#یادداشت_۴۵
۲ مهر ۱۴۰۰
#از_کشتار_صبرا_و_شتیلا_تا_کشتار_رمدسیور!
شاید خیلی ها در جهان نام قتلگاه صبرا و شتیلا را شنیده باشند، برایش خون گریه کرده و هرچه لعن و نفرین داشته را نثار رژیم حیوانی اسرائیل کرده اند. ۳۹ سال از کشتار فلسطینیان بیگناه ساکن در دو اردوگاه صبرا و شتیلا میگذرد. کشتاری که آمار شهدای آنرا تا سه هزار نفر هم ذکر کرده اند.
اما همین چند ماه پیش هم در #یتیم_خانه_ایران یک قتلگاه داشتیم با ۱۲۰۰ کشته بیگناه! برایشان نه اشکی ریختند و نه یادواره ای برگزار. عاملشانش نه تنها محکوم و مجازات نشدند بلکه صاحبان آن تفکر وابسته مسموم پساظریف، کماکان در صدر هستند و میلیون میلیون از بیت المال حقوق میگیرند و میلیارد میلیارد برای #واکسم های مورد تایید مرکز عملیاتشان_سازمان بهداشت جهانی_می پردازند. طنز تلخ این است که اگر نخواهی کورکورانه و کبک وار چشم بر جنایتهای مثلا علمی شان بگذاری متهم به ضد ولایت فقیه میشوی! آری از کشتار ۱۲۵۳ نفره ی کارآزمایی بالینی مشترک!! وزارت بهداشت با سازمان کشتار جهانی سخن میگوییم. نهادی که موسسان و حامیان مالی داعش تاسیسش کرده اند و حمایت مالی. هیچگاه دکتر ملک زاده و دوستانشان پاسخ ندادند که به چه حقی از ۱۱ هزار بیمار یا به عبارت بهتر موش آزمایشگاهی در سراسر جهان، باید ۳۵۰۰ نفرشان ایرانی باشند که بعد هم با افتخار اعلام کنند ۱۲۵۳ نفر در این کارآزمایی جان خود را از دست دادند و داروها هم بیفایده بود ولی در عوض شاگرد اول بهداشت جهانی شده ایم!! کاش یک هزارم این هزینه ها برای کارآزمایی بالینی با محوریت پروتکلهای فقهی مدیریت کرونا انجام شده بود
@besalamen_amenin
#یادداشت_۴۶
۳ مهر ۱۴۰۰
#تاکید_جدید_رهبری_بر_طب_اسلامی!!!!!!
باید گفت به همان میزانی که وزارت بهداشت در مدیریت کرونا ضعیف عمل کرده، در مدیریت و روایت جملات راهبردی امام جامعه درباره ی کرونا عالی و فنی وارد عمل شده! جملات مهمی از رهبری را حتی به دوستداران ایشان نشان میدهیم و باورشان نمیشود که این را حضرت آقا فرموده باشند، چرا؟ چون وزارت بهداشت خواست که تمام فرمایشات مهم ایشان در خجالت کشیدن از ماسک نزدن بعضی ها خلاصه شود. مثلا آقا در تاریخ ۱۷ اردیبهشت امسال گفتند: "من میخواهم این را بگویم که تولید را میتوان به #سیستم_ایمنی و دفاعی بدن تشبیه کرد؛ این روزها که مسئلهی کرونا هم مطرح است، نقش سیستم دفاعی بدن در مواجههی با ویروسها، با میکروبها و مهاجمهای ضدّسلامت نقش خیلی مهمّی است. همین ویروس کرونا بلاشک وارد خیلی از بدنها شد، لکن آنها مریض نشدند؛ چرا؟ به خاطر اینکه یک سیستم دفاعی سالمِ خوبی داشتند که توانست دفاع کند و امنیّت بدن را تأمین بکند". خیلی خب! مگر حرف اطبای اسلامی چیزی جز تلاش برای تقویت سیستم ایمنی است که رهبری آنرا #خیلی_مهم توصیف میکنند؟ مگر حرفی غیر از تقویت و پیشگیری از درون به جای قرنطینه و فاصله و پیشگیری ناشدنی از بیرون دارند؟ در سخنرانی پروتکل های فقهی مدیریت کرونا، خواسته ی خیلی مهم رهبری عزیزمان درباره ی چگونگی تقویت سیستم ایمنی بدن به تفصیل عنوان شده.
