بیّنات
موضوع روز الزام حجاب، آری یا نه
🍃🍂🍃🍂🌹🍂🍃🍂🍃
❓❓ #پرسش مخاطبین از محضر حضرت استاد
سلام و عرض ادب و احترام
خدا قوت 💐
این کلیپ در گروه ما فرستاده شده
لطفا خدمت استاد عزیز آقای وفسی سلام ما را برسانید و بخواهید جواب دینی علمی همیشگی خودشان را بدهند تا ما بهره ببریم.
بنده در چند گروه عضو هستم و برای خواهران مطالب در پاسخ به شبهات و.... مطلب میفرستم و در جمع خانودگی هم چنین...
اقوام و دوستان را با حدیث کساء خوانی جمع می کنیم و حضوری یا در رسانه مطالب شما بزرگان را بیان یا ارسال می کنیم...
التماس دعا 💐💐💐🙏🙏
┈••✾•🍃🌹🍃•✾••┈
✍🏻 پاسخ:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَي مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعافِیَةَ وَ النَّصْرَ
سلام علیکم و رحمة الله
مقدمه
از دغدغه مندی شما عزیزان نسبت به تحقیق درباره مطالب دینی تشکر میکنم و از بابت تأخیر در پاسخ به سبب اشتغالات درسی، عذر خواهی مینمایم.
آنچه در فیلم سخنرانی مطرح شده، باید مورد بررسی و نقد مفصل قرار گیرد ولی به صورت خلاصه توجه شما عزیزان را به چند مطلب بنیادی جلب میکنم تا انشاءالله با ورود صحیح به موضوعات مطروحه، بتوانیم نتیجه درست بدست آوریم تا موجب تحریف دین و انحراف جامعه اسلامی نگردیم؛ بلکه عارف و حافظ اسلام ناب محمدی باشیم.
وَقُل رَّبِّ أَدۡخِلۡنِي مُدۡخَلَ صِدۡقࣲ وَأَخۡرِجۡنِي مُخۡرَجَ صِدۡقࣲ وَٱجۡعَل لِّي مِن لَّدُنكَ سُلۡطَٰنࣰا نَّصِيرࣰا ( ۸۰ اسراء )
سخن نخست
در شریعت مقدسه اسلام انجام گناه یا ترک واجب، مجازاتی را به دنبال دارد؛ اگر نوع و کیفر آن معین شده است به آن حد میگویند و اگر تعیین نشده باشد به آن تعزیر گفته میشود.
الف - اسلام مانند دیگر شرایع الهی و هر مصلح حقیقی، برای پاک کردن جامعه از آلودگی گناهان ( ظلم، فساد و فحشاء ) برای بعضی از گناهانِ بزرگ تر حد معین کرده است؛ مانند مجازات اعدام برای محارب و مفسد فی الارض.
و برای گناهان دیگر تعزیرات را قرار داده است تا با افزایش هزینه جرم، از گسترش و پیشرفت ظلم، فساد و فحشاء جلوگیری نماید و زمینه برای تحقق جامعه انسانی و در نهایت جامعه الهی فراهم گردد.
ماده ۱۸ قانون مجازات اسلامی: تعزیر مجازاتی است که مشمول عنوان حد، قصاص یا دیه نیست و به موجب قانون در موارد ارتکاب محرمات شرعی یا نقض مقررات حکومتی تعیین و اعمال میگردد.
ب - عامل اجرای تعزیر و تعیین کننده مقدار و موارد آن کیست؟
شیخ مفید: فأما إقامة الحدود فهو إلى سلطان الإسلام المنصوب من قبل الله، وهم أئمة الهدى من آل محمد عليهم السلام و من نصبوه لذلك من الأمراء والحكام، وقد فوضوا النظر فيه إلى فقهاء شيعتهم مع الامكان.¹
منظور از اقامه حدود در اینجا اعم از حد شرعی و تعزیر است.
