🔸 عن الإمام الصادق علیه السلام: «لولا أنّ أمیرالمؤمنین علیه السلام تزوّجها لما کان لها کفوٌ إلی یوم القیامة علی وجه الأرض، آدمُ فمَن دونه.»
🔺@behar_zarrabi
#وجه_تسمیه_فاطمه
🔸عن الإمام الرضا علیه السلام عن آبائه علیهم السلام، قال: قال رسول الله صلّی اللّه علیه و آله و سلّم: «إنّي سَمَّیتُ ابنتي فاطمةَ لأنّ اللّه عزوجل فطمها و فطم مَن أحبّها مِن النار.»
(ترجمه: دختر من فاطمه نامیده شد، زیرا خداوند او و دوستدارانش را از آتش دوزخ جدا کرده است.)
🔹این وجه تسمیه در واقع به همان «فُطِمَتْ مِن الشَّرّ» برمیگردد.
🔸سؤال: فاطمه اسم فاعل است، چطور معنای مفعولی دارد؟
پاسخ: در زبان عربی وزن فاعل به معنای مفعول هم وجود دارد، مانند: سِرٌّ کَاتِم (یعنی مکتوم)، و بَلَدٌ عَامِر (یعنی معمور).
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی نشر آثار حضرت آيةاللّه حاج شیخ کاظم ضرّابی -مدّ ظلّه العالي-:
@behar_zarrabi
📩 دریافت نظرات:
@behar_110
210307_001[1].mp3
16.25M
#درس_صوتی
#مشیت_فعلیّه #ولایت_مطلقه_تکوینیّه
🎧 بحار الأنوار، ج4: کتاب التوحید، ص145.
🎙حضرت آيةالله ضرابی
⏱ زمان: 34 دقیقه
🔺@behar_zarrabi
#شفاعت #حضرت_فاطمه
🔸عن محمد بن مسلم الثقفي قال: سمعتُ أباجعفر _علیهما السلام_ یقول: لفاطمة علیها السلام وقفةٌ علی باب جهنّم فإذا کان یوم القیامة کُتِب بین عینَي کلِّ رجلٍ «مؤمن» أو «کافر» فیؤمَر بمُحِبٍّ قد کثرَت ذنوبه إلی النار؛ فتقرأ فاطمة بین عینَیه محبّا، فتقول:
«إلهي و سیّدي! سمّیتَني فاطمة و فَطَمتَ بي مَن تولّاني و تولّی ذرّیّتي من النار، و وعدُک الحقُّ، و أنت لا تُخلِفُ المیعاد».
فیقول اللّه عزّوجلّ: صدقتِ یا فاطمة، إنّي سمّیتُکِ فاطمة، و فَطَمتُ بکِ مَن أحبّکِ و تولّاکِ و أحبَّ ذرّیّتَکِ و تولّاهم من النار، و وعدي الحقّ، و أنا لا أخلف المیعاد؛ و إنّما أَمَرتُ بعبدي هذا إلی النار لتَشفَعِي فیه فأُشفِّعَکِ و لیتبیّنَ ملائکتي و أنبیائي و رُسُلي و أهلَ الموقف موقفُکِ منّي و مکانتُکِ منّي عندي، فمن قرأتِ بین عینیه مؤمنا فخُذي بِیَده و أدخِلیه الجنّةَ.
(ترجمه: محمد بن مسلم میگوید: از امام باقر علیه السلام شنیدم که میفرمودند: [در روز قیامت] حضرت فاطمه سلام الله علیها توقفی بر درب دوزخ دارند، در روز قیامت بین دو چشم هر انسانی «مؤمن» یا «کافر» نوشته شده است. به محبی که گناهان زیادی انجام داده، دستور داده میشود که به دوزخ برود؛ حضرت فاطمه سلام الله علیها بین دو چشم او را میخوانند که«محب» است. عرض میکنند: ای خدای من و آقای من! تو نام مرا فاطمه گذاشتی و به وسیله من، متولیان به ولایت من و ذریه من را از آتش دوزخ جدا کردی، و وعده تو حق است، و تو هرگز خلف وعده نمیکنی.
خداوند متعال میفرماید: راست گفتی ای فاطمه، من اسم تو را فاطمه گذاشتم و به وسیله تو دوستداران و متولیان به ولایت تو و دوستداران و متولیان به ولایت ذریه تو را از آتش دور کردم، و وعده من حق است و من هرگز خلف وعده نمیکنم. و علت اینکه به این بندهی محب دستور دادم به طرف آتش برود برای این بود که شفاعت او را بکنی و من شفاعت تو را قبول کنم؛ همچنین به خاطر اینکه برای ملائکه من و پیامبرانم و فرستادگانم و اهل موقف قیامت، جایگاه تو و منزلتت نزد من آشکار شود. پس هر کسی را دیدی که بین دو چشمش نوشته شده است: «مؤمن»، دستش را بگیر و وارد بهشتش کن.)
🔹خداوند کارهایش را با اسباب انجام میدهد، لذا بهشت رفتن در قیامت هم با اسبابش انجام میشود. شفاعت یکی از این اسباب است.
🔸 البته باید مواظب باشیم شفاعت را طوری معنا نکنیم که موجب شود انسان فاجر و فاسق درست شود؛ حضرت زهرا سلام الله علیها آمده اند تا ما را آدم کنند.
🔹 معنای روایت بالا این است: اگر ما به دنبال حضرت زهرا سلام الله علیها باشیم، حتی اگر فضیل بن عیاض هم باشیم، ما را نجات میدهند و با توبه از دنیا میرویم؛ یعنی تجلّیِ شفاعت حضرت زهرا سلام الله علیها در دنیا اینطور میشود که توبه میکنیم و در آخرت میبینیم حضرت زهرا سلام الله علیها دست ما را گرفتند و به بهشت بردند.
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی نشر آثار حضرت آيةاللّه حاج شیخ کاظم ضرّابی -مدّ ظلّه العالي-:
@behar_zarrabi
📩 دریافت نظرات:
@behar_110
210307_002[1].mp3
15.77M
#درس_صوتی
#خالقیت
🎧 بحار الأنوار، ج4: کتاب التوحید، باب5.
🎙حضرت آيةالله ضرابی
⏱ زمان: 33 دقیقه
🔺@behar_zarrabi
#وجه_تسمیه_فاطمه
عن یزید بن عبدالملک عن أبي جعفر علیهما السلام قال: «لمّا وُلِدَت فاطمة علیها السلام أوحی اللّه عزوجل إلی مَلَکٍ فأنطَقَ به لسان محمّد صلّی اللّه علیه و آله و سلم فسمّاها فاطمة، ثم قال: إنّي فَطَمتُکِ بالعلم... .»
(ترجمه: هنگامی که حضرت فاطمه سلام الله علیها متولد شدند، خداوند به مَلَکی وحی فرمود و به وسیلهی او زبان مبارک رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله و سلم را به نطق آورد، در آن لحظه نام دختر رسولش را فاطمه گذاشت و فرمود: من تو را از شیر علم گرفتم.)
ثم قال أبوجعفر علیهما السلام: «واللهِ لقد فَطَمَها اللّه تبارک و تعالی بالعلم.»
(یعنی: به خدا قسم، بعد از اینکه او را کاملا از شیر علم پُر فرمود، او را از شیر علم گرفت).
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی نشر آثار حضرت آيةاللّه حاج شیخ کاظم ضرّابی -مدّ ظلّه العالي-:
@behar_zarrabi
📩 دریافت نظرات:
@behar_110
#وجه_تسمیه_فاطمه
عن النبي صلّی اللّه علیه و آله و سلم لفاطمة: شقّ اللّه ُ لکِ یا فاطمة اسما مِن أسمائه، فهو الفاطر و أنتِ فاطمة.
(ترجمه: ای فاطمه! خداوند برای تو یکی از اسمهایش را مشتق کرده است، او فاطر است و تو فاطمه.)
🔹پس این دو اسم شبیه به یکدیگر هستند؛ یعنی خداوند فاطر و شکافنده و جدا کننده حق از باطل و نور از ظلمت است، حضرت فاطمه سلام الله علیها هم قطع کننده و جداسازنده است.
🔸 چنانکه در ذیل آیه شریفه (فتلقّی آدم من ربّه کلمات) «بقرة_37» آمده است جبرئیل علیه السلام این نامها را به ایشان تعلیم داد: «یا حمیدُ بحقّ محمّد، یا عالي بحقّ عليّ، یا فاطرُ بحقّ فاطمة، یا محسنُ بحقّ الحسن و الحسین و مِنک الإحسان» علیهم السلام.
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی نشر آثار حضرت آيةاللّه حاج شیخ کاظم ضرّابی -مدّ ظلّه العالي-:
@behar_zarrabi
📩 دریافت نظرات:
@behar_110
#وجه_تسمیه_فاطمه
🔻«فاطمة» یعنی: کسی که از نسل او «مهدی» میآید و بساط ظلم را بر می چیند
صلوات اللّه علیه و علی آبائه الطاهرین و عجّل اللّه تعالی فرجه الشریف:
🔸قال أبوالحسن علیه السلام: «لِمَ سُمِّیَت فاطمةُ فاطمةَ؟»
قلتُ: فرقًا بینه و بین الأسماء؟
قال علیه السلام: «إنَّ ذلک لَمِن الأسماء، و لکنّ الاسم الذي سُمِّیَت به. إنّ اللّه تبارک و تعالی عَلِمَ ما کان قبل کونه، فعَلِمَ أنّ رسول اللّه صلّی اللّه علیه و آله و سلم یتزوّج في الأحیاء و أنّهم یَطمَعون في وراثة هذا الأمر مِن قِبَلِه، فلمّا وُلِدَت فاطمة سمّاها اللّه تبارک و تعالی فاطمةَ، لِما أخرجَ منها و جَعَلَ في وُلدِها، ففَطَمهم عمّا طَمِعوا؛ فبهذا سُمِّیَت فاطمةُ فاطمةَ، لأنّها فَطَمَت طَمَعَهم، و معنی فَطَمَت: قَطَعَت.»
🔹(ترجمه: امام علیه السلام: چرا حضرت فاطمه سلام الله علیها فاطمه نامیده شدند؟
راوی: مگر بین اسمها فرق است؟
امام علیه السلام: فاطمه هم یکی از اسمهاست ولی اسمی که حضرت علیهاالسلام به آن نامیده شدند. خدای متعال از قبل میدانست که رسول اکرم صلّی اللّه علیه و آله و سلم با عدهای ازدواج میکنند که طمع دارند این امر [امامت و رهبری] را از پیامبر اکرم صلّی اللّه علیه و آله و سلم به ارث ببرند. وقتی حضرت فاطمه سلام الله علیها متولد شدند خداوند ایشان را «فاطمه [یعنی: قاطعة]» نامید به خاطر فرزندی که از ایشان به وجود میآورد و او را در فرزندان ایشان قرار داده است؛ پس [به وسیله ی حضرت فاطمه سلام الله علیها] طمع آنها را قطع فرمود. به این خاطر فاطمه نامیده شدند، چون طمع آنها را قطع کردند و فطم کردن یعنی قطع کردن.)
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی نشر آثار حضرت آيةاللّه حاج شیخ کاظم ضرّابی -مدّ ظلّه العالي-:
@behar_zarrabi
📩 دریافت نظرات:
@behar_110
210310_001.MP3
41.86M
#درس_صوتی
#خالقیت #علت_حقیقی #علت_معدّة
🎧 بحار الأنوار، ج4: کتاب التوحید، باب5، ح3.
🎙حضرت آيةالله ضرابی
⏱ زمان: 29 دقیقه
🔺@behar_zarrabi
#خطبه_حضرت_زهرا سلام الله علیها #خطبه_مسجد
🔸در این خطبهی شریفه تمام حقایق اسلام -که همان حقیقت خلقت و بشریّت و عبودیّت است- به طور فشرده و چکیده بیان شده است.
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی نشر آثار حضرت آيةاللّه حاج شیخ کاظم ضرّابی -مدّ ظلّه العالي-:
@behar_zarrabi
📩 دریافت نظرات:
@behar_110
#خطبه_حضرت_زهرا سلام الله علیها #خطبه_مسجد #هدف_خلقت
🔸قالت صلوات الله علیها: «ابْتَدَعَ الأشیاءَ لا مِن شيءٍ کان قبلَها، و أنشأها بِلا احتذاءِ أمثلةٍ امتثلها؛ کَوَّنها بِقُدرتِه، و ذَرَأها بِمَشِیِّتِه، مِن غیر حاجةٍ منه إلی تکوینِها...».
(ترجمه: همه چیز را بدون ماده قبلی و بدون الگوبرداری از چیزی آفرید؛ همه را تنها با قدرت بینهایت خود به وجود آورد و تنها با اراده خود بیافرید؛ بی آنکه نیازی به آفرینش آنها داشته باشد و یا سودی از صورت بخشیدن به آنها حاصلش گردد.)
🔹همه چیز از اوست و هیچ مخلوقی از خود چیزی ندارد. همه ذاتا مردهاند و فقط او حیّ قادر عالم مرید است و بس.
او هیچ نیازی به آفرینش مخلوقات ندارد و همهی فوائد خلقت به مخلوقات برمیگردد.
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی نشر آثار حضرت آيةاللّه حاج شیخ کاظم ضرّابی -مدّ ظلّه العالي-:
@behar_zarrabi
📩 دریافت نظرات:
@behar_110