)...29
🔘 ادامه دارد...
📋 مقاله #طیب_الولادة (مقام و منزلت شیعیان و مخالفین تشیع و پاسخگویی به شبهات مربوط به عدالت الهی)
🌷 #بیّنات | پایگاه رسمی تنظیم و نشر آثار «حامد وفسی»
🆔 @bayyenat110
🌻🌻🌻🌻🌻
🌼 امام باقر -علیه السلام- فرمودند:
🌼 اَلبِرُّ وَ الصَّدَقَةُ يَنفيانِ الفَقرَ وَ يَزيدانِ فِى العُمرِ وَ يَدفَعانِ عَن صاحِبِهِما سَبعينَ ميتَةَ سوءٍ ؛
🌼 كار خير و صدقه، فقر را مى بَرند، بر عمر مى افزايند و هفتاد مرگ بد را از صاحب خود دور مى كنند.
📚 من لا یحضر الفقیه ج2 ، ص66 - ثواب الاعمال (ترجمه حسن زاده) ص 688
🆔 @bayyenat110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️ صدمات جبران ناپذیر جریان #نفاق در جمهوری اسلامی !
🔥حامد وفسی
🆔 @bayyenat110
🌸🌸🌸🌸🌸
🔅پست آخِر
♦️خلاصه کلام:
۱. در نظام عالم تکوین، همه انسانها دارای یک فطرت پاک و الهی هستند و می توانند به اندازه استعداد و ظرفیت وجودی خود و به مقدار ایمان و عمل صالح، به کمال لایقشان برسند.
۲. نظام عالم ، نظام احسن است و هیچ ظلمی از طرف خداوند به بندگان نشده است و لازمه ی این نظام، تفاوت افراد و انواع است و خداوند متعال، به هر فردی که نعمت بیشتر اعطاء میکند، مسئولیت بیشتری از وی خواسته است و در قیامت درجه بهشتی بالاتر یا درکه جهنمی وحشتناک تری، به حسب انتخاب خودش می یابد.
۳. شیعیان و محبان اهل بیت -علیهم السلام- از موهبت و نعمت #طیب_الولادة و... برخوردارند.
۴. کلمه " ولدالزنا " در روایات عموماً به معنای قانون و عنوان کلی به کار نرفته است و مقصود و مراد امامان -علیهم السلام- افراد خاصی بوده اند که به سبب حفظ وحدت و تقیه، از اظهار نام آنها خودداری شده است.
۵. تولد حلال و طیّب در آخرت، برای همه افرادی که مومن باشند و عمل صالح به جا آورند، مهیّا و فراهم است زیرا در آنجا قانون های ظاهری و اعتباری حاکم نیست؛ بلکه عالم حقیقت است و هر بنده ای با اختیار خود ، وجود خودش را در برزخ و قیامت می سازد و امکان دارد حلال زاده، حرام زاده محشور شود و برعکس حرام زاده ، حلال زاده ، مانند کوری که در آخرت بینا باشد و بینایی که در آخرت کور باشد.
۶. از نظر فقهی، همه مردمی که با قوانین و آداب قومی خود ازدواج می کنند حلال زاده محسوب می گردند .
۷. مقامات مهم جامعه اسلامی امتیاز نیست و نیاز به وجاهت دارد و در غیر این صورت، به موفقیت معنوی منظور نظر اسلام نخواهیم رسید. بنابراین اموری مانند قضاوت و ... به ولدالزنا نمی رسد و این امر مجازات یا سلب حقوق و امتیاز نیست .
۸. زنا عمل شنیعی است که به وسیله قوانین اسلامی جامعه از آن عمل شنیع و نتایج آن پاک شده و جامعه صالح تری محقق می گردد.
