eitaa logo
بسوی خدا
2هزار دنبال‌کننده
4هزار عکس
3.4هزار ویدیو
50 فایل
دراین کانال میتوانید ازبیانات متفکران و شخصیتهای طراز اول انقلاب اسلامی,حضرت امام"ره" مقام معظم رهبری ؛استاد شهیدمطهری،شهید بهشتی علامه جوادی آملی،آیت الله مصباح یزدی آیت الله بهجت و دیگر علما بهره مند شدید ارتباط با مدیر @samenolhojajjj
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌼 پرسش: آيا اباعبدالله در مواجهه با سپاه حر يا عمرسعد درخواست کرد که اگر اجازه رفتن به کوفه را به او نميدهند بگذارند تا برگردد؟يا موثق است؟ و اگر ميخواستند برگردند به کجا قصد بازگشت داشتند؟ 🌼 پاسخ: امام حسين ـ عليه السلام ـ به دنبال استقبال عظيم مردم كوفه پسر عمويش (مسلم بن عقيل) را براي سامان دادن اوضاع كوفه روانه عراق كرد و خود پس از چندي در روز هشتم ذيحجه سال 60 هجري از مكه خارج شد.[1] زماني كه خبر حركت امام به يزيد رسيد نامه‌اي به ابن زياد نوشت و با آگاه كردن وي از اين دشواري كه براي كوفه پيش خواهد آمد دستور داد كه شهر را به شدت كنترل نمايد. ابن زياد به دستور يزيد، مسلم بن عقيل را دستگير و به شهادت رساند، خبر شهادت مسلم و هاني مهم‌ترين خبر ناگوار از وضعيت كوفه بود كه به امام رسيد. اما حضرت هنوز به نامه‌ها و دعوت‌ها و بيعت‌هاي كوفيان اميدوار بود زيرا شيعيان زيادي در اين شهر بودند و اميد آن بود كه امام را ياري كنند. امام حسين ـ عليه السلام ـ هم‌چنان به حركت خود به مقصد كوفه ادامه داد تا اينكه به سپاه حربن يزيد رياحي كه به قصد كنترل منطقه و مانع حركت امام به سمت كوفه بود مواجه شد. وقتي سپاه حر به امام رسيد حضرت كه اميد به حمايت كوفيان داشت از حر پرسيد كه به كمك آنان آمده يا بر ضدّ آنهاست. حر گفت: بر ضدّ شما.[2] پس از آن بود كه امام دربارة دعوت كوفيان و نامه‌هاي آنان سخن گفت و اينكه اگر مردم از دعوت خود برگشته‌اند حاضر است از راهي كه آمده برگردد. حر پاسخ داد:‌كه وي از نامه‌ها بي‌خبر است .
و مأموريت دارد كه وي را به كوفه نزد عبيدالله بن زياد ببرد حضرت حاضر به حركت به سمت كوفه نشدند و به جِدّ قصد بازگشت كردند و به طرف حجاز به راه افتادند.[3] صحبت از بازگشت يكي از اساسي‌ترين نكاتي است كه امام از اين پس تا زماني كه فرصت طرح آن را دارد بيان مي‌كند. پس از رسيدن دشمن و حركت به سمت كربلا امام بارها در سخنراني‌هاي خود در هر فرصت روي نامه‌هاي اهل كوفه تكيه دارد. به علاوه دربارة ماهيت حكومت اموي سخن مي‌گويد و امامت را از آن خود مي‌داند و پس از آن مي‌فرمايد اگر ما را نمي‌خواهيد و حق ما را نمي‌شناسيد از همين جا باز مي‌گردم.