🌼 پرسش:
اينکه خداوند فرموده انسان اشرف مخلوقات است منظورش از نظر شأن و درجه بوده يا توانمندي وقادر بودنه توي اين هفت آسمان موجوداتي ديگري مادي مثل انسان يا قادر تر از انسان وجود دارند؟
🌼 پاسخ:
انسان موجودی دو ساحتی است؛ یکی مادی که همان بدن است و ساحت دیگر آن فرا مادی که نفس و دارای مراتب است.
برتری انسان بر سایر موجودات مربوط به ساحت جسمانی او نخواهد بود، چون ممکن است موجودات دیگر در عالم باشند که از نظر جسمی پیچیدهتر از بدن انسان باشند، پس برتری و شرافت انسان بر سایر موجودات به لحاظ ساحت روحی و قوای نفس ناطقه، نظیر عقل و معرفت قلبی خواهد بود. انسان به اعتبار ساحت روحانی خود میتواند خلیفه خدا در زمین باشد. خلافت که به معنای مظهریت اسما، و صفات الهی است، ملاک برتری و شرافت انسان است، نه جنبه جسمانی او. چه بسا ویروس که ریزترین موجود است و حتی با چشم دیده نمیشود، جسم انسان را از پای در آورد. در این باره مطالعه کتاب «انسان کامل در نگاه امام خمینی» مفید است. (1)
برتری و فروتری انسان نسبت به سایر موجودات از جمله جنیان مربوط به جنبه روحی است، حال باید در تحلیل ملاک برتری انسان بر سایر موجودات گفت:
خاستگاه برتری انسان مقام خلافت الهی اوست. این مقام است که او را نه تنها بر جن، بلکه بر همه ما سوا الله و حتی بر فرشتگان برتر نموده است. (2)
واژه خلافت به لحاظ کاربردهای مختلف معانی متفاوتی را میرساند، ولی در معنای جانشینی و نیابت، شهرت و کاربرد بیش تری دارد، اما در باره مفهوم عرفانی و وحیانی خلافت الهی گفته شده:
حق تعالى ذاتاً بینیاز از عالم است، ولی اسمای الهی هر کدام مظاهری دارند که آثار آن اسما به وسیله آن ها ظاهر میگردد، بنا بر این لازم است مظهر اسم الله جامع جمیع اسما و صفات حق تعالی و خلیفه خدا در عالم باشد تا به وسیله او همه عالم به کمال لایقشان برسند. مظهر و خلیفه، انسان کامل است که یکی از افراد نوع انسان است؛ بنا بر این خلیفه خدا در زمین نه همه انسان ها، بلکه انسان کامل است که اسما و صفات الهی در او تجلی یافته است.
بنا بر این خلافت الهی در واقع تعبیری دیگری از مظهریت اسما و صفات الهی است و گرنه خداوند که «بکلّ شیء محیط» (3) و «علی کلّ شیء شهید» (4) است، از هیچ جا و از هیچ نشئه و عالمی غایب نیست تا خلیفه جای او را بگیرد و جانشین او گردد. پس مراد از خلافت الهی انسان این است که مظهر اسما و صفات خداوند و آیت وجود او در عالم است.
خلافت الهی انسان امر تکوینی و واقعیتی عینی در نظام وجود و جهان هستی است. این امر که هیچ یک از موجودات حتى موجوداتی نظیر فرشتگان مقرب الهی - که از سعه وجودی بسیار بالای برخوردارند - نتوانستند به این مقام راه یابند و ردای خلافت را دربر کنند، شگفتآور و تأمل برانگیز است. این خود بر اسرار آمیز بودن مسأله دلالت دارد.
چگونه فرشتگان مقرب که بهرهمند از کمالات والایند و اسما و صفات حق در آنها به روشنی جلوهگر است و جلوههای کاملتری از جمال و جلال حق را نشان میدهند، نتوانستهاند به این مقام بار یابند؟ فهم این نکته که فرشتگان چرا و چگونه نتوانستند حق خلافت را ادا کند، نیازمند دقت و تأمل بیشتر از حد معمول است.
مراد از خلافت الهی انسان همان جلوه جامع بودن اوست. از طرفی فرشتگان با وجود این که آیینه شفاف صفات حقاند، از جامعیت لازم برخوردار نیستند تا همه اسما و صفات در وجود آن ها متجلی گردد. از این رو انسان که از گسترده وجودی و جامعیت کامل بهره دارد، شایسته پوشیدن ردای خلافت الهی شده است.
بنا بر این یکی از اسرار اختصاص مقام خلافت الهی به انسان این است که آدمی به دلیل جامعیت - که در عرفان از آن به کون جامع یعنی وجود جامع تعبیر شده - شایسته مقام خلافت است؛ یعنی آدمی اگر درست عمل کند، میتواند همه اسما و صفات خدا را در وجود خود متجلی کند و مظهر همه اسما شود، گرچه این امر عملاً تنها در وجود انسان کامل (انبیا و اولیای معصوم) تحقیق مییابد، ولی به هر حال انسان از این جامعیت برخوردار است، بر خلاف سایر موجودات و حتى فرشتگان که تنها میتوانند مظهر برخی اسمای الهی باشند و نه همه اسما.
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 با هم ببینیم...
رهبر انقلابی تمام عیار
یازدهم تیرماه سالروز شهادت سومین شهید محراب، شهید آیت الله محمد صدوقی(ره) گرامیباد.
دستامو بگیر پاشم حسین
زیر خیمه پی تو جا شم حسین
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
♨️شباهت یا منزلت⁉️
#قسمت_اول
یادتونه از بچگی میگفتن دختر مثل مروارید درون صدفه یا میگفتن زن گلِ زیباست!🌹
خوب ماهم از بچگی یه غروری داشتیم😇😁
اون موقع دیگه خبری از بی بی سی و سی بی سی نبود که!😬🙄
حالا بزرگ شدیم ،،هر کی درحد خیالات خودش یه نظری میده😂
که مجازی همه یه حرفی زده باشن😩
والا!
یکی میگفت چرا ما رو به گل تشبیه کردن؟ ما انسان هستیم و انسان ارزشش بیشتر از گل و مرواریده🧐
جل الخالق😳😳
پس حالا که همه بزرگ شدیم یه ذره منطق به خرج بدیم و ارسطو بازی دربیاریم😉
در علم منطق ،استدلال آوری چند قسم هست:
که یکی از این استدلال ها، استدلال استقرای تمثیلی است!😳
این دیگه چه موجودیه😳
این از اون موجود هاست که توی استدلال های غرب موجود نیست😐🤭
،،
در این استدلال یا همان دلیل آوری از رابطه ی شباهت استفاده میکنیم/هر چه وجوه شباهت بیشتر باشد استدلال ما قوی تر است.
⚠️البته نه برای پایین آوردن ارزش یک چیز بلکه برای رسیدن به فهم بهتر آن مطلب⚠️
با اینکه منطق این رسانه ها روی سایلنته 🔕 اما باید بگم که حتی در علم روان شناسی و در صنایع هوایی نیز از این موضوع بهره میبرند🙃
ناگفته نماند که حتی در ادبیات هم ابزار آشنایی به اسم تشبیه همیشه به داد نویسندگان رسیده است،و آثار ادبی چون کلیله و دمنه ، مرزبان نامه و منطق الطیر که سرشار از تمثیل می باشند!
یه مثال کوچولو؛
کلیله و دمنه رو که میشناسید، کتابی پندآمیز که در آن حکایتهای گوناگون (بیشتر از زبان حیوانات) نقل شده. نامش از اسم دو شغال با نامهای کلیله و دمنه گرفته شده.
به نظر شما این کتاب به شخصیت انسان توهین کرده ؟
یا برای آموزش آداب زندگی دست به دامان تمثیل شده!؟🤔
شاید بپرسید که حالا دختر چه شباهتی به گل و مروارید داره؟؟
که اونم به وقتش خواهم گفت🤨😘
***
خانلری ۱۳.
ابن ندیم (فن اول از مقالهٔ هشتم) ۵۴۲
#تولیدی
#شباهت_یا_منزلت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 دفاع جانانه #علامه_امینی (ره) از امیرمومنان علی بن ابیطالب علیه السلام
✅ ایا حضرت فاطمه (س)امام زمان خود رامیشناخت⁉️
🌿 بمناسبت سالروز بزرگداشت #علامه_امینی
💚💚 شیعیان ،غدیر درپیش است
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
Part16_داستانهای شگفت.mp3
1.15M
📚داستانهای شگفت انگیز
🥀داستان شانزدهم
📌کتاب" داستانهای شگفت" شامل داستان اخلاقی و اعتقادی از شهید محراب آیت الله سید عبدالحسین دستغیب می باشد.
