#یادداشت_۱۴۳
۲۵ آذر۱۴٠۲/سال سوم
آتش فصل پنج سند۲٠۳٠ بر خانه مادر!
خطبه فدکیه را در منابر، همراه با بخش برابری جنسیتی سند ۲٠۳٠بخوانید!
نظام مقایسه، یکی از مهمترین ابواب قواعد اصولی فقه البیان است. مبتنی بر آیات و روایات(۲۵۶بقره/نهج البلاغه خ۱۴۷)، بیان، در صورتی هدایت آفرین خواهد بود که هر دو جانب #رشد و #غیّ را کامل و روشن به مردم برساند. #نظام_مقایسه دائما انسان را متوجه بدعتهای زنده و کنونی جامعه می کند و ما را به متن نبرد همیشگی حق و باطل و نور و ظلمت می کشاند. بی توجهی به این مسئله باعث شده که بسیاری از مومنان گمان کنند، کسانی که به صراحت دنبال حذف حضرت مادر سلام الله علیها و خاموش کردن #نور_خدا در زمین بودند(۸صف)، دیگر از بین رفته و آن مسائل جانسوز، صرفا حوادثی تاریخی بوده که تمام شده و کار ما تنها گرامیداشت آن است. و مگر برای سقیفه سازمان ملل، چیزی بهتر از این تصور خام و باطل هم وجود دارد؟ بیان مبتنی بر نظام مقایسه می گوید: در صورتی می توانید از هیئات، سخنرانی ها و مجالس فاطمیه(سلام الله علیها) برای #نصرت_امام علیه السلام(زیارت آل یاسین) نیرو بسیج کنید که بگویید در حال حاضر، دقیقا چه کسانی با چه عناوینی و از چه راههایی برای حذف مادر و مادری در تلاش شبانه روزی اند که فرمود: وَ مَن نَامَ لَم يُنَم عَنهُ(نهج البلاغه نامه۶۲). چرا که عالم حقیقی کسی است که اولا #بدعتها را بشناسد و ثانیا با آنها مقابله کند(علل الشرایع ج۱ص۲۳۵). وگرنه تو با خیال راحت بر مادر گریه میکنی و اصحاب سقیفه سازمان ملل هم با خیالی راحت تر از تو، مشغول پیشبرد اهداف ظلمانی خود.
سازمان ملل، سقیفه امروز است و سند ضاله توسعه پایدار۲٠۳٠، بویژه فصل پنجم آن _برابری جنسیتی_ برنامه جامع حکومتی رهروان #فلانی و فلانی!
برابری جنسیتی به معنای حقیقی کلمه یعنی حذف مادری و در مرحله بعدی حذف جنسیت و خانواده! یعنی ایجاد تغییر حداکثری در #خلقت_الهی به عنوان یکی از مهم ترین برنامه های ابلیس(۱۱۹نساء).
برابری جنسیتی می گوید: هررررر نوع تفاوتی که به خاطر جنسیت، بین زن و مرد وجود دارد تبعیض است و باید رفع شود. فی المثل اینکه زن بخاطر زن بودنش باید حجاب داشته باشد، یک نوع تبعیض و ظلم در حق بانوان است و باید به آن خاتمه داد. یا اینکه زن چون زن است پس مادری هم می کند، تبعیض است و باید به آن پایان داد و... . یا در مسائل سطحی تر: اینکه زن و دختر بخاطر جنسیت شان نباید وارد ورزشگاه فوتبال مردان شوند، تبعیض و ظلم است و باید از بین برود.
حال چه باید کرد؟
پاسخ همان راهی است که حضرت مادر سلام الله علیها نشان بشریت دادند: بازگشت به امام و علم لایتنهایی ایشان که: النّاس لَوْ عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لاَتَّبَعُونا(عیون اخبار الرضا ج۱ ص۳٠۷). در مدرسه فقهی هدایت، دوازده اولویت تمدنی بر اساس آیات و روایات، برای احیای گرانسنگ ترین جایگاه عالم یعنی مادری ارائه شده است.
دریافت اولویتهای تمدنی دوازده گانه
@besalamen_amenin
ده خوراکی افزايش دهنده عقل. هیئت مدینة العلم قوچان.m4a
10.55M
بسم الله الرحمن الرحیم
#هیئت_مدینة_العلم_قوچان
۲۸ آذر۱۴٠۲
سخنرانی امشب:
#سوال: اگر هدف اصلی خلقت، عبادت است، این هدف چگونه محقق می شود؟
#پاسخ: به وسیله #عقل
تفصیل پاسخ:
#تعریف عقل: آنچه که خدا با آن عبادت می شود
#تصویر یا فواید عقل: ۷۵ فایده(حدیث جنود عقل وجهل)
#تصمیم عقل: حال چه کنیم که عقلمان زیاد شود و واجد این نعمت بزرگ الهی شویم؟
معرفی ده غذا/ خوراکی برای افزایش عقل.
#منبر_مسئله_محور
#جامعیت_اسلام
#مدینة_العلم
#فقه_البیان
#جمع_ابتدایی_ادله
#الگوی_پیشرفت_اسلامی
#یادداشت_۱۴۴
۲ دی ۱۴٠۲/سال سوم
از فانتوم های شیخ بها تا گاری های اعزه!
دین را چه به راه، مسکن و شهرسازی؟
چگونه شاخصه های هویت دینی را محقق کنیم؟ این اصلی ترین پرسش تمام ادوار علمای اسلام بوده و به طور کلی شامل دو دیدگاه عمده و کماکان زنده است.
اول: دیدگاهی که معتقد است اعمال صالح، بهبود روابط انسانی و هدایت، #میوه_های_نهایی هستند که باید بر ریشه ها، تنه ها و زیرساختهای متعددی بنا شوند که از خود دین اخذ شده. دین در این نگاه، یک بسته جامع است که پاسخ تمام نیازهای بشری را در بهترین شکل ممکن ارائه داده است.
دوم: دیدگاهی که توجهی بسیار حداقلی به #زیرساختهای_هدایت دارد و معتقد است با تمرکز بر تبلیغ دین، می توان آنرا محقق کرد. معارف دینی در این منظر، صرفا چهارچوب های کلی راه را معین کرده و باقی مسایل زیرساختی مانند اقتصاد و سلامت را به فهم بشری واگذار کرده.
به عنوان مثال در نگاه اول، تمامی کارهایی که متولی آن در دنیای امروز، وزارت راه، مسکن و شهرسازی است، جزء مهم ترین بخش های زیرساختی دین است و نیازمند حضور حداکثری قرآن و روایات اما در نگاه دوم، دین را چه به راه و مسکن و شهرسازی؟!
نتیجه اینکه شخصی مانند شیخ بهایی که از چهره های شاخص علمای تمدنی اسلام است، علاوه بر تبلیغ جایگاه امام، دهها کاروانسرای پیشرفته در مسیر زیارتی حضرت آقا امام رضا علیه السلام هم می سازد. اما نتیجه این نگاه که حوزه را چه به راه و شهرسازی، این شده که در طرحهای تفصیلی آینده شهر مشهد، حرم امام علیه السلام در حاشیه شهر واقع خواهد شد که آثارش از همین الان مشهود است. یعنی دقیقا برخلاف شیخ بها که با درک تفصیلی از اسلام، راهها و امکانات را به محوریت امام پیاده سازی می کرد.
نمونه دیگر از تفاوتهای بروز یافته این دو نوع نگاه، طراحی و جانمایی مسجد در مرکز شهر و محلات و جانمایی بازار، حمام و مدرسه به محوریت آن است. در این باره می توان به کارهای گرانقدر مرحوم شیخ بها، حجه الاسلام شفتی و یا مجموعه علی قلی آقا در اصفهان اشاره کرد. اما در شهرسازی بی معنا، حیران و ضد دین امروز، جایگاه مسجد به عنوان #قلب_شهر_اسلامی در بدترین جای ممکن است. نمونه اش پاساژ بزرگی که دیروز برای نماز به آنجا رفتم. نمازخانه آن پاساژ بزرگ در شهر مشهد، دخمه مانندی در زیرزمین بود، طبقه منفی چهار! اساسا مسجدی که کارکرد خاصی ندارد، جایی بهتر از طبقه منفی چهار و گوشه پارکینگ بازار هم نخواهد یافت.
موضوعات تکمیلی:
زیرساختهای هدایت/ مسجد و اداره جامعه
@besalamen_amenin
#یادداشت_۱۴۵
۷ دی ۱۴٠۲/سال سوم
ده، معدل امتحانات نهایی کل کشور!
نیاز به یک نهضت سوادآموزی جدید و فاصله ی کهکشانی تا خمینی!
از منظر خالق انسان چه کسی بهترین گزینه برای تعلیم و تربیت اوست؟
پاسخ به این سوال در سبک زندگی مدرن، وزارت آموزش و پرورش است که حداقل شش اشکال دارد.
یکی از آنها محتوای بسیار ناقص و منحرف کننده از صراط مستقیم زندگی است: قبله نظام تعلیمی ما، انیشتین ها و نیوتن ها هستند نه دروازه شهر علم، آقا امیرالمؤمنین علیه السلام. آنکه پس از ۱۲ هزار ساعت آموزش نرم و تدریجی، در قلب دانش آموز، بزرگ می شود و همه چیز زندگی #آنجاست، دانشمندان تمدن کفرند نه پیامبری که شهر علم اولین و آخرین است.
رعایت نکردن #ظرفیت متفاوت هر فرد، حفظ محوری، هدف نادرست حاکم بر این ساختار و #جبری بودن از دیگر معایب نظام تعلیمی ماست. در این نظام آموزشی که فاقد بنیانهای پرورش دهندگی است، هیچ چیز به انتخاب دانش آموزان نیست. نه معلم، نه کتاب و محتوا، نه روش تدریس و نه هدف درس خواندن. همه ی این موارد باعث شده که تا یک دهه آینده شاهد فروپاشی نرم و تدریجی هرچه بیشتر عریض و طویل ترین ساختار مدرن این کشور باشیم. نمونه اش هم خبری که چندی پیش اعلام شد: معدل امتحانات نهایی کل کشور ۱٠،٠۲ صدم است. مسائل اخلاقی مدارس هم به کنار.
حال که تعلیم و تربیت تفکیک شدنی نیست(۱۶۴آل عمران/۲جمعه) و باید با رعایت اختیار، ظرفیت و رفق حداکثری نسبت به دانش آموز باشد، پاسخ به سوال فوق در منطق اسلام عزیز #خانواده است. اساسا اگر خانواده با طراحی های اسلام محقق شود، به تنهایی یک حکومت است و یکی از کارکردهای حکومتی اش، تکفل تعلیم و تربیت کودکان(نمونه دیگر).
فواید بی بدیل نظام آموزش و پرورش خانواده محور را اینجا توضیح داده ام.
از طرفی امروز سالروز صدور فرمان #نهضت_سواد_آموزی به وسیله فقیه تمدن، حضرت امام خمینی ره است(۷دی۵۸). چقدر پیام کوتاه ایشان قابل تامل است. اولا که برای تحقق این امر اعلام بسیج عمومی می کنند(آیه۲۵سوره حدید). ثانیا دوبار هشدار می دهند که مبادا #جهاد_سواد_آموزی، اسیر و گرفتار بازی ها و ساختارهای اداری خسته کننده شود. ثالثا علاوه بر آموزش و پرورش، در راهبردی بسیار روشن و معنادار خطاب به ائمه جمعه و جماعت می گویند: «مردم را دعوت کنید تا در #مساجد و تکایا، با سوادان، نوشتن و خواندن را به خواهران و برادران خود یاد بدهند و منتظر اقدامات دولت هم نباشند!». سپس تیر نهایی را می زنند و می گویند:« در #منازل_شخصی خودتان هم اعضای بی سواد را تعلیم بدهید».
بدیهی است که ادعای تمدن اسلامی و زمینه سازی ظهور بدون ارائه #روش و #محتوایی جدید در تعلیم و تربیت، بیشتر به طنزی تلخ می ماند. به همین دلیل پندار بنده این است که آنچه در سالهای اخیر تحت عنوان «مسجد مدرسه ها» و «مدارس خانگی» می بینیم، یک نهضت سوادآموزی جدید برای تمدن اسلامی است و تحقق مدلی که حضرت امام رحمه الله علیه از حدود پنجاه سال پیش طلب کرده بودند.
@besalamen_amenin