#یادداشت_۵۷
۲۰ دی ۱۴۰۰
ایام امتحانات؛ طوطی وار خوانی های جبری!
شاید مهم ترین اصل در انسان شناسی اسلامی که ارتباط مستقیمی هم با تربیت و هدایت دارد، به رسمیت شناختن اصل #اختیار و تاکید بر آن، در آيات متعدد قرآن کریم باشد. نکته ای که درین منظر بسیار مورد غفلت است، چگونگی امتداد آن اصل در ارکان جامعه است. چرا که با این مبنا، مدیریت جبری یعنی دور کردن انسان از بستر زیبای هدایت و اختیار و سوق دادن جامعه به سمت ضلالت و سقوط. حال به عنوان نمونه: آموزش و پرورش مبتنی بر اختیار چه اصول و قواعدی دارد؟ اساسا در ساختارهای متمرکز کنونی، انسانیت انسان که به رعایت اختیارش است، تا چه میزانی قابلیت ظهور دارد؟ وقتی چه بخواهی چه نخواهی باید یکسال با معلمی باشی که هیچ نقشی در انتخابش نداشته ای. کتابها و محتوایی را بیاموزی که خودت انتخابشان نکرده ای. یا باید طوطی وار بیاموزی یا متهم به نادانی و تنبلی و کند ذهنی خواهی شد. از طرفی اختبار و امتحان مبتنی بر اختیار چگونه است؟ معلمی که بیشترین قرابت را با رعایت اختیار انسان دارد کیست؟ باتوجه به اینکه مهم ترین مسئله در اختیار، #رعایت_ظرفیت دانش آموز است،و از طرفی در ساختارهای واحد و متمرکز کنونی بصورت #ذاتی، امکان رعایت ظرفیت های متعدد نیست، نظام تعلیم و تربیت مطلوب اسلامی که اختیارْ محور است چگونه خواهد بود؟ اینها و پرسشهای بنیادین دیگری که نظریه فقهی آموزش و پرورش آینده در مقام پاسخگویی به آنها استنباط و ارائه شده است.
@Besalamen_amenin
#یادداشت_۵۸
۲۵ دی ۱۴۰۰
آیا کسی در حوزه نیست تا آهن تفتیده به بودجه نویسان نشان دهد؟!
گاهی با تمام وجود آخرالزمان را احساس میکنم. اینکه در زمانه ای هستیم که به فرموده ی حضرت پدر: وَلُبِسَ الاِْسْلامُ لُبْسَ الْفَرْوِ مَقْلُوباً(نهج البلاغه خطبه ۱۰۷) اسلام همچون پوستین وارونه پوشیده خواهد شد! و چه وارونگی ازین بالاتر که بارها بر منبرهایت از آهن داغ و تفتیده مولا بگویی، اما چهل سال بعد از انقلاب، نه تنها هیچ طرح و مدلی اسلامی برای تقسیم بیت المال(بودجه) نداری، بلکه به احتمال زیاد با خود میگویی: بودجه مملکت چه ربطی به منِ حوزه و حوزوی دارد؟ کدام وارونگی ازین بالاتر که در قرآن به صراحت بخوانی مدیریت مالی صحیح، ابزار برپا ماندن، قوام و قدرت یک جامعه است.بخوانی که مبادا این امر خطیر را به دست سفها بسپارید که جامعه را فلج و نابود خواهند کرد(سوره نساء آیه ۵) اما در بزرگترین و مهم ترین رویداد #مدیریت_مالی کشور(بودجه ریزی) کمترین دخالتی نداشته باشی. ازین سوی و در غیاب حداکثری حوزه علمیه، کسانی مانند دکتر محمد کردبچه تکنوکرات تحصیل کرده انگلیس، نزدیک نیم قرن است که یکی از محوری ترین افراد در پخش و تقسیم بیت المال مملکت هستند. جالب اینجاست که دکتر کردبچه از ۳ سال قبل از انقلاب تا همین یک ماه پیش در سازمان برنامه و بودجه بوده. شریان حیاتی قوام جامعه اسلامی در دست تحصیل کردگان #اقتصاد_قارونی و ذاتا مسموم غربی است و بسته جامع اصلاح نظام برنامه ریزی کشور یکی از آغازین گام ها برای بازپسگیری این عرصه فوق استراتژیک، از تفکر پوسیده و ضد هدایت غربی است.
@besalamen_amenin
#یادداشت_۵۹
۲ بهمن ماه ۱۴۰۰
بهترین راه حفظ جایگاه مادری، ساخت خانه ی حیاط دار است! یا چه نسبتی است میان معماری و مادری؟
شاید بدترین نوع دفاع از اسلام، همین مدل جاری ما باشد: یک نکته را گفتن و هزار نگفتن! نمونه بارزش تمرکز بیش از حد بر روی #میوه حجاب است و غفلت از دهها #ریشه_و_تنه ی موثر بر آن. مادری هم از آن مفاهیم مظلوم است که در ميان امواج سهمگین مدرنیته ی ظلمانی، یکه و تنها بدون مفاهیم پشتیبان و زیرساختی در حال تضعیف است.مثلا از مهمترین مسائل موثر بر تقویت و تضعیف #مادری، نظام معماری شهرهاست!. چرا که مادر به عنوان قلب حیات طیبه ی جامعه، نیاز به دهها عامل بنیادین برای انجام صحیح وظیفه اش دارد. از واضح ترین آنها وجود آرامش و فضای کافی برای تربیت کودکان است. و البته که حکایت آپارتمان و فضای تربیتی آرام، حکایت جن و بسم الله است. بدیهی است که وقتی مادری، بستر ظهور نداشته باشد رفته رفته تضعیف و معدوم خواهد شد.در این زمینه بسته ی قوانین فقهی ساختمان در اسلام، قدمی است برای تقویت جایگاه مادری، تربیت و بازگشت آرامش به جامعه. حال علاوه بر تَبَر زهرآگین آپارتمان، دهها اَبَر متغیر دیگر هم وجود دارد که شجره طیبه ی مادری را هدف گرفته اند. از آموزش و پرورشی که خانواده و مادر در آن جایگاهی ندارد تا نظام اقتصاد قارونی که مادری را به هيچ گرفته،تحقیر میکند و دائما میگوید: چرا زنان که نصف جامعه اند باید بیکار باشند؟!!! تا نظام غذایی مسمومی که چند میلیون زن را عقیم و نابارور کرده و... .
@besalamen_amenin
#یادداشت_۶۰
۶ بهمن ۱۴۰۰
لطفا این یادداشت را دقیق تر بخوانید! آیا در فضای مجازی همه چیز وابسته به انسانی است که از آن استفاده میکند؟
چند پرسش برای روشن شدن موضوع:
۱.از ارزشهای انسان ساز اسلام، کم گویی و درست گویی است. ف مجازی به عنوان یک #بستر گفت و گو ساز برای همه، این خصیصه را تقویت میکند یا تضعیف؟
۲. از دیگر ارزشهای انسانی در اسلام، چشم نداشتن به داشته های دیگران است. سکه ای که روی دیگرش پرهیز از خودنمایی است. حال ف مجازی بویژه نرم افزار هایی مانند اینستاگرام، #بستر_ساز خودنمایی است یا کتمان؟
۳. مورد بسیار مهم دیگر در مسئله هدایت انسان ها، رعایت ظرفیت مخاطبان است که لازمه اش طبقه بندی اطلاعات است. حال با توجه به دسترسی همه نوع افراد به همه نوع اطلاعات در شبکه های اجتماعی، اساسا رعایت مسئله ی محوری ظرفیت چگونه ممکن است؟
۴.قلب، مهم ترین عضو انسان است و حیات و سلامت قلب هم وابسته به تفکر است. باتوجه به اینکه تمرکز از ضروریات تفکر است، آیا بارش اطلاعات در شبکه های اجتماعی، #بستر_ساز تعمیق تفکر است یا تضعیف آن؟
۵. موضوع دیگر رعایت محرم و نامحرم به عنوان یکی از آموزه های طلایی اسلام است. آیا وجود دسترسی های بی حد و حصر در ف مجازی، #بستر_ساز رعایت حریمها است یا تضعیف آن؟
۶. از ابتدائیات حفظ امنیت کشور و نفی سبیل، عدم دسترسی دشمن به اطلاعات درونی مملکت است. از طرفی ف مجازی ظهور و بروز تمامی چیزهایی است که در کشور در جریان است. با این وصف آیا شبکه های اجتماعی #بستر_ساز تقویت تسلط دشمن است یا تضعیف آن؟
اینها و دهها پرسش دیگر: آیا حقيقتا فضای مجازی و در یک نگاه کلان تر تکنولوژی، اموری خنثی و بی جهت هستند؟
@besalamen_amenin
#یادداشت_۶۱
۱۵ بهمن ۱۴۰۰
پیش و بیش از همه برای خودم متاسف و غمینم که چرا تازه؟ آنهم بعد از ده سال حوزوی بودن!!!!