حامد وفسی
پانزدهم محرم ۱۴۳۹
📋 مقاله #طیب_الولادة (مقام و منزلت شیعیان و مخالفین تشیع و پاسخگویی به شبهات مربوط به عدالت الهی)
🌷 #بیّنات | پایگاه رسمی تنظیم و نشر آثار «حامد وفسی»
🆔 @bayyenat110
📚📚📚📚📚
⚜ منابع:
1و2. صفات الشیعه – شیخ صدوق حدیث اول و پنجم
3. بحار الانوار .ج 65 ص 159
4. بحارالنوار.ج 27.ص 147. حدیث 3/ علل الشرایع ص 58/ معانی الاخبار ص51/امالی صدوق ص284
5و6. بحارالانوار ج5.ص 288.حدیث 10 و11
7. بحارالانوار- علامه مجلسی ج5 ص282 حدیث5، به نقل از علل الشرایع.
8. همان. حدیث7 به نقل از ثواب الاعمال و المحاسن.
9. بحارالانوار. علامه مجلسی ج11 ص381.
10. کسی که در نسبش متهم باشد –پسرخوانده- حرام زاده – آنکه غیر پدر خود را ادعا کند.
11. سلقلق: زنی که از دبر خود حیض میشود.
12. بحارالانوار. ج21 ص151
13. همان.ج27 ص148 به نقل از السرائر ص471
14. بحار ج27 ص147 حدیث8 به نقل از الخصال
15. بحار ج28 ص147 احادیث به مثل این مضمون با اسانید زیاد وارد شده است.
16. بحار ج27 ص148 حدیث 11 به نقل از قرب الاسناد
17. همان.ج5 ص286 حدیث4 به نقل از علل الشرایع
18. همان. ج5 ص288 حدیث9 به نقل از المحاسن
19. همان.حدیث10
20. همان. ج27ص147 حدیث1
21. بحارالانوار. علامه مجلسی ج5 ص289
22. قال ابو عبدالله (علیه السلام): ان ولدالزنا یستعمل أن عمل خیرا جزی به و ان عمل شرا جزی به
23. بنی له بیت فی النار من صدر یرد منه وهج جهنم و یوتی برزقه.بحارج5ص288ح12
24.مایل به حرامی که از آن خلق شده است.
25. بحارالانوار. ج27 ص153 حدیث21 به نقل از معانی الاخبار ص113
26. بحث در حقیقت عالم ذرّ و الست ، مقاله ای جداگانه می طلبد که به آن نپرداختیم.
27. بحارالانوار. ج5 ص286 حدیث6
28. بحارالانوار.ج72 ص16 حدیث4
29. همان. ج27 ص153 حدیث21
☘☘☘☘☘
☘ امام على -عليه السلام- فرمودند :
🍀 اَلمَنِيَّةُ و َلاَ الدَّنِيَّةُ و َالتَّقَلُّلُ و َلاَ التَّوَسُّلُ؛
🍀 مرگ آرى امّا پستى و خوارى هرگز، به اندك ساختن آرى امّا دست سوى اين و آن دراز كردن هرگز
📚 کافی(ط-الاسلامیه) ج8 ، ص21 - نهج البلاغه(صبحی صالح) ص546 ، حكمت 396
🆔 @bayyenat110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥| صداوسیما، به دنبال تقدّس زدایی از دین و روحانیّت
🎤حامد وفسی
🆔 @bayyenat110
🌸🌸🌸🌸🌸
🌸 امام صادق -عليه السلام- فرمودند :
🌷يَعيشُ النّاسُ بِاِحْسانِهِمْ اَكْثَرَ مِمّا يَعيشونَ بِاَعْمارِهِمْ وَ يَموتون بِذُنوبِهِمْ اَكْثَرَ مِمّا يَموتونَ بِآجالِهِمْ؛
🌷مردم، بيشتر از آنكه با عمر خود زندگى كنند، با احسان و نيكوكارى خود زندگى مى كنند و بيشتر از آنكه با اجل خود بميرند، بر اثر گناهان خود مى ميرند.
