eitaa logo
بسوی خدا
2.1هزار دنبال‌کننده
4هزار عکس
3.4هزار ویدیو
49 فایل
دراین کانال میتوانید ازبیانات متفکران و شخصیتهای طراز اول انقلاب اسلامی,حضرت امام"ره" مقام معظم رهبری ؛استاد شهیدمطهری،شهید بهشتی علامه جوادی آملی،آیت الله مصباح یزدی آیت الله بهجت و دیگر علما بهره مند شدید ارتباط با مدیر @samenolhojajjj
مشاهده در ایتا
دانلود
توصیه می کنم بیانات آقای رییسی حفظه الله رو که امروز درمجلس انجام شد حتما گوش بدین👆👆👆👆👆👆 حقیقتا شنیدنی است
ان شاءالله دولت مبارکی برای همه مردم سرزمینمان ایران باشد❤️ دولت جدید مبارک🙂 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.○🌸○. وابَستِگے‌بھ‌هرچِیز؎‌براۍ‌انسان ضَرر‌دارھ..!🍂 چِه‌انسان‌اونو‌داشتہ‌باشہ، ‌چہ‌نَداشتہ‌باشہ...!✨ تَنھا‌وابِستِگے‌مـُفید‌دَرعالم، وابستگے‌بہ‌خدا‌و‌اولیاءخداست...! ♥️ اگر‌عَلاقہ‌خودمون‌روبِہ‌خُدا‌واولیـٰائش ‌دَرحدِوابستگےبالاببریم، 🍃 تازھ‌طعم‌زِندِگے‌وعِشق‌‌رومیفَھمیم‌ واز‌تَنھایے‌وافسُردِگےخـٰارج‌میشیم...!😌💗 💛 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
🌼 پرسش: اين درسته که امام زمان ميتونن آدما رو ببينن و ناظر بر اعمال و افراد هستن پس چرا در صورتي که از اعمال ما آگاهي دارند دوشنبه و جمعه ها نامه اعمالمان دست حضرت ميرسد و چگونه اين امر ممکن است که کسي حتي امام باشد بتواند در يک لحظه مکان هاي مختلف را ببيند و به نوعي در يک لحظه کل جهان را ببيند اين کار فقط خدا ميتواند انجام دهد نه يک انسان 🌼 پاسخ: در متون دینی ما آمده است که همه کس و همه چیز نزد امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف حاضر است و امام بر احوال مردم آگاه است. خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید: « وَقُلِ اعْمَلُواْ فَسَیَرَى اللهُ عَمَلَکُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُۆْمِنُونَ ؛ بگو عمل کنید، خداوند و فرستادة او و مومنان اعمال شما را می‌بینند.» (1) درباره این آیه شریفه، روایات بسیاری نقل شده و شاید به حد تواتر برسد(2) که علاوه بر خداوند متعال، پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلم و امامان علیهم السلام از اعمال همة امت آگاه می‌شوند. در باب «عرضه اعمال» کتاب اصول کافی روایات متعددی در ذیل همین آیه شریفه ذکر شده است که مراد از «مومنون»، ائمه اطهار علیهم السلام هستند، از جمله این روایت: شخصی خدمت امام رضا علیه السلام آمد و عرض کرد: برای من و خانواده‌ام دعا کنید. امام علیه السلام فرمودند: «مگر دعا نمی‌کنم؛ وَاللهِ إنَّ أعمالَکُم لَتَعرضُ علَیَّ فی کلِّ یَوم وَ لَیلَة؛ به خدا سوگند، اعمال شما هر شب و روز بر من عرضه می‌شود.» راوی می‌گوید: این سخن بر من گران آمد، امام علیه السلام متوجه شدند و به من فرمودند: «أمَا تَقرَأُ کِتابَ اللهِ عزَّوجلَّ:
(وَ قُل اعْمَلُوا فَسَیَرَی اللهُ عَمَلَکُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُومِنُونَ)، و هُوَ وَاللهِ علیُّ بنَ أبی‌طالِب؛ آیا کتاب خداوند عزوجل را نمی‌خوانی که می‌فرماید‌: عمل کنید خدا و پیامبرش و مومنان، عمل شما را می‌بینند. به خدا سوگند! منظور از مومنان علی بن ابی‌طالب (و امامان دیگر از فرزندان او) هستند.» (3) امام علی علیه السلام هم می‌فرمایند: «لیسَ یَغیبُ عَنّا مومنٌ فی شَرقِ الأرضِ و لا فی غَربِها؛ هیچ مومنی در شرق و غرب زمین از ما غایب نیست.» (4) امام صادق علیه السلام هم می‌فرمایند: «إنَّ الدُّنیا لَتَمَثَّلَ لِلإمامِ مِثل فَلقَةِ الجَوز فَلایَعزُبُ عَنهُ شَیءٌ… ؛ دنیا (آسمان و زمین) در نزد امام چون پاره گردویی حاضر و نمایان است و چیزی از او پوشیده نیست.» (5) یک چشم زدن غافل از آن ماه نباشید شاید که نگاهی کند آگاه نباشید روشن است که اعمال، اعم از جوارحی (بدنی) و جوانحی (قلبی) است، لذا امام از هر نوع نیت و عملی که در کارنامه انسان ثبت شود، آگاه است. امام مهدی عجّل الله تعالی فرجه الشریف هم در این زمان، چشم خدا در میان خلایق است(6) و بر احوال و اعمال ما آگاهی دارد. نکته قابل توجه در این باره آن است که علم امام همانند علم ما نیست؛ زیرا انسان‌ها معمولاً علومشان از راه تحصیل به دست می‌آید و در محدودة عالم شهود و مادی است، در حالی که علم امام منحصر به عالم شهود نیست، بلکه عالم به غیب نیز هست. لذا به راحتی و در کم‌ترین زمان از دعاها و خواسته‌های ما اطلاع پیدا می‌کند؛ مثلاً سید بن طاووس نقل می‌کند که شخصی طی نامه‌ای از امام رضا علیه السلام سوال می‌کند: «ما وقتی به شما احتیاج داریم چه کنیم؟» حضرت در جواب فرمودند: «اگر حاجتی داری لب‌هایت را تکان بده، جوابت می‌رسد؛»(7) یعنی اگر تنها زمزمه کنی و صدایت را هم کسی نشنود، من می‌شنوم. برای توضیح این مطلب لازم است نکاتی را متذکر شویم: 1. مأموریت امام از لحاظ زمان و مکان، بسیار گسترده است. او تنها امام زمین و زمان نیست، بلکه امام ملک و ملکوت است. 2. مأموریت و تسلط امام تنها به ظاهر عالم ختم نمی‌شود، بلکه در برگیرندة ظاهر و باطن اجتماع و انسان‌ها نیز هست. 3. علم امام حضوری است، نه کسبی و از راه تحصیل؛ یعنی ما به دلایل متعدد (مذکور در کتب کلامی شیعه) معتقدیم که علم امام موهبتی الهی و علم لدنّی است.(8) 4. علم الهی نیز از ویژگی‌های خاصی برخوردار است که آن را در مقایسه با سایر علوم ممتاز می‌کند: الف) علم الهی روشن است و هیچ نقطة تاریکی در آن نیست. لذا در آن اختلافی نیست و چیزی به نام واضح و واضح‌تر در آن وجود ندارد؛ ب) علم الهی نزد ائمه اطهار علیهم السلام حاضر است، لذا آنان در هیچ پرسشی نگفتند بعداً جواب می‌دهیم و یا نیاز به تأمل و تفکر داریم؛ ج) علم الهی نیازمند مقدمه چینی نیست؛ چون در آن اختلافی دیده نمی‌شود، لذا بین انبیا و امامان علیهم السلام در هیچ امری اختلاف نیست؛ د) علم الهی نیاز به تجدید نظر ندارد، بلکه به قوّت و ظهور آغازین خود باقی است؛(9) 5. روایات به کیفیت علوم ائمه اطهار علیهم السلام اشاره دارند: الف) امام نسبت به هرچه دربارة آسمان و زمین و بهشت و جهنم (تا قیامت) واقع می‌شود، عالم است و چیزی نیست که ائمه اطهار علیهم السلام نسبت به آن علم نداشته باشند؛(10) ب) جمیع علوم ملائکه و انبیا، نزد ائمه اطهار علیهم السلام موجود است و هر امامی جمیع علوم امام قبل از خود را داراست؛(11) ج) روایاتی داریم که دلالت بر