eitaa logo
بسلام آمنين
1.8هزار دنبال‌کننده
127 عکس
9 ویدیو
17 فایل
وَسَدَّ الأَبْوابَ إِلّا بابَ #عَليٍ وَقالَ: أَنا مَدينةُ العِلْمِ وُعَليٌ بابُها #تمدن_مدرن، بالهای پرواز انسان را شکست و پاهایش را زخمی کرد، آنگاه با منت به او عصا داد @Haj_ghasem_y یادداشتهای سبک زندگی اسلامی
مشاهده در ایتا
دانلود
۲۲ مهر ۱۴٠۳/ سال چهارم خسروان بخش خصوصی و فرهادان مدفون در بی ستون ها!!! عکسش را که دیدم، به ناگاه دستم را گرفت و به روزهای دبیرستان برد، دقیقا بیست سال پیش! را می گویم. آدمیزاد به میزانی که با دیگران احساس مشابهت کند، به همان اندازه هم نزدیکشان می شود و خودمانی. تحصیل را در همان مدرسه ای گذرانده بود که من: دبیرستان نمونه دولتی آیه الله خامنه ای(حفظه الله) . زاده روستا و جالب اینکه در همان رشته ای قبول شده بود که من: حقوق! تنها تفاوتمان در این که او در دانشگاه فردوسی مشهد و من در بابلسر. فرهاد پیرزاد، رتبه ۱۸٠ کنکور سراسری سال ۱۳۹۱ و یکی از جان باختگان حادثه تلخ در ۳۱ شهریور امسال. اینکه چرا و چگونه استعداد و موهبتی چون او، از عمق چند صد متری زمین سر درآورْد، اندوهی بس غم انگیز و تلخ است که چند و چونش را ندانم. به هر روی رحمت و رضوان خدا بر آن برادر نادیده عزیز، که از مصادیق بارز بود و به فرموده امام صادق علیه السلام، در زمره (الکافی ج۵ص۸۸). با خود می گویم کاش زنده می شد و جاه و جلال شگفت انگیز ظلم خسروانی را در عصر مدرن می دید. بارگاهی به نام با نقاب که از نسل فرهاد، هزاران هزار محروم می‌کند و مرحوم. محروم از حقی که خدا برایشان مقرر کرده و مرحوم در بیستون های و نا امن. حال آنکه از نظر شرع مقدس ، هر آنچه که از منابع و معادن مختلف در زمین است، حق تمامی ابنای بشر است. نباید به هیچ وجهی تبعیض و تفاوت در بهره برداری از آنها وجود داشته باشد، که این ویژه خواری است و . فی المثل آیه هفتم سوره حشر در نحوه تقسیم ، به عنوان یکی از مصادیق ثروتهای عمومی، به یک اصل بسیار بنیادین اشاره می کند: اینکه ساز و کارهای اقتصادی نباید به نحوی باشد که ثروت، تنها در دست جامعه در گردش باشد. از همین روی، حضرت نبی الله الاعظم به عنوان معلم اول و آخر بشریت می فرمایند: پنج نفرند که من و همه انبیای مستجاب الدعوه آنها را لعن کرده ایم. یکی از آنها است. یعنی کسی که اموال متعلق به امام جامعه و ثروتهایی که _به تعبیر امروز _ باید برای محرومیت زدایی عامه مردم استفاده شود را به خود اختصاص دهد(الکافی ج۲ص۲۹۳). حضرت آقا امیر المومنین علیه السلام در برنامه حکومتی که برای جناب می نویسند، به این امر مهم توجه داده می فرمایند: إيّاكَ وَ الاستئثارَ بِمَا الناسُ فيهِ أُسْوَةٌ . بپرهيز از ويژه سازى و انحصار طلبى در چيزهايى كه متعلق به همه مردم است و همه در آن برابرند (نهج البلاغه نامه ۵۳). این موضوع آنقدر مهم است که حضرت آقا امام رضا علیه السلام، اعلان برائت از را جزو شروط مسلمانی عنوان می کنند(عیون الأخبار ج۲ص۱۲۱). در اسلام عزیز به معنای اموال عمومی است که در اختیار پیامبر و جانشینان معصوم ایشان(علیهم السلام) قرار دارد و در زمان غیبت، اختیار آن با ولی امر مسلمین و تحت تصرف حکومت اسلامی است. اموالی که از آن باید در مصالح عمومی جامعه و به سود همگان بهره برداری شود. با این مبنا ، یکی از مهم ترین مصادیق انفال و ثروتهای عمومی و متعلق به همه مردم است. آنهم معادن بسیار غنی و ارزشمند کشوری چون ایران، که واجد یک درصد جمعیت جهان است و در مقابل، مالک هفت درصد معادن دنیا. از نظر احکام اقتصادی پیشرفته اسلام، که بخشی از آن در آمده، بهره برداری از معادن باید به صورت و به وسیله همه مردم باشد. در این مبناست که همه فقها و مراجع در بخش رساله هایشان، از احکام معدن هم سخن گفته اند. به این معنا که همه می توانند از برکات معادن بهره مند شوند و در مقابل، باید خمسش را به حکومت بپردازند. اما آنچه که مانع پیاده سازی این حکم حکیمانه می شود، وجود مسئله ای است به نام . سرمایه دارانی که تنها به دلیل سرمایه دار بودن، بهره برداری از معادن طلایی ایران را کرده و سالیانه مبلغ اندکی از درآمد فوق نجومی شان را، تحت عنوان حقوق دولتی معادن به حکومت می پردازند. اینجاست که فرهادهای مستضعف و مظلوم را که مالکان حقیقی معادنند، می کنند، به عمق چندصد متری زمین می فرستند و در مقابل آنهمه رنج و سختی، ماهیانه هشت نه میلیون تومان هم به آنان می دهند و تمام(اینجا). و مگر بردگی و برده داری چیزی جز این است؟ در عصر مدرن، فرعونها، خسروها و قارونها هم شکلهای مختلفی پیدا کرده اند. گاهی شبیه بمبهایی می شوند که بر سر اهالی شهر آوار می شوند و زمانی که بشدت خطرناک ترند، در قالب تئوری های اقتصادی در می آیند و کشورها را خراب و ویران می کنند. مطالعه بیشتر: مدیریت اسلامی معادن @besalamen_amenin
بسلام آمنين
#یادداشت_۱۷۸ ۲۲ مهر ۱۴٠۳/ سال چهارم خسروان بخش خصوصی و فرهادان مدفون در بی ستون ها!!! عکسش را که د
پیام رسیده از یکی از عزیزان از شهرستان استان خراسان رضوی درباره یادداشت ۱۷۸: ما هم اطراف شهرستانمون معدن زیاد داریم و... اما متاسفانه به غصب عده ای سرمایه دار در اومده. از همه بدتر اینکه هوا و آب منطقه رو کردن چشمه ها و چرا گاه ها رو نابود کردن. بعد مردم همین منطقه رو با درآمد های ناچیز به بیگاری می گیرن و سودشو خودشون می‌برند. همه بیچارگی اش برای منطقه و مردمش هست... تازه ژست کار آفرینی و هم میگیرن. من از یکی از دوستان که همسرشون توی معدن کار میکردن شنیدم که میگفت مالک معدن توی یک کشور دیگه (فکر کنم ایتالیا) زندگی میکنه. هرچند وقت یکبار میاد یه سری میزنه. ظاهرا هم داره. حالا دیگه نمیدونم چقدر درسته ولی خیلی درد داره. این مهندسایی که از شهر های دیگه میان هم با در امد های هنگفتشون میان خونه و زمین خرید و فروش یا اجاره میکنن با قیمت های خیلی بالاتر و این باعث میشه که