آیت الله دستغیب در مقدمه می فرمایند: چون هریک از این داستان ها موجب تقویت ایمان به غیب و رغبت قلوب به عالم اعلی و توجه به حضرت آفریدگار است آنها را ثبت کردم تا فرزندانم و سایر خوانندگان بهره مند شوند و خصوصا در شداید و مشکلات دچار یاس نشوند.
#صوتی
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
🔸باید دانست که رحمت الهی و کمک الهی بستگی دارد به حرکت و تلاش انسان مؤمن؛ به عمل صالح او. باید در میدان باشیم، باید احساس وظیفه را فراموش نکنیم؛ مجاهدت را فراموش نکنیم؛ جهاد در صحنههای مختلف، وظیفهی ماست و ضامن پیشرفت و پیروزی ماست. در صحنهی سیاسی هم جهاد هست، در صحنهی فرهنگی هم جهاد هست، در صحنهی تبلیغاتی و ارتباطاتی هم جهاد هست، در صحنههای اجتماعی هم جهاد هست. جهاد فقط جهاد نظامی نیست؛ انواع و اقسام عرصههای زندگی بشر، عرصهی جهادند.
۱۳۸۶/۰۵/۲۸
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
🌼 پرسش:
معني و منظور از اضطرار و مضطر و مصلحت و مصلحت الهي چيست؟
🌼 پاسخ:
واژه اضطرار از باب افتعال به معنای بیاختیار، مجبور، ناگریز و نیاز بهکار میرود. حالت اضطراری حالت غیرطبیعی و بحرانی است که شخص بدان گرفتار میشود. به عنوان نمونه کمبودهای غذایی موجب اضطراری است که شخص ممکن است هنگام گرفتارشدن در مخمصه نیاز، اقداماتی را انجام دهد که در حالت عادی مجاز به انجام آن نیست، مانند خوردن مردار در حالت اضطراری که احتمال مرگ است. البته حالت اضطراری به عنوان حالت فوقالعاده احکام ثانوی را اقتضا میکند که غیر از احکام اولی است؛ اینگونه است که حرام، مباح نه حلال میشود؛ یعنی شخص به میزان نیاز در یک محدوده معین و محدود، مجاز به انجام حرامی چون مردارخوری میشود؛ زیرا «الضرورات تبیح بقدرها؛ ضرورت به اندازه ضرورت چیزی را مباح و مجاز میسازد.»
مضطر کسی است که به اضطرار افتاده است.
اما مصلحت:
مصلحت واژه گرفته شده از صلح است. صلح ضد فساد (لسان العرب، ج 7، ص 384) به معنای فاقد نقص و خلل است. به این معنا که چیزی با چیزی چنان تناسب و سازگار است که خلل و نقصی را موجب نمیشود. اینکه گفته میشود صلح برقرار شد به معنای از میان رفتن فسادی است که موجب نفرت و بیزاری دو طرف شده و تناسب و سازگاری را از میان برده است. از همین رو در تعریف صلح نیز گفته اند: صلح، از بين بردن نفرت بين مردم است.(مفردات الفاظ قرآن کریم، ص 489، «صلح»)
امر نیک و خیر را از همین رو عمل صالح گفتهاند چون دارای تناسب و سازگاری با خلق و خوی انسان و موافق طبیعت و نیز حکمت آفرینش است و انسان نسبت به آن بیزار نیست و نفرتی ندارد.
پس مصالح انسانی هر آن چیزی است که برای انسان مفید و سازنده و با او و هدفش سازگار است وانسان از آن نفرتی ندارد و نقص و فسادی را موجب نمیشود. از همین رو همواره مصلحت با مفسده به کار میرود و مثلا گفته میشود که احکام در اسلام بر اساس مصالح و مفاسدی است که در متعلقات حکم وجود دارد.
خداوند بر اساس این عنصر است که مصالح انسانی را تعیین و مشخص میکند. از آیات قرآنی به دست میآید که انسان گاه چیزی را مصلحت میداند که مفسده است و چیزی را مفسده میشمارد که برای او مصلحت است؛ چنانکه میفرماید: وَعَسَى أَن تَكْرَهُواْ شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَّكُمْ وَعَسَى أَن تُحِبُّواْ شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَّكُمْ وَاللّهُ يَعْلَمُ وَأَنتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ؛ و بسا چیزی را خوش نمیدارید و آن برای شما خوب است، و بسا چیزی را دوست میدارید و آن برای شما بد است، و خدا میداند و شما نمیدانید.(بقره، آیه 216)
علت این گرایش اشتباه و خطا در انسان در جهل او نسبت به لوازم قریب و بعید هر چیزی است. از آنجایی که انسان لوازم همه امور را نمیشناسد یا نمیداند یا غافل است و نیز به خاطر آنکه عواقب هر چیزی را نمیشناسد، به امور و چیزهایی گرایش مییابد که برای او مفسده است و تنها به گمان و خیال مصلحت، خواهان آن میشود و هنگامی که به دست آورد در آن زمان است که تازه در مییابد که اشتباه و خطا کرده و آن چیز جز مفسده برای او ثمری ندارد.
بر اساس دیدگاه شیعه همه احکام الهی بر اساس مصالح و مفاسد واقعی نهفته در متعلق آنها وضع شده اند. البته در مواردی مصالح و مفاسد با یکدیگر تزاحم می کنند. مثلا خوردن گوشت خوک به خاطر مفسده ای که دارد حرام است و حفظ جان نیز مصلحتی است که باید رعایت شود. اکنون اگر برای حفظ جان به خوردن گوشت خوک حاجت شد قواعدی در دین وجود دارد که بر اساس اهمیت ملاک ها تکلیف را روشن می سازد. مثلا چون از نظر شارع مصلحت حفظ جان اهم از رعایت مصلحت ترک خوردن گوشت خوک است، در چنین شرایطی اجازه خوردن آن را می دهد، زیرا عدم تجویز آن مفسده بزرگتری دارد و آن از بین رفتن نفس محترمه است. بنابراین مصلحت آنگونه که در شریعت تبیین شده عین حقیقت است و برای رفع تزاحم بین مصالح و مفاسد واقعیه در شریعت اسلامی قواعدی قرار داده شده که نقش حاکم و کنترل کننده دیگر قوانین را دارند، از طرف دیگر در مواردی که تشخیص اهم و مهم و رفع تزاحم بین مصالح و مفاسد نیازمند دقت های کارشناختی است امام معصوم و در غیبت او ولی فقیه چنین رسالتی را بر عهده دارد بنابراین می توان گفت خود دین مرز مصلحت را مشخص کرده است گاهی به صورت قواعد کلی مانند قاعده «لاضرر و لا ضرار فی الاسلام» در اسلام ضرربینی و ضرر رسانی وجود ندارد. و یا قاعده «حرج» که هر آنچه موجب سختی خارج از طاقت انسان باشد در اسلام نیست.
و یا مصلحتی باید باشد که توسط امام معصوم و یا فقیه جامع الشرایط تشخیص داده شود که رعایت آن به مصلحت مسلمانان و جامعه اسلامی است.
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
Part17_داستانهای شگفت.mp3
1.17M
📚داستانهای شگفت انگیز
🥀داستان هفدهم
🔺پایان
📌کتاب" داستانهای شگفت" شامل داستان اخلاقی و اعتقادی از شهید محراب آیت الله سید عبدالحسین دستغیب می باشد.
آیت الله دستغیب در مقدمه می فرمایند: چون هریک از این داستان ها موجب تقویت ایمان به غیب و رغبت قلوب به عالم اعلی و توجه به حضرت آفریدگار است آنها را ثبت کردم تا فرزندانم و سایر خوانندگان بهره مند شوند و خصوصا در شداید و مشکلات دچار یاس نشوند.
#صوتی
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صلوات خاصه #امام_رضا علیهالسلام
روز زیارتی آقای مهربونیا❤️
دوباره قسمت من نشد مسافرت باشم
دراین زیارت مخصوصه زائــرت باشم
😭😭😭
به تو از دور سلام....✋
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
#انگیزشی
مانند یک عقاب باشید ...
وقتی باران می بارد همه ی پرندگان به سوی پناهگاه پرواز میکنند
بجز عقاب که برای دور شدن از باران در بالای ابرها به پرواز در می آید .