این دارند که ائمه اطهار علیهم السلام بر همة احتیاجات و اعمال بشر و بر احوال شیعیان آگاهی دارند، و حتی اگر بلا یا مصیبتی به آنان برسد آگاهند؛ یعنی به همة بلایا و منایا، (زمان و کیفیت‌ آنها) آگاهی دارند؛ همچنین به آن چه در دل انسان‌ها می‌گذرد، آگاهی دارند؛(12) در این زمینه امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف در توقیعی که برای شیخ مفید فرستادند، فرمودند: «انّا نحیط علماً بانبائکم و لمایعزب عنّا شیءٌ من اخبارکم؛ به همه خبرهای شما آگاهیم و چیزی از اخبار شما بر ما پوشیده نیست.» نکتة آخر این که، اگرچه علم امام از ناحیه خداوند است، ولی بین علم خداوند و علم امام تفاوت وجود دارد؛ زیرا علوم الهی برای خداوند ذاتی و استقلالی است (علم بر اموری که بر ما غیب است، ذاتی خداوند است). به عبارت دیگر، تنها کسی که ذاتاً و به خودی خود بر همه امور آگاه است، خدای سبحان است و این بدان معنا نیست که پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلم، ائمه علیهم السلام یا ملائکه به غیب علم نداشته باشند؛ بلکه علم دارند، اما علم آنها ذاتی نیست، بلکه تبعی است و به خواست پروردگار، عالِم‌اند.(13) مرحوم علامه طباطبائي(ره) مي گويد: «به دليل عقلي و نقلي، امام ـ عليه السلام ـ انسان كامل و داراي مقام نورانيت، بلكه كامل ترين انسان هاي عصر خويش و مظهر تام همه اسماء و صفات و داراي اسم اعظم الهي است لذا (عالم بماكان و م
ا يكون و ما هو كائن) تا روز قيامت مي باشد. و به محض توجه به مقام نورانيت خود. بالفعل به همه جهان و جهانيان و به همه امور عالم و به هر حادثه (خواه شخصي و خواه اجتماعي) كه پيش آمده و در حال وقوع است و يا رخ خواهد داد، آشنا و با خبر مي گردد. و بدين ترتيب همه اشياء براي امام ـ عليه السلام ـ روشن و هيچ چيز از نظر و ديده باطني او پوشيده نيست. هر چند در رفتار و كردار مانند ساير مردم، به علل و اسباب ظاهري روي مي آورد». اما این که امام زمان به احوال همه آگاه است و در عین حال دو شنبه و پنج شنبه هم نامه اعمال به ایشان ارائه می شود درست است که امام آگاه از اعمال است اما ثبت اعمال به صورت کامل در دو روز انجام می شود این اعمال ثبت شده ای است . چه بسا کسی عملی انجام دهد و با تبعات و پیامد های آن عملش را توسط استفار رفع می کند که این را هم امام زمان می بیند. پی نوشت ها: 1 . سوره توبه/105. 2 . تفسیر نمونه، ج8، ص125. 3 . کافی، ج1، ص171. 4 . الزام الناصب، ص6، روزگار رهایی، ص648. 5 . شیخ مفید، اختصاص، ص217. 6 . «السلام علیک یا عین الله فی خلقه»، (مفاتیح الجنان، دعای روز جمعه). 7 . علامه مجلسی، بحارالانوار، ج50، ص155، ح42. 8 . حبیب‌الله طاهری، تحقیقی پیرامون امامت عامه وخاصه، ص76-85. 9 . محسن خرازی، بدایة المعارف، بحث صفات امام (علم امام). 10 . علامه مجلسی، بحارالانوار، ج26، ص109، (حدود22 روایت نقل شده است). 11 . همان، باب 12، ص159 به بعد. 12 . همان، باب 8و9، ص132، 154. 13 . مهدویت، پرسش‌ها و پاسخ‌های، معاونت پژوهش موسسه آینده روشن. 