در جای دیگر شیخ میفرماید: و كل شيء يؤذي المسلمين من الكلام دون القذف بالزنا و اللواط ففيه أدب و تعزير على ما يراه سلطان الإسلام.²
پس تعزیر، وظیفه حاکم اسلامی است و این مطلب مورد تایید بزرگان فقهای شیعه مانند: شیخ طوسی، ابوصلاح حلبی، ابن ادریس، صاحب شرایع ( محقق حلی ) و علامه حلی و... است.
سخن دوم
آیا حاکم اسلامی میتواند برای همه ی موارد: ترک واجبات و انجام محرماتِ علنی، مجازاتی را تعیین کند؟ پاسخ مثبت است.
صاحب شرایع ( محقق حلی ): کل من فعل محرما او ترک واجبا فللامام تعزیره بما لا یبلغ الحد و تقدیره الی الامام.
هر کس کار حرامی انجام دهد و یا واجبی را ترک کند، امام میتواند وی را مجازاتِ تعزیر کند بقدری که باندازه مجازات حد شرعی نرسد. مقدار مجازات با امام است.³
صاحب جواهر ( محمد حسن نجفی ): كل من فعل محرما أو ترك واجبا و كان من الكبائر فللإمام تعزيره.⁴
و در جای دیگری می فرماید؛ تقدیره الی الامام.⁵
دیدگاه حضرت امام خمینی -ره- بنیانگذار جمهوری اسلامی نیز بر همین پایه و اساس است.
بنابراین وظیفه شرعی و قانونی همه مسئولان، مبارزه با تمام افراد و سازمان ها و باند های ضد فرهنگِ دینی است تا از اشاعه محرمات و... جلوگیری شود.
📖 ادامه مطلب را در پست بعدی مطالعه نمایید...
📖 پست دوم ( ادامه مطلب قبلی )
سخن سوم
متاسفانه یک خلط مبحثی در اذهان برخی از متدینان شکل گرفته که سبب مغالطه ناخواسته در مباحث دینی و سیاسی شده است.
توجه به این نکته مهم است که بدانیم موضوع حکومت و ساختار نظام سیاسی، غیر از موضوع حاکم است و نباید این دو را با هم خلط نماییم.
توضیح: آنچه در صدر اسلام رخ داد، موجب شد دو بنیاد کاملاً متفاوت در میان مسلمانان شکل بگیرد:
الف) شیعیان و پیروان اهل بیت -ع- شکل حکومت را بر اساس بیعت در غدیر خم میدانند و از نظر آنها نظام حکومت و نظامات سیاسی، اجتماعی و... همه بر پایه امام معصوم و منصوب از طرف خداوند متعال شکل میگیرد و امام از مؤمنین بر خودشان اولی تر است.⁶
و در این نظامِ امامت، شخص حضرت رسول اکرم -ص- و جانشینان معصوم -ع- و نواب خاص و عام ( فقیه جامع الشرایط ) دارای چنین جایگاهی هستند و مؤمنان نیز اگر ولایت آنان را بپذیرند، حزب اللهی محسوب میشوند و الّا داخل حزب شیطان شده اند.⁷
ب) اهل سنت ساختار نظام و حکومت را بر اساس بیعت در سقیفه و انتخاب برخی از صحابه میدانند.
بنابراین دو نظام حکومتی کاملا متباین مطرح است:
الف: نظام امامت شیعه.
ب: نظام خلافت سنی.
هنگامی که مردم معترض علیه عثمان قیام کردند، پس از قتل وی به حضرت علی - علیه السلام - مراجعه کردند تا با او به عنوان خلیفه چهارم بیعت کنند نه به عنوان امامت؛ و آن حضرت -ع- هم پیشنهاد آنها را رد نمودند و پس از اصرار بسیار ايشان، پذیرفتند.
نتیجه آنکه حکومت به شکل خلافت اهل سنت بود نه به صورت امامت اهل بیت، ولی به جای حاکم غیر معصوم، حاکم معصوم به قدرت رسید.
