eitaa logo
ثانیه شمار ظهور
1.9هزار دنبال‌کننده
4هزار عکس
3.5هزار ویدیو
50 فایل
دراین کانال میتوانید ازبیانات متفکران و شخصیتهای طراز اول انقلاب اسلامی,حضرت امام"ره" مقام معظم رهبری ؛استاد شهیدمطهری،شهید بهشتی علامه جوادی آملی،آیت الله مصباح یزدی آیت الله بهجت و دیگر علما بهره مند شدید ارتباط با مدیر @samenolhojajjj
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‍ 🍃کسی به دیدنم آمد. عطری برایم آورد و نگفت به یاد من باش. حالا که رفته هر وقت عطرش را می‌زنم دست خودم نیست، یادش می‌افتم. حالا فهمیده‌ام که عطر، عجب قوّتی دارد برای زدودن غفلت. 🍃آقا! غفلت از تو بلای جانم شده. دارم در گرداب این غفلت غرق می‌شوم. از دست خودم با این همه غفلت خسته‌ام. وقتی که می‌شنوم تو لحظه‌ای مرا فراموش نمی‌کنی دوست دارم زمین دهان باز کند و ببلعد مرا. 🍃حالا می‌خواهم درخواستی کنم از تو. خواستی اجابت کن، نخواستی... نه التماس می‌کنم اجابت کن. 🍃تو قطره‌ای از عطری که به تنت می‌زنی را هدیه کن به من من قول می‌دهم که حتّی برای لحظه‌ای تو را از یاد نبرم. یک قطره از عطر تو را قیمت نمی‌توان گذاشت ولی خودتان به ما یاد داده‌اید زنده کردن یک انسان، زنده کردن یک جهان است. من دارم می‌میرم به دادم برس آقا! 🍃صبحت بخیر ❤️معطرترین انسان روی زمین! 🔹🔸 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
استاد : مهم‌ترین عیب ما پنهان بودن عیوب ماست، و بدتر از آن وقتی است که عیب‌های ما پشت سر کارهای خوب، خود را پنهان می‌کنند و ما ان ه را توجیه میکنیم 🔹🔸 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
قسمت 9 🔷اعمال بدون تقلید 🔷 در این مبحث سه موضوع زیر را بررسی می کنیم. اول 🔷بطلان اعمال بدون تقلید دوم 🔷غذای اعمال بدون تقلید سوم🔷 شک در اعمال بدون تقلید ❎ اول بطلان اعمال بدون تقلید اعمال 1🔷مکلفی که آن را بدون تقلید انجام داده است باطل است و از این رو موظف است آن را با تقلید صحیح در وقت اعاده و در خارج وقت قضا کند مگر در صورتی که بفهمد به وظیفه واقعی خود رفتار کرده است یا اعمال وی با فتوای هردو مجتهد مجتهدی که فعلاً باید ازاو تقلید کند و مجتهدی که در حال عمل وظیفه اش تقلید از او بوده مطابق باشد و در صورت عبادی بودن اعمال نیز آن را با قصد قربت به جا آورده باشد. 🔷2_ قضای اعمال بدون تقلید در مواردی که مکلف موظف است اعمال بدون تقلید گذشته خود را قضا کند چنانچه مقدار آن را نداند باید به مقداری غذا کند که به برائت ذمه خود یقین کند و در صورتی که نتواند یقین پیدا کند گمان کافیست توجه برخی از فقها قایلند در هر دو موضوع فوق هر کجا سخن از مطابقت با فتوای مجتهد به میان آمده است صرف مطابقت کافی نیست بلکه باید با استناد و اعتماد به قول قوی باشد و احتیاط نیز در همین است سوم_🔷 شک در اعمال بدون تقلید مکلفی که شک می‌کنند اعمال گذشته‌اش با تقلید بوده یا نه و یا می‌داند با تقلید بوده ولی شک می‌کند با تقلید صحیح بوده یا نه می تواند بنا بر صحت آن اعمال بگذارد گرچه احتیاط در عادت است ولی باید تقلید خود را برای اعمال اینده اش تصحیح کند 🔹🔸 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