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چند روزی تا محرم مانده و امام حسین ع واهل بیتش نزدیک کربلا هستند 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌿🌺🌿🌺 خداوند می فرماید: 🌿💗«اگر ذهن خود را روی من متمرکز نگاه داری، من تو را در آرامش کامل نگاه خواهم داشت.» دقت کنید که این راه رسیدن به آرامش کامل است. چگونه؟ افکارتان را تنها روی خداوند متمرکز نگاه دارید. ❌به صداهایی که در ذهن تان در حال پخش هست توجه نکنید، ❌ افکاری مثل، ای کاش فرزندم سر به راه شود یا اگر از کارم اخراج شوم، چه بلایی بر سرم خواهد آمد؟ ❌ یا امکان ندارد که بتوانم از شر این بیماری خلاص شوم، نباید روزتان را با چنین افکاری سپری کنید. ✅هنگامی که روی چنین افکاری متمرکز می شوید، ممکن نیست که به آرامش برسید. 🎯 تمرکز کردن بر روی مشکلات، آنها را بهتر نخواهد کرد، بلکه به عکس آنها را بدتر خواهد نمود. بایستی کانون تمرکز خودتان را تغییر دهید. 🌿🌺در طول روز این گونه فکر کنید که: «من در دستان قدرتمند خداوند هستم. هر اتفاقی که می‌افتد خیر است. و خداوند جز خوبی برای من نمی‌خواهد. این مشکل خاص، برای من اتفاق نیفتاده است تا بماند، بلکه آمده است که بگذرد. مشکلات و سختی ها هر چقدر هم که بزرگ باشند، با این حال پروردگارم، من را از تمامی آنها به سلامت گذر خواهد داد.» با این شیوه ی تفکر به آرامش و قدرت و شادی زیادی دست پیدا می‌کنید. 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
4_6051146158812695170.mp3
13.53M
-حواست هست به موهای سفید سرم؟ چقد امسال از گذشته شکسته ترم:))💔 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
.. پیجش رو با میلیون ها بازدید کننده بست و رفت بهش گفتم چرا این کارو کردی گفت دارم تمرین شهادت میکنم پیج که چیزی نیست ... باید از دنیا دل بکنم ! ... 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌼 پرسش: .افراد عادي جامعه ک بخاطر کرونا فوت ميشن شهيد حساب ميشن؟؟؟پرستارا و دکترا چي؟ چون ميگن کرونا ي نوع جنگ توسط امريکاست پرسيدم..... ممنون 🌼 پاسخ: اگر منظور شهید مصطلح و معروف است که احکام خاصی دارد مانند این که غسل و کفن ندارد و یا قرآن می فرماید و لا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا بل احیاء .. . خیر کشته شده های کرونا وحتی پرستاران و دکتر ها یی که در این کار کشته می شوند شهید به این معنا نیستند . شهید به این معنا شهید و کشته در میدان جنگ و رودر روی دشمن است. اما شهید در ادبیات دینی ما معنای وسیع تری هم دارد مانند این که کسی در خدمت رسانی به جامعه ایمانی جان خود را از دست می دهد و یا در راه امنیت مردم کشته می شود و یا حتی در راه رزق و روزی حلال کشته می شود و یا .. همه این ها شهید حساب می شوند . پس شهید دارای درجاتی است . ولی در همین جریان کرونا اگر کسی بین خود و خدای خود برای اعتلای کشور اسلامی و رضای خدا اقدامی انجام دهد و در اثر آن کشته شود شهید محسوب می شود مخصوصا اگر در راه دفاع از خود و کشورش باشد: پيامبر گرامي فرموده اند«هركه درراه دفاع ستم از خود كشته شود شهيد است» و یا در روایتی از پیامبر داریم که: كسي كه به سبب بيماري خاص يا تحت شرايط خاص (مثل غرق شدن در آتش، زير آوار، زن باردار) بميرد شهید است . افراد مسلمانی که بدون آن که در صحنه نبرد حضور داشته باشند، ناخواسته طی جنگ ها و درگیری­ها کشته می­شوند؛
مانند افرادی که در بمباران و موشک باران شهرها جان می­بازند یا بر اثر ترور های بیولوژیکی و بیماری های ساخته دشمن کشته می شوند این افراد هر چند گاهی از لحاظ قانونی شهید به شمار می­آیند و همان گونه که بیان شد، از مقام شهادتی که برای تمام مسلمانان و مؤمنان وجود دارد، نیز برخوردارند، اما نمی­توان با آنان همانند شهیدی که در میدان نبرد کشته شده برخورد نمود و تفصیل این قضیه نیز در کتب فقهی و دینی بیان شده است. به عبارتی آنان همانند دیگر مؤمنانی هستند که با حوادث دیگری از قبیل تصادفات رانندگی، سیل، زلزله و ... جان سپرده­اند که یقیناً مشمول رحمت پروردگار نیز قرار خواهند گرفت. یک بحث دیگر محسوب کردن افرادی به عنوان شهید در نهادهای مختلف مانند بنیاد شهید است که این یک بحث اعتباری است و هیچ استناد دینی نمی توان به آن داد و فقت برای تکریم این افراد و استفاده خانواده آنها از مزایای بعد از فوتشان است. چه بسا یک فرد در دفاع از جامعه خود و با نیت خالص کاری انجام دهد که حتی نام او هم مطرح نشود و گاهی فردی حتی بر اساس شغلی که دارد و شاید بدون نیت خالص در موقعیت شغلی خود بمیرد و نام او را در بنیاد شهید ثبت کنند و این دلیل بر شهید واقعی بودن یا نبودن کسی نیست. خلاصه این پاسخ آن است که؛ معیار مهم در صدق واژه شهادت، انگیزه افراد است، نه صرف کشته شدن. بر همین اساس است که می­توان، مؤمنان واقعی که با مرگ طبیعی از دنیا رفته­اند را با اندک تسامحی شهید نامید، اما اشخاصی که بدون داشتن هیچ انگیزه خداپسندانه به قتل رسیده­اند را از جمله آنان ندانست. از این رو می بینیم در قرآن وقتی که از کشته شدگان در جنگ ها سخن به میان می آید، بلافاصله به دنبال آن، عبارت فی سبیل الله (در راه خدا) را می آورد که نشان می دهد تنها انگیزه ای که مورد پسند خداوند است این است که انسان در راه خدا جهاد کند و با خدا معامله نماید: "خداوند از مؤمنان، جان ها و اموال شان را خریدارى کرده، که (در برابرش) بهشت براى آنان باشد". "بعضى از مردم (با ایمان و فداکار، همچون على در«لیلة المبیت» به هنگام خفتن در جایگاه پیغمبر)، جان خود را به خاطر خشنودى خدا مى ‏فروشند؛ و خداوند نسبت به بندگان مهربان است". 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
•♥️• در‌تمناے‌نگاهت‌بے‌قرارم‌تا‌بیایے🙃 من‌ظهورلحظہ‌ها‌را‌مے‌شمارم‌تا‌بیایے🕰 خاڪ‌لایق‌نیست‌تا‌بہ‌‌رویش‌پا‌گذارے🌍 در مسیرت‌جان‌فشانم‌گل‌بڪارم‌تابیایے🌸 ✨ ____◇___•🦋•___◇____ 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
🌺پيامبر مهربانی صلى الله عليه و آله: 🍃 إذا دَعا أحَدُكُم فَليَعُمَّ؛ فَإِنَّهُ أوجَبُ لِلدُّعاءِ. 💫 هر گاه يكى از شما دعا كرد، براى همه دعا كند؛ زيرا اين، دعا را به اجابت نزديك تر مى سازد. 📚 الكافی، ج 2، ص 487. 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
◾️ سعی کن گریه کنی … 💠اهمیت گریه برای حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام در سیره و بیان آیت‌الله بهجت قدس‌سره ✅ [حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره] شیر آب حیاط را به‌اندازۀ یک شیر سماور باز کرده بودند و داشتند وضو می‌گرفتند. 🔸گفتم: آقا، محرم دارد می‌آید و من یک ماه برای تبلیغ می‌روم. سفارشی کنید که آویزه گوشم کنم. همان‌جور که وضو می‌گرفت، تکیه داد به دیوار و آهسته گفت: 🔹 «آسید محمد! سعی کن هر شبانه‌روزی یک‌مرتبه برای امام حسین علیه‌السلام گریه کنی...» . (براساس خاطره یکی از شاگردان) 📚 برگرفته از کتاب ردپای سپید، ص۵٧ 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤️اگر نکنی میشی😉 📹 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌼 پرسش: عرفامي گويند قيامت ماالآن درهمين دنيا برپاشده است ،پس اين قيامت کبري که مي گويند درصوردميده مي شود براي کيست؟ومنظورازدمين درصورچيست؟ 🌼 پاسخ: عرفا با توجه به برخي از آيات و روايات معتقد اند که دو عالم برزخ و قيامت در بطن همين عالم موجود هستند نه اول عالم دنيا باشد و تمام شود بعد برزخ باشد و تمام شود و بعد قيامت بر پا شود . آنها معتقد اند هر کس در اين عالم کاري انجام مي دهد در واقع صورت ملکوتي اين عمل در عالم قيامت ظاهر مي شود و براي اين مساله بحث معراج پيامبر را دليل مي آوردند که پيامبر بهشت و جهنم را ديد و ديد که ملائک براي افرادي که ذکر مي گفتند باغهاي بهشتي غرس مي کردند و يا آتشي مي آمد آن را مي سوزاند. و اين مساله را دليل مي گيرند بر اين که در باطن اين دنيا قيامت وجود دارد اما از ظاهر آيات و روايات متعدد اين برداشت مي شود که بعد از تمام شدن عالم دنيا با صور اول همه مي ميرند و با صور دوم همه زنده مي شوند و قيامت بر پا مي شود . در واقع بين اين دو صور هيچ موجودي از بين نمي رود بلکه همه موجودات براي تغيير نشئه (از دنيا به قيامت و يا از برزخ به قيامت) از جنبه خلق اللهي خود خالي شده و به جنبه وجه اللهي خود در مي آيند که در آن وقت هيچ موجودي نيست که مقابل خدا وجود داشته باشد چرا که هر چه هست وجه الله است و اين جاست که خدا مي فرمايد : «لمن الملک » و خود جواب مي دهد «لله الواحد القهار» چون نشئه و مرتبه عالم تغيير مي کند و موجودات از قالب خلقي خود خارج مي شوند و از اثر (به معناي خلقي خود ) مي افتند به مردن از آن تعبير شده است.
مراد از قیامت همانطور که از آیات قرآن استفاده می شود برپایی روز واپسین برای رسیدگی به اعمال انسانها وتعیین جایگاه آنها بر اساس اعمالشان می باشد. خداوند متعال در سوره روم می فرماید: ویوم تقوم الساعة(روم/12)، روز ی که قیامت بر پا می شود. یا در در سوره مطففین می فرماید: یوم یقوم الناس لرب العالمین(مطففین/6) روزی که مردم در پیشگاه پروردگار جهانیان بپا می ایستند. اگر به این آیات نگاه کنیم این گونه برداشت می شود که قیامت بعد از دنیا بر پا می شود وجه جمع این دو مطلب: این است که در واقع حقیقت قیامت و برزخ در همین دنیا وجود دارد و باطن این دنیا است اما ظهور و بروز آن برای افراد عالم ماده ک برزخ نشینان ، بعد از نفخ صور است . و در واقع قیامت ، کنار زدن پرده های جهل و غفلت از پیش چشمان افراد دنیا و برزخ است. 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا