#یادداشت_۱۲۳
۱ شهریور ۱۴۰۲/ سال سوم
ژنو، وین،امامت اکونومیست!
کوفه، قدس،امامت سوره انجیر!
#امامت مهمترین مسئله حیات انسان است و امام، اصلی ترین و محوری ترین شخصیت زندگی هر فرد. امام است که پیشاپیش حرکت می کند، ایده می دهد و در نتیجه چند و چون زندگی ها و جوامع را تعیین می کند. این است که در قیامت هر کسی را با #امامش فرا می خوانند(اسراء آيه٨٢/قصص۴۱/سجده۲۴).
بر این اساس #ائمه_مدرنیته برای هدایت مردم به سمت نار توسعه، ساختارهای امامت مختلفی _از جمله موارد زیر را _طراحی کرده اند:
۱. #امامت_اسکار برای هدایت و ایده دهی جهانی به هنرمندان به ویژه در عرصه فیلم و سینما.
۲. #امامت_آی_اس_آی: برای هدایت جامعه علمی جهانی در ۲۲رشته!
۳. #امامت_نوبل برای هدایت و ایده پردازی جهانی در شش عرصه فیزیک شیمی پزشکی اقتصاد ادبیات و صلح.
اصل حاکم بر همه این ساختارها یک چیز است: آنچه در جهت تقویت منافع و سیطره #امامت_کفر باشد، تشویق، تکریم، مشهور و به عنوان امام و الگو به همه شناسانده می شود و بالعکس. آنقدر عیان و مفتضح که حتی به اوباما و شیمون پرز هم جایزه صلح نوبل داده اند. همین داستان در موضوع معرفی برترین شهرهای جهان نیز وجود دارد که هر ساله از طریق مجله اکونومیست انجام می شود.
اسلام عزیز در این سوی، برای تمامی این عرصه ها برنامه و امام دارد، لکن باتوجه به معیارهایی الهی و کاملا متفاوت از شاخص های توسعه انسانی سازمان ملل. مثلا حضرت آقا رسول الله سلام الله علیه می فرمایند: خداوند از هر چیز_ از جمله شهرها_ چهار مورد برتر را انتخاب کرده است. آنگاه #سوره_انجیر (تین) را تلاوت فرمودند و گفتند: منظور از تین مدینه است، زیتون بیت المقدس است، طور سینا کوفه است و بلد امین هم مکه(کتاب شریف خصال ج۱ص۲۲۵).
اما #کوفه: اولین شهری است که بر ولایت حضرت آقا امیرالمومنین علیه السلام سبقت جست و به همین دلیل میزبان پیکر مطهر آن حضرت شد(نجف ملحق به کوفه است/بحار ج۲۷ص۲۶۲). مسجد سهله در شهر کوفه، خانه و محل سکونت امام زمان علیه السلام در عصر ظهور است(کافی ج۳ص۴۹۵). خود مسجد کوفه هم خانه حضرت آدم و ادریس علیهما السلام بوده است. همین طور خانه ی حضرت نوح علیه السلام (سوره نوح آیه ۲۸). در این مسجد بوده که جناب نوح نبی کشتی ساخت. تنوری که آب از آن جوشید(سوره هود آیه۴۰) در این مسجد بوده. آب طوفان نوح از این مسجد بیرون آمد و درین مسجد فرو رفت. هیچ پیامبری نبوده مگر اینکه در این مسجد نماز خوانده. این مسجد مصلای حضرت ابراهیم و خضر علیهما السلام بوده. مسجد کوفه مرکز حکومت امام زمان علیه السلام خواهد شد و آقا امیرالمومنین علیه السلام می فرمایند: روزی حجر الاسود را در این مکان نصب خواهند کرد، البتّه زمانى چنين خواهد شد كه اينجا نمازگاه مهدى از فرزندان من گردد و محلّ نماز هر مؤمنى.
منابع: تهذيب الاحکام ج٦ص٢٢/ كامل الزيارات ج١ص٣٨/ التفسير للعیاشی ج ۲، ص ۱۴۷/من لا یحضره الفقیه ج۱ص۲۳۱.
#محتوای_تکمیلی:
الگوی فقهی روایت میراث فرهنگی (اینجا)
طرح محله امام رضا علیه السلام (اینجا)
@besalamen_amenin
#یادداشت_۱۲۴
۷ شهریور ۱۴۰۲/ سال سوم
عمود یک هزار و چهارصد و عِلْم علیه السلام
به روایت حضرت آقا امام صادق علیه السلام درباره اصطلاح #بئر_معطلة در قرآن، (چاه متروک/سوره حج آیه۴۵) مهمترین و در عین حال متروک ترین عمود طی نشده ی بی زائر، #علم_امام است(بحارالانوار به نقل از تفسیر قمی ج۲۴ص۱۰۱). این است غربت حقیقی امام در میان ده ها میلیون زائر مشتاق. به همین دلیل شاید بتوان گفت که اصلی ترین اقدام برای تکمیل و ارتقای حرکت تمدنی اربعین، شناساندن جایگاه حقیقی امام علیه السلام در زندگی بشریت است. امام محمدباقر علیه السلام در این زمینه می فرمایند: مردم، نم و رطوبت را می مَکَند و رودخانه ی زلال عظیم علوم ما اهل بیت_ علیهم السلام _ را رها می کنند(الکافی ج۱ص۲۲۲).
حال که به برکت خون هزاران هزار شهید، جمهوری اسلامی به بار نشسته و #شیعه در بالاترین سطح قدرت تاریخی و نبرد تمدنی خود با #یهود قرار دارد، به فرموده آقا امام رضا علیه السلام، تنها وظیفه اش نشر دانشهای متروک و بر زمین مانده خاندان علم است که «لَوْ عَلِمَ النّاسُ مَحاسِنَ كَلامِنا لَاتَّبَعونا».(معانی الاخبار ج۱ص۱۸۰). بر این اساس، تکمیل و ارتقای تجمع حداکثری اربعین، وابسته ی به رجوع حداکثری به علم امام است. برای تک تک مسائل و گره های زندگی باید به امام علیه السلام رجوع کرد (نمونه). امامی در جایگاه حقیقی خود: تنها دانشمند و دانشگاه حقیقی عالم.
محل نگارش: کربلاء المقدسة
@besalamen_amenin
#یادداشت_۱۲۵
۱۰ شهریور ۱۴۰۲/ سال سوم
بانکها چه فراوانند و عبرت پذیران اندک!
دقیقا #چهل سال پیش در چنین روزی، قانون عملیات بانکی #بدون_ربا تصویب شد. اینکه انقلاب نونهال اسلامی در همان آغازین سالهای جوانه زدن، به دنبال حذف بسیج مردم برای جنگ با خدا (ربا/ ۲۷۹ بقره) بوده، بسیار مبارک و قابل تأمل است. لکن ریشه یابی آنچه که این قانون را بعد از چهل سال تجربه، به #عبرتکده ای تمام عیار مبدل کرده است می تواند بسیار قابل تأمل تر و مبارک تر باشد.
فی المثل اهدافی مانند: استقرار نظام پولی و بانکی بر مبنای حق و عدل(ماده ۱)/ حفظ ارزش پول (ماده ۴) و اعطای وام و اعتبار بدون ربا و بهره (ماده ۹) از تلخ ترین و عبرت انگیز ترین مواد این قانونند. حال پس از چهل سال تجربه شکست خورده #بانکداری_اسلامی به عنوان یکی از مهمترین مصادیق تلفیق اسلام و ساختارهای مدرن، و از میان پرسش های متعدد در بررسی موضوع شناسانه بانک و این قانون، صرفا به طرح دو پرسش زیر می پردازیم.
۱. یکی از ویژگی های مهم این قانون، پذیرش پول به عنوان یک #اعتبار است. حال آیا پول، صرفا ابزار مبادله است که در هر عصر و زمانی به شکلی درآید و نظر اسلام نسبت به همه آنها علی السویه باشد، یا اینکه پول یکی از مهمترین مکانیزم های #تنظیم_روابط_انسانی است؟
۲. از منظر قرآن عظیم، پول و ثروت از عوامل اصلی قوام، سرپایی و استحکام حیات انسانی است. به عبارتی انسان بی پول، فلج است و زمین گیر(سوره مبارکه نساء آیه ۵). به همین دلیل خداوند متعال از اعطای مدیریت پول به سفها نهی می کند. در فرض پذیرش #پول_اعتباری که عملا ارزش پول در دست شما نیست، چگونه می توان به این آیه گرانسنگ و پر از حکمت عمل کرد؟
محتوای تکمیلی:
پول اعتبار زیرساخت کفر است(اینجا)
پول اعتباری و طرح جایگزین (اینجا)
@besalamen_amenin
#یادداشت_۱۲۶
۱۵ شهریور ۱۴۰۲/ سال سوم
دستگاه کارشناسی جاهلیت تو را نجس نکرد!
یکی از اوصاف مهم حضرت آقا امام حسین علیه السلام در #زیارت_اربعین این است که «جاهلیت» نتوانست تو را با نجاست هایش آلوده کند(تهذیب الاحکام ج۶ص۱۱۳).
#جاهلیت معنایی بسیار گسترده تر از تصور حداقلی ما دارد. حضرت آقا امام باقر علیه السلام در تفسیر آیه ۵۰ سوره مائده می فرمایند: به صورت کلی فقط دو نوع #حکم وجود دارد: حکم خدا و حکم جاهلیت(کافی ج۷ص۴۰۷/تهذیب ج۶ص۲۱۷). به بیان دیگر همانقدر که دستگاه حکومت خداوند متعال جامع و گسترده است، دستگاه جهل و جاهلیت نیز.
از دیگر سوی حضرت آقا امیرالمومنین علیه السلام در شرح جاهلیت می فرمایند: جاهلیتی که در آن #هدایتی وجود نداشت(خطبه۹۳نهج البلاغه). و در فرمایشی دیگر: مانند ستم کاران #جاهلیت نباشید که در دین #تفقه نمی کردند(خطبه۱۶۶نهج البلاغه). بنابراین تفقه در دین و هدایت بنیان بودن سبک زندگی، شاخصه ی اصلی زندگی الهی عقل محوراست در مقابل جاهلیت.
ثمره تفصیلی زندگی عاقلانه مطهر و زندگی جاهلانه نجس کننده نیز در حدیث شگفت انگیز جنود عقل و جهل آمده است(المحاسن ج۱ص۱۹۶/الکافی ج۱ص۲۰). دستگاه کارشناسی عقل بینان(قرآن بنیان)، هفتاد و پنج خاصیت خیر برای بشر دارد و دستگاه کارشناسی جهل محور نیز هفتاد و پنج خاصیت شر.
مثلا بی عدالتی و فقر از جنود اصلی جهل هستند. بنابراین نظام اقتصاد مدرن که با مدل تولید و بازار #متمرکز، پمپاژ بیعدالتی و فقر می کند، نظامی جاهلیت محور، نجس کننده و دور از صراط مستقیم امام حسین علیه السلام است. یا مثلاً عفت و حیا از جنود و ثمرات عقل است و هتک حریم از جنود جهل. بنابراین مدل معماری #دار_واسعه که بسترساز عفاف و حیاست، مدلی فقیهانه، طاهرانه و الهی است و آپارتمان که بستر ساز هتک حریم خصوصی افراد است، مربوط به عصر جاهلیت و نجس کننده زندگی ها.
در یک نگاه کلی می توان گفت که سند۲۰۳۰توسعه پایدار، نجس کننده ترین مجموعه از #أنجاس به روز شده حکمرانی جاهلیت است و در مقابل، بسته اولویت های تمدنی دوازده گانه(دریافت)، تلاشی است برای سوق دادن زندگی ها به سمت طهارت عقل و بنیان گذاری #طرحی_نو بر اساس تفقه قرآنی.
@besalamen_amenin
#یادداشت_۱۲۷
۲۱ شهریور ۱۴۰۲/سال سوم
چرا قرآن برایمان تکراری و کم محتواست؟
۹ گونه حرف زدن خدا!
شما را نمی دانم اما بنده بارها!
هر وقت که در اثنای بحث به آیه ای از کلام الله اشاره کرده ام، مخاطب با شگفتی پرسیده که آیا واقعا این آیه در قرآن است؟ چقققدر جالب،به روز و متناسب. آنگاه مستأصل پرسیده: پس چرا ما چیزی از قرآن برداشت نمی کنیم، جز آیاتی تکراری که دائما می گوید خوب باشید و گرنه عذاب می شوید!
پاسخ در اصول حاکم بر زبان شارع نهفته است. #زبان_قرآن، یک ساختار تاسیسی جدید است که در اصول ۹ گانه فقه البیان تشریح شده است. فی المثل اصل دوم فقه البیان می گوید: با توجه به اینکه هر کدام از آیات قرآن، گنجینه های علم و دانش است(الکافی ج۲ص۶۰۹) و از دیگر سوی هر چیزی در عالم کلید و مفتاحی دارد(الکافی ج۴ص۹) و کلید علم هم پرسش خوب است(بحارالانوار ج۳۶ص۳۵۸) بنابراین: اگر میخواهیم از دریای لایتنهایی علوم قرآن، صیدی نورانی رزق ما بشود، باید خود را مجهز به قلّاب «#پرسش_خوب» کنیم. کسی که سوالی ندارد، جوابها را هم نخواهد دید ولو اینکه خدا با لسان عربی مبین برایش شرح دهد. وقتی قرآن شفاست(سوره اسراء آيه۸۲) باید از این طرف دردی وجود داشته باشد.
بگذارید مثالی بزنم:
من روستایی ام و تمام آباء و اجدادمان كشاورز. یکی از مشکلاتی که هر ساله داریم، سرما زدن محصولات است. نکته جالب اما در این است که برخلاف تصور ابتدایی ما، هرجایی که باغی در مکانی مرتفع احداث شده از سرما در امان است. با اینکه سرما در ارتفاع بیشتر است.حال چه باغ انگور باشد، چه گردو یا دیگر محصولات. حالا آیه۲۶۵ بقره را ببینید: خداوند متعال برای توضیح وضعیت متعالی انسان هایی که مالشان را انفاق میکنند، به باغی مثال می زند که در #بلندی واقع شده و محصول بسیار خوبی می دهد. حال چرا این آیه در کنار دهها آیه ی دیگر که خداوند متعال درباره#کشاورزی و #باغداری و...صحبت کرده است، اساسا به چشم بعضی ها نمی آید؟ پاسخ در این است که این گروه اساسا سوال های کشاورزی شان را از خدا و امام علیه السلام نمی پرسند!(شرحش بماند)
در این سوی اما اولویت های تمدنی دوازده گانه، یکی از مصادیق کاربردی پرسش حداکثری از قرآن و روایات است. نماینده یک بسته جامع سبک زندگی اسلامی (دریافت) و لبیکی به فرمایش رهبر معظم انقلاب در باب #ادای_حق_جامعیت_اسلام(دریافت).
اصول ۹ گانه فقه البیان (دریافت)
@besalamen_amenin
#بازنشر
یادداشتی که برای حضرت #سیدالبشر سلام الله علیه نوشته بودم👇
https://eitaa.com/besalamen_amenin/226
💐🌹🌺💐🌺🌹💐🌺🌹💐
مقتدا و #اسوه بودن مطلقه ی ایشان(نساء آیه۸۰/قلم آیه۴/احزاب آیه۲۱)، یعنی که حضرتشان بر قله ی همیشگی سنگین ترین، پیچیده ترین و طاقت فرساترین نبردهای تاریخ حق و باطل ایستاده اند که فرمود: ِلكُلٍّ دَرَجاتٌ مِمّٰا عَمِلوُا( سوره انعام آیه۱۳۲). در این منظر، حتی نفس کشیدن های رسول الله هم برایمان مهم میشود که ایشان، فرمانروای همیشه زنده تمامی #اولوالعزم_های تاریخند، نه انسانی صرفا خوب و محترم که تاریخش گذشته و گاه و بیگاه مریضی شفا میدهد و شرح حالش مناسب درس اخلاق های فردی سکولار است.
IMG_20230915_010156.jpg
4.09M
بسم الله الرحمن الرحیم
نمودار بسیار مهم:
#زیرساختهای۹گانه_هدایت💐
هدایت، امری صرفا ذهنی نیست و قاعدتاً ضلالت نیز...
برای هدایت یافتگی یک جامعه، حداقل نیاز به ۹ دسته دانش برآمده از قرآن و روایات داریم....