[4] دو سپاه امام و حر بن يزيد رياحي در عرض هم در حال حركت بودند و حر مراقب امام بود تا به حجاز باز نگردد. در اين مسير بود كه امام مي‌كوشيد تا از كوفه دور شود و به سمت باديه حركت كند اما حر ممانعت مي‌كرد تا به كربلا رسيدند. عبيدالله بن زياد براي مجبور كردن امام به بيعت با يزيد يا جنگ كردن با وي عمر بن سعد را با سپاهي روانه كربلا كرد. گفتگوهاي چندي ميان امام حسين ـ عليه السلام ـ و عمر بن سعد در روزهاي حضورش در كربلا صورت گرفت كه همه روي مسأله بازگشت تكيه داشت و بر آن بود كه وضعيت به گونه‌اي درآيد كه بتواند از حيطة قدرت ابن زياد خارج شود. در منابع دربارة محل پيشنهادي امام براي بازگشت مطالب مختلفي آمده است تقريباً در همه منابع كهن اين رساندند. نکته مهمي که بايد بدان توجه داشت اين است که اين درخواست برگشت،به هيچوجه به معناي کنار گذاشتن فريضه امر به معروف و ترک مبارزه و بيعت با يزيد نيست، چرا که امام حسين(عليه السلام) فقط با اطلاع از بي وفايي و عهد شکني مردم کوفه قصد برگشتن از مسير کوفه را دارند نه تسليم شدن و کنار آمدن با يزيد. بررسي عوامل و زمينه هاي قيام امام حسين(عليه السلام) اين واقعيت را ثابت مي کند که سه عامل بعنوان عوامل قيام امام حسين(عليه السلام) مطرح بوده است:عامل تقاضاى بيعت‏،عامل دعوت مردم كوفه‏،عامل امر به معروف و نهى از منكر. از ميان اين سه عامل، عامل دعوت مردم کوفه در پايين ترين مرتبه است،چرا که اين عامل چند ماه بعد از امتناع امام حسين(عليه السلام) از بيعت و خروج از مدينه و رفتن به مکه خودنمايي کرده بود.لذا با عهد شکني مردم کوفه،فقط اين عامل از بين رفته بود نه دو عامل اصلي ديگر،لذا امام(عليه السلام) فقط درخواست برگشت از مسير کوفه را نمودند و اين به معناي سکوت در مقابل يزيد و يا قبول خلافت او نمي باشد.چرا که امام(عليه السلام) از زماني که کوفيان هنوز از مرگ معاويه مطلع نشده بودند مخالفت خود و مبارزه بر عليه يزيد را شروع کرده بودند. لذا دعوت کوفيان در اصل قيام و مبارزه امام حسين(عليه السلام) تأثيري نداشته است تا درخواست امام(عليه السلام) از برگشتن و نرفتن به کوفه خدشه اي در قيام آن حضرت وارد کند. امام حسين(عليه السلام) از همان زمان شروع دعوت کوفيان معلوم بود كه مردم كوفه را آماده نمى‌‏بيند، مردم سست عنصر و مرعوب شده‌‏اى مى‏‌داند. در عين حال جواب تاريخ را چه بدهد؟ قطعاً اگر امام حسين(عليه السلام) به مردم كوفه اعتنا نمى‌‏كرد، همين ما امروز مى‌‏گفتيم: چرا امام حسين جواب مثبت نداد؟. پي نوشتها: [1] . بلاذري، ‌انساب الاشراف، تصحيح محمدباقر محمودي، بيروت، 1379، ج3، ص160. [2] . ابن اعثم كوفي، الفتوح، ‌بيروت، حيدرآباد، دائرة المعارف العثمانيه، ج 5، ص 136 ـ 138. [3] . دنيوري، اخبار الطوال، تصحيح عبد المنعم احمد، قم،‌ افشار، چاپ 1960، ص247. [4] . تاريخ طبري،‌ بيروت، ‌مؤسسه اعلمي، ج 5، ص 402. [5] . انساب الاشراف، بلاذري، ج 3، ص 225، و تاريخ طبري، ج 5، ص 389. [6] . انساب الاشراف،‌ج 3، ص 182. 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