دریافت متن سخنرانی از اینجا / نمودار سخنرانی اینجا و خلاصه بحث از اینجا
@besalamen_amenin
#یادداشت_۴۷
۱۴ مهر ۱۴۰۰
#بیل_گیتس_پیامبر_رحمت_عصر_جدید!
پیامبری و امامت یک جامعه وابسته به میزان ارتباط با مردم آن جامعه است و مهم ترین رکن ایجاد کننده ی ارتباط، ارائه ی راه حل برای مشکلات مردم است که فرمود: وَ يَضَعَ عَنْهُمْ إِصرَهم وَالأَغلالَ التي كانَتْ عَلَيْهِم (اعراف/ ۱۵۷). امام و پيامبر حقیقی کسی است که مردم برای رفع مشکلات خود به راه حل های او عمل میکنند. با این نگاه باید اعتراف کرد کسانی مانند بیل گیتس پیامبران عصر جدید ما هستند. او مانند پیامبری که حوزه علمیه معرفی میکند سکولار نیست و از قضا با همه چیز و همه کس کار دارد و برای اهدافش هم برنامه. پيامبر بیل گیتس با سخاوتی ستودنی آنهم در عصری که برای نفس کشیدن هم باید پول بپردازی، تمامی مردم جهان را تحت پوشش واکسیناسیون رایگان خود قرار داده که فرمود: لا أَسْئَلكم عَلَيْهِ أَجْرا ( هود آیه ۵۱). از طرفی در سطح افراد _نه دولتها_ بیشترین کمک های مالی را به سازمان منجی جهانی (WHO) اهدا کرده. او که اکنون مالک بیش از یکصد هزار هکتار از زمین های کشاورزی آمریکاست، گام دوم حرکت برای حکومت جهانی واحد را آغاز و برای نجات زمین از قحطی و گرسنگی!! اقدام به تولید #گوشت_گاو_مصنوعی کرده که از دغدغههای های هر پیامبری مدیریت تغذیه جامعه بود: يُحِلّ لَهُمُ الطَّيِّباتِ وًيُحَرِّمُ عَلَيهِمُ الخَبائِثَ(اعراف ١٥٧). ازین واگویه های تلخ که بگذریم امیدواریم وقتی گوشتهای مصنوعی بیل گیتس به بازار ایران رسید، حوزه علمیه نگوید: رفع گرسنگی واجب است و خوردن این گوشتها از باب مقدمه واجب، واجب است و حلال! حوزه برای بازگرداندن جامعه به مسیر امامت أهل بیت علیهم السلام نیاز به ارائه راه حل برای مشکلات مردم بر پایه قرآن و سنت دارد، نظیر آنچه در شاخصه های فقهی ارزیابی غذا می بینیم
@besalamen_amenin
#یادداشت_۴۸
۲۳ مهر۱۴۰۰
#قرآن_و_تخت_جمشید
از مسائلی که طبق معمول به دلیل عدم استمداد علمی از آیات و روایات الهی تبدیل به معضلی برای حکومت شده، موضوع باستانگرایی و دمیدن هرچه بیشتر به دوگانه ی اسلام و ایران است. امری که تقریبا میتوان گفت از جانب حوزه علمیه به عنوان پشتیبان فکری نظام، تاکنون برنامه ای برای مدیریتش ارائه نشده و نظام مظلوم و دست خالی هم در بهترین حالت، به اقدامات امنیتی برای مدیریتش تمسک جسته! منگنه ای که نظام در آن قرار گرفته این است که اجازه ی ارائه ی روایت نادرست دیگران را نمی دهد، اما خودش هم ساختار و محتوایی جایگزین برای روایت ندارد.
نباید این را ترویج دهید، بسیار خب! چه چیزی را ترویج دهیم؟ نمی دانم!