📚دعوات(راوندى) ص 291، ح 33
🆔 @bayyenat110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️ خطر ترویج اشرافی گری ، توسّط روحانیّت
🌷جلوه هایی از فرهنگ اسلامی در دفاع مقدس و #سیل اخیر
🌷 #بیّنات | پایگاه رسمی تنظیم و نشر آثار «حامد وفسی»
🆔 @bayyenat110
بیّنات
💢 مصاحبه با موضوع : #فتنه احتمالی ۹۸ ، عوامل، پیامدها و محور اصلی آن 🌷 #بیّنات | پایگاه رسمی تنظیم
🌻🌻🌻🌻🌻
﷽
با تشکر از وقت مصاحبه که در اختیار ما گذاشتید.
🔻س- به نظر شما ، احتمال وقوع فتنه ۹۸ ، تا چه اندازه جدّی است؟
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا محمد و آله الطاهرین
ج- فتنه و دشمنی با انقلاب و نظام اسلامی، اختصاص به زمان و مکان خاصی ندارد ، تا زمانی که شیطان بزرگ آمریکا ، انگلیس و اذناب منطقه ایش مثل اسرائیل و عربستان و پیروان داخلی آن ها فعال هستند ، در هر جا و هر زمان ، احتمال وقوع فتنه وجود دارد و تا زمانی که ملت متدیّن ما و مسئولان نظام ، تسلیم هوای نفس آن ها نشوند ، دست از توطئه علیه اسلام و مسلمین برنمیدارند . همانطور که قرآن کریم می فرماید:
( وَلَن تَرْضَىٰ عَنكَ الْيَهُودُ وَلَا النَّصَارَىٰ حَتَّىٰ تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ... | ۱۲۰ - بقره )
بنابراین خطر فتنه امری جدی است ولی قطعا در شکل های متفاوت و رنگ های مختلف عرضه می شود.
🔻س- فتنه احتمالی چه رنگ و شکلی خواهد داشت؟
ج- باتوجه به فتنه های گذشته و تجربه های طیف ضد انقلاب ، آن ها متوجه شده اند که دو عامل اصلی قدرت نظام ، «قانون اساسی» و «ولایت فقیه» است. «قانون» چون صامت است، قابلیت آن را دارد که با شعار «قانونمداری» علیه آن عمل کرد ، اما «ولایت فقیه» یک حقیقت ناطق است و عامل اصلی پیروزی انقلاب و استمرار آن می باشد. بنابراین تمام حمله برای از بین بردن یا محدود کردن یا تضعیف قدرت ولی فقیه است.
🔻س- عقیده شما درباره «ولایت فقیه» و مصداق آن چیست؟
ج- ولایت فقیه ، در واقع مسئله «ولایت فقه» است و این همان مسئله امامت و رهبری امت اسلام است که در حقیقت همان ولایت حضرت رسول اکرم -ص- است و در عصر حاضر همان ولایت حضرت حجت ابن الحسن -عجل الله تعالی فرجه الشریف- است و «ولی فقیه جامع الشرایط» در زمان غیبت ، نائب ایشان و با همه وظایف و اختیاراتِ امام معصوم است مگر مواردی که اختصاص به معصوم دارد.
اولین مصداق آن حضرت #امام_خمینی -ره- بودند که وجودشان #معجزه_الهی بود و مصداق بارز آن در امروز ، حضرت #امام_خامنه_ای است که به لحاظ جامعیت کمالات و شرایط ، بی نظیر هستند اگر چه امکان دارد بعضی شخصیت ها در یک بُعد ، هم سنگ ایشان باشند. ولی در جامعیت ، #یگانه_دوران ما هستند و تعریف از ایشان ، ضرورتی ندارد ، زیرا تمام بزرگان حوزوی و دانشگاهی ، وقتی سخن می گویند ، سخنان آن ها در برابر فرمایشات حضرت آقا ، بهترین شاهد عظمت شخصیت علمی و عملی ایشان است.
