eitaa logo
بحار توحید
799 دنبال‌کننده
310 عکس
303 ویدیو
863 فایل
استاد کاظم ضرّابی حدود ۱۴ سال به خوشه چینی از محضر حضرت علامه طباطبایی در دروس اخلاقی، اعتقادی؛ و حدود ۳۰ سال ضمن شرکت در درس فقه و اصول آیةالله العظمی بهجت از همنشینی، اخلاق، زهد و تقوا و عمل آن عالم ربانی استفاده ها بردند. 📩دریافت نظرات: @behar_110
مشاهده در ایتا
دانلود
💠مراتب توبه در جریان کربلا ...ادامه مطلب قبل: 2⃣(گزيده‌ي دانشنامه‌ي امام حسين عليه السلام، ص563): أبوشعثا يزيد بن زياد بن مُهاصِر رضوان الله تعالي عليه با عمر بن سعد ملعون به كربلا آمده بود. وقتي كار به جنگ انجاميد و سخنان امام عليه السلام را ردّ كردند، به جانب امام حسين عليه السلام آمد. تيرانداز ماهري بود كه امام عليه السلام هم او را دعا كردند: «اللهمّ سَدِّد رَميَتَه و اجعل ثوابه الجنّة.» (قصه کربلا، ص281): جُوَين بن مالك رضوان الله تعالي عليه شيعه بود ولي براي جنگ با امام حسين عليه السلام آمده بود؛ وقتي ابن سعد شرطهاي امام عليه السلام را نپذيرفت، شبانه به اردوي امام عليه السلام پيوست. حارث بن امرؤ القيس رضوان الله تعالي عليه از شجاعان بنام و مشهور در جنگها بود؛ با سپاه ابن سعد به كربلا آمده بود ولي وقتي كلام امام حسين عليه السلام را نپذيرفتند، به امام عليه السلام پيوست. (همان، ص288): حُلاس بن عمرو و نُعمان بن عمرو رضوان الله تعالي عليهما هر دو از اهل كوفه و از اصحاب امام علي عليه السلام بوده‌اند ولي در سپاه ابن سعد بودند و وقتي او سخنان امام عليه السلام را نپذيرفت، شبانه به خدمت امام عليه السلام آمدند. (همان، ص285و286): عمرو بن ضُبَيعة رضوان الله تعالي عليه او سواري پيشتاز و از نام‌آوران جنگها و مردي شجاع بود و افتخار درك رسول خدا صلّي الله عليه و آله و سلّم را داشت. با عمر بن سعد ملعون به كربلا آمده بود ولي بعدا به حلقه‌ي امام عليه السلام پيوست. 3⃣ (همان، ص285): مسعود بن حَجّاج و پسرش عبدالرحمان رضوان الله تعالي عليهما هر دو از معروفين شيعه و از شجاعان مشهور بودند ولي با عمر بن سعد ملعون به كربلا آمدند و قبل از آغاز جنگ به خدمت امام حسين عليه السلام رسيدند، سلام كردند و نزد ايشان ماندند تا اينكه در حمله‌ي اوّل به شهادت رسيدند. ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 💠 کانال رسمی نشر آثار حضرت آيةالله حاج شیخ کاظم ضرّابی مدّ ظلّه العالي: ❁• ایتا: eitaa.com/behar_zarrabi ❁• تلگرام: t.me/behar_zarrabi
💠 در جریان کربلا ...ادامه مطلب قبل 4⃣ (قصه کربلا، ص321): بكر بن حيّ رضوان الله تعالي عليه با ابن سعد ملعون به جنگ با امام حسين عليه السلام آمده بود و روز عاشورا وقتي آتش جنگ شعله‌ور شد، متوجّه امام عليه السلام شد، توبه كرد و از سپاه كوفه جدا شد و با آنها مبارزه كرد تا اينكه در مقابل امام عليه السلام به شهادت رسيد. 5⃣ (همان، ص299): سعد بن حارث و برادرش حتوف بن حارث رضوان الله تعالي عليهما هر دو با ابن سعد ملعون به كربلا آمده بودند و در روز عاشورا وقتي نداي «هل من ناصر» و شيون زنان و كودكان را شنيدند، بي‌تاب شدند و شمشير به روي سپاه كوفه كشيدند و آنقدر جنگيدند تا شهيد شدند. ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 💠 کانال رسمی نشر آثار حضرت آيةالله حاج شیخ کاظم ضرّابی مدّ ظلّه العالي: ❁• ایتا: eitaa.com/behar_zarrabi ❁• تلگرام: t.me/behar_zarrabi
خودشناسی بهترین راه برای خداشناسی.aac
5.61M
منظور از خودشناسی که تنها راه برای خودسازی است، چیست؟
💠مراتب توبه در جریان کربلا ...ادامه مطلب قبل: 6⃣( تاريخ سيّدالشهداء عليه السلام، ص237تا239): شيعيان كوفه، در منزل سليمان بن صرد خزاعي جمع شدند و همگي گفتند: «با دشمنان امام حسين عليه السلام مي‌جنگيم و خود را فداي او مي‌كنيم.» به فرمان سليمان، از طرف عموم شيعيان نامه‌اي نوشتند و نام اين چهار نفر از بزرگان شيعيان «سليمان بن صرد»، «مسيّب بن نجبه»، «رفاعة بن شدّاد» و «حبيب بن مظاهر» به خصوص در آن آمده بود. از اين چهار نفر، فقط حبيب بن مظاهر در كربلا حاضر شد و جان خود را فداي امام مظلوم عليه السلام نمود و از بهترين ياوران آن امام شهيد گرديد. امّا از سه نفر ديگر، سليمان و مسيّب، از رؤسا و امراي توّابين شدند و در زمان عبدالملك بن مروان در جنگ با ابن زياد كشته شدند. 7⃣رفاعة بن شدّاد، پس از كشته شدن آنها از امراي توّابين شد و قشون را از معركه برداشت و به كوفه برگشت. وقتي اشراف كوفه و قاتلان امام مظلوم عليه السلام مانند شبث بن ربعي، شمر بن ذي الجوشن و عمرو بن حجّاج زبيدي، بر سر رياست و آقايي با مختار مي‌جنگيدند، رفاعه با آنها بود بلكه رهبر آن جماعت و آن لشكر بود! بين رؤسا و عشاير بر سر رهبري، اختلاف شد و بالأخره رفاعه بن شدّاد را انتخاب كردند. وقتي اصحاب مختار مي‌جنگيدند و فرياد مي‌زدند:‌ «يا لثارات الحسين» يعني: ما براي ياري حسين عليه السلام با قاتلان او مي‌جنگيم، يزيد بن عمير گفت: «يا لثارات عثمان!» ناگهان رفاعه بن شدّاد گفت: ما با عثمان چه كار داريم؟ من با جمعي كه ياري عثمان كنند و خون او را طلب نمايند همكاري نمي‌كنم. عدّه‌اي از قومش گفتند: تو ما را به جنگ كشاندي، امّا حالا كه گرفتار شمشير دشمن شديم، مي‌گويي كه برويد و از جنگ دست برداريد؟! رفاعه به اين سخنان گوش نداد و اين دو بيت را خواند: أنا ابن شدّاد علي دين عليّ لستُ لعثمان بن أروي بِوَليّ لأصلينّ اليوم فيمن يصطلي بِحرّ نارِ الحرب غير مؤتلِ سپس با آنان جنگيد و كشته شد. ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 💠 کانال رسمی نشر آثار حضرت آيةالله حاج شیخ کاظم ضرّابی مدّ ظلّه العالي: ❁• ایتا: eitaa.com/behar_zarrabi ❁• تلگرام: t.me/behar_zarrabi
...ادامه مطلب قبل: 🔹مي‌توان گفت: كه همه‌ي اين چهار نفر، در راه اهل بيت عليهم السلام كشته شدند ولي ميان حبيب بن مظاهر كه به كربلا شتافت و امام مظلوم عليه السلام را ياري كرد و آن سه نفر كه در كوفه ماندند و امام عليه السلام را ياري نكردند، ‌تفاوت و فاصله‌ي بسياري است مثل فاصله‌ي زمين تا آسمان! و همچنين است تفاوت سليمان و مسيّب كه رفتند و كشته شدند و به راستي از گذشته‌ي خود پشيمان شدند و توبه كردند با رفاعه كه از جنگ برگشت و با دشمنان امام حسين عليه السلام مانند شمر، شبث و عمرو بن حجّاج ائتلاف كرد و نه تنها با مختار و شيعيان امام مظلوم عليه السلام دشمني نمود بلكه با دشمنان اهل بيت عليهم السلام در يك صف ايستاد، همان صفّي كه در آن طلب خون عثمان كردند. هرچند رفاعه نيز پشيمان شد و از كرده‌ي خود توبه كرد و با آن جماعت جنگيد و كشته شد. 🔸اميدوارم در روز قيامت به شفاعت حسين بن علي عليهماالسلام نائل گردد و با دشمنان اهل بيت عليهم السلام محشور نگردد! خداوند همه‌ي شيعيان را از فتنه‌ها، بلايا و حبّ جاه و مقام محفوظ بدارد و عاقبت همگي را ختم به خير بفرمايد! ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 💠 کانال رسمی نشر آثار حضرت آيةالله حاج شیخ کاظم ضرّابی مدّ ظلّه العالي: ❁• ایتا: eitaa.com/behar_zarrabi ❁• تلگرام: t.me/behar_zarrabi
💠مراتب توبه در جریان کربلا ...ادامه مطلب قبل: 8⃣(ناگفته‌هايي از حقايق عاشورا، ص209و210): ابن حجر مي‌نويسد: شمر در نماز جماعت حاضر مي‌شد و بعد از نماز توسّل مي‌كرد و مي‌گفت: «اللهمّ إنّك تعلم أنّي رجل شريف فاغفر لي!» (ترجمه: خدایا تو میدانی من مرد بزرگ و شریفی هستم پس مرا بیامرز!) ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 💠 کانال رسمی نشر آثار حضرت آيةالله حاج شیخ کاظم ضرّابی مدّ ظلّه العالي: ❁• ایتا: eitaa.com/behar_zarrabi ❁• تلگرام: t.me/behar_zarrabi
... ادامه مطلب قبل: 🔸(تذکرة المتقین، ص51): خبر نبوی صلّی اللّه علیه و آله و سلم است که اگر کسی هفتاد پیامبر کشته باشد و توبه کند، توبه‌ی او قبولست. خود خداوند فرمود: یا موسی، از هر کسی میگذرم إلّا قاتل الحسین. 🔹هیچکسی را به جز قاتل سید الشهداء علیه السلام استثنا نفرموده است. ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 💠 کانال رسمی نشر آثار حضرت آيةالله حاج شیخ کاظم ضرّابی مدّ ظلّه العالي: ❁• ایتا: eitaa.com/behar_zarrabi ❁• تلگرام: t.me/behar_zarrab
جلد۹، جلسه۳۸​.aac
25.45M
🔹 🔸 🔹 🎧 بحار الأنوار، ج9: کتاب الاحتجاجات 🎙حضرت آيةالله ضرابی 🗓تاریخ: 1401/5/22 ⏱ زمان: 35 دقیقه 🔺ایتا و تلگرام: @behar_zarrabi
💠اللهم ارزقني علیه السلام یوم الورود (بررسي تاريخ عاشورا، ص143تا147): 🔸آيا امام حسين عليه السلام و جوانان بني‌هاشم و اصحاب عليهم السلام -چنان‌كه بسياري از مردم گمان كرده‌اند- به مقام شهادت رسيدند تا سنگري براي گنهكاران امّت باشند؟ يعني اگر پيش از اين مسلمانان يا شيعيان با ناراحتي و نگراني گناه مي‌كرده‌اند، پس از شهادت امام عليه السلام و يارانشان خاطرشان آسوده باشد و با اطمينان كامل هرچه مي‌توانند گناه كنند و هرچه مي‌توانند مردم را فريب دهند و از حساب و عذاب خدا هم بيمي به خود راه ندهند كه امام حسين عليه السلام براي شفاعت گنهكاران كشته شد؟! 🔹امام عليه السلام به شهادت رسيد تا گناه امّت بخشيده شود، مردم گناه كردند و گناه خواهند كرد و كفّاره‌اش را امام عليه السلام دادند و كار درست شد؟! عيسي علي نبيّنا و آله و عليه السلام به دار رفت و مسيحيان گنهكار آسوده شدند، امام حسين عليه السلام هم كشته شدند و گنهكاران امّت را بيمه كردند؟! ... ادامه دارد ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 💠 کانال رسمی نشر آثار حضرت آيةالله حاج شیخ کاظم ضرّابی مدّ ظلّه العالي: ❁• ایتا: eitaa.com/behar_zarrabi ❁• تلگرام: t.me/behar_zarrabi
... ادامه مطلب قبل 🔸نعوذ بالله اين توجيه و اين طرز فكر كه شايد مورد پسند بيشتر عوام باشد درست نقطه مقابل هدف واقعي امام عليه السلام در اين نهضت است؛ يعني امام عليه السلام قيام كردند تا مردم بيشتر از خدا بترسند، بيشتر از آثار گناه -كه در دنيا و آخرت دامنگير گنهكاران مي‌شود- بر حذر باشند، بيشتر به انجام فرائض مذهبي توجّه كنند. 🔹قيام كردند تا بساط گناه برچيده شود و دست مردم از منكرات كوتاه گردد، و روحيّه‌ي تقوا در مردم زنده شود. 🔸به پا خاستند تا امر به معروف و نهي از منكر كنند، مفاسد و معصيت‌ها را جلوگيري كنند، و ترس از خدا را در دل‌ها قوّت دهند، و مردم را به سوي خدا توجّه دهند، اثر تربيت قرآن و تعليمات آن به وجود آيد. چنين ملّتي است كه دروغ نمي‌گويد، خيانت نمي‌كند در هر كاري كه انجام مي‌دهد درستكار، و شجاع و با شهامت است، جز خدا را پرستش نمي‌كند و جز به حقّ تن در نمي‌دهد و جز زير بار قانون و حرف حساب نمي‌رود. ... ادامه دارد ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 💠 کانال رسمی نشر آثار حضرت آيةالله حاج شیخ کاظم ضرّابی مدّ ظلّه العالي: ❁• ایتا: eitaa.com/behar_zarrabi ❁• تلگرام: t.me/behar_zarrabi
جلد۹، جلسه۳۹​.aac
25.34M
🔹 🔸 🔹 🎧 بحار الأنوار، ج9: کتاب الاحتجاجات 🎙حضرت آيةالله ضرابی 🗓تاریخ: 1401/5/23 ⏱ زمان: 35 دقیقه 🔺ایتا و تلگرام: @behar_zarrabi
...ادامه مطلب قبل 🔹امام عليه السلام شهيد نشدند تا به مردم بگويند كه بعد از شهادت من نيازي به راست گفتن و امانت داشتن و عبادت كردن و تحصيل مال حلال و پرهيز از كارهاي حرام و رعايت حقوق مردم نيست، من كشته شدم تا شيعيان من از اين ناراحتي‌ها آسوده باشند و عمري با آسودگي خيال گناه ‌كنند. 🔸اين طرز تفكّر براي مسلمانان شرم‌آور است و روح مقدّس شهداي راه خدا را كه تنها در راه مبارزه با گناه و بي‌ديني به شهادت رسيده‌اند رنج مي‌دهد، و هيچ امكان‌پذير نيست كه كسي با دوري از خدا به امام عليه السلام نزديك شود و با خشم پروردگار متعالِ، امام عليه السلام را خشنود سازد، و سهمي از معصيت را براي امام كنار بگذارد تا خدا نتواند از او بازخواست كند! 🔹مردمي كه اينگونه فكر مي‌كنند نه تنها به اسلام و روح نهضت اباعبدالله عليه السلام خيانت كرده‌اند بلكه مي‌توان گفت: اينان دستگاهي با سرمايه‌ي شهادت امام عليه السلام در برابر حلال و حرام خدا و ثواب و عقاب پروردگار به راه انداخته‌اند. بدا به حال مسلماني كه نماز نخواند يا روزه نگيرد يا حقوق مردم را رعايت نكند يا به ارتكاب كارهاي حرام آلوده گردد، يا از طريق ربا خوردن و كسب حرام زندگي كند و آن گاه دلخوش باشد كه من مريد امام حسينم! 🔸از اين مسلمانان بايد پرسيد: تو چرا مريد امام حسين عليه السلام شده‌اي كه نه تو كارهاي امام حسين عليه السلام را خوش داري و نه ايشان كارهاي تو را خوش داشتند؟! امام عليه السلام راست مي‌گفتند و تو دروغ مي‌گويي، او امانت داشت و تو خيانت مي‌كني، او شب عاشورا را مهلت گرفت تا شبي را به نماز و دعا و استغفار و تلاوت قرآن بگذراند، امّا شبهاي تو بيشتر به گناه و كارهاي ناپسند مي‌گذرد، او در راه خدا از هرچه داشت صرف نظر كرد و تو در راه خدا از پشيزي نمي‌گذري. 🔹بسياري از مردم مريد امام حسين عليه السلام شده‌اند به خاطر اينكه ايشان را نشناخته‌اند و تصوّر كرده‌اند كه مي‌شود با يك سلام و تعارف، امام عليه السلام را طرفدار خود ساخت، همانند بسياري از مردم كه بي‌جهت منتظر ظهور امام زمان عليه السلام نشسته‌اند و هيچ نمي‌دانند كه ظهور امام عليه السلام به صَرفه‌ي آنها نيست، و آن امامي كه آنها تصوّر مي‌كنند هرگز ظهور نخواهد كرد، و آن امامي كه ظهور مي‌كنند پول‌ها و كارها را بين مريدهاي خود تقسيم نخواهند كرد. ... ادامه دارد ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 💠 کانال رسمی نشر آثار حضرت آيةالله حاج شیخ کاظم ضرّابی مدّ ظلّه العالي: ❁• ایتا: eitaa.com/behar_zarrabi ❁• تلگرام: t.me/behar_zarrabi
جلد۹، جلسه ۴۰​.aac
22.38M
🔹 🔸 🎧 بحار الأنوار، ج9: کتاب الاحتجاجات 🎙حضرت آيةالله ضرابی 🗓تاریخ: 1401/5/24 ⏱ زمان: 30 دقیقه 📍بسیار مفید؛ به همه‌ی عزیزان همراه توصیه می‌شود استماع این درس را از دست ندهند. 🔺ایتا و تلگرام: @behar_zarrabi
‼️یادآوری‼️ 🔹درس حضوری بحارالأنوار. 🗓روزهای درسی (شنبه تا چهارشنبه). 🕜بلافاصله بعد از اقامه نماز ظهر و عصر. 🏠منزل استاد دامت إفاضاته. ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 💠 کانال رسمی نشر آثار حضرت آيةالله حاج شیخ کاظم ضرّابی مدّ ظلّه العالي: ❁• ایتا: eitaa.com/behar_zarrabi ❁• تلگرام: t.me/behar_zarrabi
... ادامه مطلب قبل 🔹اگر كسي معني پيامبري و امامت را خوب بشناسد به اينگونه اشتباهات گرفتار نمي‌شود و براي پيغمبر و امام در مقابل دستگاه خدا حسابي باز نمي‌كند و مي‌داند كه عظمت پيغمبر و امام بر پايه‌ي بندگيِ خدا استوار است و جز از راه بندگيِ پروردگار نمي‌توان از پيغمبر و امام بهره‌مند شد. 🔸امام حسين عليه السلام روز عاشورا با آن همه گرفتاري و با آن كه دشمن حاضر نشد جنگ را براي نماز خواندن چند دقيقه‌اي هم تعطيل كند، در همان گير و دارِ جنگ، نماز ظهر خود را به جماعت خواندند و به دو نفر از ياران خود، يعني زهير بن قين بجلي و سعيد بن عبدالله حنفي فرمودند تا پيش روي ايشان بايستند و سينه‌ها را سپر كنند و جلو حمله‌ دشمن را بگيرند تا امام عليه السلام نماز خود را بخوانند. 🔹اين امام چگونه راضي مي‌شود و چگونه مي‌تواند راضي شود كه كسي به جاي نماز براي ايشان عزاداري كند و يا به اطمينان شفاعت و طرفداري ايشان، واجبات را انجام ندهد و حرام‌ها را مرتكب شود، عزارداريِ امام عليه السلام بايد مردم را دين‌شناس كند، به خدا نزديك سازد، از گناه و معصيت بركنار دارد. علاقه‌ي به دين را در آنان شديدتر كند، روح توحيد را در ايشان زنده كند، بدانند كه مجالس عزاي اباعبدالله عليه السلام تنها موقعي باعث خشنودي خدا و قبول و موجب اجر و ثواب اخروي است كه در حدود بندگي خداي تعالي به انجام رسد و مشتمل بر دروغ و حرامي نباشد، زيرا خدا را از راه گناه نمي‌توان عبادت كرد و حرام را نمي‌توان مقدّمه‌ي عبادت قرار داد. ... ادامه دارد ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 💠 کانال رسمی نشر آثار حضرت آيةالله حاج شیخ کاظم ضرّابی مدّ ظلّه العالي: ❁• ایتا: eitaa.com/behar_zarrabi ❁• تلگرام: t.me/behar_zarrabi
جلد۹، جلسه۴۱​.aac
30.34M
🔹 🔸 🎧 بحار الأنوار، ج9: کتاب الاحتجاجات 🎙حضرت آيةالله ضرابی 🗓تاریخ: 1401/5/25 ⏱ زمان: 40 دقیقه 🔺ایتا و تلگرام: @behar_zarrabi
... ادامه مطلب قبل: 🔸خداي متعال عملي را قبول مي‌كند كه در حدود تقوا به انجام رسد و هر عملي كه اين طور باشد و مورد قبول پروردگار قرار گيرد در اصلاح نفس انسان اثر دارد و مرحله‌اي انسان را پيش مي‌برد. امكان‌پذير نيست كه كاري خوب انجام گيرد و در باطن و روح انسان اثري باقي نگذارد. همان اثر نيكِ كار خوب است كه در مرحله‌اي به صورت ثواب اخروي ظهور مي‌كند و تا عمل در روح انسان اثر نيك نگذارد معنا ندارد كه داراي ثواب باشد، و همچنين تا در روح انسان اثر بد نداشته باشد معنا ندارد كه داراي عقاب اخروي باشد. 🔹چه در اشتباهند مردمي كه كارهايي به ظاهر خوب انجام داده‌اند و كمتر اثري در روح ايشان نداشته است و هيچ آن‌ها را كمال نبخشيده است، و در همان مرتبه‌ي نازله‌‌ي روحي كه بوده‌اند مانده‌اند و در عين حال گمان مي‌كنند كه ثواب‌هايي بي‌شمار براي ايشان آماده است. كارهاي خوب بايد انسان را تربيت كند و سير و سلوك دهد و بر صلاح و سلامت باطن انسان بيافزايد و رذايل اخلاق را ريشه كن سازد،‌ و به جاي آنها فضايل اخلاق را در وجود انسان رشد دهد و نيرومند سازد، و هر گاه اين اثرها بركارهاي خوب مترتّب نشد بايد دانست كه آن‌ها كارهاي خوب نبوده و بر خلاف دستور به انجام رسيده و چه بسا كه بر خلاف آنچه تصوّر مي‌شده آثار بدي هم در نفس انسان داشته است: (فمن كان يرجو لقاء ربّه فليعمل عملا صالحا) (كهف-110). ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 💠 کانال رسمی نشر آثار حضرت آيةالله حاج شیخ کاظم ضرّابی مدّ ظلّه العالي: ❁• ایتا: eitaa.com/behar_zarrabi ❁• تلگرام: t.me/behar_zarrabi
جلد۹، جلسه۴۲​.aac
21.43M
🔹 🔸 🎧 بحار الأنوار، ج9: کتاب الاحتجاجات 🎙حضرت آيةالله ضرابی 🗓تاریخ: 1401/5/26 ⏱ زمان: 29 دقیقه 🔺ایتا و تلگرام: @behar_zarrabi
(تذکرةالمتقین، ص43): 🔹جمیع انبیاء و اولیاء، عمده‌ی ترسشان در دار دنیا، از سوء خاتمه بوده! ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 💠 کانال رسمی نشر آثار حضرت آيةالله حاج شیخ کاظم ضرّابی مدّ ظلّه العالي: ❁• ایتا: eitaa.com/behar_zarrabi ❁• تلگرام: t.me/behar_zarrabi
جوامع توحید 13.mp3
6.16M
🔹 🔸 📍 🎧 بحار الأنوار، ج4: کتاب التوحید، أبواب أسماء و صفات، باب4: جوامع التوحید. 🎙حضرت آيةالله ضرابی ⏱ زمان: 25 دقیقه 🔺ایتا و تلگرام: @behar_zarrabi
‍ 🔺 وحشت و ترس از معصیت انسان را نجات می‌دهد. خطر در دنیا و آخرت دور ماست که نجات از آن، به ترک گناه و معصیت و خوف در دل است. خوف در دل و ترک گناه هم جز با دانش اسلامی و فهمیدن معارف پیدا نمی‌شود. تا وقتی انسان خدا را دور از خود و دور از جهان فرض کند هیچ‌وقت در دلش خوف پیدا نمی‌شود!. با شنیدن که آدم خائف نمی‌شود بلکه با فهمیدن خوف پیدا می‌شود. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی رحمه الله تعالی @seyedololama
(تذکرةالمتقین، ص53): 🔸حضرت موسی از حضرت خضر علی نبینا و آله و علیهما السلام سؤال می‌کند: چه کرده‌اید که مأمور شده‌ام از شما تعلّم کنم؟ به چه چیزی به این مرتبه رسیده‌اید؟ فرمود: «بترك المعصیة.» 🔹پس این را باید انسان بزرگ بداند و نتیجه‌ی آنهم بزرگ است. ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 💠 کانال رسمی نشر آثار حضرت آيةالله حاج شیخ کاظم ضرّابی مدّ ظلّه العالي: ❁• ایتا: eitaa.com/behar_zarrabi ❁• تلگرام: t.me/behar_zarrabi
علیه السلام (بحارالأنوار، ج44، ص186): 🔸عن حذیفة قال: سمعت الحسین بن علي یقول: «والله لیجتمعن علی قتلي طغاة بني أمیة و یقدمهم عمر بن سعد.» و ذلك في حیاة النبي صلّی اللّه علیه و آله و سلم. فقلت له: أنبأك بهذا رسول الله؟! فقال علیه السلام: «لا». فقال: فأتیت النبي صلّی اللّه علیه و آله و سلم فأخبرته؛ فقال صلّی اللّه علیه و آله و سلم: «علمي علمه و علمه علمي، لأنّا نعلم بالکائن قبل کینونته.» (ترجمه: حذیفه از امام حسین علیه السلام روایت می‌کند که ایشان فرمودند: «به خدا قسم سرکشان و طاغیان بنی امیه برای کشتن من اجتماع خواهند کرد و عمر بن سعد در جلوی آنان خواهد بود.» امام حسین علیه السلام این خبر را در زمان زنده بودن پیامبر خدا می‌دادند. من به آن حضرت عرض کردم: آیا پیغمبر خدا این خبر را به شما رساندند؟! فرمود: «خیر.» وقتی من به حضور رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله و سلم آمدم و این جریان را برای ایشان شرح دادم، فرمود: «علم من عین علم او [حسین علیه السلام] و علم او عین علم من است، زیرا ما امور را قبل از اینکه موجود شوند می‌دانیم.») ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 💠 کانال رسمی نشر آثار حضرت آيةالله حاج شیخ کاظم ضرّابی مدّ ظلّه العالي: ❁• ایتا: eitaa.com/behar_zarrabi ❁• تلگرام: t.me/behar_zarrabi
جلد۹، جلسه۴۳​.aac
27.67M
🔹 🔸 🎧 بحار الأنوار، ج9: کتاب الاحتجاجات 🎙حضرت آيةالله ضرابی 🗓تاریخ: 1401/5/29 ⏱ زمان: 37 دقیقه 📍بحث محبت؛ بسیار مورد دغدغه‌ی استاد حفظه اللّه تعالی. 🔺ایتا و تلگرام: @behar_zarrabi