پاسخ مسئله روشن است: انسانها به گذشته خود علاقه دارند و اگر نظام اسلامی روایتی قرآنی، فقهی و با محوریت موضوع #عبرت از گذشته گان ارائه ندهد، بدیهی است که طبق معمول سازمان صهیونیستی ملل و یونسکو پیشقدم خواهند شد و به نفع خویش و بر ضد هدایت به روایت گذشته گان خواهند پرداخت. حقيقتا این میزان از بی توجهی به کتاب الله العظیم دل را می میراند که از سویی اینهمه قرآن و روایات در مورد نحوه ی روایت گذشتگان هدایتگری دارند و از دیگر سوی دست خالی حوزه و نظام در روایت گذشته.
نشست تخصصی الگوی فقهی روایت که به زودی در قم برگزار خواهد شد، آغازی است برای ارائه ی نگرشی جدید از ظرفیتهای میراث فرهنگی با تکیه بر مبانی دینی و ارائه ی روایتی هدایت محور از گذشته گان.
@besalamen_amenin
#یادداشت_۴۹
۳ آبان ۱۴۰۰
#ادای_حق_جامعیت_اسلام!
همه ی عزیزان، نخبگان، حوزه، دانشگاه و..... همه و همه را شدیدا توصیه میکنم که سخنرانی روز گذشته #امام_المسلمین آیه الله العظمی امام خامنه ای را با شاه بیت "ادای حق جامعیت اسلام" بارها و بارها و بارها بخوانید و مباحثه کنید و از خود بپرسید:
چرا نباید #طب_اسلامی داشته باشیم؟
در مورد بیانات امام المسلمین، جریان طب اسلامی نه تنها بدهکار بلکه خود را مطالبه گر جدی فرمایشات ایشان می داند.
دریافت سخنرانی حضرت آقا از اینجا
@besalamen_amenin
#یادداشت_۵۰
۱۲ آبان ۱۴۰۰
#قم_دبی_نیویورک_لاس_وگاس!
چند روز پیش از کنار پل ۱۵ خرداد قم رد میشدم که بنر بزرگ شهرداری توجهم را جلب کرد. یک بنر بزرگ با عکس چند اتوبان و پل بزرگ و این چیزها، وسط هم عکس حرم بی بی جانمان سلام الله علیها! دو روز پیش هم تهران بودم و همین مدل معرفی شهر را دیدم! شهر پر بود از بنرهایی که کنارش نوشته بود: تهران کلانشهر الگوی جهان اسلام! شما بخواهید مدل معرفی شهرهایی مثل دبی، نیوریورک، لندن و... را هم ببینید دقیقا همین است یعنی عکس برجها، پلهای بزرگ، اتوبوبانها و #سکولاریسم_عریان یعنی همین!
یعنی هیچ نسبتی میان اسلام و شهر وجود ندارد حال آنکه رهبری معظم انقلاب در سخنرانی #تاریخی اخیر با شاه بیت ادای حق جامعیت اسلام، محدود کردن اسلام به عقاید فردی و ذهنی را خواست و هدف قدرتهای مادی دنیا عنوان کردند. افسوس که حوزه علمیه و نخبگان حزب الله با بی توجهی تمام از کنار این سخنرانی تاریخی هم عبور کردند. پرسش هایی ازین قبیل که مولفه های معرفی یک شهر از نگاه اسلام چیست؟ اساسا هدف مدیریت شهر در اسلام چه مسئله ای است؟ چه نسبتی میان ساختار و کالبد شهر و تربیت اسلامی وجود دارد؟ #شهر_اسلامی به #محوریت نوع روابط انسانی تعریف و ساخته میشود یا به محوریت برج و بارو و سازه ها؟ نظریه فقهی مدیریت شهری محله محور تلاشی است برای پاسخ به این پرسش ها.
دریافت متن نظریه از اینجا
@besalamen_amenin
#یادداشت_۵۱
۲۲ آبان ۱۴۰۰
#هشت_میلیون_تن_زباله_کرونایی_تاکنون!
به تازگی یکی از نشریات محیط زيستی آمریکایی گفته تا کنون حدود ۸ میلیون تن زباله ی کرونایی در جهان تولید شده و تازه فهمیده ایم که کرونا تنها زندگی انسانها را به چالش نکشانده بلکه با این زبالهها موجب نابودی حیات بسیاری از حیوانات دریایی هم شده. هشت میلیون تن زباله فقط در حدود ۲ سال! که قاعدتا حجم اصلی زباله ها بسیار بیشتر از این است.