غمگینم که چرا بعد از ده سال حوزوی بودن، تازه به این رسیده ام که به جای پرسه زدن در گنداب های عقل ناقص انسانی، باید غرق در #نهر_عظیم،زلال و لایتناهی علوم کامله ی اهل بیت علیهم السلام شد( کافی ج ۱ ص ۲۲۲) و سرشار اندوه که چرا بعد از ده سال اتلاف عمر در کوچه پس کوچه های تاریک و بن بست شبه علم های انسانی، تازه فهمیده ام که باید وارد مدينة العلم شد و پاسخ #جمیع_ما_یحتاج_الیه_الناس را از چشمه های جوشان حکمت گرفت و به بشریت عرضه نمود(کافی ج ۱ ص ۱۲۸). در این چند روز به دلایلی مشغول مطالعه احادیث حوزه کشاورزی و باغداری بودم. فقط میتوانم بگویم امان از غربت و مظلومیت اسلام و امام اسلام! چرا که شاید کمتر چیزی به اهمیت کشاورز و کشاورزی در منظومه هدایتی أهل بیت علیهم السلام برسد. تا جاییکه صادق آل محمد، کشاورزان را #گنجهای_خدا در زمین خواندند و کشاورزی را محبوب ترین شغل در نزد خدای متعال (تهذیب الاحکام ج۶ ص ۳۸۴). حال ميزان اهتمام حوزه علمیه به کشاورز و کشاورزی را مقایسه کنید با ابلیس یهودی: #بیل_گیتس، که هم اکنون مالک یکصد هزار هکتار از بهترین اراضی کشاورزی آمریکاست و حتی به تازگی گوشت مصنوعی هم تولید کرده است. او خوب میداند که چرا امام علیه السلام اینقدر استثنایی در مورد کشاورزی و اهمیت آن سخن گفته است. او به خوبی نسبت میان غذا و تربیت را می داند.
@besalamen_amenin
#یادداشت_۶۲
۲۷ بهمن ۱۴۰۰
زبان دین ما بیش از همه محتاج جهاد تبیین است چرا که جبری است، خشک و فاقد استدلال!
زبان دین و ادبیات شارع، مهم ترین حلقه ی وصل بین خالق و مخلوق است. خداوند متعال از سویی اشیاء عالم را تبیین و توصیف کرده و انسان را به تفکر دعوت نموده است و از دیگر سوی، قدم گذاشتن در مسیر حق را از او طلب نموده و اختیارش را نیز به رسمیت شناخته. معنای واضح این راهبرد، انتخاب متفکرانه ی اختیاری راه نور و هدایت است. اما مشکلی که در ساختار استنباط فقهی ما وجود دارد، برخورد کاریکاتوری با دین و تمرکز بر اوامر و نواهی الهی است. توضیح بیشتر اینکه وقتی در نگاه فقیه، منطق فهم دین اسلام که جامع،کامل،جاودانه و استدلال محور است، محدود شود به احکام و واژه هایی مانند مستحب، واجب، مکروه و حرام، دو نتیجه بدیهی در پی آن خواهد آمد. اول: حداقلی شدن عمل به دین، پس از حداقلی شدن ارتباط دین و مردم در نتیجه حذف استدلال های احکام. چرا که انجام حکم، عینیت و امتداد اجتماعی آن، آخرین مرحله ی کار است و پیش نیازهایی ارتباطی و زیرساختی دارد که عملا متروک و مورد توجه فقیه نیست. دوم: پذیرش عملی سکولاریسم به دلیل بی توجهی به #توصیفات قرآن و روایات از مجموعه ی اشیاء عالم خلقت. به عبارتی دین یک بسته ی جامع و حاوی استدلال، توصیف و حکم است و تا زمانیکه دو مورد اول #منطقاً و منهجاً مورد توجه واقع نشود، احکام حکیمانه اسلام، عینیت و امتداد اجتماعی نخواهد یافت. جدول فقهی تسخیر یک نمونه از توجهات روشی به توصیفات و استدلال های آیات و روایات است.