مشکلات برای همه وجود دارند اما طرز برخورد با آن است که باعث تفاوت می شود .
بلند پرواز باشید ...
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
🔴 #آرزوهای_غلط_در_میدان_جهاد
💠 اگر از فردی که دارد در میدان مبارزه با دشمنان خدا و در رکاب امام زمانش نبرد و #جهاد میکند سوال شود در دنیا چه آرزویی داری و او در جواب بگوید: "آرزو دارم #مدرک تحصیلی دکترا بگیرم یا بگوید آرزو دارم حافظ قرآن شوم و یا فلان شغل را داشتم و یا بگوید کاش درآمد خوب و #ثروت زیادی داشتم!" حتماً به او خواهیم گفت چه ارزشی بالاتر از جهاد در راه خدا چه گوهری نابتر از همین کاری که داری انجام میدهی؟ و اگر بخواهد از موقعیّت خود گلایه کند که چرا به جایی نرسیدهام مورد #سرزنش عقلا قرار میگیرد.
💠 گاه در زندگی مشترک جنس گلایهی زن یا مرد این است که چرا مشغلهی من در زندگی بابت همسرداری، فرزندداری و خانهداری مانع رشد و پیشرفت من شده و نتوانستم از لحاظ تحصیلی، معنوی، شغل و درآمدزایی به جایی برسم.
💠 ریشهی اینگونه توقّعات، ملاک #غلط ما در معنای پیشرفت است و فکر میکنیم #پیشرفت یعنی شغل، درآمد، ثروت، مدرک تحصیلی و جایگاه اجتماعی ویژه در حالیکه ملاک پیشرفت و ارزش در دین (که در روز قیامت نیز همان ملاک مورد بازخواست قرار میگیرد) چیزی جز انجام #تکلیفِ متناسب با شرایط فرد نیست.
💠 وقتی روایت داریم که "جهاد زن، خوب #شوهرداری کردن است" یعنی بالاترین ارزش و پیشرفتی که در نزد خدا برای یک زن خانهدار وجود دارد خوب همسرداری کردن است و ارزش و وظیفهای بالاتر از آن برای او وجود ندارد و مانند یک #مجاهدی است که دارد در وسط معرکه، مبارزه و نبرد میکند و در حال حاضر چیزی باارزشتر و بااولویتتر از این وجود ندارد تا در حسرت آن باشد.
🔺🔸🔹
⇝ پرسمان اعتقادی
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
🌼 پرسش:
چرا اسلام به مردان توجه ويژه اي کرده
🌼 پاسخ:
اسلام به هر دو گروه زن و مرد توجه ویژه کرده است و اینگونه نیست که بین زن و مرد تفاوت باشد هر جا اختیاری به مرد بیشتر داده شده باشد مسئولیت مرد بیشتر شده است بنابراین آن چیزی که شما به ظاهر فکر می کنید توجه بیشتر به مرد است در حقیقت، تکلیف و مسئولیت بیشتری است که بر دوش مرد قرار داده شده است و زن نسبت به آن آسوده است. در غرب در نقد فمنیسم و برابری زن و مرد صدای اعتراض خود زنها در آمده است کتاب "چه کسی گهواره را تکان می دهد" یا "ما را به آشپزخانه هایمان برگردانید" گواه بر این مطلب است. اسلام به زن به دید "ریحانه" نگاه کرده است "المراه ریحانه لیست بقرمانه" زن مانند گلی است که باید او را بوئید قهرمان نیست که از او کار کشیده شود اسلام به زن شخصیت داد عرب جاهلیت هیچ شخصیتی برای زن قایل نبود از نظر اسلام مرد در منزل باید مانند پروانه دور همسر خود بچرخد با او مهربان باشد حق ندارد کاری را در منزل بر او تحمیل کند اینکه زن دوش به دوش مرد در جامعه قرار بگیرد ظلم به خود زن است. مواردی هست که فقط شهادت و گواهی زن پذیرفته است و گواهی مرد پذیرفته نیست مانند ولادت یا بکارت. خداوند زن را موجودی لطیف ومظهر عواطف و احساسات و زیبایی آفریده است چرا که قرار است مسئولیت مادری و همسری به او داده شود با پاداش ویژه ای که این مسئولیت برای او دارد و مرد از آن محروم است.