کارنامه سی ساله ایشان به عنوان «امامت و رهبری» امت اسلام ، با وجود شرایط سخت داخلی و خارجی ، بسیار عالی بوده و قابل مقایسه با حاکمان تاریخی در کشور ما و دیگر کشور ها نیست و این البته افتخار اسلام عزیز و تربیت حضرت امام -ره- است که بهترین شخصیت ها را پرورش داده است.
🌷 #بیّنات | پایگاه رسمی تنظیم و نشر آثار «حامد وفسی»
🆔 @bayyenat110
بیّنات
💢 مصاحبه با موضوع : #فتنه احتمالی ۹۸ ، عوامل، پیامدها و محور اصلی آن 🌷 #بیّنات | پایگاه رسمی تنظیم
🌻🌻🌻🌻🌻
🔻س- فتنه جدید چگونه است و بر چه محور هایی موج سواری خواهد کرد؟
ج- به نظر بنده فتنه اصلی و بنیادی ، #فتنه_فرهنگی است که به صورت موریانه ای در حال نابود کردن اخلاق و ایمان مردم است و متولیان فرهنگی از حوزه یا دانشگاه و رسانه ها ، اقدامات جدی و کافی و مناسبی ، نداشته اند. هنگامی که ایمان مردم ضعیف شود ، قطعا صبر در برابر مشکلات هم کم شده و آرزوی رفاه و زیاده طلبی ، اشرافیت و... افزایش می یابد و عده ای از مردم برای بدست آوردن ثروت و... از هر راهی (حلال یا حرام) تلاش می کنند.
در اینجا مسئله معیشت، گرانی، بیکاری، رشوه و مشکلات دیگر ظهور می کند و از طرف دیگر بی لیاقتی مسئولان و عدم شایسته سالاری، مزید بر علت شده، عامه مردم شاکی می شوند و پاسخ قانع کننده ای دریافت نمی کنند، در این حالت ضدانقلاب در چهره دایه دلسوزتر از مادر وارد صحنه شده، «اسلام» و «رهبری» را مسئول معرفی کرده، برای اصلاح امور، تز آمریکایی-انگلیسی «تغییر نظام» را مطرح می کنند.
🔻س- پاسخ صحیح به مطالبات به حق مردم در این حالت چیست؟
ج- در نظام اسلامی بر اساس قانون اساسی ج.ا.ا برای هر مقامی، مسئولیت، اختیارات و وظایفی تعریف شده است و هر کس در هر مقامی که باشد، خصوصاً مقام معظم رهبری، باید پاسخگو باشند، ولی مغالطه ای که در اینجاست عبارت از این است که در مرحله اول، مسئول مباشر و مستقیم در هر امری باید جواب گو باشد. مثلاً اگر در یک دانشگاه، آشپز غذایش فاسد باشد در اولین مرحله او باید بازخواست شود، اگر مشکل حل نشد، باید معاونت مربوطه بازخواست شود تا در نهایت وزیر علوم؛ چرا که در قانون، امور اجرایی، پول و قدرت در اختیار وزیر قرار گرفته است و یا در قانون گذاری، نمایندگان مجلس مسئول هستند و امور قضایی و امنیتی هم به همین ترتیب می باشد.
بنابراین هرکس در امری که متصدی است مسئول بوده و باید بازخواست شود. در مدیریت کلان کشور و انقلاب، مقام معظم رهبری مسئول مستقیم هستند و باید پاسخگو باشند اما در امور قضایی، رئیس قوه قضائیه متصدی مستقیم پیشگیری جرائم و مجازات مجرمین است و در امور اجرایی، رئیس جمهور و هیئت دولت مسئول مستقیم هستند و هریک از این مقامات، در برابر خداوند متعال و مردم مسئول بوده و به سبب بی لیاقتی یا کم کاری و... باید در محکمه صالحه یا مجلس شورای اسلامی، جوابگوی اعمال خود باشند.
عملکرد حضرت #امام_خمینی -ره- و #حضرت_آقا در این چهل سال انقلاب، برای حفاظت از اصل نظام اسلامی و انقلاب، ستودنی است و حتی دشمنان انقلاب به درایت و مدیریت آن ها اعتراف دارند.
بنابراین عدم موفقیت دولت ها در بحث رفاه و مشکلات اقتصادی تماماً به قوه مجریه برمی گردد و عدم موفقیت های فرهنگی و اخلاقی، به رسانه ها، وزارت ارشاد، حوزه های علمیه، آموزش و پرورش و دانشگاه ها بازگشت می نماید و....
بله می توان این مطلب را پذیرفت که تمام مسئولیت های قوا و نهاد ها در کل به مقام رهبری باز می گردد ولی به صورت غیرمباشر و غیرمستقیم و این مطلب در حکومت حضرت رسول -ص- و امیرالمؤمنین -ع- هم این طور بوده است.
🔻س- آیا به نظر شما #انتقاد_از_رهبری و مراجع تقلید و #قانون_اساسی، امری جایز و صحیح است؟
ج- از دیدگاه علمی و در محیط های علمی، انتقاد از معصوم جایز نیست؛ زیرا با قبول عصمت، متناقض می شود. اما می توان قطع نظر از عصمت قرآن و امامان، آن ها را زیر سؤال برد. با این توضیح، تکلیف غیر معصومان روشن است. پس درباره قانون اساسی و رهبری و مراجع تقلید هم، به طریق اولی می توان آن ها را نقد کرد، زیرا هیچ کدام دارای عصمت نیستند، پس جایز است.
📌اما به نظر بنده در شرایط کنونی کشور که ما در حال جنگ با دشمنان هستیم و رسانه های شیطان، دائماً در حال دروغ پردازی و تهمت و ایجاد شبهه و در نهایت تضعیف ایمان مردم به اولیاء دین هستند، قطعاً کار صحیحی نیست و موجب کمک و تقویت دشمنان و ضرر به اسلام می شود. بعلاوه تدبیر امور سیاسی، نیاز به وحدت مردم و بصیرت آن ها دارد و شکست دولت امیرالمؤمنین و امام حسن -علیهماالسلام- به سبب نبود این دو عامل بود و وظیفه #خواص و علماء و مسئولان این است که در همه امور، مردم را ولی نعمت خود بدانند و فقط خود را یک #نوکری برای این ملت حساب کنند و مسئولیت کم کاری ها و خطاهایشان را پذیرفته، از مردم عذر خواهی کنند و با پافشاری و لجاجت در تصمیم های غلط و تلاش برای حفظ مقام، بار مسئولیت خطاهایشان را به عهده رهبری و نظام قرار ندهند. طبیعتاً مردم متدین هم، وقتی صداقت آن ها را ببینند آگاه می شوند که خطا و اشکال در یک پست و مقام بوده و امری عادی است و از نظام اسلامی نه تنها ناامید نمیشوند، بلکه با امیدواری بیشتر از چهل سال گذشته، به حرکت خویش ادامه می دهند.
🌷 #بیّنات | پایگاه رسمی تنظیم و نشر آثار «حامد وفسی»
🆔 @bayyenat110
🌹🌹🌹🌹🌹
🔸امام على -عليه السلام- فرمودند :
🔹مَنْ عَطَفَ عَلَيْهِ اللَّيْلُ و َالنَّهارُ اَدَّباهُ وَ اَبلَياهُ وَ اِلَى الْمَنايا اَدْنَياهُ؛
🔹شب و روز بر هر كس بگذرد، او را ادب مى كند، فرسوده اش مى نمايد و به مرگ نزديكش مى سازد.
📚تصنیف غرر الحکم و دررالکلم ص133
🆔 @bayyenat110