@besalamen_amenin
#یادداشت_۶۳
۳۰ بهمن ۱۴۰۰
دهه آینده ی حوزه های علمیه: عرصه ی نزاع حداکثری روحانیون سکولار با جامعیت اسلام
اندک رصدی کافی است تا انسان را به این جمع بندی برساند که حوزه های علمیه در دهه پیش رو، شاهد بیشترین درگیری ها میان دو اندیشه ی متضاد خواهد بود. اندیشه ای که به رهبری و پرچمداری امام خمینی عظیم الشان، اسلام را دینی جامع و جاودانه می داند و "فقه را تئوری واقعی و کامل زندگی انسان از گهواره تا گور".(صحیفه امام ج۲۱ ص۲۸۹). خط روشن و مبارکی که بارها و بارها بویژه در یک سال اخیر مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز واقع شده است. شاه بیت ادای حق جامعیت اسلام در آن سخنرانی تاریخی، (۲ آبان ۱۴۰۰)شاهدی است بر این کلام. ازین سوی نیز هستند کسانی که مدعای مرجعیت دارند و پیامبر را صرفا مرشدی معنوی می دانند و اسلامش را دینی فاقد نظام اقتصادی، سیاسی و فاقد سایر ارکان حکومت. به تازگی هم یکی از اساتید بارز مروج اسلام سکولار گفته است: اینکه بگوییم طب اسلامی داریم، توهین به دین اسلام و مؤمنین به آن است!!!!!اینها و مسائل فراوانی ازین دست در کنار هم، نشان از آینده ای پر چالش برای حوزه های علمیه است که البته راه حل واضحی دارد: ما ضمن احترام به برادرانمان، در دور باطل اثبات #ذهنی و کم فایده جامعیت اسلام نخواهیم افتاد و با احترام، به تبیین مدلهای #عینی و کاربردی اسلامی و ارائه نظریات فقهی مختلف خواهیم پرداخت. ان شاالله.
*دریافت متن بعضی از نظریات فقهی*
@besalamen_amenin
#یادداشت_۶۳
۶ اسفند۱۴۰۰
مباحثه "شیخ" و "دکتر شیخ" پیرامون روانشناسی!
با یکی از دوستان طلبه که روانشناسی میخواند و در آینده ی نه چندان دور هم متصف به دکتر حجة الإسلام خواهد شد، دربارهی شخصیت و عوامل موثر بر آن گفت و گو میکردیم. ایشان خیلی تاکید داشتند که إلا و لابد شما باید روانشناسی غرب را بخوانی تا بتوانی شخصیت را خوب تحلیل کنی. من به جای برخوردهای سلبی معمول، با سلاح گرانقدر #پرسش_خوب وارد شدم که حضرت فرمودند: حُسْنُ السؤالِ نِصْفُ العلم(بحارالانوارج۱ ص ۲۲۴). پرسیدم تمام این روانشناسان مشهوری که مارا دعوت به شاگردی شان میکنی، از فروید و مازلو گرفته تا کتل و ویلیام جمیز و پیاژه و دیگران:در مورد تاثیرات نطفه بر شخصیت چیزی گفته اند؟ در مورد تاثیر زمان انعقاد نطفه، مکان انعقاد، دعاهای موثر بر شخصیت و حس و حال پدر و مادر و تاثیرش بر فرزند. درباره تاثیر حلال زادگی و حرام زادگی بر شخصیت حرفی دارند؟ گفت نهههههههه! گفتم در مورد تاثیر غذا چطور؟ مثلا کدامیک ازین روانشناسان فهرستی از غذاهایی را ارائه داده اند که منجر به کاهش وسوسه قلب و آرامش درون میشود؟ باز هم گفت نه چیزی نداریم اگر باشد بسیار جزئی است. گفتم درباره ی تاثیر تقدیر و شب قدر بر شخصیت چطور؟..............نهایتا گفتم وقتی در مورد اَبَر گزاره های شخصیت ساز حرفی ندارند، پس چه چیزی را بحث کرده اند که اینقدر سنگشان را به سینه میزنی؟
در سخنرانی جعبه ی فقهی شخصیت ، مهم ترین عوامل شخصیت ساز از منظر آيات و روایات مورد بررسی قرار گرفته است.
@besalamen_amenin
#یادداشت_۶۴
۱۳ اسفند ۱۴۰۰
نوجوان و نوجوانات! کنسرت زنده و رقصی چنان میانه پارک!
چند روز پیش که دختر کوچکم را به پارک برده بودم، با همان صحنه ی تقریبا تکراری روبرو شدم: نوجوانی حدودا ۱۵ ساله میخواند و گیتار میزد. نوجواناتی هم مثل نگینی حلقه اش كرده بودند. روی پیدای این داستان تلخ، مصیبتهای جبران ناپذیری است که در این ارتباطات، بویژه برای دختران بی پناه مان به وجود می آيد. اما روی پنهانش این است که حقیقتا با فروپاشی حریم ها و حرمتهای مقدس ارتباطی چه کنیم؟ آیا به ابلاغ حکم بسنده کنیم؟ این کار حرام است، خجالت بکشید و قس على هذا؟ پر واضح است که این نوع مواجهه، بسیار سطحی است، جبری و کم فایده و عملا چیزی را عوض نمیکند. در منطق موضوع شناسی مدرسه هدایت، نوع مواجهة و مدیریت بدعتها و ضد هدایتها را به گونه ای دیگر پی میگیریم. بطور خلاصه: پارک قرار است که نیاز به تفریح را پوشش دهد. پس باید به محوریت واژه ی تفریح، نیازهای تفریحی، اشیاء و کارهای فرح آور، به جست و جوی در گنجینه آيات و روایات بپردازیم. نتیجه اینکه تفریحات از منظر اسلام، محیط خاص خودش را می طلبد. مهم ترین محیط تفریحی هم حیاط خانه است. به عبارتی زندان آپارتمان، دائما انسانها را به بیرون دفع میکند و این است حال نوجوانان عصر عقب افتاده مدرنیته: از طرفی هزاران شور و نشاط و شوق جوانی در سر، از دیگر سوی، حبس دائمی در زندان آپارتمان های بی حیات بی حیاط و از سوم سوی، ارائه ی فضای حداقلی و ضد حریم خصوصی پارک، برای زن و مرد و پیر و جوان و دختر و پسر. شما بفرمایید چه کنند؟
@besalamen_amenin
#یادداشت_۶۵
۱۸ اسفند ۱۴۰۰
مدل فقهی روایت دفاع مقدس چیست؟
پیشنهادی به سازمان راهیان نور کشور و موسسه روایت سیره شهدا
بصورت خلاصه اگر قائل شویم که شهدا برای اقامه حکومت قرآن و اهل بیت علیهم السلام، جان بر کف نهاده و آسمانی شدند و جميع آیات و روایات را هم در مفهوم بنیادین هدایت خلاصه کنیم، آنگاه: زیرساخت های ۹ گانه هدایت، عرصه های تمرکز و روایتگری ما را تشکیل میدهند، چرا که شهدا را نمود و نماد هدایت یافتگی می دانیم. به عنوان مثال یکی از زیرساخت های هدایت، فقه التزكية است و از نظر اسلام یکی از مهم ترین بخش های تزکیه، خوردنی ها و آشامیدنی هاست. حال سوال اینجاست که چرا هیچ گاه به عادات غذایی شهدا اشاره نمیشود و فقط به عنوان کلی حلال خوری بسنده میشود؟ دو مورد دیگر از مهم ترین زیرساخت های هدایت یافتگی، فقه الإمام و فقه العلم است. آیا میتوان سر هر سفره ی علمی نشست؟ از ملحد،غربی،شرقی،سازمان مللی و هرکسی را به عنوان مرجع علمی در زندگی پذیرفت و آنگاه شهید هم شد؟ چرا در روایتگری های مناطق جنگی و طبیعتا در مدل نگارش کتابهای دفاع مقدس، هیچگاه به حساسیتهای شهدا در مورد مرجعیت علمی أهل بیت علیهم السلام اشاره نمی شود؟ که حضرت پدر عليه السلام فرمودند: يا كُمَيل لاتَأخُذْ إلّا عَنّا تَكُن مِنّا(اي کمیل جز از ما نگیر که از ما بشوی/ بحارالانوار ج٧٤ ص٢٦٦). همین پرسش را میتوان درباره ی دیگر زیرساخت های هدایت هم مطرح کرد.
نگارش: پادگان آسمانی دوکوهه
@besalamen_amenin
#یادداشت_۶۶
۲۵ اسفند ۱۴۰۰
معنویت را در درگیری با کفر می دهند برادر!
چگونه مراسمات مذهبی را ضربدر نصرت امام علیه السلام بکنیم؟
عزیزی می گفت چندین سال است که سه شنبه ها با پای پیاده از حرم به جمکران می روم اما معنویت و روشنی خاصی در خود احساس نمی کنم. من با استناد به دو آیه بنیادین قرآن عظیم( ۶۹ عنکبوت/ ۲۹ فتح) به او گفتم: معنویت را در درگیری با کفر می دهند برادر. اگر سالها پیاده بیایی و بروی، اما ازین رفت و آمدها خراشی بر گُرده پلید کافر کیشان نیفتد، یعنی که همراه با رسول نیستی و در نتیجه احساس معنوی و روشندلی هم نخواهی داشت. معیار گرانقدر معیت با رسول، در همه ساحات زندگی بشر، اصلی ترین مقیاس ها و سنجه هاست. به عنوان نمونه: یک هیئت، یک سخنرانی، حتی یک ایستگاه صلواتی به میزانی که با تمسک به علم امام، با تمسک به قرآن عظیم، وارد درگیری با نظم غلط موجود شود، به همان میزان هم در طریق صحيح نصرت امام گام بر میدارد. این روزها که حاکمیت کدکس آلیمنتاریوس یهودیان بر اطعمه و اشربه مردم، روز به روز مریض ترمان کرده، چه خوب است که تلاش شود در تمامی مجالس، پذیرایی ها، ایستگاه صلواتی ها بویژه در مسیر حرم تا جمکران، با طیبات قرآنی و سالم از مردم پذیرایی شود. مثلا میتوان از شکر، روغن،نمک، آبلیموی طبیعی و نان سبوس دار استفاده کرد. تا کی قرار است در ندبه ها "يابن العلوم الكاملة" بخوانیم و صفر تا صد زندگی مان را بر اساس راهبردهای ضد انسانی یهود بنا کنیم؟ و مگر برای امام غربتی بالاتر ازاینهم وجود دارد؟
@besalamen_amenin
امروز ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ ، دقیقا یک سالگی کانال بِسَلامٍ آمِنينٍ است. تقدیم شما مجموعه ای از پربازدید ترین یادداشت های کانال در یک سال گذشته
۱. آیا واکسن ها چیپ گذاری شده است؟
https://eitaa.com/besalamen_amenin/16
۲. واکسیناسیون و فقه بیش از حد پویا!
https://eitaa.com/besalamen_amenin/17
۳. عروسکهای جنسی هوشمند و پایان نسل بشر
https://eitaa.com/besalamen_amenin/21
۴. متوسط زمان تولید واکسن در جهان؟
https://eitaa.com/besalamen_amenin/38
۵. دادگاه خانواده یا خانواده ی دادگاه؟
https://eitaa.com/besalamen_amenin/40
۶. آپارتمان هایی که مانتوی جلو باز می پوشند!
https://eitaa.com/besalamen_amenin/43
۷. شرمنده ام صدای اتاق خوابتان را می شنوم!
https://eitaa.com/besalamen_amenin/44
۸. انسانهای سگ نمای اروپایی و حیوانات خانگی ما
https://eitaa.com/besalamen_amenin/48
۹. مدیریت آب و کشاورزی امام علی علیه السلام
https://eitaa.com/besalamen_amenin/49
۱۰. ما از کربلا درس تغذیه گرفتیم
https://eitaa.com/besalamen_amenin/55
۱۱. کدام عقلانی تر است؟ تقویت سیستم ایمنی یا...
https://eitaa.com/besalamen_amenin/64
۱۲. از کشتار صبرا و شتیلا تا کشتار رمدسیور!
https://eitaa.com/besalamen_amenin/68
۱۳. شیخ حرّ عاملی یا کدکس آلیمنتاریوس؟
https://eitaa.com/besalamen_amenin/89
۱۴. مباحثه شیخ و دکتر شیخ پیرامون روانشناسی
https://eitaa.com/besalamen_amenin/101