بنابراین حکومت حضرت امام علی -ع- و امام حسن -ع- بر اساس امامت نبود بلکه بر پایه خلافت و نظام سقیفه بود و چنین حکومتی از نظر شیعه حکومت الهی و مطلوب نیست؛ پس نمیتوان همه رخدادهای آن را حجت و کاشف از رضایت خداوند متعال دانست؛ زیرا در مواردی حضرت امام -ع- ناگزیر میشدند در برابر باطل کوتاه بیایند همچنان که هارون در برابر طرفداران سامری کوتاه آمدند.⁸
مثال
برای درک بهتر مطلب، مثالی را عرض میکنم: اگر هماکنون در ایالات متحده آمریکا و نظام حکومتی آنجا، حضرت آقا ( امام خامنهای ) رئیس جمهور شود، آیا حکومت آمریکا، حکومت الهی محسوب میشود و ما می توانیم بر اساس عملکرد ایشان در آنجا قضاوت کنیم ؟
پس عملکرد حاکم اسلامی ( امام معصوم یا فقیه جامع الشرایط ) وقتی مبسوط الید باشند، حجت است.
نتیجه آنکه به کوتاه آمدن امام در صفین، قبول حکمیت، داستان نماز تراویح و صلح امام حسن -ع- و... نمیتوان استناد نموده و آن ها را ملاک وظیفه شرعی و سیاسی امروز خودمان در جمهوری اسلامی ایران قرار دهیم؛ زیرا این حکومت، حکومت بر اساس نظام امامت است نه نظام خلافت و قیاس نظام خلافت در زمان حضرت -ع- با امروز ج.ا.ا. قیاس مع الفارق است.
سخن چهارم
در جامعه امروز ایران دو مکتب فکری مطرح است:
الف) مکتب الهی و خدا محور.
ب) مکتب اومانیسم و انسان محور.
تفکر مکتب ما اسلام ناب محمدی است و صريحاً آنرا اعلان میکنیم ولی تفکر اومانیسم نمی تواند علنی به میدان بیاید و خود را با نقاب چهرههای اسلامی، ایرانی، انسانی، ملی و... معرفی میکند؛ اما اگر بجای سطحی نگری، عمیقاً به مطالب آنان توجه کنیم واقعیت عقیده ایشان روشن است.
این تفکر تلاش می کند که همان بنیاد های فرهنگ و ارزش های آمریکایی را بومی سازی نماید و محور حق و باطل برای آنها رضایت و خواست اکثریت است؛ خواه مرضی خدا باشد یا نباشد؛ مثلا اگر مردم مانند قوم لوط باشند یا بخواهند علنی فحشا کنند یا شراب بخورند و بی حجاب و برهنه در خیابان قدم بزنند و هر ظلم و گناهی را علنی انجام دهند، وظیفه حکومت اسلامی در نهایت از منظر این افراد آن است که فقط و فقط به زبان نرم بگوید: این کارها بد است و ما شدیداً آن را محکوم میکنیم ولی شما در عمل کاملا آزاد هستید !!
این تفکر را حضرت امام خمینی -ره- به عنوان اسلام آمریکایی مطرح فرمودند و وظیفه ما تبیین حقیقت اسلام و رسوا کردن افراد نفوذی است.
این مطلب قرآن را متذکر میشوم که هرگاه خداوند متعال و رسول خدا به امری فرمان میدهند مؤمنان در برابر دستورات اسلام از خودشان اختیاری ندارند و باید مطیع و تسلیم فرامین حضرت حق باشند.⁹
اسلام تمامی آرمانها، اهداف، ارزش و راه را برای سعادت و کمال بشریت معرفی نموده است؛ مسأله ضرورت حجاب و عفاف و جلوگیری از منکرات، وظیفه قطعی حکومت اسلامی است و مجازات برای زنان و مردان هرزه و فاسد، عقلاً و شرعاً، لازم و واجب است و هیچ شبهه ای در آن نیست، مگر از ناحیه طرفداران اسلام آمریکایی.