اینکه میگوییم ما #اضطرار_به_فقه داریم یعنی همین. چرا که مهم ترین ویژگی فقه به معنای مجموعه ی عظیم آيات و روایات این است که برآمده از #منبع_اشراف الهی است؛ به همین دلیل است که تنها قرآن میتواند به راه محکم و استوار هدایت کند (سوره اسراء آیه ۹). انسانی که به خودش اشراف ندارد و نسبت به محیط اطراف و میلیون ها و ميلياردها پدیده ی پیچیده مرتبط با هم، به طریق اولی هزاران برابر کم احاطه تر و بی اطلاع تر است، بدیهی است که تمامی تصرفات خودبنیادش منجر به تالی فاسدهای گسترده خواهد شد. می خواهد یک جا را اصلاح کند، ده جا را خراب میکند. تازه این گوشه ی کوچکی از فجایع مدیریتی تمدن ناقص بین و مدعی غرب در موضوع کرونا است. حال آنکه اگر به پروتکلهای فقهی مدیریت کرونا توجه میشد، حجم این تالی فاسدهای کمر شکن، بسیار بسیار تقلیل می یافت. افسوس که به فرموده ی امام خمینی: ما به این زودی ها از شر تربیت یافتگان شرق و غرب خلاص نخواهیم شد.البته که روی اصلی این سکه کسانی اند که نمی خواهند به فرموده روشن امام خامنهای در #ادای_حق_جامعیت_اسلام لبیک گویند!
@besalamen_amenin
#یادداشت_۵۲
۷ آذر ۱۴۰۰
مناظره شیخ یوسف قرضاوی و دکتر عزم درباره
#اسلام_و_سکولاریسم_در_شبکه الجزیره
اینکه مجاب شدم درباره ی این مناظره تقریبا قدیمی بنویسم، تازه بودن کماکان پرسش ها و استدلال های طرفین بود. شیخ قرضاوی آيات فراوان قرآن را مثال می آورد که اسلام جامع است و میتواند اداره کننده امور باشد و دکتر عزم هم میگفت پس کو؟ کجاست نظام های اداره کننده برآمده از اسلام شما؟ از نکات خیلی جالب مناظره، بحث طرفین در مورد ایران بود. دکتر عزم میگفت اسلام نمی تواند اداره کننده امور باشد نمونه اش هم ایران! عده ای که در قم درس میخوانند و خود را آیه الله می نامند، حال که به حکومت رسیده اند تمامی ارکان حکومت خود را از غرب وام گرفته اند. آنگاه در مقام مثال میگفت: کجا در اسلام انتخابات داریم؟ کجا قانون اساسی داریم کجا رئیس جمهور داریم و... .
آنچه به ذهن می رسد این است که تاکنون معظم اندیشمندان مسلمان معتقد به جامعیت اسلام، دنبال اثبات این موضوع در #ذهن بوده اند، حال آنکه منکران پاسخ خویش را در #عین می طلبند و حق هم همین است. بنظر می رسد در ایران هم چهل سال بحث ذهنی کم فایده برای اثبات جامعیت اسلام کفایت میکند اگر نگوییم زیاده بر حاجت بوده. کاش شیخ قرضاوی به جای خواندن اینهمه آیه و روایات در مورد جامعیت اسلام، یکی از مدلهای تولیدی اسلامی را برای اداره جامعه ارائه می داد. این روش بسیار قابل تفاهم تر است.
فهرست برخی نظریات اسلامی تولید شده از اینجا
@besalamen_amenin
#یادداشت_۵۳
۱۵ آذر ۱۴۰۰
هزینه تبلیغ در بیلبوردهای اتوبان تهران قم!
سه روز پیش داشتم از تهران برمیگشتم. چند کیلومتر بعد از عوارضی چشمم به شماره موبایل سفارش تبلیغات یکی از بیلبوردهای کوچک روی جاده_ نه بیلبوردهای بزرگ سمت راست و چپ جاده_ افتاد. زنگ زدم! گفتم ببخشید ما یک کتاب داریم میتونیم برای تبلیغش اقدام کنیم؟ با مکث جواب داد، حس کردم در شرف شاخ در آوردن بود از سفارش تبلیغ یک کتاب! گفت بله میتونید. پرسیدم هزینش چقد میشه؟ گفت برای یک ماه چهل میلیون تومن!!!!!!!!!!!!
باید دانست که تبلیغات گسترده کنونی، فرزند مشئوم و ناخلف نظام اقتصاد سرمایه داری #متمرکز غربی است که به دلیل همین خاصیت متمرکز بودن، قاعدتا انحصاری و #قارون_پرور هم هست و در مرتبه ی بعد بدیهی است که محصولات یک یا چند کارخانه ی محدود در یک کشور پهناور، نیاز به تبلیغات حداکثری کنونی هم دارد. اوج کاری هم که بعد از انقلاب برای اسلامی سازی تبلیغات بازرگانی انجام داده ایم این بوده که برخلاف غربی ها، سر زنان زیبای ابزار تبلیغات، حجاب پوشانده ایم، همانطور که بانک حرام ربوی برپا کرده ایم و انصارش نام نهاده ایم و یا مجتمع های مسکونی ضد هدایت لوکوربوزیه را به جان مردم انداخته ایم و نامش را مجتمع پيامبر و صلوات و ....گذاشته ایم! در چهلواره ی دوم انقلاب بیش از همه نیازمند گفتو گوهای تفصیلی در مورد طرحهای اصیل زندگی دینی هستیم.مانند تلاشی که در کتاب فقه المکاسب صورت گرفته است.
دریافت کتاب از اینجا
@besalamen_amenin
#یادداشت_۵۴
۲۴ آذر ۱۴۰۰
بهترین روش دفاع از امام علیه السلام چیست؟
شاید مهم ترین نیاز بشر، امان و آرامش باشد. اهل بیت علیهم السلام در معارف تشيع، پاسخِ به این نیاز بنیادین معرفی شده اند. آنهم نه فقط برای انسانها بلکه برای تمام أهل زمین. حضرت نبی الله الاعظم میفرمایند: اَهْلُ بَيْتِي أَمَانٌ لِأَهْلِ اَلْأَرْضِ(بحارالانوارج۲۳ص۱۹). بنظر می رسد تمرکز تشیع بر روی مفهوم محوری #امان مطلق بودن أهل بیت علیهم السلام، بسیار برّان تر و رساتر از روشهای کنونی خواهد بود. چرا که این مفهوم قابلیت تفاهم حداکثری با تمام ابنای بشر را دارد. از أهل سنت و مسیحی گرفته تا وهابی و بودایی و ملحد، زیرا محال است کسی بگوید آرامش جسم و جانم برایم مهم نیست! الان ما اثبات میکنیم بر حقیم، کما اینکه آنها هم حقانیت مذهب خودشان را اثبات میکنند. اما اگر روی #مرجعیت_علمی انحصاری و برآمده از اشراف امام علیه السلام که منشا امان است تمرکز کردیم و پاسخ نیازها و مشکلات اساسی بشر را دادیم، آیا جایی برای امامت دیگران باقی خواهد ماند؟ ائمه ای که با علم ناقص و بخشی خود، منشا ایجاد نا امنی و ظهور فساد در برّ و بحر هستند. به فضل الهی در جلسه ۱۱ دی ماه در دانشگاه علم و صنعت، جدول فقهی تسخیر ارائه خواهد شد. جدولی که با تکیه بر روایات گرانقدر أهل بیت علیهم السلام، حدود ۲۰۰ شی پرکاربرد موجود در طبیعت را برای پاسخ به مشکلات بنیادین انسان معرفی میکند.
و حال یک سوال: جلوه ای کوچک از امام ما، ارائه راه حل برای حدود ۲۰۰ نیاز مهم زندگی انسان است. راه حل امام شما چیست؟
@besalamen_amenin
#یادداشت_۵۵
۲۹ آذر ۱۴۰۰
حاج آقا مواد بخوای ده دقیقه ای مهیاست!
دو سه روز پیش برای بررسی وضعیت یکی از محلات تقریبا محروم شهر رفته بودم. جمعه بود و شلوغ و شاید حدود ۵۰، ۶۰ نفر زیر ۱۵ سال روی ریل قطار در دسته های مختلف نشسته و طواف قلبی بر گرد کعبه ی موبایل و کلیپ و ناکجا آباد و... . رفتم پارک محل و از دو سه نوجوان در مورد وضعیت مواد مخدر محل پرسیدم. یکیشان با خنده گفت بچه های اینجا از هر ۱۰ نفر ۱۱ نفرشان سیگاری هستند و اگر بخواید میتونید تو همین پارک، ده دقیقه ای مواد مخدر هم پیدا کنید! حال نمیخواهم بگویم هرچه آن نوجوان گفت صد در صد درست است ولی چندان هم دور از واقعیت نیست، چرا که اساس تربیت عمومی_ و نه فردی_ صحیح یا تنظیم روابط انسانی و یا هدایت، متوقف بر ساختار معماری #خانه و کالبد #محله است که در معماری مدرن هر دو حذف و به محوریت سود اقتصادی باز تعریف شده اند. آپارتمان بی حیاط، حیاتی ندارد و ذاتا ضد تربیت است. ذاتا ضد بازی کودکان است و باید پذیرفت که شاخ های مسموم اینستاگرامی، دیر یا زود قلب تربیت تمام بچه های آپارتمانی را خواهند درید. اوج کار فرهنگی ما هم این خواهد بود که هنوز هم فقط بگوییم برادرم چشمانت! خواهرم حجابت!
در نظریه مدیریت شهری محله محور(دریافت) با توجه به وضعیت خانه ها و کالبد محله ها، سه نوع محله مستقل، وابسته و اضطراری تعریف شده است و بسته ی حمایتی از خانواده نیز در نُه گروه تعریف شده.
@besalamen_amenin
#یادداشت_۵۶
۸ دی ۱۴۰۰
شیخ حرّ عاملی یا کدکس آلیمنتاریوس؟!
#وسائل_الشیعه یکی از کتابهای گرانقدر تاریخ ماست. این کتاب، یادگار عالم بزرگ اسلامی مرحوم شیخ حرّ عاملی رحمه الله علیه است. ایشان برای نگارش این کتاب سی جلدی، بیست سال زحمت کشیدند و حدود ۳۶ هزار روایت فقهی را در پنجاه باب گردآوری و در سال ۱۰۸۴ قمری به پایان رساندند. از بابهای فوق متروک این کتاب، جلدهای ۲۴و ۲۵ است با عنوان: #الأطعمة_والأشربة خوردنی ها و آشامیدنی ها! چه کسی باور میکند حدود ۸۰۰ صفحه روایت ناب شیعی در زمینه ی خوردنی ها و آشامیدنی ها_ آنهم فقط در یک کتاب_از ائمه علیهم السلام داشته باشیم؟
اما چه فایده؟ در زمینه ی غذا هم مانند خیلی از عرصه ها دست رد به فرمایشات گرانقدر #امام زده ایم و این بار به کعبه ی سازمان خوار و بار جهانی اقتدا کرده ایم! این سازمان در سال ۱۹۶۱ با مشارکت WHO برای مدیریت و شاخص گذاری غذای مردم جهان، کمیسیون #کدکس_آلیمنتاریوس را تاسیس کردند. با شاخص گذاری هایی که هیچ ربطی به معیارهای اسلامی ارزیابی غذا ( تناسب با مزاج، طیّب بودن، حلال و حرام بودن و..)ندارند. ایران نیز در سال ۱۳۶۸ به عضویت این کمیسیون درآمد و جالب اینجاست که طی همان سالها به دلیل فعالیت مناسب!؟ از سوی مدیر اجرایی کدکس مورد تشویق قرار گرفت. ازین سوی نیز میتوان به جلسه "تبیین شاخصه های فقهی ارزیابی غذا" اشاره کرد. این جلسه که در تاریخ ۲۲تیر۹۹ برگزار شد، از اولین تلاشهای نظام مند حوزه ی مبارکه قم برای خروج از وضعیت کنونی شمرده میشود.
@besalamen_amenin