الان اوضاع قیمت خونه ها هم به نسبت شهر های دیگه توی شهر ما خرابتره چه فروش چه اجاره. یعنی سهم ما ازین معدن ها و به ظاهر عمومی، شده تخریب آب و خاک و هوا و به یغما رفتن منابع غنی زیرزمینی مون و بالارفتن فضایی قیمت مسکن ها... پ. ن: این سرنوشت حرکت بر مداری غیر از دستگاه برآمده از و احاطه است. فرقی نمی کند مباحث سلامت و پزشکی باشد، حمل و نقل باشد، تعلیم و تربیت یا شناسایی و استخراج معادن یا دیگر عرصه ها: یک نقطه را درست کردن و را ویران کردن. @besalamen_amenin
بسم الله الرحمن الرحیم به لطف خدا دومین جلسه مباحثه کتاب به میزبانی دانشجویان دانشگاه سمنان برگزار شد.... یکشنبه ها ساعت ۲٠ دریافت کتاب: https://eitaa.com/olgou4/3919 📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚 @besalamen_amenin
۵ آبان ۱۴٠۳/ سال چهارم مرگ بر اسرائیل، مرگ بر نان بی سبوس! کشاورزی: امنیتی ترین وزارتخانه قرآن! کشاورزی: اولین، مهم ترین و برترین شغل روی زمین و کاری که عاملان به آن را، در زمین نامیده اند(تهذیب الاحکام ج۶ص۳۸۴). جالب تر اینکه تنها شغلی است که خداوند متعال در قرآن به آن متصف شده که «نحن الزارعون»(سوره واقعه آیه۶۴). با یک حساب ساده می توان دهها آیه در قرآن عظیم یافت، که مستقیما درباره ی مشغولیت پربرکت و راهبردی سخن می گوید. بیست مرتبه تاکید و توصیف اصطلاح راهبردی ، تنها یک نمونه از آن آیات فراوان است. غایت الغایات عروج انسان، وارد شدن به بهشت و است(۳۲نحل/۷٠زخرف). زیباتر از همه اینکه حضرت باری تعالی در دستگاه ، برای محل کار کشاورز نیز، همین کلمه جنّت را کرده(۲۶۵و۲۶۶بقره). محوریت راهبردی کشاورزی در زندگی هدایت محور، مستلزم ایجاد دهها و صدها تغییر کوچک و بزرگ در حیات کنونی ماست. فی المثل اگر ما بر مبنای قرآن طراحی شده بود، پرطرفدارترین شغل و آینده ای که دانش آموزان برای خود تصور می کردند بود. در حال حاضر نه تنها اینگونه نیست که به عکس، کشاورزی به عنوان یک امر مزاحم آب دزد در ذهن دانش آموز تصویر می شود. این یکی از دلایلی است که طبق آمار، هنوز حدود پنجاه درصد غذای کشور وارداتی است(اینجا) و حتی امسال از آمریکا هم گندم وارد کرده ایم!!! آنهم پس از حدود نیم قرن از انقلابی که برای زندگی قرآنی شکل گرفته. آنهم در کشور ثروتمندی چون ایران که بزرگ می گفت: اگر درست کشاورزی کنیم، تنها یک استان خراسان می تواند تمام مایحتاج غذایی کشور را تامین کند(اینجا). در این سیاق یکی از قابل تأمل ترین مسائل پیش روی جامعه ایمانی، تمرکز و جهت گیری دستگاه های خواهد بود. چرا که به تصریح کتاب مبین، دشمن ترین دشمنان جبهه ایمانند(٨٢مائدة) و تنها یک هدف در زندگی دارند: ایجاد (٦٤مائدة). جالب و شگفت انگیز اینکه این هدف کثیف را بیش از همه از طریق کشاورزی دنبال می کنند(٢٠٥بقرة). بر این اساس می توان گفت: یکی از امنیتی ترین نقاط از نظر قرآن شریف، دستگاه کشاورزی است و غفلت از این موضوع، می تواند ضربات جبران ناپذیری به جبهه ایمان وارد کند. از میان صدها مسئله، تنها به یک مورد اشاره می کنم: اسرائیل لعین بعد از چند ده میلیارد دلار هزینه و کشتار شبانه روزی مردم مظلوم و بی دفاع غزه و لبنان، توانسته پنجاه هزار نفر را در یک سال جنگی به شهادت برساند. اما چندی پیش آماری هولناک از مسئولین مرتبط با و غلات منتشر شد که سالانه در کشور به خاطر بیماری های ناشی از می میرند!!!!!!(اینجا). البته پندار بنده این است که آمار واقعی بسی بیشتر از این است. نان و غذای کشور تحت نظارت استانداردهای سازمان تهیه می شود که تابع سازمان صهیونیستی بهداشت جهانی و است. به تصریح خود کارشناسان امر، یکی از اصلی ترین دلایل بیماری های گوارشی، جداسازی از آرد نانوایی هاست که در روایات ارزشمند ما بر آن تاکید شده. مصیبت اصلی این است که همه این جنایات به نام عِلم صورت می گیرد. آیا این که حداقل سی هزار نفر، آنهم در شرایط صلح، آنهم فقط به خاطر نان از بین رفته اند یک بحران امنیتی نیست؟ حضرت نبی الله الاعظم می فرمایند: بهترین غذای شما نان است(مکارم الاخلاق ج۱ص۱۶۷) و ما علاوه بر بازتعریف مفهوم جامع ، نیازمند تغییر جدی الگوی پخت نان نیز هستیم. این دقیقا همان کاری است که امام جامعه در دیدار با پیشکسوتان دفاع مقدس بر آن تاکید صریح داشتند: اجازه ندهید پرچم های نفوذ فرهنگی دشمن در در کشور برافراشته شود، بویژه در وزارت بهداشت، آموزش و پرورش و... مطالعه بیشتر: الگوی پخت نان در خانه بسته جامع فقهی کشاورزی نظریه جامع امنیتی سِلم @besalamen_amenin
٠ ۱۸ آبان ۱۴٠۳/ سال چهارم تو در مورد من چی فکر کردی؟ من اصلا به تو فکر نمی کنم حاج آقا!!! یکی از تقسیم بندی های کاربردی که می توان در مجموعه آیات و روایات گرانقدر انجام داد، سه گانه تعریف، تصویر و تصمیم است. این نگاه در ادبیات ، بیان مبتنی بر نامیده شده. در واقع یکی از مهم ترین ویژگی های بیان هدایت آفرین این است که: اولا یک مسئله را تعریف، و در مرحله بعدی فواید و احیانا جوانب مختلف آن تعریف را تبیین کند. نهایتا مجموعه ای از تصمیم ها را برای عملیاتی کردن آن تعریف و رسیدن به آن فوائد ارائه کند. فی المثل ابتدا صلات را تعریف، سپس فواید آن را تشریح و نهایتا، مجموعه ای از اقدامات را برای و بر زمین نشاندن نماز ارائه کند. از منظر این رادار پیشرفته، بسیاری از کتابها و سخنرانی های دینی فاقد آفرینی حداکثری هستند. چرا که در بسیاری از موارد، هیچ تصمیم و برنامه کاربردی روی میز مخاطب نمی گذارند. یعنی دقیقا در مرحله ای که فرد آماده عملیات و ایجاد تغییر در زندگی است، او را بدون تصمیم پیشنهادی رها می کنند. در واقع مباحث خوبشان در حد مبانی نظری باقی مانده و امتداد اجتماعی عینی پیدا نمی کند. با این مقدمه یکی از مهم ترین و محوری ترین مفاهیم در تعریف انسان، کلمه است. خداوند متعال در کلام الله زندگی می فرمایند: ای انسانها شما فقیر و محتاج به خدایی هستید که غنی و بی نیاز است(١٥فاطر). مرحله دوم کار، بررسی و جوانب مختلف مخلوقی به نام انسان، مبتنی بر اين مفهوم است. از همه مهم تر سومین بخش یعنی تصمیم است. ما با چه برنامه ها و طرحهای عملیاتی می توانیم فقر و نیازهای ذاتی و تمام ناشدنی انسان را به سمت غنی مطلق، پُر و مدیریت کنیم؟ یکی از مسائل مهمی که از این نگاه استفاده می شود، قرین بودن انسان با اوست. اگر انسان مجموعه ای تمام ناشدنی از نیازهاست، بنابراین تمامی کارهای او برای رفع حاجاتی است که دارد. در یک جمله می توان گفت: انسان ها تنها و تنها به رفع نیازهایشان می کنند. با این مقدمه می توان نتیجه گرفت: تمامی قطع و وصلها در روابط انسانی، مبتنی بر مسئله رفع نیاز شکل می گیرد. هر کسی، مجموعه ای، مدیری، امام جمعه و جماعتی، کشوری یا تمدنی بتواند با تصمیم هایی که ارائه می دهد، بهتر، سریع تر، آسان تر و ارزان تر نیازهای جامعه انسانی را رفع کند، توانسته تفکر و اندیشه ها را جهت دهی و طبعا آن جامعه را به سمت و سوی دلخواه مدیریت کند. زمانی به عزیزی می گفتم: حاج آقا می دانید چرا کثیری از جوانان و نوجوانان از کنار ما می گذرند و کمترین احساس و ارتباطی نسبت ما ندارند؟ به این دلیل که من طلبه، اساسا هیچ نسبتی با رفع نیازهای او ندارم. نه حرف و طرحی برای ارائه می دهم، نه فکر و برنامه ای برای آینده اش دارم، نه پیشنهادی برای تسکین فوران نیازهای روحی جسمی او. وقتی نیازی رفع نمی کنی، پس کمترین جایگاهی در تفکرات و اندیشه ها آنها نخواهی داشت. وقتی به تو فکر نکنند پس نمی توانی اندیشه آنها را جهت دهی کنی و مدیریت. با این توضیحات ارزش جمله تمدنی و محوری حضرت روح الله در مشخص می شود که: حوزه‌‌ها و روحانیت باید و آینده‌ی جامعه را همیشه در دست خود داشته باشند و همواره چند قدم جلوتر از حوادث، مهیای عكس‌العمل مناسب باشند. (صحیفه نور ج۲۱ص۸۸) بسیار قابل تامل است که امام خمینی عظیم الشان، مدیریت تفکرات جامعه را در کنار رفع نیازها مطرح می کنند. اساسا هدف بنیادین چیزی جز برآوردن نیازهای جامعه در قالب یک جدید مبتنی بر قرآن و روایات نبوده. امام خمینی ره در این زمینه می فرمایند: من قبلاً نیز گفته‌ام جهان‌خواران علیه ما از جنگ تحمیلی گرفته تا حصر اقتصادی و غیره برای این بوده است كه ما نگوییم اسلام جواب‌گوی جامعه است... . هدف اساسی ما این است كه چگونه می‌خواهیم اصول محكم فقه را در عمل فرد و جامعه پیاده كنیم و بتوانیم برای جواب داشته باشیم. همه‌ی ترس استكبار هم ازین مسأله است كه فقه و اجتهاد جنبه‌ی عینی و عملی پیدا كند. (صحیفه نور ج۲۱ص۸۸) کتاب مسجد و اداره جامعه که حاوی چهل طرح کاربردی بر مبنای آیات و روایات گرانقدر ماست، پاسخی به این پرسش است. بر این اساس، مسجدی که برای رفع نیازهای مختلف اهالی طرح و برنامه دارد، به راحتی توان ارتباط گیری با مردم، هدایت و مدیریت آنها در جهت اهداف اسلامی را خواهد داشت. @besalamen_amenin