گاهـے‌به‌دیدهـ اشـك‌غم‌و‌گاه‌اشـك‌شـوق . . این‌است‌حآلِ‌ما‌زفـراق‌و‌وصـآلِ طُ..♡(: اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا اَبا عَبْدِاللّهِ ✨✋ وَ عَلَى الاَْرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِنآئِكَ عَلَيْكَ مِنّى سَلامُ اللّهِ اَبَداً ما بَقيتُ وَ بَقِىَ اللَّيْلُ وَ النَّهارُ وَلا جَعَلَهُ اللّهُ اخِرَالْعَهْدِ مِنّى لِزِيارَتِكُمْ اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ . 🌤 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
تعدد فرزندان در رشد آنها چه تاثیری دارد؟ کارشناسان تربیتی و مشاوران روان شناسی تعدد فرزند در خانواده مزایایی دارد که به هیچ وجه نمی توان نقش مثبت تربیتی آن را در رشد سالم کودکان نادیده گرفت . ⬅️ بسیاری از والدین اعتقاد دارند که تعدد فرزندان منجر به تشدید رفتارهای رقابت جویانه میان آنان شده و حس صمیمیت و همکاری را در میان کودکان کاهش خواهد داد. ⬅️ به عقیده ی کارشناسان تربیتی، والدین می توانند با اصلاح رفتارهای ستیزه جویانه میان فرزندان به هدایت این رقابت ها در مسیر درست و سازنده کمک کنند؛ چرا که اگر رقابت از حد تناسب خارج نشود بلا اشکال است و منجر به افزایش حس اعتماد به نفس و رشد منطقی کودکان خواهد شد. ⬅️ تربیت صحیح، نیازمند رعایت اصول و شرایطی است که رفتار صحیح والدین ضمن فراهم آوردن زمینه ی مناسب برای رشد و شکوفایی استعدادهای کودکان از مهم ترین آنهاست و داشتن فرزند کمتر به هیچ وجه معیار درستی برای پرورش بهتر کودکان نیست. ⬅️ تا جایی که حتی از نظر روان شناسان غربی خانواده هایی که تعداد فرزندانشان دو تا یا بیشتر است از نظر تربیتی موفق تر عمل می کنند. ⬅️ جهت گیری کلی روایات معصومین نیز به سمت داشتن فرزند بیشتر است. ✅ پیامبر گرامی اسلام در این باره می فرماید: 🌟با یکدیگر ازدواج کنید و بر تعداد فرزندانتان بیفزایید همانا من به شما مباهات می کنم. (بحارالانوار، ج 17، ص 259) 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
•┈┈••✾❀🍃♥️🍃❀✾••┈┈• 💢 پیش‌ثبت‌نام متقاضیان اعزام اربعین از فردا ✅ کمیته اعزام ستاد مرکزی اربعین حسینی(ع): 🔹 پیش ثبت‌نام از متقاضیان زیارت اربعین، صرفا از بین افرادی که فاقد بیماری‌های زمینه‌ای بوده و دو دوز واکسن کرونا را تا پایان هفته جاری دریافت کرده باشند، از طریق سامانه سماح صورت می‌پذیرد. 🔹 پیش ثبت‌نام انجام شده به منزله انجام قطعی سفر اربعین نمی‌باشد و انجام سفر مشروط به موافقت دولت عراق و شرایط اعلامی از سوی آن کشور می‌باشد. 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♨️پشت پرده حقیقی هالیوود از زبان بازیگران هالیوودی 🌀مايام بليک، بازيگر زن آمریکایی که 4 بار نامزد دریافت جایزه امی شده است در گفتگو با New York Times: هیچگاه مورد آزار جنسی قرار نگرفتم، چون... 🎞من ١١ سالگى وارد هاليوود و صنعتى شده بودم كه در آن زيبايى ظاهرى و جذابيت جنسى بيش از هر ويژگى ديگرى مورد تمجيد قرار مى‌گرفت. 💅در دوران نوجوانى مادرم اجازه نمى‌داد آرايش كنم يا ناخن‌هايم را مانيكور كنم و تشويقم مى‌كرد كه سعى كنم در زمان مصاحبه براى فيلم‌ها، خودم باشم. مادرم به من آموخته بود كه اجازه ندهم كسى من را "عزيزم" صدا كند يا سر صحنه بغلم كند. من خوب مى‌دانستم كه رفتارم با رفتار معمول دختران و زنان در هاليوود متفاوت است. 🔻 من براى حفاظت از خودم تصميماتى هوشمندانه گرفته‌ام. من تصميم گرفته‌ام كه بعد جنسى‌ام متعلق به موقعيت‌هاى خصوصى و افراد بسيار صميمى باشد. من محجوبانه لباس مى‌پوشم 🔻مى‌فهمم كه برخی اين كارها را سركوب كننده و مخالف آزادى زنان مى‌بينند. در يک دنياى ايده آل زنان مى توانند آزادانه هرطور بخواهند رفتار كنند. اما دنياى ما دنياى ايده آلى نيست. در عين اينكه تأكيد مى كنم كه مردان مطلقاً حق ندارند با هيچ عذر و بهانه‌اى به زنان تعدى كنند. 🔻ما در جامعه‌اى زندگى مى‌كنيم كه به زنان به چشم هم‌بازى هاى يک‌بار مصرف نگاه مى‌كند. 🌐منبع:https://www.cnn.com/2017/10/16/entertainment/mayim-bialik-weinstein-backlash/index.html 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
📚 📔عنوان: غیرت یعنی...(داستانک هایی از غیرت) ✍نویسنده: حمیرا نظری 📑ناشر: انتشارات قدس 🍀کتاب "غیرت یعنی..." مجموعه داستان‌های کوتاهی نوشته حمیرا نظری است که در انتشارات قدس به چاپ رسیده است. 🍀این داستان‌ها در تلاش اند تا واژه را که در میان مردم به اشتباه تعریف شده است، دوباره کنند. ☘کتاب "غیرت یعنی..." شامل نگاه به کلمه از دیدگاه امام رضا(ع) به همراه داستانک ‌های شیرینی با موضوع غیرت در ، و غیرت و آثار خوب آن می باشد. 📖در بخشی از این کتاب می خوانیم: 🔸کوتاهی و زیاده روی در هر کاری، سبب منحرف شدن آدمی از راه درست و مستقیم است و او را از رسیدن به هدف الهی بازمی دارد و پیامدهای ناگواری نیز به دنبال دارد. 🔸 نیز چنین است و در صورت در آن، آثار شومی دامن گیر انسان خواهد شد. زیاده روی در غیرت افزون بر آن که موجب بدگمانی شخص نسبت به ناموس او می شود، احساس شخصیت را نیز از ناموسش می گیرد. 🔸درباره کوتاهی و بی توجهی در امر نیز در آموزه های پیشوایان اسلام بسیار سخن ها برجاست. مردی که تحت تأثیر تبلیغات شیطانی، هویت اصیل خود را از دست داده و زن را همچون کالایی مادی می پندارد و شخصیت خود را در داشتن زنی که در منظر دیگران خود را می آراید، جست وجو می کند، به درمی آید. 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
🌼 پرسش: 1.قانون جذب چيست؟ دين اسلام ان را تاييد ميکند؟ 2.بطور کلي مثبت انديشي در اسلام معقول است؟ 🌼 پاسخ: گر چه به طور صريح و آشكار در مورد قانون جاذبه سخني در منابع ديني ما به ميان نيامده است ، اما مي توان ارتباط هايي بين مطالب مورد نظر طرفداران قانون جاذبه و برخي تعاليم ديني يافت ؛ به عبارت روشن تر از جهت بررسي محتوايي اين نظريه با آموزه‌ها و تعاليم دين اسلام مي توان مشابهت هايي ديد ، گر چند در برخي امور نيز نکات قابل تأملي وجود دارد. با هم مولفه هاي قانون جذب را با هم بررسي مي کنيم: تفکر: در جاي جاي اين نظريه به اين نکته اشاره شده که افکار ما تأثيرات شگرفي در واقعيت‌هاي خارجي خواهند گذاشت . آنچه ما مي‌انديشيم ، در عالم خارج صورت عيني و حقيقتي پيدا کرده ، به سوي ما جذب مي‌شوند. در تعاليم ديني ما به حقيقت تفکر و تأثيرگزاري مثبت و منفي آن بسيار تأکيد و توجه شده است ؛ بخش قابل توجهي از روايات و آيات قرآن در ضرورت تفکر و تأثيرپذيري از اين راهکار اختصاص داده شده تا جايي که تفکر در خوبي‌ها و حقايق عالم مانند تفکر مداوم در مورد خداوند و قدرت او برترين عبادت شمرده شده.(1) اما تفاوت آنچه در اين قانون گفته شده ،با تعاليم ديني ما در اين است که قانون جاذبه به نوعي ايده‌آليستي به قضيه نگاه مي‌کند و چگونگي تأثيرات را تا حدي در هاله‌اي از ابهام باقي مي‌گذارد، در حالي که روايات ما بسيار منطقي‌تر و باور پذيرتر به اين نکته مي‌پردازد، مثلاً امام صادق(عليه السلام) مي‌فرمايد: «تفکر (در نيکي ها) انسان را به سوي نيکي و عمل به آن مي‌کشاند».(2)
يا در روايت آمده که «زياد فکر کردن در معاصي و بدي‌ها انسان را به سوي گناه و بدي مي‌کشاند».(3) *طلب: نکته مهمي که در اين نظريه در راه دست يابي به اهداف و آرزوها بيان شده، رسيدن به مقام طلب و ايجاد اين حس در وجود خود است. حقيقتي که در آموزه‌هاي ديني و اخلاقي عرفاني ما بسيار به آن توجه شده تا جايي که بزرگان سلوک و عرفان گام اول را براي سالک رسيدن به «مقام طلب» بر مي‌شمرند . در اصطلاح قرآني هم از آن به «قيام لله» تعبير شده ، يعني انسان از سکون و رکود و غلفت خارج شده، براي رسيدن به حقيقت به پا خاسته ، قيام کند؛ آن هم قيام براي خدا يعني براي رسيدن به بالاترين زيبايي و حقيقت عالم. در نظام عالم سنت‌ها و قوانيني قرار داده شده که ما از آن ها به عنوان سنن الهي ياد مي‌کنيم که شالوده و ساختار روابط علّي و معلولي در اين عالم و روابط انسان با جهان طبيعت و ماواري طبيعت بر آن اساس تنظيم شده است . يکي از آن سنت‌ها اين است که اگر انسان به معناي واقعي کلمه در مقام طلب و خواستن برآيد ،خداوند زمينه رسيدن او به مطلوب را ايجاد مي‌کند. مهم اين است که در ابتدا يک تحول و تغيير دروني در انسان (يا جامعه) به وجود بيايد . براي رسيدن به شرائطي بهتر به پا خيزد. آن گاه خداوند زمينه و بستر دستيابي به مطلوب را فراهم خواهد ساخت، خداوند در قرآن مي‌فرمايد: «خداوند سرنوشت هيچ قومي را تغيير نمي‌دهد. مگر آن که آنان در خود تغيير ايجاد کنند».(4) سنت تکويني الهي بر اعطاي آنچه بندگان واقعاً بخواهند و بطلبند ، قرار گرفته است، حال چه آن مطلوب دنيا باشد و چه آخرت: «ما همه را (چه آنان که دنيا را بخواهند ،چه آنان که آخرت را بخواهند) از عطاي پروردگارت مدد مي‌دهيم و عطا و بخشش پروردگارت مانعي ندارد».(5) در نتيجه انسان که در مقام طلب برآمده ، براي رسيدن به هر آنچه بخواهد - البته در تحت قوانين حاکم بر عالم - به او ياري مي‌شود، چه اين ياري را ناشي از فکر و انديشه خود بداند يا همراهي کائنات با او و يا هر عامل ديگري مانند غول چراغ! *شکرگزاري نکته بسيار مهم ديگري که در نظريه بر آن تأکيد شده ، احساس هميشگي شکر از نعمت‌ها داشتن براي رسيدن به آرزوها و نعمت‌هاي جديد است. اين حقيقت چيزي نيست جز قاعده استوار قرآني: «لئن شکرتم لأزيدنّکم؛(6) اگر شکرگزار باشيد ، بر شما مي‌افزايم». روايات و آيات در باب شکر و آثار آن آن قدر زياد است که برخي از روان‌شناسان مسلمان در برخي کشورهاي اسلامي از آن ها به دستور عملي کاربردي به نام «مکانيزم شکر» رسيده‌اند. بنابر آمارهاي ذکر شده اثر بخشي آن در بين مبتلايان به بيماران روحي و رواني کمتر از بهترين قرص‌هاي افسردگي نبوده است. اما در خصوص محور اصلي اين نظريه يعني نيروي جاذبه : اولاً آيا چنين ادعايي صحت دارد که هر آنچه به آن مي‌انديشيم ، در عالم خارج تحقق يافته ، در برابر ما قرار مي‌گيرد؟ اگر به تفکرات عاميانه و عرفي خودمان بنگريم ،نشانه‌هايي از اين نکته را مي‌يابيم، مثلاً در ضرب‌المثل‌هاي متعددي به اين رابطه اشاره شده: هر چه سنگه ، زير پاي لنگه، مار از پونه بدش مياد ، جلوي خونه‌اش سبز مي‌شه، خواستن توانستن است و... اما آيا آموزه‌هاي ديني اين اصل را تأييد مي‌کند؟ شايد در مفاهيم ديني نشانه‌هاي متعددي از توجه به اين مسئله ديده شود. اما به نظر مي رسد جدي‌ترين اشارات در اين خصوص در مورد بحث «تفأل و تطيّر» است. مي دانيد که از دير باز در جوامع بشري فال نيک و بد زدن وجود داشته ،خصوصاً در صدر اسلام و در جامعه عربي فال نيک يا «تفأل» و فال بد يا «تطيّر» از اعتقادات رايج مردم بود؛ اسلام با تطير و فال بد مقابله کرد و از توجه به آن منع فرمود. اما اين برخورد را با فال نيک زدن نکرد. بلکه به آن سفارش هم نمود؛ در برخي از روايات نقل شده که «فال نيک بزنيد تا به آن برسيد».(7) رسول خدا کثير التفال بود ، يعني زياد امور را به فال نيک مي گرفت. در مواردي گفته شده رسول خدا به ديدن صحنه‌هايي به ظاهر ناگوار و ناراحت کننده نتايجي مثبت و خوب را آزرو کرده، آن را به فال نيک مي‌گرفت که اتفاقاً همان حادثه محقق مي‌شد، مثلاً نقل شده خسرو پرويز در پاسخ نامه رسول خدا(صلي الله عليه وآله) از روي استهزا و بي‌احترامي قدري خاک براي حضرت فرستاد، حضرت با ديدن اين خاک فال نيک زد: «به زودي مسلمانان خاک ايران را فتح مي‌کنند».(8) یا در صلح حدیبیه وقتی نماینده مشرکین خدمت پیامبر رسید پیامبر نام او را پرسید عرض کرد سهل ابن فلان حضرت الامر سهل الینا (کار بر ما آسان شد) فال خوب زدند اثر بخشي فال بد نيز در روايات انکار نشده که اتفاقاً اين نکته با تجربه افرادي که معتقد به اين امور مانند نحوست عدد 13 يا لزوم صبر هنگام عطسه زدن و... هستند، مطابقت دارد. در حديثي از امام صادق(عليه السلام) نقل شده: «تأثير فال بد به خودت بستگي دارد. اگر آن را آسان بگيري آسان مي‌شود، اگر سخت بگيري سخت مي‌شود .
اگر به آن اهميت ندهي بي‌اثر مي‌شود».(9) اين روايات به خوبي نشان مي‌دهد اثر بخشي اين نوع عقايد و تفکرات بيش تر در حوزه تلقينات روحي و رواني و به علاوه سوء ظن و حسن ظن پيدا کردن نسبت به خداوند و خود و آنچه با آن مواجه هستيم مي‌باشد . اين رابطه متقابل مي‌تواند يکي از سنت‌هاي عالم هستي محسوب گردد. اما چنان که واضح است، محدوده اثر بخشي اين امور بسيار محدود است و نمي‌تواند در همه شئون زندگي سرايت داشته باشد. مشکل اصلي اين تئوري چنان که بسياري از مخالفان آن اشاره مي‌کنند ،اثبات و تجربه ناپذيري آن است؛ يعني مدعيان وجود چنين قانون اثر بخشي در عالم مي‌گويند چنين چيزي هست، ولي از حقيقت و چگونگي آن بي‌اطلاعيم . بايد هر کس تجربه‌اي شخصي از آن به دست بياورد. از طرفي هر کس در اين تجربه به نتيجه نرسد، گفته مي‌شود: درست فکر نکردي و افکارت را روي خوبي‌ها و آزروهايت متمرکز نساختي يا واقعاً طالب نشدي و... در نتيجه ارزش اين نظريه به عنوان يک قانون علمي و کاربردي زير سؤال مي‌رود؛ البته چنان که در فيلم اشاره شد، تأثير افکار و تلقينات همچون اثر بخشي قرص‌هاي شکر قابل انکار نيست . اين حالات از ويژگي‌هاي روح انسان و قدرت‌هاي شگفت‌انگيز اين مخلوق خداوند است اما ادعاي هماهنگ شدن کائنات با هر آنچه ما مي‌انديشيم ، ادعاي قابل اثباتي نيست. لااقل بايد پذيرفت اين قانون يا اين «راز» در محدوده معيني قابليت اثربخشي دارد مثلاً آيا مي‌توان آرزو کرد که به جواني برگرديم يا جلوي پيري را بگيريم يا جلوي مرگ خود و عزيزان مان را و يا بخواهيم ماشين ما بدون سوخت حرکت کند؟ مسلّماً خير! پس بايد پذيرفت طرفداران اين تئوري بسيار بسيار ايده‌آليستي به اين جريان مي‌نگرند و از حقيقت فاصله دارند. به علاوه در اعتقاد ديني ما همه عالم بر اساس اراده و قدرت يک موجود برتر در حرکت و تکاپو است . اگر نخواهد حتى بالاترين افکار و اراده‌ها و عزم‌ها اثربخشي نخواهد بود. اين همان حقيقتي است که امام علي(عليه السلام) به آن اشاره کرده ‌اند: «خدا را به از بين بردن عزم‌هاي جدي و استوار شناختم».(10) يعني بسيار پيش مي‌آيد که مرد عزم و عمل - علي(عليه السلام) -عزم و قصد کاري را مي‌کند اما خدا جلوي تحقق آن را مي‌گيرد و اين يعني اينکه اراده خدا فوق همة اراده‌ها است. بالاترين مرتبه طلب و خواستن و تمسک به قانون «راز» براي بسياري از ما در مقام دعا پيش آمده که شب و روز به خواسته خود و آنچه مي‌طلبيم ،انديشيده و آن را خواسته‌ايم ، ولي خداوند تحقق آن را به صلاح ما نديده و دعاي ما در ظاهر مستجاب نشده است . اين يعني قضاي الهي؛ همان چيزي که در روايت به آن تصريح شده : «حکمت او را هيچ وسيله و واسطه‌اي بر نمي‌گرداند».(11) يعني اگر حکمت خداوند و قضاي او به تحقق امري تعلق بپذيرد ،هيچ راهکار و ابزاري مانع آن نخواهد بود. پس اين قبيل مطالب نقلي به علاوه نكات و استنتاجات عقلي به روشني درستي و كليت ادعاي طرفداران قانون جاذبه را زير سوال مي برد و در بياني خوش بينانه مي توان گفت دين اسلام لااقل در اين حد و اندازه آن را نمي پذيرد . پي‌نوشت‌ها: 1. شيخ حر عاملى، وسائل الشيعة، مؤسسه آل البيت عليهم‏السلام قم، 1409 هجرى قمرى ، ج 15، ص 196. 2. همان. 3. عبدالواحد بن محمد آمدى، غرر الحكم و درر الكلم ، انتشارات دفتر تبليغات اسلامى قم، 1366 هجرى شمسي ، ص 186 . 4. رعد (14) آيه 11. 5. اسراء (17) آيه 20. 6. ابراهيم (14) آيه 7. 7. ترجمه تفسير الميزان‏ ، موسوى همدانى سيد محمد باقر ، دفتر انتشارات اسلامى جامعه‏ى مدرسين حوزه علميه قم‏ ، قم‏ 1374 ش ،ج 19 ،ص 126. 8. همان. 9.ترجمه تفسير الميزان، همان ، ج 19 ،ص 127. 10. علامه مجلسى، بحار الأنوار، مؤسسة الوفاء بيروت - لبنان، 1404 ه ق ، ج 5 ص 197 . 11. صحيفه سجاديه ؛ دعاي سيزدهم ، بند هشتم 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•‌🌾• نیست‌نشان‌زندگے‌تانرسد‌نشان‌ِ‌تو💔! کاش‌رسد‌نشان‌ز‌تو‌،کاش‌رسد‌نشان‌زتو🙃! السَّلامُ‌عَلَیڪ‌یٰا‌حُجَّةَاللّٰه‌فٖےاࢪضِه ✋🏻✨ 🌸 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عکاس ایتالیایی مسیحی در اربعین 👤کلودیا بورجیا: 🔹مسیر ، مسیر حقیقت است. آمدم تا با چشمان خودم، زنانی را ببینم که محکم و راسخ، مثل حضرت زینب (سلام‌الله علیها) این مسیر دشوار را طی می‌کنند. 🔹هدف من شناختن و شناساندن به دور از هر پیش‌داوری بود. 🔹وی پس از بازگشت به ایتالیا منتخبی از ۶۰۰۰ عکس خود را در ساختمان انجمن عکاسان شهر رُم، در معرض دید عموم قرار داد. 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
••|✨🥀 مـوے حسـن ز غصه‌ی زهـ💔ـرا سپیـد شـد رسـم ڪریم هاسـت غـم یار میخـورند : علیه السلام 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
@dars_akhlaq.mp3
948.1K
🔊‍ حضرت آيت الله استاد حق شناس (ره) 🔴 موضوع : امتحان بنده با سختی ها 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«ان شاء الله کربلا» چقدر آرزوهایمان شبیه شهداء شده است، اما آنان از دوگانۀ «یا زیارت یا شهادت» حداقل به یکی رسیدند. پس ای کربلا! ما را دریاب که اگر باز به تو نرسیم زیان دیده این زندگی ملال آوریم... اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج🎋 🔺🔸🔹 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐ ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
🌼 پرسش: همانطور که ما از عالم ذر چيزي به ياد نداريم آيا در ورود به برزخ نيز دنيا را از ياد خواهيم برد، اگر از ياد ميبريم آيا اين از ياد بردن فقط شامل بخشي از خاطرات است، يا کلا همه چيز را به ياد خواهيم داشت؟! چرا از عالم ذر چيزي به ياد نداريم؟ 🌼 پاسخ: در لحظات اول مرگ، نه تنها انسان دنيا و کارهائي را که در آنجا انجام داده است را فراموش نمي کند، بلکه کل کارهاي او در زندگي، مانند فيلمي از جلوي چشمان او عبور مي کند و شخص محتضر در آن حال، همه کارهائي را که تا کنون انجام داده بود را با تمام جزئيات تماشا مي کند. بنابر آنچه از روايات برمي‌آيد، چون در نظام جديد با احکام و آثار جديدي قرار گرفته و پرده‌ها کنار رفته و حقيقت‌ها براي وي روشن گشته و با شهود عيني مسايل را دريافته است، با حمل کننده‌هاي جنازه و غسل دهنده‌ها و حاضرين خطاباتي دارد. بنابراين نه تنها در شب اول قبر، دنيا و کارهاي خود در آن را فراموش نمي کند، بلکه از لحظات آغازين مرگ، انسان نتيجه و پيامد اعمال خود را مشاهده مي کند و از آن ها شادمان و يا در رنج و عذاب خواهد بود. اما در مورد عالم ذر و فراموشي آن مي گوئيم: بنابر قول مشهور، اين گونه نيست که انسان پيش از اين عالم در عالم ديگري بوده و در آن جا اختيار داشته و راه سعادت يا شقاوت را انتخاب کرده باشد و بعد وارد اين دنيا شود و همه آنها را فراموش کرده باشد. روايات هم به اين معني ها نيست.