ان شاءالله با بصیرت در فرمایش های حضرت آقا و جدیت در عمل، زمینه ساز حکومت حضرت مهدی - عجل الله فرجه الشریف - باشیم.
حامد وفسی
۱۲ خرداد ۱۴۰۳
📖 پاورقی را در پست بعدی مطالعه نمایید.
پاورقی
¹. شیخ مفید، المقنعه ص ۸۱۰
². همان ص ۷۹۷
³. محقق حلی شرایع الاسلام ج ۴ ص ۹۴۸
⁴ و ⁵. نجفی، محمد حسن جواهر الکلام ج ۴۱ ص ۴۴۸، ص ۶۳۸
⁶. آیه ۶ سوره احزاب
⁷. آیه ۵۵ و ۵۶ سوره مائده
⁸. آیه ۱۵۰ سوره اعراف
⁹. آیه ۳۶ سوره احزاب
10.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
┈••✾•🍃🌼🍃•✾••┈
🎞| #ویژه
✨ از حکمت های بزرگداشت یوم الله عید غدیر
🌹 حضرت آیت الله وفسی
╔═.🍃🕊.══🌻═╗
@bayyenat110
╚═🌻══.🍃🕊.═╝
24.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
┈••✾•🍃🌼🍃•✾••┈
🕋 روح عید قربان و قربانی کردن توسّط حجّاج
🌅 عارف، عاشق انجام واجب و عاشق ترک منکر
🔍 اشاره ای به تفاوت اسوه با الگو
🎙 حضرت آیت الله وفسی
╔═.🍃🕊.══🌻═╗
@bayyenat110
╚═🌻══.🍃🕊.═╝
┈••✾•💕🍃🌼🍃💕•✾••┈
📣📣📣 #اطلاع_رسانی
🌹 سلسله دروس حکمت عملی با محوریت:
🌸 شرح دعای مکارم الاخلاق حضرت امام سجاد - سلام الله علیه -
💐 توسط حضرت استاد آیت الله وفسی -حفظه الله-
🕌 میعاد:
تهران - خیابان هلال احمر - خیابان ابراهیمی(عباسی) جنوبی - کوچه شهید ذوالفقاری - مسجد پنج تن آل عبا -علیهم السلام- حوزه علمیه مرحوم حضرت آیت الله العظمیٰ رشاد زنجانی -ره-
🗓 موعود:
╔═.🍃⏰.══📆═╗
سه شنبه ها، ساعت ۱۶
╚═📆══.🍃⏰.═╝
🔻مجلس برای خواهران نیز، برقرار میباشد.
🟡 بیّنات | پایگاه مردمی تنظیم و نشر آثار استاد اخلاق تهران
🆔 @bayyenat110
10.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🍃🍂🍃🍂🌹🍂🍃🍂🍃
🎥 #ویژه | ببینید:
🔎 فرق رقابت رزمندگان دفاع مقدس و شهداء با رقابت نامزد ها و مسئولین امروز کشور
🌹 استاد آیت الله وفسی
╔═.🍃🕊.══♥️═╗
@bayyenat110
╚═♥️══.🍃🕊.═╝
🔵 جلسه ۲۵۰ حکمت عملی ( ۱۴۰۳.۳.۸ )
🔷 آغاز شرح دعای پرفیض، نورانی و روح افزای مکارم الاخلاقِ صحیفه سجّادیه - سلام الله علیه- «جلسه اوّل»
🔹 نگاهی به شرایط فرهنگی، اجتماعی و سیاسی دنیای اسلام، در دوران امامت حضرت امام سجّاد - سلام الله علیه -
🔹 اختناق اجتماعی، سخت تر از اختناق سیاسی و نظامی
🔹 ضرورت پرهیز از اظهار نظر متعصّبانه و غیرمحقِّقانه
🔹 برخی از شیوه های دفاع از اسلام ناب و گسترش آن توسّط حضرت امام زین العابدین - سلام الله علیه - ، در تنگنای اجتماعی مذکور
🔹 تفاوت اسلام ناب با دیگر نگرش ها، در تربیت نظامی
🔹 اختلاف بنیادی اخلاق اسلامی، با دیگر گرایش های اخلاقی ( تفاوت بنیادی در فلسفه ی اخلاق )
🔹 توضیحی در مورد فراز های ابتدایی و آغازینِ معمول در ادعیّه، مناجات ها و زیارات.
هدایت شده از بیّنات مدیا
1403.3.8 - استاد آیت الله وفسی.mp3
10.85M
┈••✾•🍃🕊🍃•✾••┈
🔈/ سلسله مباحث شرح دعای پر فیض #مکارم_الاخلاق صحیفه سجّادیه - سلام الله علیه -
🎙 حضرت استاد وفسی
🗓 جلسه اوّل ( ۱۴۰۳.۳.۸ )
🎥| نمایش فیلم کامل👇🏻
🎞 https://www.aparat.com/v/tgl179i
✅ @bayyenat_media
23.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
┈••✾•🍃🌹🍃•✾••┈
📽| #ویژه
👥 بحثی در باب آداب مناظره از منظر اسلام
⚔ مِراء، موجب دشمن تراشی و رسیدن به جهل
🎙 حضرت آیت الله وفسی
📆 ۱۴۰۰.۹.۱۶
╭━⊰•❀🍃🌹🍃❀•⊱━╮
@bayyenat110
╰━⊰•❀🍃🌹🍃❀•⊱━╯
🍃🍂🍃🍂🌹🍂🍃🍂🍃
❓❓ #پرسش مخاطبین از محضر حضرت استاد
باسمه تعالی
با عرض تبریک عید سعید غدیر خم
درباره صحبت یکی از نامزدهای ریاست جمهوری دوره چهاردهم در مناظره تلویزیونی مطلبی مطرح شد که موجب شبهه برای من و دوستانم گردید.
این نامزد مدعی است که بر پایه آیه ( وَلَوۡ شَآءَ رَبُّكَ لَأٓمَنَ مَن فِي ٱلۡأَرۡضِ كُلُّهُمۡ جَمِيعًاۚ أَفَأَنتَ تُكۡرِهُ ٱلنَّاسَ حَتَّىٰ يَكُونُواْ مُؤۡمِنِينَ ۹۹ یونس ) خداوند نمی خواهد همه مردم به زور مومن گردند و پیامبر را هم از این کار نهی میکند؛ پس ما نباید مردم را به پوشش خاصی که ما نمیپسندیم وادار کنیم و هرکسی میتواند پوشش مناسب با عرف جامعه خودش را داشته باشد و یکی از بزرگان حوزه گفته است: در مسأله بی حجابی نباید با زور بر خورد شود.
لطفا از استاد بخواهید که این نظریه را توضیح دهند و وظیفه مردم و مسئولان در حکومت اسلامی چيست؟ با تشکر.
┈••✾•🍃🌹🍃•✾••┈
✍🏻 پاسخ:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
الحمدلله رب العالمین و الصلاة و السلام علی سیدنا و نبینا محمد و آله الطّیّبین الطّاهرین المعصومین سیّما بقیة الله عجّل الله تعالیٰ فرجه و سهّل الله مخرجه
سلام علیکم و رحمة الله
بنده هم عید الله الاکبر، عید ولایت حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب - علیه السلام - را تبریک و تهنیت عرض می کنم.
با تشکر از شما و دوستانی که نسبت به اسلامشناسی دغدغه مند هستند.
مطالبی را به عرض میرسانم:
اول
حافظ قرآن یا احادیث بودن گرچه یک فضیلت است اما به معنای اسلام شناسی نیست و چه بسا انسان به سبب سطحی نگری، بر خلاف دین و معارف اسلامی نظری بیان کند؛ و کسی حافظ قرآن نباشد اما عالم به حقیقت دین باشد و به سبب تخصص علمی، دیدگاه صحیح اسلام را تبیین نماید. برای قضاوت نظریه حق یا باطل، معيار برهان است.
در روایات شیعه و سنی درباره کسانی که بدون علم و تخصص لازم، درباره اسلام نظر میدهند به شدت نهی شده است:
رُبَّ تَالِ اَلْقُرْآنِ وَ اَلْقُرْآنُ يَلْعَنُهُ.
چه بسا کسی که قرآن را تلاوت میکند و در همان حال، قرآن او را لعنت میکند.¹
یا کسانی که بدور از تحقیق علمی و به سلیقه خودشان قرآن را تفسیر مینمایند کافر شده و جایگاه شان در جهنم است:
مَنْ فَسَّرَ اَلْقُرْآنَ بِرَأْيِهِ فَقَدْ كَفَرَ ².
مَنْ قَالَ فِي اَلْقُرْآنِ بِغَيْرِ عِلْمٍ فَلْيَتَبَوَّأْ مَقْعَدَهُ مِنَ اَلنَّارِ ³.
نتیجه: افرادی که تخصص و صلاحیت علمی لازم را ندارند باید تقوای الهی داشته، از اظهار نظر در معارف دینی خودداری نمایند و فقط به نقل دقیق آراء بزرگان بسنده کنند.
دوم
در معارف دینی دو ساحت مطرح است که عدم توجه به آن، سبب مغالطه میگردد و موجب میشود که ناخواسته ضالّ مضل شویم؛ یعنی هم خودمان گمراه گردیم و هم دیگران را به گمراهی بیندازیم.
الف: ساحت تکوین، یعنی نظام وجود و خلقت.
ب: ساحت تشریع، یعنی نظام قانونگذاری.
الف- ساحت تکوین: خداوند متعال در عالم خلقت قوانینی دارد؛ از جمله آنها این است که انسان را فاعل مختار آفریده و در دنیا برای او امکاناتی قرار داده تا به واسطه عوامل درونی مانند عقل و هوای نفس و عوامل خارجی مانند انبياء و شیاطین در معرض انتخاب قرار گیرد و به جایگاه رشد تکوینی نائل گردد؛ یعنی مي تواند با انتخاب آزاد خویش بالاتر از ملائکه یا پست تر از حیوانات گردد.
ب- ساحت تشریع: در زندگی فردی و اجتماعی وجود قانون ضروری است.
در مکتب اومانیسم مردم قانون میگذارند اما در جهان بینی اسلامی خداوند متعال و پیامبر -ص- و امامان معصوم -ع- واضع قوانین میباشند.
نتیجه: آیات لَآ إِكۡرَاهَ فِي ٱلدِّينِ⁴
إِنَّا هَدَيۡنَٰهُ ٱلسَّبِيلَ إِمَّا شَاكِرࣰا وَإِمَّا كَفُورًا ⁵
وَلَوۡ شَآءَ رَبُّكَ...⁶
ناظر بر ساحت آزادی های تکوینی است و هیچ دلالتی بر ساحت تشریع و قانونگذاری ندارد و نباید از آن اباحهگری و آزادی های اجتماعی غربی را نتیجه گرفت.
پر واضح است که آیات مجازات زناکار و سارق، خواه مرد باشند یا زن، دلالت میکند که مسلمانان و حکومت اسلامی مکلف هستند با مجرمین برخورد خشن کنند و برای گناهان دیگر هم مجازات های حدود و تعزیرات وجود دارد.
پس در جامعه اسلامی رعایت حقوق دیگران و قوانین شرعی و مقررات و همچنین حفظ بیت المال و محیط زیست، عمل به تعهدات و... کاملاً ضروری است.
📖 ادامه مطلب را در پست بعدی مطالعه نمایید...