eitaa logo
احکام تخصصی و به روز
991 دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
3.8هزار ویدیو
40 فایل
لینک کانال👇👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1244201028Caf3a0dc274 گروه پرسش و پاسخ👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2102919389Ca8a381ab12 💝اللهم عجل لولیک الفرج💝 تقدیم به ساحت مقدس قدس عالم امکان مهدی صاحب الزمان(عجل االله تعالی فرج)
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📻 ❓ آیا استحاضه‌ی کثیره برای هر نمازی باید غسل کند ؟ ✔️ حجت‌الاسلام محمودی نماینده احکام پاسخ می‌دهند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📆 تقویم روز 📌 جمعه ☀️ ۳ شهریور ۱۴۰۲ هجری شمسی 🌙 ۸ صفر 1445 هجری قمری 🎄25 آگوست 2023 میلادی ✨ مناسبت روز : . اشغال ایران توسّط متّفقین . فرار رضاخان از ایران . شهادت سیّدعلی اندرزگو 📎
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 کلیپ : حکم شرعی صلحه رحم با اقوام شرابخوار 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین وحیدپور
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📆 تقویم روز 📌 شنبه ☀️ ۴ شهریور ۱۴۰۲ هجری شمسی 🌙 ۹ صفر 1445 هجری قمری 🎄26 آگوست 2023 میلادی ✨ مناسبت روز : . روز کارمند . شهادت عمّار بن یاسر 📎
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیا آرایشگری که برای دیگری انجام می‌دهد، عملش شرعاً مجاز است؟ پولی که بابت این کار دریافت می‌کند، حلال است؟
کاشت ناخن2- دریافت اجرت.mp3
2.82M
آیا آرایشگری که برای دیگری انجام می‌دهد، عملش شرعاً مجاز است؟ پولی که بابت این کار دریافت می‌کند، حلال است؟
نکات تکمیلی مطابق با فتاوای آیت‌الله سیستانی: عرض کردیم اگر مانعی که در اعضای وضو ایجاد می‌شود قابل رفع کردن نباشد، ایجاد چنین مانعی در بعضی موارد بنا بر فتوی و در بعضی موارد بنا بر احتیاط واجب حرام است. (توضیح موارد فتویٰ و احتیاط واجب در مورد و مانند آن در فرستۀ قبل ذکر شد) در این حالت (قابل رفع نبودن مانع) آرایشگری هم که اقدام به کاشت ناخن و مانند آن می‌نماید (ناخن‌کار)، کارش بنا بر فتوا یا بنا بر احتیاط واجب حرام است؛ یعنی اگر برای خانمی که ناخن مصنوعی روی دستش ایجاد شده، این کار بنا بر فتوا حرام باشد، ناخن‌کار هم که اجیر او شده تا برایش ناخن ایجاد کند، عملش حرام است و اگر برای آن خانم، بنا بر احتیاط واجب این کار حرام باشد، ناخن‌کار هم بنا بر احتیاط واجب نباید این کار را انجام دهد. دریافت اجرت برای ناخن‌کار هم به همین ترتیب است؛ بنابراین اگر اصل کار حرام باشد (بنا بر فتوا یا بنا بر احتیاط واجب)، دریافت اجرت برای کار حرام نیز، حرام است و ناخن‌کار مالک پول نمی‌شود؛ البته اگر ناخن‌کار می‌داند که خانمی که برای او ناخن کاشته می‌شود، در هر حال راضی به تصرف ناخن‌کار در ﭘول ﭘرداختی است، می‌تواند در آن تصرف کند. ضمن اینکه ناخن‌کار وظیفه دارد در صورت احتمال تأثیر، حکم شرعی را به او تذکر دهد. اما اگر مانعی که در اعضای وضو ایجاد می‌شود، قابل رفع کردن باشد (در این مثال، ناخن کاشته‌شده اصطلاحاً قابل ریموو کردن است) همانطور که اصل ایجاد مانع به‌خودی خود حرام نیست، کار ناخن‌کار نیز به‌خودی خود ایرادی ندارد. اما اگر ناخن‌کار بداند خانمی که برای او ناخن کاشته شده، این ناخن را در معرض دید نامحرم قرار می‌دهد یا با اینکه می‌تواند برای نماز این ناخن را بردارد، این کار را انجام نمی‌دهد، باز هم مجاز به کاشت ناخن برای چنین فردی هست؟ در این فرض عمل ناخن‌کار مثل سایر کارهای آرایشگران است؛ یعنی این مسئله در جایی هم که آرایشگر می‌داند خانم آرایش‌شده، بدون پوشش در معرض دید نامحرم قرار می‌گیرد یا لاک ناخن، اکلیل روی صورت و سایر موارد آرایشی را برای نماز از صورت و دست‌هایش پاک نمی‌کند، برقرار است. در این موارد حکم چیست؟ پاسخ این است که در این موارد هم عمل آرایشگر به‌خودی خود حلال است، مگر اینکه عمل آرایشگر ذیل عنوان دیگری مثل «اشاعۀ فحشا» یا «ترک نهی از منکر» قرار بگیرد. البته تحقق عنوان «اشاعۀ فحشا» بعید به نظر می‌رسد؛ اما توضیح «ترک نهی از منکر»، به شرح زیر است: اگر آرایشگر یا ناخن‌کار احتمال عقلایی دهد چنانچه وی اقدام به آرایش یا کاشت ناخن نکند، طرف مقابل مرتکب حرام نمی‌شود، مثل اینکه کسی غیر از این آرایشگر یا غیر از این ناخن‌کار، توانایی آرایش و کاشت ناخن ندارد و آن خانمی که می‌خواهد آرایش شود یا برایش ناخن کاشته شود نیز توانایی یا تمایل ندارد به آرایشگر یا ناخن‌کار دیگری مراجعه کند، و دیگر از انجام چنین کاری منصرف می‌شود، در اینجا از باب نهی از منکر، آرایش یا کاشت ناخن جایز نیست. 📌 توضیح المسائل جامع، ج 3، م 543، 545، 548؛ بخش «پرسش و پاسخ» پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت‌الله سیستانی، قسمت «اجرت»، سوال 4؛ فقه برای غرب‌نشینان، م 518
بسم الله الرحمن الرحیم ذَٰلِکَ الْکِتَابُ لَا رَیْبَ ۛ فِیهِ ۛ هُدًى لِلْمُتَّقِینَ این است کتابى که در [حقانیت‌] آن هیچ تردیدى نیست؛ [و] مایه هدایت تقواپیشگان است. سوره بقره ،آیه ۲ راهنما باید در روش دعوت و محتواى برنامه خود، قاطع و استوار باشد مانند قرآن، توانِ قرآن بر هدایت پرهیزکاران، خود بهترین دلیل بر اتقان و حقّانیت آن است همچنین تنها افراد پاک وپرهیزکار، از هدایت قرآن بهره‌مند مى‌شوند. هرکس که ظرف دلش پاکتر باشد، بهره‌مندى و نورگیرى او بیشتر است.¹ ١.تفسیر احسن الحدیث، سید علی اکبر قرشی
💠 🔸داود بن سرحان می گوید: امام صادق(علیه السلام) را دیدم که با دست مبارک خود خرما وزن می کرد. عرض کردم: قربانت گردم، به یکى از فرزندان یا غلامان مى فرمودید تا انجام دهد! فرمود: اى داود! جز این سه کار، چیزى باعث اصلاح شخص مسلمان نمى شود: تفقه و تحصیل علم دین؛ صبر بر مصیبت، اندازه گیرى و برنامه ریزى در زندگى. 📚 فروع کافی/ج 5 /ص207
📆 تقویم روز 📌 یکشنبه ☀️ ۵ شهریور ۱۴۰۲ هجری شمسی 🌙 ۱۰ صفر 1445 هجری قمری 🎄27 آگوست 2023 میلادی ✨ مناسبت روز : . روز داروسازی . روز بزرگداشت محمّد بن زکریای رازی 📎
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⬅️احکام حسینی؛ قسمت6 📌احکام حسینی برنامه‌ای است که حجت‌الاسلام‌والمسلمین فلاح‌زاده در آن به تبیین احکام مرتبط با حضرت سیدالشهدا(علیه السلام) و عزاداری برای ایشان می‌پردازد. 📌در ششمین قسمت از این برنامه ایشان فتوایی از امام خمینی(ره) را درباره شرایط تعزیه‌خوانی صحیح توضیح می‌دهند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 بی گناه 🔸 امام علی(علیه السلام ): شخص بى گناه سالم و تندرست است و مشکوک بیمار است. 🔸 در روایات دیگر داریم: چقدر دلیر و گستاخ است بى گناه و چه ترسو است آدم مشکوک. 📚 غررالحکم/باب البرائه(برائت و بى گناهى) ✍🏼 منظور از مشکوک، کسی است که دچار سوءظن است و به همه چیز و همه کس شک دارد.
باعرض سلام و ادب خدمت تمامی اعضای محترم کانال🌹 در راه سفر کربلای معلا هستم و نائب الزیاره همه اعضا 🌹 چند روزی درخدمت دوستان نیستم🌹 پیشاپیش از همراهی و همکاری همه دوستان تشکر میکنم 🌹 یاعلی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍تلنگر فشار قبر چیست؟ بخونید خیلی جالبه استاد الهی قمشه اي، فیلسوف بزرگ جهانی اینگونه می گوید: که مرگ واقعی چگونه است و فشار قبر چیست؟ آیا فشار قبر واقعیت دارد؟ استاد الهی قمشه اي : جدا شدن روح از بدن هنگام مرگ قطعی ، در کسری از ثانیه انجام میشود . این لحظه چنان سریع اتفاق می افتد که حتی کسی که چشمانش لحظه مرگ باز است فرصت بستن آن را پیدا نمیکند . یکی از شیرین ترین تجربیات انسان دقیقا لحظه جدا شدن روح از جسم میباشد . یک حس سبک شدن و معلق بودن . بعد از مرگ اولین اتفاقی که می افتد این است که روح ما که بخشی از آن هاله ذهن است و در واقع آرشیو اطلاعات زندگی دنیوی اوست شروع به مرور زندگی از بدو تولد تا لحظه مرگ می‌کند و تصاویر بصورت یک فیلم برای روح بازخوانی میشود . شاید گمان کنیم که این اتفاق بسیار زمان بر است . زمان در واقع قرار داد ما انسان‌هاست . این ما هستیم که هر دقیقه را ۶۰ ثانیه قرارداد می‌کنیم . اما زمان در واقع فراتر این تعاریف است . با مرور زندگی ، روح اولین چیزی که نظرش به آن جلب می‌شود، وابستگی‌های انسان در طول زندگی می‌باشد . برخی از این وابستگی ها در زمان حیات حتی فراموش شده بود ولی در این مرحله دوباره خودنمایی میکند . میزان وابستگی دنیوی برای هرکس متغیر است . روح از بین خاطراتش وابستگی های خود را جدا میکند . این وابستگی ها هم مثبت است هم منفی . مثلا وابستگی به مال دنیا یک وابستگی منفی و وابستگی مادر به فرزندش هم نوعی دلبستگی و وابستگی مثبت محسوب میشود . ولی به هرحال وابستگی ست . این وابستگی ها کششی به سمت پایین برای روح ایجاد میکند که او را از رفتن به سمت هادی یا راهنما جهت خروج از مرحله دنیا باز میدارد . یعنی روح بعد از مرگ تحت تاثیر دو کشش قرار میگیرد . یکی نیروی وابستگی از پایین و دیگری نیروی بشارت دهنده به سمت مرحله بعد . اگر نیروی وابستگی ها غلبه داشته باشد باعث میشود روح تمایل پیدا کند که دوباره وارد جسم گردد . چون توان دل کندن از وابستگی را ندارد و دوست دارد دوباره آن را تجربه کند . به همین جهت روح به سمت جسم رفته و تلاش میکند جسم مرده را متقاعد کند که دوباره روح را بپذیرد . فشاری که به "روح" وارد میشود جهت متقاعد کردن جسم خود در واقع همان فشار قبر است . این فشار به هیچ وجه به جسم وارد نمی‌شود . چون جسم دچار مرگ شده و دردی را احساس نمیکند . پس فشار قبر در واقع فشار وابستگی هاست و هیچ ربطی ندارد که شخص قبر دارد یا ندارد . این فشار هیچ ربطی به شب زمینی ندارد و میتواند از لحظه مرگ شروع گردد . یکی از دلایل تلقین دادن به فرد فوت شده در واقع این است که به باور مرگ برسد و سعی در برگشت نداشته باشد . بعد از مدتی روح متقاعد میشود که تلاش او بیهوده است و فشار قبر از بین میرود . وابستگی‌ها باعث میشود که روح ، شاید سالها نتواند از این مرحله بگذرد. بحث روح های سرگردان و سنگین بودن قبرستان‌ها بدلیل همین وابستگی هاست . گاهی تا سالها فرد فوت شده نمی‌تواند وابستگی به قبر خود و جسمی که دیگر اثری از آن نیست را رها کند . به امید اینکه بتوانیم به درک این شعر برسیم: دنیا همه هیچ و کار دنیا همه هیچ ای هیچ برای هیچ بر هیچ مپیچ ... بگذار و بگذر ببین و دل مبند چشم بینداز و دل مباز که دیر یا زود باید گذاشت و گذشت ... نگذارید گوش‌هایتان گواه چیزی باشد که چشم‌هایتان ندیده، نگذارید زبان‌تان چیزی را بگوید که قلب‌تان باور نکرده... "صادقانه زندگی کنید" ما موجودات خاکی نیستیم که به بهشت میرویم. ما موجودات بهشتی هستیم که از خاک سر برآورده ایم... لطفاً این متن رو دقیق بخونید چون ارزش هر کلمه معادل دنیایی فهم و شعور هست. 🦋 🎍〰〰〰〰〰〰🎍