چرا در هر ديني انسان توان خروج از آن را دارد ولي در اسلام کشته ميشود؟ اصولاً دين و اعتقاد به عنوان يک امر دروني و قلبي ، قابليت اجبار کردن يا اجباري شدن را ندارد ؛ پس به اين معنا نيست که در دين و دين داري هيچ نوع اجباري وجود ندارد و يا مي شد در دين اجبار باشد اما خدا آن را برداشته ؛ دين و اعتقاد مربوط به قلب و درون انسان است و حوزه قلب و دل انسان اصلاً اجبار بردار نيست. اما ارتداد اصلاً ارتباطي با حوزه اعتقاد فردي ندارد ، بلکه حقيقتي اجتماعي است ؛ به همين خاطر اولين شرط ارتداد ، اظهار کردن ارتداد است . معناي دقيق تر آن موضع گيري در مقابل اسلام در جامعه است ؛ بنابراين مربوط به جامعه مي شود و يک جرم اجتماعي و سياسي در جامعه اسلامي است. نکته قابل اهميت این که راه رشد و سعادت و حق از راه گمراهي شناخته شده ؛ پس چه نيازي به اجبار است ، وقتي که راه حق روشن و آشکار است؟! در نتيجه هر کس مي تواند به دنبال حقيقت بوده، آن را از روي فکر و استدلال خود برگزيند، بدان عمل کند و هيچ حکمي بر او بار نشود . خود او در خصوص اعمال و رفتار و عقايدش تنها در پيشگاه خداوند در قيامت پاسخگو است . ارتداد در صورت اظهار و عناد و موضع گيري در مقابل اسلام مطرح مي شود که مسئله اي اعتقادي و فردي نيست. يعني اگر فردى در خانواده مسلمان تشخيص داد که دين اسلام بر حق نيست، مى ‏تواند دين ديگر را انتخاب کند، اما در جامعه‏اى که قوانين، رفتارهاى اجتماعى و فردى، اميال و آرزوهاى انسان‏ها و ارزش‏هاى اخلاقى بر اساس اعتقادات و باورهاى دينى شکل گرفته که هر يک از اين موارد، کارکردهاى بسيارى در زندگى فردى و اجتماعى دارد، حق ندارد در برابر دين و اعتقادات موضع‏گيرى نموده و درصدد تخريب آن ها باشد. اسلام با وضع چنين حکمى جلوى مفاسد احتمالى (که برخى نيز به وقوع پيوسته) را گرفته است که در ذيل به نمونه هايى از اين مفاسد اشاره مى کنيم: 1- همه مسلمانان از نظر اعتقاد و ايمان درونى در سطح بالا نيستند، بلکه برخى افراد در ايمانشان سست هستند. اين گونه تبليغات افراد سست ايمان را تحت تأثير قرار مى دهد. 2- اگر اسلام جلوى اين روند را نمى گرفت، نوعى جنگ روانى عليه دين صورت مى گرفت . 3- گسترش افکار انحرافى در جامعه که از طرف افراد مرتد ايجاد مى شود، نيروى مسلمانان را از جهت کمّى و کيفى مورد تهديد قرار مى دهد، از اين جهت هر گونه برنامه ريزى بر اساس نيروهاى اسلامى در جامعه، غير ممکن خواهد بود. آنچه در روايات در مورد حکم ارتداد بيان شده، در زمانى است که انکار دين اسلام جاحدانه باشد، يعنى شخصى به رغم حقانيّت دين اسلام ،به جهت انگيزه‏هاى نادرست از دين اسلام خارج شده و در مقابل آن موضع‏گيرى نمايد. در عين حال اگر فردي اصرار در ابراز عقيده خود و تبيين نادرست بودن دين قبلي خود دارد ، مي تواند از تحت حمايت جامعه اسلامي و قوانين آن خارج شده ، در محيطي ديگر به نشر اين عقيده خود بپردازد . در هر حال اساس حکم ارتداد امري عقلاني و مورد تاييد ساختارهاي اجتماعي است . در انتها توجه به اين نكته هم ضروري است كه حکم ارتداد در اديان آسمانى ديگر (ميحيت و يهود و زرتشتي) نيز بيان شده (1) طبيعى است که هر دينى براى محافظت از کيان خود، راهکارهايى را براى وحدت پيروان انديشيده باشد. همچنين حكم مرتد حقيقي در برخي مواردِ خاص بسيار سخت بوده و اعدام است (2) اما نه هر انکار و تشکيکي در دين اسلام ارتداد محسوب مي شود و نه هر فردي به صرف تغيير دين و اعلان آن ،خونش مباح شده ،اعدام مي شود ؛ بلکه حكم زنان مرتد و همچنين كساني كه ابتدا مسلمان نبوده و بعد مسلمان شده اند كه مرتد ملي ناميده مي شوند اعدام نيست ؛ در نتيجه از چهار قسم مرتد ملي و فطري (كساني كه مسلمان زاده اند ) از زنان و مردان ، تنها مرتد فطري مرد به اتفاق بسياري از فقها ، آن هم در شرايط خاص و با حصول شرايط متعدد مستحق مرگ است و در خصوص ديگر گروه ها رفتار و برخوردهاي متفاوت ديگري اعمال مي شود. (3) پي‏نوشت‏ها: 1. کتاب مقدس، تورات، سفر تثنيه، فصل 13؛ عهد جديد (انجيل)، نامه‏اي به مسيحيان عبراني، بند 10. 2. امام خميني، تحرير الوسيله، ج 1، ص 118. 3. عبد الکريم موسوي اردبيلي، فقه الحدود و التعزيرات، ص 840. 🔹🔸 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
🔴امير المومنين عليه السلام: ⚪️مَنْهُومَانِ لَا يَشْبَعَانِ طَالِبُ عِلْمٍ وَ طَالِبُ دُنْيَا .‼️ 🔴دو گرسنه اي كه هرگز سير نشوند، جوينده علم و جوينده مال است.‼️ 📚حكمت ٤٥٧ نهج البلاغه 🔹🔸 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قسمت 10👇 ⭕عدول در تقلید 🔷دراین مبحث چهار موضوع را بررسی می کنیم: اول❎ مفهوم عدول دوم ❎برخی از موارد جواز عدول سوم ❎برخی از موارد وجوب عدول چهارم❎ برخی از موارد حرمت عدول اول 🔷مفهوم عدول عدول در تقلید یعنی رجوع و بازگشتن از مجتهد در تمام یا برخی از احکام دوم🔷 برخی از موارد جواز عدول عدول در مواردی جایز است که برخی از آن عبارت است از.... 1⭕ عدول به مجتهده زنده مساوی: بعد از آنکه مکلف از مجتهدی زنده تقلید کرد می‌تواند به مجتهده زنده دیگری که با او در علم مساوی است عدول کند گرچه احتیاط در ترک عدول است مگر اینکه قول مجتهد دوم موافق احتیاط باشد 2⭕ عدول به مجتهدزنده در مسیله تقلید بقایی 🔹🔸 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
امام باقرعلیه السلام شادی خداوندازتوبه بنده اش بیشتراست تاشادی مردی که درشبی تارشتروره توشه ی خودراگم کندوسپس آنرابیابدخداوندازتوبه ی بنده ی خودشادترمیشودتاآن مردکه ازپیداکردن شترخودشادمان میگردد (کافی8/435/2) 🔹🔸 ⇝ پرسمان اعتقادی https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0 🔺فقط به اشتراک بذارید👌 ࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا