📚 احکام امر به معروف و نهى از منكر (بخش اول)
💠 وجوب امر به معروف و نهي از منكر
🔶 امر به معروف و نهی از منكر از واجبات بسيار مهم و بزرگ اسلام به شمار می آید، افرادی كه اين فريضۀ بزرگ الهی را ترك می كنند يا نسبت به آن بی تفاوتند، گناهكارند و كيفری سخت و سنگين در انتظار آنها است. امر به معروف و نهی از منكر نه تنها به اتفاق علمای اسلام واجب است، بلكه وجوب آن جزو ضروريات دين مبين اسلام به شمار می آيد.
💠 محدودۀ امر به معروف و نهي از منكر
🔷 محدودۀ امر به معروف و نهى از منكر منحصر به قشر و صنف خاصی از مردم نيست و تمام اقشار و اصناف واجد شرايط را در بر می گيرد حتى بر زن و فرزند واجب است كه هنگام مشاهدۀ ترك معروف يا انجام حرام توسط پدر و مادر يا شوهر، در صورت تحقق شرايط آن به امر به معروف و نهی از منكر مبادرت كنند.
✅ امر به معروف و نهی از منکر مربوط به جایی است که شخصی با علم به حکم شرعی و با التفات تخلف کند، اما نسبت به کسانی که به خاطر جهل به حکم شرعی مرتکب گناه می شوند، ارشاد و راهنمایی لازم است و امر و نهی واجب نیست، همچنین نسبت به کسانی که به خاطر غفلت یا جهل به موضوع، مرتکب گناه می شوند تکلیفی نیست مگر این که موضوع از امور بسیار مهم نزد شارع باشد که در این موارد باید شخص را متوجه حکم یا متوجه موضوع کرد.
#احكام_نمودارى #احكام_امر_به_معروف #محدوده_امر_به_معروف
🆔 رهبر
📚 شرايط وجوب امر به معروف و نهی از منكر (بخش دوم)
#احكام_امر_به_معروف #شرايط_وجوب_امر_به_معروف
🆔 رهبر
📚 شرايط وجوب امر به معروف و نهی از منكر (بخش دوم)
١. علم به معروف و منکر.
💠 امر و نهی كننده بايد معروف و منكر را بشناسد؛ در غير اين صورت موظف نيست که امر به معروف و نهی از منكر كند.
اگر عامل از روی اجتهاد یا تقلید، عملی را حرام یا واجب نمی داند، امر و نهی او واجب نبوده بلکه جایز نیست؛ هر چند نزد آمر (طبق اجتهاد یا تقلید) عمل عامل، ترک واجب یا انجام حرام محسوب شود.
٢. احتمال تأثیر.
💠 اگر آمر یا ناهی احتمال دهد که امر و نهی او (هر چند در آینده ) اثر و نتيجه دارد، واجب است امر و نهی کند؛ هر چند گمان قوی بر عدم تأثیر داشته باشد.
🔶 اگر امر به معروف و نهی از منکر توسط آمر به تنهایی، احتمال اثر ندارد ولی با هماهنگی و کمک گرفتن از دیگران احتمال اثر وجود دارد، هماهنگی و کمک گرفتن از دیگران برای انجام این واجب مهم، لازم است.
٣. اصرار بر گناه.
💠 شخص گناهكار بر استمرار گناه، اصرار داشته باشد و اگر معلوم باشد یا حتی احتمال داده شود که بدون امر و نهی از خطا دست بر می دارد (يعنی معروف را بهجا می آورد و منكر را ترك می كند)، امر و نهی او واجب نيست.
٤. نداشتن مفسده.
💠 امر و نهی، مفسده نداشته باشد؛ بنابر این اگر احتمال عقلایی داده شود که در اثر امر و نهی به آمر و ناهی يا به مسلمان ديگر، مفسدهای از قبيل ضرر جانی، آبرويی یا مالی برسد یا به حرج می افتند، امر و نهی واجب نيست، بلکه در مواردی جایز نیست.
البته اگر معروف يا منكر از امورى باشد كه برای شارع مقدس اهميت زياد دارد (مثل حفظ جان گروهی از مردم یا حفظ اسلام و مانند اینها)، بايد اهميت لحاظ شود؛ یعنی صرف ضرر و حرج در این گونه موارد، مانع وجوب امر و نهی نیست؛ بنابر این اگر ـ مثلا ـ اقامۀ حجت های الهی برای دفع گمراهی و ضلالت، متوقف بر بذل جان یک نفر یا بیشتر باشد، وجوب امر به معروف و نهی از منکر، ساقط نمی شود.
⁉️ نكته:
امر به معروف و نهی از منكر در صورتی واجب است كه شرايط چهارگانه، موجود باشند؛ بنابراين اگر امر و نهي يكي از شرايط را نداشته باشد (مثلاً مفسده داشته باشد)، امر و نهی واجب نيست؛هر چند شرايط ديگر را دارا باشد.
#احكام_امر_به_معروف #شرايط_وجوب_امر_به_معروف
🆔 رهبر
لینک کانال👇👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1244201028Caf3a0dc274
گروه پرسش و پاسخ👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3990683729C6536c5b1f2
💝اللهم عجل لولیک الفرج💝
تقدیم به ساحت مقدس قدس عالم امکان مهدی صاحب الزمان(عجل االله تعالی فرج)
❤️بسم الله الرحمن الرحیم❤️
#احکام_غیبت
#وظایف_گوینده_و_شنونده_غیبت
#غیبت_و_حلالیت_گرفتن
🤔❓اگر گوینده یا شنونده غیبت باشیم، باید از غیبت شونده حلالیت بطلبيم؟
💠✍️ آيات عظام: امام، تبريزي، صافي، فاضل و سیستانی: لازم نيست.
👌 تبصره: آية الله سيستاني: اگر غیبت دارای توهین باشد بنابر احتیاط، لازم است حلالیت بگیرد با دو شرط 1. حلالیت جبران هتک حرمت و توهین را کند 2. حلالیت طلبیدن مفسده نداشته باشد.
💠✍️ آيات عظام: خامنهاي، مكارم، نوري، بهجت و وحید:
اگر امكان ندارد (مثلا آدرس غیبت شونده را ندارد یا وفات کرده) یا مفسده دارد (باعث ايجاد اختلاف، ناراحتي و تيرگي روابط، ميشود یا غیبت شونده نامحرم باشد) لازم نيست ولی در صورتیکه امكان دارد و مفسده ندارد بايد از غيبت شونده حلاليّت بطلبد.
👌 تبصره:
🔸 آية الله وحيد: بنا براحتياط واجب حلالیت بگیرد.
🔹 آیت الله مکارم: گوینده باید حلالیت بگیرد ولی شنونده مستحب است حلالیت بگیرد.
📚 امام، استفتائات ج2 ص620 س16 و21 و ج3 ص588 س58 و59؛ خامنهاي، رساله آموزشي ج2 درس 19؛ صافي، رساله م2826؛ تبريزي، رساله م2824 و استفتائات ج1 س1004 و 1006؛ فاضل، استفتائات ج1 س982؛ نوري، استفتائات ج2 س530؛ بهجت، جامع المسائل ج2 ص471 و استفتائات ج4 س6475 و 6478؛ سيستاني، رساله ج1 م 2271؛ وحيد، رساله م 2078؛ مكارم، احكام ويژه م11 و انوار الفقاهه، كتاب تجارت ص292 و جامع المسائل، طلب حلالیت شنونده غیبت.
#احکام_نموداری
📚 احکام امر به معروف و نهی از منکر بخش سوم
💠 مراحل و مراتب امر به معروف و نهی از منکر
١. امر و نهی قلبی.
✅ مقصود از امر و نهی قلبی، اظهار كراهت قلبی است؛ يعنی مكلف بايد تنفر و انزجار درونی خود را نسبت به انجام منكر و ترک معروف، آشكار سازد.
٢. امر و نهی زبانی.
✅ مكلف بايد تارکِ معروف یا عامل ِمنکر را با زبان، امر و نهی کند.
در این مرتبه اگر احتمال دهد با موعظه و نصیحت و گفتار ملایم، اثر حاصل می شود، باید به همین مقدار اکتفا کند و تجاوز از آن جایز نیست؛ همچنانکه اگر ترک منکر یا اقامۀ معروف، متوقف بر گفتار شدید و غلیظ یا تهدید باشد، باید طبق آن عمل کند.
٣. امر و نهی عملی.
✅ امر و نهی با استفاده از قدرت عملی، مقصود از این مرتبه اين است كه مكلف بايد با اِعمال قدرت و رفتار عملی، متخلف را از انجام منكر و ترك معروف باز دارد.
توجه داشته باشید که در زمان برپایی حکومت اسلامی امر و نهی عملی، وظیفه حکومت است نه افراد.
🔶 ملاحظه:
هنگام امر و نهی، ترتیب مراحل فوق باید رعایت شود؛ یعنی تا زمانی که مرتبۀ اول مؤثر است، به کار بردن مراتب بعدی جایز نیست به عنوان مثال امر و نهی زبانی، مراتب دارد؛ در صورتی که در سخن نرم، احتمال اثر باشد، جایز نیست که آمر و ناهی با سخن تند و خشن، امر به معروف و نهی از منکر کند.
#احکام_امر_به_معروف #مراحل_امر_به_معروف
🆔 رهبر
🔻راه تشخیص اقسام استحاضه🔻
سوال:
🚦 شیوه تشخیص اقسام استحاضه چیست؟
پاسخ:
۱. برای آن که زن بفهمد استحاضه او از کدام قسم است، بنابر احتیاط واجب باید در وقت هر نماز، مقداری پنبه درون مجرا (فرج) بگذارد و پس از لحظه ای بیرون آورد؛ بنابر این اگر👇
1️⃣ خون به پنبه رسیده ولی در آن نفوذ نکرده و از طرف دیگر آن پیدا نشده «قلیله» است.
2️⃣ خون به پنبه نفوذ کرده و از طرف دیگر آن ظاهر شده ولی به دستمال جاری نشده (یعنی دستمال یا نوار بهداشتی که زن ها به طور معمول برای جلوگیری از خون می بندند)، «متوسطه» است.
3️⃣ خون در پنبه نفوذ کرده و از طرف دیگر ظاهر شده و به دستمال هم جاری شده، «کثیره» است. [1]
📝آیت الله مکارم: استحاضه فقط دو قسم است، قلیله و کثیره. قلیله آن است که وقتی پنبه را داخل کنند، خون، آن را آلوده کند، ولی از طرف دیگر خارج نشود، خواه در پنبه فرو رود یا نرود و کثیره آن است که در پنبه فرو رود و از آن بگذرد و جاری شود.
📝آیت الله زنجانی: در هر صورت می تواند وارسی نکرده، مطابق احتیاط عمل کند. (مثلا اگر نمی داند استحضاضه قلیله است یا متوسطه، مطابق وظیفه مستحاضه متوسطه عمل کند.)
2. این خودآزمایی باید در وقت نماز و نزدیک خواندن آن باشد، پس اگر قبل از وقت نماز انجام شود، کفایت نمی کند، مگر آن که بداند تا وقت نماز، استحاضه او تغییر نمی کند. [2]
-----------------
پی نوشت:
[1]. توضیح المسائل مراجع، م 393.
[2]. تحریر الوسیله، ج 1، ص 57، م 1؛ توضیح المسائل مراجع، م 404.
>>> برگرفته از کتاب «احکام ویژه بانوان»، محمد حسین فلاح زاده، نشر معروف، 1395، ص 16.
#احکام_بانوان
#استحاضه
✅ کانال احکام تخصصی بانوان
🆔
لینک کانال👇👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1244201028Caf3a0dc274
گروه پرسش و پاسخ👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3990683729C6536c5b1f2
💝اللهم عجل لولیک الفرج💝
تقدیم به ساحت مقدس قدس عالم امکان مهدی صاحب الزمان(عجل االله تعالی فرج)
❤️بسم الله الرحمن الرحیم❤️
#احکام_غیبت
#حلالیت_گرفتن
#حق_الله
🤔❓ آيا غيبت علاوه بر حق الله، حق الناس هم هست؟
💠✍️ در اینکه غیبت علاوه بر حق الله، آیا حق الناس هم هست، اختلاف است برخی آن را حق الله محض میدانند و برخی علاوه بر آن حق الناس هم میدانند، و لذا حلالیت طلبیدن را نیز لازم میدانند.
#حلالیت_و_خجالت_کشیدن
🤔❓اگر بخواهيم از فردي كه غيبتش را كرديم حلاليت بگيريم، ولي خجالت بكشيم چه كار كنيم؟
🌺✍️ آيات عظام: امام، تبريزي، صافي و فاضل و سیستانی: حلاليت طلبيدن لازم نيست ولي بايد توبه و استغفار كنيد.
🌼 ✍️ آيات عظام: خامنهاي، مكارم، نوري، بهجت، سيستاني و وحيد: خجالت عذر نيست و بايد رضايت او را به دست آوريد البته لازم نيست بگويد پشت سر شما غيبت كردم بلكه مىتوانيد به صورت كلى حلاليت بطلبيد و اگر امكان جلب رضايت ندارد، براى آنها استغفار كنيد.
📚 امام، مكاسب محرمه، ج1 ص 476 و استفتائات ج3 ص587 س 58 و59؛ خامنهاي، رساله آموزشي ج 2 درس19؛ فاضل، استفتائات ج1 س982 و 1889 و ج2، س 310؛ مكارم، احكام ويژه م11 و انوار الفقاهه كتاب تجارت ص289 و 292؛ بهجت، جامع المسائل ج2 ص 471 و استفتائات، ج4 س 6475 و 6478؛ صافي، توضيح المسائل، م 2826؛ تبريزي، توضيح المسائل م 2824 و استفتائات، ج 1، س 1004 و 1006؛ نوري، استفتاءات، ج 2، س 530؛ سيستاني، توضيح المسائل، ج 1، م 2271؛ وحيد، توضيح المسائل، م 2078.
#احکام_نموداری