#الگوی_پیشرفت_اسلامی
#تمدن_نوین_اسلامی
#مسئله_محوری
#فقه_التسبیح
#فقه_النظام
#فقه_الخلق
#فقه_العلوم_الغریبة
#یادداشت_۱۲۸
۲۸ شهریور ۱۴۰۲/ سال سوم
من، تنها معلم مدرسه خانگی مان و دخترم تنها دانش آموز
اولین سال مدرسه دخترم است و می خواهم بنابر طراحی اسلام عزیز، معلمش بشوم و خانه را حوزه علمیه کنم.
همانطور که میدانید: یکی از پر رمز و راز ترین مسائل در خلقت الهی، موضوع قدر، اندازه و #ظرفیت کاملا استثنایی هر چیز است(حجر۲۱/ أعلی۳). بنابراین، یکی از نارساترین حالت های تعلیم این است که مثلا بیست نفر با شرایط و ظرفیت کاملا متفاوت را در کلاسی جمع کنی و به همه آنها، محتوای یکسانی آموزش دهی. بدتر اینکه از همه دانش آموزان یک نتیجه بخواهی آنهم در زمان یکسان و با معلمی که مجبورند در کلاسش باشند و خودشان نقشی در انتخابش نداشته اند. مبتنی بر مسئله قدر و ظرفیت اختصاصی هر فرد، بهترین معلم، آشناترین آنها به دانش آموز است و چه کسی آشناتر از پدر؟ که در سیره بسیاری از علما میخوانیم اولین معلم پدرشان بوده. ملحق به مسئله بنیادین ظرفیت، موضوع #رفق_و_محبت میان استاد و شاگرد، یکی دیگر از ارکان اساسی انتقال علم به قلب دانش آموز_نه برگه امتحانی_ است. و باز هم چه کسی بهتر از پدر؟
سومین دلیل اینکه #قرآن کریم نه به عنوان یک شعار، بلکه به معنای حقیقی کلمه، تنها محتوای علمی مفیدی است که انسان را به سرمنزل مقصود در دنیا و نتیجتا آخرت خواهد رساند(إسراء۹/ نساء٨٢) و حاوی تمامی علوم و معارف مورد نیاز بشریت است(أنعام۵۰/نحل۸۹/أنعام۳۸/الکافي ج١ص۲۲۲/ الكافي ج١ص٥٩). این در حالی است در نظام کنونی آموزش و پرورش، قرآن کریم و معارف امام علیه السلام، موضوعی حاشیه ای و کم اهمیت است و به عبارت دیگر: نظام محتوایی آموزش و پرورش در طی بیش از #دواااااازده ساااااال، رسوخ دهنده حقیقی سکولاریسم و انواع محرومیت ها به قلب و عمل فرزندان ماست. با توجه به مسائل مذکور، در طراحی پیشرفته نظام آموزشی اسلام، با یک مدل غیرمتمرکز، رفق محور، ظرفیت پایه، بسیار ارزان و مبتنی بر علوم نافعه الهیه مواجهیم که پدر، اولین و مهمترین معلم فرزندان است که فرمود: از حقوق اصلی فرزند این است که پدر، قرآن را به او تعلیم دهد(نهج البلاغه حكمت٣٩٩). در یادداشت بعدی به موضوع مدرک، آینده شغلی، تکلیف خانواده هایی که چنین امکانی ندارند و دروسی که برای آموزش به دخترم انتخاب کرده ام خواهم پرداخت.
@besalamen_amenin
اصول پیشرفته مدرسه خانگی ما.m4a
16.85M
سلام و عرض ادب خدمت خواهران و برادران محترم
🌾💐🌾💐🌾🌺🌾
#بخش_دوم یادداشت #مدرسه_خانگی_ما
توضیح دروس چهارگانه و پاسخ به بعضی از پرسشها
@besalamen_amenin
در باب اینکه چرا سه قوه + شهردار انقلابی توان ایستادگی در برابر #تانک_مدرنیته را ندارند:
بانکها چه فراوانند و عبرت پذیران اندک
https://eitaa.com/besalamen_amenin/374
کودتای سبک زندگی از رضاخان تا مرعشی و سلاح ورزی
https://eitaa.com/besalamen_amenin/361